eitaa logo
رشحات
55 دنبال‌کننده
2 عکس
1 ویدیو
0 فایل
تکه های نابی که میخوانم
مشاهده در ایتا
دانلود
چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت :)
روی عن رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: لَا تَزُولُ قَدَمَا الْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَع»؛ در روز قیامت نمیگذارند قدم از قدم برداری تا اینکه از چهار چیز تو را مورد سؤال قرار بدهند: «عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ»؛ عمرت را در چه گذراندی؟ آیا زحمات انبیا علم السلام را فراموش کردی و نادیده گرفتی؟ «وَ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاهُ»؛ از جوانیت که آن را در چه چیزی کهنه کردی؟ «وَعَنْ عِلْمِهِ كَيْفَ عَمِلَ بِه»؛ و از علمـت که چگونه به وظایفت عمل کردی؟ «وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَا أَنْفَقَه»؛ مالها را از کجا آوردی و در چه مصرفی خرج کردی؟ . مشکاة الانوار - ص۱۷۱
از حضرت امیر علیه‌السلام نقل شده: «ای مردم بدانید، من حقی بر شما دارم و شما هم حقی بر من دارید؛ اما آن حقی که شما بر من دارید این است که من برنامه های دینی شما را برایتان بیان کنم؛ اما آن حقی که من برشما دارم اطاعت از من است. بدانید که حبّ ما اهل بیت بدون عمل بی ثمر است و عمل بدون حُبّ ما نیز بیهوده است.» -نهج البلاغه- خطبه ۳۴
مسلمان حتی در امور ساده مثل نوع غذا و نوع لباس که به ظاهر حلال می باشد، نباید از غیر مسلمان الگو گرفته و به رنگ آنان درآید، بلکه باید عزّت و استقلال خود را حفظ کند و گمان نکند که در آداب زندگی اسلامی نقصی هست که با استفاده از فرهنگ غرب باید آن را جبران کند ره‌نما؛ بخش سوم؛ علامه محمدحسین طهرانی
سپس امیرالمؤمنین ع فرمودند: ای عبدالله حمد و شکر مختص خدائی است که وسیله پاک نمودن گناهان شیعیان ما را محنتها و سختیهایشان قرار داد تا آنکه طاعاتشان محفوظ مانده و بر آنها مستحق ثواب باشند. بحارالانوار
خط و زبان از مهمترین وسائل انتقال فرهنگ و آداب و رسوم است و خط و زبان انگلیسی وسیله رواج فرهنگ کفر در میان مسلمانان است و اجتناب از آن در غیر ضرورت لازم است. مرحوم حجّه الإسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالمجید سالم از محضر حضرت علامه آیة الله حسینی طهرانی سؤال نموده بود که اگر کسی فقط دو لباس داشته باشد و بر یکی تصویر حیوان ذی روحی باشد و بر روی یکی عبارتی به زبان انگلیسی نوشته شده باشد، کدام یک ارجح است؟ ایشان بی درنگ فرموده بودند لباسی که تصویر حیوان بر روی آن است. این سخن را ایشان در حالی فرموده اند که تصویر ذی روح در روایات به طور خاص مورد نهی قرار گرفته است ولی تأثیر خط انگلیسی در ترویج فرهنگ کفر آنقدر زیاد است که بی شک ضررش از تصویر ذی روح بیشتر است. عزّت مسلمان اصلاً اجازه نمیدهد که لباسی بپوشد که زبان کفار که نماد و نشانه فرهنگ آنهاست بر روی سینه ،آن نقش بسته و دیده میشود ره‌نما؛ علامه طهرانی؛ جلد سوم؛ ص ۱۴۴
«وَ مِمَّا رَزَقْناهُم يُنفِقُونَ» یعنی چه؟ یعنی مؤمنین آن کسانی هستند که از آنچه ما به آنان روزی کرده ایم، اسمِ مال در آن نیست؛ یا از پولهایی که به آنها دادیم؟ نه فرق نمیکند از پولی که دادیم از عمری که دادیم از فرزندی که دادیم از آبرویی که دادیم از توان جسمی ای که دادیم از زبانی که دادیم، از فکر و مغزی که دادیم از همه امکاناتی که دادیم فرمود مِمّا رَزَقناهم» از هرآنچه ما به آنها روزی داده ایم چه میکنند؟ يُنفِقُونَ». انفاق می‌کنند. یعنی به جا خرج میکنند نه هر خرج کردنی. یکی از نشانه های مؤمن است. طرح کلی اندیشه اسلامی، آقا، ص 58
باید بشینیم با خودمان فکر کنیم ببینیم که اگر سبک زندگی ما را اکنون به ابلیس عرضه کنند خوش حال میشود یا ناراحت ، اگر ما به گونه ای زندگی کنیم که دشمن از ما عصبانی نشود یعنی داریم غلط زندگی میکنیم و در میدان معرکه نیستیم .
مرحوم حضرت آقای حداد در پاسخ به این سؤال که راه توفیق تشرف به محضر امام زمان چیست؟ ضمن بیان مطالبی فرمودند: «ما رعیت هستیم و آن حضرت سلطان است. سلطان بايد إذن دهد و رعیت را به حضور خود بخواند و هر زمان مصلحت و حکمت اقتضاء کرد لقاء و دیدار با سلطان میسور میشود نه اینکه رعیت هر وقت اراده کرد بتواند سلطان را احضار کرده و با او ملاقات نماید. ره‌نما؛ جلد سوم؛ ص ۲۸۲
انسانی که سر به راهی گذاشته و دارد حرکت میکند دارد به سوی مقصود و مقصدی میرود، ده ها انگیزه ممکن است او را از پیمودن این راه و تعقیب این هدف باز دارند. ،ترس یکی از این انگیزه هاست؛ رعب ،بیم ،هراس. از ترس ممکن است این راه را ادامه ندهد. ترس از چه؟ ترس از گرسنگی بین راه، ترس از دزد میان راه، ترس از گرگ درنده ای که در راه کمین کرده، ترس از زحمت ها و بیخوابیهای این راه و بالاخره ترس از نرسیدن. این یک مقوله از چیزهایی که مانع میشود از اینکه این راهرو، راه خود را تعقیب کند و پیش برود. طمع یکی دیگرش است طمع به چه؟ طمع به زندگی راحت که اگر من این راه را نپیمایم، دنبال این مقصود حرکت نکنم و نروم، در رختخواب گرم و نرم خانه خودم بخوابم، پهلوی فرزندان و زن محبوبم به سر ببرم؛ این یک چیزی است که برای یک انسان معمولی، برای یک انسان کوچک، برای یک روح ضعیف ایده آل است، محبوب است، مطلوب است، برایش خودکشان میکند، پیداست که حاضر نیست آن را به آسانی از دست بدهد. طمع به زندگی راحت، طمع به پول آن کسی که میگوید اگر این راه را نرفتی، این کیسه پول برای تو، طمع رسیدن به مقامهایی که اگر این دربه دری را قبول نکردی آن مقامها در انتظار توست، طمع! اینها انگیزه هایی است که انسان را از پیمودن این راه باز میدارد، ترسها و طمعها؛ ترسها را که بشکافیم، دهها مقوله پیدا میشوند؛ طمعها را که بشکافیم دهها مقوله دیگر پیدا می‌شوند، راحت طلبی‌ها، عافیت طلبی‌ها، فرصت طلبی‌ها، نفع طلبی‌ها و از این قبیل. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- حضرت آقا ص ۱۲۵
⭕️ طلبگی و فعالیت اقتصادی ❇️ خاطره شهید بهشتی درباره دعوت ایشان به فعالیت اقتصادی در سالهای قبل از انقلاب: ▪️دوستانی که شرکتی عمرانی را تأسیس کرده بودند نزد من آمدند و گفتند می‌خواهیم برای برکت این شرکت، شما هم سهامدار شوید. ▪️گفتم ما طلبه هستیم و سرباز امام زمان (عج)، مناسب نیست که در این مقولات وارد شویم؛ رزّاق خداست و اگر برای او کار کنیم، روزی ما را خودش می‌رساند. ▪️آن گاه که دیدند اصرار آنها نتیجه نداد، تصور کردند انکار من ممکن است برای این باشد که سرمایه‌ای برای مشارکت ندارم لذا پیشنهاد کردند که شما لازم نیست سرمایه گذاری کنید ما خودمان کل سرمایه شرکت را تأمین می‌کنیم، فقط قبول کنید که درصدی از سهام به نام شما شود و سود آن را تقدیمتان کنیم. ▪️دوباره به آنها جواب منفی دادم و استدلال کردم دلیل نپذیرفتن صرفاً به خاطر داشتن یا نداشتن سرمایه نیست و اصولاً قصد ندارم در این نوع مسائل وارد شوم؛ اما آن دوستان به اصرار خود ادامه دادند و پیشنهاد کردند که شما شریک شوید و سود آن را نه برای خودتان که برای پیشبرد نهضت و ترویج اسلام صرف کنید. باز هم نپذیرفتم و نهایتاً گفتند ما آماده هستیم بدون اینکه شما آورده‌ای در شرکت داشته باشید، بخشی از سهام شرکت را به نام شما کنیم تا سود آن را برای امور عام المنفعه و هزینه فعالیتهای انقلابی اختصاص بدهید. باز هم قبول نکردم چون ورود در امور اقتصادی را مغایر با حفظ زی طلبگی‌ می دانستم. 📚 سیره شهید دکتر بهشتی، ص۱۴۸ 🔹اگر برخی روحانیون این گونه از زی طلبگی مراقبت می کردند زبان دشمنان در خصوص مفاسد اقتصادی روحانیت دراز نمی شد! @pas_kouchehaie_enghelab