هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
به دنبال درخواست برخی از اعضای کانال، امکان خرید نسخه pdf ویژهنامه فراهم شد. به زودی نسخه pdf دو ویژهنامه قبلی ۹ دی نیز عرضه میشود.
برای خرید نسخه pdf سومین ویژهنامه ۹ دی روی لینک زیر کلیک کنید👇🏼
www.jaaar.com/kiosk/archives/9dayv
🔺کانال هفتهنامه ۹ دی🔻
@noheday
.
♻️ منافق زمانهات را بشناس
🔹مراجع تقلید و حکم فقهی، همان مراجع و همان حکم
🔹زنان جامعه و ورزشگاه، همان زنان و همان ورزشگاه
🔸اما منافق، هر روز با یک #رنگ است. پس #منافق_زمانهات_را_بشناس...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
.
♻️ منافق زمانهات را بشناس
🔹مراجع تقلید و حکم فقهی، همان مراجع و همان حکم
🔹زنان جامعه و ورزشگاه، همان زنان و همان ورزشگاه
🔸اما منافق، هر روز با یک #رنگ است. پس #منافق_زمانهات_را_بشناس...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
♻️ تجمعی در راستای اهداف دولت لیبرال و غربگرا !
🔰 حمید رسایی: در خصوص ورود بانوان در ورزشگاهها نظر متفاوتی با برخی عزیزان دارم که قبلاً به تفصیل در یک برنامه اینترنتی گفتهام. 👇
eitaa.com/rasaee/2630
با این وجود معتقدم، حکم مراجع عظام تقلید در خصوص ممنوعیت ورود خانمها در ورزشگاهها، بر اساس مبانی فقهی ایشان و ورود آنها در این موضوعات، نه بر اساس سلایق سیاسی بلکه مطابق وظایف دینی - الهی ایشان است.
مراجع تقلید با ورود بانوان در ورزشگاه مخالفند، همانطور که با سود بانکی مخالفند و برخی فعالیتهای بانکی را ربوی میدانند و بارها درباره آن اعلام نظر کرده اند.
البته از یاد نبریم که عالمان دین، بر اساس «اولویت»ها فتوای نمیدهند اما امت حزب الله به دلیل تعدد موضوعات بر زمین مانده و بعضا مرتبط با زندگی معیشتی و اقتصادی مردم که بخشی از آنها از جمله مطالبات مراجع عظام تقلید نیز هست، چارهای ندارد جز اینکه باید بر اساس «اولویت»ها از خود «واکنشهای اجتماعی» نشان دهد.
بنا بر این، اطلاعیه #تجمع اعلام شده با عنوان «ستاد مردمی آمران به معروف...» که در راستای مخالفت با مسأله «ورود زنان به ورزشگاهها» و به بهانه «حمایت از رهبر انقلاب و مراجع تقلید» در سطح گسترده منتشر شده، اگر اصالت هم داشته باشد و از سوی افراد دلسوز و دغدغهمند اعلام شده باشد، تجمعی #غیرضروری و #کج_سلیقگی است.ا
امت حزب الله اگر قرار باشد در مقابل مجلس تجمع بافایده و برنامهریزی شدهای کند، اولویت در برگزاری تجمع و حمایت از مطالبات رهبر انقلاب و مراجع تقلید در مخالفت ایشان با سود بانکی، تعطیلی تولید و رونق اقتصادی بر زمین مانده، عدم نظارت بر افزایش قیمتها و رها بودن بازار و مخالفت با امید خانمانسوز دولت لیبرال به وعدههای دروغ غربیها است.
بیشتر البته به نظر میرسد این تجمع از سوی جریانی سازماندهی شده که به دو قطبیسازی فضای سیاسی کشور در انتخابات اسفند (مجلس یازدهم) نیاز دارد. خصوصا که دولت لیبرال و غربگرای آقای روحانی و مجلس ناامید دهم، دستانشان خالی است و فرزند ناقص الخلقه #برجام که قرار بود جوان رشیدی شود و باغ پرثمری به بار آورد، اکنون حتی تنفس مصنوعی و ملاقاتهای پر از قهقه و خنده هم نتوانسته آن را سرپا نگه دارد.
این تجمع قطعا بازی در زمین دولت لیبرال و غربگرایی است که نگران از دست دادن مجلس رام و همراه فعلی است.
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
.
♻️ حمید رسایی: عالمان دین، بر اساس «اولویت»ها فتوای نمیدهند اما امت حزب الله چارهای ندارد جز اینکه باید بر اساس «اولویت»ها از خود «واکنشهای اجتماعی» نشان دهد.
امت حزب الله اگر قرار باشد در مقابل مجلس تجمع بافایده و برنامهریزی شدهای کند، اولویت در برگزاری تجمع و حمایت از مطالبات رهبر انقلاب و مراجع تقلید در مخالفت ایشان با سود بانکی، تعطیلی تولید و رونق اقتصادی بر زمین مانده، عدم نظارت بر افزایش قیمتها و رها بودن بازار و مخالفت با امید خانمانسوز دولت لیبرال به وعدههای دروغ غربیها است.
بنا بر این، اطلاعیه #تجمع اعلام شده در راستای دو قطبی سازی جامعه و بازی در زمین دولت لیبرال و غربگرای حسن روحانی است که نگران از دست دادن مجلس رام و همراه فعلی است.
🔺متن کامل یادداشت حمید رسایی را اینجا بخوانید🔻
eitaa.com/rasaee/2690
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ پروژه کشته سازی پولی نژاد
instagram.com/p/B3PU88GnH0u/?igshid=1p7nqdioibw34
برای عضویت در اینستاگرام حمید رسایی کلیک کنید☝️
🔰 مصی پولینژاد که تمام توانش را برای کسب درآمد بیشتر از راه خیانت به ملت ایران گذاشته، در آخرین شیرین کاری اینستاکرامش، پروژه کشتهسازی در لردگان را لو داد. به این فیلم که مصی پولینژاد در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده، نگاه کنید تا خباثت و احمقی این جماعت را بیشتر درک کنید.
#لردگان
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
⭕️ عامل فروپاشی شوروی برای ایران چه خوابی دیده است؟
🔺 مشاور جورج سوروس، سخنران ویژه همایش تحریم ها در ایران!
(قسمت اول)
🔹جفری ساکس تئورسین مکتب شوک درمانی ، همکار و مشاور ویژه جورج سوروس، پدر انقلاب های رنگی در جهان، در خردادماه 95 با عنوان مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور آرمان های توسعه پایدار وارد ایران شد و با معصومه ابتکار و سید عباس عراقچی دیدار کرد و در دانشگاه امیرکبیر هم سخنرانی با موضوع «دستور 2030 و اهدف توسعه پایدار» انجام داد ، که البته با واکنش های انتقادی کارشناسان و دانشجویان انقلابی همراه بود.
🔹دستور کار توسعه پایدار 2030 که جفری ساکس در ایران ارائه کرد، شامل 17 سند می شود، که سند 2030 یونسکو برای آموزش و پرورش و توافقنامه اقلیمی پاریس را نیز شامل می شود. حالا مجددا قرار است جفری ساکس به عنوان مهمان ویژه در کنفرانس «اقتصاد جهانی و تحریم ها» به میزبانی مرکز مطالعات و همکاری های علمی وزارت علوم سخنرانی کند.
🔹دکتر جفری ساکس استاد دانشگاه هاروارد و مشاور ویژه روئسای سازمان ملل از سال 2000 میلادی تا کنون در امور توسعه پایدار و البته بیشتر به عنوان نظریه پرداز اقتصادی در کنار میلتون فریدمن به عنوان مدافعان مکتب شوک درمانی در اقتصاد نئولیبرال شناخته می شود.
🔹شوک درمانی در اقتصاد یا همان اصلاحات سرمایه داری به اقداماتی مانند دست کشیدن دولت از کنترل قیمت ها، حذف یارانه ها و آزاد سازی تجارت با دیگر کشورها و خصوصی سازی های گسترده دارایی های عمومی آن هم بدون فوت وقت و فشارهای سخت و سرکوب معترضان، گفته می شود به گونه ای که امکان مقاومت طرف مقابل را بگیرد.
🔹جفری ساکس با تحمیل این نسخه مشغول طراحی اقتصادهای کشورهای مختلف پس از کودتا شد و زمینه روی کارآمدن غرب گرایان را مهیا کرد، نسخه اقتصادی که در تمام آنها با فروپاشی گسترده اقتصادی، فساد مالی و به حراج گذاشته شدن دارایی های عمومی کشورها و سرکوب مردم همراه بوده است.
🔹دکتر جفری ساکس با طراحی اقتصادهای کشورهایی چون بولیوی، آرژانتین و کشورهای اروپای شرقی بعد از فروپاشی شوروی و همچنین روسیه بعد از فروپاشی نه تنها عامل مهمی در تثبیت سلطه غرب بر آنها شد، بلکه باعث بیکاری های گسترده و فروپاشی اقتصادی آنها نیز شد.
🔺به خاک سیاه نشاندن بولیوی!
🔹جفری ساکس با پرچم مقابله با بیکاری و کاهش تورم، با نفوذ به ارکان تصمیم گیری در بولیوی نسخه شوک درمانی خود را به آنها اینگونه صراحتا القا می کرد و می گفت: «فقط شوک درمانی است که میتواند بحران تورم لگام گسیخته بولیوی را درمان کند. پیشنهاد او افزایش ده برابری بهای نفت، آزادسازی بهای طیفی از اقلام دیگر و کاهش بخشهای مختلف بودجه بود.»
🔹ویکتور پاز رئیس جمهور وقت بولیوی بدون فوت وقت با 17 روز جلسه بی وقفه برنامه شوک درمانی مبتنی بر حذف یارانههای مواد غذایی، لغو کلیه کنترل قیمتها و 300درصد افزایش بهای نفت را ارائه کرد. برنامه مزبور حقوق و دستمزدهای پایین بخش دولتی را به مدت یک سال تثبیت کرد و نیز خواستار کاهش شدید مخارج دولتی در عرصه خدمات عمومی (بهداشت و درمان آموزش و پرورش و...)، گشودن مرزهای بولیوی به روی واردات نامحدود و کوچک کردن شرکتهای دولتی به عنوان سرآغازی برای خصوصیسازی گسترده شد.
🔹اما خیلی زود نتیجه نسخه پیچی های جفری ساکس نمایان شد، کاهش 61 درصدی افراد واجد شرایط تامین اجتماعی، بیکاری 30 درصدی، افزایش بی سابقه رجوع بیکاران بولیوی به کاشت و صادرات مواد مخدر، کاهش قیمت 55 درصدی قلع به عنوان مهمترین صادرات بولیوی. از آن طرف نیز جهت اجرای شوک درمانی برای مقابله با اعتراضات در بولیوی حالت فوق العاده اعلام شد، پلیس به همه نهادهای مدنی حمله کرد، راهمپایی و گردهمایی های سیاسی ممنوع اعلام شد. 1500 نفر از جمله وزرای سابق و سناتور دستگیر و به زندان هایی دور افتاده در جنگل آمازون منتقل شدند، کارگران معادن قلع بخاطر اعتراض اخراج شدند.
🔺ردپای ساکس در زیرخط فقر کشاندن مردم آرژانتین
🔹پس از بولیوی این بار نوبت آرژانتین در دهه 90 میلادی بود که با اجرای سریع تئوری ساکس در زمان کوتاهی نزدیک به 90 درصد تمام بنگاه های دولتی خود را چوب حراج زد و به شرکت های خصوصی خارجی از جمله سیتی بانک، بانک بوستون، ویندی فرانسه و ...فروخته شد. طی این دوره بیش از 700 هزار نفر از کارگران کارخانه ها اخراج شدند و نیمی از جمعیت کشور به زیر خط فقر کشانده شدند.
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
ادامه دارد...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
⭕️ عامل فروپاشی شوروی برای ایران چه خوابی دیده است؟
🔺مشاور جورج سوروس، سخنران ویژه همایش تحریم ها در ایران!
(قسمت دوم)
🔺تجارت ناتاشا در لهستان ماحصل شوک درمانی!
🔹جفری ساکس با تامین مالی جورج سوروس و همراه با او به ورشو پایتخت لهستان سفر کرد و با پیروزی جناح غرب گرای لهستان یعنی حزب همبستگی همکاری های نزدیک ساکس با دولت حاکم در لهستان آغاز شد. دولت هبستگی به امید وام خارجی طرح شوک درمانی ساکس را پذیرفت و اعلام شد، اقتصاد لهستان به شیوه «شوک درمانی» تحت درمان قرار میگیرد.
نسخه های جفری ساکس در لهستان شامل حذف آنی کنترل قیمتها و یارانهها، حراج معادن، کارگاههای کشتیسازی و کارخانههای دولتی و رفتن از کارخانههای صنعتی سنگین به تولید کالاهای مصرفی و... بود.
🔹اما برخلاف پیش بینی ها و وعده ها نسخه های جفری ساکس موجب یک رکود کامل شد. کاهش 30درصدی تولیدات صنعتی، افزایش نرخ بیکاری به بیش از 20 درصد، 50 درصد مردم زیر خط فقر و 7500 اعتصاب در یکسال که همگی با سرکوب روبرو شدند نتیجه شوک درمانی بود. تا جائیکه پس از دوران شوک درمانی تجارت کثیفی به نام «تجارت ناتاشا» در این کشور شکل گرفته بود که منظور از آن صادرات زنان و دختران شرق اروپا برای به مقاصدی نامعلومی بود که در نهایت مجبور به تنفروشی میشدند.
🔺فروپاشی و حراج ثروت شوروی!
🔹جفری ساکس با وعده ی کمک 15 میلیارد دلاری وارد شوروی شد و در نقش مشاور یلتسین و تسریع فروپاشی شوروی نقش موثری ایفا کرد. ساکس به یلتسین گفت مطمئن است که اگر مسکو مسیر اقدامات آنی و ضربتی برای پیاده کردن یک اقتصاد سرمایهداری را پیش بگیرد، او چیزی در حدود پانزده میلیارد دلار برای روسیه فراهم خواهد کرد.
🔹یلتسین نیز با این پیشبینی که با آزاد کردن قیمتها در نتیجه شوک درمانی هر چیز در جای صحیح خودش قرار خواهد گرفت، لغو کنترل قیمتها را اعلام کرد و یک هفته پس از استعفای گورباچف برنامه شوک درمانی بدون فوت وقت آغاز شد.
🔹اتفاقی که متعاقب آن موجب انحلال پارلمان و کودتای نرم یلتسین شد و در نتیجه این برنامه ها قدرت خرید شهروندان روسی 40 درصد کاهش یافت و یک سوم جمعیت روسیه به زیر خط فقر رفتند و افراد طبقه متوسط مجبور شدند با گذاشتن میزهایی مقوایی در خیابانها اموال شخصیشان را بفروشند. و از آن طرف شرکت های بزرگی چون یوکس، نیکل نوریلسک و... به ثمن بخس به حراج گذاشته شدند.
🔹جفری ساکس بعد از فروپاشی شوروی با کمک و سرمایه جورج سوروس به کشورهای اروپایی شرقی می رفت و نسخه شوک درمانی، خصوصی سازی بی ضابطه و گسترده و فروش به ثمن بخس دارایی های عمومی آن کشورها را می داد، در آن طرف ماجرا نیز خریدار اصلی مجموعه های بزرگ دولتی کسی نبود جز جورج سوروس سرمایه دار صهیونیست و پدر انقلاب های رنگین در جهان!
🔹حال با این سابقه تاریک جفری ساکس در نابودی اقتصادهای کشورهای مختلف در قالب نام های زیبایی چون توسعه پایدار، اعطای وام و «شوک درمانی» و ارتباط ویژه و روشن او با جورج سوروس، وزارت علوم بر چه اساسی او را به عنوان سخنران ویژه برای یک همایش داخلی دعوت می کند؟ آن هم در شرایط جنگ اقتصادی و اوج فشارهای تحریمی آمریکا و غرب علیه ایران در همایشی بنام به «اقتصاد جهانی و تحریم ها»! به راستی جفری ساکس عامل فروپاشی شوروی، چه نسخه هایی برای عبور ایران از تحریم ها دارد یا اینکه قرار است با سرپل های داخلی جریان غرب گرا همان نسخه های پوسیده و شکست خورده شوک درمانی در ایران نیز تئوریزه و اجرایی بشود؟
این امر زمانی خطرناک تر می نماید که به یاد بیاوریم جفری ساکس در سال 95 نیز به دعوت بعضی مقامات ایرانی در تهران حاضر شد و سند توسعه پایدار 2030 را به ایران آورد و با بعضی مسئولین دیدار داشت. نهایتا اینکه باید روشن شود رابطه جفری ساکس و نسخه های او، با اجرایی کردن مخفیانه سند 2030 یونسکو، پیمان پاریس و روندهای عجیب، بی ضابطه و افسارگسیخته خصوصی سازی های در کشور و سرکوب کارگران معترض چیست؟
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
فیشینگ چیست و چطور عمل میکند؟
چیزی که همه باید بدانند...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
.
آقای ظریف!
شش سال است صدا و سیما به خاطر حضور یک طرفه شما قرق شده و دربهای آن به روی منتقدان برجام و دولت آقای روحانی بسته است، بابت این کی عذرخواهی میکنید...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
صفحه مجازی آیت الله مصباح یزدی در رسانههای اجتماعی:
بله:
ble.im/mesbahyazdi_ir
ایتا:
eitaa.com/mesbahyazdi_ir
سروش:
sapp.ir/mesbahyazdi_ir
گپ:
gap.im/mesbahyazdi_ir
تلگرام:
t.me/mesbahyazdi_ir
اینستاگرام:
instagram.com/mesbahyazdi_ir
توئیتر:
twitter.com/mesbahyazdi_ir
♻️ پاسخ رسایی به ادعای جدید روحانی
🔰 حمید رسایی در پاسخ به ادعای امروز روحانی که در مجلس اول هیچ کس ردصلاحیت نشد، در صفحه توییترش نوشت:
جناب پرزیدنت، در اولین انتخابات مجلس، مصطفی تهرانی (فرماندار وقت تهران) طی دو نامه به هیئت سه نفره نظارت و #شورای_نگهبان، خواستار تعیین تکلیف نحوه رسیدگی صلاحیتها شد که با نامه آیتالله صافی، (دبیر شورای نگهبان) مطابق اصول ۹۸ و ۹۹ تعداد ۲۸ نفر در تهران ردصلاحیت شدند.
به نظر شما اگر واقعا در انتخاباتهامون نظارت درست و درمونی بود، کسی که پایان نامهش #سرقت_علمی و کپیبرداریه و درباره #دوتابعیتی بودنش هم سئوالات متعدد و بی پاسخی مطرحه، الان توی جمهوری اسلامی ایران، توسط شورای نگهبان تأیید میشد و مسئولیت میگرفت؟!
#شورای_نگهبان #نظارت_استصوابی
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
.
⚪ حسن روحانی: «بهترین مجلس، مجلس اول بود.»
⚫ موافقم جناب روحانی! خصوصا که در مجلس اول رییسجمهور بیکفایت رسوا شد... آیا مجلس یازدهم، تکرار مجلس اول خواهد بود؟!
انشالله...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
.
♻️ جل الخالق
در کتاب معرفی نمایندگان مجلس که هر ساله توسط روابط عمومی مجلس به چاپ میرسد، مدرک حسن روحانی در حالی در مجلس اول «دکتری حقوق» عنوان شده که در مجلس سوم، این مدرک به «فوق لیسانس» تغییر پیدا کرده است! سیستم اداری مجلس بر اساس خود اظهاری نمایندگان اطلاعات مربوطه را در کتاب ثبت میکند.
سئوال این است که مدارک تحصیلی افراد با گذشت زمان، پایینتر میآید یا بالاتر میرود؟! به نظر شما اگر روحانی از عدم نظارت شورای نگهبان دفاع نکند پس چه کسی دفاع کند؟!
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
♻️ شماره ٣٧٧ ام هفته نامه ۹دی؛ شنبه روی دكه های مطبوعات
🔸مشكل داريم اما اميدواريم
🔹رهبر انقلاب در ديدار با نخبگان جوان: نخبگان و اساتيد نگذارند اميد به وجودآمده براي پيشرفت كشور دچار اختلال شود
🔸اربعين حسيني؛ دروازه تمدن جهاني اسلام
🔹پرونده ويژه ٩دي درباره آيين باشكوه پياده روي اربعين با آثاري از:
دكتر موسي نجفي، عبدالله شهبازي، حجت الاسلام احمد رهدار، دكتر مهدي جمشيدي، محمد ايماني
🔸دروغگويي ميلياردي در ماجراي "وس"
♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️
با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید:
jaaar.com/kiosk/source/543
jar.app.link/9_day
هفته نامه ۹ دی 👇
@noheday
مدیر مسئول 👇
@rasaee
♻️ یک مقاله بسیار زیبا و خواندنی
درباره زیارت اربعین حسینی(ع)
🔹قسمت دوم
🔰 گزارش خبرنگار روزنامه ایندی پندنت با تیتر:
«بزرگترین حرکت زیارتی جهان که شما هرگز چیزی از آن نشنیدهاید!»
در میان افراد بیشماری که تحت تاثیر این مراسم خاص بودند، جوانی استرالیایی بود که چندین سال پیش با او ملاقات داشتم و بهتازگی اسلام آورده بود. واضح است که کسی بهراحتی دینش را تغییر نمیدهد. بنابراین، وقتی از او جویا شدم، گفت که همه چیز از سال 2003 شروع شد.
جوان گفت: یک شب، همانطور که صحنهای از حرکت میلیونها نفر به سمت شهر کربلا را در خبرها مشاهده میکرد، با اسم فردی مواجه شد که هیچگاه آن را نشنیده بود: «حسین». برای اولین بار در دهههای گذشته و در یک رخدادی که در سرتاسر جهان به تصویر کشیده میشد، جهان توانسته بود شمهای از حرکتی را ببیند که پیشتر در عراق ممنوع شده بود.
وقتی که رژیم بعثی و سنی در عراق سقوط کرد، بینندگان غربی مشتاق بودند که ببینند عراقیهایی که هماکنون از دست کنترل دیکتاتور خلاص شده اند، چه عکسالعملی خواهند داشت. «جمهوری وحشت» سقوط کرده بود. آن جوان استرالیایی میگفت که دائم از خودش میپرسید که کربلا کجاست و چرا همه رو به سوی آن دارند؟ حسین کیست که چنین شوری به پا کرده که مردمان بعد از چهارده قرن برای عزای او میآیند؟
آنچه او در یک گزارش شصت ثانیهای دیده بود تکاندهنده بود؛ زیرا این تصویر بر خلاف آن چیزی بود که قبلا دیده بود. پیوند قویای باعث شده بود که مردمان مانند برادههایی باشند که هرچه به مغناطیس لامَفَرّ حسینی نزدیک میشوند، تجمعشان بیشتر شود.
آن جوان استرالیایی گفت: اگر میخواهید یک دین حی و حیاتبخش را ببینید، به کربلا بیایید. چهطور مردی که 1396 سال پیش کشته شده است اینچنین حی و حاضر است که میلیون ها نفر مصیبت او را مصیبت خود میدانند؟
بعید است که آدمها وارد نزاعی شوند که دغدغه شخصیای نسبت به آن نداشته باشند. از سوی دیگر، اگر احساس کنید که کسی به خاطر آزادی شما، حق برخورد عادلانه با شما و حق زندگی باشرافت شما جنگیده است، احساس میکنید که علاقهی زیادی به او دارید و دلبسته او هستید تا آن جا که بعید نیست که به باورها و عقاید او روی بیاورید و تغییر دین یا مذهب بدهید.
مسلمانان حسین نوه محمد، پیامبر اسلام، را سیدالشهدا مینامند. او از بیعت با خلیفه نابکار، یزید، سرتافت و در کربلا و در روز عاشورا کشته شد. او و خانوادهاش در صحرا با لشگر سیهزار نفره محاصره شدند و از آب و غذا محروم شدند و نهایتاً سر از تنشان جدا کردند و تنشان زیر سم اسبان رفت.
ادوارد گیبون، مورخ انگلیسی، مینویسد: «داستان تراژیک مرگ حسین، احساسات هر خواننده دلسنگی را نیز تحریک میکند».
از آن روز به بعد، شیعیان در روز عاشورا و روز اربعین، در رثای حسین عزاداری می کنند. در بسیاری از سنت های اسلامی، عزاداری چهل روزه مرسوم است.
من به کربلا، شهر اجدادیم، سفر کردم تا بفهمم که چرا این شهر اینقدر همگان را از خود بیخود میکند. مشاهده کردم که حتی بزرگترین لنزهای دوربینها هم برای به تصویر کشیدن روح این اجتماع پرجوش و خروش اما آرام و ایمن کوچک اند.
انبوهی از مردان، زنان (غالباً با حجاب مشکی) و کودکان از این کران تا آن کران را پر کردهاند. جمعیت آنقدر زیاد است که صدها مایل را بند آوردهاند.
فاصلهی 425 مایلی میان شهر بندری بصره تا کربلا مسیری طولانی است که معمولاً با ماشین طی میشود اما بهطور خارقالعادهای در این مراسم، افراد با پای پیاده آن را میگذرانند.
دو هفته کامل طول میکشد تا زائران این مسیر را طی کنند. آدمها با سنهای مختلف زیر آفتاب سوزان روز و سرمای استخوانسوز شب این مسیر را پیاده میروند. آنها از میان مسیرهای ناهموار و از دل نقاط تمرکز تروریستها و از نقاط خطرناک عبور میکنند.
زائران حتی سازوبرگهای اولیه را با خود ندارند و تنها وسایل کمی همراه با عشق آتشینشان به «مولا» حسین را با خود میآورند. پرچمها و بنرها مقصود این سفرشان را به آنها یادآوری میکند:
جان بعد از حسین بیارزش است
مرگ و زندگیم یکسان است
رواست که مرا مجنون بخوانند
این پیام شعری حماسی است که عباس، برادر حسین و فرمانده معتمد او، خوانده است. عباس نیز در نبرد کربلا در سال 680 میلادی آن هنگامی که تلاش میکرد برای برادرزادگان و خواهرزادگانش آب بیاورد، کشته شد. میزان امنیتی که در عراق وجود دارد و آن را سرخط خبرهای جهانی کرده است، جای شکی نمیگذارد که این عبارت یک عبارت اصیل به تمام معناست.
🔸ادامه در پست بعدی🔸
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
♻️ یک مقاله بسیار زیبا و خواندنی
درباره زیارت اربعین حسینی(ع)
🔹قسمت سوم
🔰 گزارش خبرنگتر روزنامه ایندی پندنت با تیتر:
«بزرگترین حرکت زیارتی جهان که شما هرگز چیزی از آن نشنیدهاید!»
صبحانه، نهار و شام رایگان، یکی از بخشهای این حرکت زائرانه که هر بییندهای را به شگفتی وامیدارد مشاهده هزاران موکبی است که همراه با آشپزخانه سیار هستند و توسط روستاییانی ساخته شده است که در محدوده مسیر پیادهروی زائران زندگی میکنند.
موکبها جاهایی هستند که تمام مایحتاج زائران در آنجا تأمین میشود. از غذای تازه گرفته تا جای استراحت؛ از تلفن رایگان بینالمللی گرفته تا گهوارههای کودکان؛ همه چیز رایگان است. درواقع، لازم نیست در این مسیر 400 مایلی، زائران چیزی غیر از لباسهایشان را حمل کنند.
شگفتتر از آن نحوه دعوت از زائران برای خوردن و نوشیدن است. فعالان موکبها به میان راه آمده و به زائران التماس میکنند تا پیشنهاد آنها را قبول کنند. غالبا این پیشنهاد شامل سرویس کاملی است که در شأن پادشاهان است.
ابتدا پاهایتان را ماساژ میدهند؛ سپس یک وعدهی غذای لذیذ به شما میدهند؛ سپس از شما دعوت میکنند تا در فاصلهای که لباسهایتان را میشویند و اتو میکنند، استراحت کنید. البته همهی اینها را با افتخار انجام میدهند.
برای آنکه شمهای از ماجرا را درک کنید، به این نکته توجه کنید: پس از زلزله هائیتی و با حمایت و همدلی جهانی، برنامه غذای جهانی سازمان ملل اعلام کرد که با تلاشهای زیادش، نیممیلیون وعده غذایی تحویل داده است. ارتش ایالات متحده منابع عظیمی از آژانسهای فدرال را فراهم کرد و اعلام کرد که در مدت پنجماه بعد از این فاجعه انسانی، 4.9 میلیون وعده غذایی به اهالی هائیتی تحویل داده شده است.
حالا این را مقایسه کنید با تعداد بیش از 50 میلیون وعده غذایی در روز در طول مراسم اربعین که برابر است با حدود 700 میلیون وعده غذایی برای تمام مدت این مراسم. تمام این غذاها نه با سازمان ملل متحد یا هر خیریه بینالمللی دیگری بلکه توسط کارگران و کشاورزان فقیری تأمین شده است که عاشق این اند که به زائران خدمت کنند و تمام سال پسانداز میکنند.
همه چیز، مانند امنیت این مراسم، غالباً بر عهده رزمندگان داوطلبی است که یک چشم بر داعش دارند و یک چشم بر محافظت از مسیر پیادهروی زائران. یکی از افراد فعال در موکبها میگوید: «برای آنکه ببینید اسلام چه آموزههایی دارد، به رفتار چندصد تروریست وحشی نگاه نکنید. بلکه به از جان گذشتگی بیچشمداشتی نگاه کنید که میلیونها زائر اربعین از خود نشان میدهند.»
درواقع، از چند لحاظ باید مراسم اربعین در کتاب گینس ثبت شود: بزرگترین گردهمآیی سالانه، طولانیترین میز غذای پیوسته، بیشترین افرادی که بهرایگان غذا میخورند، بزرگترین گروه داوطلبانهای که به یک واقعه خاص خدمت میکنند و همه اینها در جایی است که تهدید حملات انتحاری وجود دارد.
فقط به این جمعیت انبوه نفسگیر نگاه کنید. چیزی که باید به این منظره اضافه کنید این است که هرچه شرایط امنیتی، بدتر میشود، افراد بیشتری انگیزه پیدا میکنند که تهدیدهای تروریستها را به چالش بکشند و در این موقعیت خطرناک به پیادهروی میپردازند.
بنابراین، این حرکت زائرانه، صرفاً یک فعالیت مذهبی نیست بلکه مظهری از مقاومت است. ویدئوهایی در فضای آنلاین منتشر شده است که نشان میدهند چهطور مهاجمان انتحاری خود را به میان زائران میاندازند و صرفاً باعث افزایش جمعیت زائران میشوند؛ زائرانی که همصدا میخوانند:
اگر دست و پایمان را قطع کنند
به سرزمینهای مقدس میرویم.
انفجارهای وحشتناکی که در طول سال اتفاق میافتند غالباً علیه شیعیان بوده و جان افراد بیشماری را میگیرد. این انفجارها خطرات و ناامنیهایی که متوجه شیعیان عراق است را نشان میدهد. اما به نظر میرسد که این تهدیدهای مرگآور نمی توانند مردم ـ پیر و جوان، عراقی و غیر عراقی ـ را از این سفر خطرناک به سوی شهر مقدس کربلا بازدارند.
برای فردی که بیرون از این ماجراست راحت نیست که بفهمد چه چیزی به این زائران امید و نیرو میبخشد. شما زنان بچه به بغل، مردان ویلچر نشین، مردمان عصا به دست و نابینایان زیادی را در این مسیر میبینید.
من پدری را دیدم که تمام مسیر بصره تا کربلا را با پسر معلولش سفر کرده بود. پسر دوازده ساله معلولیت ذهنی داشت و نمیتوانست بدون یاری دیگران راه برود. بخشیهایی از مسیر، پدر پسر را روی شانههای خود نشانده بود و راه میرفت. این داستانی است که میتوان از روی آن فیلمهایی ساخت که قابلیت دریافت اسکار دارند اما به نظر میرسد که هالیوود بیشتر با قهرمانان کمیک سروکار دارد.
🔸ادامه در پست بعدی🔸
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
♻️ یک مقاله بسیار زیبا و خواندنی
درباره زیارت اربعین حسینی(ع)
🔹قسمت چهارم
🔰 گزارش خبرنگار روزنامه ایندی پندنت با تیتر:
«بزرگترین حرکت زیارتی جهان که شما هرگز چیزی از آن نشنیدهاید!»
زائران حرم حسین و برادرش، عباس، صرفا تحت تاثیر احساسات نیستند. آنها به یاد شهادت جانسوز ایشان گریه میکنند و با این کار، بر دلبستگیشان به آرمانهای او تأکید میکنند.
وقتی زائران به حرم حسینی میرسند، اولین کاری که میکنند خواندن زیارتنامه است؛ متن مقدسی که شمهای از مقام حسین را نشان میدهد. در این زیارت، آنها حسین را وارث آدم، نوح، ابراهیم، موسی و عیسی میخوانند. در این مطلب، نکته عمیقی خوابیده است. نشان میدهد که پیام حسین در باب حقیقت، عدالت و عشق، امتداد جداییناپذیر پیام همه پیامبران راستین است.
مردم به کربلا میروند اما نه برای آنکه از مناظر آن لذت ببرند، از زیباییهای آن به هیجان بیایند، خرید کنند و اماکن تاریخی را ببینند. آنها میروند تا گریه کنند. تا عزاداری کنند و فضای روحانی مرقد حسین را درک کنند. آنها وارد حرم حسینی میشوند تا بر بزرگترین ایثار و ازخودگذشتگیای که تا به حال دیده شده، گریه و عزاداری کنند.
انگار همگان پیوندی شخصی با مردی دارند که هیچگاه او را ندیدهاند. با او سخن میگویند و نامش را میخوانند. به ضریحش چنگ میزنند و زمین حرم را بوسه میزنند. در و دیوار آنجا را آنگونه لمس میکنند که انگار صورت یک دوست صمیمی و قدیمی را لمس میکنند. این تصویری حماسی است. انگیزهشان چیست؟
باید شخصیت و شأن امام حسین را فهمید و درک کرد که اینان چه ارتباط روحانی ای با سرگذشت جاوید او برقرار میکنند.
اگر جهان حسین را، پیاش را و ایثارش را درک میکرد، ریشههای تاریخی داعش و تمایل آنها به خونریزی را میفهمیدند. قرنها پیش در کربلا بود که انسانیت خباثتی را دید که در قتل حسین موج میزد. نور در مقابل تاریکی بود. فضیلت در مقابل رذالت بود. حضور حسین در همهی جنبههای زندگی دوستدارانش موج میزند. سرگذشت حسین رشد و تکامل را تشویق کرده و هیچ نوعی از بایکوت رسانهای نمیتواند نور آن را خاموش کند.
این حسین کیست؟
از نظر صدها میلیون نفر از پیروانش، چنین سوالی که حتی ممکن است کسی را به تغییر دین و مذهبش وادارد، زمانی پاسخ میگیرد که شما با پای پیاده به سوی حرم حسینی راهپیمایی کنید.
independent.co.uk/news/world/middle-east/arbaeen-pilgrimage-kerba
🔺 کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
♻️ رونوشت: آیت الله رییسی، ریاست محترم قوه قضاییه
👇👇👇👇👇
امیدوارم این موضوع توسط بازرسان قوه قضاییه بررسی و با متخلف برخورد قانونی شود.
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
📝"گزارش یک روز در برابر قاضی و شاکی"
♦یک کاغذ سفید گذاشتم جلوم و هر توهینی که بازپرس میکرد را عین عبارت فقط یادداشت میکردم. "چرت و پرت زیادی نگو"، "حواست باشه قوه قضائیه اومدی نه اداره آب و فاضلاب"، "تو چکاره حسنی که بگی چه چیزی تخلف هست یا نیست"، "فعلا اینی که زاییدی را بزرگ کن" و ...
♦امروز ساعت ۸ وارد دادسرای قزوین شدم و ساعت ۱۳ خارج شدم. حدود ۴ ساعت جلسه بازپرسی طول کشید. "شما متهم به نشر اکاذیب در مورد نقش دادگستری در زمینخواری #هفت_سنگان هستی دفاعیاتت چیست؟" با این سوال شروع کرد.
♦چندبار گفتم برخلاف ماده ۱۷۰ آیین دادرسی در ابلاغیه نه اتهام را ذکر کردهاید نه موضوع احضار را. اینجا هم که آمدهام مکتوب درخواست دادم پرونده را بدهید بخوانم نمیدهید. حتی اسامی شاکی ها را هم اعلام نمیکنید. من دقیقا از چه چیزی باید دفاع بکنم؟
♦تنها اطلاعاتی که داد وقتی بود که وسط عصبانیت سرم داد زد "۲۲ نفر از مسئولین قضایی و مدیران استان از شما شکایت کردهاند." محترمانه گفتم درست است که هم شاکی دادگستری است هم قاضی، ولی این توهینهای شما خروج از موضع بی طرفی قاضی و مصداق تخلف انتظامی است.
♦هول گوشی را ورداشت با حراست تماس گرفت. گفت یکی بیاید این را بگردد. نمیدانم شاید از لحنم گمان کرد دستگاه ضبط صدا دارم و ممکن است تا حالا توهینهایش را ضبط کرده باشم. بازرسی بدنی وسط جلسه دادرسی تا حالا ندیده بودم. کفش هایم را هم از پایم درآوردند و پابرهنه شدم.
♦چیزی پیدا نشد. ولی کیفم را در حراست نگه داشتند و دیگر ندادند. اواخر جلسه بود گفتم طبق ماده ۳۱۰ آیین دادرسی پروندههای رسانهای ما باید تجمیع شود. من چند پرونده در حال رسیدگی در تهران دارم. شما میتوانید عدم صلاحیت بزنید و پرونده را بفرستید دادسرای فرهنگ و رسانه تهران.
♦گفتم اگر ممکن است کاغذهای داخل کیفم را حداقل بدهید تا شماره پروندهام در تهران را در دفاعیه بنویسم. در جوابم بازپرس گفت کیف شما را فرستادیم رفت. متعجب پرسیدم کجا؟ گفت الآن دست دادستان قزوین است. جا خوردم.
♦یادم افتاد روز قبل دادستان گفته بود در #هفت_سنگان زمینخواری اثبات نشده است. توئیت زده بودم چون خودش ۱۵ سال رئیس حفاظت دادگستری بوده و چنین تخلفاتی در حوزهاش رخ داده خودش متهم و بخشی از صورت مساله است، ولو الآن لباس دادستان پوشیده باشد.
♦یک کاغذ پر سوال جلویش بود که از روی آنها در برگه من سوالات را مینوشت. رفتارش خیلی قانونی بود درست مثل قاسم زاده بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه که الآن در زندان اوین است. ته چهرهاش هم شبیه بود. لهجه شمالی هم داشت. ولی تفرعناش به قاسمزاده نمیرسید.
♦کل جلسه سعی میکردم لبخند بزنم. در اتاق قاضی هیچ چیز ضبط نمیشود و شما و قاضی تنها هستید. به اعتقاد خیلیها حتی خدا هم داخل اتاق نیست. بعد از گشتن که خیالش راحت شد لحنش بدتر هم شد.
♦رفتار با ما که صدایمان بالاخره به برکت فجازی به جایی میرسد وقتی اینست خدا بداند بر مردم عادی چه میگذرد. برخوردهای اخیر آقای رئیسی با مفاسد داخل قوه قابل تقدیر است ولی تا اصلاحات اساسی قانونی صورت نگیرد در کماکان بر همان پاشنه قبلی میچرخد.
✍ وحید اشتری
🔴 @ghabl_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سوهان روح!
🔹صحنههایی که در یک شب و در کمتر از چهار ساعت از رسانه ملی پخش شده است.
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
♻️ یک مقاله بسیار زیبا و خواندنی
درباره زیارت اربعین حسینی(ع)
🔹قسمت اول
🔰 گزارش خبرنگار روزنامه ایندی پندنت با تیتر:
«بزرگترین حرکت زیارتی جهان که شما هرگز چیزی از آن نشنیدهاید!»
این حرکت، حج یا کومبهمیلای هندوها نیست. این حرکت با عنوان «اربعین» مشهور بوده و پرجمعیتترین اجتماع جهان است و احتمالا هیچ وقت چیزی دربارهش نشنیدهاید. نه تنها تعداد این افراد از زائران مکه بیشتر است (در واقع 5 برابر آن است)، بلکه از کومبهمیلا نیز مهمتر است؛ زیرا کومبهمیلا تنها هر سه سال یکبار برگزار میشود. جمعیت مراسم اربعین پارسال به 20 میلیون نفر رسید و خلاصه، هر اجتماع بشری دیگری را تحتالشعاع قرار میدهد.
از همه مهمتر، مراسم اربعین، یک مراسم منحصربهفرد است؛ زیرا در موقعیتی برگزار میشود که به لحاظ ژئوپلتیکی متشنج و خطرناک است. داعش، شیعه را دشمن خونی خود میپندارد. از این رو، هیچ چیز بیشتر از این گروههای ترور را به خشم نمیآورد که ببینند زائران شیعه به خاطر بزرگترین تجلی ایمانشان گرد هم میآیند.
مراسم اربعین یک ویژگی خاص دیگر هم دارد. هرچند اربعین مشخصاً یک مراسم شیعی است، سنی ها و حتی مسیحیان، ایزدیها، زرتشتیها و... نیز هم بهعنوان زائر و هم بهعنوان خادم زائران در این مراسم شرکت میکنند.
اگر به ماهیت انحصاری آیینهای دینی توجه کنیم، خواهیم دید که این اتفاق چهقدر مهم است و این تنها یک معنا خواهد داشت: مردم ـ فارغ از رنگ و نژاد ـ حسینبنعلی را نماد فراگیر، بیحد و مرز و فرامذهبی از آزادی و ایثار میدانند.
اما چرا شما هیچگاه درباره این مراسم چیزی نشنیدهاید؟ احتمالاً به این قضیه مربوط است که رسانهها عموماً و خصوصاً وقتی با اسلام مواجه میشوند، بیشتر با تصویری منفی، سیاه و افراطی سر و کار دارند تا روایتی مثبت و امیدبخش.
اگر چندهزار معترض ضدمهاجرت در خیابانهای لندن جمع شوند، در سرخطهای خبری جای خواهند داشت. به راهپیمایی دموکراسیخواهانه در هنگکنگ یا تجمع ضد پوتین در روسیه نیز به همین میزان توجه خواهد شد. اما یک تجمع بیست میلیونی در یک محیط متشنج سرشار از ترور و ناعدالتی حتی در بخشهای خبری تلویزیونی جایی ندارد.
این حرکت باشکوه بهطور نانوشته مسکوت گذاشته میشود؛ حتی اگر تمام مؤلفههای یک پدیده چشمگیر را داشته باشد؛ مؤلفههایی مانند جمعیت چشمگیر، اهمیت سیاسی، پیام انقلابی، محیط متشنج و اصالت. اما اگر این خبر از زیر دست سردبیران بخشهای خبری در برود، شگفتی میآفریند و افرادی زیادی را تحتتأثیر قرار میدهد.
🔸ادامه در پست بعدی🔸
🔻کانال حمید رسایی🔺
@rasaee
♻️ یک مقاله بسیار زیبا و خواندنی
درباره زیارت اربعین حسینی(ع)
🔹قسمت دوم
🔰 گزارش خبرنگار روزنامه ایندی پندنت با تیتر:
«بزرگترین حرکت زیارتی جهان که شما هرگز چیزی از آن نشنیدهاید!»
در میان افراد بیشماری که تحت تاثیر این مراسم خاص بودند، جوانی استرالیایی بود که چندین سال پیش با او ملاقات داشتم و بهتازگی اسلام آورده بود. واضح است که کسی بهراحتی دینش را تغییر نمیدهد. بنابراین، وقتی از او جویا شدم، گفت که همه چیز از سال 2003 شروع شد.
جوان گفت: یک شب، همانطور که صحنهای از حرکت میلیونها نفر به سمت شهر کربلا را در خبرها مشاهده میکرد، با اسم فردی مواجه شد که هیچگاه آن را نشنیده بود: «حسین». برای اولین بار در دهههای گذشته و در یک رخدادی که در سرتاسر جهان به تصویر کشیده میشد، جهان توانسته بود شمهای از حرکتی را ببیند که پیشتر در عراق ممنوع شده بود.
وقتی که رژیم بعثی و سنی در عراق سقوط کرد، بینندگان غربی مشتاق بودند که ببینند عراقیهایی که هماکنون از دست کنترل دیکتاتور خلاص شده اند، چه عکسالعملی خواهند داشت. «جمهوری وحشت» سقوط کرده بود. آن جوان استرالیایی میگفت که دائم از خودش میپرسید که کربلا کجاست و چرا همه رو به سوی آن دارند؟ حسین کیست که چنین شوری به پا کرده که مردمان بعد از چهارده قرن برای عزای او میآیند؟
آنچه او در یک گزارش شصت ثانیهای دیده بود تکاندهنده بود؛ زیرا این تصویر بر خلاف آن چیزی بود که قبلا دیده بود. پیوند قویای باعث شده بود که مردمان مانند برادههایی باشند که هرچه به مغناطیس لامَفَرّ حسینی نزدیک میشوند، تجمعشان بیشتر شود.
آن جوان استرالیایی گفت: اگر میخواهید یک دین حی و حیاتبخش را ببینید، به کربلا بیایید. چهطور مردی که 1396 سال پیش کشته شده است اینچنین حی و حاضر است که میلیون ها نفر مصیبت او را مصیبت خود میدانند؟
بعید است که آدمها وارد نزاعی شوند که دغدغه شخصیای نسبت به آن نداشته باشند. از سوی دیگر، اگر احساس کنید که کسی به خاطر آزادی شما، حق برخورد عادلانه با شما و حق زندگی باشرافت شما جنگیده است، احساس میکنید که علاقهی زیادی به او دارید و دلبسته او هستید تا آن جا که بعید نیست که به باورها و عقاید او روی بیاورید و تغییر دین یا مذهب بدهید.
مسلمانان حسین نوه محمد، پیامبر اسلام، را سیدالشهدا مینامند. او از بیعت با خلیفه نابکار، یزید، سرتافت و در کربلا و در روز عاشورا کشته شد. او و خانوادهاش در صحرا با لشگر سیهزار نفره محاصره شدند و از آب و غذا محروم شدند و نهایتاً سر از تنشان جدا کردند و تنشان زیر سم اسبان رفت.
ادوارد گیبون، مورخ انگلیسی، مینویسد: «داستان تراژیک مرگ حسین، احساسات هر خواننده دلسنگی را نیز تحریک میکند».
از آن روز به بعد، شیعیان در روز عاشورا و روز اربعین، در رثای حسین عزاداری می کنند. در بسیاری از سنت های اسلامی، عزاداری چهل روزه مرسوم است.
من به کربلا، شهر اجدادیم، سفر کردم تا بفهمم که چرا این شهر اینقدر همگان را از خود بیخود میکند. مشاهده کردم که حتی بزرگترین لنزهای دوربینها هم برای به تصویر کشیدن روح این اجتماع پرجوش و خروش اما آرام و ایمن کوچک اند.
انبوهی از مردان، زنان (غالباً با حجاب مشکی) و کودکان از این کران تا آن کران را پر کردهاند. جمعیت آنقدر زیاد است که صدها مایل را بند آوردهاند.
فاصلهی 425 مایلی میان شهر بندری بصره تا کربلا مسیری طولانی است که معمولاً با ماشین طی میشود اما بهطور خارقالعادهای در این مراسم، افراد با پای پیاده آن را میگذرانند.
دو هفته کامل طول میکشد تا زائران این مسیر را طی کنند. آدمها با سنهای مختلف زیر آفتاب سوزان روز و سرمای استخوانسوز شب این مسیر را پیاده میروند. آنها از میان مسیرهای ناهموار و از دل نقاط تمرکز تروریستها و از نقاط خطرناک عبور میکنند.
زائران حتی سازوبرگهای اولیه را با خود ندارند و تنها وسایل کمی همراه با عشق آتشینشان به «مولا» حسین را با خود میآورند. پرچمها و بنرها مقصود این سفرشان را به آنها یادآوری میکند:
جان بعد از حسین بیارزش است
مرگ و زندگیم یکسان است
رواست که مرا مجنون بخوانند
این پیام شعری حماسی است که عباس، برادر حسین و فرمانده معتمد او، خوانده است. عباس نیز در نبرد کربلا در سال 680 میلادی آن هنگامی که تلاش میکرد برای برادرزادگان و خواهرزادگانش آب بیاورد، کشته شد. میزان امنیتی که در عراق وجود دارد و آن را سرخط خبرهای جهانی کرده است، جای شکی نمیگذارد که این عبارت یک عبارت اصیل به تمام معناست.
🔸ادامه در پست بعدی🔸
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
♻️ یک مقاله بسیار زیبا و خواندنی
درباره زیارت اربعین حسینی(ع)
🔹قسمت سوم
🔰 گزارش خبرنگتر روزنامه ایندی پندنت با تیتر:
«بزرگترین حرکت زیارتی جهان که شما هرگز چیزی از آن نشنیدهاید!»
صبحانه، نهار و شام رایگان، یکی از بخشهای این حرکت زائرانه که هر بییندهای را به شگفتی وامیدارد مشاهده هزاران موکبی است که همراه با آشپزخانه سیار هستند و توسط روستاییانی ساخته شده است که در محدوده مسیر پیادهروی زائران زندگی میکنند.
موکبها جاهایی هستند که تمام مایحتاج زائران در آنجا تأمین میشود. از غذای تازه گرفته تا جای استراحت؛ از تلفن رایگان بینالمللی گرفته تا گهوارههای کودکان؛ همه چیز رایگان است. درواقع، لازم نیست در این مسیر 400 مایلی، زائران چیزی غیر از لباسهایشان را حمل کنند.
شگفتتر از آن نحوه دعوت از زائران برای خوردن و نوشیدن است. فعالان موکبها به میان راه آمده و به زائران التماس میکنند تا پیشنهاد آنها را قبول کنند. غالبا این پیشنهاد شامل سرویس کاملی است که در شأن پادشاهان است.
ابتدا پاهایتان را ماساژ میدهند؛ سپس یک وعدهی غذای لذیذ به شما میدهند؛ سپس از شما دعوت میکنند تا در فاصلهای که لباسهایتان را میشویند و اتو میکنند، استراحت کنید. البته همهی اینها را با افتخار انجام میدهند.
برای آنکه شمهای از ماجرا را درک کنید، به این نکته توجه کنید: پس از زلزله هائیتی و با حمایت و همدلی جهانی، برنامه غذای جهانی سازمان ملل اعلام کرد که با تلاشهای زیادش، نیممیلیون وعده غذایی تحویل داده است. ارتش ایالات متحده منابع عظیمی از آژانسهای فدرال را فراهم کرد و اعلام کرد که در مدت پنجماه بعد از این فاجعه انسانی، 4.9 میلیون وعده غذایی به اهالی هائیتی تحویل داده شده است.
حالا این را مقایسه کنید با تعداد بیش از 50 میلیون وعده غذایی در روز در طول مراسم اربعین که برابر است با حدود 700 میلیون وعده غذایی برای تمام مدت این مراسم. تمام این غذاها نه با سازمان ملل متحد یا هر خیریه بینالمللی دیگری بلکه توسط کارگران و کشاورزان فقیری تأمین شده است که عاشق این اند که به زائران خدمت کنند و تمام سال پسانداز میکنند.
همه چیز، مانند امنیت این مراسم، غالباً بر عهده رزمندگان داوطلبی است که یک چشم بر داعش دارند و یک چشم بر محافظت از مسیر پیادهروی زائران. یکی از افراد فعال در موکبها میگوید: «برای آنکه ببینید اسلام چه آموزههایی دارد، به رفتار چندصد تروریست وحشی نگاه نکنید. بلکه به از جان گذشتگی بیچشمداشتی نگاه کنید که میلیونها زائر اربعین از خود نشان میدهند.»
درواقع، از چند لحاظ باید مراسم اربعین در کتاب گینس ثبت شود: بزرگترین گردهمآیی سالانه، طولانیترین میز غذای پیوسته، بیشترین افرادی که بهرایگان غذا میخورند، بزرگترین گروه داوطلبانهای که به یک واقعه خاص خدمت میکنند و همه اینها در جایی است که تهدید حملات انتحاری وجود دارد.
فقط به این جمعیت انبوه نفسگیر نگاه کنید. چیزی که باید به این منظره اضافه کنید این است که هرچه شرایط امنیتی، بدتر میشود، افراد بیشتری انگیزه پیدا میکنند که تهدیدهای تروریستها را به چالش بکشند و در این موقعیت خطرناک به پیادهروی میپردازند.
بنابراین، این حرکت زائرانه، صرفاً یک فعالیت مذهبی نیست بلکه مظهری از مقاومت است. ویدئوهایی در فضای آنلاین منتشر شده است که نشان میدهند چهطور مهاجمان انتحاری خود را به میان زائران میاندازند و صرفاً باعث افزایش جمعیت زائران میشوند؛ زائرانی که همصدا میخوانند:
اگر دست و پایمان را قطع کنند
به سرزمینهای مقدس میرویم.
انفجارهای وحشتناکی که در طول سال اتفاق میافتند غالباً علیه شیعیان بوده و جان افراد بیشماری را میگیرد. این انفجارها خطرات و ناامنیهایی که متوجه شیعیان عراق است را نشان میدهد. اما به نظر میرسد که این تهدیدهای مرگآور نمی توانند مردم ـ پیر و جوان، عراقی و غیر عراقی ـ را از این سفر خطرناک به سوی شهر مقدس کربلا بازدارند.
برای فردی که بیرون از این ماجراست راحت نیست که بفهمد چه چیزی به این زائران امید و نیرو میبخشد. شما زنان بچه به بغل، مردان ویلچر نشین، مردمان عصا به دست و نابینایان زیادی را در این مسیر میبینید.
من پدری را دیدم که تمام مسیر بصره تا کربلا را با پسر معلولش سفر کرده بود. پسر دوازده ساله معلولیت ذهنی داشت و نمیتوانست بدون یاری دیگران راه برود. بخشیهایی از مسیر، پدر پسر را روی شانههای خود نشانده بود و راه میرفت. این داستانی است که میتوان از روی آن فیلمهایی ساخت که قابلیت دریافت اسکار دارند اما به نظر میرسد که هالیوود بیشتر با قهرمانان کمیک سروکار دارد.
🔸ادامه در پست بعدی🔸
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee