eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
427 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 003 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 3⃣ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 003 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس سوم 🔹بحث پنجم: 🔸در نصاب الصبیان ،هفت بحر عروضی وجود دارد و شماره واژه‌های آن متفاوت نقل شده: ۱۳۶۵ واژه،۱۲۲۲ واژه و... 🔹بحث ششم: 🔸الحاقات در نصاب زیاد و مختلف است، مثلا نصاب چاپ برلن دارای ۵۴۲ بیت است. 🔹بحث هفتم: 🔸درباره تاریخ اضافات باید گفت که طبق مستندات، از قرن هفتم اضافات بر نصاب شروع شده. 🔹بحث هشتم: 🔸تغزل‌های اوائل قطعه‌ها، از فراهی نیست. 🔸در درس ،نسخ نصاب را از لحاظ تغزل‌ها سه دسته کردیم. 🔹بحث نهم: 🔸تقلیدها از نصاب از قرن هفتم شروع شده و به طور کلی چهارقسم هستند: 🔸۱- عربی به فارسی 🔸۲- زبانهای غیر عربی به فارسی 🔸۳- فارسی به زبانهای دیگر 🔸۴- فارسی و لهجه‌های آن به فارسی 🔹بحث دهم: 🔸کارهایی که درباره نصاب انجام شده و معرفی شروح آن که مقداری بیان شد و تتمه آن در جلسه آینده گفته آید. 🔹برای تفصیل بحوث ،حتما صوت گوش داده شود. @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 004 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 4⃣ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 004 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس چهارم 🔹مطلب اول: 🔸اصلاح قرائت تغزل: 🔸چو اندر تقارب نهی پا درون 🔸به تقطیع، وزنش چنین کن برون 🔹مطلب دوم: 🔸گفتیم که بحر اخرب نداریم، نه این که بحر، اخرب نمی‌شود. 🔹مطلب سوم: 🔸در نسخه‌ای که تعلیقه علامه حسن زاده هست، تعداد ابیات غیر الحاقی ۲۲۳ بیت و تعداد کل ابیات ۴۵۵ بیت است که هر دو خلاف تحقیق است. 🔹مطلب چهارم: 🔸ملحقات نصاب دو دسته‌اند: 1⃣ بیت 2⃣ قطعه 🔹مطلب پنجم: 🔸تغزل‌های اول قِطَع، از فراهی نیست، به سه دلیل (که در درس بیان شد) 🔹مطلب ششم: 🔸به طور کلی نسخ موجود از نصاب در ایران، بالغ بر ۲۰۰ نسخه می‌شود، به فنخا نظر کنید. 🔸همچنین درباره نصاب به جلد ۳۳فنخا صفحه ۴۱۰ به بعد مراجعه کنید که ۳۸ شرح نصاب را نام برده است. 🔸و برای تفصیل شروح به جلد ۲۰ فنخا صفحه ۸۵۸ به بعد، نظر بیفکنید. 🔹مطلب هفتم: 🔸تتمه معرفی شروح نصاب از الذریعه جلد ۱۴ صفحه ۱۰۳ تا ۱۰۷ و کتاب فرهنگنامه های عربی به فارسی علی نقی منزوی (پسر شیخ آقا بزرگ طهرانی) . 🔻نکته: کپی برداری غیر اخلاقی دکتر عبدالسلام عبدالعزیز الفهمی استاد دانشگاه مکه از کتاب علی نقی منزوی و نشر آن تحت عنوان نصاب الصبیان و مسیرة ستة قرون فی تعلیم اللغة العربیة للمسلمین غیر الناطقین بها. 🔸برای تفصیل بحث، صوت درس استماع شود حتما. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 005 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 5⃣ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 005 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس پنجم 🔻دو تکمیل و اصلاحیه: 🔹مراد از علم ادوات که بعض شارحین فرمودند، علم به معانی مفردات حرفیه و اسمیه است که در قطعه عاشره آمده است. 🔹گفتیم که علوم مختلفی اجمالا در نصاب هست. شارحین نام این علوم را مختلف ذکر کرده‌اند. با جمع بین اقوال، به این نتیجه می‌رسیم که بیش از ۱۰ علم در نصاب هست. 🔻فشرده مطالب درس امروز: 🔹مطلب اول: 🔸بعض نسخ، به جای «همی گوید» نوشته: «چنین گوید» که برای ما مهم نیست. کتابی که محور قرار دادیم،«همی گوید» دارد و ما درباره این بحث می‌کنیم. 🔹مطلب دوم: 🔸در بعض نسخ، یک بیت آمده: 🔸همی گوید ابونصر فراهی 🔸کتاب من بخوان گر علم خواهی مصرع دوم مقول قول است. با این بیت کار داریم. 🔹مطلب سوم: 🔸درباره «همی» اختلاف نظر است: 1⃣ شیخ عباس قمی، آن را موضوع برای دوام و استمرار دانسته و بسیاری دیگر مفید دوام و استمرار. (فرق است بینهما) 2⃣ بعضی نظر اول را نپذیرفته و «همی» را دال بر زمان حال دانستند. 3⃣ بعضی هم نسبت به دو قول فوق، بی تمایل یا کم تمایل شدند. 🔻کیف کان،پذیرش نظر مرحوم شیخ عباس مشکل است چون مدرکی برای آن، فعلا نداریم و ایشان هم در این زمینه تخصص نداشته است. 🔸شارح طالقانی، هاء در همی را مفید تنبیه دانسته لکن موافقی برای وی نیافتیم بلکه سیفکی شیرازی مخالف هم هست و گفته این هاء مفید معنایی نیست. 🔸بر فرض بودن «همی» برای استمرار و وجود مصراع دوم در کتاب، عبارت را دو جور معنا کردیم: 1⃣ استمرار مربوط به گفتن باشد 2⃣ استمرار مربوط به خواندن باشد (که توضیح فنی دادیم با ذکر شواهد). 🔸طبق پذیرش استمرار، و با فرض خلو نسخه از مصراع «کتاب من بخوان گر علم خواهی» عبارت کتاب معنای محصلی نخواهد داشت. 🔸طبق بودن «همی» برای دلالت بر زمان حال، معنای عبارت روشن است. 🔸بعض ثمرات بحث از «همی» را فردا بیان می‌کنیم إن شاء الله. 👉 @rabeshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 006 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 6⃣ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 006 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس ششم 🔹 مطلب اول: بیان یک مطلب پیش از درس از شرح ملا مصطفی خوئی درباره نصاب الصبیان: 🔸کتاب نصاب الصبیان مدخلیت تام در فهم کلام و الفاظ عرب دارد و از بسیاری کتب لغت، اسهل و اقرب به تذکر و حفظ است. 🔹مطلب دوم: 🔸در میان شارحین نصاب، بیشترین صحبت را درباره «همی» سیفکی شیرازی کرده و گفته: 🔸«بودن همی برای استمرار و دوام مناسب نیست، اما بودنش برای زمان حال، اندک موافقتی دارد.» 🔸این فقره را توضیح دادیم و حاشیه زدیم. 🔸وی ادامه داده: «لفظ هاء بر سر همی احداث معنایی نمی‌کند، مثل باء در برفت. آوردن این حروف گاهی برای درست شدن وزن شعر است.» 🔸این بخش را هم توضیح داده و حاشیه زدیم و از شرح چرخی تکمیل کردیم‌. 🔸سیفکی ادامه داده: «بعید نیست که مفید تاکید باشد» 🔸این قسمت را تایید کردیم. 🔸سپس گفته: «انصاف آن است که زیادتی هاء گاهی مشعر به استمرار نیز می‌باشد». 🔸گفتیم که در این فقره، متفرد است، علی ما اطلعنا. 🔹مطلب سوم: 🔸بیان ثمره بحث از «همی» در قالب نکته‌ای از فن ترجمه. 🔹مطلب چهارم: 🔸توضیح «همی گوید» از لحاظ دستور زبان فارسی. 🔹مطلب پنجم: 🔸بیان فرق میان موضوع بودن «همی» برای استمرار و مفید بودنش برای استمرار. 🔸و اینکه در اینجا ما کاری به موضوع له «همی» نداریم و دست به دامن استصحاب قهقرایی و اصل عدم نقل نمی‌شویم. 🔹مطلب ششم: 🔸بیان براعت استهلال یا براعت مطلع طبق نسخه‌ای که در ابتدایش یک بیت شعر دارد. 👉 @raveshsonnati