eitaa logo
🌹رنگ مهربانی🌹
62 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
282 ویدیو
243 فایل
زندگی: باتبسم = شیرین باعشق= زیبا بامحبت = محکم باصداقت= امن وبایاد خدا = آرام می شود۰ جهت ارتباط با آدمین @nematollAh_m1195
مشاهده در ایتا
دانلود
مولای پرهیزکاران امام علی علیه السلام فرمودند : شادی مومن در چهره او و اندوه وی در دلش پنهان است، سینه اش از هر چیزی فراختر و نفس او از هر چیزی خوارتر است برتری جویی را زشت و ریاکاری را دشمن می شمارد اندوه او طولانی و همتش بلند است سکوتش فراوان و وقتش با کار پر است شکر گذار و شکیبا و ژرف اندیش است از کسی درخواست ندارد و نرم خو و فروتن است نفس او از سنگ خارا سخت‌تر اما در دینداری از بنده ای خوارتر است . 📚حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌ ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی و صفات قاتلان حسین(ع) برای فهم علت فاجعه کربلا، باید به تاریخ و اقدامات خلفای سه گانه پرداخت! آنها، مردم را برخلاف سنت پیامبر تربیت کردند.... در کربلا امام به مردم فرمود: چون شکم هایتان از پر شده است بر قلبهایتان مهر خورده است. عثمان، این بدعت را بنا نهاد تاجایی که امیر مومنان(ع) در توصیف بیت المال به دست عثمان و یارانش می فرماید: او و بنی امیه چون شتر که علفهای با طراوت بهاری را با ولع می خورد، مال خدا را با دهان پر می خوردند. آری، عثمان بنی امیه را در تقسیم بیت المال برتر میدانست تا جایی که خزنه دار حکومت از بذل و بخشش ها شکایت میکند هنگامي كه عبداللَّه بن خالد با جمع فراواني از مكه وارد مدينه شد و نزد خليفه آمد، عثمان به عبداللَّه بن ارقم كه بيت المال و وزير دارائي حكومت بود نوشت كه به عبداللَّه بن خالد سيصد هزار درهم از بيت المال بدهد و بهر فردي كه با اوست صد هزار درهم بپردازد. عبداللَّه بن ارقم از پرداختن حواله ي خليفه امتناع ورزيد. عثمان ضمن نامه اي او را به خاطر اين جسارت سرزنش كرده و به وي نوشت: يعني تو خزينه دار ما هستي بايد آنچه حواله مي كنم بي درنگ بپردازي ولي عبداللَّه در پاسخ عثمان چنين نگاشت: من خزانه دار مسلمانانم و خزینه دار تو غلام توست آنگاه كليد بيت المال را به عثمان رد كرد و از مقام خود استعفا نمود. الغدير ج 8 صفحه ‏ي 276 
1_435009321.pdf
1.1M
🌀عنوان: «روی موج مهربانی» ♻️ پیام: «امروز هم معتقدم که این نهضت تعاون و احسان را مجدّداً مردم عزیز ما شروع کنند».(مقام معظم رهبری) 🔰 موضوع: مسئولیت پذیری اجتماعی @rangmehrabany 🏴مناسبت: 🏴 💎 فهرست اجمالی: 🔻شب 1️⃣: کربلا تجلی مسئولیت اجتماعی اباعبدالله (ع) 🔻شب2️⃣:اجتماعی‌شدن؛ شاخص بلوغ انسان 🔻شب 3️⃣: خودسازی مهم تر است یا جامعه سازی؟ 🔻شب 4️⃣: دوگانه حفظ منفعت یا پذیرش مسئولیت اجتماعی 🔻شب 5️⃣:چگونه مردم در حل مشکلات نقش آفرین هستند؟ 🔻شب 6️⃣: تحول در سبک زندگی راه برانگیختن حس مسئولیت پذیری 🔻شب 7️⃣: نقش خانواده در شکل گیری حس مسئولیت پذیری اجتماعی 🔻شب 8️⃣: نقش مسجد و هیات در شکل گیری حس مسئولیت پذیری 🔻شب9️⃣: همسایگی محل تمرین مسئولیت پذیری اجتماعی 🔻شب 🔟: نقش ولایت در سامان دهی مسئولیت های اجتماعی @rangmehrabany
زندگى پندارى يكى از موانع سير انسان به سوى خدا، پندارگرايى و گمان باطل است; چنانكه ازمهمترين علل و اسباب طهارت روح و صعود آن به سوى حق، معرفت صحيح است. فرق عارف با پندارگراى غافل در اين است كه عارف، خود را درمشهد و محضر خداى عليم قدير حكيم مى يابد، چنانكه هر موجودى را مظهراومى داند و پندارگراى غافل، خود را غايب از او مى پندارد، چنانكه هر موجودى را مستقل مى پندارد. هر كس بر اساس معرفت يا گمان خود، سود يا زيانى مى برد. قرآن كريم در ستايش مؤمن عارف مى گويد: او خود را در مشهد خداى عليم قدير حكيم مى يابد و اهل مراقبت و محاسبت است، ولى در وصف غافل مى گويد: او فاقد همه اين كمالهاست و با گمان و پندار زندگى مى كند و در پندار خود، مدفون است. قرآن كريم، گاهى درباره پندارگرايان غافل مى فرمايد: «الم يعلم بان الله يرى »(1) مگر او نمى داند كه خدا مى بيند؟ اگر كسى بداند كه خدا او را مى بيند و در مشهد خدا كار مى كند هرگز دستش به تباهى و زبانش به بدگويى آلوده نمى شود (2). گاهى مى فرمايد: «ايحسب ان لن يره احد»(3) آيا مى پندارد كه كسى او را نمى بيند؟ خدا شاهد است و شما در محضر و مشهد خداييد. گاهى مى فرمايد: «ام يحسبون انا لا نسمع سرهم و نجويهم »(4) آيا مى پندارند كه ما كارهاى پنهان و نجواى آنها را نمى دانيم؟ اينها ناظر به بعد علمى است; يعنى انسان غافل فكر مى كند كه كسى او را نمى بيند و او تنهاست و چون تنهاست، رهاست. گاهى مى پندارد بر فرض، كسى او را ببيند قادر نيست جلو او را بگيرد و خود را در مشهد قدير نمى بيند; يعنى مى پندارد كه خدا بر او توانايى ندارد. در اين زمينه، ذات اقدس اله آيات فراوانى نازل كرده، مى فرمايد: «ايحسب ان لن يقدر عليه احد»(5) آيا انسان مى پندارد خدا قدرت ندارد تا همه نعمتهاى او را به نقمت و حيات او را به ممات و سلامت او را به بيمارى مبدل كند؟ گاهى مى فرمايد: «ايحسب الانسان ان لن نجمع عظامه »(6) آيا انسان مى پندارد كه با مرگ نابود مى شود و ما استخوانهاى پوسيده او را دوباره زنده نمى كنيم؟ برخى چنين مى پندارند كه با مرگ نابود مى شوند و خداوند بر احياى مجدد آنها قدرت ندارد و برخى مى پندارند كه بعد از مرگ، حساب و كتابى نيست و كسى بر حسابرسى اعمال آنها قدرت ندارد و به همين جهت، زبانشان دراز و دستشان به گناه، آلوده است. گاهى انسان، جاه و قدرت خود را عامل موفقيت خود مى پندارد. از اين رو ذات اقدس خداوند مى فرمايد: «ام حسب الذين يعملون السيئات ان يسبقونا ساء ما يحكمون »(7) آيا كافران مى پندارند كه سابق و پيشگامند و ما به آنها دسترسى نداريم; قضا و قدر ما آنها را رها كرده است و آنها از قلمرو قدرت ما بيرونند؟ اين، حكم و داورى بدى است. گاهى نيز مى پندارند قدرتهاى مالى، مشكل آنها را حل مى كند: «يحسب ان ماله اخلده »(8) آيامى پندارد كه مال او، او را جاويد مى كند; چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «و ما جعلنا لبشر من قبلك الخلد افان مت فهم الخالدون »(9) در نظام آفرينش، دنيا جاى خلود و جاودانگى نيست و هيچ كس در آن، جاويد نمى ماند; زيرا دنيا نشئه حركت است و حركت بايد به مقصد برسد و با دوام، سازگار نيست و اگر موجودى دائما در حركت باشد، «عبث » مى شود. معناى دوام حركت اين است كه هدفى در كار نيست. از اين رو حركت حتما بايد منقطع شود و به «دارالقرار» برسد. ذات اقدس خداوند در اين مورد مى فرمايد: «افحسبتم انما خلقناكم عبثا و انكم الينا لا ترجعون »(10) آيا فكر كرده ايد نظام آفرينش، ياوه و بيهوده است و اين نظام، هدفى نداشته و شما معادى نداريد؟ گاهى انسان خود را در مشهد عليم قدير حكيم مى بيند و هيچ يك از بحثهاى گذشته درباره او نيست اما خود را «محق » مى پندارد; با اين كه در برابر وحى ايستاده و هم فكرش تيره و هم كارش تاريك است، مى گويد: حق با ماست. در اين زمينه، قرآن كريم مى فرمايد: «و يحسبون انهم مهتدون »(11) آنان مى پندارند كه هدايت يافته اند در حالى كه به بيراهه مى روند. «و هم يحسبون انهم يحسنون صنعا»(12) فكر مى كنند كه كار خوب مى كنند; در حالى كه به بدى مبتلايند. از مجموع اين آيات بر مى آيد كه عده اى از انسانها در جدار پندار، زندگى مى كنند و در خيال خام خود، غوطه ورند و بر اثر پندارگرايى از «مغز» تهى و به «پوست » تبديل مى شوند و روشن است كه پوستها را مى سوزانند، چنانكه كشاورز، پوست را مى سوزاند و «لب » و مغز را براى غذا نگه مى دارد. دنيا مزرعه آخرت است و در آخرت، پوستهاى مزرعه دنيا خريدارى ندارد، چنانكه در آن جا هرگز «اولوالباب »، يعنى كسانى كه داراى «لب » و مغزند، نمى سوزند.
تعبير قرآن كريم درباره پندارزدگان اين است: «و افئدتهم هواء»(13) دلهاى اينان تهى است و چيزى در آن نيست. چون آنچه به دل اينها راه يافته است، پندارمحض است و پندار هم باطل است، ولى عارف، خود و همه كارهاى خود را در مشهد خداى عليم قدير حكيم مى يابد و مى داند كه خدا مى بيند و مى تواند و پس از مرگ، روز حسابى هست. پس مهمترين راه براى تهذيب و تزكيه روح، همان معرفت صحيح و بدترين عامل براى آلودگى آن، همان گمان و پندار باطل است.
‍آیت الله قاضی ره: لقمه حرام انسان را دشمن دین می کند همانطور که سی هزار حرامخوار روز عاشورا با امام حسین علیه السلام دشمنی کردند.لقمه شبهه ناک هم انسان را شبهه افکن در دین می کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌ ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌
‍ ‍آیت الله قاضی ره: این وسوسه شیطان است ڪه شما گـــمان می ڪنید حال ندارید. باید توجه ڪرد به نماز اول وقت دائم الوضو بودن، نماز شب، مراقبه و محاســـــبه از لــزومات ســـیر و سلوڪـ است. کافیه انسان یک بسم الله بگه پاشه و با همت قوی وضو بگیره و تلقین مثبت کنه و بگه من میتونم. مثلا هنگامی که اذان گفتن لباس بپوشه بره مسجد برای نماز جماعت. ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌ ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎@rangmehrabany
حسینی یا هیئتی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا