eitaa logo
رسانه انقلاب اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1هزار ویدیو
196 فایل
☑️اینجا رسانه انقلاب اسلامی است.🔻 @rasaneh_enqelab ✅این کانال وابسته به مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری می‌باشد.🔻 @t_manzome_f_r 📩 مدیر کانال: @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 ادامه‌ی مطلب قبلی 👇👇👇👇 💠 عرصه‌ی چهارم - که از همه‌ی اینها مهم‌تر است و روح همه‌ی این‌هاست - پیشرفت در عرصه‌ی معنویّت است. 🔹ما بایستی این الگو را جوری تنظیم کنیم که نتیجه‌ی آن این باشد که جامعه‌ی ایرانی ما به سمت معنویّتِ بیشتر پیش برود. البتّه این در جای خود برای ما روشن است، شاید برای خیلی از حضّار محترم هم روشن است؛ اما باید برای همه روشن شود که معنویّت نه با علم، نه با سیاست، نه با آزادی، نه با عرصه‌های دیگر، هیچ منافاتی ندارد؛ 🔹 بلکه معنویّت روح همه‌ی این‌هاست. می‌توان با معنویّت قلّه‌های علم را صاحب شد و فتح کرد؛ یعنی معنویّت هم وجود داشته باشد، علم هم وجود داشته باشد. دنیا در آن صورت، دنیای انسانی خواهد شد؛ دنیائی خواهد شد که شایسته‌ی زندگی انسان است. 🔻 دنیای امروز، دنیای جنگلی است. 🔹 دنیائی که در آن علم همراه باشد با معنویّت، تمدّن همراه باشد با معنویّت، ثروت همراه باشد با معنویّت، این دنیا دنیای انسانی خواهد بود. البتّه نمونه‌ی کامل این دنیا در دوران ظهور حضرت بقیةاللّٰه (ارواحنا فداه) اتّفاق خواهد افتاد و از آن‌جا _من این را این‌جا عرض بکنم_ دنیا شروع خواهد شد. 🔹 ما امروز در زمینه‌های مقدّماتیِ عالم انسانی داریم حرکت می‌کنیم. ما مثل کسانی هستیم که در پیچ وخم‌های کوه‌ها و تپه‌ها و راه‌های دشوار داریم حرکت می‌کنیم تا به بزرگراه برسیم. وقتی به بزرگراه رسیدیم، تازه هنگام حرکت به سمت اهداف والاست. 🔹 بشریّت در طول این چند هزار سال عمر خود، دارد از این کوره‌راه‌ها حرکت می‌کند تا به بزرگراه برسد. وقتی به بزرگراه رسید _که آن، دوران ظهور حضرت بقیةاللّٰه است_ آن‌جا حرکت اصلی انسان آغاز خواهد شد؛ حرکت سریع انسان آغاز خواهد شد؛ حرکت موفّق و بی‌زحمت انسان آغاز خواهد شد. 🔹 زحمت فقط عبارت است از همین که انسان در این راه حرکت کند و برود؛ دیگر حیرتی در آن‌جا وجود نخواهد داشت. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب دیروز👇👇👇👇 💠 به هر حال این چهار عرصه‌ی پیشرفت است که ما باید با توجه به این الگوئی که ان‌شاءاللّٰه شماها دنبال می‌کنید - که سازوکار دنبال کردن این هم تا حدودی به نحو اجمال برای‌مان روشن است و خواهیم گفت - در این عرصه‌ها پیش برویم. 💠 در باب محتوای اسلامی، دوستان اشارات خیلی خوبی داشتند. اولیّن مسئله‌ای که باید در نظر گرفته شود، مسئله‌ی مبدأ است، مسئله‌ی توحید است؛ «انّا للَّه و انّا الیه راجعون». 💠 مهمترین مشکل دنیائی که امروز رنگین‌ترینش در غرب متجلّی است و به آن داریم اشاره می‌کنیم، جدائی از خدا و اعتقاد به خدا و التزام به اعتقاد به خداست. البتّه شاید اعتقاد ظاهری و صوری و این‌ها وجود دارد، لیکن به اعتقاد به خدا التزام نیست. اگر مسئله‌ی مبدأ حل شد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد. «یسبّح له ما فی السّماوات و الأرض»، «و للَّه جنود السّماوات و الأرض و کان اللَّه عزیزا حکیما». 💠 وقتی انسان به این مسئله معتقد شد، این عزّت الهی، این توحیدی که این معنا را به ما نشان می‌دهد، یک نیروی عظیم و تمام نشدنی را در اختیار بشر می‌گذارد. «هو اللَّه الّذی لا اله الّا هو الملک القدّوس السّلام المؤمن المهیمن العزیز الجبّار المتکبّر سبحان اللَّه عمّا یشرکون». 💠 وقتی انسان این‌جور توحیدی را معتقد بود، وقتی توانستیم این اعتقاد را در بدنه‌ی زندگیِ خودمان بسط دهیم، این مشکل اساسی بشریّت را حل خواهد کرد. 🔸بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب قبلی👇👇👇👇 💠 مسئله‌ی دوّمی که مسئله‌ی اساسی است، قضیّه‌ی معاد، قضیّه‌ی محاسبه، قضیّه‌ی تمام نشدن قضایا با زوال جسم - با مرگ - است؛ این خیلی مسئله‌ی مهمّی است؛ این که حساب و کتابی در کار است؛ «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره». 💠 ملّتی که این اعتقاد را داشته باشد و در برنامه‌ی عملی‌اش این معنا باشد که «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره. و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره»، در زندگی‌اش تحوّل اساسی به وجود خواهد آمد. اعتقاد به امتداد نتائج عمل، ایثار و جهاد را معنا می‌بخشد و منطقی می‌کند. 💠 یکی از ابزارهای مهمّ ادیان - که در اسلام به طور واضحی وجود دارد - مسئله‌ی جهاد است. جهاد باید همراه با ایثار باشد؛ والّا جهاد نخواهد شد. ایثار یعنی ازخودگذشتگی. در منطق عقل ابزاری، ازخودگذشتگی یک امر بی‌منطقی است. 💠 خوب، چرا من از خودم بگذرم؟ این اعتقاد به معاد است که این را منطقی می‌کند، عقلانی می‌کند. وقتی ما معتقدیم که هیچ عملی از بین نخواهد رفت و همه‌ی اعمال محفوظ است و ما در آن زندگی واقعی - که حَیَوان واقعی و زندگی واقعی است؛ «انّ الدّار الأخرة لهی الحیوان» این اعمال را در مقابل چشممان خواهیم دید، آن وقت این‌جا اگر برای تکلیف، برای وظیفه یک چیزی را از دست دادیم، احساس خسارت نمی‌کنیم؛ ولو آن چیز جانمان باشد، ولو آن چیز عزیزان و فرزندان‌مان باشد. 💠 باید این‌ها جزو الگوی پیشرفت بیاید و در پیشرفت یک جامعه معنا پیدا کند. بنابراین مسئله‌ی اصلی، مسئله‌ی توحید و مسئله‌ی معاد است. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب قبلی👇👇👇👇 💠 بعد مسئله‌ی عدم تفکیک دنیا و آخرت است؛ «الدّنیا مزرعة الأخرة»، که به نظرم بعضی از دوستان هم اشاره کردند؛ این خیلی مهم است. دنیا و آخرت از هم جدا نیستند. آخرت ما آن روی سکّه‌ی دنیای ماست. 🔻«و انّ جهنّم لمحیطة بالکافرین»؛ کافر همین حالا توی جهنم است، منتها جهنّمی که او نمی‌فهمد که الان توی جهنّم است؛ بعد که این تجسّم پیدا کرد، می‌فهمد. «ای دریده پوستین یوسفان / گرگ برخیزی از این خواب گران». الان او گرگ است، منتها احساس گرگی نمی‌کند. ما هم که چشم‌مان بسته است، او را گرگ نمی‌بینیم؛ اما وقتی که از خواب بیدار شدیم، می‌بینیم این گرگ است. 💠 پس پیوستگی دنیا و آخرت به این معناست. این‌جور نیست که حالا مثلاً فکر کنیم دنیا مثل بلیت‌های بخت‌آزمائی است؛ نه، اصلاً آخرت آن روی این دنیاست، آن روی این سکّه است. 💠 مسئله‌ی دیگر، مسئله‌ی انسان است؛ نگاه اسلام به انسان، محور بودن انسان. این موضوع در اسلام خیلی معنای وسیعی دارد. خوب، پیداست انسان اسلامی با انسانی که در فلسفه‌های مادّی غرب و پوزیتیویسم قرن نوزده و این‌ها مطرح است، بکلّی متفاوت است؛ این یک انسان است، آن یک انسان دیگر است؛ اصلاً تعریف این دو انسان یکی نیست. 💠 لذا محور بودن انسان هم در اسلام با محور بودن انسان در آن مکاتب مادّی بکلّی متفاوت است. انسان، محور است. همه‌ی این مسائلی که ما داریم بحث می‌کنیم: مسئله‌ی عدالت، مسئله‌ی امنیت، مسئله‌ی رفاه، مسئله‌ی عبادت، برای این است که فرد انسان سعادتمند شود. 💠 این‌جا مسئله‌ی سعادت و مسئله‌ی عقبی‌ متعلّق به فرد است؛ نه به این معنا که انسان از حال دیگران غافل باشد، برای آنها کار نکند؛ نه، «من احیاها فکأنّما احیا النّاس جمیعا». در روایت هست که معنای این جمله را از امام پرسیدند، فرمود: تأویل اعظم آن این است که تو کسی را هدایت کنی. معلوم است که هدایت وظیفه‌ی همه است؛ لیکن در نهایت آن چیزی که از نگاه اسلام برای انسان مطرح است و اهم است، نجات خودش است. ما باید خودمان را نجات دهیم. نجات ما به این است که به وظائف‌مان عمل کنیم. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب قبلی👇👇👇👇 🔻 ما باید خودمان را نجات دهیم. نجات ما به این است که به وظائف‌مان عمل کنیم. که البته آن وقت وظائف اجتماعی، استقرار عدالت، ایجاد حکومت حق، مبارزه‌ی با ظلم، مبارزه‌ی با فساد، این‌ها همه جزو مقدمات همان نجات است. بنابراین اصل این است. همه چیز مقدمه است؛ جامعه‌ی اسلامی هم مقدمه است؛ عدالت هم مقدمه است. 🔹 اینکه در قرآن کریم هست که «لیقوم النّاس بالقسط» - که به عنوان هدف انبیاء ذکر شده - قطعاً عدل هدف است، منتها این هدف میانی است؛ هدف نهائی عبارت است از رستگاری انسان؛ این بایستی مورد توجه باشد. 🔸 انسان موجودی است مکلف، مختار و مواجه با هدایت الهی - «ألم نجعل له عینین. و لسانا و شفتین. و هدیناه النّجدین» - می‌تواند هدایت را انتخاب کند، می‌تواند ضلالت را انتخاب کند. انسان موجودی است متعهد، برای خود، برای جامعه، برای اهل. آن وقت با این نگاه، مردم‌سالاری علاوه بر اینکه برای مردم یک حق است، یک تکلیف هم می‌شود؛ یعنی همه‌ی مردم در امر حکومت جامعه مسئولند. 🔹 نمی‌شود گفت که آقا به من مربوط نیست؛ نه، صلاح و فساد کشور، حکومت، این‌ها به یکایک انسان‌ها مرتبط است؛ یعنی انسان در مقابل آن متعهد است. این هم یکی از آن عناصر اصلی است که بایستی در دیدگاه اسلام مورد ملاحظه قرار بگیرد و در این الگو رعایت شود. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب قبلی👇👇👇👇 🔻 مسئله‌ی بعد، مسئله‌ی حکومت است؛ که باز در این باب هم اسلام نظرات ویژه‌ای دارد. صلاح فردی در امر حکومت در اسلام، یک امر بسیار مهم و اساسی است. هر کسی به هر اندازه‌ای از مدیریت که می‌خواهد مباشرت کند، بایستی صلاحیت آن را در خودش به‌وجود بیاورد یا در خودش ببیند و بپذیرد؛ بدون این، عمل نامشروعی انجام داده. 🔹 عدم علو، عدم اسراف، عدم استئثار، مسئله‌ی مهمی در امر حکومت است. خداوند درباره‌ی فرعون می‌فرماید: «کان عالیا من المسرفین»؛ یعنی گناه فرعون این است: عالی است. بنابراین برای حاکم، علو و استعلاء یک نقطه‌ی منفی است؛ نه خود او حق دارد استعلاء کند، نه اگر اهل استعلاء است، حق دارد قدرت را قبول کند، نه مردم اجازه دارند که او را به عنوان حاکم و امام جامعه بپذیرند. 🔸 استئثار یعنی همه چیز را برای خود خواستن؛ در مقابل ایثار است. ایثار یعنی همه چیز را به نفع دیگران از خود جداکردن، استئثار یعنی همه چیز را به نفع خود از دیگران جداکردن. علو و استعلاء و استئثار جزو نقاط منفی حکومت است. 🔹 امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه درباره‌ی بنی‌امیه فرمودند: «یأخذون مال اللَّه دولا و عباد اللَّه خولا و دین اللَّه دخلا بینهم». یعنی دلیل بر اینکه این‌ها برای حکومت صلاحیت ندارند، این است که این خصوصیت را دارند: «یأخدون مال اللَّه دولا»؛ یعنی اموال عمومی دست به دست بین خودشان می‌گردد، با اینکه مال عامه‌ی مردم است. «و عباد اللَّه خولا»؛ مردم را مثل بردگان خود به حساب می‌آورند و استخدام می‌کنند. «و دین اللَّه دخلا بینهم»؛ دین خدا را هم هر جوری که دوست می‌دارند، دستکاری می‌کنند. 🔸 بنابراین در حکومت، اسلام نظر دارد. این بایستی در الگوی زندگی ما برای بلندمدت حتماً گنجانده و ملاحظه شود. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 پایان مطالب قبلی👇👇👇👇 🔻 در خصوص مسئله‌ی اقتصاد، آقایان بحث‌های خوبی کردید. «کی لا یکون دولة بین الأغنیاء منکم» یک معیار مهمی است. مسئله‌ی عدالت، بسیار مهم است. یکی از ارکان اصلی این الگو باید حتماً مسئله‌ی عدالت باشد. اصلاً عدالت معیار حق و باطل حکومت‌هاست. یعنی در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانیت و مشروعیت زیر سؤال است. 🔻 مسئله‌ی دیگر، نگاه غیرمادی به اقتصاد است. بسیاری از این مشکلاتی که در دنیا پیش آمده، به خاطر نگاه مادی به مسئله‌ی اقتصاد و مسئله‌ی پول و مسئله‌ی ثروت است. همه‌ی این چیزهائی که دوستان از انحراف‌های غرب و مشکلات فراوان و مسئله‌ی استثمار و استعمار و این‌ها ذکر کردند، به خاطر این است که به پول و به ثروت نگاه ماده‌گرایانه وجود داشته. می‌توان این نگاه را تصحیح کرد. اسلام برای ثروت اهمیت قائل است، اعتبار قائل است. 🔻 تولید ثروت در اسلام مطلوب است؛ منتها با نگاه الهی و معنوی. نگاه الهی و معنوی این است که از این ثروت برای فساد، برای ایجاد سلطه، برای اسراف نباید استفاده کرد؛ از این ثروت بایستی برای سود جامعه بهره برد. و بقیه‌ی مسائل فراوانی که وجود دارد. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی 🔹ما گفتیم این آغاز یک راه است؛ یعنی جلسه‌ی امشب ما یک شروع بود؛ این باید ادامه پیدا کند. ممکن است درباره‌ی همین مسئله‌ی الگوی اسلامی _ایرانی برای پیشرفت، ده و شاید ده‌ها گردهمائی و نشست لازم باشد. ممکن است ده‌ها حلقه‌ی علمی لازم باشد که در دانشگاه‌های مختلف تشکیل شود. ممکن است صدها نفر از فرزانگان و نخبگان و دانشمندان ما که ترجیح می‌دهند کار شخصی بکنند - اهل کار جمعی نیستند - آماده باشند در خانه‌های خودشان مطالعه کنند؛ از این‌ها بایستی استفاده شود. 🔹 حلقه‌های فکری تشکیل شود، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها با این مسئله درگیر شوند، تا اینکه بتوانیم ان‌شاءاللّٰه این را به نقطه‌ی مطلوب خودش برسانیم. 🔹 البته گزارشی که آقای دکتر داوودی دادند، گزارش بسیار خوبی بود؛ من هم کم‌وبیش بی‌اطّلاع نبودم از این مطالبی که ایشان گفتند؛ لیکن با این تفصیل ما اطلاع نداشتیم. این‌ها بسیار خوب است، با هم هیچ منافاتی ندارد. این کار، کار یک مجموعه‌ی خاص و محدود نیست؛ کاری است که باید همه‌ی ظرفیّت نخبگانی کشور به میدان بیاید. 🔹 همان طور که عرض کردیم، کار کوتاه‌مدّت و از آن پروژه‌های زودبازده هم نیست؛ این کار بلندمدّتی است، باید انجام بگیرد، عجله‌ای هم نداریم. ما پیش خواهیم رفت. 🔹 این چیزی هم نیست که دولت‌ها یا مجالس بتوانند آن را تصویب کنند؛ این همان‌جور که گفتیم، نسبت به همه‌ی اسناد مهمِ سازنده‌ی فعال در کشور، جایگاه بالادستی دارد؛ باید خیلی مراحل را طی کند و به یک قوام لازم برسد. این فکرها باید کاملاً ورز بخورد تا این‌که بتواند به یک نقطه‌ی اساسی برسد. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه مطلب دیروز👇👇👇👇 💠 یک مرکزی هم برای این کار لازم است که این مسئله را دنبال کند؛ این مرکز را ان‌شاءاللّٰه تشکیل خواهیم داد. باید جائی باشد که این حرکت را در انحصار نگیرد. 🔹 ما از آن مرکز توقع نخواهیم کرد که این کار را او انجام دهد؛ بلکه توقع خواهیم کرد که او این حرکت عظیم نخبگانی در کشور را زیر نظر بگیرد، از آن‌ها خبر بگیرد، به آن‌ها کمک کند، پشتیبانی‌های گوناگون بکند؛ جوری باشد که این حرکت متوقف نشود. 🔹البته عرض کردیم؛ لازم است یک کانون مرکزی و ستادی به وجود بیاید و ان‌شاءاللّٰه به وجود خواهد آمد. 🔹 بنابراین امشب کار ما با شما تمام نمی‌شود. یعنی این مسئله، مسئله‌ای نیست که توی این جلسه شروع شده باشد و توی این جلسه تمام شود؛ این ان‌شاءاللّٰه ادامه پیدا خواهد کرد. 🔹 البتّه جمع‌های گوناگونی خواهند بود؛ یعنی افراد فراوانی هستند، شخصیّت‌های مختلفی هستند. همان طور که آقای دکتر واعظ‌زاده سفارش کردند، من هم درخواست می‌کنم آقایانی که نظراتی دارند و می‌خواستند نظرات خود را بیان کنند، این نظرات را بدهند. 🔹مطالبی هم که این‌جا گفته شد، بعضی از آن‌ها مطالبی است که انسان باید رویش فکر کند؛ یعنی بایستی حلقه‌های فکری تشکیل شود، روی این‌ها بحث شود، حلاجی شود، دفاع شود، اشکال بشود، اِنْقَلَّت و قُلَّت طلبگی انجام بگیرد تا ان‌شاءاللّٰه به یک نتائجی برسیم. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی 🔰درباره‌ی این‌که الگو معنایش چیست؟ ایرانی به چه لحاظ، اسلامی به چه لحاظ، و پیشرفت در چه جهات؟ بحث‌های خوبی انجام گرفت. 🔰 آن‌چه که من می‌خواهم اضافه کنم، این است که اولاً کلمه‌ی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمه‌ی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمه‌ی توسعه، یک بار ارزشی و معنائی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمی‌خواهیم یک اصطلاح جاافتاده‌ی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن می‌فهمند، بیاوریم داخل مجموعه‌ی کار خودمان بکنیم. 🔰 ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه می‌کنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را می‌دانیم؛ می‌دانیم مراد از پیشرفت چیست؟ تعریف هم خواهیم کرد که منظور ما از این پیشرفتی که در فارسی معنایش روشن است، چیست؟ پیشرفت در چه ساحتهائی است؟ به چه سمتی است؟ ما این وام نگرفتن مفاهیم را در موارد دیگری هم در انقلاب داشته‌ایم. 🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی 🔷 طرّاحی و تدوین الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، به نظر من در هیچ جائی جز دولت وجود ندارد. هر چه انسان فکر می‌کند که کجا این کار را می‌شود انجام داد، به نظر می‌رسد تنها جائی که می‌تواند این را انجام بدهد، همین دستگاه‌‌‌‌‌‌های دولتی است. 🔷 واقعاً از افراد متفکّر هم استفاده بشود و بنشینند الگوی پیشرفت را طرّاحی کنند. چون این دهه، دهه‌‌‌‌‌‌ی پیشرفت و عدالت است. ما پیشرفت را با عدالت با هم آوردیم؛ یعنی درست نقطه‌‌‌‌‌‌ی مقابل آن چیزی که در دنیای مادیِ امروز مطرح است. 🔴 آن‌ها می‌گویند ما اگر بخواهیم در پیشرفت، رعایت این مسائل عدالتی را بکنیم، آن پیشرفت به دست نخواهد آمد، بنابراین عدالت را می‌گذاریم بعد از آن‌که پیشرفت را حاصل کردیم. آن وقت با راه‌‌‌‌‌‌های جبرانی مثل همین بیمه‌‌‌‌‌‌ها و کمک‌ها، تا آن حدّی که بشود - که غالباً هم نمی‌شود - جبران می‌کنیم. 🔷 ما می‌گوئیم نه، پیشرفتِ همراه با عدالت. در ذات این پیشرفت، عدالت بایستی ملحوظ شده باشد. خوب، این الگو لازم دارد؛ بنشینید الگویش را ترسیم کنید. 🔷 این، نگاه کلانی خواهد بود به آینده‌‌‌‌‌‌ی کشور. و شما چهار سال فرصت دارید؛ این چهار سال می‌تواند یک پایه‌‌‌‌‌‌گذاری باشد که هر کسی هم بعد از شما آمد، این پایه‌‌‌‌‌‌گذاری شما راهنمای او باشد. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار اعضای هیئت دولت مورّخ ۱۳۸۸/۶/۱۶ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
و سخنرانی امروز آقا، مثل سخنرانی ایشان در مبعث گذشته مبتنی بر نقشه‌ی و و بود. ۱. منظومه‌ی معرفتی: تبیین نقشه‌ی جامع بعثت و اهداف آن و انطباق انقلاب اسلامی بر نقشه‌ی بعثت ۲. منظومه‌ی ارزشی: تبیین سه عنصر ارزشی به نام و و استقامت و تمام خیرات و پیشرفت‌ها در مرحله‌ی عینیت خارجی (متن جامعه) سوار بر این سه عنصر است. راهبردها: تبیین نقش و روایتِ ، از جنس روایت ، به‌عنوان راهبرد اساسی در راستای تحقق ارزش‌های مبتنی بر منظومه‌ی معرفتی. 🔹باید به به بصیرت و صبر و استقامت به عنوان یک اساسی نگاه کرد. تواصی بدون صحیح و کامل، تواصی نیست. [واحد تبیین و تحلیل مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری] @t_manzome_f_r
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی 🔰در مسئله‏‌ی اول _یعنی تبیین نمای کلّی پیشرفت_ من چند نکته را می‌گویم که مجموع این نکات، این نمای کلّی را به ما نشان خواهد داد. 🔰نکته‏‌ی اول این است که ما وقتی می‌گوئیم پیشرفت، نباید توسعه‏‌ی به مفهوم رائج غربی تداعی بشود. امروز توسعه، در اصطلاحات سیاسی و جهانی و بین المللی حرف رائجی است. ممکن است پیشرفتی که ما می‌گوئیم، با آن چه که امروز از مفهوم توسعه در دنیا فهمیده می‌شود، وجوه مشترکی داشته باشد _که حتماً دارد_ اما در نظام واژگانی ما، کلمه‏‌ی پیشرفت معنای خاص خودش را داشته باشد که با توسعه در نظام واژگانی امروز غرب، نبایستی اشتباه بشود. آن چه ما دنبالش هستیم، لزوماً توسعه‏‌ی غربی _با همان مختصّات و با همان شاخص‌ها_ نیست. 🔰غربی‏‌ها یک تاکتیک زیرکانه‏‌ی تبلیغاتی را در طول سال‌های متمادی اجرا کردند و آن این است که کشورهای جهان را تقسیم کردند به توسعه‏‌یافته، در حال توسعه و توسعه‏‌نیافته. خب، در وهله‏‌ی اول انسان خیال می‌کند توسعه‏‌یافته یعنی آن کشوری که از فناوری و دانش پیشرفت‌ه‏ای برخوردار است، توسعه‏‌نیافته و در حال توسعه هم به همین نسبت؛ در حالی که قضیه این نیست. عنوان توسعه‏‌یافته _و آن دو عنوان دیگری که پشت سرش می‏‌آید، یعنی در حال توسعه و توسعه‏‌نیافته_ یک بارِ ارزشی و یک جنبه‏‌ی ارزش‏گذاری همراه خودش دارد. 🔰در حقیقت وقتی می‌گویند کشور توسعه یافته، یعنی کشور غربی! با همه‏‌ی خصوصیّاتش: فرهنگش، آدابش، رفتارش و جهت‏‌گیری سیاسی‏اش؛ این توسعه‏‌یافته است. در حال توسعه یعنی کشوری که در حال غربی شدن است؛ توسعه‏‌نیافته یعنی کشوری که غربی نشده و در حال غربی شدن هم نیست. این جوری می‌خواهند معنا کنند. در واقع در فرهنگ امروز غربی، تشویق کشورها به توسعه، تشویق کشورها به غربی شدن است! این را باید توجه داشته باشید. بله، در مجموعه‏‌ی رفتار و کارها و شکل و قواره‏ی کشورهای توسعه‏‌یافته‏‌ی غربی، نکات مثبتی وجود دارد _که من ممکن است بعضی‏اش را هم اشاره کنم_ که اگر بناست ما اینها را یاد هم بگیریم، یاد می‌گیریم؛ اگر بناست شاگردی هم کنیم، شاگردی می‌کنیم؛ اما از نظر ما، مجموعه‏‌ای از چیزهای ضد ارزش هم در آن وجود دارد. لذا ما مجموعه‏‌ی غربی شدن، یا توسعه‏‌یافته‏ی به اصطلاحِ غربی را مطلقاً قبول نمی‌کنیم. پیشرفتی که ما می‌خواهیم چیز دیگری است. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۷ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب دیروز👇👇👇👇 🔰 مطلب دوّم این است که پیشرفت برای همه‏‌ی کشورها و همه‏‌ی جوامع عالم، یک الگوی واحد ندارد. پیشرفت یک معنای مطلق ندارد؛ شرائط گوناگون _شرائط تاریخی، شرائط جغرافیائی، شرائط جغرافیای سیاسی، شرائط طبیعی، شرائط انسانی و شرائط زمانی و مکانی_ در ایجاد مدل‌های پیشرفت، اثر می‌گذارد. ممکن است یک مدل پیشرفت برای فلان کشور یک مدل مطلوب باشد؛ عیناً همان مدل برای یک کشور دیگر نامطلوب باشد. 🔰 بنابراین یک مدل واحدی برای پیشرفت وجود ندارد که ما آن را پیدا کنیم، سراغ آن برویم و همه‏‌ی اجزاء آن الگو را در خودمان ایجاد کنیم و در کشورمان پیاده کنیم؛ چنین چیزی نیست. 🔰 پیشرفت در کشور ما _با شرائط تاریخی ما، با شرائط جغرافیائی ما، با اوضاع سرزمینی ما، با وضع ملت ما، با آداب ما، با فرهنگ ما و با میراث ما_ الگوی ویژه‏ی خود را دارد؛ باید جستجو کنیم و آن الگو را پیدا کنیم. 🔰 آن الگو ما را به پیشرفت خواهد رساند؛ نسخه‏‌های دیگر به درد ما نمی‌خورد؛ چه نسخه‏‌ی پیشرفت آمریکائی، چه نسخه‏‌ی پیشرفت اروپائی از نوع اروپای غربی، چه نسخه‏‌ی پیشرفت اروپائی از نوع اروپای شمالی کشورهای اسکاندیناوی، که آن‌ها یک نوع _دیگری هستند_ هیچ کدام از این‌ها، برای پیشرفت کشور ما نمی‌تواند مدل مطلوب باشد. 💠 ما باید دنبال مدل بومی خودمان بگردیم. هنر ما این خواهد بود که بتوانیم مدل بومی پیشرفت را متناسب با شرائط خودمان پیدا کنیم. من این بحث را در محیط دانشگاه دارم می‌کنم؛ معنایش این است که این تحقیق و این پیگیری و این تفحص را شما دانشجو، شما استاد و شما عنصر دانشگاهی، با جدّیت باید انجام بدهید؛ و ان‏شاءاللّٰه خواهید توانست. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۶ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب دیروز👇👇👇👇 🔰 نکته‏‌ی بعدی هم نکته‏‌ی مهمّی است: مبانی معرفتی در نوع پیشرفت مطلوب یا نامطلوب تأثیر دارد. هر جامعه و هر ملّتی، مبانی معرفتی، مبانی فلسفی و مبانی اخلاقی‏ای دارد که آن مبانی تعیین کننده است و به ما می‌گوید چه نوع پیشرفتی مطلوب است، چه نوع پیشرفتی نامطلوب است. ❌ آن کسی که ناشیانه و نابخردانه، یک روزی شعار داد و فریاد کشید که باید برویم سرتاپا فرنگی بشویم و اروپائی بشویم، او توجّه نکرد که اروپا یک سابقه و فرهنگ و مبانی معرفتی‏ای دارد که پیشرفت اروپا، بر اساس آن مبانی معرفتی است؛ ممکن است آن مبانی بعضاً مورد قبول ما نباشد و آن‌ها را تخطئه کنیم و غلط بدانیم. 💠 ما مبانی معرفتی و اخلاقی خودمان را داریم. 🔰 اروپا در دوران قرون وسطی، سابقه‏‌ی تاریخی مبارزات کلیسا با دانش را دارد؛ انگیزه‏‌های عکس‏‌العملی و واکنشی رنسانس علمیِ اروپا در مقابل آن گذشته را نباید از نظر دور داشت. 🔰تأثیر مبانی معرفتی و مبانی فلسفی و مبانی اخلاقی بر نوع پیشرفتی که او می‌خواهد انتخاب کند، یک تأثیر فوق العاده است. مبانی معرفتی ما به ما می‌گوید این پیشرفت مشروع است یا نامشروع؛ مطلوب است یا نامطلوب؛ عادلانه است یا غیرعادلانه. 💠 مطلب بعدی این است که ما اگر نقاط افتراق پیشرفت با منطق اسلامی را با توسعه‏‌ی غربی می‌شماریم، نباید از نقاط اشتراک غفلت کنیم؛ یک نقاط اشتراکی هم وجود دارد که این‌ها در توسعه‏‌ی کشورهای توسعه یافته‏‌ی غربی کاملاً وجود داشته؛ _که انصافاً جزو خلقیّات و خصال خوب اروپائی‏‌هاست_ ، ، چیزهای بسیار لازمی است؛ در هر جامعه‌ه‏ای که این‌ها نباشد، پیشرفت حاصل نخواهد شد. این‌ها هم لازم است. 🔰 ما اگر باید این‌ها را یاد بگیریم، یاد هم می‌گیریم؛ اگر هم در منابع خودمان باشد، باید آن‌ها را فرا بگیریم و عمل کنیم. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۶ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب دیروز👇👇👇👇 💠 این‌ها یک مختصّاتی از جمله‏‌ی مختصّات پیشرفت مورد نظر ما بود که عرض کردیم. همان‌طور که گفتم با این حرف‌ها تمام نمی‌شود: باید دقّت کرد، باید تعقیب کرد، باید تحقیق کرد. 💠 صاحبان فکر در دانشگاه‌ها بنشینند و روی این مسائل مطالعه کنند؛ تبیین علمی بشود؛ مدل‏‌سازی علمی بشود تا بتوانیم این را به برنامه تبدیل کنیم و بیندازیم در میدان اجرا تا در پایان ده سال، ملّت احساس کنند که پیشرفت حقیقی پیدا کردند. 💠 یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده‏‌ی استقلال کشور باشد؛ این باید بعنوان یک شاخص به حساب بیاید. ❌ هر الگوئی از الگوهای طراحی شونده‏‌ی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنباله‏‌رو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است. 💠 یعنی استقلال، یکی از الزامات حتمیِ مدل پیشرفت در دهه‏‌ی پیشرفت و توسعه است. ❌ پیشرفت ظاهری - با وابسته شدن در سیاست و اقتصاد و غیره - پیشرفت محسوب نمی‌شود. ❌ امروز هستند کشورهائی - بخصوص در آسیا - که از لحاظ فنّاوری، از لحاظ دانش، از لحاظ مصنوعات، پیشرفت‌های ظاهری دارند؛ خیلی از جاهای دنیا را هم تصرّف کرده‏‌اند؛ اما وابسته‏‌اند، وابسته‏‌اند. ⁉️⁉️ ملّت و به تبع آن‌ها دولت، از خودشان هیچ نقشی ندارند: نه در سیاست‌های جهانی، نه در سیاست‌های اقتصادی عالم و نه در طرّاحی‏‌های مهمّی که در عرصه‏‌ی بین المللی مورد توجّه است. دنباله‏‌رو اند؛ غالباً هم دنباله‏‌رو آمریکا. این پیشرفت نیست و ارزشی ندارد. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۶ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی 📚 اینک سیاست‌های کلّی برنامه پنجم که باید مبنای تهیّه و تدوین قانون برنامه‌ی پنج‌ساله پنجم توسعه‌ی جمهوری اسلامی ایران باشد، ابلاغ می‌گردد. 📚 انتظار می‌رود این سیاست‌ها که با رویکرد مبنایی پیشرفت و عدالت تنظیم شده، بتواند در جای جای کلیّه فعالیّت‌های کشور چه در بُعد تقنین و چه در بُعد اجرا ظاهر گردد. 🔰 بی‌گمان اهتمام و دقّت‌نظر جناب‌عالی و هیئت محترم دولت و مجلس محترم شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های رئیسی نظام می تواند دراین‌باره نقش تعیین کننده ایفا کند. 🔰 انتظار دارم در دوره‌ی پنج‌ساله آینده اقدامات اساسی برای تدوین الگوی توسعه ایرانی _اسلامی که رشد و بالندگی انسان‌ها بر مدار حق و عدالت و دستیابی به جامعه‌ای متّکی بر ارزش‌های اسلامی و انقلابی و تحقّق شاخص‌های عدالت اجتماعی و اقتصادی در گرو آن‌است، توسّط قوای سه‌گانه‌ی کشور صورت گیرد. 🔸 ابلاغ سیاست‌های کلّی برنامه‌ی پنجم توسعه مورّخ ۱۳۸۷/۱۰/۲۱ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۷/۱۰/۲۱ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت، سیاست‌های کلی برنامه‌ی پنجم توسعه را ابلاغ کردند. 💠 این سیاستها که در چارچوب سند چشم‌انداز بیست ساله و با رویکرد پیشرفت و عدالت ابلاغ شد، در ۵ سرفصل «فرهنگی»، «علمی و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی» و «سیاسی، دفاعی و امنیتی» و در ۴۵ بند تنظیم شده بود. 📚 امور فرهنگی ۱. —تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی — تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم ۲. تقویت اندیشه‌های سیاسی و دینی حضرت امام خمینی (ره) ۳. تقویت مؤلفه‌های فرهنگ عمومی ۴. مقابله با جریانات انحرافی در حوزه‌ دین و خرافات‌زدایی ۵. استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت تحقق اهداف فرهنگی نظام ۶.— ایجاد درک مشترک از چشم‌انداز بیست‌ساله —تقویت باور و عزم ملّی برای تحقّق چشم‌انداز بیست‌ساله 📚 امور علمی و فنّاوری ۷.تحوّل در نظام آموزش عالی و پژوهش ۸. تحوّل در نظام آموزش و پرورش ۹. تحوّل و ارتقاء علوم انسانی ۱۰. گسترش حمایت هدف‌مند از نخبگان و نوآوران ۱۱. تکمیل و اجرای نقشه جامع علمی کشور کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۷/۱۰/۲۱ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت، سیاست‌های کلی برنامه‌ی پنجم توسعه را ابلاغ کردند. 💠 این سیاستها که در چارچوب سند چشم‌انداز بیست ساله و با رویکرد پیشرفت و عدالت ابلاغ شد، در ۵ سرفصل «فرهنگی»، «علمی و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی» و «سیاسی، دفاعی و امنیتی» و در ۴۵ بند تنظیم شده بود. 📚 امور اجتماعی ۱۲. تقویت نهاد خانواده_ تقویت جایگاه زن ۱۳. —تقویت هویت ملی جوانان متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی — فراهم کردن محیط رشد علمی و فکری جوانان — تلاش جهت رفع دغدغه‌های جوانان — توجه به مقتضیات دوره جوانی، نیازها و توانایی‌های جوانان ۱۴. اصلاح نظام اداری و قضایی ۱۵.— هویت بخشی به سیمای شهر و روستا — بازآفرینی و روزآمدسازی معماری ایرانی _اسلامی — رعایت معیارهای پیشرفته ایمنی بناها و استحکام ساخت و ساز ۱۶. —تقویت نظام بازرسی و نظارت — اصلاح قوانین و مقرّرات نظارت و بازرسی ۱۷. اولویت دادن به ایثارگران انقلاب اسلامی ۱۸. —احترام به توسعه ورزش —حمایت از گسترش گردشگری ۱۹. تأکید بر رویکرد انسان سالم و سلامت همه جانبه ۲۰. ارتقای امنیّت اجتماعی کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۷/۱۰/۲۱ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت، سیاست‌های کلی برنامه‌ی پنجم توسعه را ابلاغ کردند. 💠 این سیاستها که در چارچوب سند چشم‌انداز بیست ساله و با رویکرد پیشرفت و عدالت ابلاغ شد، در ۵ سرفصل «فرهنگی»، «علمی و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی» و «سیاسی، دفاعی و امنیتی» و در ۴۵ بند تنظیم شده بود. 📚امور اقتصادی، رشد مناسب اقتصادی ۲۱. تحقق رشد اقتصادی به میزان حداقل ۸ % نرخ رشد سالیانه تولید ناخالص داخلی ۲۲. تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن ۲۳. —اصلاح ساختار نظام بانکی —تأمین اعتبارات خرد و اعتبارات لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ۲۴. ارتقاء کمّی و کیفی بازارهای مالی ( سرمایه و پول و بیمه) ۲۵. تحقّق سیاست‌های کلّی اصل ۴۴ و الزامات مربوط به هر یک از بندها ۲۶. —توجه به ارزش آب —مهار آبی که از کشور خارج می‌شود ۲۷. سرمایه‌گذاری در استحصال و استخراج منابع نفت و گاز و معادن مشترک با همسایگان ۲۸. حفظ ذخایر راهبردی ارزی جهت اطمینان از تأمین نیاز کشور در مدّت معیّن ۲۹. تأکید بر راهبرد توسعه صادرات ۳۰. گسترش همه‌جانبه همکاری با کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا ۳۱. ارتقاء هماهنگی میان اهداف توسعه انسانی ۳۲. تبدیل نظام بودجه‌ریزی کشور به بودجه‌ریزی عملیاتی ۳۳. برقراری ارتباط کمّی و کیفی میان برنامه‌ی ۵ ساله و بودجه سالیانه با سند چشم‌انداز 📚 گسترش عدالت اجتماعی ۳۴. تنظیم همه‌ی فعالیت‌های مربوط به توسعه‌ی اقتصادی بر پایه‌ی عدالت، کاهش فاصله‌ی در آمدی طبقات و رفع محرومیت اقشار کم‌ درآمد ۳۵. اقدامات لازم برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی گذشته کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۷/۱۰/۲۱ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت، سیاست‌های کلی برنامه‌ی پنجم توسعه را ابلاغ کردند. 💠 این سیاستها که در چارچوب سند چشم‌انداز بیست ساله و با رویکرد پیشرفت و عدالت ابلاغ شد، در ۵ سرفصل «فرهنگی»، «علمی و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی» و «سیاسی، دفاعی و امنیتی» و ‌در ۴۵ بند تنظیم شده بود. 📚 امور سیاسی، دفاعی و امنیّتی ۳۶. تقویت حضور و مشارکت مردم ۳۷. جهت‌دهی به جریان‌های سیاسی ۳۸. —حمایت از آزادی‌های مشروع —صیانت از حقوق اساسی ملّت ۳۹. اعتلای شأن، موقعیت و اقتدار و نقش جمهوری اسلامی در منطقه و نظام بین المللی ۴۰.— حضور فعّال و هدف‌مند در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای — تلاش برای ایجاد تحوّل در رویه‌های موجود بر اساس ارزش‌های اسلامی ۴۱. ارتقای نقش مدیریتی ایران (در اقتصاد بین‌الملل) ۴۲. تقویت تعامل با جهان به ویژه حوزه‌ی تمدّن اسلامی _ایرانی ۴۳.— تقویت هویّت اسلامی و ایرانی ایرانیان خارج از کشور — تقویت خط و زبان فارسی در میان ایرانیان خارج از کشور — حمایت حقوقی از ایرانیان خارج از کشور — تسهیل مشارکت ایرانیان خارج از کشور در توسعه‌ی کشور ۴۴. تحکیم و ارتقاء امنیت پایدار، فراگیر و تضمین کننده‌ی اهداف و منافع ملّی ۴۵. ارتقاء توانمندی‌های دفاعی و قدرت بازدارندگی کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
871021syasatekoli (1).pdf
128.9K
فایل سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه👆 🔹 رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۷/۱۰/۲۱ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت، سیاست‌های کلی برنامه‌ی پنجم توسعه را ابلاغ کردند. این سیاست‌ها که در چارچوب سند چشم‌انداز بیست ساله و با رویکرد پیشرفت و عدالت ابلاغ شد، در ۵ سرفصل «فرهنگی»، «علمی و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی» و «سیاسی، دفاعی و امنیتی» و در ۴۵ بند تنظیم شده بود. کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی 🔰 این پیشرفت علمی، اگرچه که با فراگیری علم از کشورها و مراکز پیشرفته‌تر علمی حاصل خواهد شد - بخشی از آن بلاشک این است - اما فراگیری علم یک مسئله است، تولید علم یک مسئله‌ی دیگر است. نباید ما در مسئله‌ی علم، واگن خودمان را به لوکوموتیو غرب ببندیم. ❌ البتّه اگر این وابستگی ایجاد بشود، یک پیشرفت‌هائی پیدا خواهد شد؛ در این شکی نیست؛ لیکن دنباله‌روی، نداشتن ابتکار، زیر دست بودن معنوی، لازمه‌ی قطعی این چنین پیشروی‌ای است؛ و این جایز نیست. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار نخبگان علمی و اساتید دانشگاه‌ها مورّخ ۱۳۸۷/۷/۳ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ ایرانی ❌ در دهه‌ی اوّل، پیشرفت را بسیاری از انقلابیّون در الگوی چپ؛ چپ دهه‌ی شصت، یعنی الگوی گرایشمند به سوسیالیسم می‌دیدند. 🔰 هر کس هم مخالفت می‌کرد، یک تهمتی، لکّه‌ای، چیزی متوجهش می‌کردند. ❌ یک عدّه‌ای از مسئولین، دست‌اندرکاران، فعّالین عرصه‌ی کار در جمهوری اسلامی، نگاهشان نگاه حاکمیّت دولت و مالکیّت دولت بود؛ خوب، این نگاه، نگاه غلطی بود. ❌ نگاه به پیشرفت کشور از زاویه‌ی دید تفکّر شرقیِ سوسیالیستیِ چپ محسوب می‌شد؛ این غلط بود. البتّه غلط بودن این خیلی زود فهمیده شد، حتّی آن کسانی که آن روز مروّج همین دیدگاه بودند، ناگهان صد و هشتاد درجه برگشتند! آن افراط به یک تفریط حالا تبدیل شد. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز مورّخ ۱۳۸۷/۲/۱۴ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🔹رهبر انقلاب اسلامی: انقلاب اسلامی یک  دارد.  اهمّیّت این انقلاب و علّت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد؛ نه، علّت این بود که یک منظومه‌ی فکری نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف عالم، این منظومه‌ی فکری در حال پیشرفت است. ۱۳۹۴/۰۶/۱۲ 🔸با همراهی مجموعه‌ی تبیین می‌توانید با رهبر انقلاب (نرم‌افزار انقلاب اسلامی) آشنا شوید. 🔹پاسخ بسیاری از سوالات خود پیرامون انقلاب اسلامی را می‌توانید در مجموعه‌ی تبیین بدست آورید. https://eitaa.com/t_manzome_f_r https://eitaa.com/t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری