eitaa logo
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
358 دنبال‌کننده
334 عکس
45 ویدیو
0 فایل
﷽ ◇کانال رسمی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری◇ ●بررسی و جواب به شبهات ولایت فقیه و حکومت اسلامی ●بررسی علمی آیات، روایات و اقوال فقها در موضوع ولایت فقیه ●برگزاری نشست های تخصصی علمی در موضوعات نظام @smmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
29.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شما اگر گمان می کنید در تمام دنیا بین روسای جمهور کسی را مثل آقای ای پیدا کنید که متعهد به اسلام باشد و بنای قلبی او خدمت به مردم باشد، پیدا نخواهید کرد. من آقای خامنه ای را بزرگ کردم. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
👈سؤال: امور حسبیه چیست؟ و رابطه آن با ولایت فقیه چیست؟ 📚پاسخ:🔻 در اصطلاح عالمان شیعه، امور حسبیه امور قربی را گویند که نظام اجتماعی و حیات جامعه در گرو آن است، بدون آن که تکلیف به شخص معین یاگروهی متوجه باشد. در این امور گویند که در عصر غیبت، فقیه عهده دار این مسئولیت است. (التنقیح فی شرح العروة الوثقى،ج1 ص423) و در صورت فقدان و عدم دسترسی به فقیه، نوبت به عدول مومنین میرسد. در پاسخ به سوال فوق فقیهان به دو نظریه روی می آورند: ✅1. نظریه رایج در تاریخ فقه شیعه، تصرف حاکم در امور حسبیه را به عنوان "ولایت" میداند و میگوید که حاکم به عنوان ولی منصوب و مجعول الهی، بر امور حسبیه سرپرستی میکند.(المکاسب المحرمه(اراکی) ص93-94) ✅2.در مقابل نظریه نخست عده ای بر این نظرند که از تصرف در امور حسبیه، گریزی نیست و اهمال آن از سوی شارع، بی مفهوم است و فقیه، متصرف و سرپرست شرعی این امور است، اما نه به عنوان "ولایت" تا اگر بر امور یتیمان قیم تعیین کرد، یا بر "اوقاف عامه" متولی برگزید، این سمت، برای متولی حتی پس از مرگ فقیه منصوب کننده ادامه یابد. "فقیه" به عنوان قدر متیقن از کسی که جایزالتصرف در امور حسبیه است، و شارع بر تصرف او رضایت دارد، سمت اداره امور حسبیه را بر دوش میگیرد. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✅ یکی از ادله مربوط به تلاش برای اقدام به تشکیل حکومت، طبیعت احکام اسلامی است. احکام اسلامی بدون حکومت قابل اجرا نیست؛اگر به ابواب مختلف فقهی مراجعه کنیم، از طبیعت ابواب فقهی در می آید که اسلام است و اگر ما در ظرف حکومت، اسلام را اجرا نکنیم خیلی از احکام اسلام معطل می شود. کافی است که شما به شکل استقراء از کتاب طهارت تا دیات را نگاه بکنید، روشن می شود که طبق فرمایش علامه طباطبایی، ؛ یعنی تمام شؤون اسلام، اجتماعی است. ❗اینکه برخی می گویند ما به مسائل سیاسی– اجتماعی توجهی نداریم، این سخن را یک متدین واقعی نمی گوید؛ او نمی تواند به مسائل سیاسی– اجتماعی کار نداشته باشد. یک مسلمان واقعی نمی تواند باشد و بگوید دین از سیاست جداست. ↘ مثلا در کتاب الصلاة؛ نماز، جماعت تشریع شده است نه فرادی❗ در کتاب عروة الوثقی، ابتدای بحث "نماز جماعت"، مرحوم سید، روایاتی را آورده اند که پیامبر و بعد از پیامبر امیرالمؤمنین به عده ای امر می کنند که باید در نماز جماعت شرکت کنند وگرنه، …؛ یعنی غیبت کردن از آنها جایز است...❗ 👈✅✅به نظر می رسد که تحلیل درست این روایات و برخورد تند پیامبر، این است که با توجه به جریان نفاقی که در صدد تضعیف دولت پیامبر بود و راهکارشان هم تضعیف نماز جماعت پیامبر بود، لذا پیامبر به عنوان محور جامعه اسلامی در صدد برآمدند تا نقشه آنها را نقش بر آب کنند. ↘ 🔴این یعنی حتی در نماز هم آن طبیعت حکومتی وجود دارد. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid
پزشک مسیحی لبنانی: مگر عظیم تر از کربلا وجود دارد؟ وقتی که امام حسین(ع) گونه خود را بر روی گونه «جون» [غلام امام حسین(ع)]، مسیحیِ سیاه پوست گذاشت و به او فرمود: چه خوش بو هستی...! مشکل ما‌ هیچ وقت دین و رنگ‌ و نژاد نبوده است. بلکه مشکل ما همیشه با ظلم بوده و هست. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؛ ملاک مشروعیت حکومت 🔄 ترکیبی از بیانات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت (ره) و آیت الله مصباح یزدی پیرامون ولایت فقیه ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✅به حکم عقل، هیچ جامعه ای بدون حکومت دوام نمی آورد؛ زیرا هر جامعه ای بدون حکومت، دچار هرج و مرج می شود. پس جامعه به حکومت نیازدارد؛ ⬅خصوصاً جوامع معاصر. امروزه ایجاد نظم و امنیت بدون وجود حکومت میسر نیست. هرچه زندگی پیچیده تر شود نیاز به حکومت بیشتر می شود. 💡🔶با این بیان، معقول نیست که اسلام که قوانین و مقررات حکومتی داشته و حکومت تشکیل داده، در دنیای کنونی نیاز به حکومت نداشته باشد. ⏪لذا این یک ضرورت عقلی است چون نفع حکومت به همه بر می گردد؛ هم مردم و هم حاکمان. 🔴هیچ فرد از امت اسلام بعد از رحلت پیامبر نگفت که ما دیگر به حکومت نیاز نداریم؛ چه سنی و چه شیعه، چه آنهایی که قائل به نصب بودند و چه نبودند همه می گفتند در اسلام، دولت وجود دارد و باید استمرار پیدا کند. نزاع آنجایی اتفاق افتاد که بعد از پیامبر چه کسی در رأس حکومت باشد. لذا این مطلب در کتب کلامی تحت این عنوان آمده است: ⏪ «الامامة واجبة بإجماع المسلمین»، نه اجماع شیعه. حال در مورد وجوب امامت، شیعه و معتزله می گویند به دلیل عقل، اشاعره و اهل سنت می گویند به دلیل نقل، ولی هر دو طایفه می گویند امامت واجب است و ⏪منظورشان از امامت، حکومت است؛ 👌یعنی شخصیت حقوقی امام، نه شخص امام. بنابراین، وجود حکومت یک امر اجتناب ناپذیر است. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR
آیت الله کعبی: برخی می گوینددر ما مأمور به سکوت و کناره گیری از هر چه مربوط به حکومت، دولت و حکام است، هستیم. ◀به عبارت دیگر مأمور به کناره گیری از سیاست هستیم به نحوی که حق دخالت در امور حکومتی نداریم؛چون حکومت از آنِ امام زمان(ع) بوده و ما در زمان غیبت آن بزرگوار هستیم.↘ 💥دلایل آنان از این قرار است: روایاتی وجود دارد که ما را از ورود به این امور منع می کند؛ مثل روایتی که می گوید هر پرچمی قبل از قیام قائم(ع) برافراشته شود، صاحب آن پرچم، طاغوت است. در مقابل اهل سنت می گویند از حکومت باید اطاعت کرد و مخالفت با آن جایز نیست و تمرد از حکومت سبب فتنه می شود و فتنه حرام است و لذا حتی اگر حکومت، ظالم هم باشد باید از حکومت اطاعت کرد و مشهور بین اهل سنت است که اقدام علیه حکومت را جایز نمی دانند. در سیره ائمه اطهار(ع) سراغ نداریم که هیچکدام از آن بزرگواران برای تأسیس حکومت اقدام کرده باشند به استثنای سید الشهدا(ع) که نهضت ایشان هم از باب تکلیف خاص و از اسباب ربانی بود و ما نمی توانیم به نهضت سید الشهدا(ع) اقتدا بکنیم. بقیه ائمه هم که تکلیفی ندارند مگر صاحب الزمان(عج). ✔👌پاسخ: اطلاقات و عمومات آیات و روایات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز آیات و روایات دال بر تلاش به منظور اقامه شریعت خدا و حاکمیت دین، لسانش به نحوی است که تخصیص بردار نیست و در هر شرایط و در هر زمان و مکانی باید به آنها عمل بکنیم. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
📚شهید استاد مطهری فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی را بر اساس اختیارات فقیه می‌داند و می‌افزاید: 📌«این به موجب آن بود که میرزای شیرازی می‌دانست که حاکم شرعی، یک سلسله اختیارات دارد و به موقع می‌تواند از آن استفاده کند. به موقع می تواند امری را که در اصل شرع حرام نشده یا لااقل فقیه دلیلی بر حرمتش ندارد، در مورد به خصوص تحریم کند. یک امری که در اصل شرع هیچ دلیل به حرمت یا وجوبش نیست، نه حرام است نه واجب، امر مباحی است، فقیه به موجب اختیارات خودش می‌تواند آن را تحریم کند.» ◀️اسلام و مقتضیات زمان، ص۹۱-۹۲ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
8.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥توضیحات شهید آیت الله دکتر بهشتی از مفهوم در قانون اساسی ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 📢آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✍️عده ای با تمسک به (هر پرچمي پيش از قيام قائم(ع) بر افراشته شود، صاحب آن طاغوتي است که در برابر خدا پرستش مي شود. (کلینی، اصول کافی، ج8، ص296) می گویند هرگونه قیام و تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت(عج)، باطل و طاغوت است. امام راحل(ره) در کتاب حکومت اسلامی به روایات «» اشاره می کند و می فرماید حتی اگر سیصد و چهارصد روایت هم باشد و گیریم همه اینها سندشان درست باشد و از لحاظ دلالت هم درست باشد↘️ ◀️✅چون اولا این روایات نمی تواند با مسلمات احکام اسلام و اطلاقات و عمومات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و امثال اینها مقابله بکند، لذا باید کنار گذاشته شود. ◀️✅ثانیا چند دسته روایت وجود دارد که برخی از آنها ناظر به نفی قیامهایی است که در دوران امام صادق(ع) به نام مهدویت واقع می شد و امام صادق(ع) شیعیان را از این قیام های کور و فتنه های بی هدف نهی می کردند چون باعث خوشحالی دشمنان اهل بیت(ع) می شد. 📚💢شایان توجه است که یک عده به نام انقلاب های علویان در مقابل امام صادق(ع) این پرچم ها را برافراشته بودند؛ مثل محمدبن عبدالله معروف به نفس زکیه و ابراهیم بن عبدالله که اینها ادعای مهدویت کردند در زمان امام صادق(ع) یا مثل اقدامی که ابومسلم خراسانی و دیگران کرده بودند در جلب نصرت بنی عباس به نام جلب رضایت اهل بیت و شعارهای دروغین داده بودند که امام با شدت با آنها برخورد کرد و فرمود علامات ظهور امام زمان معروف است و این مهدی نمی تواند مهدی آخر الزمان(ع) باشد. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: 🌍WWW.RCIPT.IR 🆔️ Eitaa.com/rciptir
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی(ره): اینهایی که میگویند هر حکومتی باشد بر خلاف انتظار فرج است، نمی دانند چه می گویند! عدم وجود حکومت یعنی هرج و مرج و عمل بر خلاف نص آیات الهی. اگر فرضا ۲۰۰ روایت هم در این باب داشته باشیم، قابل عمل نیست زیرا بر خلاف نص قرآن کریم است. روایتی را که میگوید امر به معروف و نهی از منکر نکنیم باید به دیوار زد. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
در با موضوع 《فلسفه فقه نظام و حکومت اسلامی در عصر انتظار》که توسط حجت الاسلام امین عابدی نژاد ارائه گردید، مطرح شد؛ 📌مشروط کردن تحقق نظام اسلامی به وصف عصمت در رهبری جامعه یک مغالطه تکراری می­باشد. ⬅️زیرا اولا بسیاری از عناصر سازنده نظم جامعه اسلامی هم به عنوان اهداف و ارزش­های نظم اجتماعی و هم به مثابه احکام و قواعد اداره نظم اجتماعی از بیّنات اندیشه اسلامی هستند و در دوره غیبت همه مسلمانان مکلف به امتثال این احکام و تحقق آن اهداف هستند. به عنوان مثال وجوب نفی سلطه، مبارزه با جهل، مبارزه با شکاف طبقاتی و ظلم و مانند آن واجباتی عینی و اجتماعی هستند و در دوره غیبت هم از تکالیف مسلمین به شمار می­روند. ⬅️ثانیا فلسفه وجودی عنصر اجتهاد و استنباط در عصر غیبت نشان دهنده آن است که وظیفه مسلمانان و شیعیان عمل بر اساس ضوابط اجتهادی و فقاهتی و ساختن نظمی تشریعی است. 🕯در واقع زندگی در عصر غیبت به معنای رها کردن اجتهاد و فقاهت و ترک کردن شریعت و آیین نیست. ⬅️ثالثا اشکال تفویت مصلحت در نظم اجتماعی فقاهتی و اجتهادی وارد نمی­شود؛ زیرا احکام ظاهریه متضمن مصالح اهم احکام واقعیه هم می­باشند. ⬅️رابعا شناخت و تحقق نظم اجتماعی و حکومت اسلامی در دوره غیبت مصداقی از اصل عقلایی است که هیچ عاقلی در آن شبهه نمی­کند. ✅در واقع در اصل تنزل تدریجی، عدالت و فقاهت جانشین عصمت علمی و عملی امام شده­ اند. 👈ادامه مطلب در: www.rasanews.ir/002kIw ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯