eitaa logo
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
340 دنبال‌کننده
334 عکس
45 ویدیو
0 فایل
﷽ ◇کانال رسمی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری◇ ●بررسی و جواب به شبهات ولایت فقیه و حکومت اسلامی ●بررسی علمی آیات، روایات و اقوال فقها در موضوع ولایت فقیه ●برگزاری نشست های تخصصی علمی در موضوعات نظام @smmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
✍در کنار ، بخش دیگری از روایات، ناظر به نفی قیام هایی است که برای قدرت طلبی و منفعت شخصی و قیام هایی که هم عرض امامت الهی اهل بیت مطرح می شدند، وجود دارد↘ 👈از جمله این روایات، روایتی است که امام صادق(ع) می فرمایند: 💢«خدا زید را رحمت کند، مرد مومن و عارف و عالم و راست گوئی بود که اگر پیروز می شد وفا می کرد و اگر زمام امور را به دست می گرفت می دانست آن را به دست چه کسی بسپارد». نکته قابل توجه در این روایت این است که امام در این روایت ویژگی هایی را بیان می کنند به این معنا که اگر قیام، قیام علمای صادق (و علمایی که زمینه ساز ظهور امام(ع) هستند) باشد و دعوتشان به خدا باشد نه نفس، این قیامها، قیامهای حق طلبانه است. بنابراین نفی هر گونه قیام مورد نظر حضرات معصومین نیست و روایات این باب منصرف به قیام هایی است که به نیت قدرت و سلطه طلبی میباشد! ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
مرحوم در کتاب به این نتیجه رسیده اند که جهاد ابتدائی در عصر غیبت جائز بلکه در صورت نیاز، واجب بوده و متوقف بر اذن معصوم نیست. 📚ر.ک: منهاج الصالحین، ج1 ص365 بنابراین آیت الله خوئی قائل به جهاد ابتدائی در عصر غیبت هستند. 👈ادله ایشان، ✅اطلاقات و عمومات روایات است. ◀همچنین معقول نیست که این همه آیات و روایاتی که در باب جهاد آمده، مخصوص زمان رسول الله باشد؛↘ ⏪چراکه لازمه اش تعطیلی جهاد است. 🔶🌟آیت الله ادعای اجماع بر حرمت جهاد ابتدائی در زمان غیبت را 💥باطل می داند؛ 👈چون اولا در این مطلب مخالفانی وجود دارد و ثانیا اگر اجماعی وجود داشته باشد، 👌 یا محتمل المدرکی است(اجماع مدرکی آن است که با مستند معلوم، اجماع صورت گرفته باشد و حجت نیست). ⏪پس چیزی برای ما نمی ماند جز اطلاقات و عمومات جهاد که متوقف بر اذن معصوم نیست. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله حسینی بوشهری: 🌐هر جا خودش را کنار کشید، با شکست مواجه شد و هر کجا روحانیت پای کار ایستاد، مثل انقلاب اسلامی، انقلاب به پیروزی رسید. امروز ، حوزه ای حقیقتا انقلابی است. مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
👈 🔴برخی تصور می کنند که چون فقها در تشریح و توضیح از غُیَّب و قُصَّر(یعنی گم شدگان و دیوانگان و کودکان و از این قبیل اشخاص) استفاده کرده اند، پس خود فقها تصریح کرده اند که محدوده ولایت فقها همین مقدار است( یعنی غُیَّب و قُصَّر). 📚👈در جواب باید گفت که بیان غُیَّب و قُصَّر از باب مثال بوده وگرنه به تصریح فقها، در هر آنچه به مصلحت امت اسلام() است ولایت دارد:👇 ✅برای فقیه عادل جمیع آنچه برای پیامبر (صل الله علیه و آله) و ائمه (علیه السلام) ثابت است؛ از آنجا که به حکومت و سیاست بر می گردد، محقق است و فرق گذاردن معقول نیست؛ چرا که والی (هر کس که باشد)، مجری احکام شریعت و مقیم حدود الهی و گیرنده ی خراج و سایر مالیات و متصرف در آنهاست به آنچه ✅ مسلمین است. پس پیامبر (صل الله علیه و آله) زانی را صد تازیانه می زند و امام همچنین و فقیه نیز همچنین و صدقات را نیز به روش واحد می گیرند و با اقتضای مصالح، مردم را به اوامری که والی فرمان دهد، امر می کنند و بر مردم نیز اطاعت لازم است.(📚امام خمینی،کتاب البیع، ج2 ص467). ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
🎤در مصاحبه اختصاصی با مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی بیان گردید؛ آیت الله سبحانی: 📚ما مشروعیت[ولایت فقیه] را به نصب الهی می دانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. مراجعه فرمایید به آنجا که ما احکام البیع را بحث کرده ایم (ظاهراً در جلد اول است)، من را از دو راه تعقیب کرده ام؛ یکی از مسیر روایات (مقبوله عمر بن حنظله و . . .) و یکی از طریق دیگر مسئله را مطرح کرده ام و در همه موارد ما را مربوط به می دانیم و در باب گفته ایم که مردم باید بپذیرند؛ آن هم به عنوان یک شرط عقلی، چون در واقع اگر یک نوع مقامی به کسی داده شود اما مردم پذیرای آن نباشند، او نمی تواند از آن استفاده کند؛ برای آنکه بتواند استفاده کند مقبولیت مردم شرط است، به این معنا که بتواند موفق شود و ما رأی مردم را شرط مشروعیت ندانسته ایم.  ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=647 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
❓سوال: در ارتباط با ولایت فقیه فرموده اند که تصورش موجب تصدیق می شود. آیا مقصود امام از بدیهی همان اصطلاح خاص است؟ آیت الله سبحانی(حفظه الله):  ⬅️در زمان غیبت، فقیه عالم، آگاه، مدبر و هوشیار، قدر مُتَیَقّن است و این محاسبه، منهای روایاتی است که در اینجا وارد شده. اگر کسی محاسبه کند که در این شرایطی که حضرت غایب است چه کسی باید متصدی این نظام باشد؟ آیا هر مرد سیاسی؟ یا هرفقیهی؟ یا هرکسی که مردم بپذیرند؟ ولو هیچ شرطی نداشته باشد، اگر اینها را حساب کنیم، قدر مُتَیَقّن فقیه است؛ فقیهِ آگاهِ مدبر است که به نوعی مردم او را بپذیرند. مراد از بدیهی این است که اگر انسان محاسبات عقلانی بکند با «دو دو تا چهار تا» به اینجا می رسیم و الا بدیهی به معنای بدیهی اولی مراد نیست. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=647 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی): بعد مهمی از قید اطلاق [در ولایت مطلقه فقیه] ناظر به انعطاف پذیری در دستگاه های تصمیم ساز است که در راس آنها رهبری است. بدین معنا نیست که فقیه هر کار دلش خواست بکند، بلکه یک حالت انعطافی در دست کلید دار اصلی نظام وجود دارد که می تواند آنجایی که لازم است مسیر را تصحیج کند. این انعطاف نبایستی تحت تاثیر فشارهای بیرونی و تغییر در جهت انعطاف به قالب های غربی باشد. این انعطاف نیست. این انحراف است. 《مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
❓آیا این همه اختیارات برای ، دیکتاتوری نمی آورد؟ آیت الله : ✍حکومت‌های استبدادی با همه تنوعی که دارند در ویژگی‌های زیر مشترکند: 🔻🔻 🔶1 ـ شخص یا طبقه خاص، بدون رضایت مردم بر آنها حکومت می‌کند. 🔶2 ـ دامنه قدرت حکومت، فوق قانون است و هیچ قانونی آن را محدود نمی‌کند. 🔶3 ـ ساز و کاری برای حکومت ـ نه از سوی مردم و نه از سوی دستگاه های خاص نظارتی ـ وجود دارد. اما... ✅در نظام ولایت فقیه هیچیک از این ویژگی‌ها وجود ندارد، که با مراجعه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، می‌توان آن را تبیین کرد؛ ↩الف: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با پذیرش قاطع 98.2 درصد مردم به تصویب رسید. 👈طبق قانون اساسی، مردم در تعیین ولی فقیه، از طریق انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان دخالت دارند. 👌همچنین آنها در مجاری قانون گزاری و مراحل اجرایی حکومت، از طریق انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری نقش دارند. ↩ب: دامنه قدرت ولی فقیه در قانون اساسی، به دو شکل محدود می شود که به کلی با قدرت در حکومت های استبدادی متفاوت می‌شود: 📚✅1 ـ در اصل چهارم قانون اساسی آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساسی موازین اسلامی باشد»؛ 📚✅2 ـ ولی فقیه در برابر قانون اساسی تعهد داده است و علاوه بر تعهد الهی خود به اجرای احکام اسلام، با پذیرش منصب ولایت در مجرای قانون اساسی تعهدی نسبت به قانون اساسی دارد. ادامه در: http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 🆔️@rciptir
ولایت فقیه به معنای بی‌شرط بودن قدرت او نیست؛ 👈بلکه بدین معناست که اختیارات او، محدود به حوزه‌ای خاص از مسائل اجتماعی نیست و همه آنچه را که یک حکومت با آن درگیر است؛ در بر می‌گیرد. اما اعمال قدرت در هر حوزه، باید براساس موازین قانون و اسلام باشد. ↩ج: حکومت ولایی فقیه از سه ناحیه نظارت می‌شود؛ سه ناحیه‌ای که در نظام‌های استبدادی وجود ندارد: 🔺1- نظارت درونی؛ ولی فقیه باید دارای سه شرط باشد: ، و . هر یک از این سه شرط، او را از درون نظارت می‌کند. "فقاهت" او را از اتکا به غیر قانون الهی باز می‌دارد. "عدالت" او را از اعمال خواسته‌های شخصی و نفسانی باز می‌دارد و “درایت” او را از خودرأیی و ترک مشورت با اندیشمندان و متخصصان حفظ می‌کند. 🔶«اگر فقیهی یک مورد دیکتاتوری بکند از ولایت می‌افتد، اسلام هر فقیهی را که ولی نمی‌کند؛ آنکه علم دارد، عمل دارد، مشی‌اش مشی اسلام است، سیاست‌اش سیاست اسلام است.» ( امام خمینی (ره) ـ صحیفۀ نور ـ ج 9 ـ ص183) 🔺2- نظارت مستمر نمایندگان مجلس خبرگان؛ مجلس خبرگان، علاوه بر وظیفه انتخاب رهبری ـ که دارای شرایط سه گانه مذکور است ـ وظیفه نظارت بر استمرار این شرایط و نظارت بر چگونگی اعمال قدرت و رعایت شرایط اسلامی و قانونی در آن را نیز بر عهده دارد، که این وظیفه به عهده "کمیسیون تحقیق" مجلس خبرگان می‌باشد. 🔶«رهبر معنوی، تعهد معنوی دارد و خبرگان و مردم از او توقع دارند که حتی یک گناه نکند، اگر گناه کرد بدون اینکه لازم باشد ساقطش کنند، ساقط شده است؛ حرفش نه درمورد خودش حجت است نه دربارۀ مردم.»(رهبر معظم انقلاب ـ 19/4/1379) @rciptir
یکی از ادله وجوب حاکمیت الهی و اینکه هر حکومت دیگری غیر از آن طاغوت خواهد بود عبارت است از حق ولایت که تقریر آن به این صورت است: 🔹در اسلام، حاكميت انسانها بر سرنوشت خويش به رسميت شناخته مي شود چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: 📚👈 يا ايّهَا النّاسُ إنّ آدم لم يلد عبداً و لا أمةً و إنّ الناس كلهم احرار (الكافی، کلینی، ج8، ص69)؛ اى مردم، آدم (ابو البشر) فرزند بنده و يا كنيزى بجاى ننهاده و مردم همگى آزاد (خلق شده) اند. اين حاكم بودن انسانها بر سرنوشت خويش و آزاد بودنشان در اعمال ارادی و انتخابهاي خود، به اين معناست كه در روابط بين انسانها، كسي از جانب خود و بالذات حق تعيين تكليف و امر و نهي به ديگران و در نهايت، حق حاكميت و تحميل اراده و خواست خود بر جامعه انساني را ندارد، تا با تسخير اراده ها و گزينش ها، مسئول کردار و اعمال انسانها بوده باشد، 👌بلكه از ديدگاه اسلام، فرجام نيك و بد هر قوم و هر ملتی محصول اراده و انتخاب آزاد خودشان است. ↩از طرف دیگر در جهان بينى اسلامى تمام جهان و سراسر هستى از آن خداست و تصرف در آن بدون اذن او روا نيست. ✅انسان بدون اجازه خدا حتى حق تصرف در خويشتن را ندارد، تا چه رسد به تصرف در ديگران؛ با چنين اعتقادى، تنها كسانى حق حكومت دارند كه از سوى خداوند منصوب باشند. اين افراد انبياى الهى و ائمه عليهم السلام هستند كه مستقيماً با اذن خدا بر مردم ولايت دارند ✅⏪و در زمان غيبت، نائبان امام زمان عليه السلام با شرايطى خاص و به طور غير مستقيم از سوى خداوند براى ولايت برگزيده مى شوند.(پرسش ها و پاسخ ها ج1، آیت الله مصباح یزدی، صص 49-48) @rciptir
در حکومت اسلامی، رأی مردم در سه مورد نقشی تعیین‌کننده دارد:🔻 📌1. تحقق ‌بخشیدن به حکومت؛ در واقع، این مردم هستند که حکومتی را برمیگزینند یا رد می نمایند. اگر مردم خواستار حکومتی باشند و به او رأی مثبت دهند، آن حکومت در عالم خارج تحقق پیدا میکند. 👈ولی هرگاه مردم حکومتی را نخواهند و بدان رأی ندهند، در عالم خارج تحقق نخواهد یافت. ↩⏪اما این امر، غیر از حق حاكميت داشتن و يا حق حاكميت نداشتن است؛ ✅زیرا ممکن است مردم به حکومتی رأی بدهند که غاصب است و حق حکومت ندارد و یا به کسی که حق حکومت کردن دارد، رأی مثبت ندهند. 🔹مانند حادثه ای که بعد از رحلت حضرت رسول(ص) رخ داد. در آن حادثه، مردم از امیر مؤمنان(ع) حمایت نکردند و به حکومت او رأی مثبت ندادند، بدین جهت، آن بزرگوار به مدت 25 سال خانه نشین شد و حکومتش تحقق نیافت، با اینکه تنها آن حضرت بود که از جانب خدا حق حکومت داشت. 💡البته مردم دارند به کسی رأی دهند که حق حکومت‌کردن را داشته باشد و در صورتی که به او رأی ندهند، معصیت خدا را مرتکب شده‌اند. 👈چون با این عمل خویش، در برابر تحقق ولایت و حاکمیت الهی مانع ایجاد کرده‌اند ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍در صورتی که مردم از کسی که شرايط حکومت را دارد، درخواست کنند که حکومت حق تشکیل دهد و حمایت خویش را از او اعلام نمایند، بر او تمام شده و لازم است به تشکیل حکومت حق اقدام نماید. ◀لذا می‌بینیم که حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه)، پس از سال‌ها که حقش غصب و خانه‌نشین شده بود، چون حضور مردم را در حمایت از خویش دید فرمود:🔻 «أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز»؛ بدانيد! سوگند به كسى كه دانه را شكافته و جانداران را آفريده كه اگر انبوه آن جماعت نمیبود يا گردآمدن ياران، حجت را بر من تمام نمیكرد و خدا از عالمان پيمان نگرفته بود كه در برابر شكمبارگى ستمكاران و گرسنگى ستمكشان خاموشى نگزينند، افسار [خلافت] را بر گردنش می افكندم و رهايش میكردم و در پايان با آن همان میكردم كه در آغاز كرده بودم و میديديد كه دنياى شما در نزد من از عطسه ماده بزى هم كم‌ارج تر است.( نهج البلاغه، خطبه 3) ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🆔️@rciptir