eitaa logo
رصدفکر
33 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
افکار و اندیشه ها در حوزه علوم اسلامی و انسانی
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا
رصدفکر؛ افکار و اندیشه ها در حوزه علوم اسلامی و انسانی @rasadfekr
..سیطره حکمت متعالیه صدر المتألهین در سده های اخیر در ایران و به ویژه در چند دهه اخیر راه را تا اندازه زیادی برای مطالعات فلسفی جامعتر و با رویکردی تاریخی بسته است و یا آن را بسیار کم اهمیت جلوه می دهد... ..سیطره فلسفه ملا صدرا بر حوزه های دینی و فلسفی ما موجب شده است که مسائل فلسفی آثار فیلسوفان اسلامی گذشته در پیش زمینه فلسفی خود دیده نشوند. در بسیاری از مسائل فلسفی و یا در تفسیر متون فلسفی، ما حتی آثار فارابی و ابن سینا را در چارچوب فلسفه ملا صدرا و منظر فلسفی او می بینیم و گاهی توجهی به تحولات معنایی اصطلاحات و مفاهیم فلسفی در طول دوران اسلامی نداریم. این امر به شدت تاریخنگاری فلسفه را در میان ما با مخاطره روبرو کرده است.. http://rasadfekr.blog.ir/post/تاملاتی-درباره-تاریخ-نگاری-فلسفه-اسلامی-در-ایران-بخش-اول-حسن-انصاری @rasadfekr
گزیده: ..آیا فیلسوفان و مترجمان دوران نهضت اول و دوم ترجمه علوم اوائل، شناخت درستی از ادبیات فلسفی یونانی و اسکندرانی و مکاتب و تحولات آنها داشته اند و آیا تا چه اندازه شناخت آنان از فلسفه افلاطون و ارسطو اصیل و مبتنی بر آثار صحیح الانتساب به آن دو و تا چه اندازه مبتنی بر متون منحولی بوده که حاصل دوران نوافلاطونی و هلنیستی متأخر و تحت تأثیر اندیشه های گنوسیستی و هرمسی و امثال آنها بوده است?.. http://rasadfekr.blog.ir/post/تاملاتی-درباره-تاریخنگاری-فلسفه-اسلامی-در-ایران-بخش-دوم-حسن-انصاری @rasadfekr
کتاب «تاریخ فلسفه بدون هیچ‌گونه شکاف: فلسفه در جهان اسلام» نوشتۀ پیتر آدامسون نشانه انقلاب در تاریخ فلسفه است./ کارلوس فرانکل از ۱۸۰۰ صفحۀ تاریخ فلسفۀ هگل، تنها یک صفحه دربارۀ اندیشمندان مسلمان است، یعنی چیزی در حد یک پاورقی بلند. حاشیه‌نشینیِ فلسفۀ اسلامی در سراسر تاریخ فلسفه به چشم می‌خورَد، اما وقتی، بیست سال پیش، پژوهشگران نظریۀ «برخورد تمدن‌ها» را از زبان هانتینگتون شنیدند، موج جدیدی از مطالعات فلسفۀ اسلامی به راه افتاد که ثمرات زیادی داشت، آن‌قدر که وقتی پیتر آدامسون یک دوره تاریخ فلسفه می‌نویسد، ترجیح می‌دهد آن یک صفحه را به «یک جلد» تبدیل کند. http://tarjomaan.com/barresi_ketab/8661/ @rasadfekr
ابن سینا دارای دو نظام منطق نگارى است: وى در شفا در مقام منطق پژوهى در سنّت منطق نه بخشى ارسطویى گام برمى دارد و در اشارات نظام نوین منطق نگارى دو بخشى را بنا مى نهاد. بهمنیار، لوکرى، غیلانى، خواجه طوسى، غیاث الدین دشتکى و نور الدین انصارى پیرو شفا هستند و در مقابل آنها، غزالى، فخر رازى، شیخ اشراق، ارموى، ابهرى، کاتبى، سمرقندى، علامه حلى، تفتازانى، میرداماد و ملاصدرا به نظام دو بخشى اشارات متعلق اند. فخر رازى در تهذیب و تکمیل منطق دو بخشى ابن سینا و انتقال آن به سده هفتم نقش بسیار مؤثرى داشته است. فخر رازى و شیخ اشراق منطق را نزد مجد الدین جیلى آموخته اند. در روزگار آنها البصائر النصیریه ابن سهلان ساوى، تدوین شده در نظام منطق نگارى تلفیقى، کتاب درسى بوده است. اگر چه ارجاعات فراوان آن را در آثار فخر و شیخ اشراق مى یابیم، اما بر اینکه بصائر را به درس خوانده اند، شاهدى نیافته ایم. آراء منطقى فخر و شیخ اشراق على رغم اختلاف هاى فراوان، نشانگر اندیشه هاى تحولى و نوین مجد الدین جیلى است و به همین دلیل در مطالعه آراء منطقى فخر، مقایسه آن با شیخ اشراق اهمیت و ضرورت مىیابد. همچنین، مقایسه فخر رازى و خواجه طوسى روشنگر است. رواج بخش الهیات شرحهاى فخر و خواجه بر اشارات و غفلت از بخش منطق الانارات، موجب شده است که تصور نادرستى از نسبت بین این دو رواج یابد. فخر شیفته ساختار دو بخشى منطق اشارات و ساختار الهیات پیشینى یا غیرمبتنى بر طبیعیات اشارات و نوآوریهاى بو على در مسایل منطقى است. وى با بررسى مقایسه اى بین اشارات و شفا نوآوری هاى بو على را مطرح و از آنها دفاع مىکند، در حالى که خواجه طوسى سخنگوى منطق نگارى نه بخشى در قرن هفتم است و غالب مواضعى را که از نظر فخر نوآورى بو على است، انکار مىکند و آراء بو على را در موارد متعددى نقد و رد مىکند (مانند دیدگاه بو على در حذف مبحث مقولات از منطق). نگارش محاکمات و داوری ها بین فخر و خواجه، مانند المحاکمات بین شراح الاشارات علامه حلى و المحاکمات بین شرحى الاشارات قطب رازى، مجال بررسى تطبیقى را به دست داده است. http://rasadfekr.blog.ir/post/نظام-منطق‏نگارى-فخر-رازى‏ @rasadfekr