eitaa logo
انجمن علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
314 دنبال‌کننده
411 عکس
24 ویدیو
18 فایل
انجمن علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ..... صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/razaviac_sociology کانال تلگرام: https://t.me/razaviac_sociology عرفان لزگی دبیر انجمن: @Erfan_lezgi هادی فروتن سردبیر نشریه: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️بیانیه دانشگاه علوم اسلامی رضوی در محکومیت جنایات تروریستی کرمان ⚫️و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون دیار شهید پرور کرمان، بار دیگر شاهد پر کشیدن عزیزانی بود که به پاسداشت اقتدار و مظلومیت سردار رشید خود گرد آمده بودند... و این خاصیت زنده بودن خون شهید و دلدادگی و استقامت در راه حق و حقیقت است که کوردلان و طواغیت زمان را بر آن می‌دارد که بزدلانه و مزورانه با ظلمت و تاریکی جنایات ضد بشری خود، مانع از پی‌جویی طریق هدایت شوند. 🏴دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن محکوم نمودن این اقدام تروریستی، اهتمام بیش از پیش به اتحاد مردم ایران و جهان اسلام علیه صهیونیسم که خاستگاه تروریسم کور و خشونت در منطقه است را یادآور می‌شود. ◾️بی‌شک عاملان این جنایت‌ها با عواقب جبران‌ناپذیر اقدامات خود مواجه خواهند شد ولی در این میان آن‌چه مهم است، توجه به نقش روشنگرانه نهاد علم از اساتید تا طلاب و دانشجویان در کنار زدن پرده‌های غفلت و تاریکی و بیداری روزافزون امت اسلامی است. 🏴دانشگاه علوم اسلامی رضوی🏴 @razaviac
✅مراسم تکریم و معارفه مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی برگزار شد 🔶در این مراسم از فعالیت های جناب آقای دکتر قائمی نیک به پاس خدمات ایشان در سمت مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تقدیر شد. 🔶در ادامه مراسم جناب آقای دکتر حسین مهربانی فر طی حکمی از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی به عنوان مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی معرفی شد. 🔶در این جلسه همچنین از جناب آقای دکتر حجت الاسلام یزدانی بابت کسب رتبه ارزشمند دانشیاری تقدیر به عمل آمد. @razaviac
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند: 📚 ششمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢مدرس: «استاد پارسانیا» 🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ ۲۴ دی ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ 🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. https://eitaa.com/markazsanjeshdindari 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
🔴 حکمت جامعه و تاریخ از منظر حکمای نوصدرایی 🎙 ارائه‌کننده: دکتر محمدرضا قائمی نیک (عضو هیئت‌علمی دانشگاه رضوی) 🔹ناقدین: حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، حجت‌الاسلام صدیق اورعی 🔹دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمدباقر احسنی 🗓 زمان: سه‌شنبه، ۱۰ بهمن، ساعت ۹:۰۰ 🔸مکان: سالن اجتماعات مدرسۀ علمیۀ عباسقلی‌خان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅بعثت تا بعثت (۴) 🔸سمینار فناوری‌های فرهنگی و بازتولید انقلاب اسلامی ✅ نقش هیئت در بازتولید گفتار انقلاب اسلامی (تبار، تاریخ و آینده) با حضور : ⏮ محمدتقی کرمی/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ره ⏮ محمدرضا قائمی‌نیک/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ⏮ صابر جعفری کافی‌آباد/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ⏮ محسن امین/ دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی و پژوهشگر حوزه مناسک ⏱سه‌شنبه ۲۴ بهمن ؛ ساعت ۱۴ تا ۱۶ 📱پخش زنده‌: skyroom.online/ch/ricac/culture 📍محل برگزاری: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔗@ricac_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تشکیل کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی 🌱 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @science_imamreza
🔶️پیروزی های متوالی نمایندگان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سری مسابقات کرسی های آزاد اندیشی تیم شهیدصدر(در محور فرهنگی)و تیم شهید ابراهیم هادی(در محور سیاسی) دونماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی پس از کسب پیروزی های پیاپی در مقابل رقبا به مرحله نیمه نهایی مسابقات کرسی های آزاد اندیشی در مرحله استانی راه پیدا کردند👏👏
🔶️راهیابی نماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی به فینال مسابقات کرسی های آزاد اندیشی تیم شهید صدر(فرهنگی) ، نماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سری مسابقات کرسی های آزاد اندیشی با برتری در مناظره برابر نماینده دانشگاه آزاددر مرحله نیمه نهایی، موفق به کسب جواز صعود به مرحله نهایی مسابقات در سطح استان شد🌹 https://eitaa.com/razaviac_sociology
📌چگونگی تاثیر نظام فکری (فلسفه) بر تحقق نظام اجتماعی : 🔸برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمی‌سازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسان‌هاست که می‌سازد. 🔸 این شبکه رفتاری وقتی که می‌خواهد به صورت تجریدی‌تر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا می‌کند. 🔸این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند؛ به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی می‌کند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. 🔸در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل می‌گیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایه‌های بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی می‌شود. 🔸غیر از این حالت، فرهنگ غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودال‌ها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابت‌های سه‌گانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورت‌بندی شوند و وجاهتی پیدا کنند. ༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔶️راهیابی تیم شهید صدر،نماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مسابقات کشوری کرسی های آزاد اندیشی(محور فرهنگی). نماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سری مسابقات کرسی های آزاد اندیشی استان خراسان رضوی با کسب امتیاز لازم، موفق به کسب جواز صعود به مرحله کشوری شد🌹 https://eitaa.com/razaviac_sociology
انسان اقتصادی یا انسان فرهنگی؟ حجت الاسلام دکتر مهدی سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن (ماه مبارک رمضان، ماه دوری از گناهان، ماه بندگی مبارکتان باد.) @razaviac
جلسه دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد گروه علوم اجتماعی - رشته دانش اجتماعی مسلمین موضوع: بررسی مقایسه‌ای ارتباطات انسانی در اندیشه فارابی و هابرماس دانشجوی ارایه دهنده: محمدعلی سلیمی استاد راهنما: دکتر حسین مهربانی فر استاد داور: دکتر محمدرضا قائمی نیک زمان: یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح مکان: ساختمان شماره ۲ - اتاق معاونت پژوهشی
معاون پژوهش دانشگاه رضوی مطرح کرد؛ نقش نظام های ارزشی در جهت گیری اقتصادی معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در یادداشتی به مناسبت تعیین عنوان سال از سوی امام خامنه ای(حفظه الله) به بررسی نقش نظام های ارزشی در جهت گیری دستگاه های اقتصادی پرداخت. از اینجا بخوانید: B2n.ir/d05665 @razaviac
نحوه بکارگیری انفال ریشه تمام بیعدالتیها و کلید حل معضلات (قسمت ۱ از ۲) مکرراً شنیده ایم که نظام اقتصادی اسلامی، نظامی است که نه همچون نظام سرمایه داری و نه همچون نظام سوسیالیستی است. گفته شده است که نظام اسلامی نظیر نظام سرمایه داری نیست که افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی، ثروت اندوزی کرده و از طریق کار بدون قید و بند در قلمروی اقتصاد تولید ثروت نموده و آنرا تملک کنند که تنها وظیفه آنان پرداخت مالیات مقرر تعیین شده توسط دولت باشد که آنهم قابل قیاس با ثروت تحصیل شده و دارایی موجود شخص از طریق فعالیتهای اقتصادی فرد سرمایه دار نیست! از آنطرف نیز نظام اسلامی چون نظام سوسیالیستی نیست که مالکیت خصوصی در آن به رسمیت شناخته نشده و افراد مالک محصولات تولیده شده توسط خودشان نباشند و نتوانند مالک خانه و زمین یا کارخانه و شرکت خود باشند! نظامی که در آن دولت، مالک بزرگی است که بر تمامی منابع ثروت و تولیدات افراد جامعه سلطه ملکی و مالی دارد، قطعا نظام اقتصادی اسلامی نیست کما اینکه نظامی که در آن حدی بر ثروت اندوزی و کار افراد وجود نداشته و هر آنچه می خواهند بدون قید و حدی تولید و تملک می کنند، نظام اقتصادی اسلام نیست! اما سوال مهمتر این است که نظام اقتصادی اسلام و آنچه آنرا از این دو نظام متمایز می کند، در کجاست؟ در این خصوص نظریاتی مطرح بوده که بدون مخالف نبوده است مثل آن نظریاتی که قائل به گذاشتن حد بر ثروت و دارایی هستند. اما به نظر می رسد مهمترین وجه تمایز ساختاری اقتصاد اسلامی که موجب تمایز آن با دو نظام دیگر می شود در مساله انفال قرار دارد. انفال، مطابق نظر فقهی حضرت امام (ره) تمام اموالی است که فاقد رب یا مالک است که شامل زمین های موات اعم از شهری و غیر شهری، معادن از جمله نفت، دریاها، رودخانه ها و... بغیر از اموال منقول در آنها مثل پرندگان و حیوانات دیگر است. انفال به یک معنا سرچشمه کلیه ثروتهاست. در سرمایه داری با انفال، مثل مال خصوصی و در سوسیالیسم با اموال خصوصی نظیر انفال یا مال حکومتی عمل می گردد. در اسلام تفکیک دقیقی بین مال حکومت یا امام و مال خصوصی وجود دارد. بررسی مجملی در نظامات اقتصادی نشان می دهد هم ویژگی و هم سرچشمه بدبختیها و خیرات نظامات مختلف به نوع تعامل آنها با انفال برمی گردد. در نظام اسلامی بعد از انقلاب اسلامی نیز نحوه تعامل با انفال سرچشمه کلیه فسادها، نابرابریها، تبعیضات طبقاتی و مشکلاتی است که اکنون کشور با آن مواجه است. نوع توزیع انفال یا به تعبیری منابع عمومی مثل زمینها، منابع و سایر اموال دولتی از اساس مبتنی بر روابط ناسالم و غیرعادلانه بوده است. آنچه در مورد امضاهای طلایی گفته می شود نیز بخش مهم و عمده آن نیز به اموال دولتی برمی گردد. چه بسیار زمینها، اموال و منابعی که به افراد مختلف داده شد، به بهانه تاسیس مدرسه، بیمارستان یا سایر خدمات خیر و عمومی اما عملاً بدل به ملک خصوصی گردید و صاحب آنرا صاحب ثروتهای افسانه ای و بادآورده کرد. آنچه که اخیراً در جریان دادگاه های مختلف افشا شده است، بخوبی نشان می دهد که آغاز و منشای اصلی فساد از مدیرانی است که بر انفال یا اموال دولتی سلطه و اقتدار یا مدیریت داشته اند. به جرات می توان گفت که در کشور شاید نتوان باندازه انگشتان دست، افراد در هیچ قشری از تاجر و کارخانه دار تا پزشکان و دارندگان مجموعه های فرهنگی سرمایه دار و ثروتمندی را پیدا کرد که ثروت وی ناشی از بهره تبعیض آمیز از اموال عمومی یا دولتی نباشد. به همین دلیل در کشور ما دعوای بر سر مالکیت دولتی و خصوصی دعوایی مسخره و تصنعی است. در کشور ما دعوای احاله اقتصاد به مردم در واقع دعوای بهره برداری طالمانه و تبعیض آمیز از اموال مردم است. بخش خصوصی مشکلش صرفا این است که چرا بهره بیشتر و بی حساب و ناعادلانه از این اموال بدست نمی آورد یا به وی داده نمی شود! به هیچ وجه مساله این بخش، این نیست که در فعالیت های اقتصادی آزاد گذاشته شود، بلکه دعوای آن این است که چرا این یا آن سرمایه دار از این منابع بیشتر بهره می برد و به آن دیگری کمتر داده می شود. به همین دلیل در این کشور هیچ کاری که در آن منابع دولتی به میزان زیاد و مسرفانه به کارگرفته نشود، به هیچ وجه مورد اقبال بخش خصوصی نخواهد بود. البته این به معنای متهم سازی بخش خصوصی نیست، بلکه بخش دولتی نیز بیش از بخش خصوصی مسئول است و در واقع با بیان درست، «خصوصی» و «دولتی» نقش هایی است که با هدف واحدی بین افراد دست به دست می شود! از اینرو می توان گفت که تمام نزاعی که در کشور میان گروههای سیاسی در جریان است نیز در اصل نزاع بر سر همین اموال است؛ یک دلیل قاطع و مشخص آن نیز وضع شرکتهای دولتی است که با مصرف نزدیک به ۷۰ درصد بودجه، مالیاتهایی زیر ده درصد پرداخت می کنند و اکثراً زیان ده هستند. https://ble.ir/tammolat https://instagram.com/dr.kachooyan