eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
254 دنبال‌کننده
292 عکس
202 ویدیو
28 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_انقلاب_اسلامی گردآورنده کتابهای: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینی مشهد ■علاقه مندی هایم: مطالعات مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان ادمین: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 برخی از آثار خلق شده در رویداد هنری "سید المقاومة" ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۳۵) 🌀 در اجتماع، حلم چه کاره است؟ 🔻 : 🔹گفتیم گام اول است در پیشرفت تکاملی انسان به سوی هدف آفرینش، گام لازم و ضروری نخستین است؛ و موتوری است برای حرکت انسان؛ و رفع مانعی است در این راه، که تفسیر اینها را بیان کردیم. چه کاره است؟ این صفت حلم، صفت بردباری، صفت خویشتن داری، در این حرکت عمومی انسان، حرکت انسان به سوی نقطه تعالی و تکاملی که اسلام برایش معین کرده چه کاره است؟ 🔸حلم وسیله ای برای پیشرفت در هدفهای متعالی هدفهای عالی و بزرگ در محوطهٔ اجتماع است. وقتی انسان با مردم روبه روست وقتی قرار است انسان در یک جامعه زندگی بکند...زندگی انسان زندگی جمعی است نه زندگی فردی... وقتی که این طور است، من مجبورم با شما زندگی کنم، شما مجبورید با من زندگی کنید، همه مجبوریم با هم زندگی کنیم... با هم زندگی کردن انسان یعنی نیازهای متقابل را تأمین کردن؛ یعنی مجموعاً خشت ها و سنگ ها و مصالحی در بنای کاخ اجتماعِ انسانی شدن؛ که گفته ایم در جامعه اسلامی و انسانی، افراد مثل آجرهایی که در بنا یکدیگر را نگه داشتند، نگه می دارند؛ «مَثَلُ المُؤمِنِينَ كَمَثَلِ البُنيانِ، يَشُدُّ بَعضُه بعضاً» همدیگر را نگه می دارند، همدیگر را محکم می دارند. 🔹خب وقتی قرار است که ما باهم زندگی کنیم وقتی که قرار است افراد انسان این راه تکامل را که راه به سوی خداست، بگویید راه به سوی بهشت است، بگویید راه به سوی تعالی و نقطه اوج انسانیت است... این راه را وقتی بناست انسانها با هم طی کنند، در محوطهٔ اجتماع طی کنند... وقتی که اینها روشن و مسلّم است، پس در محوطه اجتماع یعنی در آن محوطه ای که ناچاریم در آن محوطه زندگی بکنیم یک وسیله جالب برای پیشبرد ما چیست؟ «حلم». 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش پنجم: حلم؛ ص ۱۸۰ و ۱۸۱ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
❤️ خوشحال باش ببین خون تو چگونه جریان دارد و چگونه حزب الله را زنده کرده است. حزب الله از داغ تو می سوزد، اما راه تو را رها نمی کند. ❤️ سید عزیز می بینی حزب الله چگونه امروز درخشیده است، می بینی چگونه دشمن را خوار و ذلیل کرده است. بدبخت ها خیال می کردند با کشتن تو، کار حزب الله تمام است ولی نمی دانند در ، خون شهید بیدار کننده، تحکیم کننده و جریان ساز است. سید عزیز باز رزمندگان و شاگردانت گل کاشتند. اسرائیل خیلی وقت است که تمام شده و این دست و پا زدن های آخرش هست. سید خوشحال باش و جبهه مقاومت را یاری کن. مگر حزب الله از پاره تن خود می گذرد و دست از انتقام می کشد، حاشا و کلّا. الحمدالله کما اهله ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 فلسطین و قدس برای تک تک جنبش های مقاومت به منزلۀ توحید، دین، نماز و روزه اند... 🔻 شهید نصرالله: 🔹مقاومت در واقع و ماست و انسان نمی تواند از سرشت و ماهیتش جدا شود. با توجه به تأثیر افکار عمومی در همۀ آنچه پیرامون ما رخ می دهد، تلاشی اساسی وجود دارد که یکی از هدف های آن یا دست کم یکی از نتیجه های آن، فراموشی فلسطین و خروج قدس از دایرۀ دغدغه، توجه و پیگیری است. حتی سعی می کنند نیروهای مقاومت را به گروه هایی رنجیده از مسئله فلسطین تبدیل کنند، تأکید می کنم که این مسئله پیشینه دارد. 🔸در هر صورت بنده نسبت به این مسئله هشدار می دهم. هر چه شکاف، مواضع مختلف و تفاوت وجود داشته باشد، فلسطین و قدس، مسئولیت ، ، ، و ما هستند. فلسطین و قدس برای تک تک جنبش های مقاومت به منزلۀ ، ، و اند. 🔹درنتیجه، اشتباه ها، شکافها، رنجیدگی ها و تفاوتها نباید به اصل این موضع و رویکرد، چه کم و چه زیاد ضربه بزنند. 🔸به همین علت هر تحولی که در لبنان و منطقه رخ بدهد باز هم مسئلۀ مقابله با پروژۀ صهیونیسم و مسئلۀ خصومت ورزی علیه اسرائیل، موضع قطعی ماست. 🎙 مصاحبه با غسان بن جدو (روزنامه نگار و مجری مشهور اهل تونس و بنیان گذار شبکه المیادین) در شبکه المیادین؛ ۳ شهریور ۱۳۹۱ (ره) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۳۶) 🌀 هر کدام از ایمان، علم، حلم و رفق؛ وزیری دارند... 🔻 : 🔹«عَن أَميرِ المُؤمِنينَ عَلَيْهِ السَّلامُ عَن رَسولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ أَنَّهُ قالَ: نِعمَ وَزير الايمانِ العِلمُ». یک رئیس داریم، یک وزیر، وزیر یعنی معاون، کمک کار، کسی که خلأهای کار رئیس را جبران می کند و بخشی از سنگینی های کار او را بر دوش می گیرد...رئیس، است؛ در شخصیت انسان مؤمن و هویت انسان مؤمن، ایمان رئیس است. دستور و راهنمایی و نشان دادن خط زندگی به عهده اوست، لکن وزیر او است. بدون این وزیر، این رئیس کارش لنگ خواهد ماند! ایمان بدون علم نمی تواند آن کاری را که باید انجام بدهد انجام بدهد. 🔸«وَنِعمَ وَزيرُ العِلمِ الحِلمُ» پس خود علم هم یک ریاستی در زندگی انسان دارد، و در تعیین مسیر انسان دخالت دارد. اگر این علم به تنهایی باشد، هرچند با ایمان، ممکن است کند! گاهی انسان به خاطر علم خود، دانش خود، احاطه خود بر مسائل گوناگون، میشود؛ از بسیاری از شیوه های اخلاقی و معنوی غافل می شود! او هم وزیری دارد که آن وزیر، است. 🔹حلم یعنی ظرفیت؛ .. همین که انسان گاهی علم پیدا می کند به یک نکته طبیعی، چون ظرفیت ندارد، نمی تواند درست بسنجد که این علم به کجای زندگی انسان می تواند سود برساند یا ضرر برساند، گاهی اوقات همین علم را می بینید که در راه های غلط مصرف می شود. 🔸 علم یک قدرت معنوی است. انسان صاحب علم، هر علمی، احساس قدرتی در دل خود می کند. اهل علم در دل خودشان احساس عزت میکنند احساس برتری می کنند. این طبیعتِ علم است؛ «اَلعِلمُ سُلطان» علم امر با فضیلتی است، این عزتِ ناشی از علم هم امر مطلوبی است، خیلی خوب است. اهل علم خودش را ذلیل و کوچک نمی کند، لكن آفت دارد، آفتش این است که بورزد، یا به او دست بدهد، یا کسانی را که دارای علم نیستند، تحقیر کند. برای اینکه این آفات وجود نداشته باشد، لازم است. 🔹..«وَ نِعمَ وَزيرُ الحِلمِ الرّفْقُ» یعنی مدارا کردن و کمک کردن. این ظرفیت را پیدا کردیم و فهمیدیم که علم نباید ما را از جا بکند، نباید ما را از خود بی خود کند، نباید ما را مغرور بکند، این را فهمیدیم حالا چه کار کنیم؟ در مصرف این علم رفق لازم است رفق یعنی مدارا کردن با مردم، کمک کردن به مردم، سازش کردن با مردم‌. 🔸...حالا میخواهی سازش کنی با مردم، لکن نمی توانی! گاهی انسان سازش می کند، و نمی تواند و این سازش را بر خودش تحمیل می کند، لذا می فرماید: «و نعم وَزیرُ الرّفقِ اللّینُ» نرمیِ طبیعی انسان، که البته قابل تربیت کردن است. انسان خودش را با تربیت می تواند لیّن و نرم خو کند. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش پنجم: حلم؛ ص ۱۸۳ تا ۱۸۵ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
تکلیف بانوان مجاهد در مورد لبنان.mp3
9.88M
🤲 الحمدللّه در این حوادث تلخ لبنان، شاهد رویشی هستیم که از همان روحیه مقاومت حاصل شده است و ان شاءالله آرام آرام به در کشور تبدیل خواهد شد.از همان روزهای ابتدایی که حضرت آقا صادر شد، بانوانی به چشم آمد که از طلاهای خود (که پُر واضح هست هر زنی به طلا عُلقه خاص دارد)گذشتند و نام خود را در لیست مجاهدان ثبت کردند. 🍀اگر این نهضت آرام آرام شکل بگیرد شاهد برکات عجیبی در خانواده ها و تربیت خانواده مجاهد، جامعه و بین الملل هستیم. اما آنچه که ضروری است آنهایی که کمک کردند، با خود نگویند تکلیف را انجام دادیم و تمام شد،بلکه را آغاز کنند و دیگران را تشویق و ترغیب به کنند. بانوان ایرانی کم نیستند که شاید اصلاً خبر نداشته باشند باید کاری کنند و یا در غفلت باشند و یا دو دل هستند و یک دعوت و ترغیب، می تواند تصمیم آن ها را تغییر دهد. 🌐 در میان بانوان برخی هستند که قدرت گفتمان سازی این امر مهم را دارند. پیشنهاد می شود سخنرانی در جمع بانوان مجاهد تشکل های قم را گوش دهند و برای بانوان یا گروه های فعال خواهران که با آنها ارتباط دارند ارسال کنند. موضوع این سخنرانی "تکلیف بانوان مجاهد در مورد لبنان" است. 📣 هم وظیفه است انجام شود، هم وظیفه است به آن صورت بگیرد، هم وظیفه است در این حوادث ها صورت بگیرد. این سخنرانی خیلی کمک کننده است. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند... 🔻رهبر انقلاب(۱۴۰۳/۱۲/۲۲): 🔹نفْس قرائت قرآن با ارزش است. خدای متعال به بزرگ‌ترین موجودی که خلق کرده، یعنی وجود مقدّس نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله)، دستور میدهد که قرائت کن! «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن»؛ «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنه»؛ باید قرآن را قرائت کنی، باید تلاوت کنی. «اُتلُ عَلَیهِم نَبَاَ نوح»؛ «اُتلُ عَلَیهِم نَبَاَ اِبراهیم»؛ [خدا] به پیغمبر دستور تلاوت میدهد. یکی از وظایف ما تلاوت قرآن است. 🔸به نظر این حقیر، در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند؛ همه‌ی ما باید تلاوت کنیم. بنده بارها در جمع های مختلف گفته‌ام، هر چه می شود [بخوانیم]: «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنه»؛ بعضی‌ها روزی پنج جزء میخوانند، بعضی‌ها روزی یک جزء میخوانند، بعضی‌ها روزی یک حزب میخوانند؛ شما [اگر] نمیتوانید، روزی یک صفحه بخوانید، روزی نیم صفحه بخوانید، [امّا] بخوانید. قرآن باید تلاوت بشود. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
امتداد فلسفه از طریق نفس_استاد امینی نژاد.mp3
1.31M
برای فهم آثار امام خمینی (ره) چکار کنیم؟ 🔹 بروز امتدادی فلسفه در حوزه از منطقه مسئله عبور می کند ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 📌 "تکمله نهایة الحکمة فی النّفس و ملحقّاتها" نام کتابی است که استاد امینی نژاد نگاشته اند و آن را در ۸۴ جلسه تدریس کرده اند. مقدمه حکیمانه زینت بخش کتاب شده است. 🤏 خرید کتاب تکمله نهايةالحكمة 🤏 دریافت تدریس کتاب ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ما اهالی آخرتیم اگر در این دنیا کار می‌کنیم چون مسئولیم بخاطر این نیست که به این دنیا علاقه داریم یا هدف ما رسیدن به دنیاست ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🖤 یحیی هم به دوستان شهیدش پیوست 🔹 الحمدللّه الّذی جَعَلَ اَعدائنا مِن الحُمقاء خدا را شکر که دشمنان ما از ها هستند. احمق ها را شهید کردند اما خونش جوشید و مقاومت قوی تر شد. را شهید کردند اما مسلمانان بیش از گذشته با وحدت خود مقاومت را قوی تر کردند، حماس تنومندتر از گذشته شد، غزه مستحکم تر از دیروز شد. را شهید کردند، اما مقاومت نه تنها عقب نکشید که قدرتمندانه تهاجم کرد و شکوهمندانه ندا سر داد: ما بر همان سخن سید عزیز که دشمن باید دست از جنگ با غزه بردارد مانده ایم و آن قدر می جنگیم که این اتفاق بیفتد. 🌀 و حالا یحیی را کشتند اما یحیی زندگی بخش و حیات بخش مقاومت بوده و خواهد بود. یحیی حتی در لحاظ آخر با تن زخمی و ناتوان خود با مظلومیت خود با لباس رزمی بر تن خود، فکر خود را مکتب خود را در عمل نشان داد و با همان حال تخته چوبی را به سوی ابزار دشمن پرتاب کرد که بگوید ای دشمن تو و ابزارت همه هیچ اند.احمق ها کسی را کشتند که تمام عمرش را به دنبال شهادت بود. جسم یحیی رفت، اما فکر و روح او، مجاهدانی که تربیت کرده، تشکیلاتی که تاسیس کرده، از بین نخواهد رفت و باذن الله اسرائیل به دست همین تربیت شده ها نابود خواهد شد. یحیی زنده کننده خواهد ماند و غزه به مانند یحیی هایی که شهید شدند و یحیی هایی که زیر دستان او تربیت شده اند افتخار خواهد کرد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
📣 بمناسبت آغاز درس خارج تفسیر المیزان از یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ 🌀 بازنشر و ویرایش جدید یادداشت پیرامون درس خارج تفسیر المیزان و روش تفسیری ✍️محمدرضا سعادتی | طلبه حوزه علمیه قم 🔖 سال ١٣٩٧ که به قم هجرت کردم، از اولین درس هایی که خدای متعال توفیق حضور در آن را روزی ام نمود درس خارج تفسیر المیزان با آغاز تفسیر سوره حمد بود. تفسیر سوره حمد سالیانی است به اتمام رسیده و سوره بقره آغاز شده است. درس امسال،از جلسه ۵۲۱ و شروع تفسیر آیه ۳۷ سوره بقره است. ☑️مناسب است به برخی از روش های تفسیری استاد در حد فهم و وُسع خود بپردازم: 1️⃣ استاد ابتدا متن المیزان را تدریس می فرمایند و بعد از آن به بیان مختار خودشان می پردازند. در بیان مختار مباحث فراتر از المیزان، مطرح می شود از جمله: عمق بخشیدن به مباحث علامه طباطبایی، جوانب کار علامه، نقد برخی از آراء علامه، بررسی نظرات مفسرین، تولید نظرات جدید. 2️⃣ معتقد بودن به تفسیر قرآن به قرآن: ایشان در شروع هر آیه تمام سعی خود را می کنند هر آیه ای با آیات دیگر تفسیر شود، یعنی فهم آیه مدنظر با آیات دیگر قرآن برای ایشان بسیار مهم است. به ده ها آیه ارجاع داده می شود برای اینکه معنای قرآنی آیه و مراد خدای متعال فهم شود (بحث قرآنی). 3️⃣ ظهورگیری: از آیات فروان قرآن کمک گرفته می شود تا ظهور آیه مدّنظر معلوم گردد. البته اندیشه پشتیبان استاد به ایشان تیزبینی خاصی داده است که وقتی سراغ آیات می روند آن را به درستی در معنای خود می بینند مثلاً وقتی بحث تأویل عرفانی یا جری و تطبیق یا سیاق های شناور قرآن و ... در اندیشه پشتیبان ایشان حاضر است موجب فهم راقی از آیات می شود. 4️⃣ پرداختن به بحث لغوی کلمات هر آیه و استفاده از منابع لغوی: البته ایشان متوقف بر آنچه که در کتب لغوی اشاره شده است نمی شوند و دیدگاه خاصی در این زمینه دارند که در تفسیر ذکر کرده اند. در کنار رجوع به منابع لغوی ایده ارتکاز را جدی می دانند. 5️⃣ بهره بردن از روایات اهل بیت (علیهم السلام) و سطح بندی آن برای تفسیر آیات. 6️⃣ نگاه جامع، کلان و به هم پیوسته به آیات قرآن و سوره های قرآنی: ایشان احاطه جامع به جوانب آیه دارند لذا گاهی اوقات تقسیم بندی ها، نسبت سنجی ها، کلی و جزئی کردن های چندگانه برای یک آیه و یا کلمات آیه مطرح می کنند برای مثال: تقسیم بندی دوگانه و سه گانه «صراط» و «سبیل» و تفاوت و نسبت های بین آنها، تقسیم بندی دو گانه هدایت، بحث جامع پیرامون اسم اعظم، بحث پیرامون الله ذاتی و الله وصفی، بررسی مراحل بندگی و عبودیت، دسته بندی های اجتماعی. 7️⃣ بررسی قواعد و مبانی تفسیری که علامه طباطبایی به آن ها اشاره کرده اند و حضرت استاد بصورت مفصل این مبانی را توضیح می فرمایند مانند: مباحث لغت، مباحث جری که حدود ٣٣ جلسه به آن پرداخته شد و ... . در حقیقت این قواعد به فهم تفسیری کمک می کند. معمولاً به قواعدی پرداخته میشود که اصل و اساس کار تفسیری مبتنی بر آنها است. 8️⃣ عدم ورود و آمیخته کردن مباحث فلسفی و عرفانی با آیات در مراحل ابتدایی: هنر استاد این است با اینکه به مطالب فلسفی و عرفانی احاطه کامل دارند ولی ابتدا مصمم هستند از خود قرآن کریم و روایات برای تفسیر قرآن استفاده کنند یعنی ظهورگیری های قرآنی را انجام می دهند لذا مباحث را با کلمات و مباحث فلسفی و عرفانی گره نمی زنند. بعد از اینکه تفسیر آیه با بیان قرآنی و روایی روشن می شود، بحث جداگانه ای پیرامون تفسیر فلسفی و عرفانی آیه مطرح میکنند. 9️⃣ پرداختن به سیاق هر آیه و هر سوره، هم از سیاق آیه به فهم آیه می رسیدند و هم از سیاق سوره، آیات را تفسیر میکنند. ایشان به سیاق های شناور قرآنی اعتقاد دارند و از آن استفاده می کنند لذا به معانی متعدد و گسترده از سیاق های مختلف میرسند. 0️⃣1️⃣ پرداختن به تفسیر سلوکی آیات: استاد قائل هستند یک دوره تفسیر سلوکی برای قرآن کریم نگاشته شود، لذا به بیان بهرهای سلوکی آیات می پردازند و اسرارسلوکی آیات مطرح میشود. 1️⃣1️⃣ پرداختن به تفسیر اجتماعی: یکی از مهم ترین ویژگی تفسیر استاد این است که امتداد اجتماعی آیات برای ایشان بسیار مهم است. ایشان قائل هستند نزول و بستر اولیه قرآن، اجتماعی بوده لذا باید جدّ به آن پرداخته شود. پُر واضح است این نگاه، رویکرد فهم قرآنی را تغییر میدهد. 2️⃣1️⃣ بیان روان و پرهیز از بیان دشوار: بیان استاد، روان و قابل فهم هست. دسته بندی های منظم، ذکر هدف کلان هر بحث، ذکر دورنمای بحث، ورود و خروج های ملموس. 3️⃣1️⃣ ذهن نظام مند: به علت احاطه نظام اندیشه ای استاد به مبانی، قواعد و مباحث گسترده اسلامی، تفسیر آیات با دیدکلان و به هم پیوسته انجام می شود،جزئیات آیات را ذیل نگاه کلان سامان می دهند و نظام واره مباحث را مطرح می کنند بگونه ای که سهم هر آیه،موقف و موطن هر آیه بصورت دقیق بیان میشود. 🌍 @rastakhiz_ir
🎙 درس خارج تفسیر المیزان 🔹 بزرگوارانی که تمایل به شرکت در درس را دارند، روزهای یکشنبه تا سه شنبه ساعت ۱۱:١٠ دقیقه می توانند شرکت نمایند. آدرس: قم، چهارمردان، مسجد آیت اللّه جوادی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔸 همچنین بزرگوارانی که نمی توانند بصورت حضوری شرکت نمایند، می توانند بصورت (روزهای یکشنبه تا سه شنبه هر هفته) توسط لینک زیر (کانال نسیم حکمت) در پیام رسان ایتا در کلاس شرکت نمایند 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/nasimehekmat ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 بزرگوارانی که بصورت مجازی نیز نمی توانند شرکت نمایند، هر هفته، آخر هفته (معمولاً جمعه) در کانال زیر بارگزاری خواهد شد🔰🔰 @nasimehekmat_tafsir ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌀 بزرگوارانی که تصمیم بر استماع صوت تفسیر المیزان (بیش از ۱۳۰ جلسه) و تفسیر ( تا جلسه ۳۴۳) و ابتدای (از جلسه ۳۴۴) را دارند از لینک زیر(سایت نفحات) می توانند دریافت نمایند🔰🔰 https://b2n.ir/h36264 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🖼 نماد و تصاویر زیبا از مجاهدِ قهرمان شهید ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۳۷) 🌀 آیا فقیه یعنی کسی که فقه و اصول بلد باشد؟ علامات فقیه چیست؟/ داستان زیبا از حلم باطنی امام راحل/ صَمت به معنای سکوت نیست... 🔻 : 🔹عَن أَبي الحَسَنِ الرّضا عَلَيْهِ السَّلامُ مِن عَلاماتِ الفِقهِ الحِلمَ وَ العِلمَ وَ الصَّمتُ . 🔸می دانید از چیزهایی است که در افق مسائل اسلامی و فرهنگ اسلامی خیلی قیمت دارد. «اَلكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفَقُهُ فِي الدِّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النّائِبَةِ وَ تَقديرُ المَعيشَةِ» . 🔹 فقه یعنی چه؟ فقه یعنی همین که انسان فقه و اصول بلد باشد؟ نه این نیست، فقه یعنی شناسا بودن نسبت به دین؛ ، دین را شناختن، دین شناختن به چیست؟ به شناختن افکار کلی دین، معارف عالیه اسلامی، اصول متعالی انقلاب اسلامی و محمدی صَلَّى الله علیه وآله وسلم و همچنین فروع دین همچنین اخلاقیات دین؛ اینها را کسی که دانست دین شناس است این را میگویند فقیه و این بالاترین کمالات است. ...البته یک رشته و یک شعبه اش دانستن این حقوق اسلامی است که از هزار سال پیش به این طرف اصطلاحاً به این می گویند فقه، لکن فقه آن نیست. فقه در روایت و در قرآن و اینها معنای وسیع تری دارد. 🔸امام میفرماید اگر خواستید بشناسید فقیه را ببینید این صفت در او هست یا نه. اگر این سه صفت در کسی بود او ممکن است فقیه باشد. اگر این سه صفت در کسی نبود او فقیه نیست. درست توجه کنید نه اینکه هرکس این سه صفت در او هست، او فقیه است نه ممکن است این سه صفت در کسی هم باشد اما او فقیه نباشد؛ اما اگر کسی فقیه بود حتماً این سه صفت در او موجود است. 1⃣ «من عَلاماتِ الفِقه، اَلحِلم» اولش حلم را میگوید. اول نشانه اش این است که انسانی ، انسانی دارای ، دارای باشد. دارای بردباری و تحمل باشد یعنی چه؟ یعنی اگر مثل کوه های بزرگ و مثل جبال شامخه به طرف او آمد این آدم را نلرزاند. 🔻 در قضیه ای ما اوایل انقلاب خدمت امام رفتیم، یک ابتلایی برای یکی از بزرگان انقلاب پیش آمده بود، برای فرزندش یک مشکل سیاسی ای پیش آمده بود و خیلی درهم ریخته بود... امام در خلال صحبتی که راجع به همین قضیه می کردیم فرمودند: «اگر احمد را که اعزّ اشخاص برای من است، بگیرند؛ من در باطن قلبم هم ناراحت نمیشوم». گاهی انسان ظاهراً دل خودش را آرام میکند اما باطن قلبش ناراحت است ایشان فرمودند من در باطن قلبم هم ناراحت نمی شوم. 2⃣ علامت دوم، «وَ العِلمَ» باید دانشمند باشد آدم. جاهل هرگز دین شناس نمی شود. 3⃣ سومی هم «وَ الصَّمْتُ» صمت را به معنای سکوت معنا میکنند و این غلط است... صمت یعنی ، سکوت به جا، سکوت در آن وقتی که کلام در آنجا بد است حرف زدن در آنجا زشت و عیب است... پرهیز از پُرحرفی های بیجا، یاوه گویی های زیاد، گفتن حرفهایی که نگفتنش بهتر است یا گفتنش لازم نیست... انسان باید همیشه سکوت را بر کلام ترجیح بدهد؛ گاهی کلام ترجیح دارد، گاهی کلام واجب است، زیرا سکوت موجب گمراهی کسی یا ظلم به کسی است، اینجا سکوت جایز نیست. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش پنجم: حلم؛ ص ۱۸۶ تا ۱۸۸ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تبیین قرآنی، عالمانه و حکیمانه پیرامون حوادث اخیر لبنان و غزه و شهادت شهدای برجسته ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
ارزیابی رشد دینداری_استاد امینی نژاد.mp3
3.33M
🌀 آیا انجام ظواهر مناسک مانند پیاده روی اربعین و غدیر توسط مردم، جزو رشد دینداری محسوب می شود؟ 🎙 بخشی از پرسش و پاسخ جلسه سیزدهم درس «مبانی و اصول حکمت عملی» ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹بروز عمق در بسترهایی همچون پیاده روی اربعین 🔸جاذبه ظاهر و کشیدن افراد بسوی عُمق 🔹جامعه مذهبی نهایتاً به انقلاب کشانده می شود ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۳۸) 🌀 حلم به معنای بی رگی و بی غیرتی و بی تفاوتی نیست... 🔻 : 🔹اما نکته خیلی مهم معنای انحرافی حلم است. امروز حلم را به معنای بی رگی و بی غیرتی و بی تفاوتی معنا می کنند. آقا فلان کس حلم عجیبی داشت چطور مگر؟ نمی دانید یک نفر آمد فحش و فلان به او داد، اگر بگویید آبش از آب تکان خورد، هیچ. بارک الله واقعاً! این را می گویند حلم. در حالی که این حلم نیست این بیرگی است این بی غیرتی است. روایتی بنده دیدم که کسی که باکی ندارد که چه به مردم بگوید و مردم چه به او بگویند، این آدم مسلمان نیست، یا مؤمن نیست، یک چنین تعبیری. 🔸اینکه درباره حلم امام حسن مجتبی صلوات الله علیه نقل می کنند که آن مرد شامی آمد، مهار اسب حضرت را گرفت، بنا کرد به آن بزرگوار و به پدرش مدام گفتن و گفتن و گفتن و بدگفتن و فحش دادن، بعد آقا حلم به خرج دادند گفتند که ای مرد! گویا غریبی. گفت بله غریبم. گفتند اگر چنانچه خانه نداری خانۀ ما، اگر مرکبت ناراحت است مرکب تازه، اگر پول نداری این پول، بیا، اینجا خانه خودت است، بریم منزل. بعد این مرد برگشت و جزو پیروان و یاوران امام حسن شد؛ این حلم غیر از بی رگی است. نه اینکه آقا بدشان نیامد، نه اینکه امام حسن مجتبی از اینکه قطب عالم انسانیت و فضیلت یعنی امیرالمؤمنین را در حضورش فحش بدهند، بدش نمی آید، خیلی بدش می آید، خیلی روشن است او که عارف کامل به مقام امیرالمؤمنین است و پسر اوست و جانشین اوست، البته که بدش می آید، می جوشد اما خودش را ضبط می کند. چرا؟ برای خاطر اینکه یک انسان را یک غریق را یک بیچاره را یک غافل مانده را، یک تحمیق شده را، نجات بدهد یک بیمار را علاج کند؛ مسئله این است نه اینکه آدم بدش نیاید هرچه به آدم گفتند. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش پنجم: حلم؛ ص ۱۹۵ و ۱۹۶ 📌 پایان بخش پنجم: ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🌀 خاک بر سر آن عالِم و اَفقهی که... 🔻 مقام معظم رهبری: 🔹 آقایان! اگر کسی پیدا کند، شود، به مقامات بالا برود، اما حاضر نباشد را بپذیرد؛ بر او غالب باشد و خواستها و تمایلاتِ شخصی، واضحات را از او مخفی کند، چنین کسی به عالَم اسلام نه تنها هیچ مفید نیست، بلکه و گاهی است. 🔸اگر کسی و هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که نظام اسلامی، امروز در ایران اسلامی، چطور بر قیام کرده و چطور نظام جاهلىِ مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین بُرده _طوری که امروز هم همه نظامهای مبنی بر فسق و فجور، از شیطان بزرگ آمریکا تا اعوان و انصارش، و همه فاسدهای دنیا با این نظام می جنگند _ و حتی با آنها هم صدا شود و برای آنها خوراک درست کند و از این‌که آنها تحریکش کنند خوشحال شود، خاک بر سرِ آن عالم اعلم و افقه! 🔹 خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از این‌که ببیند ، در مقابل نظام اسلامی، از او و میکنند! باید گریه کند! حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم نیست، است. نیست، است. والّا اگر نور بود، اوّل خودِ این نوع افراد را هدایت میکرد. این نوع افراد _که اگر هم باشند، بحمدالله، خیلی نادر و در اقلیت اند_ به خاطر خود، حاضرند را زیر پا بگذارند. حتی با نظام اسلامی همراهی نکنند. یا بالاتر - خدای ناخواسته - کنند. اگر چنین کسانی را دیدیم، باید بیشتر به نقش اهمیت دهیم. 🔸اگر دیدیم درحوزه‌های علمیه، شورِ علمی هست، اما این شورِ علمی و کار علمی، را چنان که باید، پر نمی کند، باز باید به مسأله توجه کنیم. برای اینکه اگر و در حوزه‌ها باشد و ناشی از آن پیدا شود، هر کلمه‌ای که خوانده شود، باید به باشد. (۱۳۷۳/۰۶/۲۰) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .