مقصود ما از تشکیل این نشست - یا درستتر بگویم: سلسلهی نشستهائی که انشاءاللّٰه در آینده خواهیم داشت - در درجهی اوّل این است که متفکّران کشور، اندیشهورزان کشور، خودشان را درگیر مسائل کلان کشور بکنند.
کشور مسائل اساسیای دارد.
کارهای بزرگی هست که باید انجام بگیرد.
توانائیها و ظرفیّتهای بسیاری هست که میتواند در خدمت این حرکت عظیم انجام بگیرد. این مقصود تحقّق نخواهد یافت، مگر اینکه زبدگان، فرزانگان و اندیشهورزان، خودشان را با این مسائل کلان مرتبط و درگیر کنند. این باید اتّفاق بیفتد و انشاءاللّٰه این خواهد شد. مسئلهی تدوین الگوی اسلامی _ایرانی
برای پیشرفت، یکی از مسائل کلان ماست؛ که البتّه این مسئله در دل خود، دهها مسئله دارد.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی
مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
هدف دوّمی که ما از تشکیل این جلسه داشتهایم، این است که یک فرهنگ و یک گفتمان، اوّل در میان نخبگان و به تبع آن در سطح عموم جامعه به وجود بیاید. همین حرفهائی که شما امشب بیان کردید، وقتی در سطح جامعه منتشر شود، ذهن نخبگان و سپس ذهن عموم مردم را به یک سمت اساسی سوق خواهد داد؛ اندیشیدن در مورد الگوی توسعه و مدل حرکت به سمت جلو، احساس اینکه باید در این زمینه مستقل باشیم و روی پای خودمان بایستیم، عیوب وابستگی و تکیه کردن به الگوهای بیگانه گسترش خواهد یافت. ما امروز به این احتیاج داریم.
متأسّفانه جامعهی نخبگانی ما هنوز در بخشهای مهمّی از این مسئله به یک نتیجهی صحیح و درست نرسیدهاند؛ که این باید اتّفاق بیفتد و به حول و قوهی الهی اتّفاق خواهد افتاد.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی
مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
📚حصول این کار، زودبازده نیست. ما با توجّه به این نکته، وارد این قضیّه شدیم.
📚البتّه بعضی از آقایان طرحها و پیشنهادهائی برای محصول زود هم مطرح کردند، ایرادی هم ندارد؛ لیکن آن چیزی که مورد نظر ماست، جز در بلندمدّت و با یک نگاه خوشبینانه در میانمدّت، به دست نخواهد آمد؛ این یک کار طولانی است. اگر ما توانستیم به حول و قوهی الهی، در یک فرایند معقول، به الگوی توسعهی اسلامی _ایرانیِ پیشرفت دست پیدا کنیم، این یک سند بالادستی خواهد بود نسبت به همهی اسناد برنامهای کشور و چشمانداز کشور و سیاستگذاریهای کشور.
📚یعنی حتّی چشماندازهای بیستساله و دهساله که در آینده تدوین خواهد شد، باید بر اساس این الگو تدوین شود؛ سیاستگذاریهائی که خواهد شد - سیاستهای کلان کشور - باید از این الگو پیروی کند و در درون این الگو بگنجد.
📚 البتّه این الگو، یک الگوی غیر قابل انعطاف نیست.آنچه که به دست خواهد آمد، حرف آخر نیست؛
یقیناً شرائط نوبهنوی روزگار، ایجاد تغییراتی را ایجاب میکند؛ این تغییرات باید انجام بگیرد. بنابراین الگو، یک الگوی منعطف است؛ یعنی قابل انعطاف است. هدفها مشخّص است؛ راهبردها ممکن است به حسب شرائط گوناگون تغییر پیدا کند و حک و اصلاح شود.
🇮🇷بنابراین ما در این قضیّه هیچ دچار شتابزدگی نخواهیم شد. البتّه شتاب معقول باید وجود داشته باشد؛ لیکن شتابزده نخواهیم شد و انشاءاللّٰه با حرکت صحیح و متینی پیش خواهیم رفت.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔰دوستان در زمینهی مفردات این جمله، بحثهای خوبی کردند؛ «الگوی اسلامی _ایرانیِ پیشرفت».
📚دربارهی اینکه الگو معنایش چیست؟
📚 ایرانی به چه لحاظ، اسلامی به چه لحاظ و پیشرفت در چه جهات، بحثهای خوبی انجام گرفت.
📚 آنچه که من میخواهم اضافه کنم، این است که اولاً کلمهی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمهی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمهی توسعه، یک بار ارزشی و معنائی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتادهی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعهی کار خودمان بکنیم.
ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را میدانیم؛
📚میدانیم مراد از پیشرفت چیست؟
تعریف هم خواهیم کرد که منظور ما از این پیشرفتی که در فارسی معنایش روشن است، چیست؟
پیشرفت در چه ساحتهائی است، به چه سمتی است؟
📚ما این وام نگرفتن مفاهیم را در موارد دیگری هم در انقلاب داشتهایم. ما از کلمهی «امپریالیسم» استفاده نکردیم؛ کلمهی «استکبار» را آوردیم. ممکن است یک زوایائی در معنای امپریالیسم وجود داشته باشد که مورد نظر ما نیست. حسّاسیّت ما بر روی آن زوایا نیست؛ حسّاسیّت ما بر روی آن معنائی است که از کلمهی «استکبار» به دست میآید. لذا این را مطرح کردیم، در انقلاب جا افتاد؛ دنیا هم امروز منظور ما را میفهمد. و همچنین مفاهیم دیگری.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب دیروز 👇👇👇👇
💠 مفهوم پیشرفت، برای ما مفهوم روشنی است. ما «پیشرفت» را به کار میبریم و تعریف میکنیم که مقصود ما از پیشرفت چیست؟
💠 در خصوص ایرانی بودن الگو، علاوه بر آنچه که دوستان گفتند؛ که خوب، شرائط تاریخی، شرائط جغرافیائی، شرائط فرهنگی، شرائط اقلیمی، شرائط جغرافیای سیاسی در تشکیل این الگو تأثیر میگذارد که قطعاً اینها درست است، این نکته هم مطرح است که طرّاحان آن، متفکّران ایرانی هستند؛ این کاملاً وجه مناسبی است برای عنوان ایرانی؛ یعنی ما نمیخواهیم این را از دیگران بگیریم؛ ما میخواهیم آنچه را که خودمان لازم میدانیم، مصلحت کشورمان میدانیم، آیندهمان را میتوانیم با آن تصویر و ترسیم کنیم، این را در یک قالبی بریزیم. بنابراین، این الگو ایرانی است.
💠 از طرف دیگر، اسلامی است؛ به خاطر اینکه غایات، اهداف، ارزشها و شیوههای کار، همه از اسلام مایه خواهد گرفت؛ یعنی تکیهی ما به مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی است. ما یک جامعهی اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که میتوانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد؛ قرآن هست، سنّت هست و مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفهی ما و در کلام ما و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد.
💠 بنابراین «اسلامی» هم به این مناسبت است. الگو هم نقشهی جامع است. وقتی میگوئیم الگوی ایرانی _اسلامی، یعنی یک نقشهی جامع.
❌ بدون نقشهی جامع، دچار سردرگمی خواهیم شد؛ همچنان که در طول این سی سال، به حرکتهای هفت و هشتی، بیهدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در و آن در زدیم.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 ادامه مطلب قبلی👇👇👇👇
❌گاهی یک حرکتی را انجام دادیم، بعد گاهی ضدّ آن حرکت و متناقض با آن را هم در زمینهی فرهنگ، هم در زمینهی اقتصاد و در زمینههای گوناگون انجام دادیم! این به خاطر این است که یک نقشهی جامع وجود نداشته است.
💠 این الگو، نقشهی جامع است؛ به ما میگوید که به کدام طرف، به کدام سمت، برای کدام هدف داریم حرکت میکنیم. طبعاً همین طور که دوستان گفتند، وضعیّت مطلوب باید تصویر شود و چگونگی رسیدن از وضع موجود به آن وضع مطلوب هم بایستی بیان شود.
💠 یقیناً سؤالات زیادی مطرح خواهد شد؛ این سؤالات بایستی دانسته شود.
یکی از آقایان اینجا گفتند چهار هزار سؤال وجود دارد؛ این خیلی خوب است. این سؤالها شناخته شود، دانسته شود. این حرکت بایست در مجموعهی نخبگانی ما به وجود بیاید. سؤالها مطرح شود، به این سؤالها پاسخ داده شود؛ این حرکت طولانیمدّت است.
💠 البتّه اینکه ما میگوئیم ایرانی یا اسلامی، مطلقاً به این معنا نیست که ما از دستاوردهای دیگران استفاده نخواهیم کرد؛ نه، ما برای به دست آوردن علم، هیچ محدودیّتی برای خودمان قائل نیستیم. هر جائی که علم وجود دارد، معرفتِ درست وجود دارد، تجربهی صحیح وجود دارد، به سراغ آن خواهیم رفت؛ منتها چشمبسته و کورکورانه چیزی را از جائی نخواهیم گرفت. از همهی آنچه که در دنیای معرفت وجود دارد و میشود از آن استفاده کرد، استفاده خواهیم کرد.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
سؤال میکنند که چرا قبلاً این کار انجام نگرفته، یا چه ضرورتی وجود دارد که حالا این کار انجام بگیرد؟
💠 خوب، فاصلهی زیادی نشده است. برای این فرایندی که به منظور ایجاد و تدوین یک چنین الگوئی حتماً طی خواهد شد، این سی سال، زمان طولانیای نیست. تجربهها متراکم میشود، معرفتها انباشته میشود، اوضاع و احوال سیاسی اقتضاء میکند؛ بعد به نقاطی میرسیم که مجهول بوده است و اینها را انشاءاللَّه معلوم خواهیم کرد.
💠 به نظر من در این مقطع، ظرفیّت کشور، یک ظرفیّت مناسبی است.
البتّه گفته شد که برای تدوین یک چنین الگوئی، ما توانائی فکری نداریم.
نمیتوانیم این را قبول کنیم. ظرفیّتهای کشور، ظرفیّتهای زیادی است. تا آن حدّی که بنده اطّلاع پیدا میکنم، به نظرم ظرفیّتهای بالفعل شدهی بسیار خوبی وجود دارد؛ هم در حوزهی دانشگاهی، هم در حوزهی علمیّهی قم و بعضی حوزههای دیگر.
💠 علاوهی بر این، استعدادها و
ظرفیّتهائی وجود دارد که میشود اینها را با مطالبه بالفعل کرد؛ اینها را وسط میدان آورد. ما اگر امروز این کار را شروع نکنیم و دنبال نکنیم، مطمئناً عقب خواهیم ماند و ضرر خواهیم کرد؛ لذاست که بایستی حتماً این حرکت که اینجور طراحی شده، پیش برود.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
🔹 آنچه که باز من اینجا اضافه میکنم، این است که عرصههای این پیشرفت را به طور کلی بایستی مشخّص کنیم.
🔹 چهار عرصهی اساسی وجود دارد، که عرصهی زندگی، که شامل عدالت و امنیّت و حکومت و رفاه و این چیزها میشود، یکی از این چهار عرصه است.
🔹 در درجهی اول، پیشرفت در عرصهی فکر است. ما بایستی جامعه را به سمت یک جامعهی متفکّر حرکت دهیم؛ این هم درس قرآنی است. شما ببینید در قرآن چقدر «لقوم یتفکّرون»، «لقوم یعقلون»، «أفلا یعقلون»، «أفلا یتدبّرون» داریم.
🔹 ما باید جوشیدن فکر و اندیشهورزی را در جامعهی خودمان به یک حقیقت نمایان و واضح تبدیل کنیم.
🔹 البتّه این از مجموعهی نخبگان شروع خواهد شد، بعد سرریز خواهد شد به آحاد مردم.
🔹 البتّه این راهبردهائی دارد، الزاماتی دارد. ابزار کار، آموزش و پرورش و رسانههاست؛ که باید در برنامهریزیها اینها همه لحاظ شود و بیاید.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب دیروز👇👇👇👇
💠 عرصهی دوم - که اهمیتش کمتر از عرصهی اول است - عرصهی علم است. در علم باید ما پیشرفت کنیم. البتّه علم هم خود، محصول فکر است. در همین زمان کنونی، در حرکت به سمت پیشرفت فکری، هیچ نبایستی توانی و کوتاهی و کاهلی به وجود بیاید. خوشبختانه چند سالی است که این حرکت در کشور شروع شده؛ نوآوری علمی و حرکت علمی و به سمت استقلال علمی حرکت کردن. علم هم اینجوری است دیگر؛ بلافاصله در قالب فنّاوریها و اینها خودش را نشان میدهد. در موارد زیادی، محصول حرکت علمی هم مثل این مسئلهی مورد بحث ما از چیزهای بلندمدّت نیست؛ نزدیکتر و ثمرهی آن دمدستتر است. کار علمی را بایستی عمیق و بنیانی انجام داد. این هم یک عرصهی پیشرفت است.
💠 عرصهی سوم، عرصهی زندگی است، که قبلاً عرض کردیم. همهی چیزهائی که در زندگی یک جامعه به عنوان مسائل اساسی و خطوط اساسی مطرح است، در همین عنوان «عرصهی زندگی» میگنجد؛ مثل امنیّت، مثل عدالت، مثل رفاه، مثل استقلال، مثل عزّت ملّی، مثل آزادی، مثل تعاون، مثل حکومت. اینها همه زمینههای پیشرفت است، که باید به اینها پرداخته شود.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی 👇👇👇👇
💠 عرصهی چهارم - که از همهی اینها مهمتر است و روح همهی اینهاست - پیشرفت در عرصهی معنویّت است.
🔹ما بایستی این الگو را جوری تنظیم کنیم که نتیجهی آن این باشد که جامعهی ایرانی ما به سمت معنویّتِ بیشتر پیش برود. البتّه این در جای خود برای ما روشن است، شاید برای خیلی از حضّار محترم هم روشن است؛ اما باید برای همه روشن شود که معنویّت نه با علم، نه با سیاست، نه با آزادی، نه با عرصههای دیگر، هیچ منافاتی ندارد؛
🔹 بلکه معنویّت روح همهی اینهاست.
میتوان با معنویّت قلّههای علم را صاحب شد و فتح کرد؛ یعنی معنویّت هم وجود داشته باشد، علم هم وجود داشته باشد. دنیا در آن صورت، دنیای انسانی خواهد شد؛ دنیائی خواهد شد که شایستهی زندگی انسان است.
🔻 دنیای امروز، دنیای جنگلی است.
🔹 دنیائی که در آن علم همراه باشد با معنویّت، تمدّن همراه باشد با معنویّت، ثروت همراه باشد با معنویّت، این دنیا دنیای انسانی خواهد بود.
البتّه نمونهی کامل این دنیا در دوران ظهور حضرت بقیةاللّٰه (ارواحنا فداه) اتّفاق خواهد افتاد و از آنجا _من این را اینجا عرض بکنم_ دنیا شروع خواهد شد.
🔹 ما امروز در زمینههای مقدّماتیِ عالم انسانی داریم حرکت میکنیم. ما مثل کسانی هستیم که در پیچ وخمهای کوهها و تپهها و راههای دشوار داریم حرکت میکنیم تا به بزرگراه برسیم.
وقتی به بزرگراه رسیدیم، تازه هنگام حرکت به سمت اهداف والاست.
🔹 بشریّت در طول این چند هزار سال عمر خود، دارد از این کورهراهها حرکت میکند تا به بزرگراه برسد. وقتی به بزرگراه رسید _که آن، دوران ظهور حضرت بقیةاللّٰه است_ آنجا حرکت اصلی انسان آغاز خواهد شد؛ حرکت سریع انسان آغاز خواهد شد؛ حرکت موفّق و بیزحمت انسان آغاز خواهد شد.
🔹 زحمت فقط عبارت است از همین که انسان در این راه حرکت کند و برود؛ دیگر حیرتی در آنجا وجود نخواهد داشت.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب دیروز👇👇👇👇
💠 به هر حال این چهار عرصهی پیشرفت است که ما باید با توجه به این الگوئی که انشاءاللّٰه شماها دنبال میکنید - که سازوکار دنبال کردن این هم تا حدودی به نحو اجمال برایمان روشن است و خواهیم گفت - در این عرصهها پیش برویم.
💠 در باب محتوای اسلامی، دوستان اشارات خیلی خوبی داشتند. اولیّن مسئلهای که باید در نظر گرفته شود، مسئلهی مبدأ است، مسئلهی توحید است؛ «انّا للَّه و انّا الیه راجعون».
💠 مهمترین مشکل دنیائی که امروز رنگینترینش در غرب متجلّی است و به آن داریم اشاره میکنیم، جدائی از خدا و اعتقاد به خدا و التزام به اعتقاد به خداست. البتّه شاید اعتقاد ظاهری و صوری و اینها وجود دارد، لیکن به اعتقاد به خدا التزام نیست. اگر مسئلهی مبدأ حل شد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
«یسبّح له ما فی السّماوات و الأرض»، «و للَّه جنود السّماوات و الأرض و کان اللَّه عزیزا حکیما».
💠 وقتی انسان به این مسئله معتقد شد، این عزّت الهی، این توحیدی که این معنا را به ما نشان میدهد، یک نیروی عظیم و تمام نشدنی را در اختیار بشر میگذارد.
«هو اللَّه الّذی لا اله الّا هو الملک القدّوس السّلام المؤمن المهیمن العزیز الجبّار المتکبّر سبحان اللَّه عمّا یشرکون».
💠 وقتی انسان اینجور توحیدی را معتقد بود، وقتی توانستیم این اعتقاد را در بدنهی زندگیِ خودمان بسط دهیم، این مشکل اساسی بشریّت را حل خواهد کرد.
🔸بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
💠 مسئلهی دوّمی که مسئلهی اساسی است، قضیّهی معاد، قضیّهی محاسبه، قضیّهی تمام نشدن قضایا با زوال جسم - با مرگ - است؛ این خیلی مسئلهی مهمّی است؛ این که حساب و کتابی در کار است؛ «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره».
💠 ملّتی که این اعتقاد را داشته باشد و در برنامهی عملیاش این معنا باشد که «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره. و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره»،
در زندگیاش تحوّل اساسی به وجود خواهد آمد. اعتقاد به امتداد نتائج عمل، ایثار و جهاد را معنا میبخشد و منطقی میکند.
💠 یکی از ابزارهای مهمّ ادیان - که در اسلام به طور واضحی وجود دارد - مسئلهی جهاد است. جهاد باید همراه با ایثار باشد؛ والّا جهاد نخواهد شد. ایثار یعنی ازخودگذشتگی. در منطق عقل ابزاری، ازخودگذشتگی یک امر بیمنطقی است.
💠 خوب، چرا من از خودم بگذرم؟
این اعتقاد به معاد است که این را منطقی میکند، عقلانی میکند. وقتی ما معتقدیم که هیچ عملی از بین نخواهد رفت و همهی اعمال محفوظ است و ما در آن زندگی واقعی - که حَیَوان واقعی و زندگی واقعی است؛
«انّ الدّار الأخرة لهی الحیوان»
این اعمال را در مقابل چشممان خواهیم دید، آن وقت اینجا اگر برای تکلیف، برای وظیفه یک چیزی را از دست دادیم، احساس خسارت نمیکنیم؛ ولو آن چیز جانمان باشد، ولو آن چیز عزیزان و فرزندانمان باشد.
💠 باید اینها جزو الگوی پیشرفت بیاید و در پیشرفت یک جامعه معنا پیدا کند. بنابراین مسئلهی اصلی، مسئلهی توحید و مسئلهی معاد است.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
💠 بعد مسئلهی عدم تفکیک دنیا و آخرت است؛ «الدّنیا مزرعة الأخرة»، که به نظرم بعضی از دوستان هم اشاره کردند؛ این خیلی مهم است. دنیا و آخرت از هم جدا نیستند. آخرت ما آن روی سکّهی دنیای ماست.
🔻«و انّ جهنّم لمحیطة بالکافرین»؛ کافر همین حالا توی جهنم است، منتها جهنّمی که او نمیفهمد که الان توی جهنّم است؛ بعد که این تجسّم پیدا کرد، میفهمد. «ای دریده پوستین یوسفان / گرگ برخیزی از این خواب گران». الان او گرگ است، منتها احساس گرگی نمیکند. ما هم که چشممان بسته است، او را گرگ نمیبینیم؛ اما وقتی که از خواب بیدار شدیم، میبینیم این گرگ است.
💠 پس پیوستگی دنیا و آخرت به این معناست. اینجور نیست که حالا مثلاً فکر کنیم دنیا مثل بلیتهای بختآزمائی است؛ نه، اصلاً آخرت آن روی این دنیاست، آن روی این سکّه است.
💠 مسئلهی دیگر، مسئلهی انسان است؛ نگاه اسلام به انسان، محور بودن انسان. این موضوع در اسلام خیلی معنای وسیعی دارد. خوب، پیداست انسان اسلامی با انسانی که در فلسفههای مادّی غرب و پوزیتیویسم قرن نوزده و اینها مطرح است، بکلّی متفاوت است؛ این یک انسان است، آن یک انسان دیگر است؛ اصلاً تعریف این دو انسان یکی نیست.
💠 لذا محور بودن انسان هم در اسلام با محور بودن انسان در آن مکاتب مادّی بکلّی متفاوت است. انسان، محور است. همهی این مسائلی که ما داریم بحث میکنیم: مسئلهی عدالت، مسئلهی امنیت، مسئلهی رفاه، مسئلهی عبادت، برای این است که فرد انسان سعادتمند شود.
💠 اینجا مسئلهی سعادت و مسئلهی عقبی متعلّق به فرد است؛ نه به این معنا که انسان از حال دیگران غافل باشد، برای آنها کار نکند؛
نه، «من احیاها فکأنّما احیا النّاس جمیعا». در روایت هست که معنای این جمله را از امام پرسیدند، فرمود: تأویل اعظم آن این است که تو کسی را هدایت کنی. معلوم است که هدایت وظیفهی همه است؛ لیکن در نهایت آن چیزی که از نگاه اسلام برای انسان مطرح است و اهم است، نجات خودش است. ما باید خودمان را نجات دهیم. نجات ما به این است که به وظائفمان عمل کنیم.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
🔻 ما باید خودمان را نجات دهیم. نجات ما به این است که به وظائفمان عمل کنیم.
که البته آن وقت وظائف اجتماعی، استقرار عدالت، ایجاد حکومت حق، مبارزهی با ظلم، مبارزهی با فساد، اینها همه جزو مقدمات همان نجات است. بنابراین اصل این است. همه چیز مقدمه است؛ جامعهی اسلامی هم مقدمه است؛ عدالت هم مقدمه است.
🔹 اینکه در قرآن کریم هست که «لیقوم النّاس بالقسط» - که به عنوان هدف انبیاء ذکر شده - قطعاً عدل هدف است، منتها این هدف میانی است؛ هدف نهائی عبارت است از رستگاری انسان؛ این بایستی مورد توجه باشد.
🔸 انسان موجودی است مکلف، مختار و مواجه با هدایت الهی - «ألم نجعل له عینین. و لسانا و شفتین. و هدیناه النّجدین» - میتواند هدایت را انتخاب کند، میتواند ضلالت را انتخاب کند. انسان موجودی است متعهد، برای خود، برای جامعه، برای اهل. آن وقت با این نگاه، مردمسالاری علاوه بر اینکه برای مردم یک حق است، یک تکلیف هم میشود؛ یعنی همهی مردم در امر حکومت جامعه مسئولند.
🔹 نمیشود گفت که آقا به من مربوط نیست؛ نه، صلاح و فساد کشور، حکومت، اینها به یکایک انسانها مرتبط است؛ یعنی انسان در مقابل آن متعهد است. این هم یکی از آن عناصر اصلی است که بایستی در دیدگاه اسلام مورد ملاحظه قرار بگیرد و در این الگو رعایت شود.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
🔻 مسئلهی بعد، مسئلهی حکومت است؛ که باز در این باب هم اسلام نظرات ویژهای دارد. صلاح فردی در امر حکومت در اسلام، یک امر بسیار مهم و اساسی است. هر کسی به هر اندازهای از مدیریت که میخواهد مباشرت کند، بایستی صلاحیت آن را در خودش بهوجود بیاورد یا در خودش ببیند و بپذیرد؛ بدون این، عمل نامشروعی انجام داده.
🔹 عدم علو، عدم اسراف، عدم استئثار، مسئلهی مهمی در امر حکومت است. خداوند دربارهی فرعون میفرماید: «کان عالیا من المسرفین»؛ یعنی گناه فرعون این است: عالی است. بنابراین برای حاکم، علو و استعلاء یک نقطهی منفی است؛ نه خود او حق دارد استعلاء کند، نه اگر اهل استعلاء است، حق دارد قدرت را قبول کند، نه مردم اجازه دارند که او را به عنوان حاکم و امام جامعه بپذیرند.
🔸 استئثار یعنی همه چیز را برای خود خواستن؛ در مقابل ایثار است. ایثار یعنی همه چیز را به نفع دیگران از خود جداکردن، استئثار یعنی همه چیز را به نفع خود از دیگران جداکردن. علو و استعلاء و استئثار جزو نقاط منفی حکومت است.
🔹 امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه دربارهی بنیامیه فرمودند: «یأخذون مال اللَّه دولا و عباد اللَّه خولا و دین اللَّه دخلا بینهم». یعنی دلیل بر اینکه اینها برای حکومت صلاحیت ندارند، این است که این خصوصیت را دارند: «یأخدون مال اللَّه دولا»؛ یعنی اموال عمومی دست به دست بین خودشان میگردد، با اینکه مال عامهی مردم است. «و عباد اللَّه خولا»؛ مردم را مثل بردگان خود به حساب میآورند و استخدام میکنند. «و دین اللَّه دخلا بینهم»؛ دین خدا را هم هر جوری که دوست میدارند، دستکاری میکنند.
🔸 بنابراین در حکومت، اسلام نظر دارد. این بایستی در الگوی زندگی ما برای بلندمدت حتماً گنجانده و ملاحظه شود.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 پایان مطالب قبلی👇👇👇👇
🔻 در خصوص مسئلهی اقتصاد، آقایان بحثهای خوبی کردید. «کی لا یکون دولة بین الأغنیاء منکم» یک معیار مهمی است. مسئلهی عدالت، بسیار مهم است. یکی از ارکان اصلی این الگو باید حتماً مسئلهی عدالت باشد. اصلاً عدالت معیار حق و باطل حکومتهاست. یعنی در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانیت و مشروعیت زیر سؤال است.
🔻 مسئلهی دیگر، نگاه غیرمادی به اقتصاد است. بسیاری از این مشکلاتی که در دنیا پیش آمده، به خاطر نگاه مادی به مسئلهی اقتصاد و مسئلهی پول و مسئلهی ثروت است. همهی این چیزهائی که دوستان از انحرافهای غرب و مشکلات فراوان و مسئلهی استثمار و استعمار و اینها ذکر کردند، به خاطر این است که به پول و به ثروت نگاه مادهگرایانه وجود داشته. میتوان این نگاه را تصحیح کرد. اسلام برای ثروت اهمیت قائل است، اعتبار قائل است.
🔻 تولید ثروت در اسلام مطلوب است؛ منتها با نگاه الهی و معنوی. نگاه الهی و معنوی این است که از این ثروت برای فساد، برای ایجاد سلطه، برای اسراف نباید استفاده کرد؛ از این ثروت بایستی برای سود جامعه بهره برد. و بقیهی مسائل فراوانی که وجود دارد.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔹ما گفتیم این آغاز یک راه است؛ یعنی جلسهی امشب ما یک شروع بود؛ این باید ادامه پیدا کند. ممکن است دربارهی همین مسئلهی الگوی اسلامی _ایرانی برای پیشرفت، ده و شاید دهها گردهمائی و نشست لازم باشد. ممکن است دهها حلقهی علمی لازم باشد که در دانشگاههای مختلف تشکیل شود. ممکن است صدها نفر از فرزانگان و نخبگان و دانشمندان ما که ترجیح میدهند کار شخصی بکنند - اهل کار جمعی نیستند - آماده باشند در خانههای خودشان مطالعه کنند؛ از اینها بایستی استفاده شود.
🔹 حلقههای فکری تشکیل شود، دانشگاهها و حوزهها با این مسئله درگیر شوند، تا اینکه بتوانیم انشاءاللّٰه این را به نقطهی مطلوب خودش برسانیم.
🔹 البته گزارشی که آقای دکتر داوودی دادند، گزارش بسیار خوبی بود؛ من هم کموبیش بیاطّلاع نبودم از این مطالبی که ایشان گفتند؛ لیکن با این تفصیل ما اطلاع نداشتیم. اینها بسیار خوب است، با هم هیچ منافاتی ندارد. این کار، کار یک مجموعهی خاص و محدود نیست؛ کاری است که باید همهی ظرفیّت نخبگانی کشور به میدان بیاید.
🔹 همان طور که عرض کردیم، کار کوتاهمدّت و از آن پروژههای زودبازده هم نیست؛ این کار بلندمدّتی است، باید انجام بگیرد، عجلهای هم نداریم. ما پیش خواهیم رفت.
🔹 این چیزی هم نیست که دولتها یا مجالس بتوانند آن را تصویب کنند؛ این همانجور که گفتیم، نسبت به همهی اسناد مهمِ سازندهی فعال در کشور، جایگاه بالادستی دارد؛ باید خیلی مراحل را طی کند و به یک قوام لازم برسد.
این فکرها باید کاملاً ورز بخورد تا اینکه بتواند به یک نقطهی اساسی برسد.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی
مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه مطلب دیروز👇👇👇👇
💠 یک مرکزی هم برای این کار لازم است که این مسئله را دنبال کند؛ این مرکز را انشاءاللّٰه تشکیل خواهیم داد. باید جائی باشد که این حرکت را در انحصار نگیرد.
🔹 ما از آن مرکز توقع نخواهیم کرد که این کار را او انجام دهد؛ بلکه توقع خواهیم کرد که او این حرکت عظیم نخبگانی در کشور را زیر نظر بگیرد، از آنها خبر بگیرد، به آنها کمک کند، پشتیبانیهای گوناگون بکند؛ جوری باشد که این حرکت متوقف نشود.
🔹البته عرض کردیم؛ لازم است یک کانون مرکزی و ستادی به وجود بیاید و انشاءاللّٰه به وجود خواهد آمد.
🔹 بنابراین امشب کار ما با شما تمام نمیشود. یعنی این مسئله، مسئلهای نیست که توی این جلسه شروع شده باشد و توی این جلسه تمام شود؛ این انشاءاللّٰه ادامه پیدا خواهد کرد.
🔹 البتّه جمعهای گوناگونی خواهند بود؛ یعنی افراد فراوانی هستند، شخصیّتهای مختلفی هستند. همان طور که آقای دکتر واعظزاده سفارش کردند، من هم درخواست میکنم آقایانی که نظراتی دارند و میخواستند نظرات خود را بیان کنند، این نظرات را بدهند.
🔹مطالبی هم که اینجا گفته شد، بعضی از آنها مطالبی است که انسان باید رویش فکر کند؛ یعنی بایستی حلقههای فکری تشکیل شود، روی اینها بحث شود، حلاجی شود، دفاع شود، اشکال بشود، اِنْقَلَّت و قُلَّت طلبگی انجام بگیرد تا انشاءاللّٰه به یک نتائجی برسیم.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی
مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔰دربارهی اینکه الگو معنایش چیست؟ ایرانی به چه لحاظ، اسلامی به چه لحاظ، و پیشرفت در چه جهات؟
بحثهای خوبی انجام گرفت.
🔰 آنچه که من میخواهم اضافه کنم، این است که اولاً کلمهی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمهی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمهی توسعه، یک بار ارزشی و معنائی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتادهی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعهی کار خودمان بکنیم.
🔰 ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را میدانیم؛ میدانیم مراد از پیشرفت چیست؟
تعریف هم خواهیم کرد که منظور ما از این پیشرفتی که در فارسی معنایش روشن است، چیست؟
پیشرفت در چه ساحتهائی است؟
به چه سمتی است؟
ما این وام نگرفتن مفاهیم را در موارد دیگری هم در انقلاب داشتهایم.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔷 طرّاحی و تدوین الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، به نظر من در هیچ جائی جز دولت وجود ندارد. هر چه انسان فکر میکند که کجا این کار را میشود انجام داد، به نظر میرسد تنها جائی که میتواند این را انجام بدهد، همین دستگاههای دولتی است.
🔷 واقعاً از افراد متفکّر هم استفاده بشود و بنشینند الگوی پیشرفت را طرّاحی کنند. چون این دهه، دههی پیشرفت و عدالت است. ما پیشرفت را با عدالت با هم آوردیم؛ یعنی درست نقطهی مقابل آن چیزی که در دنیای مادیِ امروز مطرح است.
🔴 آنها میگویند ما اگر بخواهیم در پیشرفت، رعایت این مسائل عدالتی را بکنیم، آن پیشرفت به دست نخواهد آمد، بنابراین عدالت را میگذاریم بعد از آنکه پیشرفت را حاصل کردیم. آن وقت با راههای جبرانی مثل همین بیمهها و کمکها، تا آن حدّی که بشود - که غالباً هم نمیشود - جبران میکنیم.
🔷 ما میگوئیم نه، پیشرفتِ همراه با عدالت. در ذات این پیشرفت، عدالت بایستی ملحوظ شده باشد. خوب، این الگو لازم دارد؛ بنشینید الگویش را ترسیم کنید.
🔷 این، نگاه کلانی خواهد بود به آیندهی کشور. و شما چهار سال فرصت دارید؛ این چهار سال میتواند یک پایهگذاری باشد که هر کسی هم بعد از شما آمد، این پایهگذاری شما راهنمای او باشد.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار اعضای هیئت دولت مورّخ ۱۳۸۸/۶/۱۶
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#تبیین و #تحلیل
سخنرانی امروز آقا، مثل سخنرانی ایشان در مبعث گذشته مبتنی بر نقشهی #منظومه_معرفتی و #منظومه_ارزشی و #تبیین_راهبردها بود.
۱. منظومهی معرفتی: تبیین نقشهی جامع بعثت و اهداف آن و انطباق انقلاب اسلامی بر نقشهی بعثت
۲. منظومهی ارزشی: تبیین سه عنصر ارزشی به نام #بصیرت و #صبر و استقامت و #امید
تمام خیرات و پیشرفتها در مرحلهی عینیت خارجی (متن جامعه) سوار بر این سه عنصر است.
راهبردها: تبیین نقش #تواصی و روایتِ #انقلابی، از جنس روایت #آوینی، بهعنوان راهبرد اساسی در راستای تحقق ارزشهای مبتنی بر منظومهی معرفتی.
🔹باید به #تواصی به بصیرت و صبر و استقامت به عنوان یک #راهبرد اساسی نگاه کرد. تواصی بدون #تبیینِ صحیح و کامل، تواصی نیست.
#تواصی_یعنی_تبیینِ_درست
#تواصی
#تبیین
#راهبرد
[واحد تبیین و تحلیل مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری]
@t_manzome_f_r
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔰در مسئلهی اول _یعنی تبیین نمای کلّی پیشرفت_ من چند نکته را میگویم که مجموع این نکات، این نمای کلّی را به ما نشان خواهد داد.
🔰نکتهی اول این است که ما وقتی میگوئیم پیشرفت، نباید توسعهی به مفهوم رائج غربی تداعی بشود. امروز توسعه، در اصطلاحات سیاسی و جهانی و بین المللی حرف رائجی است. ممکن است پیشرفتی که ما میگوئیم، با آن چه که امروز از مفهوم توسعه در دنیا فهمیده میشود، وجوه مشترکی داشته باشد _که حتماً دارد_ اما در نظام واژگانی ما، کلمهی پیشرفت معنای خاص خودش را داشته باشد که با توسعه در نظام واژگانی امروز غرب، نبایستی اشتباه بشود. آن چه ما دنبالش هستیم، لزوماً توسعهی غربی _با همان مختصّات و با همان شاخصها_ نیست.
🔰غربیها یک تاکتیک زیرکانهی تبلیغاتی را در طول سالهای متمادی اجرا کردند و آن این است که کشورهای جهان را تقسیم کردند به توسعهیافته، در حال توسعه و توسعهنیافته. خب، در وهلهی اول انسان خیال میکند توسعهیافته یعنی آن کشوری که از فناوری و دانش پیشرفتهای برخوردار است، توسعهنیافته و در حال توسعه هم به همین نسبت؛ در حالی که قضیه این نیست. عنوان توسعهیافته _و آن دو عنوان دیگری که پشت سرش میآید، یعنی در حال توسعه و توسعهنیافته_ یک بارِ ارزشی و یک جنبهی ارزشگذاری همراه خودش دارد.
🔰در حقیقت وقتی میگویند کشور توسعه یافته، یعنی کشور غربی! با همهی خصوصیّاتش: فرهنگش، آدابش، رفتارش و جهتگیری سیاسیاش؛ این توسعهیافته است. در حال توسعه یعنی کشوری که در حال غربی شدن است؛ توسعهنیافته یعنی کشوری که غربی نشده و در حال غربی شدن هم نیست. این جوری میخواهند معنا کنند. در واقع در فرهنگ امروز غربی، تشویق کشورها به توسعه، تشویق کشورها به غربی شدن است! این را باید توجه داشته باشید. بله، در مجموعهی رفتار و کارها و شکل و قوارهی کشورهای توسعهیافتهی غربی، نکات مثبتی وجود دارد _که من ممکن است بعضیاش را هم اشاره کنم_ که اگر بناست ما اینها را یاد هم بگیریم، یاد میگیریم؛ اگر بناست شاگردی هم کنیم، شاگردی میکنیم؛ اما از نظر ما، مجموعهای از چیزهای ضد ارزش هم در آن وجود دارد. لذا ما مجموعهی غربی شدن، یا توسعهیافتهی به اصطلاحِ غربی را مطلقاً قبول نمیکنیم. پیشرفتی که ما میخواهیم چیز دیگری است.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۷
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب دیروز👇👇👇👇
🔰 مطلب دوّم این است که پیشرفت برای همهی کشورها و همهی جوامع عالم، یک الگوی واحد ندارد.
پیشرفت یک معنای مطلق ندارد؛ شرائط گوناگون _شرائط تاریخی، شرائط جغرافیائی، شرائط جغرافیای سیاسی، شرائط طبیعی، شرائط انسانی و شرائط زمانی و مکانی_ در ایجاد مدلهای پیشرفت، اثر میگذارد. ممکن است یک مدل پیشرفت برای فلان کشور یک مدل مطلوب باشد؛ عیناً همان مدل برای یک کشور دیگر نامطلوب باشد.
🔰 بنابراین یک مدل واحدی برای پیشرفت وجود ندارد که ما آن را پیدا کنیم، سراغ آن برویم و همهی اجزاء آن الگو را در خودمان ایجاد کنیم و در کشورمان پیاده کنیم؛ چنین چیزی نیست.
🔰 پیشرفت در کشور ما _با شرائط تاریخی ما، با شرائط جغرافیائی ما، با اوضاع سرزمینی ما، با وضع ملت ما، با آداب ما، با فرهنگ ما و با میراث ما_ الگوی ویژهی خود را دارد؛ باید جستجو کنیم و آن الگو را پیدا کنیم.
🔰 آن الگو ما را به پیشرفت خواهد رساند؛ نسخههای دیگر به درد ما نمیخورد؛ چه نسخهی پیشرفت آمریکائی، چه نسخهی پیشرفت اروپائی از نوع اروپای غربی، چه نسخهی پیشرفت اروپائی از نوع اروپای شمالی کشورهای اسکاندیناوی، که آنها یک نوع _دیگری هستند_ هیچ کدام از اینها، برای پیشرفت کشور ما نمیتواند مدل مطلوب باشد.
💠 ما باید دنبال مدل بومی خودمان بگردیم. هنر ما این خواهد بود که بتوانیم مدل بومی پیشرفت را متناسب با شرائط خودمان پیدا کنیم. من این بحث را در محیط دانشگاه دارم میکنم؛ معنایش این است که این تحقیق و این پیگیری و این تفحص را شما دانشجو، شما استاد و شما عنصر دانشگاهی، با جدّیت باید انجام بدهید؛ و انشاءاللّٰه خواهید توانست.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۶
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب دیروز👇👇👇👇
🔰 نکتهی بعدی هم نکتهی مهمّی است: مبانی معرفتی در نوع پیشرفت مطلوب یا نامطلوب تأثیر دارد. هر جامعه و هر ملّتی، مبانی معرفتی، مبانی فلسفی و مبانی اخلاقیای دارد که آن مبانی تعیین کننده است و به ما میگوید چه نوع پیشرفتی مطلوب است، چه نوع پیشرفتی نامطلوب است.
❌ آن کسی که ناشیانه و نابخردانه، یک روزی شعار داد و فریاد کشید که باید برویم سرتاپا فرنگی بشویم و اروپائی بشویم، او توجّه نکرد که اروپا یک سابقه و فرهنگ و مبانی معرفتیای دارد که پیشرفت اروپا، بر اساس آن مبانی معرفتی است؛ ممکن است آن مبانی بعضاً مورد قبول ما نباشد و آنها را تخطئه کنیم و غلط بدانیم.
💠 ما مبانی معرفتی و اخلاقی خودمان را داریم.
🔰 اروپا در دوران قرون وسطی، سابقهی تاریخی مبارزات کلیسا با دانش را دارد؛ انگیزههای عکسالعملی و واکنشی رنسانس علمیِ اروپا در مقابل آن گذشته را نباید از نظر دور داشت.
🔰تأثیر مبانی معرفتی و مبانی فلسفی و مبانی اخلاقی بر نوع پیشرفتی که او میخواهد انتخاب کند، یک تأثیر فوق العاده است. مبانی معرفتی ما به ما میگوید این پیشرفت مشروع است یا نامشروع؛ مطلوب است یا نامطلوب؛ عادلانه است یا غیرعادلانه.
💠 مطلب بعدی این است که ما اگر نقاط افتراق پیشرفت با منطق اسلامی را با توسعهی غربی میشماریم، نباید از نقاط اشتراک غفلت کنیم؛ یک نقاط اشتراکی هم وجود دارد که اینها در توسعهی کشورهای توسعه یافتهی غربی کاملاً وجود داشته؛ #روح_خطرپذیری _که انصافاً جزو خلقیّات و خصال خوب اروپائیهاست_ #روح_ابتکار، #اقدام_و_انضباط، چیزهای بسیار لازمی است؛ در هر جامعههای که اینها نباشد، پیشرفت حاصل نخواهد شد. اینها هم لازم است.
🔰 ما اگر باید اینها را یاد بگیریم، یاد هم میگیریم؛ اگر هم در منابع خودمان باشد، باید آنها را فرا بگیریم و عمل کنیم.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۶
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب دیروز👇👇👇👇
💠 اینها یک مختصّاتی از جملهی مختصّات پیشرفت مورد نظر ما بود که عرض کردیم. همانطور که گفتم با این حرفها تمام نمیشود: باید دقّت کرد، باید تعقیب کرد، باید تحقیق کرد.
💠 صاحبان فکر در دانشگاهها بنشینند و روی این مسائل مطالعه کنند؛ تبیین علمی بشود؛ مدلسازی علمی بشود تا بتوانیم این را به برنامه تبدیل کنیم و بیندازیم در میدان اجرا تا در پایان ده سال، ملّت احساس کنند که پیشرفت حقیقی پیدا کردند.
💠 یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کنندهی استقلال کشور باشد؛ این باید بعنوان یک شاخص به حساب بیاید.
❌ هر الگوئی از الگوهای طراحی شوندهی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنبالهرو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است.
💠 یعنی استقلال، یکی از الزامات حتمیِ مدل پیشرفت در دههی پیشرفت و توسعه است.
❌ پیشرفت ظاهری - با وابسته شدن در سیاست و اقتصاد و غیره - پیشرفت محسوب نمیشود.
❌ امروز هستند کشورهائی - بخصوص در آسیا - که از لحاظ فنّاوری، از لحاظ دانش، از لحاظ مصنوعات، پیشرفتهای ظاهری دارند؛ خیلی از جاهای دنیا را هم تصرّف کردهاند؛ اما وابستهاند، وابستهاند.
⁉️⁉️ ملّت و به تبع آنها دولت، از خودشان هیچ نقشی ندارند: نه در سیاستهای جهانی، نه در سیاستهای اقتصادی عالم و نه در طرّاحیهای مهمّی که در عرصهی بین المللی مورد توجّه است. دنبالهرو اند؛ غالباً هم دنبالهرو آمریکا. این پیشرفت نیست و ارزشی ندارد.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۶
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺