📰 #تیتر_یک
▪️ مرور صفحات اول روزنامه های آفتاب یزد، اعتماد، ایران، خراسان، شرق، قدس، کیهان و وطن امروز
@Rasad_tahlil
⭕️ سبقت ۲/۸ میلیارد دلاری ترکیه از ایران در بازار عراق
🔹بررسی آمارهای تجارت ایران و ترکیه با کشور عراق نشان میدهد ترکها طی سال جاری در بازار این کشور از ایران سبقت گرفتهاند، بهطوریکه در ۷ماهه سال ۲۰۲۲ درحالی صادرات ترکیه به عراق به ۷ میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار رسیده که طی این مدت صادرات کشورمان به عراق حدود ۴ میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار بوده است.
🔹به عبارتی، صادرات ترکیه به عراق طی ۷ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلار بیشتر از صادرات کشورمان به عراق بوده است.
🔹قابل ذکر است در سالهای گذشته صادرات ایران به عراق نزدیک به رقم صادراتی ترکیه به این کشور بود اما طی سال جاری ترکها از کشورمان سبقت گرفتهاند./ نود اقتصادی
@Rasad_tahlil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مردم روسیه و چین از دسترسی به چه پلتفرمهایی محروم هستند؟ فیلتر در این دو کشور تندتر است یا ایران؟/ اکوایران
@Rasad_tahlil
⭕️ زنان بدحجاب در راهپیمایی ها با زنان هنجارشکن فرق می کنند/ هنجارشکن تعمداً میکوشد با هنجارهای جامعه مبارزه کند
✍️ محمدجواد اخوان، مدیر مسئول روزنامه جوان
🔹معمولاً پس از هر راهپیمایی ملی یا انتخابات سراسری، تصاویری منتشر میشود که حاکی از حضور افرادی است که ظاهر و پوشش آنها با عموم متشرعین متفاوت است و همین امر مستمسکی در اختیار برخی قرار میدهد تا مدعی شوند که حکومت در مقابل پوشش اینها و سایر افرادی شبیه به اینها در مقاطع غیرانتخابات و راهپیمایی استاندارد دوگانه دارد
🔹بر اساس قانون مجازات اسلامی، رعایت نکردن حجاب شرعی جرمانگاری شده است و کسی که حداقل آشنایی با شریعت داشته باشد، میداند آنچه در فقه بهعنوان حجاب زنان تلقی شده با نوع پوشش تعدادی از بانوان جامعه ما -که کم هم نیستند- فاصله زیادی دارد./ این قانون در حال حاضر تقریباً اجرا نمیشود. حتی پلیس هم این ادعا را ندارد
🔹مبنای قانونی عمل پلیس امنیت اخلاقی، مواد قانونی دیگری است که به جرمانگاری هنجارشکنی در پوشش اشاره دارد./ هنجارشکن کسی است که تعمداً میکوشد با هنجارهای جامعه مبارزه کند و آنها را زیر پا نهد. روشن است که عده بسیار بسیار کمی از خانمهایی که حجاب شرعی را کاملاً رعایت نکردهاند، در این زمره هستند و بیشتر این خانمها چنین نیت و هدفی ندارند. همین دسته بسیار کم مخاطب گشت معروف به ارشاد هستند
🔹حال ممکن است نقدهایی به همین روش پلیس باشد، ضوابط عمل به دقت تعریف نشده باشد یا اصلاً در اجرای آن نیز دقت کافی به عمل نیاید [...] اما موضوع این بحث نیست، مسئله ما در اینجا این است که ضابط قانون اساساً به دنبال اعمال حجاب قانونی نیست و هدف آن جلوگیری از هنجارشکنی است.
🔹اما در مقابل آن خانمیکه در راهپیمایی ملی شرکت میکند و با رأی خود در انتخابات علاقهاش را به میهنش نشان میدهد، در واقع نشان میدهد که به هنجارها و ارزشهای عمومی این جامعه علاقهمنداست و حتی اگر در عمل به برخی از آنها موفق نباشد، به دنبال برهم زدن آنها و مبارزه با این هنجارها نیست.
🔹روشن است که وضعیت این بانوان اساساً با آن اقلیت هنجارشکنی که قبلاً اشاره شد متفاوت است. رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی به نمونهای از همین موارد اشارهکرده و فرمودند: «بعضی از همینهایی که در استقبالِ امروز بودند و شما الآن در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهایی بودند که در عرف معمولی به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهای این حقیر باطن است؛ نمیبینند. «گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که مینمایی هستی؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم میکند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.»/ جوان
@Rasad_tahlil
⭕️ اعتراض و اغتشاش
✍️ احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب
🔹سران قوا از موافقتشان با اعتراض و مخالفتشان با اغتشاش سخن میگویند. از یک نگاه کلی، خردهای به سخن آنان نمیتوان گرفت، اما بدون مفهومسازی دقیق برای تفکیک مرز اعتراض و اغتشاش و تعریفِ سازوکاری روشن و عملی برای تحقق حق اعتراض مردم، از سخن فوق برای جامعه ما طرفی بسته نخواهد شد.
🔹به نظرم اگر بهجای استفاده از واژههای اعتراض و اغتشاش از مخالفت مسالمتآمیز و مخالفت خشونتآمیز استفاده شود، راحتتر میتوان مفهومسازی در این باره را به سمت اجماع هدایت کرد. برمبنای معیارهای مردمسالاری، مخالفت مسالمتآمیز شهروندان با هر یک از سیاستهای حکومت، از حقوق پایهای آنها به شمار میرود و دولت حق جلوگیری از آن را ندارد. مخالفت خشونتآمیز اما در نظامهای مردمسالار پذیرفتهشده نیست و نظامهای غیرمردمسالار هم که برخوردشان با آن مشخص است.
🔹ارائه راهکار برای استفاده از حق مخالفت مسالمتآمیز شهروندان، مانند اختراع دوباره چرخ گاری است!/ سوئیس یا برخی دیگر از کشورهای اروپایی را مثال نمیآورم. از قضا به یکی از فقیرترین کشورهای مسلماننشین جهان اشاره میکنم که نوعی دموکراسی دوحزبی در آن تقریباً نهادینه شده است. منظورم بنگلادش است./ اگر در حد همان بنگلادش هم حق مخالفت مسالمتآمیز شهروندان با دولت و حکومت بهرسمیت شناخته شود، ما از صمیم قلب به آن رضایت میدهیم.
🔹الگوبرداری از تجربه بنگلادش اما در همان گام نخست نیازمند ایجاد تغییرات بنیادی در قانون مجازات اسلامی است. مفاد قانون مجازات اسلامی درباره حق آزادی بیان و مخالفت شهروندان با سیاستها و عملکردهای جاری، بهگونهای تدوین شده است که اصولاً جایی برای نقد ملایم هم باقی نمیگذارد، چه رسد به مخالفت یا اعتراض به رفتار حکومت.
🔹مواد مربوط به حق مخالفت یا اعتراض شهروندان به نظام حاکم در قانون مجازات اسلامی چنان مبهم و تعریفنشده و کشدار است که تقید کامل به آنها حتی میتواند مانع تکلم عادی یک چهره سیاسی منتقد شود! در اینجا فقط به اصل «تبلیغ علیه نظام» اشاره میکنم. آیا میتوان با یکی از سیاستهای جاری کشور مخالفت کرد یا به نقد آن پرداخت، بهطوریکه نماینده دادستان یا قاضی نتواند آن را مصداق تبلیغ علیه نظام قلمداد کند؟
🔹با وجود چنین قوانینی چگونه میتوان بهرسمیت شناختن حق نقد و اعتراض از سوی مسئولان را جدی گرفت؟ مسئولان برای نشان دادن حسننیت خود در این باره لازم است کار را با اصلاح این نوع قوانین آغاز کنند./ هم میهن
@Rasad_tahlil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کارشناس عراقی: در همان روزی که به سفیر ایران اعتراض کردیم دوباره مواضعی در اقلیم بمباران شد/معارضان حکومت ایران از مناطق کوهستانی رفتوآمد میکنند و مقابله با آنها سخت است....
🔹کارشناس ایرانی: وقتی مقامات اقلیم نمیتوانند یا نمیخواهند با این گروههای مسلح برخوردی کنند ما مجبوریم اقدامات لازم را انجام دهیم/این گروهها در خاک اقلیم در حال برنامهریزی و انتقال سلاح به داخل ایران هستند..../ کاوش مدیا
@Rasad_tahlil
⌛️ رصد یکشنبه (10مهر، 5ربیع الاول و 2اکتبر)
1300؛ "كلنل محمدتقی خان پسيان" فرمانده قیام افسران خراسان علیه استعمار انگلیس، کشته شد
1359؛ شهرهای "بستان" و "سوسنگرد" آزاد شد
117ق؛ رحلت حضرت سكينه دختر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)
1268ق؛ افتتاح مدرسهي "دارالفنون" به همت اميركبير در زمان "ناصرالدين شاه"
@Rasad_tahlil
📰 #تیتر_یک
▪️ مرور صفحات اول روزنامه های آفتاب یزد، اعتماد، ایران، خراسان، شرق، قدس، کیهان و وطن امروز
@Rasad_tahlil
📣📣 همراهان عزیز کانال تحلیلی رصد می توانند غیر از ایتا ما را در روبیکا، تلگرام و بله، با آی دی @Rasad_tahlil نیز دنبال کنند
🔹تلگرام:
▫️ t.me/rasad_tahlil
🔹روبیکا:
▫️ rubika.ir/Rasad_tahlil
🔹بله:
▫️ ble.ir/Rasad_tahlil
@Rasad_tahlil
📮 #توییت
⭕️ عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه همشهری:
🔹در تجمعات دو هفته گذشته در هیچ شهری جمعیت از۴٠٠ عبور نکرده.عمدتا بین ٢٠نفر تا٣۵٠بوده.علت چیه؟ چرا مردم نمی پیوندند.چرایی این موضوع را باید تحلیل دقیق کرد
🔹محتوای تولیدی اپوزیسیون فاقد اخلاق، بیشتر تبدیل آرزو به خبر است
@Rasad_tahlil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مطالعات نشان داده، اگر آشوبهای خیابانی در یک جامعه ۶ فصل طول بکشد رشد اقتصادی را ۱.۵ درصد کاهش میدهد/ دود آشوبهای خیابانی فقط به چشم مردم میرود و سرمایهگذاری در اقتصاد را مختل میکند
👤 رضا غلامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی:
🔹آشوبهای طولانی و گسترده تاثیر مخربی بر بنیانهای اقتصادی کشورهای مختلف داشته است. اولین تاثیر مخرب آشوب بلند مدت و گسترده بر جریان اقتصاد روزمره مردم است. آشوبهای به انتظارات سرمایه گذاران آسیب میزند. تاثیر آشوبها بر بورس هم موضوعی است که نمونه آن را در روزهای اخیر در کشور خودمان هم میتوان دید./ نود اقتصادی
@Rasad_tahlil
📮 #توییت
⭕️ محمد فاضلی، جامعه شناس:
🔹وقتی نظام سیاسی مقدس شد، رسیدگی به خطاها و جرائم کارگزارانش خط قرمز میشود تا مبادا آن تقدس خدشه بردارد. گروهی زیر سایه آن تقدس هر خلافی میکنند و هر قدر افراد به سطوح بالای قدرت نزدیکتر، بهرهشان از سپر امنیت تقدس بیشتر میشود. ناکارآمدی و فساد از این تقدس تغذیه میکنند.
🔹نظامهای سیاسی اصلا مقدس نیستند، بلکه مشحون از خطا هستند. کارگزاران آنها در معرض خطا و فسادند، قواعد و روش حکمرانی آنها در معرض خطا و کهنگی است، و نه همچون امر مقدس ناظر برمردم، بلکه همچون امر غیرمقدس نیازمند نظارت مردم، باید تحت کنترل باشند تا دست از پا خطا نکنند.
@Rasad_tahlil
⭕️ یکی از امتحانات ما، ترسیدن و مرعوبشدنِ برخی انقلابیها در مقابل جبهۀ دشمن است/ گرانی و چهار تا مدیر فاسد، انقلاب را به هم نمی زند
👤 علیرضا پناهیان:
🔹از اول انقلاب، یکی از ابتلائات ما، ترسیدن و مرعوبشدن برخی مذهبیها و بعضی انقلابیها از هیمنۀ دشمن و از توهّم ضعف جبهۀ انقلاب در مقابل جبهۀ دشمن است. همیشه این را داشتهایم.
🔹چهار تا بیحجاب به خیابانها میآیند، طرف میگوید: «آقا این بیحجابی دارد نابود میکند!» نه؛ هیچ چیزی ما را نابود نمیکند. البته بیحجابی هم سرِ جای خودش، یک اشکال است و باید برطرف بشود.
🔹یا مثلاً چهار تا مدیر فاسد میآیند، طرف میگوید: «این مدیرها دارند همه را ضدّ انقلاب میکنند!» نه؛ مدیر فاسد هم انقلاب را بههم نمیزند. خراب میکند؛ دستگیر میشود، محاکمه میشود، جایگزین میشود، بالاخره جبران میکنند، مدیر خوب هم داریم؛ شلوغش نکن!
🔹یا مثلاً وقتی مشکل گرانی میآید، میگویند: «آقا این گرانی دارد انقلاب را نابود میکند!» نه؛ گرانی هیچوقت انقلاب را نابود نمیکند. گرانی بد است و باید اصلاح بشود. بالاخره زحمت میکشند و درست میشود، البته دشمن هم هست، ما هم بیعرضگیهایی در مدیرانمان هست، ولی درست میشود.
🔹مسئله این است که تو چرا جا میخوری و با هر مشکلی همهچیز را در معرض نابودی میبینی؟! منطق انقلاب، عقلانیت انقلاب و عظمتی که در منطقه و جهان آفریده است، خیلی قویتر از این حرفهاست که از عهدۀ این مشکلات برنیاید.
🔹ما در حال جایگزین کردن تمدن نوین اسلامی بهجای تمدن رو به اضمحلال غرب هستیم. هم عدم آمادگیهایی که نیروهای انقلاب دارند و هم مقاومتِ جبهه مقابل، طبیعی است که مشکلاتی پیش میآورد. باید با تدبیر و تلاش برخورد کرد ولی با روحیه قوی و پیروزمندانه./ کانال علیرضا پناهیان
@Rasad_tahlil
⭕️ یکصد زن خبرساز در پنج سال اخیر/ ۲۸ درصد، بهخاطر مسائل جنسیتی
▪️دفتر پژوهش ایرنا:
🔹دفتر پژوهش ایرنا باهدف بررسی رویکرد رسانهها در انعکاس اخبار و تحولات مربوط به زنان در یک بازه پنج ساله (از سال ۱۳۹۶ تاکنون) یکصد زن خبرساز رسانهها را تحلیل و دادهنمایی کرده است.
🔹بیشترین میزان خبرسازی یعنی ۲۸ درصد مربوط به مسائل جنسیتی زنان بوده است، یعنی یک درصد بیش از حوزه سیاسی و این در حالی است که برخی زنانی که نامشان در دسته سیاسی قرار گرفته در ارتباط با موضوعات جنسیتی، حقوق زنان و ... نیز خبرسازی داشتهاند، اما وزن سیاسی اقداماتشان سنگینتر بوده است.
🔹از میان این ۲۸ درصد اگر همه زنانی را که از منظر جنسیتی مورد توجه قرار گرفتهاند، مورد بررسی و دستهبندی قرار دهیم، حدود ۳.۵۷ درصد در ارتباط با گشت ارشاد، ۱۰.۷۲ درصد اعتراض به حجاب از منظر مدنی و سبک زندگی، ۴۶.۴۳ درصد اعتراض به حجاب از جنبه سیاسی، ۱۷.۸۶ درصد ادعاهای مربوط به تعرضات جنسی و جنبش موسوم به «می تو»، ۱۰.۷۱ درصد قتلهای ناموسی، ۳.۵۷ درصد حقوق زنان و ۷.۱۴ درصد حمایت از حجاب خبرساز بودهاند.
@Rasad_tahlil