eitaa logo
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
139 ویدیو
0 فایل
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تلفن: ۰۲۱-۹۱۰۸۸۰۰۰ ثبت‌نام دوره‌های آموزشی: ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
مشاهده در ایتا
دانلود
📚اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بازار نشر آمد: 📕"ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی: زندگی دیجیتالی در اینستاگرام" https://t.me/RCICA/681 🖊نویسنده: الیزا سرافینلی ترجمه: مجید سلیمانی ساسانی . 🖊سخن مترجم: 🔸مقاومت در برابر جذابیت‌های اینستاگرام بسیار سخت است و قدرت مقاومت را در هم می‌شکند. اینستاگرام به واسطۀ همین قدرتِ پردازش تصویر و اقتصاد توجه، مرتباً ما را مجبور می‌کند که «نسخه‌های متعدد» از خود عرضه کنیم و این ساختار شبکه است که شکل و هویتی «هماهنگ» به این نسخه‌های متعدد می‌دهد. در واقع، اینستا با ساختار شبکۀ اجتماعی خود «توفیق شبکه‌ای» را از آنِ کسانی می‌کند که بیشتر به «تولید» و مصرف تصویر می‌پردازند. شاید این جمله بهترین توصیف از جریان شبکه‌ای اینستا باشد: آن‌قدر تصویر تولید و مصرف کن تا «دیده» شوی! «دیده شدن» به طرز دیوانه‌وار! 🔸اینستاگرام فقط یک ابزر فناورانه یا حتی یک شبکۀ اجتماعی نیست، بلکه ابزاری فعال برای ایجاد «هویت‌های جدید» است که در «ایجاد تمایز» نیز به کاربرانش کمک می‌کند. ایجاد تمایز قاعده‌ای اصلی در «توجه» محسوب می‌شود. ازهمین روی، اینستاگرام «رقص میانۀ میدان» را برای هر کاربری فراهم می‌کند تا فعالانه از خلال جنون سلفی «اقتصاد توجه» را از آن خود کند. کاربران در این چرخۀ تولید و در میدان «عرضه و تقاضای تصویر» فرصت‌ها را غنیمت می‌شمارند و از هر حربه‌ای برای «ارائه یک تصویر ایدئال» از خود استفاده می‌کنند. اما در واقعیت همه‌چیز به نفع یک نوع از اقتصاد جدید تمام می‌شود. در عبارتی نهایی، «بهترین نسخه» از هر انسان به خواست او ضبط می‌شود و در چرخۀ اصلی مصرف به نفع یک نظم جدید عام و جهانی مصادره می‌گردد. 🔸نویسنده این کتاب با رویکردی تجربی به مطالعۀ اینستاگرام می‌پردازد و عناصر کلیدی فرایندهای ارتباطات بصری را در شکل‌دهی تصاویر اینستاگرام بررسی می‌کند. البته، نویسنده از رویکردهای نظری و انتقادی نیز قافل نشده و در فصل اول به بررسی رویکردهای انتقادی در تفسیر تلفن‌های هوشمند و البته به عنوان موضوع مطالعات اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. به زعم او، فهم انتقادی نقش تلفن‌های هوشمند به دیدگاه‌های گسترده‌تر در فهم تحرک‌پذیری و امر بصری منجر خواهد شد. اما رویکرد اصلی نظری این کتاب در فصل دوم مورد اشاره قرار می‌گیرد که همانا نظریۀ «همگرایی» است. در 🔸 فصل سوم کنش اشتراک‌گذاری عکس در تعاملات اجتماعی روزمره بررسی می‌شود و در فصل چهارم، با ذکر مفاهیم کلیدی نظریۀ اقتصاد سیاسی، نسبت آن با رسانه‌های اجتماعی بازخوانی می شود. نویسنده در فصل پنجم به یکی از مهم‌ترین مناقشات موجود در موضوع رسانه های اجتماعی پرداخته است و مسائل حساس مربوط به حریم خصوصی، نظارت و ارتباط بصری آنلاین را با ذکر شواهدی تجربی بررسی می‌کند. فصل ششم نیز با طرح نظری «بازنمایی خود»، به تحلیل تجربی مسئلۀ عکس‌های سلفی می‌پردازد. 🔸کتاب حاضر اولین کتابی است که با زمینه‌ای فرهنگی و اجتماعی به تحلیل تغییراتی می‌پردازد که عکاسی در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند و البته اولین کتابی است که از این منظر به تحلیل اینستاگرام پرداخته است. در واقع، این کتاب از اولین کتاب‌هایی می‌توان تلقی کرد که از تحول ارتباطات اجتماعی به واسطۀ عکاسی سخن می‌راند. 💼 خرید اینترنتی کتاب: 🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3401 ID: @RCICA 🌐 RCICA.ir
📙کتاب «بازاندیشی مدرنیته؛ پسااستعمارگرایی و تخیل جامعه‌شناسانه» نوشتۀ گرمیندر بامبرا با ترجمۀ شهاب تقی پور به زودی از سوی پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی منتشر می‌گردد. 🔸بامبرا با ارجاع‌ متعدد به کارهای تاریخی متأخری که دربارۀ تحولات چند سدۀ اخیر صورت گرفته، تلاش می‌کند بستری را فراهم کند که از درون آن بتوان ورای کلیشه‌ها، پیش‌فرض‌ها و تعصبات قومی و نژادی به آنچه مدرنیته نامیده میشود نگریست. در این راه او تفکیک ظریفی بین مدرنیته به مثابه مفهومی ارزشی و حاوی بار مثبت و مجموعه تحولات اجتماعی و فرهنگی اروپا که معمولاً تحت این عنوان شناخته می‌شوند، برقرار می‌کند. از نظر وی ما اغلب این دو موضوع را به اشتباه یکی می‌پنداریم. در حالی که اولی(مفهوم مدرنیته) توصیفی ارزشی از وضعیت است و‌ دومی(تحولات چند سده اخیر در غرب) صرفاٌ پدیده‌ای تاریخی محسوب می‌گردد. از نظر نویسنده یکی‌انگاری این دو موضوع مدرنیته غربی را به یک کل تمامیت‌خواه و تعین‌بخش به کل جهان و یا در بهترین حالت یک منبع اصلی برای تعریف و شعبه‌سازی مدرنیته‌های محلی تبدیل کرده است. 🔸نویسنده در ابتدای کتاب پیش‌فرضهای کل‌گرایانه و اروپامحور نهفته در تاریخ‌نگاری و علوم اجتماعی برآمده از دوره روشنگری اروپای جدید را هم به شکل نظری و هم در صورت جامعه‌شناسانه‌اش افشا می‌کند و به خوبی ربط میان این پیش‌فرض‌ها با تعریف اروپامحور از مدرنیسم و توجیهات حامی سلطه‌گری نظامی و فرهنگی غرب بر سایر جهان را یادآور می‌شود ID: @RCICA 🌐 RCICA.ir
ادامه [صفحه۲] 🔸فصول بعدی کتاب توضیح دقیق استدلال نویسنده با ارجاع به رنسانس، انقلاب علمی و انقلاب صنعتی است. با تکیه بر کارهای تاریخی جدید متن کتاب ما را به اسطوره‌زدایی از این رخدادها دعوت کرده و میکوشد نشان دهد که چگونه این تحولات در یک بستر جهانی و در پی انبوه تعاملات تجاری، فرهنگی و سیاسی بین اروپاییان و سایر اقوام و تمدنهای جهان رخ داده است. بدین ترتیب نویسنده بین وقایع تاریخی و برداشت تاریخ‌نگاران از آن وقایع تمیز قائل می‌شود و این را متذکر می‌شود که رخدادهایی مثل رنسانس یا تحولات علمی در حالت ایزوله به وقوع نپیوسته و صرفاٌ محصول ذهن زیبای مردمان ساکن اروپای خودبسنده و منزوی نبوده است. 🔸بامبرا بحث خود در این کتاب را بر مفهوم «تاریخ‌های متصل»، که از تاریخ‌نگار هندی سابرحمانیام وام گرفته است، متکی میسازد. او با استخراج بحث‌های فلسفی و جامعه‌شناسانه جذاب و بدیع از دل ایدۀ تاریخهای متصل هرگونه خاص‌انگاری و انفراد بخشی به تمدن‌ها را زیر سوال می‌برد. بدین ترتیب، او اروپامحوری نهفته در نظریات علوم انسانی مدرن، از مراحل آغازین آن (مثلاً در آرای امثال اسمیت و فرگوسن) تا نظریات متأخر پست مدرن و حتی پژوهشگران پسااستعمارگرایی، را آشکار ساخته و مورد نقادی قرار میدهد.
📚 📕"خدایان بدکردار: رسانه‌ها، دین و فرهنگ شهرت" 🖊نویسنده: پیت وارد ترجمه: احسان شاه‌قاسمی 💼 خرید اینترنتی کتاب: 🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3402 ID: @RCICA 🌐 RCICA.ir
📚اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بازار نشر آمد: 📕"خدایان بدکردار: رسانه‌ها، دین و فرهنگ شهرت" 🖊نویسنده: پیت وارد ترجمه: احسان شاه‌قاسمی 🔸فرهنگ شهرت پدیده‌ای فراگیر و رو به گسترش است و در اکثر جنبه‌های زندگی، اگر نه همۀ آن‌ها، نفوذ کرده است. از ورزش گرفته تا سیاست، تا سرگرمی و اقتصاد، شهرت یک سنگ بنای اصلی برای شیوه‌ای است که رسانه‌ها زندگی را معرفی و تفسیر می‌کنند. 🔸در فرهنگ شهرت، تمایز میان خود و امر الهی محو می‌شود. یکی از راه‌هایی که این امر در گفتمان تجلی می‌یابد به وسیلۀ اقتباس استعاره‌ها و زبان الهیاتی به منزلۀ بخشی از ساختار روایت‌های شهرت است. پس، سلبریتی‌ها به شمایل بدل می‌شوند؛ ستاره‌ها را به عنوان اشخاصی "آسمانی" می‌شناسند؛ ستاره‌ها "نجات‌دهنده" هستند؛ آن‌ها رستگاری می‌یابند و زندگی حرفه‌ای نوینی را آغاز می‌کنند. این مضمون‌های الهیاتی از منابع دینی وام گرفته شده‌اند، اما از هر نقطه استعلایی جدا شده‌اند. پس، ساختار الهیاتیِ عمدتاً مسیحی به جا می‌ماند، اما به سمت الهیات خود به مثابۀ امری الهی حرکت می‌کند. ولی همانطور که استعاره‌ها و تشبیهات با سلبریتی‌ها مفصل‌بندی می‌شوند، معنایی که آن‌ها حمل می‌کنند هم شروع به تغییر و دگرگونی می‌کند. پس، مفهوم فرادین فقط تغییر یافتن یا تباهی دین در فرهنگ مردم‌پسند را توصیف نمی‌کند، بلکه در مورد شیوه‌ای که استعاره‌های الهیاتی در گفتمان مردم‌پسند بازسازی و جازده می‌شوند هم دغدغه دارد. 🔸بحث به سادگی بر سر این نیست که به زبان دینی در مورد سلبریتی‌ها صحبت می‌شود، بلکه، در این فرایند این استعاره‌های الهیاتی به صورت زیرکانه‌ای دگرگون می‌شوند. https://t.me/RCICA/685 💼 خرید اینترنتی کتاب: 🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3402 ID: @RCICA 🌐 RCICA.ir
📚 به مناسبت روز جهانی عکاسی 🌏 📗«عکاسی و نظریه» بررسی تطبیقی نظریه‌های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس به همراه تجزیه و تحلیل و نقد آثار رابرت فرانک و سیدنی شرمن 🖊نویسنده: مهدی مقیم‌نژاد 🔹اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سال انتشار (چاپ سوم):۱۳۹۷ https://www.sooremehr.ir/book/2174 ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 📗«موسیقی عاشورا» 🔸در این کتاب ضمن نگاه تاریخی به مراسم‌های عزاداری اباعبدالله الحسین، ‌موسیقی عاشورایی مورد بررسی قرار گرفته است. موسیقی مذهبی در ایران به چهار شاخه تقسیم می‌شود که عبارتند از: روضه‌خوانی، نوحه‌خوانی، اذان و مناجات و تعزیه و شبیه‌خوانی. بر این اساس سه شاخه از چهار شاخه کلی موسیقی مذهبی به عاشورا و امام حسین (ع) مرتبط است. همچنین در این کتاب از نوحه‌خوان‌ها و روضه‌خوان‌های معروفی همچون سید محمود واعظی، لسان طالقانی، اعتماد شیرازی یاد شده است و کار آن‌ها به عنوان شاخه‌ای از موسیقی مذهبی بررسی شده است. 🔸 بخشی نیز به نت‌های عاشورایی اختصاص یافته که در این بخش، قسمت‌هایی از تصنیف‌هایی همچون «رو سر بنه به بالین» و سرود مشهور «ای ایران» که از روی برخی از نوحه و تصنیف‌های عاشورایی برداشت شده، آمده است. 🖊نویسنده: تورج زاهدی 🔹اثر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی(چاپ دوم ۱۳۸۸) 🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر: https://www.sooremehr.ir/book/1195 ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
📌برررسی تأثیرِ اینستاگرام بر حیات بشرِ امروز: کتاب «اینستاگرام»؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی دیداری منتشر می‌شود 📙کتاب «اینستاگرام» از مجموعه «رسانه‌های دیجیتال و جامعه» که در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) از سوی انتشارات پولِتی به بازار نشر عرضه شد، به‌زودی با ترجمه‌ی محمدمهدی وحیدی، از سوی گروه مطالعات رسانه و سینما پژوهشکده فرهنگ وهنر اسلامی به زبان فارسی منتشر خواهد شد.
🖊به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، نویسندگانِ کتاب، تاما لیوِر، تیم هایفیلد و کریستال اَبِدین از پژوهشگران و نویسندگان حوزه رسانه‌های اجتماعی و انسان‌شناسی فرهنگی هستند و در کتابِ حاضر کوشیده اند نشان دهند که اینستاگرام یک شمایل و تجسم است که می‌توان آن را برای ادراک و اکتشافِ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی دیداری مورد مطالعه قرار داد. 🔸فصل اول کتاب به سیاست‌ها و عملکردِ اینستاگرام به مثابهِ یک پلتفُرم می‌پردازد. این فصل تاریخچه اینستاگرام را از ابتدا، مورد مرور قرار می‌دهد و به بررسی این موضوع می‌پردازد که انتقال مالکیتِ این پلتفُرم به فیس‌بوک چگونه توانست موجباتِ تحول در آن را فراهم کند. در این فصل همچنین قوانین و محدودیت‌های موجود در زمینه‌ی تولید محتوا در اینستاگرام، و تحولاتِ به‌وجودآمده این حوزه، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔸فصل دومِ کتاب، به بررسی زیباشناسی اینستاگرام ـ جلوه، حس و طرّاحی بصری ـ و تغییراتِ به‌وجودآمده در آن می‌پردازد. سه ایده‌ی اصلی که در این فصل مطرح می‌شوند عبارتند از: زیباشناسی بصری، شاملِ ژانرها و استعاره‌های محتوایی و هنجاری‌سازی بصری؛ کردارها و هنجارهای کاربران؛ و مخاطبان و انگیزه‌های استفاده از اینستاگرام. 🔸نویسندگان در فصلِ سوم، اینستاگرام را در زیست‌بوم‌های گسترده‌ترِ برنامه‌ها و پلتفُرم‌های موبایلی، اجتماعی، دیداری و مبتنی‌بر‌مکان موردِ بررسی قرار می‌دهند و نشان می‌دهند که زمان و مکان در درونِ زیست‌بومِ اینستاگرام و در نسبت با خودِ اینستاگرام درحالِ پیکربندی‌شدنِ مجدّد و بازرسانه‌ای‌شدن هستند. 🔸فصل چهارمِ کتاب به اقتصاد اینستاگرام می‌پردازد. نویسندگان در این فصل نشان می‌دهند که که اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی چگونه اینستاگرام را تجاری‌سازی و آن را به بازاری برای جلب توجه و سوداگری تبدیل کردند و باعث شدند مدت‌ها پیش از معرفی ابزارهای رسمی اینستاگرام در این زمینه، هنجارهای اجتماعی مربوط به آن، ظهور کنند. 🔸تمرکزِ فصلِ پنجمِ کتاب بر تنوّعِ فرهنگ‌ها و گروه‌ها در اینستاگرام است. نویسندگان در این فصل بیان می‌کنند که علی‌رغمِ وجودِ نوعی فهم و کاربردِ واحد از اینستاگرام، در نحوه‌ی استفاده‌ی گروه‌های مختلف از این پلتفُرم، رهیافت‌ها و ادراکات و زبان‌های محلی متعدّد و فراوانی به چشم می‌خورد. 🔸فصلِ ششمِ کتاب به بررسی تأثیرِ اینستاگرام بر کلّ مسیرِ زندگی، از تولد تا مرگ، می‌پردازد. نویسندگان در این فصل نشان می‌دهند که به اشتراک‌گذاشتنِ تصویرِ افراد، از پیش از تولد تا پس از مرگ، چگونه می‌تواند به برساخته‌شدنِ روایت‌های متعددِ از زیستِ بشر کمک کند و مسیر زندگی انسانِ امروزی را تحت تأثیر قرار دهد. فصل پایانی کتاب هم برآمدی است از همه‌ی مطالب مطرح شده در بخش‌های قبلی و به تجسم‌های مادّی این پلتفرم و تأثیراتِ مشهودِ آن در فرهنگ عامه می‌پردازد و در نهایت ایده‌هایی برای درکِ آینده‌ی این پلتفُرم ارائه می‌کند. ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
📚 📕بیست و‌جهار تز در بازخوانی کتاب " برساخت اجتماعی واقعیت" 🖊نویسنده: دکتر حامد حاجی‌حیدری 💼 خرید اینترنتی کتاب: 🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3383 ID: @RCICA 🌐 RCICA.ir
📚 📕بیست و‌جهار تز در بازخوانی کتاب " برساخت اجتماعی واقعیت" 🖊نویسنده: دکتر حامد حاجی‌حیدری 🔸 تأثیر پیتر برگر بر جامعه‌شناسی، سترگ، استثنایی و ویژه بوده است. وی خصوصاً در دو حیطه ممتاز شناخته می‌شود: یکی در برداشت پدیدارشناختی از زندگی اجتماعی و دیگری در زمینه دین و سکولاریزاسیون. برگر در عین تعریض و ناخرسندی از ویرانی زندگی معمولی و روز‌مره، در عین حال یکی از چهره‌های شاخصی است که گسترش سکولاریزاسیون را فرجام گریزناپذیر مدرنیزاسیون می‌شمرد. 🔸توماس لوکمان با تاکید بر «زندگی روزمره و امر زیسته»، «میان ذهنیت تاملی» و «ارتباط در زندگی روزمره» معتقد است که دین، زیر بار تاثیرات ویران‌گر مدرنیت و سکولاریزاسیون، نقش تلفیق‌گر و یکپارچه‌کننده خود را در زندگی روزمره و حوزه عمومی از دست داده است. جامعه‌ای که بیش از پیش تمایز یابد و تقسیم کار در آن افزوده شود، تکه تکه می‌گردد و زندگی روزمره، نقش خود را برای ایجاد معنای یکپارچه زندگی را ازدست می‌دهد. 🔸ابر کتاب «برساخت اجتماعی واقعیت» یکی از درخشان‌ترین متون جامعه‌شناسی است که نظر به انطباق نویسندگان با درسگفتارهای آلفرد شوتس، از جمله منابع کلاسیک جامعه‌شناسی محسوب می‌شود. «بیست و چهار تز»، حاشیه نگاری به این کتاب، با توجه به سبک نگارش که به سبک آیرونی و مطایبه‌گون کتاب اصلی نزدیک است، در نوع خود نخستین حاشیه‌نگاری از این دست محسوب می‌شود و حایز عنصر تازگی و نوآوری است. 💼 خرید اینترنتی کتاب: 🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3383 ID: @RCICA 🌐 RCICA.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️معرفی کتاب جدید از 📕"چگونه تحلیل گفتمان انتقادی انجام دهیم" 🖌نویسنده: دیوید مکین و آندره آمِیِر مترجم: مهدی کوچک‌زاده و محمدقلی میناوند خرید اینترنتی کتاب: 🌐 https://www.sooremehr.ir/fa/book/3299/% ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
📚ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در حوزه و ، در غرفه مجازی کتاب‌ِ دفاع مقدس سایت انتشارات سوره مهر عرضه می‌گردد. 📙"پاره‌های انسان‌شناسی جنگ و شهادت گردآوری و ترجمه: میثم مهدیار/ سیروس ذوالفقاری 📕پدیدارشناسی بسیجی شهید نویسنده: سیدجواد طاهایی 📗سینمای مقاومت نویسنده: شهاب اسفندیاری 📌با ۲۰٪ تخفیف و‌ارسال رایگان 🔻جهت بازدید و خرید از این غرفه به آدرس زیر مراجعه فرمائید: 8ROSHANA.IR ⏰٣١ شهریور لغایت ۱۷ مهرماه . 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📚 دو مجموعه مقالات و گفتارها درباره «حکمت اربعین»، گردآوری و تدوین : دکتر مسعود معینی‌پور 1️⃣ 📓مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین سال چاپ:۱۳۹۴ 🔸اولین کتاب نگارش شده در مورد اربعین به جهت ایجاد ادبیات علمی درمواجهه با کنگره عظیم اربعین و شناخت زمینه‌ها و پیامدهای اجتماعی و ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی برای تربیت دینی جامعه و پیش زمینه‌ای برای برگزاری همایش اربعین برای مخاطبین دانشگاهی و حوزوی 🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر: https://www.sooremehr.ir/book/2351 2️⃣ 📓اربعین جهانی دیگر سال چاپ:۱۳۹۸ 🔸اربعین و کربلا زمانی و مکانی است برای حرکت به سمت خدا و تجدید تجربه متعالی و قدسی در برهوت قدسی‌زدایی از ایمان دینی. در اربعین،امکان تجربه‌ی یک جهان دیگر فراهم می‌شود و با کنش‌هایی در اجتماع دینی مواجه می‌شویم که به فراهم‌سازی امکان تجربه‌ای متعالی منجر می‌شود. تجربه‌ای که در اربعین اتفاق می‌افتد گویی پای خدا را در تاریخ باز می‌کند. 🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر: https://www.sooremehr.ir/book/3042 ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
⚠️ می‌دانم تلاشم برای ایجاد همزبانی و تفهیم منظورم بی‌فایده است. در توانم نیست که کتاب‌ها را در یک توییت بگنجانم. در توانم نیست تفاوت هنر از تبلیغات را در دو جمله توضیح دهم. در توانم نیست سیاست‌زدگی را شرح دهم. در توانم نیست بگویم چرا برخی به مولانا و ابن‌عربی که به تعبیری سنّی هستند توهین می‌کنند ولی امام خمینی و علامه طباطبایی و بزرگان از عرفا و علما آنها را گرامی می‌دارند و چارچوب کتابها و نظریه‌های خود را بر آراء آنها می‌گذارند. در توانم نیست بگویم چرا فیلسوفان بدکردار و گاه شهوترانی مثل نیچه و هایدگر مورد توجه متفکرین بزرگ عصر ما حتی شهدای حکیمی چون آوینی بودند. در توانم نیست توضیح دهم چرا آلبر کامو و داستایفسکی و چخوف و سایر نویسندگان بزرگ که نه مسلمان بودند و نه بعضی از آنها حتی به خدا اعتقاد داشتند، هنرمندان حکیم و تاریخ ساز و محترم به حساب می‌آیند. در توانم نیست شرح دهم که گاهی ممکن است هنرمندی با هنرش شالوده و ستونهای خانه‌ی تو را محکم کند ولی گاهی با سنگی شیشه‌ی خانه را بشکند. در توانم نیست بگویم که در عصر ابتذال هنر که پاپ و راک و جاز و رپ گوشهای انسان و فرهنگ را آزرده و کَر کرده، هنرمندی که پاسبان موسیقی و آواز اصیل سنت ماست چقدر عزیز و مهم است هرچند که گاهی به ما فحش داده باشد و شیشه‌ی سیاست ما را شکانده باشد. در توانم نیست... ولی در همین جملات کوتاه چیزهایی گفتم... شاید در خانه کسی باشد. https://www.instagram.com/p/CGII70gJ6CB/?igshid=7e2awwsttcm7
🔸️معرفی کتاب جدید از 📕"سرمایه‌داری پلتفرمی" 🖌نویسنده: نیک سِرِنیچک مترجم: مجید سلیمانی ساسانی 🖊یادداشت مترجم: 🔸بگذارید با طرح چند سؤال شروع کنم: آیا در جهان پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی، رویکردهای استثماری و پسااستعماریِ نظام جهانی سرمایه‌داری ادامه خواهد داشت؟ در این صورت، سرمایه‌داری جهانی چگونه خود را در شکل‌های جدید بازتولید می‌کند؟ و نهایتاً اینکه اقتصاد دیجیتال و پلتفرم‌ها، چگونه بحران‌های سرمایه‌داری را مرتفع ساخته‌اند و هم‌زمانْ چه پیامدهایی برای انسان‌ها داشته‌اند؟ 🔸کتاب سرمایه‌داری پلتفرمی اثر نیک سِرِنیک سعی کرده است که در پاسخ به این پرسش‌ها تأمل کند و بسیاری از پیش‌فرض‌ها را به چالش بکشد. قصد من از ترجمه این کتاب نیز شالوده‌شکنی بسیاری از پیش‌فرض‌هایی است که این روزها شنیده می‌شود و هرگونه مخالفت با آن نیز با عکس‌العمل‌های غیرمنطقی مواجه می‌شود. خرید اینترنتی کتاب: 🌐 http://amirkabirpub.ir/product/%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D8%AF ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
ادامه [صفحه ۲] 🔸درحالی‌که ما با حقایقی غیرقابل‌انکار روبرو هستیم و شواهد بسیاری نشان می‌دهد که بسیاری از فناوری‌های اطلاعاتی جدیدْ تنها در جهت تداوم سلطهٔ سرمایه‌داری شرکتی و حل بحران‌های سرمایه‌داری نظام جهانی عمل کرده‌اند. درواقع، می‌توان این ادعا را طرح کرد که اقتصاد جدید به‌واسطه رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های فناورانه، تأثیر شگرفی بر نظام ارتباطات اجتماعی داشته است و به‌نوعی می‌توان سخن از سرمایه‌داری جدید و نظام جهانی مبتنی بر آن به میان آورد. بنابراین کتاب حاضر می‌تواند علاوه بر ایجاد شناخت جهان پلتفرمی معاصر، تجربه‌ای انتقادی نیز برای وضعیتِ امروزین جامعهٔ ما در حیطهٔ پلتفرم‌های اجتماعی به ارمغان آورد. خصوصاً درجایی که نویسنده بر «پلتفرم‌های عمومی» و «مشارکتی» تأکید می‌کند و آن را راهِ برونْ‌رفت از وضعیت فعلی می‌داند. 🔸به نظر می‌رسد که بازخوانی تجربه پلتفرم‌های جدید، رسانه‌های اجتماعی و اقتصاد دیجیتال و مخاطراتش برای ما ایرانیان نیز حاوی درس‌هایی باشد. درس‌هایی که عرصهٔ سیاست‌گذاری فرهنگ، اقتصاد و فناوری ما به‌وضوح با آن روبرو است و می‌تواند شناختی جامع به ما در برابر پلتفرم‌های «نظام جهانیِ شبکه» به دست دهد. همچنین آنانی که این روزها در مورد «شبکهٔ ملی اطلاعات» سخن می‌گویند نیز نیازمند شنیدن بحث‌های کتاب حاضر هستند. زیرا ما اکنون در موقعیت سلطهٔ نظام جهانیِ شبکه قرار داریم و به‌واسطه این تسلط، بحران‌هایی پیش روی ما قرار دارد. آن‌چنان‌که از یک‌سو، به‌واسطهٔ قدرت کلان‌داده‌ها و زیرساخت شبکه، با وضعیتی پسااستعماری روبرو هستیم و از سوی دیگر، از پیامدهای منفی ادغام در اقتصاد جهانی دیجیتال و پلتفرم‌ها در امان نیستیم یا اساساً از آن اطلاع نداریم. 🔸نکتهٔ برجستهٔ دیگر این کتاب را می‌توان در بازخوانی تجربهٔ بحران اقتصادی سرمایه‌داری و نقش اقتصاد دیجیتال و پلتفرم‌ها در برونْ‌رفت از آن دانست. بحرانی که ناشی از انباشت پول و سرمایه نقدی بود و جایی برای هزینه‌کرد آن وجود نداشت. به نظر می‌رسد که این بازخوانی نیز می‌تواند کمک شایانی برای فهم وضع امروزین اقتصاد و رشد پلتفرم‌ها در جامعه معاصر ما کند. زیرا اکنونْ یکی از بحران‌های اصلی اقتصاد داخلی ما نیز همین انباشت پول است. سِرِنیک در این زمینه، رویکرد «ارزش-دارایی کینزی» را نقد کرده و آن را خلاف روند واقعیِ تولید تلقی می‌کند. رویکردی که دارایی‌ها را به‌سوی «ارزش نام‌های تجاری» (برندها) می‌برد و توهمی از ارزش برای سرمایه‌گذاران می‌سازد. 🔸این روزها، این رویکرد دقیقاً در اقتصاد جدید داخلی ما نیز بروز کرده است. آن‌گونه که سرمایه‌گذاران زیادی به سراغ استارتاپ‌های فناورانه و پلتفرم‌های اجتماعیِ خدمات (فروشگاه‌های اینترنتی، تاکسی اینترنتی، ارسال غذا و …) رفته‌اند و ضمن پذیرش سرمایه‌گذاری خطرپذیر، «نام‌های تجاری» این پلتفرم‌ها را واجد ارزش‌‌های نجومی تلقی کرده‌اند. به‌گونه‌ای که روند تولید کالا و خدمات بسیاری از پلتفرم‌های داخلی مانند نمونه‌های خارجی، زیان‌ده محسوب می‌شوند؛ اما توهمی از ارزش بالای نام تجاری آنان ایجاد شده است. https://t.me/RCICA/699
ادامه [ صفحه ۳] 🔸درواقع، بازخوانی تجربهٔ کنونی و آینده‌ای که نویسندهٔ کتاب از این نام‌های تجاری پرطمطراقْ در حوزهٔ پلتفرم‌ها و اقتصاد دیجیتال به نمایش می‌گذارد می‌تواند ما را به تأمل وا‌دارد. اینکه آیا ما مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم و پیامدهای هر عکس‌العملی در برابر این نوع از اقتصاد جدید چیست؟ همچنین می‌توانیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که چه گزینه‌هایی پیش روی اقتصاد دیجیتال داخلی ما وجود دارد؟ آیا می‌توان از پلتفرم‌های داخلی سخن گفت و یا باید در نظام جهانی پلتفرم‌ها ادغام شویم؟ همچنین در صورت ادغامْ چه پیامدهای مثبت و منفی و چه مخاطراتی پیشِ روی ما قرار دارد؟ ضمن اینکه نمی‌توان از مسئله «زیرساخت» به‌راحتی رد شد. 🔸آن‌چنان‌که در این کتاب نیز اشاره می‌شود که مهم‌ترین پلتفرم‌های جهانی به سراغ زیرساخت‌های اساسی برای ذخیره‌سازی، استخراج و تحلیلِ اطلاعات خود رفته‌اند. همچنین نویسنده در بخش دیگر به «ایجاد حصار» در پلتفرم‌ها سخن می‌گوید. اینکه پلتفرم‌ها سعی می‌کنند با ارائهٔ خدمات کامل و جامع در درونِ پلتفرم خود، کاربران را از دیگر پلتفرم‌ها بی‌نیاز ساخته و رقبا را کنار بزنند. حال سؤال این است که آیا این راهبرد می‌تواند ما را در سامان‌دهی وضعیت پلتفرم‌های داخلی یاری دهد و احیاناً چه درس‌هایی برای موقعیت معاصر ما دارد. 🔸خلاصه اینکه؛ این کتاب به‌صراحت به نقد شیوه‌های تولید جدید سرمایه‌داری و نظام جهانیِ شبکه می‌پردازد و در اسطوره‌های اقتصاد امروز یعنی؛ اقتصاد پلتفرمی، شرکت‌های استارتاپی، و … تشکیک ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌داری با طرح اقتصاد دیجیتال، استثمار را گسترش داده و بحران‌های خود را مرتفع ساخته است. بنابراین فهم این فرایندهای پسااستعماری و استثماری جدید برای ما که داعیهٔ رهبری حلقهٔ تضعیف‌کنندهٔ نظام جهانی و سرمایه‌داری را داریمْ امری الزامی است تا اقتضائات و پیامدهای اقتصاد دیجیتال بر عناصر مرکزی گفتمان خود را درک کنیم. https://t.me/RCICA/699
📌سلسله درس‌گفتارهای آنلاین *«دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر»* 🎙مدرس: *دکتر سجاد صفار‌هرندی* (مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی) ⏰شروع دوره پنجشنبه ۱۵ آبان ماه |۱۰ جلسه | ساعت ۱۰:۳۰ 🔷فصل اول: عصر گذار (دهه‌های بیست و سی شمسی 1320-1340) 🔻محورهای فصل اول: 🔸متاع کفر و دین: اندیشۀ دینی و پروژه‌های احیاء، اصلاح و پاکسازی 🔸چپ ایرانی؛ در دوراهی آرمان و عمل 🔸تشکل‌یابی و نهادسازی جریان مذهبی؛ مدرسه، کانون و نشر 🔸روحانیت؛ فرج بعد از شدت 🔸شعر؛ نزاع کهنه و نو 🔸ادبیات داستانی؛ در کشاکش فرم و ایدئولوژی 🔸لاله‌زار و هنر لاله­ زاری: تئاتر و موسیقی 🔸تولد فیلم فارسی 🔸کتاب؛ ظهور غول‌های انتشاراتی و نهضت ترجمه 🔸سرآغازهای آکادمی علوم‌انسانی؛ ادبیات، فلسفه و علوم‌اجتماعی 🔸تحول امر ملی و ناسیونالیسم ایرانی . 💡 ثبت نام: ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ و آی‌دی‌تلگرام: 🌐 @Bashgah_RCICA
📌با حکم وزیر علوم دکتر به عنوان عضو حقیقی هیات امنای منصوب شد. 🖊به گزارش ایسنا، ترکیب اعضای حقیقی هیأت امنای دانشگاه سوره در دوره جدید با پیشنهاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده اند. 🔸بر این اساس دکتر احمد نادری؛ عضو هیأت علمی گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نماینده مردم تهران- دکتر اکبر حاجی ابراهیم زرگر؛ عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس اسبق دانشگاه هنر- دکتر وحید یامین پور؛ عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری- دکتر شهاب اسفندیاری؛ عضو هیأت علمی دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر و رئیس دانشگاه صداوسیما- و حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از اعضای حقیقی هیأت امنای دانشگاه سوره در دوره جدید هستند
🔸️معرفی کتاب جدید از 📕"دین و فرهنگ" 🖌نویسنده: دکتر همایون همتی 📖کتاب حاضر مجموعه مقاله­ها و پاره­ای از سخنرانی های نگارنده است که به مباحث اعتقادی و فرهنگی می پردازد. از آنجا که اشتغال خاطر نگارنده طی سالیان به طور عمده به چهار حوزه فلسفه، الهیات، دین­پژوهی و عرفان تعلق یافته، مضمون و درون مایه همه این نوشتارها و گفتارها مربوط به این چهار حوزه است و امید است که برای نسل جوان فرهیختگان، روشن فکران جامعه و دانشگاهیان عزیز راهگشا و آگاهی بخش باشد. خرید اینترنتی کتاب: 🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3390 ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
💢 تخفیف به مناسبت 🔸علاقمندان کتاب می‌توانند آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سال ۹۹ را از ۲۴ آبان‌ماه، به مدت یک هفته با ۱۵ درصد تخفیف از انتشارات سوره مهر و کتاب "سرمایه‌داری پلتفرمی" را با ۲۰ درصد تخفیف از انتشارات امیرکبیر تهیه کنند: 🔻انتشارات سوره مهر : 📘رسانه، نژاد و بازنمایی 📔دین و فرهنگ 📕بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب" برساخت اجتماعی واقعیت" 📗ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی 📙خدایان بدکردار 📕سبک زندگی کارمندی 📘مسئله سبک زندگی 📓مسئله‌شناسی فرهنگی 📗میراث مقدس و جنگ ناتمام... 🌐www.sooremehr.ir ☎️۰۲۱۶۶۴۶۰۹۹۳ 🔻انتشارات امیر کبیر : 📘سرمایه‌داری پلتفرمی 🌐www.amirkabirpub.ir ☎️۰۲۱۳۳۹۰۰۷۵۱ ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
💢 چهار اثر جدید از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 📕سبک زندگی کارمندی 🖊سید ابراهیم رئوف موسوی 📘مسئله سبک زندگی 🖊سید ابراهیم رئوف موسوی 📓مسئله‌شناسی فرهنگی 🖊سینا کلهر 📗میراث مقدس و جنگ ناتمام... 🖊اسماعیل نوده فراهانی 🔻انتشارات سوره مهر: www.sooremehr.ir ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
🔸️معرفی کتاب جدید از 📕"مسئله‌شناسی فرهنگی" روش‌های مسئله‌شناسی و تحولات اولویت‌های مسئله‌ای مردم 🖌نویسنده: سینا کلهر 🔻یادداشت مؤلف: 🔸قبل از اینکه بخواهیم دربارۀ تعریف مسئله سخن بگوئیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا مسئله و شناخت آن اهمیت دارد؟ شناختن مسئله به چه کار می‌آید و چه اهمیتی دارد؟ 🔸طرح این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که برخی دربارۀ ضرورت مسئله‌شناسی و همچنین اهمیت آن تردید دارند. این تردید دو دلیل دارد. دلیل اول به چالش ذاتی رویکرد مسئله‌محور باز می‌گردد. با توجه به ماهیت نظام اجتماعی در همۀ جوامع همواره مسائلی وجود دارند. در واقع، جامعه بدون مسئله وجود ندارد. رویکرد مسئله‌شناسی با بزرگ‌نمایی مسئله‌ها انرژی و وقت دولت‌ها و افراد را صرف چیزی می‌‌کند که امکان حل آن وجود ندارد. خرید اینترنتی کتاب: https://sooremehr.ir/book/4007 ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
ادامه [صفحه دوم] 🔸بنابراین طرح مسئله‌شناسی ذاتا با بحران مواجهه است. دلیل دوم اینکه مسئله‌شناسی نوعی مهارت عملی است و افراد در زندگی روزمرۀ خود و در جریان طبیعی زندگی به طور ضمنی مسئله‌ها را می‌شناسند و درک اجمالی یا تفصیلی از آن‌ها دارند. به عبارت دیگر، افراد بر اساس عقل و بینش عملی خود مسئله را می‌شناسند و با توجه به اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی، عزم خود را به حل مسئله معطوف می‌کنند؛ مثلاً افرادی با توجه به وضعیت مالی، شغلی و درآمدی خود مسائلی دارند که اولویت‌های زندگی آن‌ها را شکل و فعالیت ‌های آنها را جهت می‌دهد. 🔸معنای این سخن آن است که شناخت مسئله نوعی مهارت عملی است و تأمل نظری در خصوص آن یا ضرورتی ندارد، یا واجد اولویت نیست. در چنین نگاهی، آنچه اهمیت دارد معرفی ابزارها و روش‌هایی برای آموزش این مهارت به افراد و اصلاح و ارتقای این مهارت‌هاست. در نتیجه، آنچه ضرورت دارد نوعی دفترچۀ راهنمای آموزش مهارت‌های مسئله‌شناسی است که افراد با مطالعۀ آن بتوانند توانمندی‌های خود را تقویت کنند و مهارت‌های ضروری برای این موضوع را بدست آورند. این دیدگاه در نهایت به تبدیل مسئله‌شناسی به امر فنی و تکنیکی و تولید برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزار مسئله‌شناسی منجر می‌شود. 🔸بنابراین ضرورت دارد قبل از هرگونه بحثی به این دو ایراد اساسی پاسخ داده شود. در خصوص موضوع چالش ذاتی رویکرد مسئله‌شناسی، اگرچه وجود مسائل در همۀ جوامع مورد پذیرش است و جامعه بدون مسئله وجود ندارد، مسائل معمولاً سطوحی دارند که آن‌ها را قابل تحمل و بحرانی می‌کند. در واقع، مسئله‌شناسی در پی شناسائی مسائلی است که به وضعیت بحران می‌رسد یا در آستانۀ تبدیل شدن به بحران است. بنابراین در همۀ جوامع به مسائل بحرانی حساسیت وجود دارد و دولت‌ها و افراد جامعه خواهان حل اینگونه مسائل‌اند. 🔸در خصوص موضوع دوم، یعنی مهارت عملی بودن مسئله‌شناسی، باید به این نکته اشاره کرد که نسبت دانش عملی و نظری که در تاریخ اندیشه به صورت‌های مختلف مطرح شده است یکی از موضوعات پر مناقشۀ مطرح در تاریخ فلسفه است و فلاسفه در خصوص آن اندیشیده‌اند. اندیشه‌های مارتین هایدیگر یکی از تلاش‌های مشهور نظری در خصوص نسبت عمل و نظر است و می‌تواند بینش‌هایی را دربارۀ دوگانۀ دانش عملی و نظری به دست دهد. 🔸مسئله‌شناسی امکانی است برای ایجاد انگیزه فعالیت، تشخیص مسائل اصلی از فرعی و جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش کارآمدی و اثربخشی و در نتیجۀ آن اولویت‌بندی فعالیت‌ها و اقدامات. از همین رو، مسئله‌شناسی زیرساخت اصلی هرگونه فعالیت موثر محسوب می‌شود و نقش محوری و کانونی در فعالیت‌های مختلف ایفا می‌کند. ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir