eitaa logo
حمید رسایی ✔️
114.9هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
4.6هزار ویدیو
115 فایل
♻ خوش آمدید ✔ این کانال برای اطلاع از تحلیل‌ها، یادداشت‌ها و عکس نوشت‌های نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول هفته‌نامه ۹دی حجت الاسلام حمید رسایی است ✔ ارسال پیام در ایتا: @daftar_rasaee_1 ✔ انتشار تبلیغات: eitaa.com/joinchat/3903717649Cb244aa9a7a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا کلاهمان را قاضی کنیم، کدام ادبیات و چه نوع مواجهی با شیطان بزرگ، عزت ملی را به دنبال دارد و سبب عقب نشینی آنها از فشار بیشتر می‌شود؟! سخنان رهبر معظم انقلاب، همانقدر که برای آمریکایی‌ها پیام داشت، برای مسئولان فشارپذیر، واداده و غربزده داخلی هم پیام داشت. 🔺کانال حمید رسایی🔻 @rasaee
رسایی 16 بهمن.mp3
32.75M
🇮🇷🌸🇮🇷جشن بزرگ انقلاب🇮🇷🌸🇮🇷 🔊 حجت الاسلام و المسلمین 👈 نماینده مردم تهران در در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی 📆 16 بهمن 1399 🕌 مسجد سلمان فارسی قم 🆔 @kanoon_salman
. بررسی ادعای آقای دعایی درباره نامه آیت الله مصباح به امام خمینی(ره) ♻️ آقای دعایی فراموشکار شده‌اید! 🔸 قسمت اول 🔰 حمید رسایی: در روزهای اخیر و پس از ارتحال عالم مجاهد، آیت الله مصباح یزدی(ره) با اینکه از سوی امام خامنه‌ای در پیامی که صادر کردند و نماز متفاوتی که بر پیگر این عالم مجاهد خواندند، از سوی برخی افراد اما برخوردهای نامناسبی با این شخصیت تاریخ انقلاب شد. بعد از اتهامات ناروا و بی سابقه‌ای که آقای احمد توکلی بر اساس گمانه‌ها و احتمالات – که بعدا کذب بودنش مشخص شد – نسبت به آیت الله مصباح روا داشت، آقای دعایی در گفتگویی اینترنتی، ادعای جدید دیگری را مطرح کرد که از ایشان انتظار دقت بیشتری می‌رفت، خصوصا که آقای دعایی همواره در برابر تهاجم به آیت الله مصباح، از سوابق مبارزاتی ایشان سخن گفته‌اند. آقای دعایی در این برنامه اینترنتی می‌گوید: «این ایام من نجف بودم آقای مصباح نامه‌ای را (درباره شریعتی) برای امام نوشتند و این نگرانی خودشان را از موج جدید و نگرانی دیگرشان را از تصمیمی که گرفته شده و در مدرسه (حقانی) اینطوری عمل شده برای امام گزارش کردند. من نامه را محضر حضرت امام بردم و به ایشان عرض کردم که آقای مصباح منتظر پاسخ هستند. امام آهی کشیدند و فرمودند که این بزرگواران به عالم و آدم شک دارند. من در آینده پاسخی را خواهم داد. امام سخنرانی کردند و سخنرانی تاثیرگذاری هم بود و دو طیف را نصیحت کردند طیف دانشگاهی و طیف حوزوی؛ از هر دو طیف خواستند که اینها با هم متحد شوند و ابراز نگرانی کردند از تخطئه‌هایی که حوزه، علیه دانشگاه دارد و دانشگاه، علیه روحانیت دارد و حتی یک تعبیری داشتند که اگر تحولی صورت بگیرد و ما بخواهیم که نظامی را اداره کنیم، ناگزیر هستیم از اینکه از تحصیل کرده‌های دانشگاهی استفاده کنیم. اگر خاطرتان باشد تعبیر امام بود. این سخنرانی در حقیقت پاسخ آقای مصباح هم بود و البته تعبّد آقای مصباح هم جالب هست یعنی بعد از این سخنرانی، آقای مصباح علناً علیه آقای شریعتی هیچ جا صحبت نکردند.» ظاهرا آقای دعایی به دلایلی از جمله عارض شدن نسیان و فراموشی، دچار خلط مبحث شده اند و اظهارات ایشان با واقعیت‌های بیرونی تطبیق ندارد. چرا که: اولا تا قبل از این اظهارات، هیچ کس (حتی شخص آقای دعایی) از چنین نامه‌ای سخن نگفته‌اند. با اینکه موضوع نظرات شریعتی و مخالفت‌های آیت الله مصباح با نظرات وی، همواره از جمله مباحثی بوده که در طول 42 سال گذشته درباره آن بارها و از سوی افراد مختلف، سخن گفته شده است. پس در باره چنین نامه‌ای تاکنون نه آیت‌الله مصباح یزدی و نه موافقین یا مخالفین ایشان و طرفداران شریعتی، سخن نگفته‌اند. ثانیا با مروری بر واقعیات تاریخی، به نظر می‌آید آقای دعایی دچار خلط واقعیات تاریخی شده‌اند. چرا که سخنرانی امام خمینی - که آقای دعایی نشانه هایی از محتوای آن داده اند - پس از درگذشت آقا مصطفی و مربوط به تاریخ 10 آبان 56 است که موضوع آن، خدمات روحانیت به اسلام و تشیع و تقریبا سه چهارم محتوای آن، پاسخ حضرت امام به شبهات دکتر شریعتی بدون ذکر نام او درباره اتهام همکاری روحانیت با سلاطین است که ایشان از علمای دوره صفویه تا میرزای شیرازی تا مرحوم مدرس مثال می‌آورند و درباره خطر اسلام منهای روحانیت هشدار می‌دهند و در پایان، دو طیف دانشگاهی و حوزوی را از ادامه اختلافات برحذر می‌دارند و به طیف روحانیت هم می‌فرمایند که اگر در ایران اتفاقی بیفتد ما باید از همین قشر دانشگاهی برای اداره کشور استفاده کنیم. emam.com/posts/view/879 جالب آن که یک ماه قبل از این سخنرانی، یعنی 5 مهرماه همان سال هم امام در یک سخنرانی دیگر درباره برداشت‌های غلط از اسلام که توسط برخی نویسندگان ترویج می‌شود "تمام معنویات را به مادیات بر می‌گردانند" مفصل صحبت می‌کنند. emam.com/posts/view/876 بنا بر نقل آقای دعایی، اگر این سخنرانی امام (ره) در آبان ماه، واکنشی به نامه آیت الله مصباح یزدی بوده است و ایشان با خواندن نامه آقای مصباح، سری تکان داده‌اند و آهی کشیده‌اند و گفته‌اند که این آقایان به عالم و آدم بدبین هستند، پس چرا سه چهارم سخنرانی شخص حضرت امام در پاسخ به شبهات مطرح شده توسط شریعتی است؟! کافی است شما متن این سخنرانی را مطالعه کنید، آن وقت تصدیق خواهید کرد که بخش معظمی از آن، پاسخ به شبهاتی است که شریعتی در باره ارتباط علما با دربار شاهان زمان خود داشته است. یعنی امام خمینی(ره) خود به عالم و آدم بدبین بوده‌اند؟! یا آقای دعایی مباحث را خلط کرده‌اند! 🔺قسمت دوم یادداشت را اینجا بخوانید🔻 eitaa.com/rasaee/4474
. بررسی ادعای آقای دعایی درباره نامه آیت الله مصباح به امام خمینی(ره) ♻️ آقای دعایی فراموشکار شده‌اید! 🔸 قسمت دوم 🔰 حمید رسایی: معتقدم آقای دعایی دچار خلط مبحث شده‌ چرا که مطابق مستندات تاریخی، پس از مرگ مشکوک دکتر شریعتی و مباحثی که پیرامون نظرات وی بویژه درنقد علمای تاریخی مثل مرحوم علامه مجلسی و... درآن ایام طرح شد، شهید مطهری(ره) نامه‌ای در نقد افکار شریعتی به امام خمینی نوشتند و در آن، دقیقا به تفکرات انحرافی شریعتی درباره روحانیت اشاره کردند: «کوچک‌ترین گناه این مرد (شریعتی) بدنام کردن روحانیت است. او همکاری روحانیت با دستگاه‌های ظلم و زور علیه توده مردم را بصورت یک اصل کلی اجتماعی درآورد و مدعی شد ملک و مالک و ملا و به تعبیر دیگر، تبغ و طلا و تسبیح همیشه درکنار هم بوده و یک مقصد داشته‌اند. این اصل معروف مارکس را که دین و دولت و سرمایه، سه عامل همکار برضد خلقند و سه عامل از خود بیگانگی بشرند، به صد زبان پیاده کرد، منتها بجای دین، روحانیت را گذاشت؛ نتیجه‌اش این شد که جوان امروز به اهل علم به چشم بدتری از افسران امنیتی نگاه می‌کند.» mortezamotahari.com/Forum/default.aspx?g=posts&m=5739 باتوجه به اینکه شهید مطهری در این نامه از صحبت‌های مراسم چهلم شریعتی انتقاد کرده و در پایان نامه هم نوشته «خدمت آقازادگان عظام دامت برکاتهم، عرض سلام این بنده را ابلاغ فرمایید» می‌توان حدس زد این نامه در بازه زمانی تیر تا آبان ماه 56 نوشته شده است. دراصل وجود نامه شهید مطهری تردیدی نیست و انتشارات صدرا سال‌ها قبل آن را منتشر کرده. اگر بر فرض صحت ادعای آقای دعایی، نامه‌ای هم ازطرف آیت الله مصباح وجود داشته باشد، احتمالا بعد از نامه شهید مطهری بوده است. اما ابهام در باره انتساب جمله‌ای است که آقای دعایی به امام خمینی نسبت داده‌اند که امام پس از دریافت نامه (چه نامه شهید مطهری که وجودش قطعی است و چه نامه آیت الله مصباح که ادعا می‌شود و چه با فرض وجود هردو نامه) بگویند «این بزرگواران به عالم و آدم شک دارند» و سپس خودشان دو سخنرانی با فاصله یک ماه ایراد کنند و عین انتقادات آنها را مفصلا تایید کند و در پایان هم به طرفین توصیه کند که اختلافات را کاهش دهند؟! همانطور که آقای دعایی ذکر کرده، پس از این توصیه حضرت امام بود که آیت‌الله مصباح یزدی، درس‌های نقد شریعتی را تعطیل و شهید مطهری هم در آذر ماه، بیانیه مشترکی با بازرگان در تایید نیت شریعتی و لزوم نقد و بررسی اشتباهات او صادر کردند. که فصل‌الخطاب اختلافات باشد. همه می‌دانند که شهید مطهری در کنار چندتن دیگر از روحانیون نهضت، مثل آیت‌الله ربانی شیرازی و آیت‌الله مصباح یزدی، جزو معدود روحانیون مبارز شاگرد امام بودند که مجاهدین خلق و شریعتی را تایید نکردند و همیشه درباره تفکرات انحرافی و التقاطی آنها هشدار دادند و شهید مطهری دربخشی از آن نامه مفصلش به امام درباره مجاهدین خلق هم هشدار داده و آنها را "منافقین خلق" نامیده است. اما متاسفانه این دقت نظر درمثل آقای دعایی نبود و ایشان در کارنامه خود، به خاطر علاقه و حمایت از سازمان مجاهدین خلق، حتی سابقه قهر از امام را دارد تا جایی که در کتاب خاطراتش می نویسد: «هنگامی که بدن بدیع زادگان را زیر شکنجه اطو کشیده ‌‏و نخاع او را سوزاندند و او را شهید کردند، برای مبارزین آن ‌‏زمان، دوره بسیار وحشتناکی پیش آمده بود. سازمان (مجاهدین) از من خواست تا نزد‎ ‌‏امام بروم و نامه یا حکمی در محکوم کردن جنایت های رژیم علیه این ‌‌‌‏گروه بگیرم. من یک شب نزد امام رفتم و حدود یک ساعت با شور و ‌‎ ‌‏هیجان صحبت کردم و در نهایت بغض گلویم را گرفت و پنج دقیقه با‌‎ ‌‏صدای بلند گریه کردم و نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. سپس از امام ‌‎ ‌‏درخواست کردم تا تفقدی کنند. گفتم: ما شما را عنصری مسئولیت‌پذیر ‌‎ ‌‏می‌دانیم، الان جوان‌های ما را به جرم مسلمان بودن و فعالیت مذهبی ‌‎ ‌‏کردن به این نحو شکنجه می‌کنند و می‌کشند و شما حاضر نیستید سخنی ‌‏بگویید؟! امام فرمودند: من به اسم حاضر نیستم از هیچ کس نام ببرم و ‌‎ ‌‏بصورت کلی، شکنجه ها و بیدادگری های رژیم شاه را محکوم می‌کنم.‏ وقتی من این روحیه و این مقاومت آهنین امام را‌‎ ‌‏دیدم، بریدم و دو تا‌‎ ‌‏سه ماه قهر کردم. حتی آن مرحمتی را‌‎ ‌‏که ماهانه می‌دادند، نگرفتم. البته ‌‌‏بعد از سه ماه، خدمتشان رفتم و عذرخواهی کردم و امام هم با‌‎ ‌‏بزرگواری‌‎ ‌‏پذیرفتند. تا‌‎ ‌‏این که خودم در درون سازمان به این نتیجه رسیدم که اینها‌‎ ‌‏نسبت به مسائل و مبانی مذهبی، آن پایبندی و اعتقاد اولیه را‌‎ ‌‏که ابراز ‌‎ ‌‏می‌کردند، ندارند. در نتیجه از سازمان بریدم و اعلام کردم و رسما‌‎ ‌‏به آنها‌‎ ‌‏گفتم که من عضو نیستم و عضویتم را‌‎ ‌‏رسما‌‎ ‌‏پس گرفتم و دیگر هم عضو ‌‎ ‌‏سازمان نشدم.‏» 🔺قسمت اول یادداشت را اینجا بخوانید🔻 eitaa.com/rasaee/4473
هدایت شده از s.bagheri
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی، برگزار می‌کند: 💠 بررسی ابعاد مختلف زندگی مصباح انقلاب 👤باحضور: حجت‌ الاسلام و المسلمین حمید رسایی دکتر محمد ناصر سقای‌ بی‌ریا دکتر محمد جواد نوروزی 📆 شنبه ۲۵ بهمن ⏰ ساعت ۱۶ 🔸مراسم در بستر اسکای روم برگزار می‌گردد. 🌐 skyroom.online/ch/basijsbu/mesbah ✳️ @BasijSBU
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ نگذارید طور دیگری درباره شما فکر کنیم صحبت های دقیق مجری برنامه مخاطب خاص شبکه سه خطاب به رییسی معاون وزیر بهداشت پیرامون بسته شدن بدون دلیل مسیر عتبات عالیات 🔺کانال حميد رسایی🔻 @rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ناکارآمدی‌های خودشان را گردن خدا می‌گذارند! @rasaee
🚨شکل‌گیری یک تحلیل خطرناک درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری 🔰آیا اصولگرایان میراث‌دار تئوری «پیروزی به قیمت کاهش مشارکت» هاشمی رفسنجانی خواهند شد؟ 🔹کانال رجا نیوز نوست: مشارکت در انتخابات پیوسته یکی از اصول ثابت و دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در تمامی انتخابات‌ها بوده است؛ آن چنان که ایشان به طور مکرر این اصل مهم را در صدر توجهات خود در هر دوره از انتخابات قرار داده‌اند. این اهمیت تا آنجاست که ایشان فرموده‌اند «حتی کسانی هم که با نظام مسئله دارند در انتخابات شرکت کنند». 🔹درباره اینکه ریشه این تاکید رهبر انقلاب بر مساله مشارکت کجاست سخن بسیار است اما به یقین می‌توان گفت که دامنه این علل از دلایل بنیادی و اعتقادی همچون «سپردن سرنوشت ملت به دست خود»، «آوردن مردم از حاشیه به متن» و «مردم سالاری دینی» تا توجهات سیاسی و حاکمیتی همچون «تشکیل دولت قوی و با پشتوانه»، «نمایش اتحاد ملی برای مصونیت از فشارها» و مواردی از این دست گسترده است. 🔹اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و وضعیت نامساعد دولت حسن روحانی و طیف حامی او، تحلیلی خطرناک در جریان اصولگرایی در حال شکل‌گیری است که تمامی دلسوزان انقلاب اسلامی باید با جدیت در مقابل آن بایستند: «پیروزی به قیمت کاهش مشارکت». 🔹متاسفانه تحلیل‌های محفلی برخی [و نه همه] اضلاع جریان اصولگرایی در حال انحراف به سمت و سویی است که بنیانگذار اصلی آن هاشمی رفسنجانی در دهه هفتاد بود. 🔹اولین بار حمید رسایی در یک گفتگو از این تئوری هاشمی رفسنجانی پرده برداشت. او توضیح داد که نظر هاشمی رفسنجانی بر خلاف رهبر انقلاب صراحتا این بوده است که در صورت مشارکت بالا، خروجی صندوق رای از دست نظام خارج خواهد شد! رسایی توضیح می‌دهد که اگر مشارکت بالا نباشد، طبعا افرادی در انتخابات شرکت خواهند کرد که با اشاراتی می‌توان به آنان القا کرد که به چه کسی رای بدهند و در نتیجه خروجی صندوق مطلوب نظام خواهد بود. 🎥 t.me/RajanewsMedia/620 🔹بعدها نیز موسوی خوئینی‌ها خاطره‌ای در همین باره تعریف می‌کند و می‌گوید هاشمی رفسنجانی یک بار به او گفته است: «من با آقای خامنه‌ای اختلاف نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هرچه مردم بیشتر بیایند بیشتر تأیید نظام است. اما من می‌گویم آقا شما بگویید نظرتان چه کسی است، ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود!» 🔹حالا ظاهرا این میراث نامبارک در حال انتقال به بخشی از بدنه اصولگرایی است. خبرهای متعدد حاکی است که افراد و اضلاع مشخصی از این جریان بر این نظرند که در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیازی به تبلیغ مشارکت بالا از سوی ارکان مختلف نظام وجود ندارد. حتی برخی پا را فراتر گذاشته و خبر از ارسال نامه‌هایی خطاب به مقامات عالی نظام داده‌اند که در آن‌ها خواسته شده تا در این دوره از انتخابات تشویق زیادی به مشارکت گسترده در انتخابات صورت نگیرد. 🔹باید توجه داشت که مشارکت پایین شاید به آرزوهای دور و دراز برخی افراد و جریان‌ها برای رسیدن به پاستور منتهی شود، اما دولت برآمده از مشارکت پایین هرگز نخواهد توانست اقدامات مهم و راهبردی مورد نیاز نظام اسلامی در گام دوم انقلاب را راهبری و مدیریت کند. «دولت ضعیف» شاید به نفع یک گروه سیاسی محدود باشد اما هرگز به نفع مردم و انقلاب اسلامی نخواهد بود. 🔺کانال حميد رسایی🔻 @‌rasaee
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 ۴۳۰ امین شماره هفته نامه ۹دی 👈شنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻 لیست‌بازی مبتذل! 🔹 بازی جدید اتاق جنگ روانی اصلاح‌طلبان برای دورکردن فضای انتخابات از عقلانیت با انتشار کابینه‌های جعلی از چهره‌های سیاسی 🔹در میان لیستهای جعلی، لیستی از کابینه «علی لاریجانی» نامزد مورد حمایت دولت و اصلاح‌طلبان، دیده نمی‌شود 🔻 دیپلماسی پساآمریکایی 🔹 ابتکار عمل در سیاست خارجی با پیام رهبر انقلاب به جوانان عراقی و پیام راهبردی به پوتین 🔸مردمِ همیشه پا به رکاب 🔸 آقای دعایی فراموشکار شده‌اید! ♨ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 ‏@noheday مدیر مسئول 👇 ‏@rasaee ...
‏از ذهن مخاطب خُرده نگیرید که این بدیهی‌ترین برداشت و نتیجه‌ای است که از تعطیلی ظرفیت نظارتی قانون اساسی مثل استیضاح در مواجه با وزرای ضعیف و کم کار دولت و را براه سفر استانی و ‎ رفتن رییس مجلسی است که در اولین سال ورودش به مجلس، جلسات ستاد انتخاباتی‌اش برپاست. پ ن: سئوال ۱۰۲ نماینده از وزیر اقتصاد همچنان معطل است. 🔺کانال حميد رسایی🔻 @rasaee
. ♻️ تغییر حکمرانی اسلامی شهید بهشتی به فاصله ۸ ماه 🔰 حمید رسایی: مرز حکمرانی اسلامی به فاصله ۸ ماه، در یادداشت مسیح مهاجری (مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی وحامی روحانی) جابجا شد. ۳ تیر ۹۹ : اگر شهید بهشتی بود، حکمرانی ما را اسلامی نمی‌دانست. بهشتی وقتی رییس قوه قضاییه بود، به دادستان ورامین اعتراض کرد که چرا کسانی را که مرگ بر بهشتی گفته‌اند و به خودروی او حمله کرده‌اند را بازداشت کرده و دستور داد آنها را آزاد کنند. بهشتی حکمرانی اسلامی را اینگونه می‌خواست. ۲۵ بهمن ۹۹ : با دست‌های پشت پرده کسانی که علیه روحانی در اصفهان شعار دادند باید برخورد جدی شود... نتیجه‌گیری: حکمرانی اسلامی و نظر شهید بهشتی ازنظر این آقایان انعطاف پذیر است. بستگی دارد که شعار علیه چه کسی سر داده باشید. اگر علیه روحانی بود، حکمش اشدّ مجازات است، اما اگر علیه نظام اسلامی و ارکان دیگرش باشد، حکمش فرق می‌کند... از نظر ما البته حکمرانی اسلامی یعنی آنچه امام جامعه می‌گوید. ایشان انتقاد را لازم اما هتک حرمت مسئولان را حرام می‌دانند. فرقی ندارد علیه رییس جمهوری باشد که چشم امیدش به غرب است و با عملکردش مردم را درفشار قرار داده یا علیه رییس جمهوری انقلابی و مردمی. 🔺کانال حمید رسایی🔻 @rasaee
♻️ لیست بازی مبتذل! 🔹 قسمت اول 🔰 انتخابات ریاست جمهوری 1400، از یک منظر، انتخابات عجیب و متفاوتی است. تنها سه ماه مانده به ثبت نام نامزدهای این انتخابات و هنوز در میان هیچ یک از گروهها و جریانات سایسی کشور، یک نامزد قطعی مورد توجه وجود ندارد. فضای رسانه ای و اجتماعی کشور به شدت نسبت به این انتخابات سرد و بی توجه است. شاید در دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری هیچگاه تا این حد با سردی و عدم مشخص بودن نامزدها و کاندیداهای اصلی مواجه نبوده‌ایم. همه جریانات در حال گمانه‌زنی و سعی و خطا روی نامزدهای مختلف هستند. ضرورت معرفی کابینه ها در انتخابات اما طی یکی دو هفته اخیر یک اتفاق حاشیه ای در فضای رسانه ای انتخابات افتاد که شاید در نوع خود بی سابقه بود و البته کم کم به مهمترین اتفاق انتخاباتی روزهای اخیر تبدیل شد و به متن گپ و گفتها و گعده‌های انتخاباتی راه پیدا کرد. معرفی اعضای کابینه به همراه نام نامزد ریاست جمهوری مساله ای بود که شاید از انتخابات سال 96 و تا حدی هم در سال 92 زمزمه هایش در رسانه ها پیچید. برخی جریانات سیاسی تاکید داشتند مردم در معرض انتخاب یک دولت هستند نه فقط یک رئیس جمهور؛ پس مناسبتر است نامزد ریاست جمهوری، دولت و کابینه اش را هم معرفی کند تا مردم قضاوت و انتخاب بهتری در میان نامزدها داشته باشند. این پیشنهاد از جهتی مهم و قابل توجه بود که سابقه افراد منتخب به عنوان رئیس جمهور نشان داده بود اکثر آنها برخی ناکارآمدیهای خود را به تحمیل برخی افراد به کابینه و نداشتن فرد مناسب در یک وزارتخانه حواله می دادند. از سوی دیگر مردم هم در بسیاری از موارد مشاهده کردند، نامزد منتخب آنها بر خلاف تصورشان، کابینه خود را بر اساس سهمیه بندی قدرت و قبیله گرایی می چیند و کارآمدی اولویتی برای رئیس دولت ندارد. فارغ از اینکه به لحاظ قانونی نمی توان به یک کابینه رای داد و توقع داشت رئیس جمهور منتخب همان افراد معرفی شده در انتخابات را به عنوان اعضای دولت به مجلس معرفی کند و همچنین فارغ از نقش مجلس در تایید و رد اعضای کابینه، این اقدام بیشتر یک کار نمادین تلقی می شد که شاید تعهدی اخلاقی برای فرد منتخب ایجاد کند و از سوی دیگر شناخت مردم را نسبت به نوع نگاه نامزد به مسائل مختلف کشور بیشتر و بهتر کند تا انتخابی منطقی تر و عقلانی تر صورت گیرد. اما در همین حد هم هیچگاه در انتخاباتها این اتفاق نیفتاد؛ تا اینکه طی هفته های اخیر در فضای مجازی لیستهای متعددی از کابینه برخی چهره های در مظانّ نامزدی ریاست جمهوری منتشر شد. لیستها و اسامی ای که سر و صدای زیادی لااقل در فضای مجازی ایجاد کرد. بازی مبتذل با ليست كابينه ها! اما کنار هم قرار دادن این لیستها و نگاهی گذرا به اسامی و چهره ها نشان می دهد این اقدام بیشتر از آنکه در راستای تسهیل انتخاب عقلانی تر مردم باشد و از سوی نامزدهای مورد اشاره در لیستها صورت گرفته باشد، همگی از یک اتاق عملیات روانی برای به ابتذال کشاندن مساله معرفی کابینه نامزدهای ریاست جمهوری و تخریب برخی مفاهیم ارزشمند مانند دولت جوان و حزب اللهی نشر پیدا کرده است. تقریبا با اطمینان می توان گفت هیچکدام از لیستهای منتشر شده توسط طرفداران و نزدیکان نامزدهای مطرح شده نوشته نشده اند. برخی از این افراد حتی هنوز خودشان جمع بندی نهایی برای شرکت در انتخابات ندارند. ابتذال این لیستها تا جایی پیش رفت که جوانان فعال فضای مجازی با انتشار کابینه های طنز به تمسخر این فهرستها روی آوردند؛ کابینه هایی متشکل از چهره ها و شخصیتهای سریالها و فیلمهای تلویزیون و سینما، چهرهه های فعال در فضای مجازی و ... اما کدام اتاق عملیات روانی اقدام به این لیست بازی مبتذل کرده است؟ برای پاسخ به این سوال اولا باید سوابق جریانات در این گونه اقدامات را بررسی کرد و ثانیا باید دید چه جریانی از نرفتن فضای انتخابات به سمت عقلانیت و منطق سود می برد؟ 🔺قسمت دوم یادداشت را اینجا بخوانید🔻 eitaa.com/rasaee/4483