⭕️ حوزه های علمیه باید مستقل باشند/ حوزه باید مدافع و مبلغ نظام باشد، اما نظامی نباشد/ حوزه این قدرت را دارد که به خوبی جامعه را اداره کند/ هر وقت دین رشد پیدا کرده، دین فروشی و نفاق و مقدس نمایی زیاد شده است
👤 آیت الله جوادی آملی:
🔹حوزه های علمیه باید مستقل باشند، اگر حوزه استقلال اقتصادی داشته باشد، مدیریت خوبی داشته باشد، همه به آن احترام می گذارند، حوزه باید مدافع و مبلغ نظام باشد، اما نظامی نباشد، تابع دولت ها نباشد، استقلال حوزه از دولت ها، مانند استقلال استاد از شاگرد، استقلال معلم از متعلم و استقلال نویسنده از خواننده است، حوزه همواره باید به عنوان راهنما در کنار نظام باشد
🔹روحانیت نباید با دولتها، عقدی معامله کند، بلکه باید ایقاعی معامله کند، در این صورت اگر اختلاسی و نجومی در برخی دولتها پیش آمد، حوزه بد نام نخواهد شد
🔹حوزه های علمیه که یک قرن را پشت سر گذاشته، به سه بخش تقسیم شده
1️⃣ یک دوران ضعف و اختناق بود که از سال 1300 که دوران رضاخانی و بزن و بکوب بود شروع شد
2️⃣ از سال 1325 که آیت الله العظمی بروجردی وارد حوزه پربرکت شدند، شروع شکوفایی حوزه است.
3️⃣ مرحله سوم که مرحله برجسته ای بود، از سال 1340 و با حضور امام و اطلاعیه ها و تبعیدها شروع شد و تا سال 1357 نیز که انقلاب به پیروزی رسید، ادامه داشت، این دوره، حوزه قدرت خودش را نشان داد که با کمک مردم توانست نظام سابق را براندازد!
🔹قدرت حوزه های علمیه در دوران انقلاب خودش را نشان داد، در تدوین قانون اساسی، در جنگ نابرابر 8 ساله همه و همه این قدرت حوزه ها نشان داده شد
🔹حوزه این قدرت را دارد که به خوبی جامعه را اداره کند، اما باید دانست که هر وقت دین رشد پیدا کرده، دین فروشی و نفاق و مقدس نمایی نیز زیاد شده، لذاست که شعرا و ادبا نیز هر وقت حاکمانی به نام اسلام حکومت می کردند، در طعن نفاق و زهدنمایی شعر بیشتری می سرودند چرا که نفاق و زهد نمایی و مقدس نمایی زیاد می شد، هر وقت حکومتی اسلامی شد، نجومی و اختلاسی هم خودش را به شکل مسلمان نشان می دهد، حوزه باید اینها را بشناسد و نگذارد که چنین افرادی خودشان را حوزوی نشان دهند!
🔹حوزه ها اگر حساب شده کار کنند، استقلال خودشان را حفظ کنند و تنها با خدا و ائمه اطهار علیهم السلام معامله کنند، مردم هم احترام میگذارند، حتی اگر به مسئله ای معتقد نباشند، اما می دانند که قانون کشورها محترم است و رعایت می کنند، اما با فشار نمی شود. اگر به همین دختران جامعه، کلام اهل بیت گفته شود که «فَإِنَّ اَلشَّعْرَ أَحَدُ اَلْجَمَالَيْنِ» موی سر همچون صورت، از زیبایی های یک خانم است ولی « زَکاةُ الجـَمالِ العِفـافُ»، زکات جمال، عفاف و عفت است، او هم قبول می کند، اما وقتی ببیند که با اختلاس و نجومی، می خواهند فقر را بر او تحمیل کنند، آن وقت دیگر این حرفها را هم نمی پذیرد.
🔹جامعه را به وحدت دعوت کنید و بدانید که دین را خدا حافظ است و دین با نصرت الهی همراه است./ وبگاه اسراء
@Rasad_tahlil
⭕️ حکومت هزینه خودش را از مردم نمی گیرد/ نیازی به نظام مالیاتی غرب نداریم
👤 محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه
🔹فقهی را که باید امروز تولید کنیم، نیاز ضروری همیشه بوده است؛ اما چون امروز به حمدالله این زمینه و امکان فراهم شده و جامعه در اختیار فقه قرار گرفته، لذاست که فقه ما باید طرح نظم مدیریتی جامعه را ارائه بدهد.
🔹وقتی اداره جامعه به دست حکومت ها است، فردی که در این جامعه زندگی می کند، مجبور میشود در گردانه ای که حکومت برای او تعیین کرده است بچرخد. پس وقتی می گوئیم فقه اداره جامعه یا فقه مدیریت جامعه، منظور فقه مدیریت کلان جامعه است.
🔹من از همه عزیزان خواهش می کنم که در طرح مسائل فقهی شرم نکنید و خجالت نکشید؛ فقه خودمان را کم نشماریم؛ ما اصلا نیازی به نظام مالیاتی غرب نداریم. لذاست میفرماید: « وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ » آیا خدا نیاز به خمس من و شما دارد؟ پس لِلَّهِ یعنی چه کسی؟
🔹یکی از مباحث زیرساختی که باید قبل از فقه مدیریت به آن برسیم، این است که خدا چه مفهومی دارد. مفهومی که گاهی ارائه میشود، مفهوم تحریف شده مسیحیت است که با منشا نفوذ یهود در آن شکل گرفت؛ خدائی است که این جهان را آفرید و رها کرد. خلق خدا، خلق استمراریست خلق گذشته زمانی نیست و خدا، خدای حاکم و مَلک است. بنابر این ما اگر بخواهیم جامعه را اداره کنی، باید به گونه ای باشدکه فرمانروایی خدا شکل بگیرد.
🔹خمس و زکات از منابع مالی نظام مالیاتی اسلام است/ حکومت هزینه خودش را از مردم نمی گیرد؛ فرق بین خمس و زکات این است. آیه خمس اشاره به این است که اساسا مردم از ابتدا بر چهار پنجم آنچه که بدست می آورند اجازه تملک دارند و آن یک پنجم از اول در مِلک کسی وارد نمی شود؛ مال خداست و به دست حاکم می رسد. لذا خمس، برخلاف زکات که زکات منبع تامین نیاز های خود مردم است و حاکم جز در شرایط ضرورت تامین منابع حق بهره برداری از ان را ندارد، اموال الناس نیست. نظام مالی ما به این حد دقیق است، آن وقت آن آقا می گوید ما نظام اقتصادی نداریم!/ خبرگزاری حوزه
@Rasad_tahlil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اتفاقات عجیب در اقتصاد ایران
👤 مهدی موحدی بک نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور):
🔹کجای دنیا، بانک به هر کس تقاضا کند، 5 هزار یورو میدهد؟
🔹در خود آمریکا، نگه داشتن بیش از 10 هزار دلار پول نقد جرم است!
🔹کجای دنیا میتوان روی کاغذ بیسکوییت قولنامه نوشت و همان را در دادگاه به عنوان سند ارائه کرد؟/ جهان آرا
@Rasad_tahlil
⭕️ کشورهای عربی از بیم دولت افراطی نتانیاهو برای عادیسازی رابطه با ایران به صف شدهاند
✍️ احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب
🔹اگر نیروهای تندرو ایرانی به سیاست اسرائیل در خاورمیانه خدمت کردهاند، اینک تندروهای حاکم بر اسرائیل، به خدمت سیاست جمهوری اسلامی در منطقه در آمدهاند!
🔹مقایسۀ دورانی که کشورهای عرب از ترس جمهوری اسلامی برای عادیسازی رابطه با اسرائیل با هم مسابقه گذاشته بودند با این دوره که عربها از بیم دولت افراطی نتانیاهو برای عادیسازی رابطه با جمهوری اسلامی به صف شدهاند، بهترین گواه این ماجراست.
🔹افراط و تندروی ثمری جز خدمت به رقیب و خصم ندارد. تجربۀ همیشگی بشر همین بوده است. هر که میخواهد به دشمن خود یاری رساند، بهترین راهش افراطگری است و هر که میخواهد دشمن خود را زمین بزند، تنها مسیرش، اعتدالِ مبتنی بر سنجش و تعقل است./ کانال احمد زیدآبادی
@Rasad_tahlil
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 توسعه شفافیت به سه قوه، دایره شفافیت را کاهش میدهد
👤 مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس دوم مجلس:
🔹تبدیل طرح شفافیت آرای نمایندگان به شفافیت سه قوه، ایده خوبی نبود.
🔹آنچه مجلس قبلی را شل کرد تا طرح شفافیت رأی نیاورد، همین شگرد شفافیت سه قوه بود، در همین مجلس هم دوباره همین شگرد بکار گرفته شد و من گفتم که اگر چنین کاری انجام دهیم، طرح رأی نمیآورد البته از افراد اسم نمیبرم.
🔹با تغییری که در طرح داده شد، ابعاد شفافیت کاهش یافته در حالیکه اگر منحصر به مجلس بود، دایره گستردهتری از شفافیت را در بر میگرفت./ جهان آرا
@Rasad_tahlil
📷هزینه روستاییان سیگاری بیشتر از شهریها
🔹در سال 1400 خانوارهای روستایی بیش از شهریها برای دخانیات هزینه کردهاند. طبق این آمارها، خانوارهای شهری در سال 1400 به طور میانگین 467 هزار تومان و خانوارهای روستایی حدود 498 هزار تومان برای دخانیات هزینه کردهاند.
🔹هر خانوار روستایی در سال 1401 حدود 697 هزار و 500 تومان و هر خانوار شهری نیز 653 هزار و 240 تومان برای دخانیات هزینه کرده است.
🔹درحالیکه طی بهمن 1401 تورم نقطهای و سالانه دخانیات در روستاها به ترتیب 38.5 و 41.5 درصد بوده اما در همان ماه این میزان برای مناطق شهری به ترتیب 31.9 و 39.9 درصد بوده است.
🔹بررسی دهکی مصرف سیگار نیز نشان میدهد در خانوارهای روستایی دهک اول طی سال 1401 به طور میانگین 199 هزار و 500 تومان برای دخانیات هزینه شده است. این میزان برای دهک دوم 395 هزار تومان و برای دهک سوم 630 هزار تومان بوده است. البته در دهکهای پایین، میزان مصرف خانوارهای شهری بیشتر از روستاییان بوده و این میزان برای سه دهک اول به ترتیب 483، 529 و 682 هزار تومان است./روزنامه فرهیختگان
@rasad_tahlil
⭕️قوانین کشورهای مختلف برای حمایت از مستاجر
🔹 در همه کشورهای دنیا، دولتها برای ایجاد آسایش روانی و حمایت از شهروندانشون قوانینی را برای حمایت از مستاجرها وضع میکنند./اقتصادنیوز
@rasad_tahlil
⌛️ رصد پنجشنبه (11خرداد، 12ذی القعده، 1ژوئن)
1361؛ درگذشت استاد "سيدحسين ميرخاني" خوشنويس برجسته
1366؛ انحلال حزب جمهوري اسلامي به پيشنهاد اعضاي آن
1378؛ درگذشت استاد، دكتر "مهدی روشن ضمیر" ادیب و زبانشناس معاصر
776ق؛ وفات قطب الدین رازی، فیلسوف و عالم بزرگ مسلمان
1344ق؛ درگذشت شاعر گرانقدر ايرانی "اديب نيشابوری"
@Rasad_tahlil