eitaa logo
🔥الرَوافِضُ الحَیدَری🔥
3.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
155 ویدیو
4 فایل
کپی بدون ذکر منبع🚫 موضوعات کانال: ⬇ پاسخ به شبهات دینی 📚 نشر احادیث و فضائل اهلبیت علیهم السلام👥 نقد و برسی دیگر مذاهب و ادیان 🔍 بیان اصول اعتقادات شیعه اثناعشری🌷 بیان مطاعن دشمنان اهل‌بیت🔥 مشخصات مجموعه/ارتباط👇👇 https://zil.ink/ravafez_alhaydari
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم . با لطف و عنایت حضرت صدیقه الشهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در 21 بهمن 1400 مصادف با 8 رجب 1443 و پیشاپیش ولادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین صلوات الله علیه کانال روافض الحیدری را راه اندازی کردیم. امید است که با عنایت و الطاف حضرت حق و حجج الهی به خصوص حضرت طدیقه طاهره بتوانیم به سوی هدف گام برداریم و در زدودن شبهات از مذهب حقه ی شیعه ی اثناعشری و اثبات ان موفق باشیم و بتوانیم نفاق و کفر دشمنان شان و و مکاتب متصل به ان هارا نیز به اثبات برسانیم. و صل الله علی محمد و آل محمد و اللهم عجل لولیک الفرج و لعنت الله علی اعدائهم.
🚫کپی بدون ذکر منبع ممنوع🚫 توضیحاتی در مورد کانال :⬇️⬇️ موضوعات کانال : ⬇⬇ 1- برگزاری کنفرانس و پاسخ به شبهات دینی 📚 2-مناظره و بحث با والیان دیگر مذاهب و عقاید👥 3- تحلیل و نقد و برسی دیگر مذاهب و ادیان 🔍 4-بیان معارف و اصول اعتقادات شیعه اثناعشری🌷 5- بیان روایت زیبای اهلبیت صلوات الله علیهم در مورد ولایت،برائت،توحید و...❤️ 6- نقد و پاسخ به شبهات وهابیت،اهلسنت،ملحدین،آتئیست ها،فمنیسم ها،همجنسگرایان،باستان پرستان و... 📝 7- پاسخگویی به سوالات در همه ی زمینه ها👤 8- بیان تاریخ اسلام و شیعه و ایران باستان . 9- هرچیزی که مربوط به مذهب تشیع هست 😍 ➖➖➖➖➖➖➖➖ گروه زیر نظر کانال روافض الحیدری👇👇 https://eitaa.com/joinchat/562495617Cd1cf26e48e گروه روافض الحیدری 🛑سوالات خودتون را در گروه مطرح کنید. ➖➖➖➖➖➖➖ ♦️در نشر مطالب کانال و مطاعن و معارف در ثواب آنها شریک شوید. کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. @ravafez_alhaydari روافض الحیدری
😍👆😱👇😍👆😱👇 بسم رب الحیدر امیرالمؤمنین 🔴راه اندازی بهترین شیعه در پیامرسان ایتا برای بسیاری از موضوعات و پاسخ گویی به شما و آشنایی با مکاتب مختلفین و حقیقت مذهب حقه تشیع ⬇⬇ 1- برگزاری کنفرانس و پاسخ به شبهات دینی 📚 2-مناظره و بحث با والیان دیگر مذاهب و عقاید👥 3- تحلیل و نقد و برسی دیگر مذاهب و ادیان 🔍 4-بیان معارف و اصول اعتقادات شیعه اثناعشری🌷 5- بیان روایت زیبای اهلبیت صلوات الله علیهم در مورد ولایت،برائت،توحید و...❤️ 6- نقد و پاسخ به شبهات وهابیت،اهلسنت،ملحدین،آتئیست ها،فمنیسم ها،همجنسگرایان،باستان پرستان و... 📝 7- پاسخگویی به سوالات در همه ی زمینه ها👤 8- بیان تاریخ اسلام و شیعه و ایران باستان . 9- هرچیزی که مربوط به مذهب تشیع هست 😍 🔵کانال فعلا در حال عضو گیری میباشد... کمک کنید🔵 منتظرتون هستیم👇👇👇 @ravafez_alhaydari 🔥روافض الحیدری🔥
✔️سوال. معنای دو کلمه و چیست؟ و چرا این دو لفظ را به شیعه نسبت می دهند؟ و اینکه ایا استفاده لفظ رافضی صحیح است یا خیر؟؟؟👇👇 پاسخ: معنی شیعه: شهرستاني عالم سنی مذهب ، میگويد : الباب السادس : الشيعة هم الذين شايعوا عليّاً - رضي اللَّه عنه - علي الخصوص ، و قالوا و اعتقدوا أنّ الإمامة لا تخرج من أولاده. و إن خرجت فبظلم يكون من غيره ، أو بتقيّة من عنده. و قالوا : ليست الإمامة قضية مصلحية تناط باختيار العامة و ينتصب الإمام بنصبهم؛ بل هي قضيّة اُصوليّة ، و هي ركن الدين؛ لايجوز للرسل عليهم السلام إغفاله ، و لا تفويضه إلي العامّة و إرساله. 📚الملل و النحل ، ج1، ص146 ، دارالمعرفة ، بيروت ، لبنان. ⚪️شيعه به معني است ،مانند شيعه علي عليه السلام و شيعه معاويه و ابو سفيان ومانند آن، امّا هرگاه شيعه ، بدون اضافه و قرينه ، آورده شود ، بر عليه السلام اطلاق مى‏گردد معنای : 🔵ذهبي در « سير اعلام النّبلاء » به نقل از شافعي مى‏نويسد : «وَ مَنْ قالَ: إِنَّ أَبابَكْرَ وَ عُمَرَ لَيْسا بِإِمامَيْنِ فَهُوَ رافِضِيٌّ » . 📚سير اعلام النبلاء ، ج10 ، ص 31 هركس امامت وخلافت و را منكرشود رافضى‏ است 🔰پس نام « »، به معني رفض و كنندگان باطل و گروندگان به است در حقیقت شیعه رافضی ست و فرقی بینشون نیست 📜رافضه در لغت از ریشه «رفض» به ‏معناى ترک و رهاکردن فرد یا چیزى است. در اصطلاح، مشهورترین کاربرد واژه رافضی درباره معتقدان به امامت اهل بیت(ع) و منکران مشروعیت خلافت از امام على(ع) است. ✅چون شیعیان خلافت سه نفر( و و ) را نامشروع میدانستند . به انها رافضی میگفتند به معنی رها کننده 🔴ابابصیر نقل می‌کند که به عرض کردم: «مردم ما را رافضه می‌نامند، حضرت فرمود: به خدا سوگند، آنان شما را رافضه ننامیدند، بلکه شما را به این لقب نامیده است. همانا هفتاد نفر از بنی اسرائیل به حضرت موسی و برادرش ایمان آوردند،‌و از این جهت آنان را (رافضه) نامیدند ... آن گاه امام(علیه السلام) فرمود: ای ابابصیر، مردم خیر را ترک کرده و شرّ را گرفتند ولی شما شرّ را رها کرده و خیر را برگزیدید. 📚بحار الانوار ج 47 ص 390. ✍ALI.A روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
⁉️ چرا تنها یک خدا وجود دارد؟ 🔰 پاسخ: 💢 اگر دو خدا موجود باشد، یا هر دو قدرت برابر دارند؛ یا یكی قدرت بیشتری دارد؛ یا هر دو ضعیف و عاجزند. 👈 اگر هر دو عاجزند كه هیچ كدام خدا نیستند و اگر یكی قوی و دیگری ضعیف است، آن كه قوی تر است خدا بوده و دیگری مخلوق و محكوم حكم او، و اگر هر دو قدرت برابر داشته باشند، در آن صورت چرا یک خدا به تنهایی خلق و اداره عالم را بر عهده نگیرد. ❓چرا كه قدرت، ذاتا اقتضای غلبه دارد و محال است موجودی قادر باشد و طالب غلبه نباشد. ✍ ممکن است گفته شود که چرا آن دو با یکدیگر همکاری نکنند؟ 🔸 می‌گوییم: همکاری بین دو موجود، وقتی معنا دارد که هیچ کدام به تنهایی قدرت لازم برای اجرای کاری را نداشته باشند؛ یعنی همکاری ناشی از نیازمندی است. پس اگر این‌ها هر دو خدا بوده کمال و قدرت محض هستند، باید به تنهایی توان تدبیر عالم را داشته باشند و الّا عاجزند نه قادر. 🔹 از طرف دیگر مطلق بودن قدرت هر کدام از این دو خدای فرضی، ذاتاً اقتضا دارد که تمام مقدورات را خودش در اختیار گیرد و الّا قدرت مطلق نخواهند داشت. ✅ پس اگر دو خدا با قدرت مطلق موجود باشند، ذاتاً در مقابل هم قرار خواهند گرفت و اراده‌ هیچ کدام نافذ نخواهد شد؛ و این یعنی عجز. پس از فرض دو خدای قادر مطلق، لازم می آید که هر دو عاجز باشند. 📌 لذا در این برهان، دلیل، قدرت مطلق خداوند متعال است، یعنی چون خداوند متعال دارای قدرت مطلق است، باید خلقت تمام دنیا و اداره آن را خودش به تنهایی بر عهده بگیرد؛ چون قدرت تام است، پس چرا خدای دیگر را دفع نکند و خودش خلقت عالم و اداره آن را در دست گیرد؟ 📎 📎 📎 روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
✅ توسل به قبر پیامبر اکرم (ص) به دستور عایشه 🔥 عبدالله بن عبدالرحمن در "کتاب " با سند صحیح مینویسد: در پیش آمده دستور به توسل به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم داده بود: 🔺۹۳ – حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ، حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ زَيْدٍ، حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مَالِكٍ النُّكْرِيُّ، حَدَّثَنَا أَبُو الْجَوْزَاءِ أَوْسُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: قَحْطًا شَدِيدًا، فَشَكَوْا إِلَى فَقَالَتْ: ” قَبْرَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاجْعَلُوا مِنْهُ إِلَى السَّمَاءِ حَتَّى لَا يَكُونَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ السَّمَاءِ سَقْفٌ. قَالَ: فَفَعَلُوا، فَمُطِرْنَا مَطَرًا حَتَّى نَبَتَ الْعُشْبُ، وَسَمِنَتِ الْإِبِلُ حَتَّى تَفَتَّقَتْ مِنَ الشَّحْمِ، فَسُمِّيَ 🔻 اوس بن عبد الله می‌گوید : مردم مدینه دچار شدیدی شدند؛ پس به عائشه شکایت کردند، عائشه گفت: به رسول خدا (ص) رو بیاورید، و پنجره‌هایی از آن به سوی آسمان بگشایید؛ به طوری که بین قبر آن حضرت و آسمان سقفی نباشد. 👈راوی گوید: مردم همین کار را انجام دادند ؛ پس باران فراوانی بارید؛ تا جایی که گیاهان رویید و شترها آن قدر چاق شدند که از شدت چربی برداشتند، به حدی که آن سال را نامیدند . 📚 سنن الدارمی جلد ۱ صفحه ۲۲۷ .تحقيق: حسين سليم أسد الداراني .الناشر: دار المغني للنشر والتوزيع، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۲ هـ روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
با توجه به مدرک بالا از کتب اهل سنت چند احتما داریم : 1- عایشه کافر شده 2- توسل صحیح است 3- علما اهلسنت دروغ گفته اند. ؟؟؟؟
💠 اهمیت ولایت امیرالمومنین علیه السلام در بيان ملکوتی پیامبر صلی الله علیه وآله ✅ رحمة الله علیه در "کتاب شریف " و علی بن حسین بن (پدر شیخ صدوق) در "کتاب " درباره اهمیت ولايت اميرالمومنين عليه السلام چنین نقل می کنند: 🔺 أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ یُونُسَ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِیفٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: 👈قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَحْیَا حَیَاةً تُشْبِهُ وَ وَ یَسْکُنَ الْجِنَانَ الَّتِی غَرَسَهَا الرَّحْمَنُ‏ فَلْیَتَوَلَّ وَ لْیُوَالِ وَلِیَّهُ وَ لْیَقْتَدِ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّهُمْ عِتْرَتِی خُلِقُوا مِنْ‏ ‏- اللَّهُمَّ ارْزُقْهُمْ فَهْمِی وَ عِلْمِی وَ وَیْلٌ لِلْمُخَالِفِینَ لَهُمْ مِنْ أُمَّتِی اللَّهُمَّ لَا تُنِلْهُمْ شَفَاعَتِی‏ 🔻سعد بن طریف می گوید: امام باقر علیه السلام فرمودند که رسول خدا(ص) فرمود: هرکس دوست دارد زندگی اش مانند زندگی پیامبران، و مردنش مانند مردن شهیدان باشد، و در باغ هایی که خداوند مهربان کاشته است سکونت نماید، باید به امیرالمومنین علیه السلام معتقد بوده و آن حضرت و دوستدارش را دوست داشته باشد، و به ائمه (ع) بعد از او اقتدا نماید زیرا که آنان عترت من اند و از من آفریده شده اند. روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 برسی از نگاه 🌱🌹 خداوند متعال می‌فرماید: «انَّما ولِیکمُ اللَّه ورسُولُه والَّذِینَ امَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَواةَ ویؤْتُونَ الزکواةَ وهمْ راکعُونَ»؛ [1] «ولی امر شما تنها خدا و رسول خدا و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته و فقیران را در حال رکوع زکات می‌دهند. » داستان نزول ایه شریفه بنابر انچه در کتاب‌های تاریخی، تفسیری و روایی امده، چنین است: روزی مرد فقیری در مسجد از مردم تقاضای کمک کرد ولی کسی به او توجه ننمود، حضرت علی علیه السلام که در حال رکوع بود، انگشتر خود را به عنوان صدقه به او داد. ان گاه این ایه توسط جبرئیل بر پیامبر - که در منزل بود - نازل شد. ابن کثیر به سند صحیح از سلمة بن کهیل نقل کرده که گفت: حضرت علی علیه السلام انگشتر خود را در حال رکوع صدقه داد و در این هنگام بود که این ایه نازل شد: « انَّما ولِیکمُ... ». [2] و نیز حاکم نیشابوری به سند صحیح از امام علی علیه السلام نقل کرده که این ایه « انَّما ولِیکمُ اللَّه... » بر رسول خداصلی الله علیه واله نازل شد حضرت از خانه خارج شده و به مسجد امدند. مردم در حال رکوع و قیام نماز بودند. حضرت نماز به جای اورد، در ان هنگام سائلی پیدا شد، حضرت به او فرمود: ای سائل ایا کسی به تو چیزی داد؟ او عرض کرد: کسی به جز این رکوع کننده یعنی حضرت علی علیه السلام انگشتر خود را به من عطا نفرمود. [3] همین مضمون را نیز ابن عساکر به سند صحیح از امام علی علیه السلام نقل کرده است. [4] وانگهی می‌توان از این ایه ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام را از راه دیگری استفاده کرد و ان این که مقصود از ولایت رسول خدا همان اولویت به تصرف و امامت است انجا که قران می‌فرماید: «النَّبِی اولَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ انفُسِهمْ» [5] و در روز غدیر پیامبرصلی الله علیه واله فرمود: «الست اولی بکم من انفسکم؟ »؛ «ایا من اولی به شما از خود شما نیستم؟ » عرض کردند: اری. ان گاه فرمود: «فمن کنت مولاه فعلی مولاه»؛ «هرکه من مولای اویم پس علی مولای اوست». مضمون این حدیث توسط ده نفر از صحابه نقل گردیده و بیش از پنجاه نفر از علمای اهل سنت ان را در کتب خود اورده اند؛ مثل طبرانی، [6] ابوبکر جصّاص، [7] واحدی، [8] زمخشری [9] ____________ [1] ۲۶. سوره مائده، ایه ۵۵. [2] ۲۷. تفسیر ابن کثیر، ج ۲، ص ۶۴. [3] ۲۸. معرفة علوم الحدیث، ص ۱۰۲ [4] ۲۹. تاریخ دمشق، ج ۴۲، ص ۳۵۶ [5] ۳۰. سوره احزاب، ایه ۶ [6] ۳۱. معجم الاوسط، ج ۷، ص ۱۰، ح ۶۲۲۸ [7] ۳۲. احکام القران، ج ۲، ص ۴۴۶ [8]: ۳۳. اسباب النزول، ص ۱۳۳ [9]: ۳۴. الکشاف، ج ۱ روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
🏴 مرحوم در "کتاب شریف الاعمال " درمورد ذکر یاد مصائب اهل بیت علیهم السلام واشک بر آن حضرات از امام صادق علیه السلام نقل میکند: ◼️ ثواب من ذکر عنده اهل بیت النبی علیهم السلام فخرج من عینه دمعة 🏴 حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ وَ ، قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ نَعَمْ قَالَ إِنَّ تِلْكَ الْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا فأحبوا [فَأَحْيُوا أَمْرَنَا إِنَّهُ مَنْ ذَكَرَنَا وَ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ . ◼️ ثواب کسی که در نزد او ذکر نام اهل بیت علیهم‌السلام شود و از چشمش اشک جاری شود. 🏴 بكر بن محمد ازدى مى گويد كه: امام صادق عليه السّلام از من پرسيد: آيا به دور هم مى نشينيد و از ما ياد مى كنيد؟ عرض كردم: آرى، فدايت گردم! حضرت فرمود: براستى كه من اين گونه مجلسها را دوست دارم، بر شماست كه ياد و خاطره ما را زنده نگاه داريد، زيرا كسى كه از ما ياد كند، و يا اگر از ما در نزد او نامى برده مى شود به اندازه (براى ما) بريزد، خداوند همه گناهان او را اگر چه از هم افزونتر باشد، مى آمرزد. 📚  ثواب الأعمال ، صفحه: ۲۲۳ روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
علیه السلام عالم مشهور اهل سنت در کتاب ، یکی از اعترافات ابوحنیفه در رابطه با امام صادق را بیان میکند ومینویسد: 🔥 معروف به پیشوای فرقه ی حنفی که از نظر زمانی معاصر با امام صادق(علیه السلام) بود، درباره ی عظمت امام صادق(علیه السلام) اظهارات و اعترافاتی دارد. از جمله درباره ی آن حضرت گفت: 🏴 « مارایت احدا من جعفربن محمد » 🏴 من فقیه تر و داناتر از جعفربن محمد ندیده ام. او داناترین فرداین امت است.  📚 سیراعلام النبلاء، جلد ۶، صفحه ۲۵۷ ⚠️ باوجود اعتراف به افقه واعلم بودن امام صادق علیه السلام از جانب ابوحنیفه ،چرا همچنان با فتاوای امام علیه السلام مخالفت میکرد⁉️ روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
تولے و تبرے در تمام امت هاے پیشین ✅ مرحوم رحمت الله علیه در "کتاب شریف در مورد وجود تولی و تبری در امتهای گذشته به نقل از علیه السلام مینویسد: 🔺 الْعَيَّاشِيُّ:عَنْ خَطَّابِ بْنِ مَسْلَمَةَ،قَالَ:قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً قَطُّ إِلاَّ وَ مِنْ أَعْدَائِنَا، 👈وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ: وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللّٰهَ وَ اجْتَنِبُوا فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللّٰهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلاٰلَةُ بِتَكْذِيبِهِمْ آلَ مُحَمَّدٍ(صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ)، 👈ثُمَّ قَالَ: فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ كَيْفَ كٰانَ عٰاقِبَةُ ». 🔻 امام باقر علیه السلام: خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر به ما و از دشمنان ما و این معنای سخن خداوند عز و جل در کتابش است: 👈و همانا در هر امتی پیامبری را مبعوث کردیم که خدا را بپرستید و از اجتناب کنید؛ پس خداوند گروهی از آنها را هدایت کرد و گروهی از آنها گمراهی دامنشان را گرفت" زیرا آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) را تکذیب کردند.﴿نحل ٣٦﴾‏ 👈سپس فرمود: بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام کنندگان چگونه بوده است.﴿نحل ٣٦﴾‏   📚 بحار الأنوار ، جلد ۲۴ ،صفحه ۳۳۰ ،[تتمه کتاب الامامه] روافض الحیدری @ravafez_alhaydari
🔰 یا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السَّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ. «سوره بقره 208» 🔹"ای ڪسانی ڪه ایمان آورده‌اید همگی در و آشتی در آیید و از گامهای پیروی نڪنید." 🔸ابوبصیر گوید : امام صادق (علیه‌السلام) بعد از قرائت این آیه شریفه فرمودند ؛ ⚜آیا می دانی "سلّم" چیست؟ 🔸عرض ڪردم : شما داناترید. ⚜ فرمودند ؛ "ولایة على و الائمه الاوصياء مِن بعدِه." 🔹« (علیه‌السلام) و امامان جانشین بعد از اوست.» ⚜ سپس فرمودند ؛ "و خطوات الشيطان و اللّٰهِ و لایةُ فلانٍ و فلانٍ ." 🔹« و گامهای به خدا قسم ، ولایت فلانی و فلانی ( و ) را قبول ڪردن است. 📚 [ج۲۴ ص۱۵۹] روافض الحیدری @ravafez_alhaydari