eitaa logo
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
332 دنبال‌کننده
287 عکس
44 ویدیو
0 فایل
﷽ ◇کانال رسمی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری◇ ●بررسی و جواب به شبهات ولایت فقیه و حکومت اسلامی ●بررسی علمی آیات، روایات و اقوال فقها در موضوع ولایت فقیه ●برگزاری نشست های تخصصی علمی در موضوعات نظام @smmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
هدف از فقه اجرای عدالت و تسهیل تحقق عدالت است. و قوانین و مقررات فقهی برای اجرای عدالت و نظم و امنیت برای پیشرفت اقتصادی برای اقتدار مادی و معنوی و هدایت و کمال جامعه اسلامی است. این مطلب را امام(ره) از روایت امام موسی کاظم(ع) استنباط می کند که حضرت می فرمایند: 《الفقهاء حصون الاسلام کحصن سور المدینه لها》؛فقها دژهای اسلامند، مثل اینکه دیوارهای یک شهر دژ مستحکم آن هستند. لذا امام خمینی می فرمایند: ♢فکون الفقیه حصناً للاسلام کحصن سور المدینه لها لا معنی لها الا کونه والیاً نحو ما لرسول الله و للائمه من الولایه علی جمیع الامور السلطانیه♢؛ 👈بنابراین، اینکه فقیه را دژ اسلام، همچون دژ شهر بدانیم، معنایی جز این ندارد که فقیه را متولی اسلام بدانیم؛ همچنانکه رسول خدا و ائمۀ معصومین ولایت دارند بر همه امور سلطانی و حکومتی. ✔این بدین معناست که فقیه به عنوان رئیس جامعه اسلامی، حافظ جامعه اسلامی از همه روزنه هایی است که ممکن است دشمن از آنها نفوذ بکند و فقیه بر پایه احکام اسلامی ضامن پیشرفت، عدالت، نظم، امنیت و ضامن رشد و کمال جامعه اسلامی است. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
👈آیت الله در جواب این سوال که👇 🔴چه کسی متصدی امر به جهاد در عصر غیبت شود؟ می فرماید: بنابر عموم ادله ولایت فقیه، اذن فقیه جامع الشرایط بر این امر معنبر است(📚منهاج الصالحین، ج1 ص366). ❓مگر می شود جهاد را براساس عموم ولایت فقیه ثابت کرد؟ چگونه؟ مرحوم محقق خوئی می فرماید: 📚فانه یتصدی لتنفیذ هذا الامر المهم من باب الحسبة👉 جهاد ابتدائی یکی از مصادیق می شود و فقیه بهترین شخص برای تصدی آن است. از این رو، جهاد ابتدائی ارتش می خواهد، آمادگی نظامی می خواهد، آمادگی مالی می خواهد، آموزش می خواهد، حکومت می خواهد، دیپلماسی می خواهد و ... همه اینها جزو امور حسبیه هستند و باید تامین شوند هم عقلا هم عرفا و هم شرعا. پس مصداق حسبه را می توان از عقل یا عرف یا شرع یا هر چیزی که نظم شعیه بلکه نظم مسلمین متوقف بر آن است، قرار داد. 👌بنابراین با این توضیح چه ولایت فقیه را از ادله ثابت کنیم (مسلمات)، چه از راه امور حسبیه، فقیه در رأس حکومت قرار می گیرد. می تواند مصادیق موسع و بزرگی داشته باشد؛ مثل جهاد. لذا برخی از فقهای بزرگ مثل که از شاگردان مرحوم خوئی است می گویند: 👈من هم قائل به ولایت فقیه هستم بر اساس حسبه، لکن بنطاقها الواسع؛ یعنی حسبه در قلمروی گسترده آن(📚صراة النجاة، ج1 ص10). فقیه هر دستوری بدهد، واجب الاطاعه است و انتظام امور مسلمین متوقف بر آن است. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih
🔻 در آن وقتی که اینها بقیع را ویران کردند، این را بدانید؛ سرتاسر دنیای اسلام علیه اینها اعتراض کرد. عرض کردم؛ از شرق جغرافیای اسلام -از هند- تا غرب جغرافیای اسلام، علیه اینها بسیج شدند!... 🔹 رفتن سر قبر یک انسانی و طلب رحمت کردن برای او از خدای متعال، و طلب رحمت کردن برای خود در آن فضای معنوی و روحانی، شرک است؟ شرک این است که انسان بشود ابزار دست سیاستهای اینتلیجنس انگلیس و سی. آی. ای آمریکا و با این اعمال، دل مسلمانان را غمدار کند!! 💬 مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ۹۵،۴،۲۳ 🏴🏴هشتم شوّال سالروز تخریب بقیع؛ که به دستور شجره خبیثه و ملعونه سعودی انجام گردید، را خدمت تمام مسلمانان جهان تسلیت عرض میکنیم. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
👈مرحوم نراقی در کتاب عوائد الایام، عائده 54، گستره امور حسبیه را اینگونه تشریح می کند: ◀«... ان کل فعل متعلق بامور العباد فی دینهم او دنیاهم و لابد من الاتیان به و لا مفر منه اما عقلاً او عاده من جهه توقف امور المعاد و المعاش لواحد او جماعه علیه و اناطه انتظام امور الدین او الدنیا به او شرعاً من جهه ورود الاذن فیه من الشارع و لم یجعل وظیفه لمعین واحد او جماعه و لا لغیر معین ای واحد لایعینه بل علم لابدیه الاتیان به او الاذن فیه و لم یعلم المأمور به و لا المأذون فیه، وظیفه الفقیه و له التصرف فیه و الاتیان به»؛ 💡مرحوم محقق نراقی در بخشی از عبارات فوق میفرماید: "لابد من الاتیان به ولا مفر منه" یعنی چاره ای جز انجام آن(امور حسبیه) و راه فراری برای تعطیل آن نیست. سوال این است که چگونه تشخیص دهیم که این امور باید اتیان شده و راه فراری برای تعطیل کردنشان وجود ندارد؟ مرحوم نراقی 3 راه را مشخص میکند: ✅ 1. عقل؛ اینکه میدانیم عقلاً در جامعه بدون حکومت، هرج و مرج پدید می¬آید و لذا حکومت یک امر معقول است. حال صحبت از آن است که چه کسی شایستگی تصدی مقام حاکمیت دارد؟ تمام فقها می گویند فقیه جامع الشرایط از باب تصدی امور حسبیه، حاکم جامعه اسلامی است. ✅ 2. عادت؛ اینکه عادتاً برای اداره امور دینی و دنیوی جامعه، به حکومت نیاز داریم. ✅ 3. شرع؛ اینکه در شرع به اموری دستور داده شده که مسئولیتش بر عهده شخص خاصی نیست. لذا وظیفه اجرای آن بر عهده فقیه است؛ مثل گرفتن خمس و زکات یا جهاد. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
👈آیت الله حسینی بوشهری: ◀️امام خمینی(ره) به مسلمانان عزت داد 💡رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی با بیان این که حضرت امام حیات تازه ای به اسلام بخشید و به مسلمانان عزت داد، اضافه کرد: امام به مردم ایران امید داد و ما می توانیم را به آن ها آموخت، بعد از انقلاب گرایش نهضتها اسلامی شد و روح خودباوری در مردم به وجود آمد. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=363 ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
در با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیدی بیان شد؛ عصر انتظار مقطعی متکامل از تاریخ دین و دینداری است که در آن بر اساس حکمت و مشیت الهی، امام معصوم از دیده ها پنهان است و دینداران می بایست با اتکاء به خرد متکی به وحی یعنی نصوص و ظواهر دینی و بر اساس نظام امامت و ولایت و هدایت عالمان دین، خود به تنظیم امور معاش و معاد خویش بپردازند. ادامه در: https://rasanews.ir/002k54 ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 با موضوع «روحانیت؛ عدالت جویی و معرفت اندیشی» 🎧🎤🎥وبینار تخصصی با موضوع «روحانیت؛ عدالت جویی و معرفت اندیشی» در نقد سخنان اخیر دکتر عبدالکریم سروش استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر امین عابدی نژاد عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیة 🎥مشاهده ویدیوی کامل وبینار: 🎥https://www.aparat.com/v/kOB8A ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
📚مرحوم صاحب جواهر (در کتاب جواهر الکلام، ج21 ص394)، 👈ضمن اشاره به ادله ولایت فقیه، چند عبارت مهم را بیان می کند و می گوید اگر فقیه حکومت نکند، حدود تعطیل می شود و تعطیلی حدود باعث می شود مفاسد در جامعه منتشر شده و گناه اتفاق بیفتد در حالی که می دانیم شارع این را نمی خواهد و اقامه حدود چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت معصوم، مراد شارع بوده و مقتضی آن فراهم است. 🔴👈به عبارت دیگر اگر کسی مرتکب گناه شده و مستوجب حد بشود، این طور نیست که اگر امام باشد حد را اجرا کنیم و اگر امام نباشد اجرا نکنیم؛ چون می فرماید: ♢و لیست الحکمة عائدة الی مقیمه قطعا♢ 👇 👈چون حکمت اجرای حدود به اجرا کننده حد بر نمی گردد؛ 👌بلکه حکمت اجرای حدود به مستحق حد بر می گردد؛ 💥یعنی اگر حد اجرا نشود فساد اتفاق می افتد. اگر قوانین اسلام اجرا نشود احکام اسلام با آن قلمرو گسترده ای که دارد، تعطیل می شود. 🔴صاحب جواهر در ادامه می فرماید👈 کتب فقها پر است از جاهایی که باید مراجعه کنیم به و این خاص اقامه حدود نیست. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظم انقلاب: اگر دنیای اسلام علیه تخریب‌کنندگان بقیع قیام نمی‌کرد، قبر مطهر پیغمبر را هم ویران می‌کردند. ▪️هشتم شوال سالروز "تخريب حرم و قبور اهل بيت عليهم السلام در بقيع" بر تمام مسلمانان و شیعیان راستين آن بزرگوران تسليت باد. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
در با حضور آیت الله کعبی مطرح شد؛ 📚وجود دولت، جزء احکام اولیه اسلام است؛ مثل نماز و روزه و حج و زکات و خمس. ◀️دولت در لغت به معنای چیره و غلبه است. در اصطلاح، دولت شامل چند عنصر می باشد: ⬅️ اول، سرزمین. ⬅️دوم، جمعیت به هم پیوسته یا ملت. ⬅️سوم، هیأت حاکمه؛ اعم از دستگاههای گوناگونی که کشور را اداره کنند. ⬅️چهارم، حاکمیت؛ یعنی منشأ اقتدار عالی. ✅کلمه سرزمین معادل است؛ دارالاسلام در برابر دارالکفر. ⏪در فقه، دارالاسلام به سرزمینی اطلاق می شود که حکم اسلامی در آن اجرا می گردد... ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
مهمترین آیه ای که بر حکومت، دولت و حاکمیت، دلالت دارد، آیه 44 سوره مائده است:↘ 📚ما تورات را كه در آن رهنمود و روشنايى بود نازل كرديم پيامبرانى كه تسليم [فرمان خدا] بودند به موجب آن براى يهود داورى میکردند و [همچنين] الهيون و دانشمندان به سبب آنچه از كتاب خدا به آنان سپرده شده و بر آن گواه بودند پس از مردم نترسيد و از من بترسيد و آيات مرا به بهاى ناچيزى مفروشيد و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده اند آنان خود كافرانند》 👈فلسفه انزال کتب الهی و ارسال رسل، هدایت بشریت و نورانیت جامعه است، 👌اما این هدایت و نورانیت در پرتو محقق می شود. ❓بعضی می گویند هدایت و نورانیت و قداست اقتضا می کند که از حکومت فاصله بگیریم چون هر قدر که ما زمینی شویم و دین را با حکومت آمیخته کنیم، از قداست آن کم می شود. در جواب باید گفت که آیه فوق عکس این ادعا را بیان می فرماید که انبیا باید برای هدایت و نورانیت مردم و جامعه حکومت تشکیل دهند. ✅ بعد از انبیا نوبت به میرسد. یعنی کسی که قدم در راستای همان گام هایی که پروردگار ترسیم می کند، می گذارد. ✅بعد از ایشان نوبت به می رسد. احبار جمع حبر یعنی علمایی که بعد از ربانیون مسئولیت را به دست می گیرند. ⬅ پس سه دسته حق حکومت دارند:👇 💡انبیا 💡اوصیا (ربانیون) 💡احبار (علمای راستین). ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR
👈سوال: از چه دلیلی بر وجوب دولت در اسلام داریم؟ ⏪نسبت به سنت بهترین شاهد برای وجود دولت در اسلام و اینکه جزء احکام اسلام است، سیره رسول گرامی اسلام است. 🔶پیامبر(ص) دولت تشکیل داد و دولت را نه به مثابه یک نیاز زمانه، ✅بلکه به مثابه یک تشریع الهی تشکیل داد. ⬅شاهد بر این ادعا، و است. بیعت عقبه اولی، بیعت ایدئولوژیک است، اما بیعت عقبه ثانیه، بیعت جامعه سازی برای تشکیل دولت است. پیامبر از بین کسانی که در عقبه ثانیه بیعت کردند خواست افراد مورد اعتمادی() از بین خودشان انتخاب کنند و به آنها فرمود اسلام را در مدینه تبلیغ کرده و نماز جمعه را اقامه کنید. 🚩بنابراین، قبل از اینکه پیامبر به مدینه مهاجرت کنند، در شد و جامعه و نظام قبیله ای جای خودش را به جامعه اسلامی و جامعه مؤمنین داد و یثرب به مدینه تبدیل شد و زمینه هجرت پیامبر و تشکیل دولت فراهم شد.👇 ⬅ بعد، را نوشتند؛ 💡میثاق یعنی قانون اساسی مدینه. قانون اساسی مدینه، قبایل را به هم پیوند داد و در این قانون اساسی، حتی غیر مسلمانها یعنی یهود مدینه هم عضو این دولت و کشور شدند و بلکه مشرکین مدینه هم عضو بودند به شرط اینکه به پیمان پایبند می شدند. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih Eitaa.com/rciptir
✅الگوی رفتاری امام راحل(ره) در کلام مقام معظم رهبری(مدظله): 1️⃣ امام در مواجهه‌ی با دشمنی‌ها و دشمنان، برخورد شجاعانه و فعّال داشت، برخورد از روی ضعف و انفعال نداشت؛ امام هرگز منفعل نشد؛ نه احساس ضعف کرد و نه از خودضعف نشان داد؛ در مقابل دشمنان، قدرتمندانه و به‌صورت فعّال ایستاد. 2️⃣ امام از هیجان‌زدگی پرهیز می کرد؛ امام در مقابل حوادث،هیجان‌‌زده نمیشد و تکیه به احساسات خالی از عقلانیّت نمیکرد؛ تصمیم‌های امام، تصمیم‌ های شجاعانه و همراه با احساسات محکم بود امّا مبتنی بر محاسبات عقلانی. 3️⃣ امام اولویّتها را رعایت میکرد؛ تمرکز بر اولویّتها میکرد. متمرکز بر یک مسئله‌ی دارای اولویّت میشد و حواشی را واردِ میدانِ اهتمامِ خود نمیکرد. 4️⃣ اعتماد به توانایی‌های مردم؛ امام، ملّت ایران را ملّتِ بزرگ و آگاه و توانایی میدانست،به آنها اعتمادمیکرد به آنها خوش‌بین بود؛ مخصوصاً به جوانان. 5️⃣ بی‌اعتمادی به دشمن؛ امام در طول ده سال حضور بابرکت خود در رأس نظام اسلامی، یک لحظه به دشمن اعتماد نکرد؛ به پیشنهادهای دشمن بدبین بود. 6️⃣ اهتمام به همبستگی و اتّحاد ملّت؛ این هم یکی از خصوصیّات الگوی رفتاریِ امام در مقابل این دشمنی‌ها بود. هر چیزی که ملّت را به دو دسته تقسیم کند، به دو قطب تقسیم کند، از نظر امام مردود بود. 7️⃣ ایمان و اعتقاد راسخ به نصرت الهی و به وعده‌ی الهی؛ این هم آن نقطه‌ی اصلی. اتّکاء امام به نصرت الهی بود؛ همه‌ی تلاش خود را میکرد، با همه‌ی وجود در میدان بود، امّا امید او بسته‌ی به نصرت الهی و به قدرت الهی و تکیه‌ی او به قدرت الهی بود. ⚫️بیانات معظم له در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)⚫️ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 امام فرمود: شما رهبر بشوید 🔻رهبر انقلاب: در یک جلسه‌ی دیگر باز امام [عدم صلاحیّت آیت‌الله منتظری برای رهبری آینده] را مطرح کردند. من به ایشان گفتم: «آقا! ما در این مجموعه‌ دوستان کس دیگری غیر از ایشان نداریم.»؛ ایشان گفتند: «نه، این‌جور نیست! شما رهبر بشوید.»؛ من اصلاً این حرف را جدّی نگرفتم؛ چند لحظه‌ای گذشت. حاج احمد آقا [خطاب به من] گفت: «بله، چطور شما میگویید کسی نیست؟ شما هستید، آقای موسوی اردبیلی هست.»؛ دوباره امام گفت: «نخیر، ایشان رهبر بشوند.» 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: رهبر معظم انقلاب در قسمت‌هایی از گفتگوی زنده و تلویزیونی با ملت ایران در سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند: مساله هزار سال در بین علما مطرح بود اما امام این موضوع را وارد مسائل اصلی فقهی کردند. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
📚ادله ای که حضرت امام در مبحث بیان می کنند، شامل ادلۀ نقلی و عقلی است. ایشان در کتاب البیع در بیان یکی از ادله عقلی این مبحث می فرمایند: ⬅️به تحقیق، لزوم برقراریِ حکومت برای بسطِ عدالت و تعلیم و تربیت و رفع ظلم و حفظ مرزها و منع از تجاوزِ اجانب از واضح ترین داوری های عقلی است... و با این همه دلایل شرعی نیز بر این مسئله دلالت می کند. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امریکایی ها با رفتارهای خودشان رسوا شدند. مردم را می کشند و با جنایت واضح و آشکار خود را نشان می دهند و عذرخواهی هم نمی کنند. در عین حال زبانشان دراز است و ادعای حقوق بشر دارند. ⬅️آن مرد سیاهی که در امریکا کشته شد ظاهرا بشر نبود و حقوقی هم نداشت! ✅ملت امریکا از حکومتی که امروز در امریکا است احساس خجالت و سرافکندگی می کنند. 🔹️کسانی که در داخل و خارج از کشور شغلشان حمایت از امریکا و بزک کردن امریکا بود، با این جنایت، دیگر سر خود را نمی توانند بلند کنند. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
بخشی از سخنرانی امام خمینی(ره) در ۲۱ فروردین ۱۳۴۳ پس از آزادی از زندان رژیم پهلوی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، طلاب و اهالی قم: 《...اسلام این نیست. والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرّفی کرده‌اند.‏‎ ‎‏سیاست مُدُن از اسلام سرچشمه می‌گیرد. من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و‏‎ ‎‏تسبیح دست بگیرم؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه‏‎ ‎‏اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. پایگاه استقلال‏‎ ‎‏اسلامی اینجاست. باید این مملکت را از این گرفتاری‌ها نجات داد. نمی‌خواهند این‏‎ ‎‏مملکت اصلاح بشود؛ اجانب نمی‌خواهند مملکت آباد شود》 ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
29.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شما اگر گمان می کنید در تمام دنیا بین روسای جمهور کسی را مثل آقای ای پیدا کنید که متعهد به اسلام باشد و بنای قلبی او خدمت به مردم باشد، پیدا نخواهید کرد. من آقای خامنه ای را بزرگ کردم. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
👈سؤال: امور حسبیه چیست؟ و رابطه آن با ولایت فقیه چیست؟ 📚پاسخ:🔻 در اصطلاح عالمان شیعه، امور حسبیه امور قربی را گویند که نظام اجتماعی و حیات جامعه در گرو آن است، بدون آن که تکلیف به شخص معین یاگروهی متوجه باشد. در این امور گویند که در عصر غیبت، فقیه عهده دار این مسئولیت است. (التنقیح فی شرح العروة الوثقى،ج1 ص423) و در صورت فقدان و عدم دسترسی به فقیه، نوبت به عدول مومنین میرسد. در پاسخ به سوال فوق فقیهان به دو نظریه روی می آورند: ✅1. نظریه رایج در تاریخ فقه شیعه، تصرف حاکم در امور حسبیه را به عنوان "ولایت" میداند و میگوید که حاکم به عنوان ولی منصوب و مجعول الهی، بر امور حسبیه سرپرستی میکند.(المکاسب المحرمه(اراکی) ص93-94) ✅2.در مقابل نظریه نخست عده ای بر این نظرند که از تصرف در امور حسبیه، گریزی نیست و اهمال آن از سوی شارع، بی مفهوم است و فقیه، متصرف و سرپرست شرعی این امور است، اما نه به عنوان "ولایت" تا اگر بر امور یتیمان قیم تعیین کرد، یا بر "اوقاف عامه" متولی برگزید، این سمت، برای متولی حتی پس از مرگ فقیه منصوب کننده ادامه یابد. "فقیه" به عنوان قدر متیقن از کسی که جایزالتصرف در امور حسبیه است، و شارع بر تصرف او رضایت دارد، سمت اداره امور حسبیه را بر دوش میگیرد. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✅ یکی از ادله مربوط به تلاش برای اقدام به تشکیل حکومت، طبیعت احکام اسلامی است. احکام اسلامی بدون حکومت قابل اجرا نیست؛اگر به ابواب مختلف فقهی مراجعه کنیم، از طبیعت ابواب فقهی در می آید که اسلام است و اگر ما در ظرف حکومت، اسلام را اجرا نکنیم خیلی از احکام اسلام معطل می شود. کافی است که شما به شکل استقراء از کتاب طهارت تا دیات را نگاه بکنید، روشن می شود که طبق فرمایش علامه طباطبایی، ؛ یعنی تمام شؤون اسلام، اجتماعی است. ❗اینکه برخی می گویند ما به مسائل سیاسی– اجتماعی توجهی نداریم، این سخن را یک متدین واقعی نمی گوید؛ او نمی تواند به مسائل سیاسی– اجتماعی کار نداشته باشد. یک مسلمان واقعی نمی تواند باشد و بگوید دین از سیاست جداست. ↘ مثلا در کتاب الصلاة؛ نماز، جماعت تشریع شده است نه فرادی❗ در کتاب عروة الوثقی، ابتدای بحث "نماز جماعت"، مرحوم سید، روایاتی را آورده اند که پیامبر و بعد از پیامبر امیرالمؤمنین به عده ای امر می کنند که باید در نماز جماعت شرکت کنند وگرنه، …؛ یعنی غیبت کردن از آنها جایز است...❗ 👈✅✅به نظر می رسد که تحلیل درست این روایات و برخورد تند پیامبر، این است که با توجه به جریان نفاقی که در صدد تضعیف دولت پیامبر بود و راهکارشان هم تضعیف نماز جماعت پیامبر بود، لذا پیامبر به عنوان محور جامعه اسلامی در صدد برآمدند تا نقشه آنها را نقش بر آب کنند. ↘ 🔴این یعنی حتی در نماز هم آن طبیعت حکومتی وجود دارد. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid
پزشک مسیحی لبنانی: مگر عظیم تر از کربلا وجود دارد؟ وقتی که امام حسین(ع) گونه خود را بر روی گونه «جون» [غلام امام حسین(ع)]، مسیحیِ سیاه پوست گذاشت و به او فرمود: چه خوش بو هستی...! مشکل ما‌ هیچ وقت دین و رنگ‌ و نژاد نبوده است. بلکه مشکل ما همیشه با ظلم بوده و هست. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛ ملاک مشروعیت حکومت 🔄 ترکیبی از بیانات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت (ره) و آیت الله مصباح یزدی پیرامون ولایت فقیه ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✅به حکم عقل، هیچ جامعه ای بدون حکومت دوام نمی آورد؛ زیرا هر جامعه ای بدون حکومت، دچار هرج و مرج می شود. پس جامعه به حکومت نیازدارد؛ ⬅خصوصاً جوامع معاصر. امروزه ایجاد نظم و امنیت بدون وجود حکومت میسر نیست. هرچه زندگی پیچیده تر شود نیاز به حکومت بیشتر می شود. 💡🔶با این بیان، معقول نیست که اسلام که قوانین و مقررات حکومتی داشته و حکومت تشکیل داده، در دنیای کنونی نیاز به حکومت نداشته باشد. ⏪لذا این یک ضرورت عقلی است چون نفع حکومت به همه بر می گردد؛ هم مردم و هم حاکمان. 🔴هیچ فرد از امت اسلام بعد از رحلت پیامبر نگفت که ما دیگر به حکومت نیاز نداریم؛ چه سنی و چه شیعه، چه آنهایی که قائل به نصب بودند و چه نبودند همه می گفتند در اسلام، دولت وجود دارد و باید استمرار پیدا کند. نزاع آنجایی اتفاق افتاد که بعد از پیامبر چه کسی در رأس حکومت باشد. لذا این مطلب در کتب کلامی تحت این عنوان آمده است: ⏪ «الامامة واجبة بإجماع المسلمین»، نه اجماع شیعه. حال در مورد وجوب امامت، شیعه و معتزله می گویند به دلیل عقل، اشاعره و اهل سنت می گویند به دلیل نقل، ولی هر دو طایفه می گویند امامت واجب است و ⏪منظورشان از امامت، حکومت است؛ 👌یعنی شخصیت حقوقی امام، نه شخص امام. بنابراین، وجود حکومت یک امر اجتناب ناپذیر است. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR
آیت الله کعبی: برخی می گوینددر ما مأمور به سکوت و کناره گیری از هر چه مربوط به حکومت، دولت و حکام است، هستیم. ◀به عبارت دیگر مأمور به کناره گیری از سیاست هستیم به نحوی که حق دخالت در امور حکومتی نداریم؛چون حکومت از آنِ امام زمان(ع) بوده و ما در زمان غیبت آن بزرگوار هستیم.↘ 💥دلایل آنان از این قرار است: روایاتی وجود دارد که ما را از ورود به این امور منع می کند؛ مثل روایتی که می گوید هر پرچمی قبل از قیام قائم(ع) برافراشته شود، صاحب آن پرچم، طاغوت است. در مقابل اهل سنت می گویند از حکومت باید اطاعت کرد و مخالفت با آن جایز نیست و تمرد از حکومت سبب فتنه می شود و فتنه حرام است و لذا حتی اگر حکومت، ظالم هم باشد باید از حکومت اطاعت کرد و مشهور بین اهل سنت است که اقدام علیه حکومت را جایز نمی دانند. در سیره ائمه اطهار(ع) سراغ نداریم که هیچکدام از آن بزرگواران برای تأسیس حکومت اقدام کرده باشند به استثنای سید الشهدا(ع) که نهضت ایشان هم از باب تکلیف خاص و از اسباب ربانی بود و ما نمی توانیم به نهضت سید الشهدا(ع) اقتدا بکنیم. بقیه ائمه هم که تکلیفی ندارند مگر صاحب الزمان(عج). ✔👌پاسخ: اطلاقات و عمومات آیات و روایات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز آیات و روایات دال بر تلاش به منظور اقامه شریعت خدا و حاکمیت دین، لسانش به نحوی است که تخصیص بردار نیست و در هر شرایط و در هر زمان و مکانی باید به آنها عمل بکنیم. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝