آیه 33 🌹ازسوره نساء🌹
وَ لِكُلٍّ جَعَلْنا مَوالِيَ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ الَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمانُكُمْ فَآتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيداً
و از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان و كسانى كه با آنان پيمان بستهايد، برجا گذاشتهاند، براى هر يك وارثانى قرار دادهايم، پس سهم آنان را (از ارث) بپردازيد، زيرا كه خداوند بر هر چيز، شاهد و ناظر است.
آیه 33 🌹ازسوره نساء🌹
وَ لِكُلٍّ=وبرای هریک [ازمردوزن شما]
جَعَلْنا =قرارداده ایم
مَوالِيَ =وارثانی را
مِمَّا =از آنچه
تَرَكَ=برجای نهاده اند
الْوالِدانِ=پدرومادر
وَ الْأَقْرَبُونَ =وخویشاوندان نزدیک تر
وَ الَّذِينَ=و کسانی که
عَقَدَتْ=بسته است [آنهارا به شما]
أَيْمانُكُمْ =پيمان هایتان
فَآتُوهُمْ=پس بدهید به آنان
نَصِيبَهُمْ=سهمشان را
إِنَّ =همانا
اللَّهَ =الله
كانَ=هست
عَلى=بر
كُلِّ =هر
شَيْءٍ =چيزی
شَهِيداً =گواه
@
درد و رشد!، رنج و رشد!
✍روح الله کریمی خویگانی
اگر بپذیریم که هدف از آمدن ما به این دنیا کسب «رشد» است و نه کسب لذت،
و باز بپذیریم کسب رشد در گروه تجربه ی «رنجش» است،
و باز بپذیریم رنجش، درد دارد و تحمل درد فقط یک راهبرد دارد و آن هم «انتخاب داوطلبانه» است(یعنی حالا که قرار است رنج بکشیم، خودمان داوطلبانه رنج را انتخاب کنیم و نگذاریم بر ما تحمیل شود)
با کنار گذاشتن این سه تا گزاره می توان از اینچنین آموخت که:
هر جا ترس و درد و رنج وجود دارد، اتفاقاً همانجا «جولانگاه رشد» است، و بدبخت کسی است که بخواهد از این جولانگاه فرار کند! باید با انتخاب داوطلبانه به قلب آن بزند.
بیایید با خودتان خلوت کنید و بنویسید که در این دنیا از چه چیزهایی بیشترین رنج، درد و ترس را دارید. آنها را بنویسید. بعد به خودتان بگویید مسیر رشد من فقط در همین ها پنهان شده است. باید با انتخاب داوطلبانه بتوانم از این موارد فرار نکنم و یکی یکی آنها را تجربه کنم.
رفیقی می گفت: با یکی از اساتید قهر بودم و اتفاقا هر روز توی سالن دانشکده او را می دیدم و حالم بد می شد. خیلی برایم سخت و دردآور بود که خودم را کوچک کنم و بروم با او آشتی کنم ولی دل را به دریا زدم و توی سالن، بعد از آنکه از کنار هم عبور کردیم، برگشتم و به او سلام کردم و با او دست دادم. او هم از خدا خواسته مرا بغل کرد و در عرض یک ثانیه دیدم تمام کینه ها و رنج ها رفت! الان هر وقت همدیگر را در سالن می بینیم بسیار خوشحال می شویم. این یعنی انتخاب رنج آگاهانه!
خلاصه هر چی که برای ما ملامت آور است، همان فرصت رشد است.
پس هر که رنجش بیش، رشدش بیشتر!
🍎🍎🍎
❎ البته شماجدی نگیرید
چاهزاده داره... میزنه.
با وجود اراجیفی که عده ای تهی مغز همسو با دشمن بافتند مبنی بر اینکه یارانۀ کسانی که رأی ندهند قطع خواهدشد و محدودیت و محرومیت از برخی خدمات برای رای نداده ها اعمال میگردد، از طرفی، دیکتاتور خواندن نظام!
🔹ولی واقعیت محص این بود که اون ۵۷/۸ درصد، با اطمینان ازاینکه نظام اهل این کارها نیست، در انتخابات شرکت نکردند. و پوست کلفتانه در خانه های خود ماندند.
🔹میدونید این یعنی چی؟ یعنی حتی اونهایی که رأی ندادن هم، مطمئن بودن نظام اسلامی چنین کاری نمیکند. یعنی حتی نامردها و نمک نشناسها هم
به نظام اعتماد دارند.
🍎🍎🍎
آیا معنای آیه «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید» آن است که ما امامان از رگ گردن به مردم نزدیکتریم؟
پرسش
سلام؛ در آیه شریفه «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید»، منظور از نحن چه کسانیاند؟ کسی تفسیر میکرد که منظور از نحن به معنای ما که خداوند به کار برده است، ائمه اطهار میباشند. آیا این صحیح است؟
پاسخ اجمالی
1. خداوند در قرآن کریم در ارتباط با احاطه همه جانبه و قدرت مطلقه خود بر انسان، میفرماید: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید»؛[1] ما انسان را آفریدیم و وسوسههاى نفس او را میدانیم، و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم.
نزدیکتر بودن از رگ گردن یا رگ قلب، در حقیقت تمثیل و تشبیهی است برای قرب معنوی در قالب یک صورت حسی قابل مشاهده.[2]
معنایش این است که ما انسان را خلق کردیم و همواره تا هستى او باقى است از خطورات قلبیاش آگاهیم، و نیز همواره از رگ قلبش به او نزدیکتریم؛ یعنی ما به انسان از شریانهایی حیاتیاش که در داخل بدنش جا گرفته نزدیکتریم، آن وقت چگونه به او و به آنچه در دل او میگذرد آگاه نیستیم؟!
خداوند در این جمله(وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید)، خواسته مقصود خویش را با عبارتى ساده و قابل فهم برای همه مردم بیان کرده باشد، و گرنه مسئله نزدیکى خدا به انسان مهمتر از این و خداى سبحان بزرگتر از آن است؛ زیرا خداى تعالى کسى است که نفس آدمى را آفرید و آثارى براى آن قرار داد، پس خداى تعالى بین نفس آدمى و خود نفس، و بین نفس آدمى و آثار و افعالش واسطه است؛ لذا خدا از هر جهتى که فرض شود، حتى از خود انسان به انسان نزدیکتر است؛ و چون این معنا معناى دقیقى است که تصورش براى فهم بیشتر مردم دشوار است؛ از اینرو خداوند متعال به این حد اکتفاء کرده که «ما از رگ گردن به او نزدیکتریم». تا برای همگان قابل فهم باشد. چنانکه در جاى دیگر نزدیک به همین معنا را فرموده است: «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»؛[3] و بدانید که خداوند میان انسان و قلب او حایل میشود.[4]
در حقیقت آیه مورد بحث، اشاره به احاطه وجود و قیومیّت حق تعالى دارد؛ یعنى چون وجود و هستى انسان به دست ما است، پس به این لحاظ ما بِوى نزدیکتر از رگ حیات او هستیم. دلیل نزدیکتر بودن خداوند به انسان(نَحْنُ أَقْرَبُ) این است که وجود هر چیزی وابسته به آن چیزى است که قوام و تحقق وجود او به آن است؛ و از آنجا که ذات متعال، خالق، به وجود آورنده و غایت موجودات است، در واقع تمام آنها، و مقوّم وجود آنان است؛ لذا وقتی چنین است، چگونه ممکن است چیزی از او غایب باشد؟![5]
2. اما در ارتباط با اینکه آیا ائمه(ع) نیز چنین ارتباط نزدیکی با انسانها دارند باید گفت که گرچه شاهد بودن آن حضرات بر رفتارهای خود را نمیتوانیم انکار کنیم، اما روایتی را نیافتیم که حتی در تفسیری باطنی نشانگر آن باشد که این آیه در شأن آن بزرگواران است، بلکه بر عکس روایاتی وجود دارند که امامان معصوم، خدا را مصداق این آیه قرار داده و خود نیز در مناجاتهایشان با پروردگار از این فراز قرآن استفاده میکردند:
2- 1. امام صادق(ع) میفرماید: در نوشتههای علی(ع) آمده است: مدح و ثنا، پیش از سؤال است. وقتی خواستی خداى تعالى را بخوانى، او را تعظیم نما و به بزرگى یاد کن. راوی میگوید پرسیدم، چگونه او را تعظیم کنم؟ فرمود: بگو "یا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ الَىّ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ ... یا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ". اى کسى که او نزدیکتر است به من از رگ گردن. اى آنکه مانع و حائل میگردد میان انسان و قلبش».[6]
2- 2. از امام صادق(ع) نقل کردهاند: پدرم(ع) بعد از نماز صبح این دعا را میخواند: «یا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ الَىّ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ».[7]
2- 3. در حدیث آمده است؛ روزى ابوحنیفه به امام صادق(ع) گفت، فرزندت موسى را دیدم که نماز میخواند، و مردم از جلوى او عبور میکردند، و او آنها را نهى نمیکرد، در حالیکه اینکار پسندیده نیست. امام صادق(ع) فرمود؛ فرزندم موسى را صدا کنید، حضرت را صدا کردند، امام صادق سخن ابوحنیفه را براى فرزندش تکرار کرد. موسی بن جعفر در جواب گفت؛ اى پدر، کسى که من براى او نماز میخواندم از آنها به من نزدیکتر بود، چنانکه خداوند متعال میفرماید: ما به انسان از رگ قلب او نزدیکتریم.
امام صادق(ع) او را در آغوش گرفت، و فرمود: پدر و مادرم به فدایت باد، اى کسى که اسرار الهى در قلبت به ودیعت نهاده شده است![8]
هدایت شده از دکتر قدیری ابیانه
قدیری ابیانه:📻 پیام حضور مردم در انتخابات، حمایت از انقلاب اسلامی است
تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت و گو با رادیو ایران گفت: مردم پیامی بزرگ به داخل و خارج صادر كردند كه حامی این انقلاب الهی هستند.
📆 ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
به گزارش شبكه رادیویی ایران، دكتر محمدحسن قدیری ابیانه كارشناس مسائل استراتژیك در گفت و گو با برنامه «بحث روز» گفت: ارزش این حضور آن هنگام روشن می شود كه توجه كنیم این مشاركت در عین فشارهای اقتصادی و انواع شیوههای جنگ شناختی دشمن برای كاهش مشاركت بوده است.
وی ادامه داد: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبریِ كشورمان روز جمعه یازدهم اسفندماه برگزار شد. رویدادی كه با پوشش خبری و بازتاب های رسانه ایِ منطقه ای و بین المللی مواجه شد. در این راستا، رسانه ها و جریان های خبریِ غربی، عمدتا به نحوی مغرضانه و جهت دار به پوشش رویداد مذكور پرداختند.
قدیری ابیانه ادامه داد: این رسانه ها هیچ چیز تازه ای برای گفتن نداشتند. گویی اغلب این رسانه ها بر پایه یك طرح و دستوركار مشخص و تعریف شده حركت می كردند و در پوشش رسانه ای انتخابات ایران، تا حد زیادی به كلیشه ها متوسل می شدند. نكته قابل تامل اینكه در كلیت كنشگری آن ها با محوریت انتخابات ایران، شاهد نوعی تناقض عینی نیز بودیم.
این تحیلی گر مسائل سیاسی گفت: نكته دوم اینكه رسانه های غربی نوعی امنیتی سازیِ انتخابات ایران را نیز در دستوركار داشتند. این بدان معناست كه آن ها در پوشش اخبار خود با محوریت انتخابات ایران، از طیف مشخصی از واژگان و كلمات استفاده می كردند كه در همگی آن ها، این مفهوم به مخاطب القا می شود كه انتخابات ایران سالم یا عادلانه نیست و مردم در آن مشاركت چندانی ندارند. دقیقا نمونه این رویكرد رسانه های غربی را سال هاست كه در مورد پرونده اتمی كشورمان نیز شاهد بوده ایم.
http://seda.ir/sh/?۵۱۰۸۸۸۵
هدایت شده از شاهد
سلام علیکم مستند فدائیان امنیت روایت شهید سرافراز انتظامی کشور هادی جوان دلاور ، شهیدی که مقام معظم رهبری (حفظه الله ) بر سر مزارش حضور یافت و نکته جالبی را بیان فرمود پخش شده از شبکه یک سیما در تاریخ - 7 بهمن 1402 را در تلوبیون ببینید ، کاری از معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ،مجری طرح و کارگردان : سیدجوادمیری
http://www.telewebion.com/episode/0xb138ccb
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
شروع
شورای عالی قرآنی و مراسم تجلیل از نخبگان قرآنی سی و چهارمین دوره مسابقات نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران در سالن کوثر ستاد فراجا و ارتباط وبیناری در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
#پلیس_قرآنی_مکتبی
#اقتدار_امنیت
#پلیس_مجاهد
#تولیدی_عس_فاتب
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
🔷اولین بیانیه صدای ملت اصلاح طلبان بعد از اعلام نتایج قطعی انتخابات: صدای ملت به وظیفه خود مبنی بر مبارزه با قهر با صندوق و تلاش برای افزایش مشارکت عمل کرد
🔹هدف ما این بود که با وجود نارضایتی از رد صلاحیت برخی افراد صالح و توانا، از میان افراد تأیید شده، تعداد قابل توجهی افراد معتدل و عقلگرا رأی بیاورند و یک فراکسیون اقلیت قوی در مجلس تشکیل شود که قطعاً در کیفیت تصمیمات و مصوبات مجلس مؤثر خواهد بود. با ارزیابی منتخبان در کل کشور معلوم شد که این هدف چندان دور نیست.
پ ن:
اقدام علی مطهری و دوستان وی در لیست صدای ملت در پاسخ به مطالبه رهبری مبنی بر حضور حداکثری با هر نگاهی که تحلیل کنیم قابل تقدیر هست.
#حضور_25_میلیونی
#انتخاب_مردم
#اقتدار_ایران
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
سخنرانی فرمانده محترم کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران سردار رادان در شورای عالی قرآنی و مراسم تجلیل از نخبگان قرآنی سی و چهارمین دوره مسابقات نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران و رتبه برتر انتظامی
ارتباط وبیناری در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
#پلیس_قرآنی_مکتبی
#اقتدار_امنیت
#پلیس_مجاهد
#تولیدی_عس_فاتب
هدایت شده از روابط عمومی عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ
شورای عالی قرآنی و مراسم تجلیل از نخبگان قرآنی سی و چهارمین دوره مسابقات نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران
http://boshranews.ir/?p=6293
🌐 خبرگزاری بشری نیوز
#محفل_انس_با_قرآن
#پلیس_ترازانقلاب
#پلیس_تراز_جامعه_قرآنی
#تولیدی_عس_فاتب
هدایت شده از قاریان افضل ایران
27.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 برگزاری نماز جماعت وسط عروسی در باکو.
🟢 پ.ن- الهام صهیونف فکر میکنه با تهدید و ارعاب می تونه به سفارش آباء و اجداد یهودیش مردم شیعه آذربایجان رو بی دین کنه ولی کسی که وسط جشن عروسی نمازشو اول وقت می خونه خیلی معنی داره.
عاقلان دانند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از روشهای تکوندن برف و یخ از روی سیمهای برق :))