eitaa logo
مکتبة نفس الرسول المصطفی
1.5هزار دنبال‌کننده
553 عکس
0 ویدیو
7 فایل
|مکتبة نفس الرسول المصطفی مکتبة تخصصیة في العقائد والتاریخ وعلوم الحدیث والرجال والتراجم| |مجالی برای معرفی جدیدترین کتب منتشر شده در حوزه مطالعات اسلامی و دین‌پژوهی|
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب «فتح الملک العلی بصحة حدیث باب مدینة العلم علی» نوشته احمدبن محمدبن الصدیق الغماری الحسنی که از لحاظ فقهی شافعی مذهب بوده و از مسلک صوفیه و مشرب شاذلی پیروی می‌باشد. مؤلف در این کتاب، در قالب بررسی طرق حدیث "مدینة العلم" سعی کرده تا تضعیف طرق این حدیث شریف را به تعصب و دوری از انصاف محدثین نسبت داده و ثابت کند که هر کجا فردی از فصائل اهل بیت خاصه امیرالمومنین علیه السلام دم زند، رَمْی به تشیع شده، او را متشیع خوانده و این دست احادیث را "منکر" می‌نامند. اصطلاحی که در هیچ کتاب مصطلح الحدیثی توضیحی درباره آن نیامده و در واقع با قواعد حدیث شناسی مطابقت ندارد. به همین جهت آن را یک اصطلاح خارج از قاعده برای تضعیف احادیث فضائل اهل بیت مخصوصاً امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌داند. https://eitaa.com/rasullib
مکتبة نفس الرسول المصطفی
در ریشه‌یابی جعل چنین اصطلاحی نیز باید به کتاب "احوال الرجال" نوشته ابواسحاق ابراهیم‌بن یعقوب جوزجانی (د. ۲۵۹ ق) که به جهت مواضع تند و به تعبیر دیگر ناصبی‌گرایانه در حدیث معروف و مشهور است، مراجعه نمود. (احوال الرجال، ص ۳۲-۳۲) وی پایه‌گذار قاعده‌ای در علم حدیث است که اصل پایه‌گذاری آن برای رَمْیِ روایات شیعیان در دفاع از مذهب ایشان است و آن قاعده چنین است: «فاذا روی ما فیه تایید لمذهبه وجب ان یرد». غماری در رد این قاعده می‌نویسد: بالأخره راوی‌ نیست مگر اینکه در اصول و فروع از مذهبی پیروی کند و آراء وی همسو و مطابق آموزه‌های مذهبش باشد، پس اگر بنا باشد از شیعیان چیزی که درباره فضائل علی روایت کرده اند قبول نشود، از غیر شیعیان هم نباید آنچه در تایید مذهب خود می گویند پذیرفته شود، که در این صورت منتهی می شود به رد همه آنچه در سنت آمده و چیزی از سنت هم باقی نخواهد ماند. (فتح الملک العلی، ص۱۰۷-۱۱۱) https://eitaa.com/rasullib
چند ماه گذشته کتابِ المسوّر في السوَر في غريب القرآن اثر ادیب قرن ششم أبوبكر الكرماني به چاپ رسید. او نیز همچون صدها تَن از ادیبان عرب در طول قرون متمادیه "أولى بالشئ" را از معانی "مولی" برمی‌شمارد. عجبا که چگونه برخی از متعصبان عامه به خود جرأت داده و این حقیقت را انکار کرده‌اند!؟ شاه عبد العزیز دهلوی که گوی سبقت را از همگان ربوده و در باب هفتم کتاب تحفه در مبحث حدیث غدیر چنین گفته: "اهل عربیت قاطبةً انکار کرده‌اند که "مولی" به معنای "اولی" آمده باشد." ! https://eitaa.com/rasullib
1_8381814546.mp3
30.42M
🎙پوشه شنیداری "کِتاب وَ کِتاب‌ْخوانی دَر تُوسِعه پِژوهِش" جُویا جَهان‌ْبَخْش https://eitaa.com/rasullib