هدایت شده از ...
#آیه_ی_روز
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىَ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
بقره - ٢١٥
از تو ميپرسند چه انفاق كنند! بگو: هر مالي که ميبخشيد [بهتر است] به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و تنگدستان و به راه مانده انفاق كنيد، و هر كار خيري كنيد بيشك خدا به آن آگاه است.
**********
نکته ها:
در این آیه دو بار كلمه «خیر» بكار رفته است: یكى انفاق خیر؛ «انفقتم من خیر» ودیگرى كار خیر؛ «تفعلوا من خیر» تا بگوید افراد بى پول نیز مى توانند با عمل و كار خود، به خیر برسند.
در حدیث مى خوانیم: «لاصدقة و ذو رحم محتاج» [610] در صورت نیازمندى بستگان، نوبت صدقه به دیگران نمى رسد.
در انفاق، رعایت اهمّ و مهمّ، اطلاع كامل و موازین عاطفى مورد نظر است.
انفاق پنج گونه است: [611]
- انفاق واجب. مانند زكات، خمس، كفّارات، فدیه ونفقه زندگى كه برعهده مرد است.
- انفاق مستحبّ. مانند كمك به مستمندان، یتیمان و هدیه به دوستان.
- انفاق حرام. مانند انفاق با مال غصبى یا در راه گناه.
- انفاق مكروه. مانند انفاق به دیگران با وجود مستحقّ در خویشاوندان.
- انفاق مباح. مانند انفاق به دیگران براى توسعه زندگى. زیرا انفاق براى رفع فقر، واجب یا مستحبّ است.
-----
610) بحار، ج 77، ص 59.
611) تفسیر مواهب الرّحمن، ج 3، ص 264.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک | "دیدگاه حضرت امام (ره)نسبت به حجاب "
#حجاب
#حدیث_روز
پیامبر (ص) میفرمایند:
«مَن عَلَّمَ آیَةً فی کِتابِ اللهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجرُها ما تُلِیَت»
هر که آیهای از کتاب خدا را به دیگری بیاموزد، پاداش آن آیه، تا زمانی که خوانده میشود به او نیز میرسد. (مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵)
💢 حکومت بدون سیاست ممکن نیست
♦️ امام خمینی(ره):
حضرت امیر است که غدیر را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست که اسباب این شده است که خدای تبارک و تعالی او را حاکم قرار بدهد.
مسأله، مسأله حکومت است. مسأله، مسأله سیاست است، حکومت عدل سیاست است، تمام معنای سیاست است.
خدای تبارک و تعالی این حکومت را و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند، چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت و حکومت بدون سیاست ممکن نیست، این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست است، در روز عید غدیر برای حضرت امیر ثابت شد
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ جلد ۲۰؛ صفحه ۱۱۳
مورخ: ۲ شهریور ۱۳۶۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 #کلیپ_استوری | حفظ یاد شهدا
✏️ رهبر انقلاب: هروقتی که کشورمان دچار ذلّت شد، بهخاطر این بود که مردان فداکار، مردان دلاور، مردان باگذشت نداشتیم. آنوقتی که کشور ما در هر دورهای از دورههای تاریخ، سربلند شد، بهخاطر این است که چنین مردانی را داشتیم. زمان ما بحمدالله زمانی است که از اینگونه انسانهای بزرگ در آن زیاد پدید آمدند؛ نگذارید یاد این مردان بزرگ فراموش بشود. به شما عرض میکنم، انگیزههایی وجود دارد برایاینکه یاد شهدا به فراموشی سپرده بشود.
🌷 #پلاک
✅چگونه مهیای محرم شوم؟
✍ گفتم: آقا، «محرم» دارد میآید و من یک ماه برای تبلیغ میروم. سفارشی کنید که آویزهی گوشم کنم. همانجور که وضو میگرفت، تکیه داد به دیوار و آهسته گفت: آسید! سعی کن هر شبانهروزی یک مرتبه برای امام حسین علیه السلام گریه کنی...
👤 راوی: آیت الله سیدمحسن خرازی
📚 برگرفته از کتاب «ردپای سپید»؛ خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی #آیت_الله_بهجت
🔴چقدر این وصیت شهید در مورد غیرت و عفت تکان دهنده است.
🔹مادرم فقط زمانی گریه کن که مردان ما غیرت و زنان ما عفت را فراموش کرده باشند.
#حجاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافیک | دیدگاه شخصیت های جهان پیرامون زن و پوشش
#حجاب
#امام_على عليه السلام:
البِشرُ يُطفي نارَ المُعانَدَةِ
خوش رويى، آتش دشمنی را خاموش مى كند
غررالحکم حدیث561
🇮🇷
🖼 #عکس_نوشت | امام خامنهای: اهمیت تبلیغ در دوران پسا اینترنت و هوش مصنوعی مضاعف است.
🍃🌹🍃
#لبیک_یا_خامنه_ای
🇮🇷
📝 تحلیل کوتاه درباره طراحی خبیثانه صهیونیستها در زمینه اهانت به قرآن
🍃🌹🍃
1⃣ اطلاعات منتشر شده نشان میدهد فرد عراقی اهانت کننده به قرآن در سوئد با موساد مرتبط بوده است.
2⃣ چهرههای تندرو کابینه نتانیاهو با این موضوع مرتبط بوده و از آن دفاع کردهاند.
3⃣ هدف صهیونیستها آغاز موج اهانت به قرآن از جانب افراد لاابالی و بیاعتقاد در اقصی نقاط جهان است.
4⃣ یهودیان افراطی در رژیم صهیونیستی یکی از شیوههای فرار از فشارهای اخیر مقاومت را توهین مستقیم به اسلام میدانند.
5⃣ یک مقام امنیتی صهیونیست اخیرا اقرار کرده وضعیتی که اسراییل از حیث امنیتی در آن به سر میبرد فاجعهبار و بیسابقه است.
نماد سازی تخریبی و محرم توسط رسانه های معاند
🔷 یکی از موضوعات ،درباره مدیریت انتشار تصاویر، نمادسازی تخریبی با هدف تخریب فرد، جریان یا واقعه است .هر ساله رسانههای غربی با نزدیک شدن به محرم ، با نشان دادن عزاداریِ عدهای شیعه ی منحرف، سعی در تخریب چهره واقعی شیعه، به وسیله پخش تصاویری از قمه زنی و راه رفتن بر روی خار و...است به طوری که مخاطب با دیدن واژه ی محرم، به یاد این صحنه های مشمئز کننده میافتد.
🔷با توجه به اینکه بی طرفی و صداقت به هیچ وجه با ذات این رسانهها، همخوانی ندارد لذا تنها راه مقابله با این تحرکات، حمله به اندیشههای فکری فرهنگ غرب، در جلسات عزاداری محرم است که رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع به درستی اشاره کردند.
🔸🔸در ورزش گروهی از جمله فوتبال نیز به درستی میتوان به این مفهوم توجه کرد و به خوبی حس کرد که "بهترین دفاع حمله است".
✍جواد اکرمی. کارشناس ارشد رسانه
شش پاسخ به شش اشکال مخالفان نهی از منکر
معمولا کسانی که حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، یکی از این موارد را در جواب شما خواهند گفت:
میگویند: «موسی به دین خود، عیسی به دین خود».
پاسخ: البته ما اگر بخواهیم طبق دین خودمان رفتار کنیم، که «امر به معروف و نهی از منکر» را واجب کرده، میبایست به شما تذکر بدهیم. اما شما می گویید کسی نباید دیگران را نسبت به کارهای دینیاش امر و نهی کند، درحالی که خودتان این کار را میکنید. شما میگویید «نهی از منکر» دخالت در کار دیگران است و کار درستی نیست، اما همین الان دارید ما را از تذکر دادن، نهی میکنید و در کار ما دخالت میکنید!
شاید برخی در جواب ما بگویند: «شما زمانی حق دارید به ما تذکر بدهید که ضرری به شما برسد، وگرنه این کار شما، دخالت در مسائل شخصی است. از بی حجابی ما ضرری به شما نمیرسد».
در جواب باید گفت: حتما بیحجابی شما که باعث تحریک دیگران میشود، برای بسیاری افراد جامعه ضرر دارد از جمله فروپاشی خانواده. جدا از این ضررهای اجتماعی که حتی در نتایج تحقیقات دانشمندان غربی هم آمده، باید گفت که نهی از منکر، دستور خدایی است که خالق ما و شماست، اما شما معتقدید که خدا، دستور خوبی نداده و در این مورد با خداوند، اختلاف نظر دارید! اما شما طبق تفکر خودتان رفتار نمی کنید.
میگویند: «مگر دین اجباری است؟ لا اکراه فی الدین».
پاسخ: این حرف، در مورد اصل پذیرش دین است. یعنی هیچکس را حتی با زور اسلحه، نمیتوان اجبار کرد که به دینی که ما اعتقاد داریم، ایمان بیاورد. ایمان، اعتقاد درونیِ فرد است که با اختیار خودش حاصل میشود. در غیر این صورت، او میتواند در ظاهر بگوید «ایمان آوردم»، ولی واقعا ایمان نیاورد. اگر «لا اکراه فی الدین» به این معنا باشد، پس فلسفه امر و نهی و واجب و حرام الهی چیست؟
قوانین بشری هم همینطور است، شما میتوانید به کشوری، وارد نشوید، اما اگر وارد شدید، مجبورید قوانین آن را رعایت کنید.
میگویند: «چرا به اختلاسها و دزدیها اعتراض نمیکنید».
پاسخ: دزدی و اختلاس منکر است، بیحجابی و عریانی هم منکر است. اما بستر تحقق بیحجابی، فضای علنی و بستر تحقق اختلاس و دزدی، محیط پنهان است. کسی علنی و آشکار و با اعلان عمومی اختلاس نمیکند. بله اگر همزمان اختلاس و کشف حجاب رخ دهد و شما اطلاع داشته باشید اما فقط به کشفحجاب اعتراض کنید، اشکال شما وارد است. مضافا که ممکن است عدهای به صورت تخصصی به اختلاسها و حفرههای قانونی این منکر اعتراض کنند و عدهای به کشفحجاب، آیا اقدام هر کدام مانع اقدام دیگری خواهد شد؟!
میگویند: «این بیحجابی ما، در واقع اعتراض است، اعتراض به اختلاسها و بیعدالتیها».
پاسخ: کسی که اختلاس کرده یا عدالت را رعایت نمیکند، یک کار ضددینی و خلاف اسلام انجام داده. آیا اسلام گفته بود برود دزدی و اختلاس کنید؟ اگر شما هم دستور دینی حجاب را کنار بگذارید، شبیه او شدهاید و در همان مسیر حرکت کردهاید. آیا این اعتراض است یا همراهی؟! مثل این است که من در اعتراض به کسی که مواد مخدر مصرف میکند، بگویم چون او مواد مخدر مصرف میکند، من هم در اعتراض به او سیگار میکشم!
میگویند: «در شرایطی که وضعیت اقتصاد و گرانی، اینچنین است، شما نمی توانید به بی حجابی، اعتراض کنید. فقر، دینی باقی نمیگذارد. هر وقت وضعیت اقتصاد خوب شد، ما هم حجاب را رعایت میکنیم».
پاسخ: اولا که معمولا هر چه به مناطق مرفهتر در شهرها نزدیک میشویم، روند کشف حجاب و عریانی بیشتر میشود. پس فقر، علت اصلی این منکر دینی و قانونی نیست. علاوه بر این، ریشه فقر در بخشی از جامعه، بیدینی بخش دیگر آن است. منکراتی مثل کم فروشی، کم کاری، خیانت، دست درازی به بیتالمال، اختلاس و سیاستهایی که به تقویت سرمایهداری زالو صفتانه میانجامد، از مصادیق بیدینی است نه دینداری.
میگویند: «دیگر فایده ای ندارد، شما نمیتوانید وضعیت حجاب را به حالت سابق برگردانید».
پاسخ: این نگاه محصول این نظریه است که اکثریت جامعه به ویژه خانمها با مسالهای به نام حجاب مخالفند. درحالی که در طول ماههای گذشته مشخص شد که اکثر بانوان با سیاست کشف حجاب همراه نیستند. بعد از غائله زن، زندگی، آزادی با اینکه تصور برخی سردمداران این جریان کشف حجاب اکثریت خانمهای جامعه بود، اما شاهد بودیم که این اتفاق برعکس افتاد. خصوصا بعد از اینکه مشخص شد که نزاع بر سر کشف حجاب سر نیست و انتهای این مسیر برهنگی، عریانی و از بین رفتن نهاد خانواده است. اینکه وضعیت حجاب به حالت قبل بر میگردد یا نه، وظیفه ما نیست، ما وظیفه داریم در کنار مطالبه اقدام قانونی بازدارنده از سوی نهادهای مسئول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر زبانی را اجرا کنیم.
┈┈••✾•🌿🌺•
💠 مُحرم ماهی است که #عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ۴،صفحه ٢٧
📡 رسانهها توده های گسترده ی آدمیان را مدیریت، امیال و باورها را کنترل و هویت آنها را می سازند...
🎭🎭رسانه، از بزرگترین بازیگران دوران ما است و
اگر حواسمان نباشد، گرگ را به جای گوسفند می نماید؛
برای همین
تربیت رسانهای،
بخش مهمی از شخصیت انسان مدرن را شکل میدهد...
#سواد_رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافیک | مظلومیت زن از منظر امام خمینی رحمت الله علیه
#حجاب_هویت_ایرانی