eitaa logo
نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
1.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
539 ویدیو
18 فایل
نهضت را در سروش، ایتا، بله، آپارات، اینستاگرام و توییتر با شناسه @reba_ir دنبال کنید. Reba.ir Aparat.com/reba_ir Instagram.com/reba_ir گروه بحث: yon.ir/tlgrmr yon.ir/srush نحوه تماس: @reba_info info@reba.ir 021-77417641
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| نماهنگ عاشورایی با نوای حاج میثم مطیعی 🔸سیه‌کاران تبه‌کاران، تو را به دشنه ها سپردند ♦️حرامی‌ها رباخواران، که لقمه های شبهه خوردند 🔹هوس‌بازان زمین‌خواران، سر تو را به نیزه بردند 🔗منبع: کانال رسمی میثم مطیعی _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#بشنوید| حجت الاسلام دانشمند: 🔴 آیت الله جوادی آملی بارها فریاد زدند که مملکت ما رو ربا و حرام خواری نابود کرده کو گوش شنوا. این مملکت رو داعش نابود نمیکنه اما ربا نابود میکنه. مگر نه اینست که امام حسین(ع) را حرام خوارها کشتند... #میراثی_برای_هلاکت _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
2️⃣2️⃣ مگر نه آنکه اگر مساجد به جوانان قرض الحسنه دهند، مردم نیازی به بانک‌ها نمی‌بینند. پس چرا چنین نمی‌کنند؟ 💬| ✅ بله قطعاً فرمایش شما درست است. حرف ما هم دقیقاً همین است؛ اما متأسفانه قدرت اجرایی نداریم. ▪️قدرت اجرایی و سیستم‌های تأمین مالی در دست کسانی است که عمدتاً یا اعتقادی به محوریت مسجد ندارند و یا در این اعتقاد ضعیف‌اند. ما هم مثل شما در حد توانمان در حال تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم هستیم. ▫️درباره ایجاد و تقویت صندوقهای قرض الحسنه و فامیلی هم با اینکه کارهایی کرده‌ایم، اما همچنان در حال پیگیری هستیم و به امید خدا اگر تلاش کنیم می‌توانیم شاهد باشیم که صندوقهای فامیلی و قرض الحسنه در مساجد جای بانکهای ربوی را گرفته‌اند و نیاز مردم را تأمین می‌کنند بدون آنکه آنها را گرفتار حرام کنند. ▪️شما هم در حد توانتان می‌توانید باری از این جبهه بردارید و با گفتگو با مردم و پیگیری ایجاد صندوقهای قرض الحسنه در مساجد، مردم را کم کم از بانکها جدا کنید. نمی‌توان بانکها را از مردم گرفت. این روشی غلط است. بلکه با دادن طرح جایگزین، به تدریج و قدم به قدم مردم از بانکها گرفته خواهند شد. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
#حدیث 🔹 امام باقر ع: ⭕️ از امام باقر (ع) سوال شد قائم شما کی خواهد آمد ؟ فرمودند: هنگامی که مرد ها مانند زنان و زنها شبیه مردان گردند و مردان به مردان و زنها به زنها اکتفا کنند، زنها بر زنها سوار شوند و شهادت های ناحق قبول و گواهی عادلان رد شود و مردم ریختن خون یکدیگر و عمل زنا و خوردن ربا را آسان شمارند 📚 بحار الانوار، ج ۱۳، ۹۶۱ ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
⭕️ ایرج توتونچیان معاون اسبق وزیر اقتصاد و یکی از طراحان قانون عملیات بانکی بدون ربا: 🗯 بانک اسلامی یا «مؤسسه تأمین مالی اسلامی» در کشور نداریم و نظام بانکی ایران کاملاً ربوی است. برای مثال سود علی‌الحساب فقط با مقداری تغییر نام از سوی محلل‌ها فقهی شده است. 🔹بنده به این نتیجه رسیده‌ام که در قرآن و احادیث و روایات، بیش از حد کفایت، ابزار و قاعده داریم که یک اقتصاد اسلامی را طراحی کنیم و سند آن را هم پیدا کردیم که یکی از اقتصاددانان به نام که در مورد سیستم‌های اقتصادی بحث کرده و معتقد بود پنج پایه وجود دارد که یک سیستم اقتصادی شکل بگیرد و ما هم در نوشته‌های خودمان گفتیم در قرآن و احادیث این پنج ارکان و حتی بیشتر از آن را داریم لذا برای امثال بنده یقین حاصل شد که می‎توان در این زمینه‌ها قدم گذاشت لذا ما باید زمانی در بقیه زمینه‌هایی که تحت عنوان اقتصاد اسلامی برای یک جامعه اسلامی مطرح است همانند بیمه و ... نیز ورود پیدا کنیم. البته باید اول مبانی این قضایا را طراحی می‎کردیم که به نظرم بانک پایه اصلی و همانند قلب یک اقتصاد است؛ البته بانکی که در آن بهره و ربا نباشد. 🔸ما برای اقتصاد اسلامی برخی از خصوصیات، قواعد و صفاتی قائل هستیم که وقتی بانک جزئی از اقتصاد است، بنابراین باید آن صفات اقتصاد اسلامی را به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر بانکداری اسلامی زیرمجموعه اقتصاد اسلامی است و هنگامی‌که زیرمجموعه شد بنابراین باید آن صفات اقتصاد اسلامی را هم به همراه داشته باشد. 🔹رهایی انسان از هر قیدی غیر از قیود الهی یکی از این ویژگی‌ها است؛ یعنی انسانی که کرامت وی حفظ شده است. در مقدمه قانون اساسی هم آمده که اقتصاد مملکت باید به گونه‌ای طراحی شود که کرامت انسان و صیانت خانواده حفظ شود. ویژگی دیگر این است که استقلال وجود داشته باشد؛ یعنی وابستگی به دنیای دیگری که سنخیت زیادی با ما ندارند و می‎توانیم از آنها مستقل باشیم وجود داشته باشد. در واقع باید روی پای خودمان بایستیم. سومین و مهم‌ترین ویژگی در اقتصاد اسلامی، عدالت است. برای انسان، عدالت بسیار مهم است. اگر سه رکن عدالت، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه استقلال اقتصادی وجود داشته باشد، آنگاه کرامت انسانی را حفظ کرده‌ایم 🔸ما برای کلام خدا ارزش بیشتری از برداشت‌های مارکس و انگلس و آدام اسمیت قائل هستیم. اما به دلیل اینکه ما کارهای زیادی در حوزه اقتصاد اسلامی انجام نداده‎ایم که مورد توجه اقتصاددانان غربی هم قرار گیرد بنابراین اقتصاد اسلامی مغفول مانده است لذا امیدوار هستیم که قدم‌های خوبی در این حوزه برداشته شود. 🔹اصولاً در ذهن هرکسی، بانک جایگاهی برای انضباط پولی جامعه است. در اقتصاد، یک بخش پولی و یک بخش واقعی وجود دارد. بخش واقعی همان بخش تولید است که اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند. سیستم بانکداری ربوی فقط با بخش پولی سر و کار دارد؛ آن‌ها عرضه پول را همانند عرضه کالا زیاد می‎کنند و انتظار دارند بهره پائین آمده و سرمایه‌گذاری بالا برود اما تجربه نشان داده که نرخ بهره نقشی در سرمایه‌گذاری ندارد چراکه تولیدکننده به قیمت تمام شده اضافه کرده و از مصرف‌کننده می‎گیرد. این را اقتصاددانان طراز اول آنها نیز قبول کرده‎اند. ساده‌ترین کار در جامعه این است که به بخش پولی توجهی کنیم چون بسیار ساده می‎توان پول چاپ کرد؛ کما اینکه این روزها هم با عملیات بازار باز و انتشار اوراق قرضه قصد دارند همین کار را در کشور ما انجام دهند چون مکانیسم راحتی است تا نقدینگی را از جامعه بیرون بکشند. 🔸اساساً معتقدم بانک توانایی حمل بار سنگین عقود اسلامی را ندارد چراکه عقود مستقیماً با تولید سر و کار دارند و تولید به راحتی حرکت نمی‎کند. پول بسیار سیال است یعنی یک دلار یا یک تومان در طول سال بیش از یک بار می‎چرخد اما تولید در طول سال چقدر می‌چرخد؟ موضوع مهمی که در اقتصاد وجود دارد موضوع انباره و روانه است. نظام سرمایه‎داری به انباره و عرضه پول و اقتصاد اسلامی به روانه توجه دارد. اقتصاد اسلامی معتقد است که می‏‌خواهیم پول را به سرمایه و برکت تبدیل کنیم. سنت اسلامی این است که برکت از حرکت به وجود می‎آید. 🔗مشروح مصاحبه با خبرگزاری ایکنا: http://ydac.ir/qekdp ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
#حدیث 🔹 امام صادق ع: ⭕️ (درباره علائم عمومی آخر الزمان در حدیثی طولانی )فرمودند:.. هر گاه دیدی که ربا خواری آشکار است و ربا خوار مورد ملامت قرار نمی گیرد... 📚 کافی: ج۸، ص۳۷ ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
‍ ✍ دردنامه نهضتی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی 📸 شاید فعالیت چشمگیر آقایان بانکی همین باشد که تا هفته بانکداری آغاز می‌شود خیل پیام‌های تبریکشان را پشت سر هم ردیف کنند. ▫️یا با مصاحبه‌های تکراری اساتید اقتصاددان و افراد اقتصادخوان پیرامون بانکداری بدون ربا مواجه شویم. و نهایت در سه،چهار گوشه و کنار کشور, امام جمعه دلسوزی فریاد بزند ولله بانکداری ما بدون ربا و اسلامی نیست البته چند کلامی هم دولتی‌های خوش‌خواب به رسم جمعه‌های بی‌خبری، مهمانمان کنند. و بایدها پشت بایدها ردیف شود. ⁉️واقعا چه کسی باید مشکل ربا را در جامعه حل کند؟ ▫️اما نکته جالب بنظر من اینجاست؛ هر سال به مناسب تصویب قانون بانکداری بدون ربا در دهم شهریور سال ۱۳۶۲؛ هفته بانکداری اسلامی اعلام می‌شود. در حالی که سال ۱۳۶۳، زمانی که قانون اجرا شد. شورای پول و اعتبار طی مصوبه‌ای به بانک‌ها اجازه داد تا نرخ سود سپرده را بصورت علی الحساب اعلام کنند. حتما باید بدانید که تعیین نرخ سود با ماهیت قانون بانکداری بدون ربا در تضاد بود؛ چراکه این سود تضمین شده چیزی جز بهره و ربا نیست. از همان اول با لفظ «علی‌الحساب» فرار از ایرادات، برای اسلام مالی نظام بانکداری شروع شد. ▫️در این ۳۶ سال با توسعه بانکداری، مشکلات اساسی و بیشتری حول نظام بانکداری شکل گرفته و (ربا و حرام‌خواری کم کم دارد شکل اجبار پیدا می‌کند) اما دریغ از یک تغییر کوچک. دقیقا چه اتفاقی باید بیافتد تا باور کنید این ذات بانک است که مشکل دارد و خالی از ربا نیست. چرا از همان سال ۱۳۶۳ که محرز شد نمی‌شود نظام بانک (این نظام برآمده از علوم انسانی غرب) را طبق قانون مصوب اداره کرد؛ اسلام اندیشان یک مدل جایگزین برای سیستم اقتصادی و مالیِ حکومت اسلامی ارائه نکردند یا حداقل تلاش نکردند که ارائه کنند؟ تا مردممان، معیشتمان، اقتصادمان امروز به این وضع نیافتد؟ مسئول این ۳۶ سال غفلت و اهمال چه کسانی‌ هستند و امروز چه راه‌حلی برای جبران دارند؟! ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰پایان عصر کیمیاگری؛ پول، بانکداری و آینده اقتصادی جهان نوشته‌ی مروین کینگ استاد برجسته دانشکده اقتصاد لندن و رئیس بانک مرکزی انگلستان طی سال های۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی. 🔻این کتاب که آمیزه ای از تجربه ی مدیریت و دانش اقتصادی کینگ می باشد، با خوانشی متفاوت از رخدادهای جزء تاریخی و تحلیل زیربناییِ عملکردِ نهادهای مالی و ابزارهای پولی، به شیوه ای هنرمندانه به نگارش درآمده است تا ما را به پایان عصر شگفت انگیز اقتصاد جهانی باخبر کند. 🔺اگر از مواجهه با حقایق تکان دهنده کیمیاگری های بانکداری لذت می برید، خواندن این کتاب از منظر فردی که ۱۰ سال ریاست بانک مرکزی انگلیس را عهده دار بوده است شما را با پرسش های زیادی از ذات بحران زای علم اقتصاد و پاسخ های فراوانی از چالش های جهانی عصر حاضر روبرو خواهد کرد. 📚|#معرفی_کتاب ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
♦️«اسمش بده اما درآمدش خوبه» 🔔 در کشوری که بانک‌ها با پسوندِ نچسبِ اسلامی «بهره» می‌گیرند چرا نباید دیجی‌کالا که سابقه نه چندان روشنی از فساد و احتکار هدفمند داره، رباخواری کنه؟ ♨️ آنقدر آش شور شده که نیازی ندیده روال را جوری بچینه که اول کالا رو انتخاب کنید و بعد بگه با سودش چقدر باید پرداخت کنید بلکه رقم ربا را انتخاب می‌کنید بعد تعداد اقساط رو انتخاب می‌کنید و دیجی‌کالا خودکار به شما می‌گه که چقدر باید بهره پرداخت کنید و تمام! باید در برابر بی‌دروپیکری امور اجرایی مملکت نقطه گذاشت. ⚠️ اگر این مجلس از حالا مقدمات «انقلاب» در ساختارهای غلط اجرایی رو آماده نکنه، به دولت بعدی هم امیدی نخواهد بود. ✍️رضا صالحی ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ارتباط_معیشت_با_خدا 📽دریافت کلیپ با کیفیت FULL HD از آپارات 👈 m.aparat.com/v/BV9eP 💠معیشت امروز جامعه ایرانی و مردم جهان آلوده به ربای بانک و #قمار #بورس شده که ره آورد علم سکولار اقتصاد مدرن است، 💠#کدآمایی الگو معیشت ایرانی ، در زیر سایه پنج اصل قرآنی #بیع #تجارت #جوهره_ایمان #اقتصاد_فطرت_پایه و #تقوا ، میتواند معیشت مردم را سر و سامان داده و آن را به معیدت منتج کند. #استاد_حسن_عباسی #کلبه_کرامت جلسه ۵۱ در تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۲۹ عنوان جلسه:اقتصاد یا کدآمایی (۱) کانال استاد حسن عباسی 👈 📡 @Hasanabbasi_ir کانال جدال احسن 👈 📡 @jdale_ahsan 🔗| یوتیوب |اینستاگرام | توئیتر | سروش | ایتا | روبیکا
💠 محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی: 🗯 عملکرد بانک‌ها عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است / عده‌ای با وام کلان بانک ها ثروتمند می‌شوند و عده‌ای نیز تورم و رکود حاصل از آن را متحمل می‌شوند 🔸محمد امینی رعیا در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: در گذشته تصور می‌شد که بانک‌ها صرفاً واسطه وجوه هستند و پولی که به عنوان سپرده جذب می‌کنند را پس از کسر ذخایر، تسهیلات می‌دهند. اما اقتصاددانان در دیدگاه جدید پولی حدود ۷ سال است که به الگوی جدید خلق پول بانک‌ها پی برده اند. 🔹مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی افزود: بر این اساس، بانک‌ها برای تسهیلات دادن نیاز به جذب سپرده ندارند و لذا به صورت مستقیم برای این مهم اقدام می‌کنند. یعنی فردی که به بانک رجوع می‌کند تا وام بگیرد، بانک به او ۱۰۰ واحد وام می‌دهد که در سمت راست ترازنامه بانک به عنوان تسهیلات و در سمت چپ به عنوان سپرده شخص درج می‌شود. به این ترتیب، اتفاقاً علیت برعکس است و این تسهیلات است که سپرده ایجاد می‌کند. پس از ایجاد سپرده، بانک باید مراقبت کند که سپرده از حساب‌های خودش خارج نشود و همزمان تلاش کند سپرده‌های موجود در دیگر بانک‌ها را نیز جذب نماید. این کار برای این انجام می‌شود که حساب بانک نزد بانک مرکزی به اندازه کافی باشد. 🔸امینی رعیا گفت: مطابق با این الگو، بانک خلق کننده اصلی پول است چون همه تسهیلات را بانک‌ها می‌دهند و هر تسهیلاتی که داده می‌شود هم تبدیل به سپرده می‌شود و مجموع سپرده‌ها هم نقدینگی را تشکیل می‌دهد. در نتیجه بانک با پرداخت تسهیلات، خلق پول می‌کند و نقدینگی را افزایش می‌دهد. متناسب با این اقدام، شرکت داری، خرید ارز، ملک داری و سایر اتفاقاتی که در سمت راست ترازنامه بانک یعنی بخش دارایی‌های بانک رخ می‌دهد هم خلق پول است. بر این اساس بانک دیگر یک بنگاه اقتصادی صرف نیست بلکه نهادی است که با مجوز حاکمیت و بانک مرکزی امکان خلق پول و افزایش نقدینگی دارد. چنین نهادی دارای یک قدرت در اقتصاد است و با حکمرانی پول، می‌تواند در جامعه جهت دهی ایجاد کند. با چنین قدرتی، در صورتی که بانک برخلاف اهداف و منافع ملی عمل کند، به زیان عموم جامعه خواهد بود. مثلاً اگر بانک تسهیلاتی بدهد که در بخش مولد هزینه نشود و در فعالیت‌های غیرمولد به کار گرفته شود، زیان آن را مردم خواهند داد. چرا که تسهیلات دهی همان خلق پول بانک است که باعث افزایش نقدینگی می‌شود و اگر این افزایش نقدینگی به تولید منجر نشود، تورم زا خواهد بود و ضررش را همه مردم می‌دهند. 🔹این پژوهشگر بانکی گفت: در نتیجه می‌توان گفت که عملکرد بانک‌ها عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است و در صورتی که از قدرت خلق پول درست استفاده نکنند، سودش را خودشان و سوداگران می‌برند اما ضررش را همه مردم می‌دهند. به همین دلیل باید نظارت هوشمندانه و عمومی بر عملکرد بانک‌ها وجود داشته باشد و آنها در راستای اهداف کلان کشور حرکت کنند. در صورتی که در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد؛ خلق پول بی ضابطه توسط عمده بانک‌های کشور انجام می‌شود و هیچ پاسخگویی نسبت به آن وجود ندارد و نظارت درستی هم انجام نمی‌شود. همین باعث شده تورم، رکود و شکاف طبقاتی به وجود بیاید؛ عده‌ای با تسهیلات کلان که از بانک‌ها می‌گیرند ثروتمند می‌شوند و عده‌ای نیز تورم و رکود حاصل از این اقدام بر آنها تحمیل می‌شود. 🔸وی در پایان تصریح کرد: تنها در یک مورد در یکی از بانک‌ها، در یک شب به یک نفر ۲,۰۰۰ میلیارد تومان وام داده شد که هیچوقت هم پس داده نشد؛ خب این یعنی بانک با قدرتی که داشته برای یک نفر خلق پول کرده و تسهیلات داده و او مشخص نیست پول را صرف چه کاری کرده و آن را پس هم نداده است. یا در یک بانک دیگر، بیش از ۴۰ فقره معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار یک سری شرکتهای خاص برخلاف قواعد تسهیلات کلان بانک مرکزی قرار گرفته است که وضعیت آن مشخص نیست. مشروح گفتگو: http://ydac.ir/4gk7t ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
💢صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد: اراده‌ای برای حفظ ارزش پول ملی نیست 🔶 تقویت پول ملی امکان پذیر است اما الان متاسفانه اراده ای نیست. بانک مرکزی باید برای تقویت پول ملی و کاهش قیمت ارز، عملکرد صرافی‌ها را محدود کند و ارز آزاد را غیرقانونی اعلام کند تا قیمت ارز به قیمت واقعی ۴۸۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان برسد. 🔷 برای کاهش قیمت دلار باید با سازوکارهای ویژه ای، صادر کننده‌ها را ملزم کرد که تمام منابع ارز حاصل از صادرات را به کشور باز گردانند. در غیر این صورت اگر قرار باشد مثل حالا ۲۷ میلیارد دلار ارز خارج از کشور باشد، قیمت ارز پایین نخواهد آمد. _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
3️⃣2️⃣ چرا رهبری و مراجع درباره بانک‌ها فتوا نمی‌دهند تا همه چیز تمام شود؟ 💬| ✅ گاهی وقت‌ها یک غده سرطانی در نقطه حساسی از بدن قرار می‌گیرد و پزشکان می‌گویند خارج کردن آن با خطر مرگ یا فلج شدن همراه است. در جامعه نیز بعضی مشکلات آن‌قدر رشد کرده‌اند که دیگر به این سادگی‌ها نمی‌توان آن‌ها را حل و فصل کرد. نمونه واضحش هم بانک و بانکداریست. ▪️همه مردم(فارغ از دلیل آن) می‌دانند که این سیستم مشکل دارد. همه می‌دانیم که جامعه امروز ما مصداق این حدیث رسول الله است که می‌فرماید: «روزگاری بر مردم پیش آید که همه رباخوار شوند، اگر کسی رباخواری نکند غبارش بدو رسد» و قبول داریم که گرفتار ربا هستیم. ▫️امام خامنه‌ای و مراجع تقلید هم این مورد را می‌دانند که جامعه گرفتار ربا است. و امام خامنه‌ای بیش از 17 بار به صورت مشخص به ربا و ریشه‌های ساختاری آن برای حل موضوع اشاره و تاکید کرده‌اند و از مسئولین این مورد را مطالبه کرده‌اند و همچنین مراجع نه یک‌بار بلکه بیش از 110 بار فتوا داده‌اند[1]، اما هیچ چیز تمام نشد! ▪️اما بنا به سنت الهی در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد تا زمانی که مردم خودشان تصمیم نگیرند که سیستمی را کنار بگذارند کاری از دست مراجع برنمی‌آید، نمونه آن را می‌توان زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) دانست که چون مردم نخواستند از حضرت تبعیت کنند، فرمان حضرت بر روی زمین ماند. اکنون هم اگر پیگیر مباحث امام خامنه‌ای باشید خواهید دید که فرمان‌ها و فتاوی فعلی ایشان در موضوعات مختلف بر زمین مانده و اجرا نشده است. ▫️پس این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که امام جامعه و مراجع تقلید هم می‌دانند که وضع ربا در کشور چیست و هم می‌خواهند که ربا برچیده شود، تنها منتظر ما مردم هستند تا گردشان جمع شویم و ربا را بزداییم. ▪️امام خامنه‌ای در ۴ سطح کشور را اداره می‌کند: استراتژیکی، عملیاتی، تاکتیکی و تکنیکی؛ 🔻در سطح استراتژیک، به عنوان مثال، آن صحبتشان با خبرگان مطرح می‌شود که در ۱۷ شهریور سال ۹۰ به آنها گفتند بروید درباره مسائل جدید بانکداری بدون ربا، کرسی آزاداندیشی برگزار کنید. این تحول‌خواهی و دستور به تغییر سیستم و جنبش نرم افزاری در سطح استراتژیک مطرح می‌شود؛ اما هر چه به سطوح پایین‌تر می‌رویم، طرح ریزی کوتاه‌مدت‌تر و خُردتر می‌شود. 🔻در سطح تکنیکی، ایشان عملیات فعلی بانکداری را در صورت تطابق با شرع، بدون اشکال می‌دانند، چرا که باید امورات فعلی جامعه بگذرد. اگر در حال حاضر بخواهیم ناگهانی سیستم بانکی را تغییر دهیم، جامعه دچار شوک می‌شود. مشکل فعلی ما، مشکل تولید ادبیات جایگزین نیست. ادبیاتش تولید شده است، بلکه مشکل در عرصه سازی است، یعنی جامعه ظرفیت لازم برای چنین شوکی را ندارد. پس رهبری گام به گام و در بلندمدت سعی می‌کنند مردم خودشان متوجه شوند که سیستم بانکداری موجود به ضرر آنها و یک نظام طاغوتی است تا خود مردم از این سیستم قطع امید کنند. اینجاست که مردمی بودن حکومت ولایی معلوم می‌شود. 1️⃣ر.ک به مجموعه هفت جلدی «تاریخ جنگ با خدا» نشر نهضت. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔸با ساختارهای الگوگرفته از جامعۀ غربی نمی‌شود عدالت را اجرا کرد 🔸تمدن لیبرالی مبتنی بر امساک است؛ تمدن اسلامی مبتنی بر انفاق 🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۷) 🔻 چه می‌شود که انسان سقوط می‌کند؟ شُحّ نفس و امساک؛ یعنی انسانی که همه‌چیزخواه است، ضرورتِ گذشتن از برخی دوست‌داشتنی‌ها برای رسیدن به دوست‌داشتنی‌های بیشتر را فراموش می‌کند و می‌خواهد همین چیزهای اولیه‌ای که دارد، نگه دارد، لذا با خدا تجارت نمی‌کند و این آغاز سقوط است. 🔻 چرا تمدن غرب در حال فروپاشی است؟ چرا تمدن مارکسیستی فروریخت؟ این دو تمدن، مبتنی بر امساک هستند و دو راه حل غلط برای امساک ارائه دادند ولی تمدن اصیل اسلامی، مبتنی بر انفاق است. 🔻 جامعه‌ای که جمع‌کردن، حفظ‌کردن و پرداخت‌نکردن را وقیح نداند، نابود خواهد شد. وقتی این‌طور باشد کسی که داراتر است، سوارِ دیگران خواهد شد. 🔻 تمدن لیبرالی غرب، مبتنی بر جمع‌کردن و امساک است و قوانینش هم برای این است که این جمع‌کردن را تسهیل کند. قانون در غرب برای ایجاد نظم در جامعۀ وحوشی است که در حال تنازع بقاء هستند. 🔻 ما داریم به‌سوی تمدن اسلامی حرکت می‌کنیم، این تمدن، قوانینش مبتنی بر انواع امساک (حرص، بخل و شحّ نفس) نیست، بلکه مبتنی بر انواع پرداخت (زکات، صدقه، قرض‌الحسنه، مواسات، ایثار و...) است که همۀ اینها را تحت عنوان «انفاق» قرار می‌دهیم. 🔻 با ساختارهای الگوبرداری‌شده از جامعۀ سراسر ظلم غربی، نمی‌شود عدالت را اجرا کرد؛ یعنی همین ساختارهای حاکم بر جامعه، مثل نظام اقتصادی، نظام پولی و بانکی و نظام حقوق خانواده. باید دید کدامیک از اینها، ما را به سمت شحّ نفس و بخل، هُل می‌دهد و کدام ساختار به ما کمک می‌کند که اهل پرداخت باشیم؟ 👤علیرضا پناهیان 🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۵ 👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم 📎 Panahian.ir/post/6490 @Panahian_ir
⭕️ خواسته بی‌پاسخ امام خامنه‌ای از مجلس خبرگان 🔹 در زمینه اقتصاد، مسائل تازه‌ای وجود دارد. مثلا ما بانکداری اسلامی را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانکداری وجود دارد، این‌ها را بایستی حل کرد. باید این‌ها را در بانکداری اسلامی - بانکداری بدون ربا دید، کی باید این‌ها را انجام دهد؟ فقه متکلف این چیز‌هاست، من این را الان اینجا عرض می‌کنم، آقایانی هم از قم اینجا تشریف دارید، این نیاز برآورده نشده. 🗓 17 شهریور 1390 ___ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
‍ 🔰 پایان کار، در جهنم ▪️«سلام؛ بنده کارمند بانکی هستم که مدت ها در این مورد که درآمد بنده حلال است یا حرام،تحقیق کردم. از دفاتر مراجع‌ مختلف در مورد این قضیه سوال و بحث می‌کردم. و معمولا پاسخ این بود که حلال است! ➕می‌گفتم مگه ربا نمیگیرند؟ ➖می‌گفتند چون درآمدهای حلال هم داره،انشاله حقوق شما از قسمت حلالش باشه!! ➕می‌گفتم مگه با ایشاله کار درست میشه؟!!! شما یه لیوان شربت که نجس شده رو از قسمت پاکش بخور «ایشاله»،میتونی؟!!!! ➖می‌گفتند چون تو مملکت اسلامیه و رسمیه پس حلاله و درسته. ➕می‌گفتم کارخانه تولید سیگار هم تو مملکت اسلامیه و رسمیه،پس درسته؟!!! ➖می‌گفتند فقط بانکهایی که ربا میگیرند رو گفتند،!!! ➕می‌گفتم شما از کجا فهمیدی بانک ما نمیگیره؟؟؟!!! ➖می‌گفتند شما تو قسمتی که درآمد حرام داره کار نکن.!!!! ➕می‌گفتم شما میدونی کجاش درآمد حلال داره؟؟؟ مگه کار کردن تو بانک به سلیقه منه که کجاش کار کنم؟؟؟؟ 🔹 خلاصه...... ▫️تا اینکه یک بار با خانواده به مشهد مشرف شدیم. در آنجا متوجه شدم که آقای جوادی آملی هم حضور دارند و شب ها نماز جماعت می‌خوانند. هنگام نماز خودم را به جلو رسوندم ولی بهم گفتن اگه کار داری میتونی بری دفتر ایشون. آدرس رو گرفتم و فرداش رفتم اونجا. ایشون از مشهد رفته بودند. با شخصی که اونجا بود صحبت کردم و موضوع رو گفتم و ایشون هم اول گفتند که اشکالی نداره و درآمد در بانک حلاله. شروع کردم به بحث و .... ➕یه جا گفتم من یه سوال دارم، حدیثی هست که پیغمبر گفتند «اثر» لقمه حرام در نسل آدمه،درسته؟؟ ➖گفتند،بله. ➕گفتم اگه اینجا کار کنم و فردای روزگار که دخترم بزرگ شد،ازش پرسیدم بابا چادرت کو؟؟؟ اونم گفت تو غار جا گذاشتم!!!!! اونوقت چیکار کنم؟؟؟؟!!!!!! ➖اون بنده خدا به من گفت؛ آهااااان،حالا بحث عوض شد. تا حالا میپرسیدی حلاله یا حرام. اما الان در مورد اثرش پرسیدی بله،اثرش هست. مثل کسی که مجبورش میکنن مشروب بخوره،چون به زور بهش مشروب دادن،آیا اون شخص کار حرامی کرده؟ ➕گفتم نه. ➖گفت؛ حالا که کارش حرام نبوده،پس اثر هم نداره؟ یعنی مست نمیشه؟ ➕گفتم چرا،البته که مست میشه. ➖گفت کار شما هم همینه،حلال باشه یا حرام،اثرش هست،اگه میتونی از بانک برو..... ✅ دو ماه پیش استعفامو دادم. اگر کسی هست که نگران بعدشه باید عرض کنم به طرز عجیبی اون طور که فکر میکنیم نیست. معجزه وار،زندگی برکت پیدا میکنه. زندگی،بهتر میشه. آزاد میشی و شخصیت پیدا میکنی. و مطمئن باش خدا تنهات نمیذاره. به معنای واقعی کلمه ، روزی دست خداست،نه دست ما. برای من که خداروشکر خیلی بهتر شد ، انشاله برای بقیه هم بشه. آخر تیر ماه، روز آخر کاری من بود. بسیار بسیار خوشحال بودم. تو پوست خودم نمیگنجیدم. یه جشن کوچیک گرفتم. انگار که از زندان آزاد شده بودم. یه کیک هم خریدم و روش دادم نوشتند؛ «پایان کار، در جهنم» ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی 🗞 🕓 🔹تعریف مرحوم علامه طباطبایی از عمل اعتبار کردن به این قرار است: « با عامل های حسی حد چیزی را به چیز دیگری بدهیم به منظور ترتیب آثاری که ارتباط با عامل های احساسی خود دارند»(طباطبایی،۱۳۹۷،ص۱۹۱). به تناسب موضوع در زمینه پول میتوان گفت: پول بعنوان یک جسم-فلزی یا کاغذی-امری حقیقی، واسطه مبادله بودن آن اعتباری و رفع نیاز مبادله و معامله که به وسیله آن صورت می پذیرد، اثر حقیقی است. پول پیش از آنکه بخواهد به واسطه با ارزش بودن یا نبودنش با کالاها و خدمات مبادله شود، به این علت که معادل ارزش اسمی خود بر طرف کننده نیازهای حقیقی انسان است، انسان ها ارزش را بر آن اعتبار کرده اند(سبحانی و همکاران،۱۳۹۵). 🔸اعتباریات در ذهن انسان به صورت ادراک های اعتباری ظاهر می شود. ادارک های اعتباری، فرض هایی است که ذهن به منظور رفع احتیاج های حیاتی، آنها را ساخته و جنبه وضعی، قراردادی و فرضی دارد و با واقع و نفس الامر سروکاری ندارد(طباطبایی،۱۳۹۷،ص۱۳۸). ادراک های اعتباری در عالم خارج هویت های اعتباری را پدید می آورد. این هویت های اعتباری وجود خارجی ندارند؛ اما از واقعیت خارجی منفصل نیستند؛ به طور مثال در عالم خارج چیزی بعنوان پول، وجود خارجی ندارد، اما این هویت اعتباری در اتصال با ماده که همان تکه کاغذ یا یک فلز است، پدید آمده است(اولیایی،۱۳۸۹،ص۹۹). ♦️پول جنبه وضعی، قراردادی، فرضی و اعتباری دارد و با واقع و نفس الامر سروکاری ندارد و همچنین پول ارزش منطقی ندارد. بنابراین نمی توان آن را به صورت یک کالا در نظر گرفت و بازاری برای عرضه و تقاضای آن پدید آورد. کالا نبودن پول به معنای فیزیکی نبودن آن نیست بلکه به این معناست که پول چه در شکل فیزیکی و چه بعنوان پول اعتباری، به منظور مصرف در جامعه تولید نمی شود. همچنین کالا به خودی خود ارزش دارد و در صورت برقرار نبودن روابط اجتماعی قابل مصرف است، اما پول فقط در چارچوب جامعه و روابط اجتماعی حاکم بر آن ارزشمند بوده و واسطه گری می کند. 🔹نظام بازار عبارت است از نوعی نظام اقتصادی که در آن تولید کالایی شکل معمول تولید است و از این نیز مهمتر، تمام نهاده ها در فرآیند تولید به شکل کالا در می آیند و در بازارها خرید و فروش می شوند. این نهاده ها کار و زمین-یعنی طبیعت و محیط زیست-و پول هستند؛ اما گرچه به شکل کالا در می آیند و در بازارها خرید و فروش می شوند یا اصلا تولید نمی شوند به طور مثال طبیعت، یا اگر هم تولید شوند برای فروش در بازارها تولید نمی شوند به طور مثال کار و پول. به همین علت است که کارل پولانی آنها را کالا های موهوم نام گذاری می کند(پولانی،۱۳۹۱). پول فقط نماد قدرت خرید است که بنا به قاعده اصلا تولید نمی شود بلکه از مجرای سازوکار بانکی یا مالیه دولتی پدید می آید. هیچ یک از اینها برای فروش تولید نمی شوند. تعریف کالا انگارانه از کار، زمین و پول به طور کامل موهوم است. به کمک همین وهم است که بازارهای واقعی کار، زمین و پول سازماندهی می شوند. 🔸باید توجه داشت تغییر پول تا زمانی مجاز است که اعتباری بودن آن را زیر سوال نبرد. در حقیقت پول در هر شکلی که پدید آید، نباید بیش از مابه ازای خارجی خود باشد. این مابه ازا می تواند طلا و فلزات گرانبها و بطور کلی ثروت یک کشور باشد یا معادل تولید کالایی آن باشد. نظری(۱۳۸۹،ص۱۰۵) در اینباره با اشاره به لزوم هماهنگی بین دو بخش پولی-اعتباری و واقعی در اقتصاد اسلامی باور دارد در اقتصاد آزاد، پایه حرکت نظام مالی نرخ بهره انواع بدهی است و در اقتصاد اسلامی مبنای حرکت نظام مالی بازدهی سرمایه در مشارکت می باشد. بنابراین در اقتصاد آزاد، قرض دادن حتی اگر به تولید نینجامد بازدهی مالی پدید می آورد و ممکن است درآمدهای بسیاری بدون افزایش تولیدهای حقیقی پدید آمده و گردش کالاها و خدمات حقیقی فاصله داشته باشد(سبحانی و همکاران۱۳۹۵). ♦️در ادبیات اقتصادی و بانکی متعارف، پول و خلق آن در نظام بانکی بر تولید مقدم است. بنابراین خلق آن لازمه تولید و فعالیت آن در نظام اقتصادی سرمایه داری است. بر این اساس نتنها خلق پول به معنای رایج آن طبق عملیات وام دهی مجدد مجاز شمرده می شود بلکه پول خلق الساعه(Ex Nihilo) به معنای توان بانک ها برای وام دهی به مشتریان خود بدون توجه به سطح موجود سپرده ها تأیید می شود. بنابریان پول طبق نظریه ادراک های اعتباری، نسبی و موقت و غیر ضروری است، پس میتوان جامعه ای را تصور کرد که بدون توجه به نظم و ساختار پولی کنونی نظام اقتصادی خود را سامان دهد(خسروشاهی،۱۳۹۳،ص۲۶۲). ✍️نورالله صالحی/ استاد نظریه‌پرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان 🔜ادامه دارد... ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
#حدیث 🔹 رسول الله (ص) : ⭕️ چیز های که از آن بیشترین ترس را نسبت به امتم پس از خودم دارم، درآمد های حرام است ،شهوت پنهان و ربا خواری است 📚 الکافی، ج ۵،ص ۱۲۴ ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|مرحوم آیت الله حائری شیرازی: ربای بانکها در زمان شاه به حساب اسلام گذاشته نمی شد چون اسلام حاکم نبود. ولی الان این #بانکداری_ربوی بدنامیِ اسلام شده است... #اسلام_بازیچه_نیست _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
#ارسالی_مخاطبان "سلام؛ من اویل سوم دبیرستان سال ۸۹، نمی‌دونم از کجا چه تحلیلی تو ذهنم رقم خورد که برو بورس یاد بگیر تا پول دار شی. عجیبه... یادم نمیاد از کجا اما چرا بورس نمی‌دونم. رفتم نمایشگاه کتاب غرفه سازمان بورس کتاب صفر تا صد و پک سی‌دی خریدم. خیلی خفن بود. فکر کنم الان میلیونی پولش باشه. به لطف خدا چند وقت بعد با استاد حسن عباسی در برنامه آقای یامین پور آشنا شدم و از اون کتاب و سی دی فقط بسم الله کتاب باقی موند و بقیه رو نابود کردم تا یه نفر دیگه ازش استفاده نکنه و بدبخت نشه. واقعا لطف خدا بود آشنایی با استاد عزیز و من یکی که خیلی بهش مدیونم. کلاسای استاد رو توی خونه پخش می‌کردم و خانواده ام علاقه نشون دادن . بعد پدرم فکر کنم بیمه عمر گرفته بود من بهشون گفتم استاد عباسی میگن اشکال شرعی داره؛ رفتن کنسل کردن. تو پیج بچه های ربا دیدم انگار وام ازدواجم اشکال داره که اونم نمی‌گیرم. به خودم میگم خدا #رزاقه و من کی باید ایمانم محک بخوره؟!" #اثر_نهضتی #با_خدا_نمی‌جنگیم ______ ✊ نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
🎯 بی اعتمادی بنیادی؛ هدف بازارهای مالی 👤 مروین کینگ رئیس سابق بانک مرکزی بریتانیا: «ریاضی‌دان‌های باهوش توسط بانک‌ها به کار گرفته می‌شدند تا نسبت به طراحی و عرضه تعداد بیشتری از ابزارهای پیچیده به بازار اقدام کنند، که اغلب فقط خودشان بطور واقعی از محتوای آن آگاه بودند. و حتی ریاضی‌دان‌ها هم بطور کامل مطمئن نبودند که محاسبات پیچیده‌شان بتواند فقط ریسک‌های قابل مشاهده، و نه بی اطمینانی غیر قابل کمی سازی، را در نظر بگیرد. نکته مهم‌تر اینکه، چون ابزارهای مشتقه ابزارهای تلفیقی‌اند، و نه قراردادهای پایه،که بیانگر فعالیت‌های اقتصادی معلوم هستند، هیچ محدودیتی روی اندازه ریسک و زیان‌های بالقوه‌ای که می‌تواند ایجاد کند، وجود ندارد.» 📚منبع: کتاب پایان عصر کیمیاگری ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
⛔️ خلق پول بی‌ضابطه بانکها باعث رکود و تورم میشود که بانک آینده یک مصداق آن است. 💭 بانک آینده در یک فقره مبلغ۱۷ هزار میلیارد برخلاف قواعد بانک مرکزی به ایران مال وام داد که پیست هاکی و چندین مجموعه لوکس دیگر بسازد! وقتی قدرت خلق پول بی‌ضابطه دست بانکها باشد منفعتش برای لاکچری‌ها، تورمش برای عموم مردم و رکودش برای تولید میماند. #ربای_کلان #بانک_آینده #ایران_مال _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰چرا بانک‌های آمریکایی ۹ دهه از سرمایه‌گذاری در بورس منع شدند؟ 🌐 آنچه در ادامه خواهید خواند تحلیلی است تطبیقی از واکنش دولت تدبیر و امید به سقوط بازار سرمایه در یک ماه اخیر، که به جای تلاش برای ایجاد ثبات و دور نمودن منابع مالی پرریسک از بازار سرمایه، روندی کاملا خلاف جهت را طی کرده و قصد دارد سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس را آزاد نماید تا به طور دستوری شاخص را صعودی نماید. این اقدام شاید در کوتاه مدت آرامشی نسبی را به بازار سرمایه بازگرداند، اما در بلندمدت چیزی جز استفاده از قدرت بانک‌ها در راستای منافع سرمایه‌داران نیست و موجب بی ثباتی بیشتر و وقوع دوره‌های رکودی عمیقتر در بازار بورس ایران خواهد شد. 🔸در طول یک ماه اخیر بازار سرمایه ایران روزهای خوشی را سپری نمی‌کند و دولت در تلاش است تا از روش‌هایی همچون تزریق منابع صندوق توسعه ملی و لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس ، به طور دستوری شاخص بورس را صعودی نماید. ♦️لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس نقض صریح «بند ب ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» مصوب اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ است و می‌تواند اثرات نامطلوبی همچون کاهش سطح دسترسی بخش تولید به منابع بانکی را درپی داشته باشد. در این زمینه توجه به تجربه‌ای که آمریکا نزدیک به ۹ دهه قبل با آن مواجه شد خالی از لطف نیست. 🔹سابقه ایجاد بازار بورس و اوراق بهادار در آمریکا به اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم باز می‌گردد. با وجود این سازوکارهای بازار سرمایه در آمریکا، به شیوه‌ای که امروز در اغلب کشورهای جهان در جریان است، در اواسط قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت. به طور خاص در دوران پس از جنگ جهانی اول، که آمریکا توانست به عنوان یکی از پیروزمندان این جنگ، خود را به عنوان یک قدرت اقتصادی در سطح بین‌الملل مطرح کند، بازار بورس این کشور نیز همپای دیگر صنایع رشد چشمگیری داشت. 🔸بر اساس آمار ثبت شده، از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۹ میلادی، بهترین بازه صعودی در بازار سرمایه آمریکا محسوب می‌شود که در طول ۹ دهه اخیر نیز سابقه نداشته است. در این بازه ۸ ساله شاخص بورس در بازار نیویورک آمریکا بیش از ۶ برابر شد و بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و کلان را به خود جذب کرد. به طور خاص تنها در سال ۱۹۲۸ میلادی میزان رشد شاخص در بازار سرمایه نیویورک بیش از ۴۸ درصد گزارش شده است که نرخی بسیار بالا و جذاب برای سرمایه‌گذاران محسوب میشد. 🔹در این مدت بسیاری از متخصصان و کارشناسان مالی و اقتصادی، درخصوص رشد حبابی بورس آمریکا هشدار دادند. با وجود این مقامات بازار بورس به این هشدارها توجهی نکردند تا اینکه بزرگترین سقوط شاخص بورس آمریکا در اواخر سال ۱۹۲۹ میلادی رخ داد. در این زمان در عرض کمتر از یک ماه، شاخص بورس نیویورک نزدیک به یک سوم کاهش یافت. در این بازه میزان نزول روزانه شاخص تا حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد نیز رسید. 〽️در ادامه نیز روند سقوط بورس آمریکا برای دست کم ۴ سال ادامه داشت و در این مدت شاخص بورس به کمتر از یک پنجم کاهش یافت. در طول ۹ دهه اخیر حوادث متعددی به کاهش سریع شاخص بورس در آمریکا منجر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بحران شرکت‌های اینترنتی در اویل دهه ۲۰۰۰، بحران مالی سال ۲۰۰۷ و همچنین بحران کرونا در ابتدای سال جاری اشاره کرد؛ با وجود این همچنان افت شاخص در اواخر دهه ۱۹۲۹ میلادی رکورددار سریعترین افت در تاریخ بازار سرمایه آمریکا محسوب می‌شود. ♻️در ادامه در سال ۱۹۳۲ میلادی، درحالیکه روند نزولی بورس در آمریکا همچنان ادامه داشت، نمایندگان کنگره این کشور برای جلوگیری از وقوع مجدد شرایط مشابه، که موجب زیان شدید بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران خرد شده بود، قانونی با عنوان «گِلَس-استیگال» را به تصویب رساندند که بر اساس آن بانک‌های تجاری به کلی از هرنوع سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس و اوراق بهادار منع شدند. فلسفه ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس جلوگیری از روند «ورود گسترده سرمایه پرریسک»، «ایجاد حباب» و در نهایت «سقوط» شاخص‌ها در بازار سرمایه عنوان شد و این ممنوعیت در طول ۹ دهه اخیر پابرجا بوده است. از طرف دیگر وضع کنندگان این قانون معتقد بودند منابع بانکی باید از بازارهای پرریسک دور بماند و تنها برای مواردی همچون تسهیلات مسکن و یا تأمین مالی بخش تولید مورد استفاده قرار بگیرد. 🔗منبع گزارش تحلیلی: http://ydac.ir/iwbef _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰مرگ پول؛ فروپاشی آینده‌ی سیستم پولی بین‌المللی اثر خواندنی جیمز ریکاردز استراتژیست جنگ ارزی و مشاور سازمان CIA آمریکا که فارغ از سوابق امنیتی، فعالیتش در خرابکاری های اقتصاد بین المللی ارزشی مضاعف در حیطه #جنگ_اقتصادی به آثار او بخشیده است. ⭕️در این کتاب علاوه بر اینکه با فضای حاکم بر عصر پایان دلار و سقوط نظام پولی بین المللی آشنا خواهید شد، شیوه های متعدد جنگ مالی در عصر جهانی سازی را با برش های متعدد تاریخی نیز درخواهید یافت. ⭕️جیمز ریکاردز نویسنده‌ی کتاب «جنگ‌های ارزی» در این کتاب نشان می‌دهد چگونه سیستم پولی بین‌المللی در سده‌‌ی گذشته سه بار در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۳۹ و ۱۹۷۱ میلادی سقوط کرده و هر سقوط دوره‌ای از آشوب را به‌دنبال داشته است و اینکه چرا فروپاشی دیگری به سرعت نزدیک می‌شود؛ و چرا در این برهه هیچ چیز به اندازه‌ی نهاد پول در خطر نیست. 🔗علاقه مندان میتوانند ترجمه این کتاب را بصورت رایگان از آدرس زیر دریافت کنند: http://ydac.ir/9cj2a 📚|#معرفی_کتاب _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
علامه حسن زاده- ربا - @samad1001.mp3
2.29M
🎙روایت عارف واصل علامه حسن زاده آملی از حکمت پیمان #ترک_ربا که رسول اکرم از نصارا گرفتند 🛑 ربا با پیکر ترقی و تکامل اجتماع میجنگد. ربا عاطفه و دلسوزی را میکشد. ربا رحامت را از بین می برد. ربا بجای اینکه خانه برای مردم درست کند، خانه مردم در رُس میکند. ربا بجای اینکه برای مردم فرش بخرد، مردم را لخت میکند و خون مردم را می مکد. اصلا ربا انسان را از خدا بی خبر میکند... 🔗منبع: نفوس مستعد _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir