eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
427 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 015 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۵ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 014 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس چهاردهم: 🔻تنبیه: 🔹ذکری از جَنوب و شمال در بیتی از امرء القیس: 🔸قِفا نَبکِ من ذِکرَی حبیب و منزل 🔸بسقطِ اللِوَی بین الدَخولِ فحَومَل 🔸فتُوضِحَ فالمِقراة لم یَعفُ رسمُها 🔸لِما نَسَجَتها من جَنوب و شَمأل 🔻تنبیه: 🔹معنای کلمه دقیق و نخل را در بیت ۹۸ می‌آورد: 🔸عجین خمیر و دقیق آرد دان نخاله سبوس 🔸ادام نان خورش، قند و سُکّر است شکر 🔹مطلب اول: 🔸ترجمه اجمالی از متن:که چون صبیان را الخ،که مقول قول برای "همی گوید" می‌باشد. 🔹مطلب دوم: 🔸الف: "که" حرف ربط مفید تفسیر و تبیین است. 🔸ب: "چون"در اینجا مرادف "لمّا" در عربی است و دارای شرط و جزاست. شرطش معلوم و جزای آن "قدری از وی الخ" می‌باشد. 🔸ج: صِبیان و صُبیان جمع است برای صبیّ که به معنی پسربچه زیر سن بلوغ است. 🔸د: اشاره به ترتیب احوال انسان از زمان نطفه بودن تا پیری. 🔸ه: مراد از صبیان، صبیان عجم است و مراد از عجم در اینجا، فارس‌ها هستند. 🔸و: در بعض شروح به جای "پیش" کلمه "بیش" آمده ،که می‌توان آن‌را صحیح دانست. 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 015 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس پانزدهم: 🔻تنبیه: اشاره به وجه صرفی کلمه صبیّ. 🔹مطلب اول: 🔸مراد از لغت عرب در عبارت "که چون صبیان را الخ" ممکن است متن اللغة باشد یا جمیع علوم ادبی. 🔹مطلب دوم: 🔸رغبت به فتح اول مصدر باب عَلِمَ. 🔹مطلب سوم: 🔸اشعار جمع شعر است . 🔸اشاره به معنی لغوی و اصطلاحی شعر. 🔹مطلب چهارم: 🔸فارسی منسوب به فارس، به سکون راء. گرچه ظاهر از بعض کتب، کسر راء است. 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#اصول_بهداشت_روانی_و_تقویت_حافظه #۷ ↪️🔻بخش اول: اصول بهداشت روانی ↪️ 🔻فصل دوم : سلامت روح و روان
#۸ ↪️🔻بخش اول: اصول بهداشت روانی ↪️ 🔻فصل دوم : سلامت روح و روان ↪️🔻نوشتار دوم: روشهای درست فكركردن ↪️🔻بررسی خیال و نقش آن در زندگی ↪️ 🔹 در اينجا به برخی از ویژگی‌های تخيل انفعالی و مذموم و فرق آن با تفکر و تعقل اشاره می‌کنيم. 1⃣ رَحِمِ خيال هيچ وقت بی‌کار نيست بلکه حتما نطفه‌ای لازم است تا او را بپروراند و چندان برايش مهم نيست که آن نطفه حلال باشد يا حرام! بلکه شب و روز مشغول است «و لاتَسکن عن فعلها دائماً لا نوماً و لا يقظة» از کارش آرام نمی‌گيرد، چه در خواب و چه در بيداری؛ از اين رو، سزاوار است که از طريق عقل و شرع تغذيه شود. 2⃣ در تخيل ادارکی حضوری و فعلی، خيال به صورت منظم کار می‌کند ولی در تخيل منفی و انفعالی، نامنظم و آشفته بوده و منشأ آشفتگی و اختلال بيشتری در امور انسان می‌شود چنان که در روايتی، پيامبر صلی الله عليه و آله قلب افرادی را که تحت سيطره قوه متخيله انفعالی اسير است، به پری تشبيه کرده است که هر لحظه دستخوش وزش باد است: «مَثَلُ‏ الْقَلْبِ‏ مَثَلُ‏ رِيشَةٍ بِأَرْضٍ تُقَلِّبُهَا الرِّيَاح»‏ حالت قلب حالتِ پری است که بادها آن را زير و رو می‌کنند. در حديث ديگری از ایشان نقل شده است : «لَقَلبُ ابن آدَم أشَدُّ انقِلابَاً مِنَ القِدرِ إذَا اجتَمَعَت غَلياً؛ همانا دل فرزند آدم از ديگ در حال جوشيدن بيشتر زير و رو می‌شود.» 🔹مولوی به اين دو روايت اشاره کرده می‌گويد: 🔸گفت پیغمبر که دل همچون پری است 🔸در بیابانی اسیر صرصری است 🔸باد پر را هر طرف راند گزاف 🔸گَه چپ و گَه راست با صد اختلاف 🔸در حدیث دیگر آن دل را چنان 🔸کآب جوشان زآتش اندر غارقان 🔸هر زمان دل را دگر رایی بود 🔸آن، نه از وی بلکه از جایی بود 3⃣ صاحب تخيلِ انفعالی، هميشه با اوهام و خيال و آرزوهای دست نيافتنی زندگی می‌کند و چون به اغلب اين آرزوها دست نمی‌يابد، هميشه در خوف و حزن و اضطراب و نگرانی بسر می‌برد و پيوسته خود را در معرض مشکلات جسمی و روحی و اجتماعی می‌بيند، لکن کسی که صاحب تعقل و تفکر است، پيوسته خود را از حصار ظلمات وحشتناک خيال رهانيده و سعی می‌کند از امکانات موجود، بهترين استفاده را ببرد و بر اساس «مسأله‌مداری» زندگی کند، يعنی در عين حال که برای آينده خود برنامه ريزی می‌کند، در زمان حال زندگی کند؛ برخلاف انسان خيال پرداز که «هيجان‌مدار» است و در عملکرد او تشتّت، اضطراب و هيجان نقش محوری را ايفا می‌کند. از اين رو، چه در حوزه تصميم گيری و چه در حوزه عمل، از رسيدن به مطلوب باز می‌ماند. 🔹مولوی در اين مورد چه زيبا و عالی سروده است: 🔸جان همه روزه لگدكوب از خيال‏ 🔸و ز زيان و سود و از خوف زوال‏ 🔸نى صفا می‌ماندش نى لطف و فر 🔸نى به سوى آسمان راه سفر ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 016 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: ۱۶ 👉 @raveshsonnati
#سیره_علما 🔹مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر محمدی می‌فرمود: 🔸هفده سال پشت سر آیت الله خوئی سه وعده نماز جماعت خواندم؛ ایشان در قنوت غیر از “اللّهمَ کُنْ لِوَلِیِک الحجة بن الحسن” نخواندند! به طوری که دوستان به شوخی می‌گفتند: آقا غیر از این قنوتی بلد نیست. 🔺 وارثون 👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان ✔️آیة الله بهاء الدینی: 🔹طلبه‌ای باید وارد مسائل اجتماعی بشود که درسهایش را خوانده باشد. 🔹در ایام تحصیل نباید زیاد خود را مشغول کرد. 🔹طلبه باید سال‌های سال خوب درس بخواند و تحصیلات خود را کامل کند، بعد اگر خواست به سراغ مسائل اجتماعی برود مانعی ندارد. در غیر این صورت خسران کرده، به حال اجتماع هم زیاد نافع نیست. 📚 مجله دانش پژوه، ش ۷۶، فروردین ۱۳۹۰ 👉 @raveshsonnati
#علوم_عقلی #الکبری_فی_المنطق 02 #استاد_احمدی جلسه: ۲ 👉 @raveshsonnati