#برشی_از_کتاب
💠تفاوت ماهوی رویکرد خداوند به جنگ در دو موقعیت متفاوت مکی و مدنی
در سنن الهی بحث شد که هرگاه مومنین در زمین هیچ مکنتی ندارند و پایگاهی را به دست نگرفتهاند که در آن «دین خدا را حاکم کنند»، امکانی برای مانور مومنین نیست و لذا نجات الهی غالباً با استقامت در «صبر راهبردی» و بدون دخالت مومنین بلکه با عذاب استیصال رقم میخورد.
اما پس از آن خداوند این نقش غیبی و عظیم خود در نجات و پیروزی را تبدیل به قالب «نصرت و یاری» نموده و مؤمنین را نیز که اکنون دستشان باز شده است امتحان خواهد کرد. مثل دستور اشاره شده در آیهی قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ ...(14توبه) و دیگر آیات از این دست. وجه تفاوت این دو سنخ موقعیت در تاریخ اسلام، در همین دستور «فعالانه» یا منفعلانه بودن مقاومت مسلمین و ابتکار عمل پیامبر(ص) برای فشار و شکست طرف مقابل جلوهگر شده و تفاوت نسخه تجویزشده خداوند را ایجاد میکند. در دوران مدنی مومنین باید ابتکار عمل را به دست گرفته و مطابق نسخه دین شروع به اقدام نمایند.
📚بخشی از متن کتاب «الگوی راهبردی سیاست خارجی حکومت اسلامی» جلد سوم، فصل اول، جهاد فعالانه در مقابل قریش
@rasekh_g
#برشی_از_کتاب
💠محوریت قتال و شکستن ابهت قطب مقابل با یاری الهی
نقشهراه قرآنی بر اساس تکیه به یاری الهی و شکستن ابهت قطب مقابل با یاری الهی تنظیم شده است. #جنگ نیز قالبی است که این وضعیت را به بهینهترین حالت به نمایش میگذارد و دور از واقع نیست اگر طریق نقشهراه قرآنی را «جنگپایه» در کنار «دعوتپایه» بودن بدانیم. تقریری از فضای آیات قرآن این است که: هرچند گستردهترین حجم آیات خطاب به غیر مؤمنین از جنس «دعوت» است اما این دعوت آنگاه «متمایز از دیگر دعوتها» میشود که «پیروزی در جنگ» بوسیله نصرت غیبی الهی در کنار آن قرار گیرد. چه در نگاه کسی که میخواهد واقعاً به این دعوت دل بسپرد و چه در نگاه کسی که میخواهد از این دعوت بترسد. زیرا نداشتنِ «یاری» در مقابله کردن، آن چیز سهمگینی است که در مقابل دیکتاتوریهای عظیم، عقلای مادینگر را به کرنش و پذیرش وا میدارد و مسیر نجاتبخش باورپذیر آن است که این مانع را رفع کند.
لذا بیشترین حجم آیات در کنار دعوت به قتال تعلق میگیرد و نه مثلاً مقابله اقتصادی یا آنچه اکنون «ساختن تمدن» با وجود تمدن مقابل خوانده میشود. مسیر نقشهراه قرآنی از «نابودی طرف مقابل» و رفع مانع، سپس «ساخت» تمدن عظیم الهی با آزاد شدن مردم از موانع و انحرافات و دشمنی ها و... می گذرد و نه برعکس.
📚جلد سوم کتاب الگوی راهبردی سیاست خارجی قرآن(نظام جنگ و صلح)، فصل اول، قرائن وجود جهاد ابتدایی
@rasekh_g
#برشی_از_کتاب
🔰شروط نصرت و فتح مومنین
در موضوع جنگ و صلح، قطعاً پیشبینی شکست یا پیروزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و واقع دنیوی نیز برای هر سیاستگذاری حداقل جهت تمهید شرایط از پیش، مهم است.
با نگاه به منطق طراحی سیاست خارجی در قرآن میتوان دریافت تکیه بر «یاری الهی» اصلیترین رکن تمایز این طراحی با طراحیهای مشابه آن است. اگر کسی یاری الهی را محدود بداند یا آن را عامل پیروزی نداند، رفتاری متفاوت خواهد داشت. برای مثال اگر این یاری را مخصوص جنگهای دفاعی بدانیم و نه ابتدایی، آمادگی و شرایط متفاوتی را برای ابتدا به جنگ لازم خواهیم دید و قس علی هذا.
حتی میتوان گفت در تجلیِ یاری الهی، «جنگ» متفاوت از دیگر وظائف بوده و خداوند تصمیم به یاری بی بدیل برای کسانی که با اعتماد به خدا وارد جنگ میشوند گرفته است. وظیفه نیز تبعیت از نقشهراه ثابت است که به مؤلفه «قدرت طرف مقابل» چندان وابسته نیست. ... وظیفه با قدرتمند شدن طرف مقابل عوض نمیشود، و پیروزی نیز با اجرای همان وظیفه خواهد آمد.
📚جلد سوم کتاب الگوی راهبردی سیاست خارجی قرآن(نظام جنگ و صلح)، فصل دوم
◀️ دریافت و مطالعه کتاب
@raskh_g
#برشی_از_کتاب
🔰قاعده مقاومت
برای اثبات این گزاره که «علت هر شکستی نه قدرت دشمن بلکه علتی داخلی است» نیاز به طی چند مقدمه است. اول اینکه وظیفه مومنین، استقامت بر نقشهراه ثابت قرآنی است که مؤلفه میزان قدرت طرف مقابل در آن اخذ نشده است. دوم اینکه با انجام وظیفه یاری الهی حتما میآید. سوم اینکه با وجود یاری الهی شکستی در کار نخواهد بود.
ابتدا عدم وابستگی وظیفه در نقشهراه به قدرت طرف مقابل را بررسی کرده، و سپس تلازم یاری الهی با پیروزی مومنین را بررسی می کنیم.
در این میان به این سوال نیز پاسخ میدهیم که، حال که قدرت و ابتکار دشمن نقشی در تغییر مسیر نقشهراه قرآنی ندارد، اصلیترین عامل پیچیدگی شرایط و وظائف، بروز شکستها و سختتر شدن مسیر چیست؟ این عامل «عصیان داخلی» است که راه اصلی درمان آن نیز «بازگشت به نقشهراه اولیه» به عنوان وظیفهی ثابت است.
📚جلد سوم کتاب الگوی راهبردی سیاست خارجی قرآن(نظام جنگ و صلح)، فصل دوم، قاعده مقاومت
⚠️برای دنبال کردن این مبحث در کتاب، به سایت مرکز راهبردی برهان مراجعه کنید.
@rasekh_g
🔰 جهان به کجا میرود؟
❓ آیا در آستانۀ جنگ جهانی سوم هستیم؟
با آغاز جنگ اوکراین، آتش خفتۀ زیر خاکستر در روابط بسیاری از کشورها با یکدیگر فروزان شد. بسیاری از تحلیلگران دنیا را در آستانۀ یک تغییر بزرگ تحلیل میکنند. هندسۀ روابط میان کشورها نیز به سرعت شروع به تغییر کرد. جهان دچار بحران انرژی و غذا شد.
تمام این موضوعات برخی را به این گمان رسانده که امروز بیش از هر زمان دیگری به جنگ جهانی سوم نزدیک هستیم.
🔶 با حضور اساتید:
👈 دکتر فؤاد ایزدی (متخصص حوزۀ آمریکا)
👈 دکتر شعیب بهمن (متخصص حوزۀ اوراسیا)
🕕 یکشنبه 29 خرداد ساعت 18 الی 20
🆔 در شبستان مجازی
https://vc.sharif.edu/ch/shabestan
@rasekh_g
گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم برگزار میکند:
✅ دوره تربیت استراتژیستهای جوان
(سطح مقدماتی)
👈دورهای برای آشنایی جوانان متفکر و دغدغه مند ایران اسلامی با تفکر راهبردی و روش حل مسئله قرآنی در جهت استفاده در حکمرانی کشور بالأخص حوزه سیاست خارجه
🔻محورهای دوره:
🔸ترسیم چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید جهانی
🔺بررسی مدل حکمرانی و جهانبینی بر اساس مبانی قرآن کریم
🔹بررسی مبانی دینی و قرآنی در راستای تولید راهبرد جدید سیاست خارجی
🔹 بررسی راهبردها و مدلهای کلان و متعارف سیاست خارجی
🔸ارائه با محوریت مباحث قرآنی (دعوت از چند اندیشمند حوزه تفکر راهبردی)
🔻اهداف دوره:
🇮🇷 برداشتن گامی محکم برای تربیت استراتژیستهای تراز انقلاب اسلامی
📔تلاش برای رسیدن به پیشنهادات و ابتکارات اجرایی منطبق بر مبانی
💡آشنایی نسبی با روش قرآنی تدوین راهبردهای حل مسائل حکمرانی
❓اطلاعات دوره:
👳♂👨🎓 مخاطبین: برادران و خواهران طلبه و دانشجو
نحوه برگزاری: حضوری و مجازی
⏱زمان: سهشنبهها بلافاصله پس از نماز مغرب و عشاء بمدت ۷۵ دقیقه
▶️ تعداد جلسات: ۱۰ جلسه در قالب دوره مقدماتی زمستانه
🗓شروع دوره: از سهشنبه ۱۳ دی ماه
🗓مهلت ثبت نام: ۱ لغایت ۱۰ دی ماه
📋اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
Lk3.ir
👨👧👦عضویت در خانواده مرکز راهبری برهان
https://eitaa.com/joinchat/2819424319C5600cf07d3
👨👧👦به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2533032055Cc4fd6f813d
گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان و سازمان دارالقرآن کریم برگزار میکند:
🔶 دوره تربیت #استراتژیستهای_جوان (سطح مقدماتی)
💌 دورهای جذاب و ضروری ، همراه با تخفیف بسیار ویژه
👈 برای آشنایی جوانان متفکر و دغدغهمند ایران اسلامی با تفکر راهبردی و روش حل مسئله قرآنی
❓اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره: Lk3.ir
👨👧👦 عضویت در خانواده مرکز راهبری برهان:
https://eitaa.com/joinchat/2819424319C5600cf07d3
👨👧👦 به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2533032055Cc4fd6f813d
💠 جلسه اول دوره مقدماتی تربیت استراتژیست های جوان
🔰محورهای جلسه:
1⃣معرفی دوره
2⃣مدل حکمرانی قرآنی با تطبیق بر سیاست خارجی
👤اساتید:
حجت الاسلام قاسمیان
حجت الاسلام تقیزاده
🕙 زمان: سه شنبه ۱۳ دی ماه از ساعت ۱۸
🏠 مکان: سازمان دارالقرآن کریم، واقع در خیابان رشت (ضلع شمالی دانشگاه امیرکبیر)
♦️ لینک شرکت مجازی در جلسه در اختیار کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار خواهد گرفت.
👨👧👦 عضویت در خانواده مرکز راهبری برهان:
https://eitaa.com/joinchat/2819424319C5600cf07d3
👨👧👦 به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2533032055Cc4fd6f813d
⚔ آنچه رخ داد، قتل نیست؛ #قتال است.
(گزیده سخنرانی مراسم شهادت حاج قاسم سلیمانی، هیئت الزهرا (س))
🔺امروز ما در معرض یک آزمون بزرگ قرار داریم: آزمون انتقام سخت.
🔸 مطلب حاج قاسم، مطلب حماسه و مقاومت است. مطلب پرچمداری مقاومت است نه یک فرد و یک شخص. آنها یک شخص را نزدند و وارد ماجرای قتل نشدند؛ بلکه وارد ماجرای قتال و فتنه شدند.
✊ اگر ایران ما و مردم و ملت مقاوم ما پشت سر رهبری نشان بدهند که مقاومند و انتقام سختبگیر هستند، اتفاقات بسیار روشنی در شرف رخ دادن است
🚩 امروز ما در معرض حماسهایم نه عزاداری. رهبر ما حرف حساب و انقلابی میزند، حرف سیاسی نمیزند. وقتی ایشان گفته «انتقام سخت در پیش است» این را باید مردم، دانشجوها و نخبگان تکرار کنند.
❇️ باید پویشها راه بیاندازند. عماروار دست به قبضه شمشیر نشان بدهیم به رهبر که "اهل انتقام سخت" هستیم. آن موقع است که در شُرُف یک اتفاق بزرگ خواهیم بود. حوادثی که فکر میکردیم سالیانی برای آنها باید بگذرد، خدا خواسته ـ مثل بدر که نمی دانستند قرار است وارد جنگ شوند و وارد شدند و پیروزی و عزت یافتند ـ و ممکن است در آستانه آن قرار بگیریم.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
تهیهی سوخت حقیقی با ماست
✍سید مقدام حیدری: حضرت آقا در نماز جمعهی اخیرشان بعد از شهادت حاج قاسم فرمودند: «این فریاد انتقامی که از مردم شنیده شد در سرتاسر کشور، در واقع این فریاد انتقام، سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد.» شاید «سوخت حقیقی» یعنی آن چیزی است که شلیک انتقام، فعلا متوقف بر آن است. و شاید یعنی این که سرداران ارتش و سپاه ما تا فریاد تر و تمیز انتقامخواهی ملت، پشتشان را گرم نکند، ماشه را فشار نمیدهند.
انتقام خون حاج قاسم که حد اقلش بیرون انداختن کل نیروهای آمریکایی از منطقه و نابودی اسرائیل است، قطعا از مقدمات ظهور امام زمان(عج) خواهد بود. پس «فریاد انتقامخواهی» از آن کارهای به شدت منتظرانه و زمینهساز است. این یک قلم جنس جدید را به سبد کارهای منتظرانه باید اضافه کرد.
زمینهها و مقدمات ظهور امام زمان(عج) به صورت تدریجی و طبیعی محقق خواهند شد. یعنی هر چه امام زمان(عج) بعد از ظهور میخواهد انجام دهد، باید زمینههایش را یارانش در زمان غیبت فراهم کنند. اگر امام زمان(عج)، خود را با جدش حسین(ع) معرفی خواهد کرد، پس قبل از ظهور باید منتظرانش امام حسین(ع) را به اهل عالم شناسانده باشند. اگر امام زمان(عج) عدالت اجتماعی را محقق خواهد ساخت، پس یارانش باید پویشهای خدمترسانی در حد وسیع راه انداخته باشند. اگر در حکومت امام زمان(ع) کار جهادی گسترده خواهد شد، پس فرهنگ کار جهادی را یارانش در زمان غیبت باید جا انداخته باشند. و اگر امام زمان(عج) منتقم خواهد بود، پس فریاد انتقامخواهی در زمان غیبت باید راه افتاده باشد!
راستی کدام شهید انقلاب را سراغ داریم که اینقدر رهبر انقلاب بر انتقام خونش تأکید کرده باشد؛ آن هم با چند جور عبارت؟! آیا میشود باور کرد که هیچ خبری نیست؟! چرا هیچ شهیدی را سراغ نداریم که هر هفته در لحظهی شهادتش دلها را تکان بدهد و یاد و نامش دوباره بر سر زبانها و پستها و استوریها بیاید؛ جز حاج قاسم؟! لابد یک خبری هست دیگر!
انگار خدا طراحی کرده یک قطعه از جدول ظهور، فریاد انتقامخواهی باشد. و شاید طراحی کرده هر شب جمعه همزمان با لحظهی شهادت حاج قاسم این فریاد تکرار شود، تا یک صبحِ جمعه خودِ منتقم بیاید. بعید نیست چنین طراحی و تقدیری در کار باشد!
اگر درست داریم فکر میکنیم و پربیراه نمیگوییم، پس «فریاد انتقام» نباید مقطعی و گذرا باشد، نباید موجی راه بیفتد و بخوابد؛ باید هر چند آهسته، ولی پیوسته باشد. شبهای جمعه را باید «قرار هفتگی» فریادِ انتقام بدانیم. در آن شب خیلی کارها میشود کرد؛ مثلا:
پستهای «کجایی حاجی که یادت به خیر» جای خود را به پستهای انتقامخواهی بدهند. کارهای خیری و محرومیتزدایی به عنوان «نذر انتقام خون حاج قاسم» انجام بگیرد. شبهای جمعه جوانها تیشرتی با عبارتی انتقامخواهانه بپوشند و در شهر راه بروند. ایستگاههای صلواتی با عنوان «نذر انتقام خون حاج قاسم» فعالیت کنند. در میدانهای شهر، ایستگاههای صلواتی از مردم پذیرایی کنند و پشت ماشینِ علاقهمندان، عبارتی انتقامخواهانه بنویسند. در شبهای جمعه حتی روی حلیم و شلهزردِ نذری هم میتوان با دارچین فریاد انتقام سر داد. مغازهدارها و کاسبها هم میتوانند شبهای جمعه، نذرِ انتقام خون حاج قاسم کمی تخفیف بدهند. هزار جور کار خیر و بذل و انفاق را میتوان با این عنوان انجام داد، تا اجر جهاد و انتظار هم بگیرد. بگذارید عالم و آدم بفهمند خونخواهان حاج قاسم چقدر مهربانند.
یادمان باشد انتقام گرفتن از آمریکا و اسرائیل، فقط بر عهدهی سرداران نظامی کشورمان نیست، تهیهی سوخت حقیقیاش با ماست.
💠 جلسه دوم دوره مقدماتی تربیت استراتژیست های جوان
🔰محورهای جلسه:
1️⃣بررسی تطبیقی آیات قرآن کریم در عرصه سیاست خارجی
2️⃣بازخوانی اندیشه امامین انقلاب در رابطه با صدور انقلاب و برسی نظریات چند اندیشمند عرصه روابط بین الملل
👤استاد:
حجت الاسلام تقیزاده
🕙 زمان: سه شنبه ۲۰ دی ماه از ساعت ۱۸
🏠 مکان: سازمان دارالقرآن کریم، واقع در خیابان رشت (ضلع شمالی دانشگاه امیرکبیر)
♦️ لینک شرکت مجازی در جلسه در اختیار کسانی که در دوره ثبت نام کرده اند قرار خواهد گرفت.
👨👧👦 عضویت در خانواده مرکز راهبری برهان:
https://eitaa.com/joinchat/2819424319C5600cf07d3
👨👧👦 به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2533032055Cc4fd6f813d
چند آیه ای درباره جنگ کریدورها: خیالتان راحت، همه چیز در باب «اِفعال» است
در بحث از «جایگاه ایران در نظم نوین جهانی» و استراتژی سیاست خارجی آن، بسیار از «جنگ کریدورها» یاد می شود. اما -فارغ از لایه های بعدی سیاستگذاری- منابع دینی سیاست خارجی در این مورد چه می گویند؟
✅مدت ها قبل که مکه پایگاه دین حنیف بود شباهتی عجیب در شرایط کریدورها با امروز وجود داشت:
1️⃣ شباهت در ضعف جاده دریایی در اتصال شرق به غرب. آن روز به دلیل ضعف دریانوردی برای مسیرهای طولانی و امروز به دلیل فشار غرب بر جادة دریایی از طرح یک کمربند یک جاده. جادة ابریشم خشکی، اهمیتی روزافزون یافت و آنچه به عنوان طرح جادة شاهی شناخته می شود، موازنة استراتژیک ایران را شکل داده بود. در این میان در دورة منتهی به ظهور اسلام، جنگ های ایران و روم موجب ناامنی مسیر ایران شده و قسمتی از این تجارت به سوی دریای سرخ و در یک کلمه، به مسیر «نجد» سرازیر شد و «مکه» را «ثروتمند» و «امن» نمود.
لِإيلافِ قُرَيْشٍ (1)إيلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّيْفِ (2)فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ (3)الَّذي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ (4قریش)
همان چیزی که اکنون توسط کشورها از رقابت کریدوری پیگیری می گردد: سفرهای تجاری که هم «تضمین اقتصادی» باشد و هم به دلیل گره خوردن منافع طرف های تجاری متعدد به امنیت کریدورها، «تضمین امنیتی» باشد.
همه چیز در باب «اِفعال» از این واقعه است: این باب، فعل را متعدی می کند. یعنی این اتفاق خود به خود، یا بر اثر تلاش خودِ آنان نیافتاد. این خداوند بود که تألیف را ایجاد کرد، این شرایط را به وجود آورد، و بنابراین باید در مقابل این نعمت همان پروردگار این بیت را بپرستند که این نعمت را داد (3-4).
☑️پس تا اینجای کار به نظر می رسد به ورود در رقابت کریدورها، تلاش برای ایجاد زیرساخت های آن، و همچنین بهره بردن از منافع اقتصادی و امنیتی آن اشکالی ندارد و بلکه به عنوان یک نعمت الهی محسوب می گردد. اما به یک شرط: بدانیم که نعمت دهنده خداست، و به عبادت و نتیجتاً تسلیم نسبت به امر او در امر سیاست خارجی منجر گردد.
2️⃣ شباهت در جایگاه ظاهری «جمهوری اسلامی» در رقابت و جنگ دو ابرقدرت.
هرچند شکی نیست اسلام در ادامه تبدیل به یک ابرقدرت شد؛ اما در دوره های اولیه، قدرت مادی در دست دیگرانی بود که منابع اقتصادی و امنیتی جهان را در دست گرفته بودند، همچون ایران، روم و چین. اسلام خصوصاً از منظر اقتصادی یک بازیگر میانی بود که اولویت خود را نیز تبعیت از نقشه راه سیاست خارجی الهی گذاشته و طبق این دستورالعمل، در گام های بعدی باید به سوی مواجهه با ایران و روم می رفت.
این نگاه که واقع بینانه خود را در بازی ابرقدرتها وارد کنیم و کسب منافع حداکثری در فرایند انتقال قدرت از غرب به شرق را دنبال نماییم اشکالی ندارد، اما نباید مانع از اعتماد به نفس، و پیگیری نقشِ حاکمیت اسلامی در زمین بازی خداوند گردد، که در گام های بعدی کلّ بازی را به هم خواهد زد.
اما در عین حال، جالب آن که اسلام، خود را منتسب به خدا دانسته و خداوند هم تنها قدرتی است که حتی مناسبات ابرقدرت ها را رقم می زند. هرچند بازیگری که خود در حال پرورش آن -به میزانی که عصیان نکند- هست، هنوز به آن سطح نرسیده باشد.
غُلِبَتِ الرُّومُ (2)في أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ (3)في بِضْعِ سِنينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ (4)بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ (5)وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (6)يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ (7). *این مناسبات عظیم میان قدرت ها هرچند چشم ها را خیره کند، همه چیزی جز ظاهر حیات دنیا نیست که همه مناسبات و محاسباتش از قبل تا بعد، محکوم برنامه الهی است.
3️⃣گاه گفته می شود همکاری با شرق در گروی برجام با غرب است. یا تنش زدایی و حداقل، عدم تنش زایی در روابط خارجی.
اولاً این همکاری بیش از آن که در گروی تنش زایی های منفعلانه باشد، در گروی «مهم شدن» است. تحریم، خود معلول ضعف استراتژیک در جایگاه ایران بوده و نه عامل آن. امریکا وقتی بازار نفت را بی نیاز از نفت ایران دید و تنگة هرمز را نیز در خطر ندید، تحریم را هرچه بیشتر تشدید نمود چون موازنة موقت قبلی «ثبات بازار نفت در برابر عدم فشار به ایران» از میان رفته بود. پس چه با تنش و چه بدون آن، مهمترین رکن انجام «اقدامات ایجابی» است.
👨👧👦 به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2533032055Cc4fd6f813d
ثانیاً تنش زایی برای نپذیرفتن حرف زور، در برنامه الهی قرار می گیرد و لذا تقابل با غرب در این طرح، هرگز مانع رشد استراتژیک در آینده نخواهد شد.
خداوند باری دیگر در مورد جدایی تجّار کارکُشتة از نجد به دلیل تنش زایی اسلام چنین فرمود: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ حَكيمٌ (28توبه). تنش زایی هرچند خوف از فقر بیاورد اما همة کار به دست خداست و موازنه را ایجاد خواهد کرد .
اگر ما درست برنامه ریزی کرده ایم و در تامین زیرساخت و ایجاد فرصت سرمایه گذاری کم نگذاشته ایم، دیگر کافی است بگذاریم چینی ها دورهایشان را بزنند: متحد چین در پاکستان را امریکا سرنگون کند و پایگاه نظامی در آنجا را پیگیری نماید؛ روسیه را در جنگ اوکراین تضعیف کند و محیط کریدور آن را ناامن نماید. طالبان را به سمت همکاری با امریکا بکشاند و ترکیه را نیز با فشار اقتصادیِ بسیار دمِ دستی، به راحتی کنترل کند. سنگر اردوغان هم که -بد یا خوب- فتح شود، خود خواهد فهمید که مسیر آسیای میانه به ایران تا مدیترانه باثبات ترین مسیر خواهد بود.
ایران باید بدون دستپاچگی، مسیر استراتژیک خود را دنبال نماید. توان کنترل امنیت (و کنترل امنیت زدایی) در محور مقاومت، خلیج فارس، و... بدون عقبگرد؛ ولو با وجود هرگونه مشکل و فراز و نشیب ظاهری.
👨👧👦 به گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2533032055Cc4fd6f813d