پيامبر صلي الله عليه و آله :
عن جبرئيل عليه السلام : عن اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ، قالَ: قالَ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى : ... اِنَّمِن عِبادىَ المُؤمِنينَ لَمَن يُريدُ البابَ مِنَ العِبادَةِ فَاَ كُفُّهُ عَنهُ ، لِئَلاّ يَدخُلَهُعُجبٌ فَيُفسِدَهُ ذلِكَ ، و اِنَّ مِن عِبادىَ المُؤمِنينَ لَمَن لا يَصلُحُ ايمانُهُ اِلاّ بِالفَقرِوَ لَو اَغنَيتُهُ لاََفسَدَهُ ذلِكَ ، و اِنَّ مِن عِبادىَ المُؤمِنينَ لَمَن لا يَصلُحُ ايمانُهُ اِلاّ بِالغَناءِولَو اَفقَرتُهُ لاََفسَدَهُ ذلِكَ ، واِنَّ مِن عِبادىَ المُؤمِنينَ لَمَن لا يَصلُحُ ايمانُهُ اِلاّ بِالسُّقمِولَو صَحَّحتُ جِسمَهُ لاََفسَدَهُ ذلِكَ ، و اِنَّ مِن عِبادىَ المُؤمِنينَ لَمَن لا يَصلُحُ ايمانُهُاِلاّ بِالصِّحَّةِ ولَو اَسقَمتُهُ لاََفسَدَهُ ذلِكَ ، اِنّى اُدَبِّرُ عِبادى لِعِلمى بِقُلوبِهِم ، فَاِنّىعَليمٌ خَبيرٌ ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله :
به نقل از جبرئيل:
خداوند تبارك و تعالى فرمود:
...بعضى از بندگان مؤمن من، كسانى هستند كه مى خواهند از راه عبادت، به درگاه من وارد شوند، ولى من مانع مى شوم، بخاطر اين كه غرور در آنان به وجود نيايد تا فاسدشان كند.
بعضى از بندگان مؤمن من، كسانى هستند كه ايمانشان جز با فقر، درست نمى شود، كه اگر بى نيازشان كنم، بى نيازى فاسدشان مى كند.
بعضى از بندگان مؤمن من، كسانى هستند كه ايمانشان جز با ثروت، درست نمى شود كه اگر نيازمندشان كنم، نيازمندى فاسدشان مى كند.
بعضى از بندگان مؤمن من، كسانى هستند كه ايمانشان جز با بيمارى، درست نمى شود، كه اگر به آنان تن درستى ببخشم، تن درستى فاسدشان مى كند.
بعضى از بندگان مؤمن من، كسانى هستند كه ايمانشان جز با تن درستى، درست نمى شود كه اگر بيمارشان كنم، بيمارى فاسدشان مى كند.
در حقيقت، من، بندگانم را با آگاهى اى كه از دل هايشان دارم اداره مى كنم؛ چراكه من داناى آگاهم».
توحيد ، ص 399، ح 1
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
آفَةُ العِبادَةِ الفَترَةُ ؛
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
آفت عبادت ، سستى است .
المحاسن ، ج 1 ، ص 17 .
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
اِنتِظارُ الفَرَجِ بِالصَّبرِ عِبادَةٌ ؛
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
صبورانه در انتظار گشايش بودن ، عبادت است .
الدعوات ، ص 41 ، ح 101 .
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
حديث قدسى : لَم يَتَعَبَّدلي المُتَعَبِّدونَ بِمِثلِ البُكاءِ مِن خَشيَتي ؛
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
عبادت كنندگان با چيزى مانند گريستن از بيم من ، مرا عبادت نمى كنند .
المعجم الكبير ، ج 12 ، ص 94 .
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
ما عُبِدَ اللّه ُ بِشَيءٍ أفضَلَ مِن فِقهٍ فِي الدّينِ ؛
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
خداوند به چيزى برتر از شناخت عالمانه دين ، عبادت نشد .
الأمالى ، طوسى ، ص 474 .
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
نَظَرُ الوَلَدِ إلى والِدَيهِ حُبَّاً لَهُما عِبادَةٌ؛
رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
نگاه مهرآميز فرزند به پدر و مادر ، عبادت است.
تحف العقول
رسول اللّه صلي الله عليه و آله :
حُبُّ آلِ مُحَمَّدٍ يَومًا خَيرٌ مِن عِبادَةِ سَنَةٍ ، ومَن ماتَ عَلَيهِ دَخَلَ الجَنَّةَ
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله :
يك روز محبّت ورزيدن به آل محمّد، بهتر از يك سال عبادت است و هركه با اين محبّت از دنيا رود، وارد بهشت شود.
الفردوس : 2 / 142 / 2721 ، ينابيع المودّة : 3 / 191 كلاهما عن ابن مسعود .
عنه صلي الله عليه و آله
ـ في وَصِيَّتِهِ لِأَبي ذَرٍّ ـ : اِعلَم أنَّ أوَّلَ عِبادَتِهِ المَعرِفَةُ بِهِ . . . ثُمَّ الإيمانُ بي وَالإِقرارُ بِأَنَّ اللّه َ عَزَّوجَلَّ أرسَلَني إلى كافَّةِ النّاسِ بَشيرًا ونَذيرًا وداعِيًا إلَى اللّه ِ بِإِذنِهِ وسِراجًا مُنيرًا ، ثُمَّ حُبُّ أهلِ بَيتِيَ الَّذينَ أذهَبَ اللّه ُ عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهَّرَهُم تَطهيرًا
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله :
در سفارش خود به ابوذر ـ : بدان كه نخستين گام عبادت خدا، شناخت اوست... سپس ايمان داشتن به من و اقرار به اين كه خداوند عز و جل مرا به سوى همه مردم فرستاد تا آنان را به امر خدا نويد و هشدار دهم و به سوى خدا فرا خوانم وچراغى فروزان هستم؛ سپس دوست داشتن اهل بيت من، كه خداوند ناپاكى را از ايشان زدود و پاك و پاكيزه شان گردانيد.
أمالي الطوسيّ : 526 / 1162 ، مكارم الأخلاق : 2 / 363 / 2661 ، تنبيه الخواطر : 2 / 51 ، أعلام الدين : 189 .
الإمام الباقر عليه السلام :
اللّهُمَّ إنّي أسأَ لُكَ مَفاتيحَ الخَيرِ وخَواتيمَهُ ... اللّهُمَّ انهَج إلَيَّ أسبابَ مَعرِفَتِهِ ، وَافتَح لي أبوابَهُ ، وغَشِّني بِبَرَكاتِ رَحمَتِكَ ، ومُنَّ عَلَيَّ بِعِصمَةٍ عَنِ الإِزالَةِ عَن دينِكَ ، وطَهِّر قَلبي مِنَ الشَّكِّ ، ولا تَشغَل قَلبي بِدُنيايَ ، وعاجِلِ مَعاشي عَن آجِلِ ثَوابِ آخِرَتي. «يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَـرَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ * تُؤْمِنُونَ بِالله وَ رَسُولِهِ وَتُجَـهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَ لِكُمْ وَ أَنفُسِكُمْ ذَ لِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ». الصفّ : 10 و 11 . «إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَـبَ اللَّهِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَـهُمْ سِرًّا وَ عَلاَنِيَةً يَرْجُونَ تِجَـرَةً لَّن تَبُورَ» . فاطر : 29 .
امام باقر عليه السلام :
بارخدايا! من از تو آنچه را نيكى با آن آغاز مى شود و پايان مى يابد ، درخواست مى كنم ... . بارخدايا! اسباب شناخت خير (خوبى) را برايم روشن بگردان و درهاى آن را به رويَم بگشاى و مرا غريق بركات رحمتت بگردان و با مصون داشتنم از انحراف از دينت ، مرا رهين منّتت ساز و قلبم را از ترديد ، پاك بگردان و دلم را با مشغول كردن به دنيايم و مَعاش اين جهان گذرا ، از پاداش آينده آخرتم باز مدار. «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! آيا شما را رهنمون شوم به تجارتى (سودايى) كه شما را ازعذابى دردناك مى رهاند ؟ به خدا و رسول او ايمان آوريد و در راه خدا با اموال و جان هايتان جهادكنيد . اين براى شما بهتر است ، اگر بدانيد» «كسانى كه كتاب خدا را مى خوانند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه روزى شان كرده ايم ،پنهانى و آشكارا انفاق مى كنند ، به تجارتى اميد بسته اند كه هرگز كساد نمى شود»
الكافي : ج 2 ص 588 ح 26 ، تهذيب الأحكام : ج 3 ص 76 ح 234 ، مُهج الدعوات : ص 217 كلّها عن أبي حمزة الثمالي ، المقنعة : ص 178 من دون إسنادٍ إلى المعصوم ، بحار الأنوار : ج 94 ص 269 ح 3 .
عنه عليه السلام
فَرَضَ اللّه ُ ··· و الأمرَ بِالمعروفِ مَصلَحَةً لِلعَوامِّ .;
امام على عليه السلام
خداوند امر به معروف را براى اصلاح عمومِ مردم واجب فرمود.;
نهج البلاغة : الحكمة 252.