eitaa logo
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
139 ویدیو
0 فایل
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تلفن: ۰۲۱-۹۱۰۸۸۰۰۰ ثبت‌نام دوره‌های آموزشی: ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ادامه جلسات درس‌گفتار جستجوی حکمت اجتماعی در خردنامه فردوسی از یکشنبه ۱۸ خرداد‌ماه 🎙با ارائه: سیدحسین شهرستانی ⏱يكشنبه‌ها، از ساعت ۱۷ تا ۱۹ ID: @RCICA_ir 🌐 RCICA.ir
🔻شیوع کرونا در شرایط افول مدرنیته؛ مقدمه تحولات بزرگ 🎙مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: شیوع کرونا در وضعیت افول و بحران مدرنیته و شرایط ناهنجاری و فقدان اقتدار به مراتب اثرگذار تر خواهد بود و تحولات را سرعت بیشتری می بخشد. 🖊به گزارش "سرویس فرهنگی" سایت خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، دکتر سید حسین شهرستانی مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در برنامه "گفتگوی فرهنگی" درمورد انسان پساکرونا اظهار کرد: کرونا یک حادثه بزرگ و فراگیر به همراه تجربه عمیقی است که قطعاً تبعاتش سال‌های سال مناسبات ما را درگیر خواهد کرد. 🔸وی متذکر شد: ما در رابطه با تعیین حدت و شدت و گستره تبعات کرونا از جمله تغییر سرنوشت بشریت باید جوانب احتیاط را رعایت کنیم و نمی‌توانیم خیلی دقیق و مطمئن از آن صحبت کنیم. 🔸شهرستانی همچنین گفت: گرچه کرونا برای بشر مدرن که لحظه به لحظه در برابر تجربه‌های بحرانی بزرگ و تغییر وضعیت ساختاری زندگی خود قرار گرفته یک تجربه بحرانی محسوب می‌شود اما در عین حال ممکن است چندان تاثیرگذار هم نباشد. 🌐 http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175103&n=651088 ID: @RCICA_ir 🌐 RCICA.ir
ادامه:[صفحه۲] 🔸مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ادامه اظهار کرد: مردم دنیا در چهل پنجاه سال اخیر چندین تحول بزرگ در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های تاثیرگذار بر زندگی بشر همچون گستردگی اینترنت را پشت سر گذرانده‌اند و از طرف دیگر تحولات بسیار زیادی در عرصه سیاست مانند جنگ سرد را شاهد بودند بنابراین بشر در برابر بحران‌های مختلف دیگر فراموش کار نخواهد بود. 🔸وی یادآور شد: در زمان شیوع آنفولانزای اسپانیایی میزان کشته‌ها بسیار بالا بود اما این اتفاق خیلی هم در حافظه جمعی تمدن بشری باقی نماند چراکه در اوج و بلوغ تمدن مدرن اتفاق افتاد و لذا خیلی دیده نشد اما کرونا در وضعیتی اتفاق افتاده که مدرنیته دچار سستی و زوال شده و از نقطه اوج قدرت خود فاصله گرفته است. 🔸شهرستانی بر این باور است که کرونا صرفاً یک ویروس بیولوژیک نیست بلکه یک واکنش خاص تمدنی در این عصر با این امکانات است و به عبارتی دیگر، پدیده‌ای است که در این مقطع از تاریخ هویتش را بروز می‌دهد. 🔸مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بیان کرد: وجه مهم اثرگذاری کرونا در این است که در شرایط افول و بحران مدرنیته اتفاق افتاده است و بنابراین شیوع کرونا در شرایط ناهنجاری و بی نظمی و فقدان اقتدار به مراتب می‌تواند اثرگذار تر باشد و تحولات را سرعت بیشتری ببخشد. 🌐 http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175103&n=651088
📚كتاب "مقدمه‌ای بر نظریه فیلم" به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به چاپ چهارم رسید. 🖊نویسنده:رابرت استم مترجم: گروه مترجمان به سرپرستی احسان نوروزی 📙معرفی کتاب: 🔸کتاب "مقدمه‌ای بر نظریه فیلم"، تاریخی تحلیلی از نظریه فیلم در «سده سینما» عرضه می‌کند. در این کتاب به بحث‌هایی نظیر، پدران نظریه فیلم، ماهیت سینما، فرمالیسم روسی و مکتب باختن، مکتب فرانکفورت، موج نگره مؤلف، مسئله زبان فیلم، ورود فمینیسم، زایش تماشاگر، بوطیقا و سیاست پست‌مدرن و... پرداخته شده است. 🔸کتاب حاضر از نظریه‌پردازان سینمای صامت، همچون ویچل لیندسی و هوگو مانستربرگ، شروع می‌کند و تا آخر دگرگونیهای نظریه فیلم و مطالعات فرهنگی (نظریه شناخت، دولوز، نظریه پسا استعماری و نظریه دیجیتال) پیش می‌آید. این کتاب با نگاهی جهانی به بررسی تغیراتی می‌پردازد که در کشورهایی همچون فرانسه، آلمان، روسیه، ایتالیا، ایالات متحده، مکزیک، برزیل و آرژانتین انجام گرفته و می‌کوشد بر اتصال‌های این تغییرات تأکید کند. 🔸این کتاب، نظریه فیلم را درون بافت جریان‌های فلسفی و تاریخی و‌سیع‌تری قرار می‌دهد. مقدمه‌ای بر نظریه فیلم که با زبانی فرهیخته اما قابل فهم نوشته شده، درآمدی درخشان منسجم بر عرصه‌ای غنی و متنوع به حساب می‌آید، که در حقیقت بخشی از کتاب‌های سه‌گانه انتشارات «بلک ول» در مورد نظریه معاصر فیلم است. 💼 خرید اینترنتی کتاب: 🌐 https://www.sooremehr.ir/fa/book/881/ ID: @RCICA 🌐 RCICA.ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡محفل عصرنشینی هنر و اندیشه "" از سر گرفته می‌شود. 🎬 محفل بیست و یکم: نمایش و تحلیل فيلم "THE PLATFORM" 🔸گورن، مسیحی مارکسیست یا دون‌کیشوتی متوهم در جهان طبقاتی؟ 🔸پلتفرم در ستایش بشر یا در نکوهش آن؟ 🔸آیا نتفلیکس فیلمی در نقد سرمایه‌داری ساخته است؟ 🔸چرا پلتفرمِ اسپانیایی، در همه جای جهان دیده شد؟ قدرتِ هم‌ذات پنداری با فیلم ناشی از چیست؟ 📌با حضور: _دکتر محمد خندان: عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران _کمیل سوهانی: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند و اصحاب علوم‌انسانی، هنر و اندیشه ⏰سه‌شنبه ۲۷ خرداد‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶:۳۰ 📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزاد و مزید امتنان است. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📚ارائه آخرین کتاب‌های منتشر شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در غرفه مجازی سوره مهر در نمایشگاه تهران 📌با ۲۵٪ تخفیف و‌ارسال رایگان 🔻جهت بازدید و خرید از این غرفه به آدرس زیر مراجعه فرمائید: 27.sooremehr.ir ⏰۲۵ خرداد لغایت ۸ تیر . 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📸 💡محفل بيستم و یکم عصرنشینی هنر و اندیشه نمایش و تحلیل فيلم "THE PLATFORM" 📌با حضور: _دکتر محمد خندان: عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران _کمیل سوهانی: پژوهشگر و مستندساز ⏰سه‌شنبه ۲۷خرداد‌ماه 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🖊 گزارش محفل بيستم و یکم عصرنشینی هنر و اندیشه تحلیل فيلم "THE PLATFORM" 🔻بیست و یکمین عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار با نمایش و نقد فیلم Platform The سه‌شنبه‌ ۲۷ خرداد‌ماه با حضور دکتر محمد خندان عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و کمیل سوهانی پژوهشگر و مستند ساز در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. 🔸کمیل سوهانی در ابتدای این نشست گفت: این فیلم برخلاف ظاهر که ضد سرمایه‌داری است، یک سازوکار کاملاً سرمایه‌دارانه الآن ما را دور هم جمع کرده که درباره این فیلم صحبت کنیم. ابتدا باید با نت‌فلیکس آَشنا شویم که این فیلم را خریده است. نت‌فلیکس یک شرکت توزیع محصولات صوتی و تصویری است که الآن حدود 40 درصد پهنای باند آمریکا و 15 درصد پهنای باند جهان را در اختیار دارد. این شرکت از جایی به بعد وارد تولید هم می‌شود. با این عملکردی که از خود نشان داده معلوم نیست در آینده مردم به سینما بیایند یا خیر چون هر کس می‌تواند هر فیلمی در هر کجای جهان را که می‌خواهد در خانه خودش ببیند. 🔸این پژوهشگر و مستندساز افزود: فیلم Platform The فیلم خوبی نیست اما این‌که امروز اینجا نشستیم و درباره یک فیلم غیر خوب صحبت می‌کنیم به خاطر این است که نت‌فلیکس پشت آن آمده است. نت‌فلیکس سازوکاری کاملاً سرمایه‌دارانه دارد و همه ما را دور زده تا بنشینیم و یک فیلم ظاهراً ضد سرمایه‌داری را ببینیم. فیلم Platform The مجذوب ایده خودش است و وقتی این‌طور باشد دیگر فیلم، فیلم متواضعی نیست و پرمدعاست. فیلم دچار تورم نماد است و آخر هم نمی‌تواند آن را جمع کند و همه معتقدند سکانس آخر آن سکانس خوبی نیست. صوت نشست: https://t.me/RCICA/614 🌐
ادامه[صفحه ۲] 🔸وی ادامه داد: شخصیت اصلی فیلم گاهی وقت‌ها نماد مسیح و گاهی وقت‌ها نماد دون کیشوت می‌شود. طبقه صفر ظاهراً اتاق فکر و فضای مدیریتی است که این سیستم را خلق کرده است و این سیستم نقص‌هایی دارد. طبقه بالای این سیستم که طبقه صفر آن است یا به این معناست که خدا در آنجا نشسته و قرار است شخصیت اصلی فیلم در نقش مسیح پیغامی را به خدا برساند و بگوید این سیستمی که برپا کرده‌ای اشکالاتی دارد. یا به این معناست که این سیستم، سیستم سرمایه‌داری است. در این صورت نگاه او به سرمایه‌داری نگاه ناقصی است و نمی‌خواهد آن را تقبیح کند بلکه می‌خواهد آن را اصلاح کند. می‌گوید سرمایه‌داری فقط در بخش توزیع دچار مشکل است و الا در بخش تولید یک سفره بسیار رنگین می‌چیند. اگر منظور از طبقه صفر خدا باشد معنایش می‌شود این‌که یک خدای ناتوان و غافل این سیستم را خلق و سپس آن را رها کرده است. 🔸کمیل سوهانی اضافه کرد: این فیلم اصل تنازع بقا را در ناخودآگاه همه ما جا می‌اندازد. در زمان داروین زیست‌شناس روس به نام کروپوتکین که به اندازه داروین باسواد بوده کتابی می‌نویسد تحت عنوان «تعاون بقا» اما آن کتاب هیچ‌گاه خوانده نمی‌شود و در ایران هم یک ترجمه از آن موجود نیست. او اثبات می‌کند که رفتارهای تهاجمی بین حیوانات بسیار کمتر از رفتارهایی است که به هم کمک می‌کنند تا زنده بمانند. 🔸محمد خندان در ادامه گفت: به اصرار یکی از اقوام این فیلم را دیدم و اصرار او برایم عجیب بود. فیلم خوبی به نظرم نیامد اما دیدم خیلی راجع به آن حرف زده می‌شود. راجع به پیام فیلم می‌توان صحبت کرد. یکی از ضعف‌های اساسی فیلم این است که به‌قدری نمادهای مختلف و متضاد در آن آمده که گویی ما در یک خلأ رها شدیم و در انتها هم نمی‌فهمیم که فیلم چه می‌خواست بگوید. آشکارا متکی به استعاره‌ها و سمبل‌های طبقاتی است. این‌که هر کس بالاتر است هر چه می‌خواهد می‌خورد و به طبقات پایین چیزی نمی‌رسد و این‌طور پیام‌ها. فیلم هیچ توضیحی درباره مبنای این اختلاف طبقاتی نمی‌دهد و یک شانس و اقبالی وجود دارد که بر اساس آن ممکن است شما یک روز در یک طبقه باشید و روز دیگر در طبقه دیگر. 🔸عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: در مجموع فیلم را یک بیانیه آنارشیستی می‌دانم. غیر از مفهوم طبقه که در نگاه اول ممکن است پیام اصلی فیلم باشد استعاره خوردن هم در فیلم خیلی مهم است. نام فیلم هم همان سکویی است که روی آن سفره است. آغاز فیلم از طبقه صفر است و گویی یک کارگاهی است که امکانات زندگی از آنجا تهیه می‌شود که مهم‌ترین آن همان غذا هست. از طرفی گویا اشاره به گناه نخستین در فیلم وجود دارد. این‌که این افراد در این گودال گناه کرده‌اند و به هبوط دچار شده‌اند. من فکر می‌کنم طبقه صفر خیلی به دولت ارجاع نمی‌دهد. نظمی را بیان می‌کند که گویی سازنده ندارد و همه محکوم به این هستند که به آن تن دهند و بسته به تقدیر در این طبقات بالا و پایین شوند. 🔸وی سپس عنوان کرد: در ابتدای فیلم می‌گوید جریان این گودال چیست و پیرمرد جواب می‌دهد: خوردن. این پاسخ خیلی مهم است و تا آخر فیلم با ماست. این خوردن از آن پلت فرم شروع می‌شود و همه باید بجنبند و سهم خود را از آن سفره بردارند تا صورت‌های حادی که به آدم‌خواری و کانیبالیسم منجر می‌شود. خوردن یکی از استعاره‌های رقابت و نزاع و از آن خود کردن و مالکیت است. حتی می‌تواند استعاره‌ای برای قانون جنگل باشد مبنی بر این‌که هر کس زورش می‌رسد بخورد و توجه به دیگران نداشته باشد. این خوردن نشانگر جامعه رقابتی است که در آن ‌همه رقیب هم‌اند. این وضع بدی را ایجاد می‌کند که ما احساس کنیم با یک سری افرادی در یک زندان تیره‌وتار هستیم و هیچ‌چیز ما را به هم پیوند نمی‌دهد جز خوردن و این‌که در خوردن رقیب هم هستند. 🔸محمد خندان در پایان گفت: از دل این مسئله نفرت ایجاد می‌شود و فضایی در فیلم هست که عدم احساس همدلی و همبستگی را حس می‌کنیم. در این میان، دون کیشوت فیلم یا منجی فیلم به دنیای نجات همه و تغییر سیستم است. اسطوره آدم‌خوار در دنیای جدید احیا شد. یکی به این دلیل که بتوانند آن را در مقابل متمدن بودن قرار دهند. دلیل دیگر این‌که در فلسفه سیاسی به تدوین فلسفه مدرن کمک می‌کند و آدم‌خوار معادل وضع طبیعی هابز است. آدم‌خوار در این فیلم حضور جدی دارد. وجود دولت به این دلیل لازم است که به آن وضع آدم‌خواری پایان دهد اما در این فیلم اثری از دولت وجود ندارد. 🔸این نشست در ادامه با پرسش و پاسخ همراه بود. گزارش مبسوط صوتی و تصویری در سایت پژوهشکده: https://tinyurl.com/ycnuow7x 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت نشست بیستم و یکم‌ عصرنشینی هنر و اندیشه - تحلیل فیلم "THE PLATFORM گزارش مبسوط در سایت پژوهشکده: https://tinyurl.com/ycnuow7x 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🎬 نمایش و تحلیل انیمیشن "لپوتا، قلعه‌ای در آسمان" از میازاکی 💡محفل بیست و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه "" 🔸هایائو میازاکی، استادِ زنده کردن روح سنتی ژاپن در دل شهرهای نوین 🔸قصه‌ای کهن و اسطوره‌ای برای جهان جدید 🔸نقد هر آن‌چه اکوسیستم طبیعی را به هم می‌ریزد: چه آن‌ موضوع ماشین و صنعت باشد چه جنگ و میلیتاریسم و چه حتی ناسیونالیسم افراطی با موسیقی کم‌نظیر استاد جو هیسایشی 📌با حضور: _مجید خسرو انجم: کاریکاتوریست و مدرس تفکر خلاق _سیدحسین شهرستانی: مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ⏰دوشنبه ۲ تیر‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶ 📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آزاد و مزید امتنان است. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📸 💡محفل بيستم و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه نمایش و تحلیل انیمیشن "لپوتا، قلعه‌ای در آسمان" 📌با حضور: _سیدحسین شهرستانی: مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ⏰دوشنبه ۲ تیر‌ماه 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🖊گزارش محفل بیست و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه 🔻نشست نمایش و تحلیل انیمیشن لاپوتا، دوشنبه 2 تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. 🔸مجری این نشست در ابتدا گفت: هفته گذشته درباره فیلم پلت‌فرم صحبت‌هایی داشتیم اما از آنجا که اثر اول کارگردان بود خیلی شناخت و اطلاعاتی از او نداشتیم. اما در مورد میازاکی اطلاعات بیشتری داریم. به کمپانی انیمیشن‌سازی او والت دیزنی ژاپن می‌گویند و سنت‌های ژاپنی و یک سری مفاهیم در آثار او خیلی تکرار می‌شود. 🔸حمیدرضا کیانی در ابتدا گفت: در فیلم‌های میازاکی می‌بینیم تکنولوژی به ما نزدیک می‌شود اما خطرناک نیست بلکه این آدم‌ها هستند که دارند از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و ربات‌ها مهربان‌اند. به این مسئله خیلی در فیلم‌هایش تأکید می‌کند. مفهوم جادو هم در آثارش خیلی تکرار می‌شود. جنگ هم در همه فیلم‌های او حضور دارد. به دخالت انسان در تکنولوژی نیز می‌پردازد. فیلم‌های او هم علمی تخیلی است و هم رو به گذشته و هم رو به آینده. 🔸سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: یکی از نکات جذاب این فیلم برای من این بود که ریشه‌ها در آسمان است. نقد تکنیک و سلطه و طمع در این فیلم وجود دارد و خود آسمان و در واقع شهر آسمانی هم دچار ناخالصی‌هایی شده که رها می‌شود و به اوج می‌رود. گویی رویای فرانسیس بیکن یعنی کشف دوباره آتلانتیس را می‌خواهد بیان کند. سرهنگ این فیلم همان سلیمان در آتلانتیس بیکن است. گویی یک میراث معنوی هم وجود دارد که همان دختر است و هم زمین و هم آسمان را نجات می‌دهد. 🔸وی ادامه داد: در ادامه پیرایه‌ها از بین می‌رود و ریشه‌ها و درخت و پرنده و عناصر اساسی و اصلی طبیعت باقی می‌ماند و سبک می‌شود و به آسمان می‌رود. در این فیلم تنش با تکنیک مطرح می‌شود اما نسبت ما با تکنیک و فناوری مطرح می‌شود. برخلاف خیلی از فیلم‌های دیستوپیایی هالیوودی که ربات‌ها بر انسان‌ها مسلط می‌شوند، اینجا بحران انسان و طمع انسان مسئله است و ربات‌ها در حاشیه هستند و نه خیلی خوب‌اند و نه خیلی بد. از زاویه اسطوره‌ای هم می‌توان به فیلم پرداخت. 🔸مجری نشست سپس عنوان کرد: نمادهای اسطوره‌ای مثل خود شیتا را در فیلم می‌بینیم که خیلی‌ها می‌گویند این همان سیتا در حماسه رامایانا است. در همان صحنه اول وجه آسمانی بودن او را می‌توان در فیلم دید. میازاکی با مهارت دنیای اسطوره‌ای را در میانه زندگی عادی می‌نشاند. 🔸حمیدرضا کیانی در ادامه گفت: یک مرد با دو بچه‌اش به زندگی در روستا می‌آیند و مادر هم مریض است و در بیمارستان است. از دریچه دنیای کودکی داریم نگاه می‌کنیم. می‌بینیم که حتی خطرها را هم وارد تخیل خود می‌کنند و با آن بازی می‌کنند. به نظرم میازاکی این است: از آن خود کردن جهان؛ مثل دنیای کودکی. از یک‌چیز عجیب‌وغریب چیزی دوستانه درست کردن. از اینجا ریشه‌هایش مشخص است. این موتیف در آثار میازاکی مدام تکرار می‌شود. در جهان میازاکی رویایی کودکانه جهان را برای ما آشنا می‌کند و تنها چیزی که برای ما آشنا نمی‌شود جنگ و خون‌ریزی است. 🔸مجری نشست سپس گفت: من در مواقع خستگی به میازاکی پناه می‌برم. چون می‌توانم با او هر رویایی که دارم و آن را در جهان واقعی پیدا نمی‌کنم را بازسازی کنم. دقیقاً همان‌طور که به شاهنامه می‌شود پناه برد. در همین فیلم شاخه‌های درخت آن‌ها را نجات می‌دهند. یعنی می‌گوید اگر شما با طبیعت دوستی کنید می‌تواند شما را نجات دهد. 🔸حمیدرضا کیانی در ادامه عنوان کرد: غلظت روابط و احساسات هم در فیلم دیده می‌شود که این هم از دنیای کودکی می‌آید. رفت‌وبرگشت بین کودکی و بزرگسالی در فیلم هم خیلی جذاب است. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
ادامه [صفحه ۲] 🔸سید حسین شهرستانی سپس اظهار داشت: انیمیشن این امکان را می‌دهد که داستان به ریشه‌های اساطیری و آرکتایپ‌های جاودانه و جهانی برگردد. نقاط مشترک انسانی و عواطف غلیظ و احساسات ریشه‌دار و رنگ‌های خالص. انیمیشن به ما کمک می‌کند که به این نحو داستان‌گویی بازگردیم. یکی از مشکلات اصلی سینمای امروز ما این است که هیچ افقی را برای ما نشان نمی‌دهد. هنر یعنی خیال اما سینمای امروز ما همین زندگی خاکستری ما را نشان می‌دهد بلکه آن را سیاه می‌کند و حتی با آب ریختن بر روی این خاکستر کاری می‌کند که همان هم تمام شود و هیچ آتشی دیگر بلند نشود. 🔸حسین حبیب‌زاده سپس گفت: در بحث اسطوره باید به محیط جغرافیایی خیلی توجه کنیم. مثلاً سخت‌کوشی در فرهنگ ژاپن وجود دارد و این مسئله ریشه‌های اسطوره‌ای دارد. در فیلم‌های میازاکی شخصیت بد تقریباً وجود ندارد یا خیلی کم است. مثلاً همین پیرزنی که دزدی و غارت می‌کند بعداً تبدیل می‌شود به یک شخصیت مهربانی که به این‌ها کمک می‌کند. 🔸سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: این انیمیشن از جهاتی با انیمیشن آواتار شباهت دارد. سینمای آمریکا با قابلیت‌هایی در سینما وارد می‌شود که تصویر را از تنگنای شهر بیرون می‌آورد. در نتیجه داستان به سمت روایت اسطوره‌ای سوق پیدا می‌کند. انیمیشن هم این قابلیت را دارد. هر فرهنگی می‌تواند زبان خودش را به زبان سینما ترجمه کند. این را در سینمای ژاپن می‌بینیم و سینمای ژاپن از این ‌جهت می‌تواند به سینمای ما کمک کند. اسطوره به نحوی بازگشت به زبان کودکی است و به تعبیر مولانا: پس زبان کودکی باید گشود. 🔸حمیدرضا کیانی سپس گفت: اوزو، میزوگوچی و کوروساوا و کوبایاشی در سنت‌هایی ایستاده‌اند و نسبتی که با انسان‌هایشان برقرار می‌کنند نسبت دوست داشتن است. یعنی انسان‌ها را دوست دارند با انسان‌ها نسبت درستی برقرار می‌کنند. میازاکی هم همین‌طور است. مثل کارگردان خانه پدری نیستند که با کل انسان‌ها دشمن است. سینمای ما نمی‌تواند ما را در نسبت با تاریخ‌مان تعریف کند. در سینمای دفاع مقدس تا حدودی توانستیم این کار را بکنیم. 🔸مجری برنامه در ادامه عنوان کرد: در هفته گذشته در بحث فیلم پلت‌فرم درباره بازنمایی زنان صحبت شد. درباره بازنمایی زن در آثار میازاکی و به خصوص در این اثر هم صحبت بفرمایید. 🔸سید حسین شهرستانی در پاسخ گفت: مسئله زن خیلی در این کار برجسته نیست. یک دختر معصوم وجود دارد و یک پسر قوی از او دفاع می‌کند. میان پیرزن و پیرمرد یک فضای زن‌سالاری وجود دارد و پیرزن حالت مردانه‌ای پیدا کرده که در انتها به محبت مادری باز می‌گردد. آن‌طور که درخت و ریشه و خاک و ... خالص هستند، زن و مرد و دختر و پسر هم خالص‌اند و هر چه جلوتر می‌رود خاص‌تر هم می‌شوند. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
ادامه [صفحه۳] 🔸حسین حبیب‌زاده در این باره گفت: میازاکی درباره شخصیت دختر انیمیشن‌هایش جمله‌ای دارد که می‌گوید نیاز به نجات‌دهنده ندارند بلکه نیاز به یک همراه دارند. 🔸وی‌ ادامه داد: نگاه میازاکی نگاه امر زنانه به حل اختلافات و شکاف‌ها است. این‌که همیشه یک پسری همراه دختر در آثار او وجود دارد به این دلیل است که می‌خواهد بگوید امر زنانه احتیاج به پشتوانه دارد و این‌ها مکمل هم‌اند. 🔸مجری برنامه در پایان گفت: اگر بخواهیم الگو بگیریم و به اسطوره‌های خودمان برگردیم و قصه‌های خودمان را در دنیای امروز روایت کنیم به نظر شما چه عناصر مشترکی با میازاکی پیدا می‌کنیم؟ 🔸سید حسین شهرستانی در این باره گفت: می‌توان از تجربه هنری الهام گرفت. این‌که چطور یک هنر ملی به وجود می‌آید خیلی قابل پیش‌بینی و قاعده‌گذاری و ساختارمند نیست. تجربه‌های تاریخی‌ مثل دفاع مقدس که اشاره کردند و تجربه‌های عمیقی که در آن ملت مشارکت داشته‌اند نقطه زایش هنر ملی است. اسطوره‌های ملی، ادبیات ملی و هنر ملی در لحظاتی شکل می‌گیرند که حادثه‌ای موضوع عاطفه عمومی قرار می‌گیرد. این از دل برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و سیاسی بیرون نمی‌آید. از دل پروپاگاندای هنری و رسانه‌ای هم بیرون نمی‌آید. 🔸وی افزود: باید این تجربه عمیق باشد که پشتوانه آن‌ یک سنت و میراث هنری و روایی است. از این فرمول‌ها که چون فلان کشور به سمت نوعی فیلم رفته پس ما هم به همان سمت برویم بیرون نمی‌آید. اگر شاهنامه را هم به میان زندگی امروز مردم بیاوریم و داستانی بسازیم ممکن است مردم با آن ارتباط برقرار نکنند. یک جایی باید با امروز ما و تجربه امروز ما از جهان پیوند پیدا کند. اگر جنس اصیل عرضه شود هنوز انسان ایرانی برای دریافت مفاهیم اساسی گیرایی دارد. ما هنوز در جهان فردوسی و حافظ و سعدی داریم زندگی می‌کنیم ولو این‌که آن را فراموش کرده باشیم. هنر می‌تواند به یاد آورد و قصه‌های از یاد رفته و بر باد رفته را به یاد بیاورد. مشروط بر این‌که صرفاً افسانه و افسون و قصه سکندر و دارا نباشد. اگر دردها و آلام مردم را لحاظ نکند فایده ندارد. شاید تنها تجربه ما در این مورد همان سینمای دفاع مقدس باشد. یا مثلاً فیلم قیصر در عصر خود روحیه فتوت و پهلوانی را زنده کرده بود و موفق بود. 🔸حمیدرضا کیانی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: ابتدا باید سینما را جدی بگیریم. کارگردانان موفق ژاپنی عاشق قصه تعریف کردن هستند و به فرم ژاپنی در سینما فکر می‌کنند. کوروساوا در سریر خون دارد مکبث را بیان می‌کند. اقتباس از مکبث است اما کاملاً آن را در داخل فرهنگ آورده است و دارد از دیدگاه یک ژاپنی داستان مکبث را تعریف می‌کند. توانسته در سینما به یک مسئله‌مندی برسد و پیوند با گذشته‌اش را نیز حفظ کند. 🔸حسین حبیب‌زاده نیز در انتها در این باره گفت: ایده صبح میازاکی با تفکر ما مطابقت دارد و ایده طبیعتش هم مقداری شبیه ماست. ایده صبح مانند فلسفه صدرایی ماست که به نزاع در فلسفه پایان داد. اما مسئله طبیعت ما با میازاکی متفاوت است. ما نسبت به طبیعت جایگاه خلیفه داریم و طبیعت برای ما جایگاه خدایی ندارد. https://t.me/RCICA/619 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت نشست بیستم و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه - تحلیل انیمیشن "لپوتا، قلعه‌ای در آسمان" 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
صوت نشست👆👆
🎬 نمایش، نقد و بررسی مستند "اختاپوس" با موضوع مافیای صنعت خودرو در ایران 💡محفل بیست و سوم عصرنشینی هنر و اندیشه "" 🔸 چه شد که صنعت خودرو کشور در منجلابی که همه آن را می‌شناسیم فرو رفته است؟ 🔸مقصر این نارضایتی چه کسانی هستند؟ 🔸و در پشت پرده این صنعت پول‌ساز چه کسانی هستند؟ 🔸این‌ها سوالاتی است که در این مستند به آن اشاره شده و به دنبال واکاوی آن است. 📌با حضور: _مهدی انصاری: تهیه‌کننده و کارگردان _میلاد بیگی: مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر - علی علیلو: نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ⏰دوشنبه ۹ تیر‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶:۳۰ 📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آزاد و مزید امتنان است. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📸 💡محفل بیست و سوم عصرنشینی هنر و اندیشه "" با نمایش، نقد و بررسی مستند "اختاپوس" با موضوع مافیای صنعت خودرو در ایران، دوشنبه ۹ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. 🔸با حضور: _مهدی انصاری: تهیه‌کننده و کارگردان _میلاد بیگی: مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر - علی علیلو: نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت نشست بیستم و سوم عصرنشینی هنر و اندیشه - تحلیل مستند "اختاپوس" 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🎬 نمایش، نقد و بررسی مستند "ایکسونامی" 💡محفل بیست و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه "" 🔸خاطرات میشله مارن، پورن استار آمریکایی که تجربه رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالت متحده را برای مردم ایران، روایت می‌کند 📌با حضور: _محمدرضا بورونی: تهیه‌کننده _دکتر کمیل حسینی: پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی - دکتر محسن بدره: پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی ⏰دوشنبه ۱۶ تیر‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶:۳۰ 📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آزاد و مزید امتنان است. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📸 💡محفل بیست و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه "" با نمایش، نقد و بررسی مستند "ایکسونامی"، دوشنبه ۱۶ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. 🔸با حضور: _محسن آقائی:کارگردان _دکتر محسن بدره: هیات علمی دانشگاه الزهرا و پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی - دکتر کمیل حسینی: پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت نشست بیستم و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه - تحلیل مستند "ایکسونامی" 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🖊گزارش محفل بیست و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه 🔻محفل بیست و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار با موضوع نمایش و تحلیل مستند «ایکسونامی» دوشنبه ۱۶ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سرای شهید آوینی به همت باشگاه هنر و اندیشه برگزار شد. 🔸میثم مهدیار، مجری این نشست و معاونت پژوهشی پزوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ابتدا گفت: مستند «ایکسونامی» یکی از پرمخاطب‌ترین مستندهای چند ماه گذشته است و در ادامه مستندهایی بوده که در طول چند سال اخیر درباره انقلاب جنسی ساخته شده است. 🔸محسن آقایی، کارگردان این اثر گفت: ساخت این کار مقداری طول کشید که یکی از دلایل آن فرایند پژوهش آن بود. به سراغ متخصصین این حوزه رفتیم و از افراد مختلف نظر گرفتیم. سعی کردیم درباره وجه سلبی و «لا اله» موضوع صحبت کنیم تا «الا الله» و وجه ایجابی آن را عقلا و کارشناسان بیان کنند. اگر می‌خواستیم درباره راه‌حل هم صحبت کنیم ساخت مستند خیلی بیشتر طول می‌کشید. عده‌ای سعی کردند مسیر غلطی که دراین‌باره طی شده را به‌عنوان راه‌حل ارائه بدهند درحالی‌که در خود غرب می‌گویند این راه‌حل‌های ما جواب نداده است. 🔸وی ادامه داد: آدرس غلط مشکل را حل نمی‌کند و بلکه یک مشکل به مشکلات شما اضافه می‌کند. گاهی هیچ کاری انجام ندادن بهتر از انجام کار اشتباه است. البته معتقد نیستم که هیچ کاری نباید انجام دهیم و به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل است. ما در ارتباط‌گیری با مخاطب یک دیوار بسیار قطوری داریم که به نظرم ما تا حدی توانستیم بخشی از آن را حل کنیم که البته با مشکلاتی همراه شدیم. نکته بسیار مهم در این مستند این است که راوری این مستند مطلقاً یک ابزار پروپاگاندا برای فروش مستند نبوده است. 🔸محسن آقایی اضافه کرد: یکی از فاکتورهای مهم برای من این بود که خود این مستند باعث آسیب‌های بیشتر نشود. یک امتیاز خیلی خوب این بود که رزومه‌ای از این آدم در اینترنت موجود نبود. این فاکتور مهمی بود. نکته دیگر این‌که چون می‌خواستیم تاریخ انقلاب جنسی را بیان کنیم احتیاج به اعتبار داشتیم و کسی که در متن این اتفاقات زندگی کرده باشد. نکته دیگر درباره راوی این بود که در نیویورک بود چون خیلی از اتفاقاتی که درباره انقلاب جنسی افتاده در نیویورک بوده است. 🔸وی افزود: این خانم به ما می‌گفت یکی از دلایل همکاری من با شما این است که می‌خواهم این آگاهی را به دیگران بدهم که خداوند به همه فرصت می‌دهد و هر کاری در زندگی‌تان کرده‌اید ناامید نشوید و می‌توانید برگردید. البته نخواستیم صورت‌بندی دینی از مسئله ارائه دهیم. در ادامه به خاطر یک حادثه ایشان دچار آسیب شد و نتوانستیم با ایشان کار را ادامه دهیم و در نهایت کار به این صورتی شد که در مستند می‌بینید. 🌐http://rcica.ir/%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-
ادامه [صفحه۲] 🔸دکتر محسن بدره، استاد مطالعات زنان دانشگاه الزهرا، در ادامه گفت: من این مستند را دوست داشتم. فهم از سکسوالیته مهم است و در داوری درباره این نوع مستندها مؤثر است. مستند «ایکسونامی» به فهم لایقی از سکسوالیته پرداخته است و نسبت به مستندهای مشابه در این موضوع پژوهشی که پشتوانه این مستند بوده قابل احترام است. سالیان سال ما درباره امر جنسی صحبت نمی‌کردیم و معمولاً هم توجیهات نادرستی داشته‌ایم. از طرفی ما یک نظریه هنجاری درباره اخلاق جنسی داریم. دپارتمان‌های علمی در این حوزه خیلی نداریم. 🔸این پژوهشگر افزود: ما درباره خیلی چیزها صحبت نمی‌کنیم و وقتی به سراغ صحبت درباره آن می‌رویم با یک نگاه اکستریم مواجه می‌شویم. در نتیجه شبه فهم‌ها و شبه نظریه‌ها آموزه‌های غلطی را دراین‌باره شاهد هستیم که سعی دارند خود را مطرح کنند. به آقای شمقدری درباره مستند انقلاب جنسی گفتم که همین شبه فهم و عدم فهم جدی درباره سکسوالیته در آن وجود دارد. اگر آقای آقایی برای ساخت مستندش باز هم صبر می‌کرد باز هم این مستند بهتر می‌شد. مستند «ایکسونامی» را می‌شود به‌عنوان یک درس دو واحدی درباره تاریخ سکسوالیته در ایالات‌متحده در نظر گرفت و تدریس کرد. 🔸دکتر کمیل حسینی، پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی، در ادامه گفت: فهم امر جنسی یکی از معضل‌های امروز ماست. درباره مستند آقای شمقدری به ایشان می‌گفتم شما اصلاً فهمی از امر جنسی و ماهیت آن به آن شکل ندارید. غرایز و فطریات ما دنیا را می‌سازد. در نگاه جامعه‌شناسی دین هم برآمده از غرایز و سلایق است. البته ما به این اندازه مطلق این را قبول نداریم. زیست جنسی حتی سیاست را شکل می‌دهد. همان‌طور که غریزه خورد و خوراک ما اقتصاد و سیاست را شکل می‌دهد. درحالی‌که ذهنیت ما این است که سیاست است که زیست جنسی ما را شکل می‌دهد. 🔸این پژوهشگر افزود: ما به نقش زیست جنسی در عرصه‌های مختلف توجه نداریم. غریزه جنسی جزو شخصیت ماست و جنسیت ما، شخصیت ما و کنش اجتماعی ما را می‌سازد. از طرفی غریزه جنسی قوی‌ترین غریزه نهادساز است. برخی اندیشمندان می‌گویند اگر می‌خواهید ببینید یک حکومت مسیرش را درست می‌رود یا خیر ساختارهای جنسی آن را نگاه کنید و ببینید Functional است یاDysfunctional ؟ اگر Functional است بدانید آن جامعه پیش می‌رود و موفق می‌شود. 🔸محسن بدره سپس عنوان کرد: ما حتماً باید تاریخ اجتماعی امر جنسی را بدانیم. خیلی از دغدغه‌ها و ذهنیت‌های امروز ما محصول یکسری فرایندهای تاریخی‌اند و اگر خوب آن‌ها را مطالعه نکنیم مسئله را درک نمی‌کنیم؛ مثل تاریخچه لباس یا تاریخچه هم‌جنس‌بازی. ادبیات ما، نگاره‌های ما، تاریخ هنرها و اسطوره‌های ما در ذهنیت جامعه ما درباره سکسوالیته خیلی مهم است. اگر این‌ها را ندانیم فکر می‌کنیم برخی پدیده‌ها به تازگی سر برآورده‌اند درصورتی‌که این‌گونه نیست. 🔸وی همچنین گفت: در تاریخ ویل دورانت با این‌که هیچ عنوان خاصی با این موضوع ندارد اما ظهور و افول تمدن‌ها را تا حد زیادی بر اساس فرهنگ جنسی بررسی می‌کند. در کتب تاریخی دیگر هم این را می‌بینیم. تاریخ‌نگاری سکسوالیته هم داریم. تاریخ‌نگاری انتقادی سکسوالیته هم خیلی مهم است. مثلاً درباره جامعه غرب درباره دوران ویکتوریا و جنگ جهانی و ... صحبت می‌کنیم. مستند «ایکسونامی» تاریخ‌نگاری دارد که ما باید یک لایه فراتر برویم و به تاریخ‌نگاری انتقادی هم بپردازیم. 🔸محسن بدره تأکید کرد: یکی از چیزهایی که ما آن را نمی‌بینیم چپ جنسی است. از زمان جمهور افلاطون این را داریم تا امروز و تحولاتی که این‌ها رقم زدند مهم است. مارکس و بعد از او رایش دراین‌باره کتاب دارند و خانواده را محور جامعه بورژوایی عنوان می‌کنند. این ایده چپ بعداً در لیبرالیسم آمریکایی دنبال شد. سنت‌های اخلاقی بشری درباره امر جنسی را می‌خواهند از بین ببرند. راست جنسی یا کاپیتالیسم - که در اصل سرمایه سالاری است تا سرمایه‌داری - هم داریم که در این نگاه هم شما در آخر به سرمایه جنسی (Sexual Capital) می‌رسید. 🔸محسن آقایی در ادامه گفت: ظرف این مستند این کشش را ندارد که این نوع بحث‌ها را در آن باز کنیم. انقلاب جنسی مثل هر تاریخ دیگری راویانی دارد و هر راوی انگیزه‌ای دارد. مهم این است که پژوهشگر این نکات را دیده باشد. شاید کشش مخاطب این نباشد که تمام این نکات را بیاوریم اما مهم این است که چیزهایی در مستند بیان نکنیم که خلاف این نکات باشد. چپ جنسی در تحولات سیاسی نابود شد و جریان راست کنترل همه‌چیز را در دست گرفت. 🔸وی ادامه داد: برخی پیشنهاد کردند که قسمت‌های بعدی این مستند را بسازید که در حال ساخت قسمت‌های بعدی هستیم. حتماً به ایران هم خواهیم پرداخت. مخاطب اصلی و اولیه این مستند برای ما خانم‌ها بوده‌اند و نه آقایان، چون عاملیت اصلی و بازیگر اصلی این بازی خانم‌ها و کنش‌های آن‌هاست. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica