پيامبر صلى الله عليه و آله :
اَلا اُخْبِرُكُمْ بِاَبْعَدِكُمْ مِنّى شَبَها؟ قَالُوا: بَلى يا رَسولَ اللّه. قالَ: اَلْفاحِشُ الْمُتَفَحِّشُ الْبَذى ءُ، اَلْبَخِيلُ، اَلْمُخْتَالُ، اَلْحَقودُ، اَلْحَسُودُ، اَلْقاسِى الْقَلْبِ، اَلْبَعِيدُ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ يُرْجى، غَيْرُ المَاْمونِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ يُتَّقى؛
آيا شما را از كم شباهت ترينتان به خودم آگاه نسازم؟
عرض كردند: چرا، اى رسول خدا! فرمودند:
زشتگوىِ
بى آبروىِ
بى شرم،
بخيل،
متكبر،
كينه توز،
حسود،
سنگدل،
كسى كه هيچ اميدى به خيرش
و امانى از شرش نيست.
📚كافى(ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۲۹۱
امام رضا علیه السّلام فرمودند:
به خداوند گمان نیک ببر؛زیرا خدای عزوجل می فرماید: من نزد گمان بنده مومن خویشم؛
اگر گمان او به من نیک باشد، مطابق آن گمان با او رفتار کنم
و اگر بد باشد نیز مطابق همان گمان بد با او عمل کنم.
📚میزان الحکمه ج ۶، ص ۵۷۷
@rangmehrabany
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
إلهي عظم البلاء، وبرح الخفاء، وانكشف الغطاء، وانقطع الرجاء، وضاقت الأرض، ومنعت السماء، وأنت المستعان، وإليك المشتكى، وعليك المعول في الشدة والرخاء. اللّهم صل على محمد وآل محمد أولي الأمر الذين فرضت علينا طاعتهم، وعرفتنا بذلك منزلتهم، ففرج عنا بحقهم فرجاً عاجلاً قريباً كلمح البصر أو هو أقرب، يا محمد يا علي يا علي يا محمد أكفياني بالله فإنكما كافيان، وانصراني بالله فإنكما ناصران، يا مولانا يا صاحب الزمان الغوث الغوث الغوث، أدركني أدركني أدركني، الساعة الساعة الساعة، العجل العجل العجل، يا أرحم الراحمين بحق محمد وآله الطاهرين).
@rangmehrabany
۹ توصیه برای بهتر درس خواندن در قرنطینه
📚 اگر دانشآموز یا دانشجو هستیگ، به دلیل شیوع کرونا، این روزها باید از خونه درس بخونین و ظاهرا این وضعیت تا اطلاع ثانوی ادامه داره، برای بهتر درس خوندن توصیههای ما مفیده
1️⃣ یک فضای مخصوص و همیشگی برای درس خوندن داشته باشین.
2️⃣ برنامه درسی برای خودتون تعیین کنین و ساعاتی که درس میخونید رو به اعضای خانواده اعلام کنین.
3️⃣ چیزی که باعث حواسپرتی میشه رو حذف کنین.
4️⃣ با دوستان و همکلاسیها در تماس باشین.
5️⃣ مطمئن بشین که تمام ابزار مورد نیاز رو برای آنلاین درس خوندن داریدن.
6️⃣ به خودتون استراحتهای برنامهریزی شده و کافی بدین.
7️⃣ به خودتون جایزه بدین، مثلا اگر طبق زمانی که برنامهریزی کرده بودین، تمرکزتون رو حفظ کردین و مفید درس خوندین، به خودتون جایزه بدین. مثل یک قسمت دیگر از سریال محبوبتون، یک دسر خوشمزه یا یک چرت
8️⃣ برای خودتون اهداف واقعبینانه قرار بدین.
9️⃣ تغذیه، خواب و تحرک کافی و مناسب رو فراموش نکنید.
@rangmehrabany
🍃🌺مهم نیست چه خواهد شد
بهترین تدبیر همراهی با خداست.
🔹هرگز نگران آینده یا گذشته نباشید،
فقط کافیست هر روز با خدا و برای خدا زندگی کنید.
🔹برای رسیدن به هر منظوری نهایت تلاش خود را بکنید، اما نگران چیزی نشوید.
فقط برای خدا کار کنید و به آنچه روی میدهد اهمیتی ندهید.
🔹هنگامی که حقیقتا خدا را بشناسید، دیگر برای دوستان و عزیزان خود غصه نخواهید خورد و نگران آنها نخواهید بود.
زیرا که حکمت و قدرت و مهربانی خداوند، شامل حال همه ما خواهد شد.
@rangmehrabany
کاش با هم بودنهایمان💛
را قدر بدانیم...💛
به خدا قسم💛
نبودنها همین نزدیکیهاست...💛
❤️زندگیتون پرازعشق❤️
#شبتون_بخیر
دو کمک خدا برای حوادث سخت زندگی
🔸خداوند دو وسیله به ما هدیه کرده، او فرمود: در برابر ناملایمات و سختىها، از صبر و نماز کمک بگیرید.
🔸صابر کسی است که امروز در ایام قرنطینه دلتنگ پدر و مادر پیر خود شده، ولی عقلا به خودش نمیتواند اجازه بدهد جان آنها را به خطر بیاندازد.
🔸همهی ما دلتنگ دورهمی با دوستان شدهایم ولی براساس قرآن و عقل اجازه نداریم به شیوع این ویروس منحوس کمک کنیم، ما صابر هستیم،
🔸میدانیم همسایه ما روزمزد است و در این ایام از خجالت و شرمندگی در خانهاش نمیماند، سخت است کمی از پساندازمان را به او قرض یا هدیه بدهیم ولی در برابر این سختی(دل کندن از پول) صبر میکنیم، ما صابر هستیم و خدا با ما است.
🔸نماز، اصولاً انسانِ محدود، در میان مشکلات متعدّد و حوادث ناگوار، اگر متصل به قدرت نامحدود الهى نباشد، متلاشى و منکوب مىشود و انسانِ مرتبط با خداوند، در حوادث و سختىها، خود را نمىبازد و براى او حوادث، بزرگ نمىنماید. کسى که نماز را با حضور #قلب و با توجّه مىخواند، به معراج مىرود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمودند:
چون سختی ها به نهایت رسد،گشایش پدید آید و آن هنگام که حلقه های بلا تنگ گردد آسایش فرا رسد.
📚نهج البلاغه ح ۳۵۱
@rangmehrabany
آزمون دانشگاه افسری امام حسین «ع»
توضیحات:
_ فارغ التحصیلان مقطع پیش دانشگاهی ویا پایه دوازدهم،رشته های ریاضی وتجربی با معدل بالای 15
_ دارای بودن حداقل ۶ماه سابقه عضوت فعال در بسیج.
_ حداقل قد 170 و وزن 55
_ حداقل سن 18 و حداکثر 21 سال
_ نداشتن معافیت پزشکی
_ وسایر شرایط تخصصی که در مرکز گزینش بررسی خواهد شد
⛔آخرین مهلت ثبت نام 1399/02/10
⚖️ تاریخ آزمون 1399/03/09
@rangmehrabany
💢نامه دکتر #مرندی؛ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به مراجع عظام تقلید و مسئولین در مورد روزه در دوران #کرونا ؛
👈روزه داری نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند، بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می شود.
🔹کسانی که بیماری های زمینه ای داشته و ترس عقلایی از بیماری دارند، با مراجعه به پزشک متخصص متدین کسب تکلیف کنند.
#مأموران_الهی_و_ماموریت_خاص
⁉تا بحال به مأموران خداوند بر روی زمین دقت کرده اید ؟
#عنکبوت،
پیامبر را در غارحرا از شر دشمنان حفظ می کند .
«الّا تنصروه فقد نصره اللّه»
#کلاغ
معلّم بشر می شود و به قابیل یاد میده که چطور بدن برادرش رو دفن کنه «فبعثه اللّه غرابا»
#هدهد
مأمور رساندن نامه سلیمان به بلقیس می شود
«اذهب بکتابی هذا»
#پرنده_ابابیل،
که مأمور سرکوبی فیل سواران و محافظت از کعبه میشوند .
«و ارسل علیهم طیرا ابابیل»
#اژدها
وسیله ی حقّانیّت و اثبات ادعای موسی علیه السلام میشود .
«هی ثعبان مبین»
#نهنگ
که مأمور میشه یونس رو تنبیه کند .
«فالتقمه الحوت»
#موریانه
که وسیله ی کشف مرگ حضرت سلیمان می شود .
«تأکل منساته»
#سگ_اصحاب_کهف
که مأمور نگهبانی از آنها در غار می شود .
«و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید»
#چهار_پرنده
که سبب اطمینان ابراهیم به قدرت خدا برای زنده کردن مردگان می شود. «فخذ اربعة من الطیر»
#الاغ
که سبب یقین عُزیر به معاد و زنده شدن مردگان می شود .
«و انظر الی حمارک»
#پشه
✅ خداوند متعال بر نمرود پادشاه ظالم و ستمگر زمان حضرت ابراهیم علیه السلام #پشه اى را مسلط کرد و روى لب نمرود نشست و اورا گزید ، نمرود خواست با دست پشه را دور کندکه پشه به بینى نمرود رفت و از آنجا به مغزش رسید و چهل شب او را عذاب و آزار داد تا هلاک شد .
⁉ کسی چه میدونه
شاید ویروس #کرونا هم یکی از ماموران خداست .
ویروس به این کوچکی رو خدا بر جهان مسلط کرده
طوری که قدرت های بزرگ دنیا از نابود کردنش عاجز شده اند .
شاید به خودشون بیان و دست از سرکشی در برابر خدا بردارن .
✅ الله اکبر
خدا بزرگتر از آن است که توصیف شود .
و این روز ها بزرگی خدا رو بیشتر از قبل متوجه میشیم وپناه می بریم به ذات پاکش !
خدا کافی است
🔸قرآن در موارد مختلف و متعددی توکل بر خدا را از ویژگیهای افراد باایمان میداند و میفرماید: .
«وَ عَلَى اللهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» برخدا توکل کنید اگر ایمان دارید. (مائده آیه ۲۳)
💌 خداوند در آیات ۲ و ۳ سوره طلاق میفرماید:«وَ مَنْ یَتَّقِاللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَیاللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّاللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَاللّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا»
«هر کس پرهیزکاری کند، خداوند راه خروجی برای رهایی وی از مشکلات قرار می دهد و از طریقی که گمان ندارد، روزیش را می رساند و هر کس بر خدا اعتماد کند و کار خود به وی وا گذارد، خدا برای او کفایت است.
🔸شخصی از امامرضا(ع) درباره سخن خدای متعال که میفرماید «و من یتوکل علی الله فهو حسبه» سؤال کرد؛حضرت فرمودند: «توکل درجاتی دارد که یکی از آنها این است که در هرکاری که به تو مربوط است به خداوند اعتماد کنی و از آنچه که نسبت به تو انجام میدهد خشنود باشی وبدانی که او جز خیر برای تو نمیخواهد و بدانی که حکمت در این است که کارت را به او واگذارکنی
#حدیث_روز
امام علی علیه السلام
🔷بيشترين غبطه ها را مردم به كسی ميخورند كه نسبت به كار خير شتاب بيشتری دارد و پيش قدم است.
📙غررالحکم،باب السرعة
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»؛ «مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم؛» و در سوره ی احزاب می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً»؛ «ای کسانی که ایمان آورده اید به یاد خدا باشید، ذکر بگوئید و فراوان خدا را یاد کنید.» به یاد خدا بودن گاهی لفظی است، گاهی قلبی است و برخی اوقات عملی است.
توضیح اینکه انسان گاهی با زبانش می گوید: «یالله» یا با زبانش پناه به خدا می برد و می گوید: «أعوذ بالله» این ها ذکرهای زبانی است مانند: «سبحان الله»، «الحمد لله»، «الله اکبر»... مرحله ی بالاترش، ذکر قلبی است که انسان در درون و دل، نیز به یاد خدا باشید، لقلقه ی زبان نباشد، اگر قرآن می خواند، مطلب را، هم بفهمد و هم به دلش منتقل کند و در حقیقت از درون به یاد خدا باشد و دل را آئینه ی تجلی حضرت حق قرار دهد.
مرحله ی بالاتر، ذکر عملی است یعنی انسان یاد خدا را در زندگی عملی خودش پیاده بکند، بدین معنا که هر کار و برنامه ای را که می خواهد در زندگی اش عمل کند با معیار خدا بسنجد، اگر خدا این برنامه را دوست دارد، عمل کند اگر دوست ندارد عمل نکند. بنابراین ذکر گاهی در مرحله ی لفظ است گاهی قلبی است و گاهی اوقات عملی، و چه بهتر که هر سه با هم باشد.
راهکارهای به یاد خدا بودن
1- توجه به آیات الهی
یکی از راه هایی که انسان، می تواند به یاد خدا باشد توجه به آیات الهی است، در سوره ی بقره می فرماید: «خدا آیاتش را برای مردم بیان می کند، شاید مردم متذکر شوند.» «لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ». جالب این است که در قرآن کریم واژه ی «لعّل» برای «زمینه سازی» به کار می رود به عبارت دیگر «اقتضای چیزی را بوجود آوردن» یعنی خداوند می فرماید: ما آیات خودمان را برای مردم بیان کردیم، تا زمینه ای باشد برای بیدار شدن آنها، و برای اینکه، «متذکر» شوند و به یاد خدا بیفتند. زمینه بیداری انسان و به یاد خدا افتادن «تفکر» است تفکر در آیات الهی و مثالهایی که در قرآن آمده مثال های زیبایی که در قرآن آمده مثال های زیادی در قرآن زده شده و این مثال ها در خور تفکر و تعمق و به یاد خدا افتادن است.
2- یادآوری نعمت ها
این که انسان نعمت های خدا را یادآوری کند. از این رو در سوره ی احزاب می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید، نعمت های خدا بر خودتان را به یاد آورید، و فراموش نکنید»
3- تلاوت قرآن
یکی از منابعی که انسان را به یاد خدا می اندازد و بیدار می کند و از غفلت دور می کند، خود قرآن کریم است. از این روست که در روایات حکایت شده و بسیاری از بزرگان نیز توصیه کرده اند، که انسان صبح ها حداقل چند آیه ی قرآن تلاوت نماید. و آن آیاتی هم که می فرماید: وقتی قرآن می خوانید یا در موارد دیگر «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بگویید در همین راستاست که یاد خدا احیاء شود.
4- توجه به هشدارهای قرآن
در سوره ی قصص، آیه ی 46 یادآور می شود که توجه به هشدارهای رهبران الهی و پیامبران، باعث بیداری و زنده شدن یاد خدا می شود و غفلت را می زداید.
5- خردورزی و تفکر
قرآن کریم در آیات متعددی انسان ها را به تفکر و تعقل دعوت می کند و در آیه ی 7 سوره ی آل عمران و 26 سوره ی بقره مطرح شده که اگر انسان تعقل و تفکر کند، خود خردورزی انسان را به طرف خدا رهنمون می شود و به یاد خدا می اندازد و غفلت ها را برطرف می سازد، یعنی بیشتر غفلت ها به خاطر این است که انسان از فکر و عقل خودش استفاده ی کافی نمی کند.
6- آیینه ی مشکلات
انسان وقتی مشکلاتی برایش پیش می آید، این مشکلات را وسیله ی توجه به خدا قرار بدهد، در همین راستا در سوره ی اعراف در مورد قوم فرعون می فرماید: «ما فرعونیان را به خشکسالی و نقص در ثمرات گرفتارشان کردیم» یا به تعبیری میوه ها و محصولات آنها را دچار آفت کردیم «لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» تا شاید آنها متذکر شوند، بیدار شوند و به یاد خدا بیفتند.
7- نماز
در سوره ی طه می فرماید: «أَقِمِ الصَّلاَةَ لِذِکْرِی» نماز بخوانید تا به یاد من باشید، اگر انسان در شبانه روز حداقل 5 بار درون استخری رود جسم او پاک می شود، همانطور نیز اگر با آب حیات نماز جانش را شستشو دهد زنگارهای غفلت از او زدوده می شود و به یاد حق می افتد و از گناهان دور می شود. ذکر مداومی که در نماز هست، در کمتر عبادتی وجود دارد، و در آیه ی معروف «إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» روی ذکر بودن نماز تاکید خاص شده است.
راه هاي مقابله با بدبيني چيست؟
عواملي كه موجب بدبيني مي شود عبارتند از:
1- ناپاكي: گاهي افراد مطابق اصل كلي مقايسه به خويش انسان ها را خوب يا بد مي پندارد و محور بدي و خوبي مردم قرار مي دهد كه گفته اند كافر همه را به كيش خود پندارد.
2- در مواردي سرچشمة بدبيني، حس انتقام و كينه توزي و حسد است. انسان چون نمي تواند عملاً از افراد مورد نظر انتقام بگيرد و يا با زبان اظهار دارد به منطقه فكر و قلب عقب نشيني كرده در آن جا آشوبي به پا مي كند و به او نسبت بد مي دهد.
3- گاهي منشأ بدبيني تكبر و خود خواهي است. كسي كه خود را برتر از ديگران مي بيند در محيط فكر خود براي ديگران نقاط ضعفي مي تراشند تا آنان را كوچك سازند.
4- در مواردي علت بدبيني پيش داوري است، مثلاً شخصي مي بيند دوستش بي تفاوت با او برخورد كرد بدون اين كه احتمال دهد شايد توجه نداشته قضاوت مي كند كه دوستش با وي خوبي نيست.
5- معاشرت با افراد ناصالح: هم نشيني با افرادي كه به اين بيماري مبتلا هستند اثر مستقيمي در بدبيني دارد. امام علي(ع) مي فرمايد: هم نشيني با بدان باعث بدگماني به نيكان مي گردد.
راه هاي مقابله با بدبيني عبارت اند از:
1- شناخت علل و ريشه هاي بدبيني
2- شناخت زيان هاي فردي و اجتماعي.
بدبيني آثار نامطلوبي بر انسان دارد كه مهم ترين آن ها عبارتند از:
الف) ناراحتي روحي: افراد بدبين بر اساس توهماتي كه دربارة اشخاص و حوادث دارند، فوق العاده رنج مي برند. آنان از معاشرت با مردم گريزانند و احساس تنهايي مي كنند. امام علي(ع) مي فرمايد: بدبين از همه مردم وحشت دارد. ب) پوچ گرايي، ج) غفلت، د) قطع روابط اجتماعي: بدبيني بزرگ ترين مانع همكاري هاي اجتماعي و به هم پيوستگي دل ها است. امام علي(ع) مي فرمايد: بر هر كس بدگماني چيره شد صلح و صفاي بين او و دوستش به هم مي خورد. ه) تجسس، و) پرورش نفاق.
3_ راه هاي عملي: براي رهايي از بدبيني بايد در مرحلة نخست با خيال هاي خود ساخته مخالفت كرد. پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: راه نجات از بدبيني آن است كه آن را تصديق نكند و به آن ترتيب اثر ندهد مخالفت با تلقين و پرهيز از شتابزدگي در داوري و حمل بر صحت كردن كار ديگران حاصل مي شود. بدبيني اگر چه در بدو امر جنبة اختياري ندارد؛ يعني ناخودآگاه به ذهن انسان مطلبي خطور مي كند، ولي ادامة آن اختياري است كه با پرورش گمان هاي بد در دنياي ذهن و خيال پديد مي آيد.
راه درمان عملي، ترتيب اثر ندادن به خطورات ذهني است امام علي(ع) مي فرمايد: كار برادر درني خود را به بهترين وجه آن حمل كن تا آن جا كه راه توجيه بر تو بسته شود و به هيچ سخني كه از برادرت صادر مي شود بدگمان مباش تا محمل خوبي براي آن بيابي. مثلاً كسي كه به رفيقش سلام گفته و پاسخني نشنيده است به جاي اين كه كينة او را در دل بگيرد و يا به او بدبين شود بهتر است قضايا را با بي نظري بررسي و رفتار ايشان را توجيه كند مثلاً با خود بگويد شايد دوستم سلام مرا نشنيده است تا پاسخ گويد. با اين كار به تدريج خوش گماني به صورت عادت در خواهد آمد.
آيا دل آزردن و دل شكستن گناه دارد؟
دل آزردن و دل شكستن اگر ناحق باشد، از مصاديق ايذاء مؤمن است و ايذاء و اذيت مؤمن از گناهان بزرگ محسوب ميشود. قرآن مجيد ميفرمايد: كساني كهمردان و زنان مؤمن را ميرنجانند، در حالي كه استحقاق آن را ندارند، بار بهتان و گناه آشكاري را به دوش كشيده اند. احزاب/ آيه 58.)
رسول خدا (ص) ميفرمايد: هر كس مؤمني را به ناحق اذيت كند، مثل اين است كه ده هزار مرتبه مكه معظمه و بيت المعمور را خراب كرده و هزار فرشته مقرب را كشته باشد. مستدرك الوسائل ج 9، ص 100.
در جايي فرموده است: كسي كه مؤمني را بيازارد، گرچه به يك كلمه باشد، روز قيامت محشور ميشود، در حالي كه بين دو چشمش نوشته شده است: او از رحمت الهي محروم است و مانند كسي است كه كعبه و بيت المقدس را ويران كرده باشد و ده هزار فرشته را به قتل رسانده باشد. ارشاد القلوب، ج 1، ص 77)
از اين روايت بر ميآيد كه آزار رساندن و رنجاندن مؤمن، مانع ورود به بهشت ميشود مگر كسي كه اين گناه را مرتكب شده است، توبه نمايد و از عمل خود پشيمان گردد و يا در عالم برزخ كيفر گناه خود را ببيند. در اين صورت استحقاق ورود به بهشت را پيدا ميكند، يعني اين گناه مانند گناهان ديگر به نحوي بايد جبران شود. از روايات برميآيد كه شيعيان گناهكار اگر در دنيا موفق به توبه نشده باشند، در عالم برزخ با عذاب قبر كيفر ميبينند و پاك ميشوند و در قيامت به بهشت خواهند رفت.
با توجه به اين نكته معلوم ميشود كه بي اعتنايي در برابر اين گناه معني ندارد. وظيفه انسان در اين مورد جبران گناه است و جبران گناه به اينصورت است كه از عمل خود پشيمان باشد و استغفار نمايد و برا
يك دوست خوب چه ويژگي هايي دارد؟
انتخاب دوست در زندگي نقش مؤثري ايفا مي كند. در بسياري از مواقع سرنوشت افراد با دوستي ها گرده مي خورد و فرد از اين ره آورد يا به سعادت مي رسد و يا زندگي اش به شقاوت ختم مي شود.
اميرالمؤمنين(ع) معيار انتخاب دوست را بيان فرمود: دوستت كسي است كه تو را از بدي باز بدارد و دشمنت آن كس است كه تو را به بدي وادار كند.دوست خوب انسان را به طرف خدا مي كشاند. آشنايي با مسجد و نماز، بازداري از بدزباني و دشنام، احسان و نيكي به دوستان و مستمندان، وفاي به عهد، خوش خُلقي و هر چه كه در مسير تقوا و درستكاري قرار گيرد، دستاورد رفاقت صحيح است. پيامبر گرامي اسلام فرمود:ارزش مرد به دين دوست او است. بايد بنگرد با چه كسي دوستي دارد.
امام صادق(ع) در حديثي ويژگي هاي دوست خوب را بيان فرمود: هيچ كس را به دوستي مشناس تا او را در سه چيز بيازمايي. به خشمش بنگر كه او را از حق به باطل گرايش مي دهد يا نه؟ در درهم و دينار (هنگامي كه به پول محتاج هستي از وي طلب كن) و هنگامي كه با او مسافرت مي كني (انسان در سفر جوهرة خود را نشان مي دهد).
داشتن خُلق نيكو جلب كنندة خوبي ها است، اميرمؤمنان (ع) فرمود:هر كسي كه داراي اخلاق نيكو باشد، دوستانش بسيار مي شوند و مردم با او اُنس و اُلفت مي گيرند.
اگر كسي بخواهد مردم او را دوست داشته باشند، بايد در هنگام برخورد با ايشان گشاده رو و با لبخند باشد تا در دل افراد از هر صنف نفوذ كند.
شرط عاقبت بخیری از نگاه دو سپهبد
🌹شهید صیاد شیرازی
🌹وحاج قاسم سلیمانی
@rangmehrabany
💢الاغ آسیاب
✅امام علی علیه السّلام:
عبادت کنندهای که عبادتش از روی فهم و دانایی نباشد، مانند الاغ آسیاب است که فقط به دور خودش میچرخد و از جای اولش دور نمیشود.
دو رکعت نماز شخص دانا، بهتر از هفتاد رکعت نماز شخص نادان است.
زیرا وقتی فتنه و تباهکاری به شخص دانا روی میآورد، او به وسیله دانش خود، از آن بیرون میرود.
ولی وقتی فتنه به جاهل و نادان رو میآورد، او را به دلیل نادانیاش گمراه میکند.
📚بنادر البحار، جلد ۱، صفحه ۱۲۴
به نقل از جلد اول بحارالانوار
#شرک_به_خدا_و_حق_مردم
از احادیث و آیات قرآن کریم به دست میآید که اگر انسان پیش از مردن، نتواند از عهده «حقّ الناس» برآید و در همان حال #بمیرد، در آن جهان سخت گرفتار خواهد شد.
بعد از شرک، گناهی بدتر از «ظلم در حق مردم» نیست؛ زیرا ممکن است خداوند از حق خودش(حقّ الله) یعنی گناهانی که تنها تخلّف و معصیت الهی باشند، گذشت کند؛ ولی «حق الناس» که در دنیا #ضایع شده است قابل بخشش نیست.
بنابراین در حدیث امام باقر(ع) و امام علی(ع) میخوانیم که گناهان سه دستهاند:
گناهی که #بخشیده میشود و آن ظلمی است که انسان به خود کرده است،
و گناهی که هرگز بخشیده نمیشود و آن شرک به خدا است: «انَّ الله لا یَغفرُ اَن یُشرکَ بِهِ»
و گناهی که از آن گذشت نمیشود و آن بدهکاری مردم است: «فَالمُدائنه بَینَ العباد».
زیرا ظلم به بندگان و حق النّاس، جنبه شاکی خصوصی دارد و تا شاکی گذشت نکند، قاضی نمیتواند گذشت کند.
خداوند در #قیامت وعده اجرای عدالت داده و در مقام عدالت، حق مظلوم از ظالم گرفته میشود.
📚نهج البلاغه،خطبه176