✍در صورتی که مردم از کسی که شرايط حکومت را دارد، درخواست کنند که حکومت حق تشکیل دهد و حمایت خویش را از او اعلام نمایند، #حجت_الهی بر او تمام شده و لازم است به تشکیل حکومت حق اقدام نماید.
◀لذا میبینیم که حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه)، پس از سالها که حقش غصب و خانهنشین شده بود، چون حضور مردم را در حمایت از خویش دید فرمود:🔻
«أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز»؛
بدانيد! سوگند به كسى كه دانه را شكافته و جانداران را آفريده كه اگر انبوه آن جماعت نمیبود يا گردآمدن ياران، حجت را بر من تمام نمیكرد و خدا از عالمان پيمان نگرفته بود كه در برابر شكمبارگى ستمكاران و گرسنگى ستمكشان خاموشى نگزينند، افسار [خلافت] را بر گردنش می افكندم و رهايش میكردم و در پايان با آن همان میكردم كه در آغاز كرده بودم و میديديد كه دنياى شما در نزد من از عطسه ماده بزى هم كمارج تر است.( نهج البلاغه، خطبه 3)
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🆔️@rciptir
مشخصا رای مردم در حکومت اسلامی، نه تنها بی تأثیر نیست، بلکه تأثیری فوقالعاده و تعیین کننده دارد.
👈 در جمهوری اسلامی نیز، اگر مردم از امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) حمایت نمیکردند، آن بزرگوار از تبعید بر نمیگشت و نظام جمهوری اسلامی تشکیل نمیشد.
اگر مردم خواستار حکومت و پشتیبان آن نبودند، توطئه ها و دسیسه های گوناگون و متعدد دشمن خنثی نمیشد، جنگ هشتساله اداره نمیشد، تحریمهای اقتصادی بیاثر نمیگشت، تهاجم فرهنگی و مهمتر از همه، فتنههای گوناگون و مکرر دشمنان خنثی نمیشد.
این همه، به برکت حضور مردم و نقش مهم آنان در حکومت است. لذا مردم نقش اساسی و تعیین کننده در #تحقق_حکومت، کارآمدی آن و اتمام حجت برای حاکم دارند، اما اين نقش، غير از مشروعيت بخشيدن به حكومت است.
⏪ امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) در تاریخ 25/3/1358 در جمع پرسنل نیروی هوایی، در مقابل کسانی که بر ضد مجلس خبرگان قانون اساسی تبلیغ میکردند، فرمودند:
💡«میزان رأی ملت است»،
👈اما این جمله دستاویز عده ای شد تا به وی نسبت دهند که میزان در مشروعیت ولایت فقیه، رأی مردم است.
بدین جهت، نمایندگان امام خمینی در دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه، در سال 1366 در سؤالی کتبی از آن بزرگوار پرسیدند:
👈 «در چه صورتي فقیه جامعالشرائط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟» حضرت امام در تاریخ 29/10/1366 در جواب مرقوم فرمودند:
📖 «ولایت در جمیعِ صُوَر دارد، لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت، بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام، تعبیر میشده به بیعت با ولّی مسلمین».
🆔️@rciptir
20.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
حضرت آیت الله #مصباح_یزدی(حفظه الله):
اگر مردم زیر بار حاکم اسلامیِ منصوب از جانب خدا نرفتند و نگذاشتند حکومتش پا بگیرد، حاکم نباید قهر کند و آنها را ترک کند.
خدای متعال به پیامبر فرمود 《و لا تکن کصاحب الحوت》 یعنی همانند یونس پیامبر، قومت را ترک نکن.
#حاکم_اسلامی تا آنجا که ممکن است درصدی از احکام شرع را پیاده کند، باید بماند.
با این دیدگاه هست که میتوان #مقبوله_عمر_بن_حنظله را فهمید. زیرا در زمان خود امام که حاکم مرکزی است ولی نمی تواند احکام را پیاده کند، عده ای را مامور به اجرای احکام اسلام میکند. اما مردم را رها نمیکند و نمی گوید هر کار میخواهید بکنید!
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
رهبر معظم انقلاب(مد ظله):
زندگی امام صادق(ع) یک سره مبارزه بود و این مبارزه، هم فرهنگی و هم دینی و هم سیاسی بود.
برخی فکر میکنند امام صادق(ع) به سیاست کاری داشت.
وقتی ایشان می گویند من امام هستم، یعنی من #حاکم و رئیس جامعه هستم و این خلیفه غاصب جای مرا گرفته است.
این حرف، #سیاسی است.
•••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<•••
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
🔴 امام صادق(ع) مرد #مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود...
🌐... اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیدهاید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزهی دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن #حکومت_اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.
💠... اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود.
#تشکیلات یعنی چه؟ یعنی اینکه وقتی امام صادق(ع) اراده میکند آن چه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم میگویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای ادارهی مبارزهی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همهی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. 🔆۸۹/۱۲/۰۲
•••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<•••
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
در همه جوامع بشري، افراد به سه گروه تقسيم ميشوند:
گروه اكثريت و دو گروه اقليت.
👈اقليت خوب كه بهدنبال سوق دادن جامعه به سوي سعادت است و اقليتي كه نفع خود را دنبال میکند و خواهان سوق دادن جامعه به سمت منافع خود ميباشد.
در تمام جوامع، اين دو گروه اقليت، هميشه وجود داشتهاند.
🔶گروه اكثريت در همه جوامع، همواره پيرو اقليت غالب هستند، اگر اقليت خوب غالب شود، از او متابعت ميكنند و اگر اقليت بد غالب شود، تابع او خواهند بود. چون اكثريت مردم معمولاً خواستار يك زندگي راحت و بيدغدغه هستند و از مبازره و درگیری گریزانند. جهتدهي به اكثريت و استفاده از آنان در راستای هدف، وابسته به هنر و توان رهبران دو گروه اقلیت است.
بر همين اساس، اقليت خوب و به خصوص رهبران آنان، مكلف به سالمسازي جامعه و مبارزه با فساد و فسادخواهان ميباشند.
🔶سالم سازی جامعه و مبارزه با فساد، جز از طریق بدستگرفتن مدیریت کلان جامعه، میسر نیست و این نیز تنها با تشکیل حکومتی صالح امکانپذیر است. پس اقلیت خوب باید زمام حکومت را بدست گیرد تا با بهره گیری از آن، زمینه صلاح و سداد را برای اکثریت به وجود آورد.
🔶حکومت دینی تنها حکومت قابل اعتمادی است که به دنبال صلاح و سداد مردم است. اما طبیعی است که اقلیت فاسد، در برابر حکومت دینی ساکت نخواهند نشست و پیوسته بهدنبال این هستند که اکثریت جامعه را نیز با خود همراه نمایند.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
🆔️@rciptir
#وبینار_تخصصی
حجت الاسلام دکتر عابدی نژاد:
غیر دینی بودن حکومت دقیقا به معنی ضد دینی بودن حکومت است.
البته روشهای ضدیت متفاوت است گاهی ضدیت سختگیرانه و دیکتاتور مآبانه است و گاهی ضدیت نرم و فرهنگی است.
با استفاده از ایجاد غفلت و ترویج شهوات و است.
⬅️از نقطه نظر اندیشه اسلامی ولایت طاغوت همان نفی ولایت الهی است. مبنا قرار دادن حکمی جز حکم خدا برای تنظیم مناسبات اجتماعی است. چه این حکم ناشی از قرارداد اجتماعی باشد چه ناشی از اراده شیخ قبیله باشد چه ناشی از اراده یک فرمانده نظامی باشد چه ناشی از هر مرجع دیگری جز خداوند متعال باشد.
چه این طاغوت سکولار سخت باشد چه سکولار نرم باشد چه شعائر را سرکوب کند چه شعائر را سرکوب نکند اینها جلوههای مختلف طاغوت هستند و #ولایت_الهی و #ولایت_طاغوت قابل جمع نیستند.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗
http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=365
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
23.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
امام خمینی(ره):
نگویید با ولایت فقیه اسلام تباه می شود؛ این معنایش تکذیب اسلام و ائمه (ع) است.
از اسلام و قرآن و پیامبر اسلام تبعیت بکنید.
•••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<•••
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
🎧🎤📱🎥#وبینار_تخصصی با موضوع:
📚حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی
👈ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی
(عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
📅🕑تاریخ و زمان:
دوشنبه، ۲تیر ۱۳۹۹
ساعت ۱۲ الی ۱۳
📌آدرس:
www.b2n.ir/wbnr99
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍باب امر به معروف و نهی از منکر و اقامهٔ حدود و جهاد فی الدین، از کتاب 《#المقنعة نوشته #شیخ_مفید》 باب بسیار مهم و ارزشمند است که در آن، به فلسفه و نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت به طور کلی، چه در حالت تقیه و چه در حالت بسط ید، اشاره شده است.
در باب مذکور، به دنبال بیان ولایت انتصابی فقیهان در اقامه حدود و تنفیذ احکام و جهاد و امر به معروف و اقامه نمازهای جمعه و عید و قضاوت، این که این ولایت برای فقیهان تکلیف است و مردم هم باید برای حاکمیت دین الهی، به ایشان کمک کنند، در انتها، به نکته ای بسیار دقیق و شیوا اشاره می کند، نکته ای که از عمق اندیشه این فقیه اهل بیت(ع) حکایت دارد.
این نکته را در قالب سالبه کلیه چنین ابراز میکند که
《هیچ کس غیر از فقیه توانا، ولایت مشروع ندارد》
📚نکات نهفته در عبارت حکیمانه شیخ مفید عبارت است از:
1-صاحب الامر(عج)، محور همه ولایت هاست و جمیع ولایت ها، از جمله ولایت سیاسی به ایشان منتهی می شود.
2-تصدی هر ولایتی، نیاز به اذن آن حضرت دارد؛
زیرا، ولایت، از آن جا سرچشمه می گیرد و به آن جا منتهی می شود.
3- کسی که بدون اذن آن حضرت، متصدی یکی از ولایتهایشرعی شود، معصیت کار است.
4- مأذون از طرف صاحب الامر برای تصدی ولایت، کسی است که صلاحیت لازم را برای این سمت داشته باشد.
5- صلاحیت و شایستگی برای تصرف و تصدی ولایت، نیازمند دو شرط است:
✅الف- جاهل به احکام نباشد.بنابراین ولایت تنها مربوط به عالم به احکام یعنی #فقیه_مطلق است نه مقلدیا متجزی
✅ب-ناتوان نباشد. کسی که توان اجرایی لازم را ندارد حق تعرض برای ولایت ندارد و تصدی او نامشروع است.
ادامه در:
WWW.RCIPT.IR
لزوم عقلی ولایت فقیه با کشف ماهیت حکومت دینی و اهداف آن روشن میشود و به خوبی آشکار میشود که عقل برهانی نه تنها با ولایت فقیه سازگاری دارد، بلکه خود از دلایل آن است و دلایل عقلی متعددی بر اثبات آن اقامه شده است؛
از آن جمله #اصل_تنزل_تدریجی و حاکمیت اصلح است.
این اصل از مقدمات ذیل تشکیل شده است:
🔶1.برای تأمین نیازمندی های اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج، فساد و
اختلال نظام، وجود حکومت درجامعه امرى ضروری است.
🔶2. ولایت بر اموال، اعراض و نفوس مردم، از شئون ربوبیت الهی است و
فقط با نصب و اذن خدای متعال مشروعیت می یابد.
🔶3.خداوند این حق قانونی را به پیامبر اکرم و امامان معصوم داده
است.
🔶4. احکام اسلام جاودان است و باید در همهٔ زمان ها و مکانها اجرا گردد.
🔶5. حکومت مطلوب در اسلام، حکومتی است که معصوم علیه السلام در راس آن باشد.
🔶6. در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محروم اند،
❌یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی اسلام صرف نظر کرده باشد،
✅یا اجازه اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است، داده باشد
↩تا ترجیح بلا مرجح و نقض غرض و خلاف حکمت لازم نیاید.
✅با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت می شود؛حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده باشد.
از این رو اگر فراهم آوردن مصلحت لازم در حد مطلوب میسر نشد، 👈باید نزدیکترین مرتبه به حد مطلوب را تامین کرد.
هنگامی که مردم از مواهب حکومت معصوم علیه السلام محروم باشند، باید به دنبال نزدیک ترین و شبیه ترین حکومت به حکومت امام معصوم باشند.
🆔️@rciptir
✍«ولایت فقیه»، همان «ولایت فقه اسلام»، یعنی قبول حاکمیت قوانین اسلامی، به جای قوانین من درآوردی شرق و غرب و التزام به آن است.
بدیهی است هر نظامی، چه در قانون اساسی خود و چه در سایر قوانین مدنی، حقوقی و کیفریاش، از قوانینی برخوردار میباشد که منطبق با اصول و اهداف آن نظام است و اگر آن نظام احیاناً مردمی (دموکراسی واقعی) نیز باشد، این اصول و قوانین بر اساس خواست و رأی مردم حاکم میگردد و در همه نظامات نیز رهبری و فصل الخطاب وجود دارد.
در نظام جمهوری اسلامی ایران، «#ولایت_فقه_اسلامی» پذیرفته شده است.
لذا رهبری نظام نیز باید برعهده یک «فقیه» واجد شرایط باشد. و ولی فقیه یکی از فقهایی است که از میان سایر فقها برای پذیرش این مسئولیت انتخاب و عهده دار میگردد.
پس ولایت فقیه، مقوله جدیدی نیست و همان ولایتی است که همه فقها و مراجع از آن برخوردار بوده و هستند و تقلید از آنان بر کسی که خودش مجتهد نیست واجب بوده و هست. منتهی اگر نظام اسلامی مستقر شد، ضرورت و امکان اجرای تمامی احکام اسلامی در مسائل متفاوت اجتماعی، از جمله، حکومت، قضا، اقتصاد، صلح، جنگ و ...، میسر و اجتناب ناپذیر میگردد.
✅لذا ولایت آن فقیه نیز از محدوده احکام شخصی (نماز، طهارت، روزه و ...) گستردهتر میشود و اطاعت از احکام حکومتی وی، حتی بر فقها و مراجع نیز واجب میگردد؛ هرچند که نظر شخصیشان موافق آن نباشد.
••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯