eitaa logo
رسا :: نهضت نهج‌البلاغه دانشگاهیان
8.5هزار دنبال‌کننده
327 عکس
275 ویدیو
55 فایل
کانال اطلاع رسانی جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان ✓نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با همکاری دستگاه‌های آموزش عالی کشور سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ارتباط با ادمین @rasa1403 سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ا
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋خداحافظ ای ماه مهربان ⬅️کاری از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها https://eitaa.com/nahadsetad
🔹رهیافته نهج البلاغه ای (۱) 🔸جنورا آتا پزشک مکزیکی بودکه مسلمان و شیعه شد او با سختیهای زیادی یک مرکز اسلامی برای تبلیغ اسلام در مکزیک دایر کرد وخیلیها رو مسلمان کرد. او میگفت : 👈 با مجذوب شخصیت جامع و کامل شدم و به گرویدم و خانواده ام نیز با دیدن تحول در بنده مجذوب مکتب اهل بیت شدند و تعدادی از دوستان هم راه حق را یافتند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی امام موسی صدر درباره چگونگی شناخت امام علی(ع) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
✳️ حکمت 419 نهج‌البلاغه مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ بیچاره فرزند آدم! نمی داند چه وقت می میرد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
✳️ حکمت 419 نهج‌البلاغه مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ بیچاره فرزند آدم! نمی داند دردش از چیست •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
✳️ حکمت 419 نهج‌البلاغه مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ ۳- بیچاره فرزند آدم! نمی داند اعمالش ثبت می شود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
✳️ حکمت 419 نهج‌البلاغه مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ ۴- بیچاره فرزند آدم! پشه ای آزارش می دهد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
✳️ حکمت 419 نهج‌البلاغه مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ بیچاره فرزند آدم! با جرعه آبی می میرد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
✳️ حکمت 419 نهج‌البلاغه مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ ۶- بیچاره فرزند آدم! با عرق بد بو می شود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه به نهج البلاغه در کلمات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔴 قسمت دوم 🔹1.2 تقسیم بندی علم: 🔻حضرت گاهی علم را به علم فطری و علم اکتسابی تقسیم می‌کنند و گاهی به علم نافع و غیر نافع. ببینیم این ها نسبت و رابطه شان به همدیگر چیست؟ 🔸1.2.1 نافع بودن یا نبودن علم: در حکمت ۳۳۸ می‌خوانیم: «دانش بر دو قسم است، دانش فطری ((که در نهاد انسان قرار داده شده است)) و دانش شنیدنی ((که از استاد و کتاب و چیزهای دیگر ما یاد می گیریم)) دانش شنیدنی هر گاه با دانش و فطری هماهنگ نباشد سودی نمی دهد ». بنابراین مسئله مهم این است که آیا علمی که ما می آموزیم نافع هست یا نافع نیست؟ در مورد علم نافع و علم غیر نافع حضرت دو ملاک و معیار معرفی فرمودند; یک اینکه آیا به آن علم عمل می‌شود یا نه؟ دوم اینکه آیا آن علم تبدیل می‌شود به ایمان قلبی یا نه ؟ درباره عمل به علم مطالب بسیار جالبی در نهج البلاغه است در حکمت ۹۲ می‌خوانیم: « پست ترین دانش آن است که تنها بر سر زبان‌ها باشد و بالاترین دانش آن است که در اعضای بدن انسان آشکار می گردد». یا در حکمت ۳۶۶ می فرمایند: «دانش در کنار عمل است پس هر کس که بداند عمل می‌کند و علم ، عمل را فرا می خواند اگر عمل اجابت کرد علم می‌ماند و گرنه کوچ می‌کند و می‌رود». 🔻 در حکمت ۱۰۷ نهج البلاغه کار به جایی می‌رسد که حضرت می فرمایند: «چه بسا انسان عالمی که جهلش او را کشته است». چرا در حالی که عالم است جاهل است؟! می فرمایند:« علمی که داشته همراهش بوده اما سودی نبرده». یعنی به آن علم عمل نکرده است. با این نگاه حضرت در حکمت ۲۷۴ به ما توصیه می فرمایند: «دانش خود را نادانی و یقین خود را شک قرار ندهید». یعنی با وجود اینکه علم دارید مثل نادانها عمل نکنید و به علم خود عمل کنید. و در حالی که یقین دارید اینقدر وسواس نداشته باشید و مثل انسان هایی که شک دارند متوقف و متحیر نشوید. در ادامه می فرمایند: «هر گاه دانستید به دنبال عمل باشید و چون یقین پیدا کردید اقدام کنید». در نظر حضرت علی علیه السلام عالم بی عمل پست ترین موجود است. مثلا در خطبه ۱۱۰ می‌خوانیم : «عالمی که به دانش خود عمل نکند مانند جاهل سرگردانی است که از نادانیش بیدار نمی شود بلکه حجت و برهان علیه عالم بی عمل نسبت به جاهل بزرگتر و حسرت و اندوه او پیوسته تر است و او است که نزد خدا از همه بیشتر سرزنش می‌شود». یا درباره کسانی که ادعای علم می کنند درحالی که واقعا عالم نیستند در خطبه ۸۷ آنها را حیوان های عالم نما معرفی می فرماید و می‌فرمایند: « بنده ی دیگری است که عالم نامیده می‌شود، اما عالم نیست، پس چهره چنین کسی چهره انسان ولی قلب او قلب حیوان است. نه راه رسیدن به هدایت را می شناسد تا به دنبال آن برود و نه راه رسیدن به گمراهی را می‌داند تا از آن روی برگرداند پس انسانی با این صفات مرده ای است در میان زندگان ». 🔻با این توصیفات حضرت به جابر بن عبدالله انصاری در حکمت ۳۷۲ اینگونه بیان می کنند که : «عالمی که به علمش عمل میکند یکی از چهار ستون برقراری دین و دنیا است. می فرمایند: « ای جابر دین و دنیا به چهار کس پایدار است عالمی که به علم خویش عمل می‌کند، نادانی که از آموختن ننگ ندارد، بخشنده ای که از بخشش به جا دریغ نکند و فقیری که آخرت خویش را به دنیا نفروشد. پس اگر عالم به علم خویش عمل نکند نادان هم از آموختن سرباز می‌زند ». چرا ؟ چون جاهل می‌گوید اگر این علم فایده‌ای داشت چرا خود اهل علم به آن عمل نمی‌کند . 🔻نکته دیگری که درباره عمل به علم به عنوان نافع شدن علم بیان فرمودند در نامه ۳۱ خطاب به امام مجتبی سلام الله علیها فرمودند: «بدان که در دانشی که نافع نیست، خیری هم نیست و آموختن دانشی که سزاوار نیست سودی هم ندارد ». پس معیار اول در نوع بودن علم این است که به آن علم عمل شود. علمی که به آن عمل شود نافع است و علمی که به آن عمل نکنید نافع نیست. 🔸1.2.2 دانش و ایمان: آیا این علم از ذهن به قلب هم سرایت کرده است؟ به تعبیر دینی آیا این علم از مرحله دانش به ایمان تبدیل شده است یا نه؟ اگر به ایمان تبدیل شد آن موقع حتماً نافع است. حضرت در خطبه ۱۵۶ می‌فرمایند: « به وسیله ایمان علم آباد می شود». 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
حکمت-5-بخش-2.mp3
1.37M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی بسیار زیبا از نهج البلاغه چهار جمله طلایی و کلیدی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹 شرح 🔴 قسمت سوم 🔸1.2.3 فواید و آثار علم نافع: 🔻 امیرالمؤمنین در بحث قبلی علم را به دو دسته نافع و غیر نافع تقسیم کردند و در این بحث سوم آثار و فواید علم نافع را بیان می‌کنند: 🔸1. پاداش اخروی 🔸2. طاعت و بندگی 🔸3. ذکر خیر مردم بعد از مرگ از انسانی که به علمش عمل کرده و علم نافع داشته است 🔸4. علم نافع راه هرگونه عذر تراشی را می‌بندد. 🔸5. علم حقیقی و نافع باعث می شود عالم از مرگ ترس داشته باشد و همین ترس باعث می‌شود مراقبت بیشتری نسبت به دیگران از نفس خودش داشته باشد. 🔸 6. فقط انسان های صاحب علم حقیقی هستند که در فتنه های پیچیده میتوانند مسیر و جبهه حق را کشف و عَلَم دفاع از حق را درست بردارند. 🔻با علم نافع انسان می تواند به پاداش اخروی برسد و در دنیا می تواند با این علم و معرفت خدا را درست بندگی کند و بعد از مرگ هم ذکر خیرش باقی است. در حکمت ۱۴۷ این سه فایده این گونه بیان شده است : «ای کمیل آشنایی با علم ، روشی است که انسان به آن جزا داده می‌شود. به وسیله دانش انسان در دوران حیاتش طاعت و بندگی خدا را به دست می‌آورد و پس از مرگش ذکر خیری به جا می گذارد». 🔻 درباره اینکه دانش راه عذر را بر دیگران می بندد و بر کسی که علم را می تواند بیاموزد و نمی رود آموزش ببیند در حکمت ۲۵۴ می‌خوانیم: « علم عذر بهانه آوران و آنهایی که از مسؤولیت شانه خالی می کنند را قطع می کند» ، درباره اینکه علم عاملی می شود برای ترس از مرگ در دانشمندان ، در خطبه ۱۵۶ می‌خوانیم: « با دانش است که از مرگ ترسیده می شود» و اینکه علم در بحث فتنه ها می تواند انسان را حفظ کند و بلکه بالاتر، انسان بتواند پرچم دفاع از حق را در فتنه بلند کند در خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه است که فرمود: «پرچم دفاع از حق را بر دوش نکشد مگر کسی که از بینش و شکیبایی و علم و آگاهی به جایگاه‌های حق برخوردار باشد». این ها ارزش ها یا آثار و فواید علم نافع است. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
حکمت-5-بخش-3.mp3
723.8K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 3⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
قوله عليه السلام: (ردوا الحجر من حيث أتى فإن الشر لا يدفعه إلاّ الشر سنگ را از همان جایی که دشمن پرت کرده، بازگردانید، که شر را جز شر پاسخی نیست حکمت314 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 حکمت های علوی(۱) آداب معاشرت با مردم امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ، فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ. از دوستى با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند: دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مى نماياند. فرازی از حکمت 38 نهج البلاغه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
حکمت ۲ 🔹به عشق امیرالمومنین علی علیه السلام استوری کن •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
حکمت ۲ نهج البلاغه ••••✾•🌿🌺🌿•✾•• سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹 شرح 🔴 قسمت چهارم 🔸1.2.4 ارزش و جایگاه دانشمندان: 🔻مولا علی (علیه السلام) در بحث چهارم از مباحث علم و دانش ارزش و جایگاه دانشمندان را بیان می‌کنند. ما قبلا ارزش و جایگاه خود علم و دانش را بررسی کردیم، اما یک نکته بسیار مهم است که متأسفانه در زمان ما بسیار مورد غفلت است، ارزش و جایگاه اهل علم و دانش است . 🔻 مولا علی (علیه السلام) در نامه ۵۳ به مالک اشتر می نویسد: «برای تقویت عواملی که اوضاع سرزمین مصر را به سامان می آورد و پیش از تو هم کار مردم به وسیله همان عوامل درستی و سامان می‌گرفت با دانشمندان و حکیمان بسیار به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند». در حکمت ۱۴۷ وقتی مردم را به سه دسته تقسیم می کنند به کمیل می فرمایند: «مردم سه گروه هستند: گروه اول دانشمندان و عالمان ربانی، گروه دوم آموزندگان راه رستگاری و بقیه مردم، مثل پشه ها دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان هستند و به دنبال هر سر و صدایی می‌روند و با وزش هر بادی حرکت می‌کنند». بنابراین عالمان در نظر مولا علی (علیه السلام) در صدر جامعه قرار دارند نه در پایین ترین مرتبه؛ مثل امروز که فوتبالیست ها و هنرپیشه ها و... در صدر و آخر خط هم مراجع، علما و دانشمندان هستند. 🔻 مولا علی (علیه السلام) در همان حکمت ۱۴۷ درباره جایگاه عالمان و دانشمندان و مقایسه آن با جایگاه ثروت اندوزان اینگونه می فرمایند: « مال اندوزان با آن که به ظاهر زنده هستند مرده اند. ولی اهل علم تا دنیا، دنیا است زنده هستند حتی اگر جسم آنها از میان برود اما یادشان همواره در دل‌ها است». اما هر عالمی هم عالم حقیقی نیست و ارزش ندارد. نشانه عالم حقیقی چیست؟ حضرت در خطبه ۱۰۳ می فرمایند : «عالم حقیقی کسی است که قدر و جایگاه و منزلت خودش را تشخیص بدهد». 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
حکمت5-بخش-4.mp3
556.8K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 4⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا