eitaa logo
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
336 دنبال‌کننده
298 عکس
45 ویدیو
0 فایل
﷽ ◇کانال رسمی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری◇ ●بررسی و جواب به شبهات ولایت فقیه و حکومت اسلامی ●بررسی علمی آیات، روایات و اقوال فقها در موضوع ولایت فقیه ●برگزاری نشست های تخصصی علمی در موضوعات نظام @smmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله کعبی: برخی می گوینددر ما مأمور به سکوت و کناره گیری از هر چه مربوط به حکومت، دولت و حکام است، هستیم. ◀به عبارت دیگر مأمور به کناره گیری از سیاست هستیم به نحوی که حق دخالت در امور حکومتی نداریم؛چون حکومت از آنِ امام زمان(ع) بوده و ما در زمان غیبت آن بزرگوار هستیم.↘ 💥دلایل آنان از این قرار است: روایاتی وجود دارد که ما را از ورود به این امور منع می کند؛ مثل روایتی که می گوید هر پرچمی قبل از قیام قائم(ع) برافراشته شود، صاحب آن پرچم، طاغوت است. در مقابل اهل سنت می گویند از حکومت باید اطاعت کرد و مخالفت با آن جایز نیست و تمرد از حکومت سبب فتنه می شود و فتنه حرام است و لذا حتی اگر حکومت، ظالم هم باشد باید از حکومت اطاعت کرد و مشهور بین اهل سنت است که اقدام علیه حکومت را جایز نمی دانند. در سیره ائمه اطهار(ع) سراغ نداریم که هیچکدام از آن بزرگواران برای تأسیس حکومت اقدام کرده باشند به استثنای سید الشهدا(ع) که نهضت ایشان هم از باب تکلیف خاص و از اسباب ربانی بود و ما نمی توانیم به نهضت سید الشهدا(ع) اقتدا بکنیم. بقیه ائمه هم که تکلیفی ندارند مگر صاحب الزمان(عج). ✔👌پاسخ: اطلاقات و عمومات آیات و روایات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز آیات و روایات دال بر تلاش به منظور اقامه شریعت خدا و حاکمیت دین، لسانش به نحوی است که تخصیص بردار نیست و در هر شرایط و در هر زمان و مکانی باید به آنها عمل بکنیم. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
📚شهید استاد مطهری فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی را بر اساس اختیارات فقیه می‌داند و می‌افزاید: 📌«این به موجب آن بود که میرزای شیرازی می‌دانست که حاکم شرعی، یک سلسله اختیارات دارد و به موقع می‌تواند از آن استفاده کند. به موقع می تواند امری را که در اصل شرع حرام نشده یا لااقل فقیه دلیلی بر حرمتش ندارد، در مورد به خصوص تحریم کند. یک امری که در اصل شرع هیچ دلیل به حرمت یا وجوبش نیست، نه حرام است نه واجب، امر مباحی است، فقیه به موجب اختیارات خودش می‌تواند آن را تحریم کند.» ◀️اسلام و مقتضیات زمان، ص۹۱-۹۲ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🎥آپارات: https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
8.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥توضیحات شهید آیت الله دکتر بهشتی از مفهوم در قانون اساسی ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 📢آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✍️عده ای با تمسک به (هر پرچمي پيش از قيام قائم(ع) بر افراشته شود، صاحب آن طاغوتي است که در برابر خدا پرستش مي شود. (کلینی، اصول کافی، ج8، ص296) می گویند هرگونه قیام و تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت(عج)، باطل و طاغوت است. امام راحل(ره) در کتاب حکومت اسلامی به روایات «» اشاره می کند و می فرماید حتی اگر سیصد و چهارصد روایت هم باشد و گیریم همه اینها سندشان درست باشد و از لحاظ دلالت هم درست باشد↘️ ◀️✅چون اولا این روایات نمی تواند با مسلمات احکام اسلام و اطلاقات و عمومات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و امثال اینها مقابله بکند، لذا باید کنار گذاشته شود. ◀️✅ثانیا چند دسته روایت وجود دارد که برخی از آنها ناظر به نفی قیامهایی است که در دوران امام صادق(ع) به نام مهدویت واقع می شد و امام صادق(ع) شیعیان را از این قیام های کور و فتنه های بی هدف نهی می کردند چون باعث خوشحالی دشمنان اهل بیت(ع) می شد. 📚💢شایان توجه است که یک عده به نام انقلاب های علویان در مقابل امام صادق(ع) این پرچم ها را برافراشته بودند؛ مثل محمدبن عبدالله معروف به نفس زکیه و ابراهیم بن عبدالله که اینها ادعای مهدویت کردند در زمان امام صادق(ع) یا مثل اقدامی که ابومسلم خراسانی و دیگران کرده بودند در جلب نصرت بنی عباس به نام جلب رضایت اهل بیت و شعارهای دروغین داده بودند که امام با شدت با آنها برخورد کرد و فرمود علامات ظهور امام زمان معروف است و این مهدی نمی تواند مهدی آخر الزمان(ع) باشد. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: 🌍WWW.RCIPT.IR 🆔️ Eitaa.com/rciptir
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی(ره): اینهایی که میگویند هر حکومتی باشد بر خلاف انتظار فرج است، نمی دانند چه می گویند! عدم وجود حکومت یعنی هرج و مرج و عمل بر خلاف نص آیات الهی. اگر فرضا ۲۰۰ روایت هم در این باب داشته باشیم، قابل عمل نیست زیرا بر خلاف نص قرآن کریم است. روایتی را که میگوید امر به معروف و نهی از منکر نکنیم باید به دیوار زد. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
در با موضوع 《فلسفه فقه نظام و حکومت اسلامی در عصر انتظار》که توسط حجت الاسلام امین عابدی نژاد ارائه گردید، مطرح شد؛ 📌مشروط کردن تحقق نظام اسلامی به وصف عصمت در رهبری جامعه یک مغالطه تکراری می­باشد. ⬅️زیرا اولا بسیاری از عناصر سازنده نظم جامعه اسلامی هم به عنوان اهداف و ارزش­های نظم اجتماعی و هم به مثابه احکام و قواعد اداره نظم اجتماعی از بیّنات اندیشه اسلامی هستند و در دوره غیبت همه مسلمانان مکلف به امتثال این احکام و تحقق آن اهداف هستند. به عنوان مثال وجوب نفی سلطه، مبارزه با جهل، مبارزه با شکاف طبقاتی و ظلم و مانند آن واجباتی عینی و اجتماعی هستند و در دوره غیبت هم از تکالیف مسلمین به شمار می­روند. ⬅️ثانیا فلسفه وجودی عنصر اجتهاد و استنباط در عصر غیبت نشان دهنده آن است که وظیفه مسلمانان و شیعیان عمل بر اساس ضوابط اجتهادی و فقاهتی و ساختن نظمی تشریعی است. 🕯در واقع زندگی در عصر غیبت به معنای رها کردن اجتهاد و فقاهت و ترک کردن شریعت و آیین نیست. ⬅️ثالثا اشکال تفویت مصلحت در نظم اجتماعی فقاهتی و اجتهادی وارد نمی­شود؛ زیرا احکام ظاهریه متضمن مصالح اهم احکام واقعیه هم می­باشند. ⬅️رابعا شناخت و تحقق نظم اجتماعی و حکومت اسلامی در دوره غیبت مصداقی از اصل عقلایی است که هیچ عاقلی در آن شبهه نمی­کند. ✅در واقع در اصل تنزل تدریجی، عدالت و فقاهت جانشین عصمت علمی و عملی امام شده­ اند. 👈ادامه مطلب در: www.rasanews.ir/002kIw ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید بهشتی(ره): 🔰ما معتقدیم اسلام از روز اول یک انقلاب بود و باید تا ابد به عنوان یک آیین انقلابی بماند. ✅برای درک یک آیین انقلابی، روحیه انقلابی لازم است. 🔘کسی که روحیه انقلابی ندارد و محافظه کار است، حتی اگر تمام شرایط را دارا باشد، در فهم توانایی کافی ندارد. برای اینکه یک مجتهد واجد شرایط باشد، باید دارای یک روحیه انقلابی باشد تا مجتهد واقعی باشد! ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
📚در ادامه بررسی روایات ناهی و نافی قیامهای قبل از ظهور، به دسته دیگری از این روایات برمیخوریم. 👈این دسته از روایات، روایاتی است که جلوی نیروهای احساساتی شیعه را می گرفتند؛ ↘ ⬅✔چون این شیعیان دوست داشتند که در برابر ظلم اقدام بکنند؛ لذا هر کسی هر پرچمی بر می داشت و شعار اهل بیت(ع) را سر می داد، دور او جمع می شدند. ◀💢امام(ع) به اینها می فرمود که شما بنشینید در خانه هایتان و احساساتی نشوید، عجله نکنید زود از کوره در نروید، تند نشوید و نگاه کنید ببینید که آن کسی که برداشته آیا در مسیر اهل بیت هست یا نیست و... 🔸از جمله این افراد «سدیر صیرفی» است امام صادق(ع) به او می فرمایند: ◀«ای سدیر! در خانه ات بنشین و چون پلاسی از پلاسهای خانه باش (و از خانه بیرون مرو). مادامی که شب و روز آرام هستند، آرام باش، امّا)هرگاه به تو خبر رسید که سُفیانی خروج کرد پس به سوی ما کوچ کن؛ هر چند با پای پیاده». 📚 نجاشی درباره شخصیت سدیر می گوید سدیر حلوایی به هر شکل است (که یک ضرب المثل عربی است) که به مَثَل امروزی یعنی حزب باد! یعنی کسی که قدرت تحلیل ندارد، بصیرت ندارد، احساساتش بر خردش غلبه می کند. ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✍در کنار ، بخش دیگری از روایات، ناظر به نفی قیام هایی است که برای قدرت طلبی و منفعت شخصی و قیام هایی که هم عرض امامت الهی اهل بیت مطرح می شدند، وجود دارد↘ 👈از جمله این روایات، روایتی است که امام صادق(ع) می فرمایند: 💢«خدا زید را رحمت کند، مرد مومن و عارف و عالم و راست گوئی بود که اگر پیروز می شد وفا می کرد و اگر زمام امور را به دست می گرفت می دانست آن را به دست چه کسی بسپارد». نکته قابل توجه در این روایت این است که امام در این روایت ویژگی هایی را بیان می کنند به این معنا که اگر قیام، قیام علمای صادق (و علمایی که زمینه ساز ظهور امام(ع) هستند) باشد و دعوتشان به خدا باشد نه نفس، این قیامها، قیامهای حق طلبانه است. بنابراین نفی هر گونه قیام مورد نظر حضرات معصومین نیست و روایات این باب منصرف به قیام هایی است که به نیت قدرت و سلطه طلبی میباشد! ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
مرحوم در کتاب به این نتیجه رسیده اند که جهاد ابتدائی در عصر غیبت جائز بلکه در صورت نیاز، واجب بوده و متوقف بر اذن معصوم نیست. 📚ر.ک: منهاج الصالحین، ج1 ص365 بنابراین آیت الله خوئی قائل به جهاد ابتدائی در عصر غیبت هستند. 👈ادله ایشان، ✅اطلاقات و عمومات روایات است. ◀همچنین معقول نیست که این همه آیات و روایاتی که در باب جهاد آمده، مخصوص زمان رسول الله باشد؛↘ ⏪چراکه لازمه اش تعطیلی جهاد است. 🔶🌟آیت الله ادعای اجماع بر حرمت جهاد ابتدائی در زمان غیبت را 💥باطل می داند؛ 👈چون اولا در این مطلب مخالفانی وجود دارد و ثانیا اگر اجماعی وجود داشته باشد، 👌 یا محتمل المدرکی است(اجماع مدرکی آن است که با مستند معلوم، اجماع صورت گرفته باشد و حجت نیست). ⏪پس چیزی برای ما نمی ماند جز اطلاقات و عمومات جهاد که متوقف بر اذن معصوم نیست. ادامه در 👇 http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid ◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله حسینی بوشهری: 🌐هر جا خودش را کنار کشید، با شکست مواجه شد و هر کجا روحانیت پای کار ایستاد، مثل انقلاب اسلامی، انقلاب به پیروزی رسید. امروز ، حوزه ای حقیقتا انقلابی است. مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
👈 🔴برخی تصور می کنند که چون فقها در تشریح و توضیح از غُیَّب و قُصَّر(یعنی گم شدگان و دیوانگان و کودکان و از این قبیل اشخاص) استفاده کرده اند، پس خود فقها تصریح کرده اند که محدوده ولایت فقها همین مقدار است( یعنی غُیَّب و قُصَّر). 📚👈در جواب باید گفت که بیان غُیَّب و قُصَّر از باب مثال بوده وگرنه به تصریح فقها، در هر آنچه به مصلحت امت اسلام() است ولایت دارد:👇 ✅برای فقیه عادل جمیع آنچه برای پیامبر (صل الله علیه و آله) و ائمه (علیه السلام) ثابت است؛ از آنجا که به حکومت و سیاست بر می گردد، محقق است و فرق گذاردن معقول نیست؛ چرا که والی (هر کس که باشد)، مجری احکام شریعت و مقیم حدود الهی و گیرنده ی خراج و سایر مالیات و متصرف در آنهاست به آنچه ✅ مسلمین است. پس پیامبر (صل الله علیه و آله) زانی را صد تازیانه می زند و امام همچنین و فقیه نیز همچنین و صدقات را نیز به روش واحد می گیرند و با اقتضای مصالح، مردم را به اوامری که والی فرمان دهد، امر می کنند و بر مردم نیز اطاعت لازم است.(📚امام خمینی،کتاب البیع، ج2 ص467). ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯