eitaa logo
راصد امت
950 دنبال‌کننده
124 عکس
270 ویدیو
17 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔬جریان تکفیری زیر ذره‌بین (2) 🔎 در پاسخ به این پرسش‌ها که: ❓ چه جریان‌هایی با عنوان جریان تکفیری شناخته می‌شوند؟ ❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟ نرشات متفاوتی مطرح است که چهار نظریه را بررسی می‌کنیم: 1️⃣ هر جریانی که فرد یا گروهی از منتسبان به اسلام را تکفیر کند، جریان تکفیری است. ( 💡معیار: تکفیر کردن) 🔻 بررسی: با این توصیف، باب حکم به ارتداد و حکم به کفر برخی مدعیان دروغین اسلام، بسته می‌شود و حتی جریان‌هایی که مبتنی بر مبنای صحیح اسلامی و به صورت صحیح، حکم به کفر مدعیان دروغین اسلام کنند، تکفیری نامیده می‌شود. ❌ »»»»»»»»»»»»»..........««««««««««««« 2️⃣ هر جریانی که علاوه بر تکفیر عده‌ای از مسلمانان، این نظریه خود را عملی کند؛ یعنی جان و مال آن عده را نامحترم شمرده و در عرصه عمل نیز احکام کفار را بر آنان جاری سازد. (💡معیار: تکفیر و عمل به آن) 🔻 بررسی: همان اشکال نظریه اول، به این نظریه نیز وارد است؛ زیرا جریان‌هایی که به صورت صحیح و مبتنی بر تعالیم اسلامی، عده‌ای را کافر بدانند، طبق این نگاه، تکفیری محسوب می‌شوند. ❌ »»»»»»»»»»»»»..........««««««««««««« 3️⃣ هر جریانی که به‌صورت نابه‌جا و غلط، عده‌ای از منتسبان به اسلام را متهم به کفر کند. (💡معیار: تکفیر در غیرمحل) 🔻 بررسی: برخی از جریان‌ها به دلیل 🌀فهم غلط از طرف مقابل، اقدام به تکفیر نابه‌جا می‌کنند و یا 🚫برخلاف مبنای رسمی خود، عده‌ای را تکفیر می‌کنند. 📌چنین جریان‌هایی را نمی‌توان تکفیری دانست📌، هرچند شاید اشتباهشان به‌دلیل افراط و جهل باشد و می‌توان آنها را جریان‌های افراطی و جاهل دانست.❌ مثال اول 🌀فهم غلط از طرف مقابل: به اشتباه خیال می‌کنند که پیروان فلان مذهب قائل به وجود دو خدا هستند، پس آنها را تکفیر می‌کنند. هرچند این تکفیر، اشتباه و نابه‌جاست اما این جریان، تکفیری نیست؛ زیرا طبق مبنای اسلامی تکفیر کرده و اشتباه در تطبیق داشته است. در حالت عادی اگر بفهمد که گروه مورد نظر، چنین عقیده‌ای ندارند، مشکل حل می‌شود. مثال دوم 🚫برخلاف مبنای رسمی خود: هرچند مبنایش می‌گوید که تنها انکار عامدانه ضروریات دین، موجب کفر می‌شود و او نیز همین مبنا را قبول دارد، اما در جایی به دلیل اشتباه در فهم موضوع، انکار یک امر غیرضروری را دلیل بر کفر یک گروه اتخاذ می‌کند. مثلاً: گروهی را که قائل به ظالم بودن یکی از صحابه هستند را کافر قلمداد می‌کنند، در حالی که این امر، بر مبنای عقیده او، جزو ضروریات دین نیست. 👆این موارد در طول تاریخ اسلام و در میان بسیاری از گروه‌ها و مذاهب اسلامی رخ داده است ولی موجب پدیدآمدن جریان تکفیری نشده است. 🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذره‌بین (3) 🔎 نظریه چهارم در پاسخ به این پرسش‌ها که: ❓ چه جریان‌هایی با عنوان جریان تکفیری شناخته می‌شوند؟ ❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟ 4️⃣ هر جریانی که عده‌ای از مسلمانان را منطبق بر مبنای رسمی خود در عرصه عقیده، تکفیر کند، اما مبنایش در تکفیر، مخالف با مبنای اسلامی و قرآنی باشد. یعنی تعریفی را از مفاهیم اساسی اسلام داشته باشد که مخالف با تعریف قرآنی باشد و طبق همان تعاریف و مبانی، مسلمانان را تکفیر کند. (💡معیار: تکفیر طبق مبانی رسمی جریان که مخالف با مبنای عقیدتی اسلام باشد) 🔻 بررسی: چنین جریانی بر خلاف جریان‌هایی که در نظریه سوم مطرح شد، با درک صحیح از عقیده طرف مقابل و همچنین منطبق با مبانی عقیدتی رسمی خود، اقدام به تکفیر عده‌ای از مسلمانان کرده است، اما متأسفانه مبانی عقیدتی این جریان، مخالف با اسلام است. تعریفش از مفاهیم مبنایی اسلام و توحید، مخالف با تعریف صحیح است. 👆 چنین جریانی در صورتی که وجود یافته و فعالیت داشته باشد، دیر یا زود نتیجه‌اش به کشتار و ویرانی و فتنه میان مسملانان می‌انجامد؛ زیرا عقیده‌اش چیزی است که قابل جمع با اسلام نیست و اشتباه در تطبیق ندارد، بلکه انحرافش در اصل مبنا و عقیده است. اگر بخواهد اصلاح شود، اساساً باید از هویت جریانی خود دست بردارد. 💠 معرفی مصداق اصلی معاصر این جریان، همراه با بیان نقاط انحرافش در مبانی عقیدتی ، در شماره‌های بعدی از مجموعه «جریان تکفیری زیر ذره‌بین» معرفی خواهد شد ان شاء الله. 🔎 @rased110
🔴📌 مصادیق عینی جریان تکفیری 🔻 با توجه به سلسله مطالب «جریان تکفیری زیر ذره‌بین»، جریان تکفیری آن جریانی است که منطبق با عقیده رسمی خود در مبانی اسلامی همچون توحید و شرک، به تعاریفی معتقد باشد که برخلاف مبنای صحیح اسلامی، مسلمانان را متهم به کفر و شرک کند. ❓مصادیق عینی چنین جریانی در دوران معاصر کدام جریان‌ها هستند؟ ❇️ در پاسخ به پرسش فوق باید گفت که دردوران معاصر، تنها اندیشه‌ای که چنین تعریفی از اسلام، توحید و شرک ارائه کرده، جریان وهابیت است. ( در آینده باید مطالبی مستند در کانال ارائه کنم که انحراف وهابیت از مبانی اسلامی در تعریف توحید و شرک را آشکار سازد. انحرافی که تمام تکفیر‌های وهابیت و جریان‌‌های تکفیری منشعب از آن در موضوعات مختلف، ریشه در آن انحراف مبنایی دارد) ❎ نکته: البته جریان‌هایی که خود را وهابی نمی‌دانند اما همان تعریف وهابیت از توحید و شرک را دارند نیز، قاعدتاً تکفیری محسوب می‌شوند؛ چرا که تکفیری بودن و نبودن به ادعا نیست. 🔻 حال وقتی با این معیار سراغ جنبش‌ها و جریان‌های معاصر می‌رویم، دیگر نمی‌توان صرف تمجید از محمد بن‌عبدالوهاب و یا تکفیر نا به‌جای عده‌ای از مسلمانان و یا انجام عملیات مسلحانه، یک جنبش یا جریان را تکفیری نامید. به عنوان مثال: ♦️ در جریان القاعده چهار طیف فکری وجود دارد که تنها دو جریان از آنها را می‌توان تکفیری نامید. (در مطالب مربوط به معرفی القاعده اسناد این ادعا ارائه خواهد شد و طیف‌های مختلف با ارائه اسناد معرفی خواهند شد ان شاء‌الله) با تأکید بر اینکه هسته مرکزی و مؤسس القاعده، از طیف تکفیری آن نبوده‌اند. ♦️ در طالبان، نه‌تنها همسویی با جریان تکفیری نیست بلکه ضدیت با آن نیز مشهود است. البته انکار نمی‌کنم که در دل طالبان، تکفیر‌های نابه‌جا وجود دارد، اما مصداق همان تعریف سوم است که در دایره جریان تکفیری نمی‌گنجد و قابل حل است. ♦️ جریان داعش از فرق سر تا نوک انگشتان پا معتقد به اندیشه تکفیری وهابیت است و آن را سماً اعلام کرده و حتی خود را از عالمان وهابی جزیرة العرب نیز وهابی‌تر می‌داند. (اسناد آن را در بررسی داعش ارائه خواهم کرد) ♦️ و جریان‌های دیگری مانند اخوان و ... نیز باید زیر ذره‌بین رفته و رگه‌های تکفیری آنها از شاخه‌های اسلامی و یا سکولار، تجزیه شوند. 💠 این نگاه نیازمند آن است که مبتنی بر عقیده صحیح اسلامی در مبانی دین، ملاک‌ها را در اختیار داشته باشیم و سراغ جریان‌ها برویم. 🔴 در اینصورت دیگر نمی‌توان همه را با یک چوب راند و عنوان‌های کلیدی مانند سلفی، تکفیری، جهادی و... را مانند غربی‌ها بر همه این جریان‌ها به طور یکسان منطبق کرد. اسناد متعددی از القاعده، طالبان، داعش، اخوان المسلمین و جبهة النصره (هتش) وجود دارد که اصلاً دیده نشده و یا به آنها توجهی نشده و در آینده باید یک‌یک این اسناد ارائه و بررسی گردد. از خاطرات اعضای مهم القاعده و طالبان تا اثار و مقالات نظریه‌پردازان این گروه‌ها. جالب است بدانید، در بحران سوریه که حتی اغلب نخبگان اهل‌سنت که به ایرانی‌ها و شیعه نگاهی مثبت داشتند، ایران را قاتل ملت سوریه قلمداد می‌کنند، در حالی که برخی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان القاعده، اینگونه نمی‌اندیشند، بلکه مقالات مفصلی در دفاع از موضع حزب الله و ایران در سوریه دارند. ⚠️ در این کانال چیزی که کمتر مورد استناد قرار می‌گیرد، مقالات غربی‌ها و سکولارها و تعاریف آنهاست. منابعی که سال‌هاست مسیر شناخت جریان‌های اسلامی را منحرف ساخته است. 🔎 @rased110
🔴 ✍️ تحرکات خطرناک داعش در سومالی و نبرد میان القاعده و داعش در این دیار (به مناسبت تحرکات هفته اخیر داعش در سومالی) 🔻 سومالی با اشرافی که روی تنگه باب المندب و دریای سرخ دارد، یکی از مهم‌ترین نقاط راهبردی منطقه محسوب می‌شود. دقیقاً به همین خاطر، القاعده از همان سال‌های نخست شکل‌گیری، شاخه خود در این نقطه را تقویت کرد. البته آمریکایی‌ها که به خوبی از اهمیت سومالی آگاهی دارند، فعالانه وارد عرصه شدند و با کمک مزدوران خود توانستند سیطره جنبش الشباب (شاخه القاعده) بر سومالی را منتفی سازند و آنها را عقب برانند. 🔴 آنچه امروز در سومالی نگران کننده شده، نبرد میان داعش و القاعده (الشباب) در این نقطه راهبردی است. به تجربه ثابت شده است که فعال‌شدن شاخه‌های داعش در هر نقطه‌ای، آن هم به‌شکل وسیع، ارتباطی مستقیم با توطئه‌های سرویس‌های غربی و صهیونیستی دارد. ⭕️ حتی پیش از طوفان الاقصی و حساس شدن دریای سرخ، منتظر فعال‌شدن القاعده در سومالی بودم. اما ظاهراً آمریکایی‌ها خیلی زود خبردار شده‌اند که چه گزینه‌هایی می‌تواند علیه آنان فعال شود. به همین خاطر، باز هم مهره شوم تکفیری‌ها را جهت ممانعت از قدرت‌یابی مبارزان مسلمانِ ضداستعماری به میدان آورده‌اند. 🔻 الشباب سومالی طی تاریخ حضورش، ضربات مُهلکی بر پیکر آمریکا و جبهه سلطه‌گر غربی وارد کرده و اکنون باید در نبرد با داعش، خود را بازیابی کند. ⚠️ براستی اگر و می‌دانستند که کوتاه آمدن در برابر زرقاوی و مکتب نجدی به رهبری «الشعیبی» چه هزینه‌های سنگینی برای القاعده و امت دارد، اینگونه سرشان کلاه نمی‌رفت. 💢 امروز مبارزان القاعده در سومالی به جای نبرد با آمریکا مجبورند با پدیده‌ای بجنگند و کشته بدهند که روزی بن‌لادن و ظواهری با تسامح و عدم آگاهی از نحوست این شجره خبیثه، با آن کنار آمدند. 🔻هرچند خود و و بارها از انحرافات و دردسرهای این شجره خبیثه (جریان تکفیری) گلایه و ناله کرده بودند. اما یقین دارم فکرش را نمی‌کردند که روزی کار به اینجا برسد. ⏩ اگر فرصتی دست بدهد، گلایه‌های سران القاعده از رگه‌های جریان تکفیری در میان مبارزان آن دوران را در کانال قرار می‌دهم. اما قبل از آن باید چهار طیف اصلی موجود در القاعده را شناخت تا معلوم شود این گلایه ها و اختلافات در چه فضایی پدید آمده است. 🔻 اساساً سناریوی نفوذ جریان تکفیری در القاعده به شکلی حساب‌شده، داستان مفصلی دارد که روزی باید به آن پرداخت. 📋 انبوهی از حقایق و اسناد تاریخی در مورد القاعده زیر آواری از دروغ‌های نویسندگان غربی، در حال خاک خوردن و پوسیده‌شدن است. اسنادی که اگر رو شود، نگاه‌ها را در حیطه جریان‌شناسی، تحت تأثیر قرار می‌دهد و تحلیل‌ها دقیق‌تر خواهد شد. 🔎 @rased110
افتتاحیه النبأ 428 سومالی.jpg
1.81M
🔴📰 نشریه النبأ ❇️ 20 رجب 1445 //// شماره 428 🔻 در متن افتتاحیه این شماره به نبرد داعش با القاعده در سومالی پرداخته شده است. یکی از اهداف این متن، جذب عناصر القاعده سومالی (الشباب) به تشکیلات داعش در سومالی است. این دقیقاً همان راهبردی است که مکتب نجدی در قبال کلیت سازمان القاعده اتخاذ کرد و توانست شاخه عراق را به طور کامل متعلق به خود سازد. همچنین در افغانستان نیز از طالبان یارگیری کند. اما به دلیل دوری منهج طالبان از منهج داعش، موفقیت داعش در عرصه افغانستان کمتر بود. القاعده در مغرب اسلامی نیز هدف این سناریو قرار گرفت و تضعیف شد. ♨️ به جرأت می‌توان ادعا کرد، گروهی که بیشترین خسارت‌ها و ضربات مُهلک را از داعش متحمل شده، سازمان القاعده است. اینکه القاعده در رأس خسارت‌دیدگان از پدیده داعش محسوب می‌شود، نیازمند یک تحلیل جامع است که علل و زمینه‌های این واقعیت را تبیین کند. در یک اشاره کوتاه باید گفت: «اختلاط اندیشه‌ها و نداشتن یک مرز مشخص و مانیفست محکم داخلی، عرصه را برای نفوذ ویروس جریان تکفیری در القاعده باز کرد». (تفصیلش برای بعد) 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 گلایه‌های عبدالله عزام از جوانان و شخصیت‌هایی که با اندیشه تکفیری وهابیت وارد عرصه مبارزه در افغانستان شده بودند. 🔻 این آغاز مشکلات و فتنه‌هایی بود که مبارزان عرب‌افغان و نیروهای آینده القاعده در مواجهه با جریان تکفیری به آن دچار شدند. پیشرفت میدان مبارزات در مناطق حساس، نفوذ بیشتر و فتنه‌های گسترده‌تر این طیف را برای القاعده در پی داشت. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ چرا تصحیح مفاهیم؟! 🔴 رهبر انقلاب و تصحیح مفاهیم در عرصه جریان‌شناسی 🔻 یکی از مشکلات مهم در عرصه جریان‌شناسی معاصر این بوده است که آثار و مقالات غربی و یا متأثر از نگاه غرب، به‌شدت بر پژوهش‌ها در عرصه جریان‌شناسی تأثیر گذاشته و مرزهای میان جریان‌ متحجر و تکفیری با جریان عقلانیت اسلامی را برهم زده و نامشخص ساخته است. ✳️ رهبر انقلاب حضرت آیه الله خامنه‌ای(دام‌ظله): اسلامگرائی نباید با تحجر و قشریگری و تعصبهای جاهلانه و افراطی مشتبه گردد. مرز میان این دو نیز باید پر رنگ باشد. افراطهای مذهبی که غالباً با خشونت کور همراه است، عامل عقب‌ماندگی و دور شدن از هدفهای والای انقلاب است، و این به نوبه‌ی خود مایه‌ی جدا شدن مردم و در نتیجه شکست انقلاب خواهد بود. (بیانات در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی ، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶) 🔻 دقیقاً مشکل اصلی القاعده همین بود که حمایت مردمی را به‌تدریج از دست داده و بدتر از آن، از داخل مورد هجوم قرار گرفت و آفت جریان تکفیری، به جان این سازمان افتاد. 🔸 رهبری در این خصوص به شیطنت غربی‌ها و پیروان آنها اشاره کرده و هشدار می‌دهند که مسلمانان در دام این سناریوی غربی‌ها دچار نشوند: غرب در دهه‌های بیداری اسلامی و بویژه سالهای اخیر پس از شکستهای پیاپی از ایران و افغانستان تا عراق و لبنان و فلسطین و اینک مصر و تونس و ... کوشیده است پس از شکست تاکتیک اسلام‌ستیزی و خشونت علنی، به تاکتیک بدل‌سازی و تولید نمونه‌های تقلبی دست بزند، تا عملیات تروریزم ضد مردمی را به جای «شهادت‌طلبی»، «تعصب و تحجر و خشونت» را به جای «اسلامگرائی و جهاد»، «قومیت‌گرائی و قبیله‌بازی» را به جای «اسلام‌خواهی و امت‌گرائی»، «غربزدگی و وابستگی اقتصادی و فرهنگی» را به جای «پیشرفت مستقل»، سکولاریزم» را به جای «علم‌گرائی»، «سازشکاری» را به جای «عقلانیت»، «فساد و هرج و مرج» اخلاقی را به جای «آزادی»، «دیکتاتوری» را به نام «نظم و امنیت»، «مصرف‌زدگی، دنیاگرائی و اشرافی‌گری» را به نام «توسعه و ترقی»، «فقر و عقب‌ماندگی» را به نام «معنویت‌گرائی و زهد» قلمداد کند. (خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی ۱۳۹۰/۱۱/۱۴) 🔴👆 این سخنان بسیار مهم، برآمده از احساس خطر در این خصوص است که این خطر، جریان عقلانیت اسلامی (بیداری اسلامی) در امت را تهدید می‌کند. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 مهره‌های بازی سرویس‌ها (1) غسان السعدی در یمن 🔻 عناصر متصل به سرویس‌های جاسوسی غرب و شرق را اگر مؤثرین فاکتورها در جهت‌دهی به جریان‌ها ندانیم، لکن در شمار مهم‌ترین شاخصه‌های تأثیرگذاری محسوب می‌شوند. 🔻کسانی که خاطرات ابودجانه خراسانی را مطالعه کرده باشند، تا حدی با فرآیند نفوذ و تأثیرگذاری این عناصر در القاعده و سایر جنبش‌ها آشنا هستند. ♨️ حضور افسران جاسوسی غربی _ عربی در این جنبش‌ها که قصه‌ای دراز دارد. افسرانی که پس از پایان‌دادن به مأموریت خود در القاعده و بازگشتن به جزیرة‌العرب، یکی از مهم‌ترین مراکز مطالعاتی در زمینه جریان‌شناسی را تأسیس کردند و مشغول خط‌دهی به افکار عمومی در این زمینه شدند. (این هم ماجرایی است که اسنادش بعداً ارائه خواهد شد. 👆 ویدئوی فوق، به معرفی غسان السعدی پرداخته است که یکی از مهره‌های دستگاه جاسوسی امارات در یمن بوده و وظیفه خط‌دهی به القاعده و داعش را برعهده داشته است. ⚠️ این بدان معنا نیست که القاعده مستقیماً با دستگاه جاسوسی امارات، هم‌پیمان است، اما حاکی از نفوذ این دستگاه در قوه عاقله القاعده است. 🔎 @rased110
سند بن‌سلمان و واشنگتن پست.jpg
1.13M
🔴📰 ترویج اندیشه وهابیت به دستور چه کسی بود؟! (1) ⁉️ رشد فزاینده وهابیت طی چهار دهه گذشته چگونه و با چه انگیزه‌ای و توسط چه کسانی صورت پذیرفت؟ 🔻یادم هست حدود ده سال پیش (زمانی که هنوز خبری از بن‌سلمان و روند سکولاریزه شدن در جزیرة العرب نبود) ، همراه یکی از دوستان، به منزل آقای دکتر عصام العماد رفته بودیم. ایشان می‌گفت: وهابیت همان روزهای پیش از انقلاب اسلامی در حال تضعیف‌شدن بود و آل‌سعود به سمت محدودسازی نهاد دینی گام برمی‌داشتند، اما پس از انقلاب، ناگهان به‌شکلی فزاینده به ترویج و گسترش اندیشه وهابیت پرداختند. 🔻 هرچند آن زمان، سندی از اعترافات مقامات سعودی و آمریکایی در این خصوص نداشتم. اما اکنون اسناد متعددی در این خصوص وجود دارد؛ فیلم‌هایی از بن‌سلمان و همچنین برخی سیاستمداران ایالات متحده که ترویج وهابیت را راهکار آمریکا جهت مقابله با قدرت‌یافتن اندیشه انقلاب اسلامی بیان می‌کنند. 👆 در متن فوق که مصاحبه هیئت تحریریه نشریه واشنگتن پست با محمد بن‌سلمان در سال 2018م است، از او در مورد انگیزه آل‌سعود از ترویج وهابیت پرسیده شده. او نیز در پاسخ می‌گوید ما این کار را در دوران جنگ سرد، به درخواست متحدان‌مان انجام دادیم. البته در مواضع دیگری که ویدئوهای آن را در مجموعه اسناد نگاه داشته‌ام، صریحاً سخن از سیاست ایالات متحده است و با انگیزه مقابله با انقلاب اسلامی ایران. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 جریان تکفیری در برابر مقاومت بیداری اسلامی 1 👆 سعید بن‌هلیّل العمر از علمای وهابی، مقاومت اسلامی فلسطین را گروهکی خبیث و منحرف می‌داند که هیچ چیز از توحید و سنت نمی‌دانند. نکاتی در سخنان او هست که اشتراک دیدگاه جریان تکفیری با جریان سکولار در مقابله با مقاومت اسلامی در فلسطین را نشان می‌دهد: 1️⃣ نسخه بدل مقاومت، صلح با اسرائیل و تن‌دادن به چندپارگی فلسطین و دادن بخش اعظم آن به اسرائیل است. 2️⃣ مسلمانان توانایی ندارند در برابر قدرت عظییییم اسرائیل با پشتیبانی عظیییم غربی‌ها ایستادگی کنند. پس باید تسلیم باشند!!! ✅ پاسخ جریان بیداری اسلامی: « الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ » (آل‌عمران: 173) 🔎 @rased110
🔴⛔️ جریان تکفیری و مسئله فلسطین 🔻 نکته‌ای مهم در خصوص بررسی موضع جریان تکفیری در قبال مسئله فلسطین وجود دارد که باید به آن توجه داشت. 🔹 شاید برخی با استناد به مواضع وهابیان درباری، موضع آنان در مقابله با مقاومت اسلامی فلسطین را به عنوان موضع جریان تکفیری معرفی کنند. اما این نگاه، عمومیت ندارد؛ زیرا برخی شاخه‌های جریان تکفیری، موضعی همراه و پشتیبان در قبال مسئله فلسطین اتخاذ کرده‌اند. ♨️ برجسته‌ترین آنها شاخه‌ای بسیار قدرتمند است که با نیروی رسانه‌ای توانای خود توانسته در همه کشورهای اسلامی نفوذ یابد. یکی از ویژگی‌های مهم این شاخه، دشمنی شدید آن با مذهب تشیع و جبهه مقاومت اسلامی امت است. این شاخه تلاش دارد جریان مقاومت اسلامی فلسطین را به نفع مقاصد خود تصاحب کرده و نقش ایران و سایر گروه‌های بیداری اسلامی را در این عرصه کمرنگ و حتی نابود سازد. 🔻 تحلیل سران و نظریه‌پردازان این شاخه در مورد همراهی ایران با مقاومت فلسطین آن است که ایران جهت توسعه مذهب تشیع و تضعیف اهل‌سنت به دنبال مصادره جبهه جهاد در فلسطین و استفاده از آن در جهت منافع و نفوذ خویش است. 🟥 فعلاً نمی‌توان این را در قالب یک تشکیلات رسمی نامدار معرفی کرد. (هرچند رگه‌های اصلی هیئت تحریر الشام در این شاخه تعریف می‌شوند) اما در خلال مطالب کانال، نظریه‌پردازان این شاخه از جریان تکفیری و میدان نفوذ آنان را معرفی خواهم کرد. (جالب است بدانید که این جریان در ایران نیز نفوذ گسترده‌ای دارد. بیشتر در غرب کشور) 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 ارتباط میان شاخه‌های جریان بیداری اسلامی ❓ اخوان المسلمین از چه زمانی با انقلاب اسلامی ایران مرتبط شدند؟ 🔻 اخوان‌المسلمین دارای طیف‌های مختلفی است که در مطالب متعددی باید به بررسی این جریان و طیف‌های مختلفش پرداخت. ♨️ مهم‌ترین طیف اخوان که می‌توان آن را ذیل رویکرد بیداری اسلامی تعریف کرد، طیف اصیل اخوان است که پایبند به اندیشه‌های حسن البنا و سید قطب مانده و در گرداب‌های تکفیری و سکولار گرفتار نشده است. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 اتحاد در افغانستان 🔻 سخنان معاون وزارت شهرسازی امارت اسلامی طالبان ❇️ [ایشان شیعه و هزاره است] ♨️ وقتی حرف از وحدت میزنیم یعنی اینکه شیعه و سنی ،هزاره و پشتون و تاجیک و ازبک همه در کنار هم زیر چتر یک نظام برای توسعه کشور خود تلاش کنیم. 🔻 اشاره ایشان به فتنه‌انگیزی عناصر فراری و کسانی که از خارج دستور می‌گیرند، مهم است. به‌ویژه اینکه بعضی از افراد و مجموعه‌های قومیت‌گرای افغان در ایران فعالیت می‌کنند و باید فعالیت آنها به شدت تحت کنترل باشد تا موجب فتنه‌انگیزی نشوند. 🔻 یکی از امیدهای آمریکا و بعضی قدرت‌های ضد جریان بیداری اسلامی این است که میان ایران و امارت اسلامی، جنگ و یا حتی دشمنی پدید آید. البته در راه این هدف خود، تلاش‌های بسیاری نیز دارند. شاید در کنار ما و در میان رسانه‌ها و جمع‌های ما فعال باشند تا این نگاه دشمنی و نزاع بی‌جا را گسترش دهند. ♨️ از ابتدای بازیابی قدرت در افغانستان، توسط طالبان، دروغ‌های موجود در فضای رسانه‌ای ما به مراتب بیش از حقایق بوده است. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 حضور محمد عباس استانکزی (معاون وزیر خارجه امارت اسلامی) بر مزار آیت الله محسنی در کابل (حوزه علمیه خاتم النبیین) و ادای احترام به مقام ایشان. 🔻 نگاه به طالبان باید مبتنی بر حقایق و مبانی عقیدتی این جریان و همچنین طیف‌های متعدد موجود در آن باشد. ♨️ دیدم این ویدئو را داعش خراسان (افغانستان) در یکی از کانال‌های خاصش، به عنوان دلیلی بر کفر طالبان و ارتداد آنان ارائه کرده بود؛ زیرا طبق این ویدئو و اسناد دیگر، طالبان، شیعه را تکفیر نمی‌کنند و طبق اصل عقیدتی «من لَم یُکفّر الکافر، فهو کافر» پس طالبان نیز بنا به عقیده داعش، کافر هستند! 🔻البته داعش در نشریه النبأ نیز در مقام شمارش ادله کفر طالبان، همراهی و همکاری با شیعیان را یکی از ادله کفر طالبان، بیان کرده است. 🔎 @rased110
🔴📃وقتی که عینک‌ها دودی شده باشد 👆 عبارات نخست این توییت را که می‌خوانی، خوشحال می‌شوی که بالاخره به برکت طوفان الاقصی بعضی‌ها سر عقل آمده‌اند و فهمیده‌اند که شاخه‌های رویکرد بیداری اسلامی باید تفرقه و نزاع را کنار گذاشته و دوباره بر محور اصول اساسی خود، یکپارچه شوند. 🔻 اما سطر آخر را که می‌خوانی تازه متوجه می‌شوی که حقد و کینه بعضی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی به اندازه‌ای است که واقعیت‌های میدانی هم نمی‌تواند چشم آنان را به روی حقایق باز کند. یعنی به صداقت و ایمان و کارآمدی انصارالله معترف است، اما تنها اشکالی که به این جریان قرآنی وارد می‌داند، ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است. ♨️ امثال «شنقیطی» دیگر باید جای خود را به امثال «المعشنی» بدهند. 🔎 @rased110
🔴♨️📘 مهم: یک مقاله (سه‌قسمتی) بسیار مهم 📚 این سه مقاله در قالب یک کتابچه در کانال «راصد امت» منتشر خواهد شد که دو نکته حائز اهمیت را با قلم یک نویسنده مهم، مورد کنکاش و تبیین قرار داده است: 👤 نویسنده متن: همانطور که قبلاً هم اشاره کرده بودم یکی از مهم ترین طیف های موجود در القاعده که اغلب شخصیت‌های مرکزی آن نیز در این طیف هستند، طیف قطبی است که محور جنبش آنان را آرمان‌های رویکرد بیداری اسلامی، شکل داده است. 🔺 نویسنده این متن، یکی از نظریه‌پردازان مهم القاعده از دل همان طیف قطبی است که در نسل اول این سازمان و در کنار بن‌لادن و ظواهری فعالیت داشته است. فردی به نام مصطفی حامد که بعداً بیشتر از او خواهم نوشت. 👇مهم‌ترین موضوعات مطرح در این سه مقاله: 1️⃣ معرفی و رونمایی از یک جریان مهم و چند لایه در امت که مصطفی حامد از آن با عنوان «اسلام صهیونی جدید» نام می‌آور و نام هر سه مقاله نیز همین «اسلام صهیونی جدید» است. 2️⃣ تبیین نگاه جریان بیداری اسلامی به جنگ در سوریه و دلیل ورود حزب الله لبنان به این میدان نبرد. ♦️این متن، به‌عنوان یک سند مهم در خصوص تحلیل جنگ و بحران سوریه است. یکی از امتیازات این متن آن است که نویسنده‌اش خارج از دایره جریان‌های شیعی بوده و نگاه خط قطبی نسبت به حضور حزب الله لبنان در جنگ سوریه را تبیین می‌کند. یک تبیین میدانی و مبتنی بر واقعیت‌های راهبردی. 🔹 البته نکات و مطالب بسیار مهم و قابل استفاده‌ای در این سه مقاله وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران عرصه جریان‌شناسی باشد. بعداً باز هم در مورد این سه مقاله، مطالبی خواهم نوشت. 📘 نسخه عربی : هر دو نسخه (عربی و فارسی) از کانال یکی از اعضای القاعده برداشت شده و نسخه عربی آن در سایت خود مصطفی حامد موجود است. 📘 نسخه فارسی: نسخه فارسی را چند هفته پیش می‌خواستم منتشر کنم اما ملاحظاتی داشت و هنوز کاملاً آماده نبود. از دوستانی که طالب آن بودند معذرت می‌خواهم بابت تأخیر. برای دانلود کتابچه «اسلام صهونیستی جدید» محتوی هر سه مقاله و ترجمه فارسی آن، اثر «مصطفی حامد»، به پست بعدی کانال «راصد امت» مراجعه بفرمایید. 🔎 @rased110
اسلام صهیونی جدید(عربی) 3.pdf
1.19M
🔴♨️📘 کتابچه مهم «اسلام صهیونی جدید» 🔻 اثر «مصطفی حامد» از نظریه‌پردازان و سران نسل اول القاعده و عضو طیف قطبی این سازمان. (مخالف با طیف تکفیری) 📘 نسخه عربی 💠 ترجمه در پست بعدی ارائه شده است. ⚠️🔴 کلیک کنید: توضیحاتی در مورد کتابچه 🔎 @rased110
اسلام صهیونی جدید (فارسی)2.pdf
1.16M
🔴♨️📘 ترجمه فارسی کتابچه مهم «اسلام صهیونی جدید» 🔻 اثر «مصطفی حامد» از نظریه‌پردازان و سران نسل اول القاعده و عضو طیف قطبی این سازمان. (مخالف با طیف تکفیری) 📘 نسخه فارسی 💠 نسخه اصلی (عربی) در پست قبلی کانال «راصد امت» ارائه شده است. ⚠️🔴 کلیک کنید: توضیحاتی در مورد کتابچه 🔎 @rased110
🔴♨️ ضرورت قیام در برابر قانون‌گذاران غیرالهی (1) ❓ اگر کسی (چه عضو القاعده یا داعش باشد یا یک فرد انقلابی در مصر یا ایران) بگوید که «کنارگذاشتن دین خدا و حاکم ساختن قوانین بشری، کفر است» ، شما در پاسخ او چه خواهید گفت؟ ❓آیا او را تحت تأثیر اندیشه جریان‌های تکفیری می‌دانید؟ اگر اینگونه است، بدانید که تعریف شما از اندیشه تکفیری‌ و تروریستی، تعریفی متناسب و همسو با تعاریف جریان سکولار و لائیک است. 🔴 حتماً یکبار دیگر مبحث توحید اسلامی را مرور کنید، البته این بار نه از روی کتاب‌های کلامی و فلسفی، بلکه مبتنی بر آیات قرآن کریم. 🔎 @rased110
🔴♨️ ضرورت قیام در برابر قانون‌گذاران غیرالهی (2) ❇️ (امام خمینی رحمه‌الله و سید قطب) 🔻 وقتی سخن از اندیشه جریان‌های موسوم به تروریسم تکفیری می‌آید و یا به‌طور مثال، بعضی‌‌ افراد می‌خواهند سیدقطب را نظریه‌پرداز این جریان‌ها توصیف کنند، سخن از ضرورت قیام در برابر «حکم بغیر ما أنزل الله» به میان می‌آید؛ یعنی سید قطب را به دلیل مطرح کردن جهاد در برابر نظام‌هایی که برخلاف نظام توحیدی، قانون‌گذاری‌شان مبتنی بر دین نیست، سلسله‌جنبان این گروه‌ها می‌دانند. 🔻 عمدتاً معروف است که می‌گویند: سید قطب، قائل به توحید قصوری بود (یعنی اطاعت از صاحبان قصرها و حاکمان غیرالهی را نفی توحید می‌دانست) و همین امر او و پیروانش را به رادیکالیسم و.... سوق داد. 🔴 هرچند سید قطب در اغلب آثارش بر ضرورت حاکمیت اسلامی و کنارزدن قوانین بشری تأکید داشت و جامعه تحت سیطره قوانین کفری (غیراسلامی) را جامعه جاهلی می‌نامید. اما این فقط اندیشه او نبود، بلکه او این عقیده را از آیات قرآن کریم دریافته بود، مانند سایر رهبران اسلامی. 👇 جملات زیر، سخنان حکیمانه و قرآنی حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) است که در 17 دیماه 57، در نوفل لوشاتو و در مصاحبه با روزنامه تایمز بیان فرموده است: ✳️ ما‏‎ ‎‏معتقدیم که خالق و آفرینندۀ جهان و همۀ عوالم وجود و انسان تنها ذات مقدس خدای‏‎ ‎‏تعالی است که از همۀ حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالک همه چیز. این‏‎ ‎‏اصل به ما می آموزد که انسان تنها در برابر ذات اقدس حق باید تسلیم باشد و از هیچ‏‎ ‎‏انسانی نباید اطاعت کند مگر اینکه اطاعت او اطاعت خدا باشد؛ و بنابراین هیچ انسانی‏‎ ‎‏هم حق ندارد انسانهای دیگر را به تسلیم در برابر خود مجبور کند. و ما از این اصل‏‎ ‎‏اعتقادی، اصل آزادی بشر را می آموزیم که هیچ فردی حق ندارد انسانی و یا جامعه و‏‎ ‎‏ملتی را از آزادی محروم کند، برای او قانون وضع کند، رفتار و روابط او را بنا به درک و‏‎ ‎‏شناخت خود که بسیار ناقص است و یا بنا به خواسته ها و امیال خود تنظیم نماید. و از این‏ ‏اصل ما نیز معتقدیم که قانونگذاری برای بشر تنها در اختیار خدای تعالی است، همچنان‏‎ ‎‏که قوانین هستی و خلقت را نیز خداوند مقرر فرموده است. و سعادت و کمال انسان و‏‎ ‎‏جوامع تنها در گرو اطاعت از قوانین الهی است که توسط انبیا به بشر ابلاغ شده است و‏‎ ‎‏انحطاط و سقوط بشر به علت سلب آزادی او و تسلیم در برابر سایر انسانهاست و بنابراین‏‎ ‎‏بنا، انسان باید علیه این بندها و زنجیرهای اسارت و در برابر دیگران که به اسارت دعوت‏‎ ‎‏می کنند قیام کند و خود و جامعۀ خود را آزاد سازد تا همگی تسلیم و بندۀ خدا باشند. و از‏‎ ‎‏این جهت است که مبارزات اجتماعی ما علیه قدرتهای استبدادی و استعماری آغاز‏‎ ‎‏می شود و نیز از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام می گیریم که همۀ انسانها در پیشگاه‏‎ ‎‏خداوند یکسانند. (صحیفه امام،‌ج5) 🔴 قیام در برابر قانون‌های غیرالهی و حاکمیت‌های غیراسلامی، یک حقیقت قرآنی و سیره تمامی انبیای الهی است. بنابراین، اگر کسی گفت که «کنار گذاشتن احکام الهی و رجوع به قوانین غیرالهی (تحکم الی الطاغوت) کفر است»، یک حقیقت قرآنی و عقیده اسلامی را بیان کرده است. شخص خاصی را تکفیر نکرده است، بلکه دایره کفر را طبق نص صریح آیات قرآن کریم، مشخص کرده است. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴💠 حساس بودن روی نظام‌های سیاسی، ویژگی رویکرد بیداری اسلامی و جنبش‌های اسلامی است. 🔻 کسانی که اسلام را بدون حاکمیت سیاسی در نظر می‌گیرند، نگاه اسلامی ندارند، بلکه نگاه سکولار و غیراسلامی دارند که همان نگاه شرکی است. یعنی غیرخدا را در حاکمیت، شریک او می‌سازند. ❇️ اما رهبران اسلامی با رویکرد بیداری اسلامی همواره بر این نکته تأکید داشته‌اند که باید برای برپایی حکومت اسلامی، قیام کرد. از سید قطب و مودودی و حسن البنا و سید جمال و .... تا امام خمینی (رحمه الله). ♦️ امام عزیز ما در نوفل لوشاتو و در مصاحبه با نشریه تایمر فرموده است: مفهوم مذهب و رهبر مذهبى در فرهنگ اسلامى بسيار تفاوت دارد از مفهوم آن در فرهنگ شما كه مذهب صرفاً يك رابطه شخصى و معنوى است بين انسان و خدا. و از اين رو مذهب اسلام از هنگام ظهورش متعرض نظامهاى حاكم در جامعه بوده و خود داراى سيستم و نظام خاص اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى بوده است كه براى تمامى ابعاد و شئون زندگى فردى و اجتماعى قوانين خاصى وضع كرده است و جز آن را براى سعادت جامعه نمى‏پذيرد. مذهب اسلام همزمان با اينكه به انسان مى‏گويد كه خدا را عبادت كن و چگونه عبادت كن؛ به او مى‏گويد چگونه زندگى كن و روابط خود را با ساير انسانها بايد چگونه تنظيم كنى، و حتى جامعه اسلامى با ساير جوامع بايد چگونه روابطى را برقرار نمايد. هيچ حركت و عملى از فرد و يا جامعه نيست مگر اينكه مذهب اسلام براى آن حكمى مقرر داشته است. بنابراين طبيعى است كه مفهوم رهبر دينى و مذهبى بودن، رهبرى علماى مذهبى است در همه شئون جامعه، چون اسلام هدايت جامعه را در همه شئون و ابعاد آن به عهده گرفته است. (صحیفه امام، ج5، ص389) ✍️ پ.ن: 1️⃣ اگر کسی حکومت‌های مادی‌گرا و سکولار را حکومت کفری توصیف کرد، او را به این دلیل، تکفیری ندانیم؛ چرا که کفری دانستن چنین حکومت‌هایی نص صریح آیات قرآن است. 2️⃣ اگر یک جریان تکفیری مانند داعش شعار حکومت اسلامی و کفری بودن حکومت‌های سکولاری را سر داد و در کنارش مسلمانان را مبتنی بر مبنای غیردینی تکفیر کرد، به معنای باطل بودن آیات قرآن و اسلامی بودن حکومت‌های سکولار نیست. بلکه «کلمةُ حقٍ یُرادُ بِها الباطِل» 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 مقابله با جاهلیت، یکی از شعارهای جریان بیداری اسلامی 🔻 رهبران جریان بیداری اسلامی همواره پذیرش حاکمیت طاغوت و سبک زندگی غیراسلامی و دل‌بستن به آن را با عنوان جاهلیت توصیف کرده‌اند. 👆 سخنان حکیمانه و بسیار مهم رهبر انقلاب (مدظله) در بیان روش مقابله با جاهلیت. 🔎 @rased110
🔴♨️ هنوز نمی‌دانیم با خودمان چند چندیم 🔻 یادم هست چند سال پیش نزد یکی از اساتید گرامی رفته بودم که مؤسسه مطالعاتی هم داشتند و در مؤسسه ایشان مهمان ایشان بودم. بحث در مورد سید قطب درگرفت. مضمون آن بحث را اینجا در قالب ارائه می‌کنم. 🧔🏻گفتم: چرا سید قطب رو نظریه‌پرداز جریان‌های تکفیری معرفی می‌کنید؟ 👳🏻‍♂️گفت: سید قطب جوامع اسلامی رو جوامع کفری می‌دونست. 🧔🏻گفتم: دلیلش چی بود؟ 👳🏻‍♂️گفت: سید قطب عقیده‌اش این بود که این جوامع، چون قوانین جامعه رو مبتنی بر قرآن و اسلام، تدوین نمی‌کنند، پس حاکمیت الهی رو نفی کرده‌اند و جوامعشون کُفریه، نه اسلامی. 🧔🏻گفتم: یعنی شما جامعه‌ای را که قوانینش غیراسلامی باشد، جامعه اسلامی می‌دانید؟! 👳🏻‍♂️گفت: بله، مردم مسلمان در یک جامعه‌ای زندگی می‌کنند. اما قوانین جامعه طبق مبانی مختلفی توی پارلمان، به تصویب می‌رسه و دین رو توی این امور دخالت نمیدن. 🧔🏻گفتم: شما جامعه‌ای که شراب رو قانوناً حلال قرار بده، خرید و فروش مسکرات و مصرفش در هتل‌ها و تفریح‌گاه‌ها رو حلال بدونه(قانوناً مجار بدونه)، بی‌حجابی را مجاز (حلال) بدونه و معتقد باشه که نباید احکام اسلامی رو در امور اجتماعی، نافذ قرار داد، اسلامی می‌دونید؟! 👳🏻‍♂️(کمی به فکر فرو رفت و گفت: نوع حکومتش که اسلامی نیست. اما... 🧔🏻گفتم: همینجا صبر کنید. شما اگر برید توی یه هتلی که جلوی وروی هتل روی تابلو نوشته باشه: (هتل اسلامی) اگه فقط جهت قبله رو مشخص کرده باشه و نمازخونه داشته باشه، اما زنا و شرب خمر و خوراک خوک و ... توی اونجا به صورت رسمی صورت بگیره، باز هم قبول دارید عنوان هتل اسلامی براش صادقه؟ یا اعتراض می‌کنید و میگید «این چه جور هتل اسلامی هست؟!» 👳🏻‍♂️ گفت: بله اون هتل اسلامی نیست. 🧔🏻گفتم: پس اون جامعه‌ای که تن به قانون غیرالهی بده، اسلامی نیست، هرچند مردمش از لحاظ حقوقی مسلمون باشن. 👳🏻‍♂️گفت: اگه جامعه‌ای شرع رو از سیاست جدا کنه، به این معنا نیست که شرع رو قبول نداره. بلکه میگه شریعت و دین در حیطه خودش محترمه و اصلاً قبول داریم که شراب، شرعاً حرامه. اما قانون جامعه مبتنی بر امر دیگه‌ای هست. 🧔🏻 گفتم: پس مشکل اینجاست که معنای شرع رو مشخص نکردیم. خیال کردیم شرع یعنی احکام دینی فردی که اگه خواستی می‌تونی توی حیطه سیاست و اجتماع، بذاریش کنار. 👳🏻‍♂️ گفت: شما شریعت رو چه می‌دونید؟ 🧔🏻گفتم: شریعت یعنی قانون، همون قانونی که طبق نص صریح قرآن کریم، جامعه اسلامی با عمل به اون قانون، مصداقیت پیدا می‌کنه و بدون اون قانون، اصلاً خبری از جامعه اسلامی نیست. شریعت یعنی قانونی برای مسلمون بودن فرد و اسلامی شدن جامعه. سید قطب هم حرفش همینه. اگه این اندیشه، تکفیری باشه، باید برای نبرد با تکفیری‌ها باید اول برید آیات قرآن رو العیاذ بالله، تغییر بدید. ✳️ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِىٍّ وَ لايُشْرِكُ فى حُكْمِهِ اَحَداً (کهف: آیه 26) ✳️ و مَا اخْتَلَفْتُمْ فيهِ مِنْ شَيئ فَحُكْمُهُ اِلَى اللهِ (شورى، آيه 10) ✳️ و مَنْ لَمْ‌يَحْكُمْ بِما اَنْزَلَ اللهُ فَاُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ ... فَاُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ ... فَاُولئِكَ الفاسِقُونَ (مائده، آيات 44، 45 و 47) ✳️ و اَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما اَنْزَلَ اللهُ وَ لاتَتَّبِعْ اَهْوائَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ اَنْ‌يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ ما اَنْزَلَ اللهُ اِلَيْكَ (مائده: آیه 49) ✳️ افَحُكْمَ الجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ اَحْسَنُ مِنَ اللهِ حُكْماً لِقَوْم يُوْقِنُونَ (مائده: آيه 50) 🔎 @rased110