10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
امام خمینی(ره):
اینهایی که میگویند هر حکومتی باشد بر خلاف انتظار فرج است، نمی دانند چه می گویند!
عدم وجود حکومت یعنی هرج و مرج و عمل بر خلاف نص آیات الهی.
اگر فرضا ۲۰۰ روایت هم در این باب داشته باشیم، قابل عمل نیست زیرا بر خلاف نص قرآن کریم است.
روایتی را که میگوید امر به معروف و نهی از منکر نکنیم باید به دیوار زد.
#روایات_پرچم
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
در #وبینار_تخصصی با موضوع 《فلسفه فقه نظام و حکومت اسلامی در عصر انتظار》که توسط حجت الاسلام امین عابدی نژاد ارائه گردید، مطرح شد؛
📌مشروط کردن تحقق نظام اسلامی به وصف عصمت در رهبری جامعه یک مغالطه تکراری میباشد.
⬅️زیرا اولا بسیاری از عناصر سازنده نظم جامعه اسلامی هم به عنوان اهداف و ارزشهای نظم اجتماعی و هم به مثابه احکام و قواعد اداره نظم اجتماعی از بیّنات اندیشه اسلامی هستند و در دوره غیبت همه مسلمانان مکلف به امتثال این احکام و تحقق آن اهداف هستند.
به عنوان مثال وجوب نفی سلطه، مبارزه با جهل، مبارزه با شکاف طبقاتی و ظلم و مانند آن واجباتی عینی و اجتماعی هستند و در دوره غیبت هم از تکالیف مسلمین به شمار میروند.
⬅️ثانیا فلسفه وجودی عنصر اجتهاد و استنباط در عصر غیبت نشان دهنده آن است که وظیفه مسلمانان و شیعیان عمل بر اساس ضوابط اجتهادی و فقاهتی و ساختن نظمی تشریعی است.
🕯در واقع زندگی در عصر غیبت به معنای رها کردن اجتهاد و فقاهت و ترک کردن شریعت و آیین نیست.
⬅️ثالثا اشکال تفویت مصلحت در نظم اجتماعی فقاهتی و اجتهادی وارد نمیشود؛ زیرا احکام ظاهریه متضمن مصالح اهم احکام واقعیه هم میباشند.
⬅️رابعا شناخت و تحقق نظم اجتماعی و حکومت اسلامی در دوره غیبت مصداقی از اصل عقلایی #تنزل_تدریجی است که هیچ عاقلی در آن شبهه نمیکند.
✅در واقع در اصل تنزل تدریجی، عدالت و فقاهت جانشین عصمت علمی و عملی امام شده اند.
👈ادامه مطلب در:
www.rasanews.ir/002kIw
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
شهید بهشتی(ره):
🔰ما معتقدیم اسلام از روز اول یک انقلاب بود و باید تا ابد به عنوان یک آیین انقلابی بماند.
✅برای درک یک آیین انقلابی، روحیه انقلابی لازم است.
🔘کسی که روحیه انقلابی ندارد و محافظه کار است، حتی اگر تمام شرایط #اجتهاد را دارا باشد، در فهم #بُعد_انقلابیِ_اسلام توانایی کافی ندارد.
برای اینکه یک مجتهد واجد شرایط باشد، باید دارای یک روحیه انقلابی باشد تا مجتهد واقعی باشد!
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
📚در ادامه بررسی روایات ناهی و نافی قیامهای قبل از ظهور، به دسته دیگری از این روایات برمیخوریم.
👈این دسته از روایات، روایاتی است که جلوی نیروهای احساساتی شیعه را می گرفتند؛ ↘
⬅✔چون این شیعیان دوست داشتند که در برابر ظلم اقدام بکنند؛ لذا هر کسی هر پرچمی بر می داشت و شعار اهل بیت(ع) را سر می داد، دور او جمع می شدند.
◀💢امام(ع) به اینها می فرمود که شما بنشینید در خانه هایتان و احساساتی نشوید، عجله نکنید زود از کوره در نروید، تند نشوید و نگاه کنید ببینید که آن کسی که #پرچم برداشته آیا در مسیر اهل بیت هست یا نیست و...
🔸از جمله این افراد «سدیر صیرفی» است امام صادق(ع) به او می فرمایند: ◀«ای سدیر! در خانه ات بنشین و چون پلاسی از پلاسهای خانه باش (و از خانه بیرون مرو). مادامی که شب و روز آرام هستند، آرام باش، امّا)هرگاه به تو خبر رسید که سُفیانی خروج کرد پس به سوی ما کوچ کن؛ هر چند با پای پیاده».
📚 نجاشی درباره شخصیت سدیر می گوید سدیر حلوایی به هر شکل است (که یک ضرب المثل عربی است) که به مَثَل امروزی یعنی حزب باد!
یعنی کسی که قدرت تحلیل ندارد، بصیرت ندارد، احساساتش بر خردش غلبه می کند.
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✍در کنار #روایات_پرچم، بخش دیگری از روایات، ناظر به نفی قیام هایی است که برای قدرت طلبی و منفعت شخصی و قیام هایی که هم عرض امامت الهی اهل بیت مطرح می شدند، وجود دارد↘
👈از جمله این روایات، روایتی است که امام صادق(ع) می فرمایند:
💢«خدا زید را رحمت کند، مرد مومن و عارف و عالم و راست گوئی بود که اگر پیروز می شد وفا می کرد و اگر زمام امور را به دست می گرفت می دانست آن را به دست چه کسی بسپارد».
نکته قابل توجه در این روایت این است که امام در این روایت ویژگی هایی را بیان می کنند به این معنا که اگر قیام، قیام علمای صادق (و علمایی که زمینه ساز ظهور امام(ع) هستند) باشد و دعوتشان به خدا باشد نه نفس، این قیامها، قیامهای حق طلبانه است.
بنابراین نفی هر گونه قیام مورد نظر حضرات معصومین نیست و روایات این باب منصرف به قیام هایی است که به نیت قدرت و سلطه طلبی میباشد!
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
مرحوم #آیت_الله_خوئی در کتاب #منهاج_الصالحین به این نتیجه رسیده اند که جهاد ابتدائی در عصر غیبت جائز بلکه در صورت نیاز، واجب بوده و متوقف بر اذن معصوم نیست. 📚ر.ک: منهاج الصالحین، ج1 ص365
بنابراین آیت الله خوئی قائل به جهاد ابتدائی در عصر غیبت هستند.
👈ادله ایشان، ✅اطلاقات و عمومات روایات است.
◀همچنین معقول نیست که این همه آیات و روایاتی که در باب جهاد آمده، مخصوص زمان رسول الله باشد؛↘
⏪چراکه لازمه اش تعطیلی جهاد است.
🔶🌟آیت الله #خوئی ادعای اجماع بر حرمت جهاد ابتدائی در زمان غیبت را 💥باطل می داند؛
👈چون اولا در این مطلب مخالفانی وجود دارد و ثانیا اگر اجماعی وجود داشته باشد، 👌#اجماع_مدرکی یا محتمل المدرکی است(اجماع مدرکی آن است که با مستند معلوم، اجماع صورت گرفته باشد و حجت نیست).
⏪پس چیزی برای ما نمی ماند جز اطلاقات و عمومات جهاد که متوقف بر اذن معصوم نیست.
ادامه در 👇
http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله حسینی بوشهری:
🌐هر جا #روحانیت خودش را کنار کشید، #نهضت با شکست مواجه شد و هر کجا روحانیت پای کار ایستاد، مثل انقلاب اسلامی، انقلاب به پیروزی رسید.
امروز #حوزه_علمیه، حوزه ای حقیقتا انقلابی است.
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
👈#دفع_یک_توهم
🔴برخی تصور می کنند که چون فقها در تشریح و توضیح #ولایت_فقیه از غُیَّب و قُصَّر(یعنی گم شدگان و دیوانگان و کودکان و از این قبیل اشخاص) استفاده کرده اند، پس خود فقها تصریح کرده اند که محدوده ولایت فقها همین مقدار است( یعنی غُیَّب و قُصَّر).
📚👈در جواب باید گفت که بیان غُیَّب و قُصَّر از باب مثال بوده وگرنه به تصریح فقها، #ولی_فقیه در هر آنچه به مصلحت امت اسلام(#امور_حسبیه) است ولایت دارد:👇
✅برای فقیه عادل جمیع آنچه برای پیامبر (صل الله علیه و آله) و ائمه (علیه السلام) ثابت است؛ از آنجا که به حکومت و سیاست بر می گردد، محقق است و فرق گذاردن معقول نیست؛ چرا که والی (هر کس که باشد)، مجری احکام شریعت و مقیم حدود الهی و گیرنده ی خراج و سایر مالیات و متصرف در آنهاست به آنچه ✅#صلاح مسلمین است.
پس پیامبر (صل الله علیه و آله) زانی را صد تازیانه می زند و امام همچنین و فقیه نیز همچنین و صدقات را نیز به روش واحد می گیرند و با اقتضای مصالح، مردم را به اوامری که والی فرمان دهد، امر می کنند و بر مردم نیز اطاعت لازم است.(📚امام خمینی،کتاب البیع، ج2 ص467).
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
🎤در مصاحبه اختصاصی با مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی بیان گردید؛
آیت الله سبحانی:
📚ما مشروعیت[ولایت فقیه] را به نصب الهی می دانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم.
مراجعه فرمایید به آنجا که ما احکام البیع را بحث کرده ایم (ظاهراً در جلد اول است)، من #ولایت_فقیه را از دو راه تعقیب کرده ام؛ یکی از مسیر روایات (مقبوله عمر بن حنظله و . . .) و یکی از طریق دیگر مسئله را مطرح کرده ام و در همه موارد ما #مشروعیت را مربوط به #نصب می دانیم و در باب #مقبولیت گفته ایم که مردم باید بپذیرند؛ آن هم به عنوان یک شرط عقلی، چون در واقع اگر یک نوع مقامی به کسی داده شود اما مردم پذیرای آن نباشند، او نمی تواند از آن استفاده کند؛ برای آنکه بتواند استفاده کند مقبولیت مردم شرط است، به این معنا که بتواند موفق شود و ما رأی مردم را شرط مشروعیت ندانسته ایم.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗
http://www.rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=647
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
❓سوال:
#امام_خمینی در ارتباط با ولایت فقیه فرموده اند که تصورش موجب تصدیق می شود. آیا مقصود امام از بدیهی همان اصطلاح خاص است؟
آیت الله سبحانی(حفظه الله):
⬅️در زمان غیبت، فقیه عالم، آگاه، مدبر و هوشیار، قدر مُتَیَقّن است و این محاسبه، منهای روایاتی است که در اینجا وارد شده. اگر کسی محاسبه کند که در این شرایطی که حضرت غایب است چه کسی باید متصدی این نظام باشد؟ آیا هر مرد سیاسی؟ یا هرفقیهی؟ یا هرکسی که مردم بپذیرند؟ ولو هیچ شرطی نداشته باشد، اگر اینها را حساب کنیم، قدر مُتَیَقّن فقیه است؛ فقیهِ آگاهِ مدبر است که به نوعی مردم او را بپذیرند.
مراد از بدیهی این است که اگر انسان محاسبات عقلانی بکند با «دو دو تا چهار تا» به اینجا می رسیم و الا بدیهی به معنای بدیهی اولی مراد نیست.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗
http://www.rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=647
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی):
بعد مهمی از قید اطلاق [در ولایت مطلقه فقیه] ناظر به انعطاف پذیری در دستگاه های تصمیم ساز است که در راس آنها رهبری است.
#ولایت_مطلقه بدین معنا نیست که فقیه هر کار دلش خواست بکند، بلکه یک حالت انعطافی در دست کلید دار اصلی نظام وجود دارد که می تواند آنجایی که لازم است مسیر را تصحیج کند.
این انعطاف نبایستی تحت تاثیر فشارهای بیرونی و تغییر در جهت انعطاف به قالب های غربی باشد. این انعطاف نیست. این انحراف است.
《مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
❓آیا این همه اختیارات برای #ولی_فقیه، دیکتاتوری نمی آورد؟
آیت الله #کعبی:
✍حکومتهای استبدادی با همه تنوعی که دارند در ویژگیهای زیر مشترکند:
🔻🔻
🔶1 ـ شخص یا طبقه خاص، بدون رضایت مردم بر آنها حکومت میکند.
🔶2 ـ دامنه قدرت حکومت، فوق قانون است و هیچ قانونی آن را محدود نمیکند.
🔶3 ـ ساز و کاری برای حکومت ـ نه از سوی مردم و نه از سوی دستگاه های خاص نظارتی ـ وجود دارد.
اما...
✅در نظام ولایت فقیه هیچیک از این ویژگیها وجود ندارد،
که با مراجعه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، میتوان آن را تبیین کرد؛
↩الف: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با پذیرش قاطع 98.2 درصد مردم به تصویب رسید.
👈طبق قانون اساسی، مردم در تعیین ولی فقیه، از طریق انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان دخالت دارند.
👌همچنین آنها در مجاری قانون گزاری و مراحل اجرایی حکومت، از طریق انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری نقش دارند.
↩ب: دامنه قدرت ولی فقیه در قانون اساسی، به دو شکل محدود می شود که به کلی با قدرت در حکومت های استبدادی متفاوت میشود:
📚✅1 ـ در اصل چهارم قانون اساسی آمده است:
«کلیه قوانین و مقررات مدنی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساسی موازین اسلامی باشد»؛
📚✅2 ـ ولی فقیه در برابر قانون اساسی تعهد داده است و علاوه بر تعهد الهی خود به اجرای احکام اسلام، با پذیرش منصب ولایت در مجرای قانون اساسی تعهدی نسبت به قانون اساسی دارد.
ادامه در:
http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
🆔️@rciptir