⭕️ع ص، کیمیاگر انقلاب
(به مناسبت سالگرد رحلتش)
#اسطرلاب
🔺سخن گفتن از کسانی که آنها را خواص می نامیم یعنی کسانی که خود بر مبنای تحلیل و هدف تصمیم می گیرند ، کار سختی است به خصوص اگر آن شخص نوع نگاه و دیدش خیلی تازه باشد و کمتر به او پرداخته باشند؛ #علی #صفایی_حائری از آن دسته افراد است . على صفايى حايرى (1378 - 1330) انديشمند فرهيخته، عارف شيدا و نويسنده و شاعر آرام، در شهر قم به دنيا آمد و دوره كودكى و نوجوانى را در اين شهر سپرى نمود. در هيجده سالگى، نخستين كتابش را با عنوان « #مسؤوليت و #سازندگى» به نگارش درآورد.
🔺زمانی که در روزنامه #جمهوری_اسلامی افکار او را التقاطی نامیدند آقای #قرائتی که با علی آقا و اندیشه های نابش آشنا بود صدای اعتراضش را به گوش مسئولین این روزنامه رساند و آنها در جواب گفتند از بالا دستور آمده !
yon.ir/xl1hQ
🔺او می گفت: "مرادم از تربيت، از آهن، ماشين ساختن است، و از بشر، «آدم» آفريدن! آدم، كسى است كه بر تمام استعدادهايش مديريت و رهبرى دارد و به آنها جهت مى دهد. مرادم از انسان رشد يافته، موجودى است كه از سطح «غريزه» بالا آمده و در حدّ «وظيفه» و «انتخاب» زندگى مىكند."
🔺تنوع غريبى در ميان معاشرين او بود. از كاسب تا فيلمساز، از نويسنده و شاعر، تا راننده و پسر فرارى همسايه! هر يك به فراخور نيازهاىشان، بر سر سفرهى اخلاق او مى نشستند و از محبّت و صفا و سخنش، بهره برمىگرفتند.
🔺بدون تردید مهمترین نکته در اندیشه علی صفایی (#ع_ص)، تلقی خاص او از دین و جایگاه آن بود. او آدمی را در مجموعه ای از روابط می دید که با خود و دیگران و هستی دارد. ربط هایی که با یکدیگر نیز مربوطند و ارتباطات مضاعف را شکل می دهند و انسان را در مجموعه ای در هم تنیده از روابط، تنها می گذارند. از دید او دین نه تنها در بر گیرنده معارف و عقائد و اخلاق و احکام هست بلکه برای هر یک از عرصه های حیات، «نظامی هماهنگ» عرضه می کند. این نظام ها هستند که ارتباطات احکام و جایگاه آن ها را نشان می دهند. اسلام نظام های اقتصادی و تربیتی و سیاسی و... را ارائه می کند.
🔻"اگر بخواهیم سلوک صادقی داشته باشیم و درست حرکت کنیم،باید آن سلوک، اهداف مناسب و ابزار هماهنگ با این اهداف را داشته باشد... صرف شهود،صرف اشراق،صرف شنیدن صدای بال ملائک وحتی زمزمه و نفس آنها،مارا به جایی جز خودشان نمی رسانندو چیزی جز رنج و خستگی و ملال برای ما ندارند،به قول حافظ: من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان/قال ومقال عالمی می کشم از برای تو"
✍🏻 #سید_حامد_ترابی
@raze_e_ensan
🌹 او را دوست دارم چون خودش بود
🌱 صفایی را دوست دارم چون خودش هست. جوششی است. حرکتی درونی در خود دارد و در اندیشه، نوعا #مقلد نیست. اگر هم مقلد هست از جنس عقلانی و استدلالی است نه از جنس #تبعیت_تعبدی ! او نماد #خودآگاهی است در مقابل توهم!
🌵 برعکس او خیلی نویسندگان را می بینم که تکرار کننده حرفهای دیگران اند. خودشان توان #تفکر ندارند لذا حرف نو هم ندارند. در حصارهای #تقدس_زایی برای این و آن بزرگ مانده اند. (دارم از سطح علما سخن می گویم نه بت شکنی های کودکانه!)
☘️ صفایی خیلی جاها بخشی از خودش را روایت می کند و این یعنی #مرد_عمل بوده است. کسی که فقط مرد علم است جز فربه سازی گزاره های ذهنی، خدمتی نمی تواند بکند. او چون تجربه کرده به واقع نزدیک شده و بواقع همین، نکته مهم آثار اوست.
🍄 ما اما اکثرا دچار توهم هستیم. حتی قدرت #ادراک خودمان را نداریم. تصویری خیالی از خودمان داریم چون خودمان بی مبنا هستیم و همان را هم کمتر به محک عرصه های واقعی برده ایم و ظرف مان نیز کودکانه، کوچک بوده و #زود به آنچه هستیم قانع شده ایم!
🍀 رحمت خدا بر او که مظلومانه، گوشه #گلزار_شهدا در قم آرمیده ولی فکر او همچنان ثمره می دهد.
@komeilialireza
@raze_e_ensan
این نکته که چرا از جایی که هستیم حرکت کنیم باید خود جواب آن را بدهیم، نه اینکه از دهان همدیگر و یا از کتابی به خودمان تلقین و تحمیل کنیم.
منتظر توضیح این و آن نباشیم. ممکن است دیگران توضیحاتی بدهند، ولی این توضیحات در سطح آنها و برای خود آنهاست.
ممکن است راهی را نشان دهند اما این راه را باید خودمان طی کنیم. همانطور که عطش را احساس میکنیم و دنبال آن می رویم، صرف اینکه دیگران گفتهاند: تشنگی، طلب آب را در تو ایجاد میکند و تو را به حرکت وادار می نماید، عامل حرکت تو نیست و اگر هم بروی و حرکت کنی تنها تقلید است و در برخورد با موانع عقب نشینی می کنی.
اگر بنا شد بازیگر نمایشی هم باشیم نمایشنامه ای که خود میفهمم، بهتر می توانم آن را اجرا کنم، آنچه را نمی فهمم کارم را به افتضاح می کشاند.
حرکت ص16
@raze_e_ensan
🌐@ali_shamlu🌐
چرا شیفته «عین صاد» هستم ؟
در طول این سالهای طلبگی ، شاید پرتکرارترین سوالی که پاسخ داده ام، این بوده که « چه شد که پس از سالها تحصیل دانشگاهی و کار صنعتی و... طلبه شدی». (شاید بد نباشد عرض کنم که بنده فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت هستم و در 28 سالگی تحصیل حوزوی را آغاز کردم .)
این سوال یک جواب دارد و آنهم آشنایی من با نوشته ها و اندیشه های استاد «آیت الله علی صفایی حایری» است. در تمام سالهای دانشجویی، حتی لحظه ای به ذهنم خطور نکرده بود که ممکن است روزی لباس «طلبگی» بپوشم و «آخوند» شوم. تا اینکه استاد را شناختم و همه زندگی ام به هم ریخت...
یادم هست که مشغول آماده شدن برای آزمون دکتری بودم. آن سالها، سالهای ۸۶ و ۸۷، کتابخانه دانشگاه تهران تا ساعت ۱۲ شب باز بود و برای مطالعه آنجا میرفتم.
هر روز صبح کتاب آمار مهندسی جان فروند و یکی دو تا دیگر از منابع مهندسی صنایع را به همراه چند تا از کتابهای استاد توی کیفم میگذاشتم و کتابخانه می آمدم. شب، هنگام برگشتن به منزل، میدیدم که فقط کتابهای استاد را خوانده ام و تمام روزم به مطالعه و تفکر روی آنها گذشته است.
اولین تجربیات تبلیغی من در همین دوران و قبل از طلبگی شکل گرفت، که در جمعهای چند نفری، کتاب «رشد» ایشان را توضیح و شرح میدادم و آثار شگفت آنرا روی دوستانم میدیدم. از اینجا ایده طلبه شدن کم کم در ذهنم جدی شد و رسیدم به جایی که الان هستم.
در این هشت سال ، روزبروز بیشتر معتقد شده ام که نوشته ها و اندیشه های استاد، گنجینه ای بینظیر است. امروز اعتقاد جدی دارم که برای معرفی دین و پاسخ به هجمه ها و شبهه ها، و تبیین اینکه اصلا در دنیای پرآشوب و پرتحول امروز چه نیازی به دین داریم و زندگی دیندارانه چه برتری بر زندگی بدون دین دارد، هیچ مجموعه ای بیشتر از آثار ایشان راهگشا نیست، مخصوصا اگر با مخاطب دانشگاهی، اهل مطالعه و خوشفکر مواجه باشیم. و البته سلوک عملی پیامبرگونه و برخوردهای تربیتی و انسان ساز ایشان هم دنیایی دیگر است که جذابیتی، چه بسا بیشتر از اندیشه ایشان داشته باشد.
توضیح بیشتر این موضوع، و ویژگیهای نظام اندیشه ای استاد صفایی را در فایل صوتی زیر عرض کرده ام که اولین جلسه از سیر مطالعاتی آثار استاد است. امیدوارم نیازمندان واقعی، این مباحث بشنوند و منشا تحول برایشان باشد. انشاالله درباره این عالم ربانی و تئوریسین تربیت دینی، و همچنین درباره مسیر طلبگی در دنیای امروز بیشتر خواهم نوشت.
(آدرس yon.ir/QvBvA رو لمس کنید و صوت رو شنیده یا دانلود کنید. صوت بقیه جلسات هم به مرور در کانال قرار خواهد گرفت)
#صفایی_حایری
#طلبگی
#حوزه
🌐@ali_shamlu🌐
✂️ برشی از یک کتاب
#خودسوزی_راهِ_دیگر_سازی
کار اول من و تو این است که خود را بسازیم ، زیرا (دیگرسازی) ممکن نیست ؛ تا (خودسوزی) صورت نگرفته باشد (خودسازی) نمی شود ، مگر این که انسان ، شهامت خودسوزی را بیابد و با دست توانای خویش شعله ای بر افروزد ، کثافت ها و آلودگی های وجودیش را بسوزاند و تولدی تازه بیابد . « افسوس » که ما ، پیش از آن که از آلودگی ها پاک شده باشیم بر خویش عطر پاشیده ایم و خویشتن را جز آن که هستیم به دیگران معرفی کرده ایم . ما به جای آن که « رنگ خدا » را گرفته باشیم ، به خدا رنگ زده ایم . چگونه می خواهیم دیگران را بسازیم و از اسارت ها رها سازیم ، در حالی که هنوز خویش را نساخته ایم ؟ ما که خود اسیریم ، چگونه سخن از آزاد کردن دیگران می گوییم ؟! نمی توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانی که بنده غیر اوییم . پس باید از حاکمیت غیر او آزاد شد .
📚 تربیت کودک ، علی صفایی حائری ، ص 12
@raze_e_ensan
نگاه نکن عصیان تو کوچک است ببین نافرمانی چه کسی را کرده ای
#عین_صاد
@raz_e_ensan
#مسئولیت و سازندگی
از آنجا که انسان با آزادی همراه است و از رقابت و تضاد استعدادها برخوردار، نوع تربیت او با تربیت دامها و درخت ها تفاوت خواهد داشت.
🔸تربیت انسان نمیتواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد. هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با انتخاب من همراه نباشد در واقع مسخ کردن من و نفی کردن من حساب میشود.
و اين است که تربیت های تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی ارزش نخواهند داشت، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیان او.
🔸این درست نیست که دیده های خود را نقالی کنیم و از عشق خود حرف بزنیم و یا دیگران را بغل کنیم و یا بر یقین خود پافشاری کنیم و سوگند بخوریم.
چون یقین هر کس در درون اوست و به دیگران نمیرسد. مگر هنگامی که نشان دهیم که چگونه و از کجا به این یقین رسیده ایم وبه این روش دست یافته ایم و با چه کلیدها و ملاکهای حرکت کرده ایم.
🔸هنگامی که میخواهیم فردی را بسازیم و یا جامعه ای را بازسازی کنیم، ناچاریم که در اعماق بکاویم و ریشه ها را بیدار نماییم.
مسئولیت و سازندگی ص39 و40
#عین_صاد
@raz_e_ensan
🔷🔶راز انسان🔶🔷
قرار سه شنبه ها
شرح کتاب #رشد
استاد شاملو
📼 جلسه دوم دوره چشمه جاری
⏱زمان : 60 دقیقه
📍کیفیت : متوسط