eitaa logo
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
329 دنبال‌کننده
286 عکس
44 ویدیو
0 فایل
﷽ ◇کانال رسمی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری◇ ●بررسی و جواب به شبهات ولایت فقیه و حکومت اسلامی ●بررسی علمی آیات، روایات و اقوال فقها در موضوع ولایت فقیه ●برگزاری نشست های تخصصی علمی در موضوعات نظام @smmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله کعبی: برخی می گوینددر ما مأمور به سکوت و کناره گیری از هر چه مربوط به حکومت، دولت و حکام است، هستیم. ◀به عبارت دیگر مأمور به کناره گیری از سیاست هستیم به نحوی که حق دخالت در امور حکومتی نداریم؛چون حکومت از آنِ امام زمان(ع) بوده و ما در زمان غیبت آن بزرگوار هستیم.↘ 💥دلایل آنان از این قرار است: روایاتی وجود دارد که ما را از ورود به این امور منع می کند؛ مثل روایتی که می گوید هر پرچمی قبل از قیام قائم(ع) برافراشته شود، صاحب آن پرچم، طاغوت است. در مقابل اهل سنت می گویند از حکومت باید اطاعت کرد و مخالفت با آن جایز نیست و تمرد از حکومت سبب فتنه می شود و فتنه حرام است و لذا حتی اگر حکومت، ظالم هم باشد باید از حکومت اطاعت کرد و مشهور بین اهل سنت است که اقدام علیه حکومت را جایز نمی دانند. در سیره ائمه اطهار(ع) سراغ نداریم که هیچکدام از آن بزرگواران برای تأسیس حکومت اقدام کرده باشند به استثنای سید الشهدا(ع) که نهضت ایشان هم از باب تکلیف خاص و از اسباب ربانی بود و ما نمی توانیم به نهضت سید الشهدا(ع) اقتدا بکنیم. بقیه ائمه هم که تکلیفی ندارند مگر صاحب الزمان(عج). ✔👌پاسخ: اطلاقات و عمومات آیات و روایات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز آیات و روایات دال بر تلاش به منظور اقامه شریعت خدا و حاکمیت دین، لسانش به نحوی است که تخصیص بردار نیست و در هر شرایط و در هر زمان و مکانی باید به آنها عمل بکنیم. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
📚شهید استاد مطهری فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی را بر اساس اختیارات فقیه می‌داند و می‌افزاید: 📌«این به موجب آن بود که میرزای شیرازی می‌دانست که حاکم شرعی، یک سلسله اختیارات دارد و به موقع می‌تواند از آن استفاده کند. به موقع می تواند امری را که در اصل شرع حرام نشده یا لااقل فقیه دلیلی بر حرمتش ندارد، در مورد به خصوص تحریم کند. یک امری که در اصل شرع هیچ دلیل به حرمت یا وجوبش نیست، نه حرام است نه واجب، امر مباحی است، فقیه به موجب اختیارات خودش می‌تواند آن را تحریم کند.» ◀️اسلام و مقتضیات زمان، ص۹۱-۹۲ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥توضیحات شهید آیت الله دکتر بهشتی از مفهوم در قانون اساسی ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 📢آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✍️عده ای با تمسک به (هر پرچمي پيش از قيام قائم(ع) بر افراشته شود، صاحب آن طاغوتي است که در برابر خدا پرستش مي شود. (کلینی، اصول کافی، ج8، ص296) می گویند هرگونه قیام و تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت(عج)، باطل و طاغوت است. امام راحل(ره) در کتاب حکومت اسلامی به روایات «» اشاره می کند و می فرماید حتی اگر سیصد و چهارصد روایت هم باشد و گیریم همه اینها سندشان درست باشد و از لحاظ دلالت هم درست باشد↘️ ◀️✅چون اولا این روایات نمی تواند با مسلمات احکام اسلام و اطلاقات و عمومات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و امثال اینها مقابله بکند، لذا باید کنار گذاشته شود. ◀️✅ثانیا چند دسته روایت وجود دارد که برخی از آنها ناظر به نفی قیامهایی است که در دوران امام صادق(ع) به نام مهدویت واقع می شد و امام صادق(ع) شیعیان را از این قیام های کور و فتنه های بی هدف نهی می کردند چون باعث خوشحالی دشمنان اهل بیت(ع) می شد. 📚💢شایان توجه است که یک عده به نام انقلاب های علویان در مقابل امام صادق(ع) این پرچم ها را برافراشته بودند؛ مثل محمدبن عبدالله معروف به نفس زکیه و ابراهیم بن عبدالله که اینها ادعای مهدویت کردند در زمان امام صادق(ع) یا مثل اقدامی که ابومسلم خراسانی و دیگران کرده بودند در جلب نصرت بنی عباس به نام جلب رضایت اهل بیت و شعارهای دروغین داده بودند که امام با شدت با آنها برخورد کرد و فرمود علامات ظهور امام زمان معروف است و این مهدی نمی تواند مهدی آخر الزمان(ع) باشد. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: 🌍WWW.RCIPT.IR 🆔️ Eitaa.com/rciptir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره): اینهایی که میگویند هر حکومتی باشد بر خلاف انتظار فرج است، نمی دانند چه می گویند! عدم وجود حکومت یعنی هرج و مرج و عمل بر خلاف نص آیات الهی. اگر فرضا ۲۰۰ روایت هم در این باب داشته باشیم، قابل عمل نیست زیرا بر خلاف نص قرآن کریم است. روایتی را که میگوید امر به معروف و نهی از منکر نکنیم باید به دیوار زد. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
در با موضوع 《فلسفه فقه نظام و حکومت اسلامی در عصر انتظار》که توسط حجت الاسلام امین عابدی نژاد ارائه گردید، مطرح شد؛ 📌مشروط کردن تحقق نظام اسلامی به وصف عصمت در رهبری جامعه یک مغالطه تکراری می­باشد. ⬅️زیرا اولا بسیاری از عناصر سازنده نظم جامعه اسلامی هم به عنوان اهداف و ارزش­های نظم اجتماعی و هم به مثابه احکام و قواعد اداره نظم اجتماعی از بیّنات اندیشه اسلامی هستند و در دوره غیبت همه مسلمانان مکلف به امتثال این احکام و تحقق آن اهداف هستند. به عنوان مثال وجوب نفی سلطه، مبارزه با جهل، مبارزه با شکاف طبقاتی و ظلم و مانند آن واجباتی عینی و اجتماعی هستند و در دوره غیبت هم از تکالیف مسلمین به شمار می­روند. ⬅️ثانیا فلسفه وجودی عنصر اجتهاد و استنباط در عصر غیبت نشان دهنده آن است که وظیفه مسلمانان و شیعیان عمل بر اساس ضوابط اجتهادی و فقاهتی و ساختن نظمی تشریعی است. 🕯در واقع زندگی در عصر غیبت به معنای رها کردن اجتهاد و فقاهت و ترک کردن شریعت و آیین نیست. ⬅️ثالثا اشکال تفویت مصلحت در نظم اجتماعی فقاهتی و اجتهادی وارد نمی­شود؛ زیرا احکام ظاهریه متضمن مصالح اهم احکام واقعیه هم می­باشند. ⬅️رابعا شناخت و تحقق نظم اجتماعی و حکومت اسلامی در دوره غیبت مصداقی از اصل عقلایی است که هیچ عاقلی در آن شبهه نمی­کند. ✅در واقع در اصل تنزل تدریجی، عدالت و فقاهت جانشین عصمت علمی و عملی امام شده­ اند. 👈ادامه مطلب در: www.rasanews.ir/002kIw ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید بهشتی(ره): 🔰ما معتقدیم اسلام از روز اول یک انقلاب بود و باید تا ابد به عنوان یک آیین انقلابی بماند. ✅برای درک یک آیین انقلابی، روحیه انقلابی لازم است. 🔘کسی که روحیه انقلابی ندارد و محافظه کار است، حتی اگر تمام شرایط را دارا باشد، در فهم توانایی کافی ندارد. برای اینکه یک مجتهد واجد شرایط باشد، باید دارای یک روحیه انقلابی باشد تا مجتهد واقعی باشد! ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
📚در ادامه بررسی روایات ناهی و نافی قیامهای قبل از ظهور، به دسته دیگری از این روایات برمیخوریم. 👈این دسته از روایات، روایاتی است که جلوی نیروهای احساساتی شیعه را می گرفتند؛ ↘ ⬅✔چون این شیعیان دوست داشتند که در برابر ظلم اقدام بکنند؛ لذا هر کسی هر پرچمی بر می داشت و شعار اهل بیت(ع) را سر می داد، دور او جمع می شدند. ◀💢امام(ع) به اینها می فرمود که شما بنشینید در خانه هایتان و احساساتی نشوید، عجله نکنید زود از کوره در نروید، تند نشوید و نگاه کنید ببینید که آن کسی که برداشته آیا در مسیر اهل بیت هست یا نیست و... 🔸از جمله این افراد «سدیر صیرفی» است امام صادق(ع) به او می فرمایند: ◀«ای سدیر! در خانه ات بنشین و چون پلاسی از پلاسهای خانه باش (و از خانه بیرون مرو). مادامی که شب و روز آرام هستند، آرام باش، امّا)هرگاه به تو خبر رسید که سُفیانی خروج کرد پس به سوی ما کوچ کن؛ هر چند با پای پیاده». 📚 نجاشی درباره شخصیت سدیر می گوید سدیر حلوایی به هر شکل است (که یک ضرب المثل عربی است) که به مَثَل امروزی یعنی حزب باد! یعنی کسی که قدرت تحلیل ندارد، بصیرت ندارد، احساساتش بر خردش غلبه می کند. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✍در کنار ، بخش دیگری از روایات، ناظر به نفی قیام هایی است که برای قدرت طلبی و منفعت شخصی و قیام هایی که هم عرض امامت الهی اهل بیت مطرح می شدند، وجود دارد↘ 👈از جمله این روایات، روایتی است که امام صادق(ع) می فرمایند: 💢«خدا زید را رحمت کند، مرد مومن و عارف و عالم و راست گوئی بود که اگر پیروز می شد وفا می کرد و اگر زمام امور را به دست می گرفت می دانست آن را به دست چه کسی بسپارد». نکته قابل توجه در این روایت این است که امام در این روایت ویژگی هایی را بیان می کنند به این معنا که اگر قیام، قیام علمای صادق (و علمایی که زمینه ساز ظهور امام(ع) هستند) باشد و دعوتشان به خدا باشد نه نفس، این قیامها، قیامهای حق طلبانه است. بنابراین نفی هر گونه قیام مورد نظر حضرات معصومین نیست و روایات این باب منصرف به قیام هایی است که به نیت قدرت و سلطه طلبی میباشد! ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
مرحوم در کتاب به این نتیجه رسیده اند که جهاد ابتدائی در عصر غیبت جائز بلکه در صورت نیاز، واجب بوده و متوقف بر اذن معصوم نیست. 📚ر.ک: منهاج الصالحین، ج1 ص365 بنابراین آیت الله خوئی قائل به جهاد ابتدائی در عصر غیبت هستند. 👈ادله ایشان، ✅اطلاقات و عمومات روایات است. ◀همچنین معقول نیست که این همه آیات و روایاتی که در باب جهاد آمده، مخصوص زمان رسول الله باشد؛↘ ⏪چراکه لازمه اش تعطیلی جهاد است. 🔶🌟آیت الله ادعای اجماع بر حرمت جهاد ابتدائی در زمان غیبت را 💥باطل می داند؛ 👈چون اولا در این مطلب مخالفانی وجود دارد و ثانیا اگر اجماعی وجود داشته باشد، 👌 یا محتمل المدرکی است(اجماع مدرکی آن است که با مستند معلوم، اجماع صورت گرفته باشد و حجت نیست). ⏪پس چیزی برای ما نمی ماند جز اطلاقات و عمومات جهاد که متوقف بر اذن معصوم نیست. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله حسینی بوشهری: 🌐هر جا خودش را کنار کشید، با شکست مواجه شد و هر کجا روحانیت پای کار ایستاد، مثل انقلاب اسلامی، انقلاب به پیروزی رسید. امروز ، حوزه ای حقیقتا انقلابی است. مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
👈 🔴برخی تصور می کنند که چون فقها در تشریح و توضیح از غُیَّب و قُصَّر(یعنی گم شدگان و دیوانگان و کودکان و از این قبیل اشخاص) استفاده کرده اند، پس خود فقها تصریح کرده اند که محدوده ولایت فقها همین مقدار است( یعنی غُیَّب و قُصَّر). 📚👈در جواب باید گفت که بیان غُیَّب و قُصَّر از باب مثال بوده وگرنه به تصریح فقها، در هر آنچه به مصلحت امت اسلام() است ولایت دارد:👇 ✅برای فقیه عادل جمیع آنچه برای پیامبر (صل الله علیه و آله) و ائمه (علیه السلام) ثابت است؛ از آنجا که به حکومت و سیاست بر می گردد، محقق است و فرق گذاردن معقول نیست؛ چرا که والی (هر کس که باشد)، مجری احکام شریعت و مقیم حدود الهی و گیرنده ی خراج و سایر مالیات و متصرف در آنهاست به آنچه ✅ مسلمین است. پس پیامبر (صل الله علیه و آله) زانی را صد تازیانه می زند و امام همچنین و فقیه نیز همچنین و صدقات را نیز به روش واحد می گیرند و با اقتضای مصالح، مردم را به اوامری که والی فرمان دهد، امر می کنند و بر مردم نیز اطاعت لازم است.(📚امام خمینی،کتاب البیع، ج2 ص467). ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
🎤در مصاحبه اختصاصی با مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی بیان گردید؛ آیت الله سبحانی: 📚ما مشروعیت[ولایت فقیه] را به نصب الهی می دانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. مراجعه فرمایید به آنجا که ما احکام البیع را بحث کرده ایم (ظاهراً در جلد اول است)، من را از دو راه تعقیب کرده ام؛ یکی از مسیر روایات (مقبوله عمر بن حنظله و . . .) و یکی از طریق دیگر مسئله را مطرح کرده ام و در همه موارد ما را مربوط به می دانیم و در باب گفته ایم که مردم باید بپذیرند؛ آن هم به عنوان یک شرط عقلی، چون در واقع اگر یک نوع مقامی به کسی داده شود اما مردم پذیرای آن نباشند، او نمی تواند از آن استفاده کند؛ برای آنکه بتواند استفاده کند مقبولیت مردم شرط است، به این معنا که بتواند موفق شود و ما رأی مردم را شرط مشروعیت ندانسته ایم.  ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=647 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
❓سوال: در ارتباط با ولایت فقیه فرموده اند که تصورش موجب تصدیق می شود. آیا مقصود امام از بدیهی همان اصطلاح خاص است؟ آیت الله سبحانی(حفظه الله):  ⬅️در زمان غیبت، فقیه عالم، آگاه، مدبر و هوشیار، قدر مُتَیَقّن است و این محاسبه، منهای روایاتی است که در اینجا وارد شده. اگر کسی محاسبه کند که در این شرایطی که حضرت غایب است چه کسی باید متصدی این نظام باشد؟ آیا هر مرد سیاسی؟ یا هرفقیهی؟ یا هرکسی که مردم بپذیرند؟ ولو هیچ شرطی نداشته باشد، اگر اینها را حساب کنیم، قدر مُتَیَقّن فقیه است؛ فقیهِ آگاهِ مدبر است که به نوعی مردم او را بپذیرند. مراد از بدیهی این است که اگر انسان محاسبات عقلانی بکند با «دو دو تا چهار تا» به اینجا می رسیم و الا بدیهی به معنای بدیهی اولی مراد نیست. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=647 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی): بعد مهمی از قید اطلاق [در ولایت مطلقه فقیه] ناظر به انعطاف پذیری در دستگاه های تصمیم ساز است که در راس آنها رهبری است. بدین معنا نیست که فقیه هر کار دلش خواست بکند، بلکه یک حالت انعطافی در دست کلید دار اصلی نظام وجود دارد که می تواند آنجایی که لازم است مسیر را تصحیج کند. این انعطاف نبایستی تحت تاثیر فشارهای بیرونی و تغییر در جهت انعطاف به قالب های غربی باشد. این انعطاف نیست. این انحراف است. 《مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
❓آیا این همه اختیارات برای ، دیکتاتوری نمی آورد؟ آیت الله : ✍حکومت‌های استبدادی با همه تنوعی که دارند در ویژگی‌های زیر مشترکند: 🔻🔻 🔶1 ـ شخص یا طبقه خاص، بدون رضایت مردم بر آنها حکومت می‌کند. 🔶2 ـ دامنه قدرت حکومت، فوق قانون است و هیچ قانونی آن را محدود نمی‌کند. 🔶3 ـ ساز و کاری برای حکومت ـ نه از سوی مردم و نه از سوی دستگاه های خاص نظارتی ـ وجود دارد. اما... ✅در نظام ولایت فقیه هیچیک از این ویژگی‌ها وجود ندارد، که با مراجعه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، می‌توان آن را تبیین کرد؛ ↩الف: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با پذیرش قاطع 98.2 درصد مردم به تصویب رسید. 👈طبق قانون اساسی، مردم در تعیین ولی فقیه، از طریق انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان دخالت دارند. 👌همچنین آنها در مجاری قانون گزاری و مراحل اجرایی حکومت، از طریق انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری نقش دارند. ↩ب: دامنه قدرت ولی فقیه در قانون اساسی، به دو شکل محدود می شود که به کلی با قدرت در حکومت های استبدادی متفاوت می‌شود: 📚✅1 ـ در اصل چهارم قانون اساسی آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساسی موازین اسلامی باشد»؛ 📚✅2 ـ ولی فقیه در برابر قانون اساسی تعهد داده است و علاوه بر تعهد الهی خود به اجرای احکام اسلام، با پذیرش منصب ولایت در مجرای قانون اساسی تعهدی نسبت به قانون اساسی دارد. ادامه در: http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 🆔️@rciptir
ولایت فقیه به معنای بی‌شرط بودن قدرت او نیست؛ 👈بلکه بدین معناست که اختیارات او، محدود به حوزه‌ای خاص از مسائل اجتماعی نیست و همه آنچه را که یک حکومت با آن درگیر است؛ در بر می‌گیرد. اما اعمال قدرت در هر حوزه، باید براساس موازین قانون و اسلام باشد. ↩ج: حکومت ولایی فقیه از سه ناحیه نظارت می‌شود؛ سه ناحیه‌ای که در نظام‌های استبدادی وجود ندارد: 🔺1- نظارت درونی؛ ولی فقیه باید دارای سه شرط باشد: ، و . هر یک از این سه شرط، او را از درون نظارت می‌کند. "فقاهت" او را از اتکا به غیر قانون الهی باز می‌دارد. "عدالت" او را از اعمال خواسته‌های شخصی و نفسانی باز می‌دارد و “درایت” او را از خودرأیی و ترک مشورت با اندیشمندان و متخصصان حفظ می‌کند. 🔶«اگر فقیهی یک مورد دیکتاتوری بکند از ولایت می‌افتد، اسلام هر فقیهی را که ولی نمی‌کند؛ آنکه علم دارد، عمل دارد، مشی‌اش مشی اسلام است، سیاست‌اش سیاست اسلام است.» ( امام خمینی (ره) ـ صحیفۀ نور ـ ج 9 ـ ص183) 🔺2- نظارت مستمر نمایندگان مجلس خبرگان؛ مجلس خبرگان، علاوه بر وظیفه انتخاب رهبری ـ که دارای شرایط سه گانه مذکور است ـ وظیفه نظارت بر استمرار این شرایط و نظارت بر چگونگی اعمال قدرت و رعایت شرایط اسلامی و قانونی در آن را نیز بر عهده دارد، که این وظیفه به عهده "کمیسیون تحقیق" مجلس خبرگان می‌باشد. 🔶«رهبر معنوی، تعهد معنوی دارد و خبرگان و مردم از او توقع دارند که حتی یک گناه نکند، اگر گناه کرد بدون اینکه لازم باشد ساقطش کنند، ساقط شده است؛ حرفش نه درمورد خودش حجت است نه دربارۀ مردم.»(رهبر معظم انقلاب ـ 19/4/1379) @rciptir
یکی از ادله وجوب حاکمیت الهی و اینکه هر حکومت دیگری غیر از آن طاغوت خواهد بود عبارت است از حق ولایت که تقریر آن به این صورت است: 🔹در اسلام، حاكميت انسانها بر سرنوشت خويش به رسميت شناخته مي شود چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: 📚👈 يا ايّهَا النّاسُ إنّ آدم لم يلد عبداً و لا أمةً و إنّ الناس كلهم احرار (الكافی، کلینی، ج8، ص69)؛ اى مردم، آدم (ابو البشر) فرزند بنده و يا كنيزى بجاى ننهاده و مردم همگى آزاد (خلق شده) اند. اين حاكم بودن انسانها بر سرنوشت خويش و آزاد بودنشان در اعمال ارادی و انتخابهاي خود، به اين معناست كه در روابط بين انسانها، كسي از جانب خود و بالذات حق تعيين تكليف و امر و نهي به ديگران و در نهايت، حق حاكميت و تحميل اراده و خواست خود بر جامعه انساني را ندارد، تا با تسخير اراده ها و گزينش ها، مسئول کردار و اعمال انسانها بوده باشد، 👌بلكه از ديدگاه اسلام، فرجام نيك و بد هر قوم و هر ملتی محصول اراده و انتخاب آزاد خودشان است. ↩از طرف دیگر در جهان بينى اسلامى تمام جهان و سراسر هستى از آن خداست و تصرف در آن بدون اذن او روا نيست. ✅انسان بدون اجازه خدا حتى حق تصرف در خويشتن را ندارد، تا چه رسد به تصرف در ديگران؛ با چنين اعتقادى، تنها كسانى حق حكومت دارند كه از سوى خداوند منصوب باشند. اين افراد انبياى الهى و ائمه عليهم السلام هستند كه مستقيماً با اذن خدا بر مردم ولايت دارند ✅⏪و در زمان غيبت، نائبان امام زمان عليه السلام با شرايطى خاص و به طور غير مستقيم از سوى خداوند براى ولايت برگزيده مى شوند.(پرسش ها و پاسخ ها ج1، آیت الله مصباح یزدی، صص 49-48) @rciptir
در حکومت اسلامی، رأی مردم در سه مورد نقشی تعیین‌کننده دارد:🔻 📌1. تحقق ‌بخشیدن به حکومت؛ در واقع، این مردم هستند که حکومتی را برمیگزینند یا رد می نمایند. اگر مردم خواستار حکومتی باشند و به او رأی مثبت دهند، آن حکومت در عالم خارج تحقق پیدا میکند. 👈ولی هرگاه مردم حکومتی را نخواهند و بدان رأی ندهند، در عالم خارج تحقق نخواهد یافت. ↩⏪اما این امر، غیر از حق حاكميت داشتن و يا حق حاكميت نداشتن است؛ ✅زیرا ممکن است مردم به حکومتی رأی بدهند که غاصب است و حق حکومت ندارد و یا به کسی که حق حکومت کردن دارد، رأی مثبت ندهند. 🔹مانند حادثه ای که بعد از رحلت حضرت رسول(ص) رخ داد. در آن حادثه، مردم از امیر مؤمنان(ع) حمایت نکردند و به حکومت او رأی مثبت ندادند، بدین جهت، آن بزرگوار به مدت 25 سال خانه نشین شد و حکومتش تحقق نیافت، با اینکه تنها آن حضرت بود که از جانب خدا حق حکومت داشت. 💡البته مردم دارند به کسی رأی دهند که حق حکومت‌کردن را داشته باشد و در صورتی که به او رأی ندهند، معصیت خدا را مرتکب شده‌اند. 👈چون با این عمل خویش، در برابر تحقق ولایت و حاکمیت الهی مانع ایجاد کرده‌اند ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍در صورتی که مردم از کسی که شرايط حکومت را دارد، درخواست کنند که حکومت حق تشکیل دهد و حمایت خویش را از او اعلام نمایند، بر او تمام شده و لازم است به تشکیل حکومت حق اقدام نماید. ◀لذا می‌بینیم که حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه)، پس از سال‌ها که حقش غصب و خانه‌نشین شده بود، چون حضور مردم را در حمایت از خویش دید فرمود:🔻 «أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز»؛ بدانيد! سوگند به كسى كه دانه را شكافته و جانداران را آفريده كه اگر انبوه آن جماعت نمیبود يا گردآمدن ياران، حجت را بر من تمام نمیكرد و خدا از عالمان پيمان نگرفته بود كه در برابر شكمبارگى ستمكاران و گرسنگى ستمكشان خاموشى نگزينند، افسار [خلافت] را بر گردنش می افكندم و رهايش میكردم و در پايان با آن همان میكردم كه در آغاز كرده بودم و میديديد كه دنياى شما در نزد من از عطسه ماده بزى هم كم‌ارج تر است.( نهج البلاغه، خطبه 3) ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🆔️@rciptir
مشخصا رای مردم در حکومت اسلامی، نه تنها بی تأثیر نیست، بلکه تأثیری فوقالعاده و تعیین کننده دارد. 👈 در جمهوری اسلامی نیز، اگر مردم از امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) حمایت نمیکردند، آن بزرگوار از تبعید بر نمیگشت و نظام جمهوری اسلامی تشکیل نمیشد. اگر مردم خواستار حکومت و پشتیبان آن نبودند، توطئه ها و دسیسه های گوناگون و متعدد دشمن خنثی نمیشد، جنگ هشت‌ساله اداره نمیشد، تحریمهای اقتصادی بی‌اثر نمیگشت، تهاجم فرهنگی و مهمتر از همه، فتنه‌های گوناگون و مکرر دشمنان خنثی نمیشد. این همه، به برکت حضور مردم و نقش مهم آنان در حکومت است. لذا مردم نقش اساسی و تعیین کننده در ، کارآمدی آن و اتمام حجت برای حاکم دارند، اما اين نقش، غير از مشروعيت بخشيدن به حكومت است. ⏪ امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) در تاریخ 25/3/1358 در جمع پرسنل نیروی هوایی، در مقابل کسانی که بر ضد مجلس خبرگان قانون اساسی تبلیغ میکردند، فرمودند: 💡«میزان رأی ملت است»، 👈اما این جمله دستاویز عده ای شد تا به وی نسبت دهند که میزان در مشروعیت ولایت فقیه، رأی مردم است. بدین جهت، نمایندگان امام خمینی در دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه، در سال 1366 در سؤالی کتبی از آن بزرگوار پرسیدند: 👈 «در چه صورتي فقیه جامع‌الشرائط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟» حضرت امام در تاریخ 29/10/1366 در جواب مرقوم فرمودند: 📖 «ولایت در جمیعِ صُوَر دارد، لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت، بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام، تعبیر میشده به بیعت با ولّی مسلمین». 🆔️@rciptir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله (حفظه الله): اگر مردم زیر بار حاکم اسلامیِ منصوب از جانب خدا نرفتند و نگذاشتند حکومتش پا بگیرد، حاکم نباید قهر کند و آنها را ترک کند. خدای متعال به پیامبر فرمود 《و لا تکن کصاحب الحوت》 یعنی همانند یونس پیامبر، قومت را ترک نکن. تا آنجا که ممکن است درصدی از احکام شرع را پیاده کند، باید بماند. با این دیدگاه هست که میتوان را فهمید. زیرا در زمان خود امام که حاکم مرکزی است ولی نمی تواند احکام را پیاده کند، عده ای را مامور به اجرای احکام اسلام میکند. اما مردم را رها نمیکند و نمی گوید هر کار میخواهید بکنید! مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب(مد ظله): زندگی امام صادق(ع) یک سره مبارزه بود و این مبارزه، هم فرهنگی و هم دینی و هم سیاسی بود. برخی فکر میکنند امام صادق(ع) به سیاست کاری داشت. وقتی ایشان می گویند من امام هستم، یعنی من و رئیس جامعه هستم و این خلیفه غاصب جای مرا گرفته است. این حرف، است. •••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
🔴 امام صادق(ع) مرد بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود... 🌐... اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.  💠... اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیده‌اید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. یعنی چه؟ یعنی اینکه وقتی امام صادق(ع) اراده می‌کند آن چه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم می‌گویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همه‌ی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. 🔆۸۹/۱۲/۰۲ •••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••• 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
در همه جوامع بشري، افراد به سه گروه تقسيم مي‌شوند: گروه اكثريت و دو گروه اقليت. 👈اقليت خوب كه به‌دنبال سوق دادن جامعه به سوي سعادت است و اقليتي كه نفع خود را دنبال میکند و خواهان سوق دادن جامعه به سمت منافع خود ميباشد. در تمام جوامع، اين دو گروه اقليت، هميشه وجود داشته‌اند. 🔶گروه اكثريت در همه جوامع، همواره پيرو اقليت غالب هستند، اگر اقليت خوب غالب شود، از او متابعت ميكنند و اگر اقليت بد غالب شود، تابع او خواهند بود. چون اكثريت مردم معمولاً خواستار يك زندگي راحت و بي‌دغدغه هستند و از مبازره و درگیری گریزانند. جهت‌دهي به اكثريت و استفاده از آنان در راستای هدف، وابسته به هنر و توان رهبران دو گروه اقلیت است. بر همين اساس، اقليت خوب و به خصوص رهبران آنان، مكلف به سالم‌سازي جامعه و مبارزه با فساد و فسادخواهان ميباشند. 🔶سالم سازی جامعه و مبارزه با فساد، جز از طریق بدست‌گرفتن مدیریت کلان جامعه، میسر نیست و این نیز تنها با تشکیل حکومتی صالح امکان‌پذیر است. پس اقلیت خوب باید زمام حکومت را بدست گیرد تا با بهره گیری از آن، زمینه صلاح و سداد را برای اکثریت به وجود آورد. 🔶حکومت دینی تنها حکومت قابل اعتمادی است که به دنبال صلاح و سداد مردم است. اما طبیعی است که اقلیت فاسد، در برابر حکومت دینی ساکت نخواهند نشست و پیوسته بهدنبال این هستند که اکثریت جامعه را نیز با خود همراه نمایند. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ 🆔️@rciptir