eitaa logo
رشیدانه (آرام) ها
538 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
140 فایل
تصمیم‌کده‌ی آرام،ربع قرن خروجی https://eitaa.com/tasmimearami خانه پنج ضلعی⁩:خانه،مسجد،ازدواج،مدرسه،دولت آذر۱۴۰۱:شروع‌آزمایشی‌مؤسسات⁦۱۴ گانه تخصصی خانواده‌محوری آبان۱۴۰۳ثبت رسمی مدیر @nezamfekri سرپرست آرام @nezamfekri313 شماره کارت آرام #6063731232580465
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️معرفی کانال ها و فعالیتهای عزیزان دغدغه مند، خلاق و منظم و پیگیر ✨انتقال مستقیم از کانال دوستان (فوروارد) 🔷🔸عنوان: نظام اندیشه ی اسلامی ⏩@andishe1399 @rashidaneha
✍️اصلا و اصلا از شهید مطهری ناراحت نشوید!!!😔 👌با دقت مطالعه نماییم تا شهید مطهری شویم✨ ⏩@rashidaneha
🔹استاد مطهری: مطلبي مي‌خواهم بگويم [که شايد براي برخي ناراحت کننده باشد، چون‌] بعضي از جوانان از شنيدن چيزي که برخلاف ميلشان باشد ناراحت مي‌شوند. جمله‌اي به امام حسين عليه السلام منسوب شده است که نه معنايش درست است و نه در هيچ کتابي گفته شده که اين جمله از امام حسين عليه السلام است و چهل، پنجاه سال هم بيشتر نيست که در دهانها افتاده است. مي‌گويند امام حسين عليه السلام فرموده است: انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهادٌ حيات يعني داشتن يک عقيده و در راه آن عقيده جهاد کردن. نه، اين با فکر فرنگيها جور در مي‌آيد که مي‌گويند انسان بايد يک عقيده‌اي داشته باشد و در راه آن عقيده بجنگد. قرآن از «حق» سخن به ميان مي‌آورد. حيات از نظر قرآن يعني حق پرستي و جهاد در راه حق، نه عقيده و جهاد در راه عقيده. عقيده ممکن است حق باشد و ممکن است باطل باشد. «عقيده» انعقاد است. هزاران انعقاد در ذهن انسان پيدا مي‌شود. اين، مکتب ديگري [غير از اسلام‌] است که مي‌گويد انسان بايد بالاخره يک عقيده و آرمان و ايده‌اي داشته باشد و بايد در راه آن آرمان هم جهاد و کوشش کند. حال آن عقيده چيست؟ مي‌گويند هرچه مي‌خواهد باشد. قرآن حرفهايش خيلي حساب شده است؛ هميشه مي‌گويد حق و جهاد در راه حق، نمي‌گويد عقيده و جهاد در راه عقيده. مي‌گويد اول عقيده‌ات را بايد اصلاح کني. بسا هست که اولين جهاد تو جهاد با خود عقيده‌ات است. اول بايد با عقيده‌ات جهاد کني و عقيده درست و صحيح و حق را به دست بياوري. بعد که حق را کشف کردي، بايد در راه حق جهاد کني‌. رک: انسان كامل، ص ۱۱۲. 🔹مرحوم ‌شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری می‌گفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری بوجود میآورد و دستاویز گروههای منحرف شده است» سخنرانی شهید مفتح در تاریخ 17 اردیبهشت 1357 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران بمناسبت بزرگداشت هفتمین شب شهادت استاد مطهری. 🔹استاد یوسفی غروی: جملۀ «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، بنام احمد شوقي. بیت کاملش اینست: قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ. 🌹 https://eitaa.com/andishe1399
🔹توصيه‌اي به جوانان‌ استاد مطهری: من مطلبي را در مسجد جاويد گفتم که براي توضيح باز در اينجا تکرار مي‌کنم. در يکي از آن جلسات درباره اين جمله‌اي که اخيراً به نام امام حسين عليه السلام معروف شده که: انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهادٌعرض کردم که در هيچ مدرکي از مدارک اسلامي چنين جمله‌اي از امام حسين عليه السلام نقل نشده است، بنابراين سند ندارد. اين جمله‌ معنايش هم درست نيست و با منطق امام حسين جور در نمي‌آيد. منطق اسلام اين نيست که زندگي اين است که انسان يک عقيده‌اي داشته باشد و در راه عقيده‌اش جهاد کند. در اسلام صحبت عقيده نيست، صحبت «حق» است. زندگي اين است که انسان حق را پيدا کند و در راه حق جهاد کند. اين مسئله که در راه عقيده بايد جهاد کرد، يک فکر فرنگي است که بعدها در ميان مسلمين به صورت اين شعر آمده است: قِفْ دونَ رَأْيک فِي الْحَياةِ مُجاهِداً انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهادٌ من مي‌خواهم اين مطلب را عرض کنم- چون ديدم چند نفر از جوانان دلشان مي‌خواهد که اين جمله از امام حسين باشد و خوششان نيامده است که من گفتم اين جمله از امام حسين نيست- که ما براي نسل جوان اين احترام را نسبت به نسل گذشته قائل هستيم که آنان را حقيقت جو مي‌دانيم، نه متعصب در عقيده‌اي که- ولو بدون دليل- پيدا کرده است. اولًا اگر بنا شود نسل جوان اين‌طور باشد که اگر يک چيزي در کلّه‌اش رفت، نشود آن را بيرون آورد و اگر بدون هيچ دليل و منطقي چيزي را گفت، نشود با او درباره عقيده‌اش حرف زد، اين نسل هم مانندنسل کهن مي‌شود؛ منتها شما از اين جمله خوشت آمده و او از جمله ديگري خوشش آمده؛ او بي دليل به عقيده خودش چسبيده، شما هم بي‌دليل به عقيده خودت چسبيده‌اي. ثانياً شما عجالتاً از زبان دوست خودتان مي‌شنويد که اين جمله نه منطقاً با اسلام تطبيق مي‌کند و نه در هيچ کتابي مدرک و سندي دارد. حال فرض کنيم يک آدمي از مخالفان و دشمنان شما، يک آدم غير مسلمان که انسان واردي باشد، به شما که دائماً مي‌گوييد جمله‌ انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهادٌرا امام حسين گفته است، بگويد: هرچه که امام حسين گفته است، لابد مدرک و سندي در کتابي دارد؛ امام حسين در کجا اين سخن را گفته است؟ شما که پيدا نمي‌کنيد. بعد مي‌آييد سراغ من، مي‌گوييد: اين جمله‌ انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهادٌدر کجاست؟ زود به من نشان بده، مي‌خواهم مدرکش را به يک آدم مخالفي که با او مباحثه کرده‌ام نشان دهم. آن وقت من به شما مي‌گويم: اين جمله در هيچ کتابي وجود ندارد. به من خواهيد گفت: پس چرا تا به حال به من نگفتيد؟ شما که هميشه مي‌ديدي ما اين حرفها را مي‌زنيم، چرا يک بار به ما نگفتي اين جمله از کلمات امام حسين نيست که ما اين اشتباه را نکنيم؟ همان وقت، مثل شمايي به مثل مني حمله خواهيد کرد که شما چرا اينقدر سکوت کرديد، نگفتيد و نگفتيد تا وقتي که ما در مقابل دشمن گرفتار شديم و محکومش‌ شديم؟ حالا داري به ما مي‌گويي که چنين جمله‌اي نيست؟!. ثالثاً اگر شما از جنبه حماسي شيفته اين جمله هستيد، امام حسين عليه السلام جمله‌هايي صد درجه بالاتر از اين جمله دارد. آيا انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهادٌبالاتر است يا همين جمله‌اي که خواندم: مَوْتٌ في عِزٍّ خَيرٌ مِنْ حياةٍ في ذُلٍ‌؛ کدام يک بهتر است؟ آيا اين جمله بهتر است يا جمله روز عاشوراي امام حسين عليه السلام که فرمود: الْمَوْتُ اوْلي‌ مِنْ رُکوبِ الْعارِ وَ الْعارُ اوْلي‌ مِنْ دُخولِ النّارِ «1» آيا اين جمله بالاتر است يا همان جمله ديگر روز عاشوراي امام حسين عليه السلام که فرمود: الا وَ انَّ الدَّعِي ابْنَ الدَّعِي قَدْ رَکزَ بَينَ اثْنَتَينِ بَينَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ، يأْبَي اللَّهُ ذلِک لَنا وَ رَسولُهُ وَ الْمُؤْمِنونَ وَ حُجورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ.. آيا آن جمله بالاتر است يا جمله‌اي که در خطبه‌اش فرمود: مَنْ کانَ باذِلًا فينا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلي لِقاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيرْحَلْ مَعَنا فَانّي راحِلٌ مُصْبِحاً انْ شاءَ اللَّهُ تَعالي‌ «2»و دهها جمله ديگر؟. ما که در فقر شعار نيستيم. اگر ما مردمي بوديم که در فقر اين‌جور شعارها بوديم، يعني شعارهاي زنده حماسي نداشتيم، اگر مي‌گفتند جمله‌اي از امام حسين است مي‌گفتيم حال که ما از خودمان چيزي نداريم، يک جمله ديگر را- العياذباللَّه- به نام امام حسين مي‌گوييم. ما هيچ دچار فقر شعار نيستيم. آنقدر از خود امام حسين، از پدر امام حسين، از برادر امام حسين، از مادر امام حسين، از فرزندان امام حسين شعارهاي زنده داريم که دنيا بايد بيايد از ما قرض کند. ما چرا برويم شعار مردم، آنهم شعار نادرست مردم را قرض کنيم؟! شايسته نيست نسل جوان تعصب بورزد. ..... (1) نفس المهموم، ص 128 و بحار الانوار، ج 78/ ص 219 (2) لهوف، ص 53 و کشف الغمّه، ص 184 انسان کامل، ص۲۰۹ 🌹 https://eitaa.com/andishe1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ سخنان امروز مقام معظم رهبری در دیدار اینترنتی با هیئت دولت و رئیس جمهور: 🔵 ما هم اهمیت فضای مجازی را و اینکه بخشی از زندگی مردم شده است، قبول داریم اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که این عرصه از خارج مدیریت و هدایت می‌شود و ما نمی‌توانیم مردم را بی پناه رها کنیم. 🔵 تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت روسای سه قوه در آن به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی شود. 🔵 شبکه ملی اطلاعات اجزایی دارد که این اجزا از زمان‌بندی ها عقب هستند. ؟ ؟ ؟ @rashidaneha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام خامنه ای: 🔷طلاب باید زبانهای زنده ی دنیا را هم بدانند. 🔸دانستن حداقل یک زبان زنده از زبانهای موجود دنیا جزء چیزهایی است که برای طلاب علوم دینی، لازم و ابزار حتمی کار است؛ این هم بایستی در حوزه رواج پیدا کند. 🔷خوشبختانه، طلاب غالبا جوان هستند و فراگیری زبان، در آنها زیاد است؛ این کار ، باید انشاء الله در حوزه ها رواج پیدا کند. (ابتدای درس خارج ، ۱۳۷۸/۷/۲۸) @rashidaneha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عزاداری شیعیان هند و اردو زبانان 🔷 در ماه‌های محرم و صفر و به‌ویژه در دهه باعلاقه‌ وصف‌نشدنی، برنامه‌های مختلف و ویژه‌ای را برگزار می‌کنند. آنان به‌منظور برگزاری آیین بزرگداشت ماه محرم، با و نظافت ، و برپایی و آماده‌سازی مکان‌های عزاداری چند روز قبل از آغاز ماه با شور و هیجان خاصی به استقبال این ماه می‌روند. 🔷 البته تا سال ۱۹۷۸ میلادی حرکت دسته‌های عزاداری عاشورا در خیابان‌های هندوستان ممنوع بود اما بعد از این سال، شیعیان اجازه یافتند تا مراسم خود را در معابر عمومی نیز انجام دهند. ◼️با توجه به اهمیت واقعه شهادت امام (ع) در بین جامعه مسلمانان هند، هند روز عاشورا را در شمار تعطیلات رسمی هند قرار داده است. همچنین، روزنامه‌ها و مجلات انگلیسی و اردو زبان هند، به انتشار گزارش‌ها و مقالاتی درباره عزاداری‌های مردم و واقعه کربلا می‌پردازند. @rashidaneha