#یادداشت
🔸 طالبان و داعش؛ دوست یا دشمن؟!
🔺 نسبت طالبان و داعش چیست؟ تفاوت میان طالبان با افراطیونی مانند داعش به چه میزان و در چه سطحی است؟ در تصور ذهنی بسیاری از مردم، علما و حتی مسؤولین تفاوتی بین طالبان و داعش وجود ندارد ولی به نظر میرسد این تصور از عدم شناخت صحیح نشأت گرفته است. نشانههای بسیار زیادی برای اثبات تفاوت بین این دو جریان وجود دارد که در این یادداشت بر برخی از آنان اشاره میشود.
🖋حجت الاسلام حمیدرضا محمودخانی
🖇 متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
🔗https://mrborhan.com/?p=4767
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#گفت_و_گو
🔸 گفتگو با عضو شیعه کابینۀ امارت اسلامی طالبان
🔺ما فعلا در دوران گذار هستیم و مشکلات بسیار زیادی در افغانستان وجود دارد. بحث تعامل با دنیا و فقر و سوء تغذیه و نیازهای اولیه را فعلا باید مد نظر قرار دهیم. طالبان برای مواجه با مشکلات به دنبال بهره گرفتن از تخصص چهرههای علمی جوان و برتر علمی است و تلاش دارد تا رویکرد اسلامی را در افغانستان پیاده کند.فشار رسانهای غرب و جنگ روانی دشمنان نیز بسیار شدید است تا مردم را ناامید کنند. غرب شکست خورد و اثبات شد که آمریکا و ناتو شکستپذیر است. فلذا آمریکا میخواهد انتقام بگیرد.
🖌گفتگو صمیمی حجج الاسلام علیتقیزاده و حمیدرضا محمودخانی با عبداللطیف نظری، معاون وزیر اقتصاد را می خوانید.
🖇 متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
🔗https://mrborhan.com/?p=4785
🔸منتشر شده در خبرگزاری فارس (http://fna.ir/6m4wz)
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#یادداشت
🔸جنگ تحمیلی این بار در اروپا
🔺با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مسکو با تمام توان وارد کارزار شده است. در نگاه اول اینگونه بنظر می رسد که روس ها با قلدری حاکمیت ملی همسایهشان را نقض کرده و به دنبال الحاق آن به خاک خود می باشند. تا زمانی که مهاجم مهاجم بوده، همیشه مقصر جنگ است. این خروجی اصلی این روزهای رسانه های بزرگ دنیا می باشد، در حالی که این کارزار اطلاعاتی گسترده تنها بخشی از سناریوی جنگ ترکیبی و نیابتی آمریکا علیه روسیه است.
🖌 توحید شیخ علیزاده
🖇 متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
🔗https://mrborhan.com/?p=4797
🔸منتشر شده در خبرگزاری فارس (http://fna.ir/76pn9)
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#یادداشت
🔸 ظرفیت بالای دیپلماسی دینی در ارتباطگیری با افغانستان جدید
🔺 «تجربه حکومت های ایدئولوژیک در جهان معاصر چندان موفق نبوده است». این گزاره چنان خوشایند سیاست های غربی است که در راه «صادق نمودن» آن نیز تلاشهای فراوانی صورت داده اند. وجه تمایز حاکمیت دینی با غیردینی، اعتقاد به خداوند و پیامبران نیست. تعریف ساده حکومت غیر ایدئولوژیک، عبارت مشهوری دارد: «in god we trust all others pay cash». آنجا که هدف اصالتاً تحقق ایدئولوژی باشد و منافع نیازمند توجیه ولو ظاهری ذیل «ایدئولوژی الهی» است را میتوان «حکومت دینی» دانست. تجربه های شکست خورد آن را هم میتوان از داعش تا اخوان مصر و بیداری های ناکام اسلامی در منطقه به نظاره نشست. همچنین از تجربه تلخ ناکامی احزاب اسلامی پاکستان _ پس از بزرگترین هجرت جهان برای ایجاد حکومت اسلامی_ تا حاکمیت مجاهدین در افغانستان و «سپس طالبان» در دوره ی گذشته نیز می توان نام برد.
🖋حجت الاسلام محمد خلیلی
🖇 متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
🔗https://mrborhan.com/?p=4810
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#گزارش
🔸 گزارش خبرگزاری فارس از اختتامیه سلسله رویدادهای «بازیگر متفاوت» مرکز راهبردی برهان
🔺 اختتامیه جلسات بازیگر نامتعارف در خانه اندیشه ورزان با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار شد.
🖇 متن کامل گزارش را در لینک زیر بخوانید:
🔗https://mrborhan.com/?p=4824
🔸منتشر شده در خبرگزاری فارس (http://fna.ir/78v3j)
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#تحلیل
🔸مارگزیدهای که از ریسمان سیاه و سفید نمیترسد! / تحلیلی کوتاه از نگاه طالبان به آمریکا
🔺 با خروج آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، افغانستان بار دیگر مورد توجه کشورهای منطقه و قدرتهای فرامنطقهای قرار گرفت. بیشک درباره کشوری نظیر افغانستان که به گواه تاریخ معاصر محل جولان کشورهای منطقه و فرامنطقهای با اهداف مختلف و همچنین محل حضور گروههای سلفی و جهادی بوده نمیتوان با قطعیت سخن گفت. به ویژه که نظرها درباره ماهیت خودِ طالبان متکثر بوده و بنا به دلایلی از جمله عقاید خود این گروه نظیر عدم حضور رسانهای شخص اول آن و عقاید مشابه، کار به مراتب سختتر میشود. با این حال چارهای وجود ندارد جز تحلیل وقایع بر اساس اطلاعات موجود به ویژه مصاحبه با افراد متعددی از اعضای طالبان در دولت جدید. آنچه در این مختصر مورد واکاوی قرار میگیرد مسئله طالبان و نوع نگاه آنان به آمریکا میباشد.
🖋 سجاد محمدی
🖇 متن کامل تحلیل را در لینک زیر بخوانید:
🔗https://mrborhan.com/?p=4828
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
48.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش #ببینید
🔶 گزارش ویدیویی از اختتامیه سلسله رویدادهای «بازیگر متفاوت» مرکز راهبردی برهان
🔺 به همت گروه تخصصی سیاست خارجه مرکز راهبردی برهان، اختتامیه سلسله رویدادهای «بازیگر متفاوت» در خانه اندیشه ورزان با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار شد.
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#یادداشت
🔸فرزندخواندهای در راه استقلال!
🔺 چندی پیش ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی بیان کرد:«از نظر ما دولت پاکستان دولتی اسلامی نیست و سیاستی منفعت طلبانه را دنبال می کند». در درگیری های مرزی که در دو ماه گذشته بین نیروهای طالبان و پاکستان رخ داد، شاهد چندین کشته و زخمی از طرفین بودیم و پس از آن ملا محمدیعقوب پسر ملامحمد عمر و سرپرست وزارت دفاع طالبان در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون ملی افغانستان گفت که حکومت جدید اجازه حصارکشی در خط دیورند را نداده است. اتفاقاتی که در گذشته شاهد آن نبودیم و شاید بسیاری انتظار آن را نداشتند که طالبان این چنین با پاکستان تعامل نماید و در قامت یک رقیب مستقل ظاهر شود.
🖋حسن جعفری
🖇 متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
🔗https://mrborhan.com/?p=4872
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#برشی_از_کتاب
🔰در جلد سوم «الگوی راهبردی سیاست خارجی حکومت اسلامی» چه میخوانیم؟
🔸در این جلد به «بررسی طرح ایجابی قرآن برای حوزه جنگ و صلح» پرداخته میشود.
در ابتدا به تعریف خود از جهاد فعالانه مطرح شده در قرآن پرداختیم و مسئله جواز «جهاد ابتدایی» در عصر غیبت را بررسی کردیم. سپس تحت موضوع «پیروزی و شکست» در جنگ، به رکن اصلی تفاوت دهنده بین طراحی غیبمحور قرآن با سیاستگذاری مادی در این عرصه یعنی «دایره یاری الهی» میپردازیم که تضمین کنندهی پیروزی در صورت تبعیت از نقشه راه و عدم عصیان جمعی است.
🔹در ادامه با توجه به رویکرد توجه به نقشهراه قرآنی و نه صرفاً استنباط اصول کلی، بیان طرح قرآنی در زمینهی جنگ و صلح را به صورت تفصیلیتر مدر نظر قرار دادیم.
🔸بررسی ویژگی موضوعیتدار دشمن اصلی و بیان نظریههای سه گانه پیرامون این بحث از مهمترین و سرنوشتسازترین قسمتهای این جلد میباشد که در چگونگی تطبیق این مباحث برای اکنون نقش بسزایی دارد.
🔹در فصل آخر سعی شد تفاوت همپیمانی راهبردی و غیر راهبردی، انواع پیمانها، صلح مذموم و تصویری منسجم از نظام همپیمانی مورد نظر قرآن ارائه گردد.
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#برشی_از_کتاب
🔰دفاع پیشدستانه در برابر نبردی ناگزیر و بیگریز
قرائن حاکی از عدم شروع مخاصمه از سمت جبهه اسلام است. اسلام اساساً با دعوت شروع میکند، هرچند طرف مقابلش از مجرمین موجود باشد. اما آنگاه که خداوند اراده هدایت کسی را نکرده باشد نمیتوان او را مجبور به هدایت کرد و لذا این گروه در سلک کافران در آمده و از منافع ظاهری خود دفاع خواهد کرد.
▫️اما آنگاه که اسلام دارای سرزمین و ملت است و حاکمیت دارد، قرار نیست در دفع مخاصمهی شروع شده از ابزاری دریغ کند، حتی اگر آن ابزار حمله و قتال باشد. شاید بتوان گفت اسلام بر اساس واقعگرایی خود و هدفش برای دگرگون کردن نظم جهان و حاکمکردن دین الهی، نبردی ناگزیر و بیگریز را پیشبینی میکند و لذا حتی الامکان خود این فشار در حال تراکم را قبل از رسیدن به اوج و به ابتکار خود تخلیه مینماید؛ که در اصطلاح کنونی دفاع پیشدستانه خوانده میشود.
▫️آنگاه که یاری الهی در کار باشد طبق منطق قرآن نه شکستی در کار است و نه بنبستی، و کسی که به این باور دارد قطعاً پیشدستی در دفاع را آن هم علیه سرچشمه فتنه برخواهد گزید.
📚بخشی از متن کتاب «الگوی راهبردی سیاست خارجی حکومت اسلامی» جلد سوم، فصل اول، جهاد فعالانه در مقابل قریش
@rasekh_g
#برشی_از_کتاب
🔰واقعگرایانه و عاقلانه بودن شروع به جهاد و دفاع پیشدستانه
راه رفع تهدید قطعی آن است که شروع و پایان نبرد با «دشمن مخاصمهگر» که خود مسیر دشمنی را انتخاب کرده نباشد. چرا آنگاه که دشمن تحریم اقتصادی، توطئههای همه جانبه و روز افزون، اقدامات حقوقی و امنیتی و تبلیغاتی و روانی و رسانهای علیه حکومت اسلامی انجام میدهد نتوان از ابزار قتال و هر ابزار دیگری همچون بر هم ریختن امنیت مسیرهای تجاری، دست گذاشتن بر نقاط ضعف دشمن و... که منطق هر جنگ نامنظمی است استفاده کرد؟
چنان که هم از سیره نبی اکرم صلی الله علیه و آله از ابتدای تشکیل حکومت مدنی تا جنگ بدر واضح است و هم از منطق کلی نقشهراه قرآنی در تقابل دولت نوپا و کوچک اسلامی با قطب کفر بر میآید که در جای خود بررسی خواهد شد.
دلیل اصرار بعضی از نویسندگان بر تحدید جهاد مجاز به مورد دفاعی با دغدغههای اخلاقی چندان واضح نیست چون در فضای مخاصمه شروع به جهاد و دفاع پیشدستانه هم اخلاقی و وجدانی به نظر میرسد و هم واقعگرایانه و عاقلانه؛ و با وجود یاری الهی بهینه و پیروزمندانه نیز خواهد بود.
📚بخشی از متن کتاب، فصل اول، جهاد فعالانه در مقابل قریش
@rasekh_g
#یادداشت
🔸ماراتن نفسگیر شرق و غرب در اوکراین
🔺بیش از دو ماه از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین میگذرد. عملیاتی که بسیاری انتظار وقوع آن را نداشتند چرا که تجمع سربازان روس پشت دروازههای اوکراین را صرفا قدرتنمایی تلقی میکردند. اما ایالات متحده آمریکا از همان ابتدا، در یک کارزار اطلاعاتی بزرگ پیش از وقوع درگیری، به درستی آنرا پیشبینی و افشا کرد و پیروزی در همین جنگ اطلاعاتی منجر به واکنش متحد و سریع بلوک غربی و سایر کشور های جهان به عملیات روسیه شد.
🖌 توحید شیخ علیزاده
🖇 متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
🔗https://mrborhan.com/?p=4949
🔸منتشر شده در خبرگزاری فارس (http://fna.ir/1ouiir)
⬅️ راسخ | راهبردهای اسلامی سیاست خارجی
@rasekh_g
#برشی_از_کتاب
💠تفاوت ماهوی رویکرد خداوند به جنگ در دو موقعیت متفاوت مکی و مدنی
در سنن الهی بحث شد که هرگاه مومنین در زمین هیچ مکنتی ندارند و پایگاهی را به دست نگرفتهاند که در آن «دین خدا را حاکم کنند»، امکانی برای مانور مومنین نیست و لذا نجات الهی غالباً با استقامت در «صبر راهبردی» و بدون دخالت مومنین بلکه با عذاب استیصال رقم میخورد.
اما پس از آن خداوند این نقش غیبی و عظیم خود در نجات و پیروزی را تبدیل به قالب «نصرت و یاری» نموده و مؤمنین را نیز که اکنون دستشان باز شده است امتحان خواهد کرد. مثل دستور اشاره شده در آیهی قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ ...(14توبه) و دیگر آیات از این دست. وجه تفاوت این دو سنخ موقعیت در تاریخ اسلام، در همین دستور «فعالانه» یا منفعلانه بودن مقاومت مسلمین و ابتکار عمل پیامبر(ص) برای فشار و شکست طرف مقابل جلوهگر شده و تفاوت نسخه تجویزشده خداوند را ایجاد میکند. در دوران مدنی مومنین باید ابتکار عمل را به دست گرفته و مطابق نسخه دین شروع به اقدام نمایند.
📚بخشی از متن کتاب «الگوی راهبردی سیاست خارجی حکومت اسلامی» جلد سوم، فصل اول، جهاد فعالانه در مقابل قریش
@rasekh_g
#برشی_از_کتاب
💠محوریت قتال و شکستن ابهت قطب مقابل با یاری الهی
نقشهراه قرآنی بر اساس تکیه به یاری الهی و شکستن ابهت قطب مقابل با یاری الهی تنظیم شده است. #جنگ نیز قالبی است که این وضعیت را به بهینهترین حالت به نمایش میگذارد و دور از واقع نیست اگر طریق نقشهراه قرآنی را «جنگپایه» در کنار «دعوتپایه» بودن بدانیم. تقریری از فضای آیات قرآن این است که: هرچند گستردهترین حجم آیات خطاب به غیر مؤمنین از جنس «دعوت» است اما این دعوت آنگاه «متمایز از دیگر دعوتها» میشود که «پیروزی در جنگ» بوسیله نصرت غیبی الهی در کنار آن قرار گیرد. چه در نگاه کسی که میخواهد واقعاً به این دعوت دل بسپرد و چه در نگاه کسی که میخواهد از این دعوت بترسد. زیرا نداشتنِ «یاری» در مقابله کردن، آن چیز سهمگینی است که در مقابل دیکتاتوریهای عظیم، عقلای مادینگر را به کرنش و پذیرش وا میدارد و مسیر نجاتبخش باورپذیر آن است که این مانع را رفع کند.
لذا بیشترین حجم آیات در کنار دعوت به قتال تعلق میگیرد و نه مثلاً مقابله اقتصادی یا آنچه اکنون «ساختن تمدن» با وجود تمدن مقابل خوانده میشود. مسیر نقشهراه قرآنی از «نابودی طرف مقابل» و رفع مانع، سپس «ساخت» تمدن عظیم الهی با آزاد شدن مردم از موانع و انحرافات و دشمنی ها و... می گذرد و نه برعکس.
📚جلد سوم کتاب الگوی راهبردی سیاست خارجی قرآن(نظام جنگ و صلح)، فصل اول، قرائن وجود جهاد ابتدایی
@rasekh_g
#برشی_از_کتاب
🔰شروط نصرت و فتح مومنین
در موضوع جنگ و صلح، قطعاً پیشبینی شکست یا پیروزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و واقع دنیوی نیز برای هر سیاستگذاری حداقل جهت تمهید شرایط از پیش، مهم است.
با نگاه به منطق طراحی سیاست خارجی در قرآن میتوان دریافت تکیه بر «یاری الهی» اصلیترین رکن تمایز این طراحی با طراحیهای مشابه آن است. اگر کسی یاری الهی را محدود بداند یا آن را عامل پیروزی نداند، رفتاری متفاوت خواهد داشت. برای مثال اگر این یاری را مخصوص جنگهای دفاعی بدانیم و نه ابتدایی، آمادگی و شرایط متفاوتی را برای ابتدا به جنگ لازم خواهیم دید و قس علی هذا.
حتی میتوان گفت در تجلیِ یاری الهی، «جنگ» متفاوت از دیگر وظائف بوده و خداوند تصمیم به یاری بی بدیل برای کسانی که با اعتماد به خدا وارد جنگ میشوند گرفته است. وظیفه نیز تبعیت از نقشهراه ثابت است که به مؤلفه «قدرت طرف مقابل» چندان وابسته نیست. ... وظیفه با قدرتمند شدن طرف مقابل عوض نمیشود، و پیروزی نیز با اجرای همان وظیفه خواهد آمد.
📚جلد سوم کتاب الگوی راهبردی سیاست خارجی قرآن(نظام جنگ و صلح)، فصل دوم
◀️ دریافت و مطالعه کتاب
@raskh_g
#برشی_از_کتاب
🔰قاعده مقاومت
برای اثبات این گزاره که «علت هر شکستی نه قدرت دشمن بلکه علتی داخلی است» نیاز به طی چند مقدمه است. اول اینکه وظیفه مومنین، استقامت بر نقشهراه ثابت قرآنی است که مؤلفه میزان قدرت طرف مقابل در آن اخذ نشده است. دوم اینکه با انجام وظیفه یاری الهی حتما میآید. سوم اینکه با وجود یاری الهی شکستی در کار نخواهد بود.
ابتدا عدم وابستگی وظیفه در نقشهراه به قدرت طرف مقابل را بررسی کرده، و سپس تلازم یاری الهی با پیروزی مومنین را بررسی می کنیم.
در این میان به این سوال نیز پاسخ میدهیم که، حال که قدرت و ابتکار دشمن نقشی در تغییر مسیر نقشهراه قرآنی ندارد، اصلیترین عامل پیچیدگی شرایط و وظائف، بروز شکستها و سختتر شدن مسیر چیست؟ این عامل «عصیان داخلی» است که راه اصلی درمان آن نیز «بازگشت به نقشهراه اولیه» به عنوان وظیفهی ثابت است.
📚جلد سوم کتاب الگوی راهبردی سیاست خارجی قرآن(نظام جنگ و صلح)، فصل دوم، قاعده مقاومت
⚠️برای دنبال کردن این مبحث در کتاب، به سایت مرکز راهبردی برهان مراجعه کنید.
@rasekh_g