eitaa logo
نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
1.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
539 ویدیو
18 فایل
نهضت را در سروش، ایتا، بله، آپارات، اینستاگرام و توییتر با شناسه @reba_ir دنبال کنید. Reba.ir Aparat.com/reba_ir Instagram.com/reba_ir گروه بحث: yon.ir/tlgrmr yon.ir/srush نحوه تماس: @reba_info info@reba.ir 021-77417641
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی 🗞 🔹هسته ی سخت مکتب اقتصاد اسلامی، در مقایسه با مکتب اقتصاد سرمایه داری عنصر مالکیت میباشد. در نظام اقتصاد اسلامی، منشاء مالکیت به مالکیت تکوینی پروردگار باز میگردد، و یکی از مظاهر مالکیت تکوینی پروردگار، مالکیت اعتباری یا تشریعی او است. 🔸مالکیت اعتباری خداوند و توحید افعالی پروردگار در شاخه مالکیت، مهمترین مبانی نظری در تعیین ساختار مالکیت است، که از سوی قرآن کریم معرفی شدند، عنصر اول به بستر مناسبی برای امکان دخالت پروردگار در تعیین ساختار مالکیت فراهم آورده، عنصر دوم به دنبال اثبات برتری ساخت های تعیین شده از سوی پروردگار است. مهمترین اثر و فایده مالکیت اعتباری خداوند، یافتن بستری مناسب و منطقی جهت تبیین امکان انتقال مالکیت از سوی پروردگار به انسان( نظریه قرآنی استخلاف انسان) و نیز دستیابی به تبیین جایگاه فلسفی امکان دخالت پروردگار در تنظیم نهاد مالکیت است. 🔹انسان به واسطه برخوردای از دو عنصر آگاهی و اراده قابلیت تکوینی آن را می یابد، که به مقام جانشین پروردگار بر روی زمین رسیده مناسبات تولیدی را پدید آورد و از ابزار تولید در جه خیر و فضیلت یا ستم و استثمار استفاده کند. هدایت پروردگار در تنظیم رابطه مالکیت به معنای تحقق مسائل فردی اجتماعی و رفع نیاز وی در حد امکان بوده و این دستاوردها بر توجه انسان به مقام جانشینی و مرتبه مالکیت اعتباری وی در مقایسه با مالکیت اعتباری خداوند و چگونگی عملکرد وی اشاره دارد. 🔸با توجه نیاز به هدایت تشریعی انسان، خداوند اموری را اعتبار کرده و از طریق سلسله انبیاء برای انسان ها تبیین میکند. چنانچه در این گسترده در مورد یا موارد خاصی به نوع رابطه ی بین انسان و مال(پول) پرداخته شود نشان دهنده ی دخالت و تصرف خاصی از پروردگار است. این دخالت که در دایره ی تشریع و درباره ی امر اعتباری(پول) است، خود نیز می باید از سنخ امور اعتباری باشد، به همین سبب میتوان گفت: چنین دخالتی بر مالکیت اعتباری خداوند متکی است. ♦️در اصول نظام اقتصادی اسلام پول در حیطه ی مالکیت عمومی اعتباری قرار دارد. جایگاه مالکیت عمومی در جهان بینی قرآن زمانی آشکار میشود که به نظریه قرآنی استخلاف توجه شود. یکی از آن اَشکال واگذاری مالکیت عمومی اعتباری به مقام ولایت و سلسله مراتب نزولی ولایت تشریعی برای رفع در مصالح و منافع عموم مردم است. 🔹برای اینکه مالکیت اعتباری خداوند در حوزه ی توحید افعالی تحقق یابد لازم است تولید و کنترل آن از مجرای الهی صورت بگیرد. در نتیجه برای تحقق مالکیت اعتباری خداوند لازم و واجب است که رئیس کل بانک مرکزی توسط ولی فقیه تعیین گردد. البته با این عمل استقلال بانک مرکزی در نظام بانکداری جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا میکند. ✍️دکتر نورالله صالحی/ استاد نظریه‌پرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان 🔜ادامه دارد... ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | یادآوری 🚫 مردم اجازه ندهند مرفهین به قدرت برسند. ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب 🎬#برش_دوم 🔸تمدن غرب، به عنوان رباخوارترین و بدهکارترین تمدن تاریخ بشر، بارها بحران هایی را تجربه کرده است که فروپاشی را به معنای دقیق کلمه برای او به ارمغان خواهد آورد و به همین دلیل است که آمریکا به عنوان پیشانی اقتصاد لیبرال، بدهکارترین کشور جهان در تمام طول تاریخ محسوب میشود. 🔹از آن جا که هر دلار به مثابه یک برگ بدهی است، صادر کردن آن به سایر کشورها به مثابه صادر کردن بدهی است و از آن جا که هر دلار به مثابه بخشی از تورم است، صادر کردن آن به سایر کشورها دقیقاً به معنای صادر کردن تورم و بدهی به آن کشورها است. 🔸جیمز ریکاردز در کتاب «مرگ پول» میگوید: «دلار یعنی پول. پول، نیز همان ارزش است و ارزش یعنی اعتماد؛ اعتماد نیز یعنی قرارداد و قرارداد یعنی بدهی. دلار یعنی بدهی فدرال رزرو به مردم در قالبی قراردادی. لذا هرکس در هر زمان واژه پول را دید می تواند به جای آن، کلمه «بدهی» را قرار دهد. آنگاه با جهانی متفاوت مواجه خواهیم بود؛ جهانی در بدهی». 📚#بحران_بدهی 📎دریافت از کتابخانه: http://ydac.ir/a6pvp ___ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
7️⃣1️⃣ درمورد خدمات سیستم بانکداری چه دستاوردهای آماری داشته‌ایم؟ آیا این خدمات، بر ربوی بودن آن نمی‌چربد؟ خدمات بانک‌ها در زمینهٔ ساخت مدرسه برای مناطق محروم چگونه قابل توجیه است؟ 💬| ✅ آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس خارج خود می‌فرماید: «اسلام به دنبال آن است که فقر را از بین ببرد، خصیصه اسلام این نیست که به فقیر کمک بکنیم که این را هم کافران دارد، اظهار کرد: امام علی(ع) فرمود من اگر فقر را ببینم گردن او را می‎زنم، من اجازه نمی‎دهم که بیکاری باشد، ربا باشد و دزدی باشد، صدقه دادن یک امر عاطفی است و نه یک امر عقلی، آن که عقلی است ایجاد اشتغال و تولید و جلوی بانک‎ها را گرفتن است، شما یک کشوری را پیدا کنید که برای فقرا سازمان و نهاد نداشته باشد.» ▪️این نکته که خیریه به شکلی که در غرب وجود دارد در اسلام مورد پذیرش نیست، امر مهمی است. اسلام کمک به فقرا را به نوعی انجام می‌دهد که در نهایت فقیری باقی نماند. اما خیریه‌ها در غرب به نوعی دارای اثر تخدیر کننده برای نفس لوامه انسان‌ها دارد. خیالشان را راحت می‌کند که به جمع کردن پول مشغول بشوند. ▫️باید به خاطر داشت که هیچ‌چیز بر دشمنی و جنگ با خدا نمی‌چربد و گناهی که حتی بزرگتر از زنا با محارم در خانه خداست را هیچ‌چیز برابری نخواهد کرد. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🖼#پوستر | کیست مولا آن که آزادت کند ▫️السلام علیک #یا_امیرالمومنین ▫️یا عليّ! أنت منّي بمنزلة هارون من موسی الّا أنّه لا نبيّ بعدي | ای علی! تو نسبت به من به‌منزله هارون نسبت به موسى هستی جز این‌که بعد از من پیامبری نخواهد بود. 💐💐عید ولایت و اکمال دین بر همه شیعیان و آزادگان جهان مبارک باد ● ناشر: خانه‌طراحان‌انقلاب‌اسلامی _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔅تجلیل از حرکت قوه قضاییه در مبارزه با رباخواری 🔍 دیده‌بان شفافیت و عدالت طی بیانیه‌ای از حرکت ضد ربای قوه قضائیه در جهت احیا و تقویت تولید و مبارزه با رباخواران بانکی تقدیر و تشکر کرد و این تحول بزرگ را به رئیس قوه قضائیه، دادستان کل و تولیدکنندگان رنج دیده تبریک گفت. 📜متن بیانیه دیده‌بان شفافیت و عدالت بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔻چندی پیش، دادستان کل، جناب آقای منتظری، بخشنامه‌ای خطاب به قضات صادر کرد که در آن از مسئولان قضایی خواسته شده است اگر بانک‌ها برای تعیین طلب خود از مشتریان، از ربح مرکب استفاده کرده‌اند، در بررسی شکایت بانک‌ها از مشتریان، برای تعیین میزان بدهی، به هیچ وجه زیر بار ربح مرکب که در شرع مقدس قطعاً حرام و از نظر قانونی، به تصویب شورای پول و اعتبار، قطعاً ممنوع است، نروند. 🔻رئیس محترم قوه قضائیه نیز اخیراً بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که در آن قضات، در شکایت بانک‌ها از مشتریان، از پذیرش نرخ‌های بیش از آنچه شورای پول و اعتبار مصوب کرده است، جداً بپرهیزند. در صورت عمل به این دو بخشنامه و ایستادگی برای اجرا، یک انقلاب در مناسبات مالی جامعه رخ خواهد داد. 🔻در اهمیت این اقدام، اجمالاً اشاره می‌شود که؛ بانک‌ها وقتی به تولیدکنندگان کالا و خدمت، اعتبار می‌دهند اگر به قانون بانکداری بدون ربا عمل کنند، اعتبار به تسهیلات تبدیل می‌شود و نرخ سود تسهیلات عمدتاً بی‌معناست چون بانک به وکالت از طرف سپرده‌گذاران، تسهیلات را به تولیدکنندگان وا می‌گذارد تا آنها تسهیلات را در یک فعالیت تولیدی از پیش توافق شده بکار بگیرند و اگر سودی حاصل شد، بین بانک و تولید کننده تقسیم شود. حالا اگر به دلیلی که به کارکرد تولید کننده مربوط نیست، تولیدکننده به سود انتظاری دست نیابد، بانک بدون توجه به قانون یا با شروطی که از ابتدا بر تولید کننده تحمیل می‌کند، اصل + سود + جریمه دیرکرد را جمع می‌زند و این حاصل جمع را اعتبار تازه فرض کرده و از آن هم سود می‌گیرد. با این روش، این سود که بدون توجه به علت ناتوانی مشتری در پرداخت اقساط، اخذ می‌شود را ربح مرکب می‌گویند که به تشخیص همه فقها و شورای پول و اعتبار، حرام و ممنوع است. ▫️ به دلیل همین ربح مرکب است که ارقام بدهی مشتریان به بانک‌ها با سرعت سرسام‌آوری افزایش می‌یابد. 🔻طبق قوانین پولی و بانکی و قوانین برنامه، مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها باید طبق قوانین ذیربط و طبق مصوبات شورای پول و اعتبار اداره شوند. نرخ سود انتظاری که در برخی از معاملات باید از پیش تعیین شود متغیر بسیار مهمی است که حاکمیت باید از آن به عنوان یک ابزار مهم سیاست‌گذاری اقتصادی استفاده کند. کوچک‌ترین سهل‌انگاری در کیفیت و اندازه آن، سود انتظاری را به بهره، معامله را به رباخواری و فعالیت اقتصادی را به و پیامبر خدا با تبعات وحشتناک و دردآور در عرصه تولید و توزیع درآمد، مبدل می‌سازد. ⭕️یک مثال واقعی، این حقیقت را آشکارتر می‌کند: یک مؤسسه فرهنگی، با حمایت وزارت ارشاد از بانک ملت مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در تیر 1389 برای ساخت و راه‌اندازی مؤسسه، تسهیلات می‌گیرد و به طور منظم اقساط خویش را تا آبان 1390 به مبلغ 630 میلیون تومان پرداخت می‌کند تا اینکه وزارت ارشاد به بهانه‌هایی، مؤسسه را در آبان 1390 تعطیل می‌کند و مؤسسه دیگر قادر به پرداخت بقیه اقساط نمی‌شود. حالا، پس از 9 سال، بانک خود را 5/7 (هفت ونیم) میلیارد تومان طلبکار می‌داند (در حالی که 170 میلیون تومان از اصل بدهی بیشتر نمانده بود) و بانک بابت طلب مورد ادعای خود، در حالی که تنها منزل مسکونی این آهنگساز و نوازنده اهل قبله و جبهه که متعلق به دو دختر این خانواده است و در حالی که به سن قانونی نرسیده بودند و پدر آن را در گرو تسهیلات خود، گذاشته بود، در تصرف خود، قرار می‌دهد. 🔻جالب است که بدانید؛ دادگاه بدوی و تجدیدنظر به خاطر حفظ غبطه صغار، حکم علیه تصرف بانک داده بودند ولی بانک با تقاضای تجدید دادرسی پرونده را به دیوان عالی کشاند و شعبه دیوان نیز بدون توجه به ربح مرکب اعمال شده و غبطه صغار، حکم به نفع بانک داد و حالا خانه در معرض حراج است! این در حالی است که ۵ محکمه جداگانه، وزارت ارشاد را به پرداخت ۱۷/۵ (هفده و نیم) میلیارد تومان خسارت به این هنرمند، محکوم کرده است و آنها از پرداخت طفره می‌روند! ▫️اینچنین است که ده‌ها هزار تولیدکننده کالا و خدمات همین‌طور به خاک سیاه نشانده شده‌اند. 🔺حالا قوه قضائیه با استناد به حرمت قطعی ربح مرکب و ممنوعیت آن، همه دادگاه‌ها را مکلف کرده است که در رسیدگی به شکایت رباخواران بانکی علیه تولیدکنندگان از هرگونه تسامح خودداری ورزند! تا تولید احیا شود و رباخواری تقویت نگردد. _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰مرثیه ای بر یک رویاء 📝 🌀بازخوانی سرگذشت اقوام و ملل مختلف از آن جهت که انسان را با فضای تمدنی حاکم بر جوامع مختلف آشنا و نقشه راه آینده را ترسیم خواهد کرد، دارای تأملات فراوانی است. آشنایی با این مکاتب و اندیشه ها که عمدتا در طول تاریخ ابتدای به ساکن با ارائه الگوهای اقتصادیِ ممتاز سعی در نشان دادن چیرگی بنیان های نظری خود داشتند تا بتوانند توانایی شان را برای اداره جامعه ی موعود به رخ دیگران بکشند و از این راه پیروانی هم برای خود گرد آورند، در به تصویرکشیدن الگوی معیشتی و برآوردها و محاسبات شان در رقم زدن سازوکارهای اقتصادیِ جوامع آنروز که عمدتا به بن بست فروپاشی رسیدند، ما را با پاسخ های فراوانی در فضای رقم خورده ی متاثر از افول اقتصاد جهانی روبرو خواهد کرد. 🔸از مرکانتلیست های قرون 17و18م که دخالت و بسط یدِ دولت بر بازار را یگانه منجیِ شکوفایی اقتصاد و تحقق قانون طبیعت میدانستند تا فزیوکرات های نیمه پایانی قرن 18م که بعنوان اولین مکتب اقتصاد لیبرالیِ کلاسیک با بسط دادن ماهیات فلسفه ی لیبرالیسم به علم اقتصاد، سنگ بنای اقتصاد بازار را توسط آدام اسمیت و ریکاردو با به چالش کشیدن اصول مرکانتلیسم گذاشتند، تا نئولیبرال های عصر حاضر و حتی پیروان جامعه طبقاتی، هر کدامیک سعی در نشان دادن الگویی درست و بی عیب و نقص در کنترل نظام اقتصادیِ مبتنی بر جهان بینی خود داشتند که همین امر نشان از جایگاه ممتاز ساختار اقتصادی در بقای تمدن ها و سعی در مسلط نمودن پارادیم های فکری شان از این مجرا داشت. 🔹کپیتالیسم بعنوان جوهره دنیای غرب که در چیزی جز پول و کالا خلاصه نمیشود با رقم زدن اَشکال مختلفی از معاملات بازار سرمایه و قراردادهای مالی که منبعث از همین تفکر کالا انگارانه ی انسان غربی است، در کنار چاپ پول بدون پشتوانه در حجم ویرانگری که تاریخ بشر به خود ندیده است، روی دیگری از که اینبار در میدانی به گستره پول ملی کشورها عملیات تخریبی انجام میدهد را پیش روی آنها قرار داده است. ♦️کشورهای توسعه یافته که در قاموسشان جز حیات استعماری جای ندارد پس از تحمیل جنگ ها و خسارات فراوان به نظام بین الملل و با پایان دو جنگ خونبار جهانی که بحران اقتصادی و تلفات انسانی، آورده ی اشتهای سیری ناپذیرِ خوی تجاوزکارانه شان بود ، رهایی از آن را در گرو ایجاد نهادها و پیمان های بین المللی ای یافتند تا به اصطلاح با بازی حاصل جمع مثبت، ضمن هموار کردن مسیر رقابت های سوداگرانه مالی و پولی در بین خود، استثمار ملل بی بضاعت و کم بنیه را شیوه ای بر تضمین حیات تمدنی خود قرار دهند. ♦️بدنبال پیمان برتوون وودز و مرجعیتِ ارزی دلار آمریکا و در پی انقطاع آن از طلا در 1973م، نظام بین الملل در مسیری قرار گرفته است که اکنون با بیش از 258 تریلیون دلار بدهی و در شرایطی که بسیاری از اندیشمندان و کنشگران جهانی نَفَس های اقتصاد لیبرال سرمایه داریِ متشبث به دلارِ کاغذی را به شماره میبینند، افتادنش در و به یغما رفتن سرمایه کشورها که مقتضای آن بحران است باید دلیلی بر مطالبه ی کشورهای جهان در به محکمه کشاندن ایالات متحده آمریکا بعنوان کشوری که بیماری مسریِ ربایِ سازمانی را در بسیاری از کشورها نهادین سازی و به واسطه آن مشروعیت بخشی کرد، در محاکم بین المللی باشد. 🔸دلار آمریکا بعنوان سلاح مهلک حاکمان این کشور در جنگ اقتصادی که به ابزاری در به انقیاد کشاندن ملت ها تبدیل شده است، به یُمن سیاست های پولیِ انبساطی فدرال رزرو و سیل اوراق قرضه دولت فدرال در روندی وارونه با ارمغان 26 تریلیون دلار بدهی گریبان خود را نیز گرفته است تا فریاد بیشمارْ کسانی چون پرفسور کورتن که چاپ پول را نه تولید ثروت که تولید بدهی میدانند، گواه و تصدیقی باشد بر پایان رویایِ این رباخوار اعظم. ✅منویات حکیمانه اخیر رهبر انقلاب اسلامی در چهارچوب رویکرد مصونیت سازانه که اشارات موکد ایشان بر هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید و رفع موانع آن و اصلاح نظام بانکی کشور بعنوان یکی از اصلاحات اساسی اقتصاد را به همراه داشت، در کنار فرمان شکستن جادوی مالی و پولی دشمن بعنوان مولفه ای تام و تمام در بستر تحقق اقتصاد مقاومتی که اقتصادی مقاوم و قوی در سایه ی رونق و اتکاء به صنایع داخلی و حمایت ها و نظارت های دولت از بخش خصوصی و گردش سالم جریان سرمایه ی کشور و سرمایه گذاری های کنترل شده را طلب میکند، خط بطلانی است بر مظاهر علم اقتصادِ ربوی که ره آوردی جز فقر و هلاکتِ بشری به همراه نداشته اند. ✍️ابراهیم فیاضی ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽|#ربا_طنز 🍭 وقتی اسم طرح جدید بانکداری بدون ربا رو میشنوی😂😂😂 _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ⚫️ خبر درگذشت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید‌عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار که صبح امروز به دیار باقی شتافند را به خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای او طلب غفران و آمرزش مینماییم. ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📱|#توئیت_گرام "هرجا اقتصادی‌تر شد بدهی‌اش بیشتر شد هرجا اقتصادی‌تر شد فاصله طبقاتی زیاد شد هرجا اقتصاد بیشتر رقم خورد دلالی و سود حاصل از عدم فعالیت و تولید بیشتر شد چه اینکه قدرتهای اقتصادی جهان بدهکارترینند و فاصله طبقاتی در آنجا بیداد میکند تمام این ویژگیها مختص رباست پس اقتصاد #علم_ربا است" 👤محمد وارسته _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی 🗞 🕑 🔹مالکیت به رابطه خاص بین مالک و مِلک اشاره میکند که امکان تصرّف مالک در ملک را نشان میدهد. این رابطه و سلطه، گاه حقیقی و واقعی است؛ یعنی مالک، سلطه واقعی و حقیقی بر مِلک دارد؛ مانند خداوند بر مخلوقات، و مالکیت انسان بر نفس یا بر صورت ذهنی اشیاء. گاهی نیز این سلطه اعتباری است؛ یعنی بین مالک و ملک فقط رابطه و سلطه ای فرض میشود که آنچه جدا و گسیخته از مالک است، به منزله آنچه به او ارتباط دارد، در نظر گرفته شود. 🔸بدین ترتیب«مالکیت اعتباری» عبارت است از اعتبار واجدیت و احاطه شخصی(حقیقی یا حقوقی) بر شیء، اعم از عین و منفعت است به گونه ای که بر آن شیء سلطه داشته باشد و بتواند در آن تصرف کند و مانع تصرف دیگران شود. بنابراین میتوان گفت عنصر اصلی در مفهوم مالکیت«امکان تصرف» است. 🔹تفاوت اساسی این دو مالکیت اینست که در مالکیت حقیقی، همواره مِلک بر مالک قائم بوده و هیچ وقت از مالکش جدا و مستقل نمیشود(طباطبایی،ج۳،ص۲۰۲)؛ ولی مالکیت اعتباری از آنجا که قوامش به وضع و اعتبار بوده، قابل تغییر و تحول است، امکان دارد این نوع ملک از مالکی به مالک دیگر منتقل شود و میتوان گفت که یکی از نشانه های مالکیت اعتباری، قابلیت انتقال مِلک است(هادوی نیا،۱۳۸۲). ♦️درواقع انسان ابتدا، مالکیت حقیقی میان خود و افعال و قوا و اعضای خود را درک، سپس شبیه این ارتباط را میان خود و محصولاتی که صرفا محصول طبیعت یا محصول کار و طبیعت و یا محصول کار و سرمایه و طبیعت است، فرض میکند و در عالم فرض و اعتبار وجود خود را گسترش داده، با قرارداد اجتماعی آن را معتبر میکند. پس از این فرض و قرار داد، برای خود با بعضی از ثروت ها نسبتی قائل میشود که این نسبت میان آن ثروت و دیگران نیست؛ به همین سبب اجازه هرگونه تصرفی را در آن ثروت به خود میدهد(مطهری،۱۳۶۸:ص۵۲). 🔸دو نوع مالکیت پروردگار شامل: مالکیت حقیقی، که به شان خالقیت وی باز میگردد و به همین سبب این مالکیت مطلق بوده و همه متصرفات را شامل میشود(مکارم شیرازی،۱۳۵۳:ج۱۷،ص۴۳۶). و دیگری مالکیت اعتباری خداوند است که یکی از آیاتی که میتوان از آن مالکیت اعتباری خداوند را فهم کرد آیه ۳۳ سوره نور[1] است که در آن به دو نوع رابطه«رابطه انسان و مال» و «رابطه خداوند و مال» که همان مالکیت انسان، و مالکیت خداوندست اشاره شده است. ♦️از آنجا که تصرف انسان در مال، همانند تصرف انسان در نفسش و مانند آن نیست، رابطه اول به مالکیت اعتباری انسان اشاره دارد. دخالت خداوند در چگونگی این مالکیت همانگونه که در آیه مطرح شده است، دخالت تکوینی نیست؛ بلکه در گستره اعتباریات قرار دارد. این دخالت تشریعی متکی بر رابطه خاص«بین خداوند و مال» است که خداوند در جایگاه مالک حقیقی همه مخلوقات، در ابتدا مالکیت اعتباری خود را مطرح؛ سپس با تکیه بر برتری و تقدم آن، در چگونگی رابطه انسان و مال دخالت کرده، به هدایت تشریعی وی میپردازد؛ پس مفاد آیه اینست که تمام ثروت ها در مرتبه اول مال خداست و در مرتبه بعد به مالکیت شخص انسان در می آید؛ البته در صورتی که با مالکیت خدا منافات نداشته باشد(دفتر همکاری حوزه و دانشگاه،۱۳۷۱:ص۲۲۵). 1️⃣ وآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ- و به آنان از مالی که پروردگار به شما عطا نموده است، بدهید. ✍️نورالله صالحی/ استاد نظریه‌پرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان 🔜ادامه دارد... ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📣 اطلاعیه: 🎲 در گروه بحث پیرامون قمار سازمان‌یافته برای پاسخگویی به شبهات منتظرتان هستیم. مکان: https://t.me/QomarGroups تاریخ: سه‌شنبه 21 مرداد 1399 ساعت: از ساعت 22 الی 24 ________ 🚨پویش مبارزه با قمار سازمان‌یافته 🎲 @Qomar_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب 🎬#برش_دوم 🔸برخلاف تصور رایج، بانک ها از محل سپرده ها وام نمی دهند! و وامی که از بانک گرفته می شود پول شخص دیگر نیست بلکه بانک های تجاری رأسا سپرده های بانکی را خلق کرده اند. حقیقا رسالت اصلی سازمان بانک، «خلق پول از هیچ» است! لذا بانک ها برای وام دهی نیازی به سپرده ها ندارند! 🔹در حال حاضر، سه نوع پول بانکی در اقتصاد جریان دارد: اسکناس ها و مسکوکات، ذخایر، سپرده ها که همه این پول ها طی فرآیند حسابداری خلق می شوند در واقع به مجموعه پول هایی که توسط بانک مرکزی خلق شده، پول رسمی حاکمیت یا پایه پولی یا پول پرقدرت می گویند. نقدینگی هم شامل مجموعه «اسکناس ها و مسکوکات در دست اشخاص» و «سپرده های بانکی» می شود. 🔸با توجه به درصد محدود اسکناس ها و مسکوکات(%3 کل نقدینگی) تقریبا باید گفت نقدینگی عبارت است از مجموع سپرده های بانکی. جالب اینکه کل پولی که بانک مرکزی کشور از اول ایجاد کرده است؛ تنها نزدیک به 170 هزار میلیارد تومان بوده است در صورتی که نقدینگی بالغ بر 1200 هزار میلیارد تومان(قریب به 7 برابر پایه پولی) است. 📚#پارادوکس 📎دریافت از کتابخانه: http://ydac.ir/xgo4z ___ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ
❇️منتخب پایان نامه "دکترین بازاراسلامی" 💠 بخش دوازدهم ✅ همانطور که عنوان شد انسان مادامی که "ایمان" و "عمل صالح" انجام ندهد در خسران و زیان است ✳️ خسران بعنوان زیان اخروی و ضرر به عنوان زیان دنیوی ❇️ «در قرآن، ایمان قبل از عمل صالح 65 مرتبه آمده است و درپي ايمان داشتن و مومن بودن، عمل صالح انجام شدني می‌شود. از لحاظ قرآني ايمان به مواردي تعلق مي‌گيرد که هفت مورد است ✳️ایمان به الله، کتاب، ملائک،انبیاء،آیات،غیب و آخرت 💠جديدترين نظري که در تبيين عمل صالح ارائه شده است، معتقد است: «قرآن، عملي را صالح مي داند که مطابق با دستور نبي و حجت آن عصر باشد. هر کاري را که دين و پيامبر آن عصر، امضاء کند و از طرف خدا، به وسيله ي وحي، کار نيک معرفي شود، عمل صالح است . (جوادی آملی - تفسیر موضوعی قرآن - ص 307 ) ✅لذا متغير اساسي در مفهوم عمل صالح، انطباق عمل با «حجت عصر» و «ولي الله در هر زمان»، مي باشد. طبق بيان قرآن، عمل صالح، منجر به «حُسن» و زيبايي در اعمال انسان مي شود.(فرقان ، 70) ✳️خداوند وعده ي «ودّ» و مَودّتي را به مؤمنين عامل به عمل صالح مي دهد و اين مودت، همان مودت عترت و قُرباي رسول الله(ص) است.(شوری ،23) عمل صالح و محبت عترت رسول اکرم، دو پايه ي خط ريلي هستند که حرکت قطار وجود انسان به سمت الهي شدن، به هر دوي آن ها محتاج است. ( بحارالانوار، ج 78، ص 348 ) ✅«حيات طيبه» نيز به عنوان سبک زندگي طراز انسان مؤمن، ره آورد همين عمل صالح است. ( نحل ،97) ➕علاوه بر اين ها، آن چه که در صيرورت و شدن انسان، مفيدِ فايده است، صعود به بالاترين درجاتي است که خدا براي انسان رقم زده است. (طه،75) ☑️«عزّت» که جميع مرتبه ي آن، «عزت الهي» و در نزد خدا است، بر بستر کلمه ي طيبه اي به دست مي آيد که به سوي خدا صعود مي کند و رافع و بالابرنده ي اين کلمه ي طيبه، چيزي جز «عمل‌صالح» نيست. تجارت انسانِ اراده کننده ي چنين عزتي، «تجارت لن تبور» حقيقي است و عمل عاملان مقابل اين تجارت، «يَمْكُرُونَ السَّيِّئات‏» بوده و همان «مکر و تجارت يبور» حقيقي است. (فاطر 10) 🗂در تجارت اسلامی نیز واسطه، خلق می‌شود اما واسطه همان خداست که در اقتصاد بیع محور فرد مومن چون درک حضور حاضر دارد خدا را واسطه می‌داند و این واسطه روی زمین خلیفه الله خواهد بود که مومن آن را ناظر می‌داند. 🔻در بخش 4 دلالی بر طبق آراء تافلر بیان شده است اما در اینجا واسطه در بازار اسلامی مطرح می‌کنیم. ♻️در تِرِيد، فرآيند تفکيک بين توليد و مصرف و سپس بين توليدکننده و مصرف کننده صورت مي گيرد که منتج به بازار و ظهور پديده ي مرچنت يا دلال مي شود که بن مايه و ريشه ي اين تفکيک در نگاه انتزاعي به فرآيند توليد مصرف و کل هستي مي باشد اما در تلقي تجارت قرآن، تفکيک در فرآيند تعاملِ صورت گرفته بين دو نفر انجام مي‌شود؛ ✅به اين معنا که يک عمل و عامل آن به صورت متحد با هم از يک عمل و عامل ديگر که آن دو نيز متحد هستند از هم منفک شده و به صورت مجزا در نسبت با خدا سنجيده مي شوند. چون مظروف ساختن خدا در قالب ماده و در جهان مادي نقص و محدوديت محسوب مي شود، لذا اين مسئله، منجر به حضور و ظهور «واسطه»، در جهت اعمال ولايت الهي مي شود که صالحيت هر يک از دو عمل و عامل، در نسبت با آن واسطه سنجش مي شود. اين نگاه انفکاکي نه زاييده ي تقرب انتزاعي، بلکه مولود تقرب تجريدي به عالم است. http://yon.ir/9StoO _____________________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📱|#توئیت_گرام 💭"انقدر بانک ها از مردم بیچاره سود‌ بیش از مصوبه بانک مرکزی میگرفتن و بانک مرکزی هم به‌روی مبارک نمی آورد تا اینکه امروز دیوان عالی کشور، رای وحدت رویه دادند که سود بیش از مصوبه گرفته نشود و دادگاه ها افراد را محکوم نکنند چه آدم هایی که بخاطر سود بیچاره شدند و زندگی شون فنا شد!" _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|⚠️سکوت بانک مرکزی در برابر حساب‌سازی بانک‌ها در صورت‌های مالی‌شان! 👤 صمد عزیزنژاد، تحلیلگر مسائل اقتصادی: ضعف بانک مرکزی در برابر حسابرسی صورت‌های مالی بانک‌ها کاملا مشهود است/ بانک مرکزی خودش می‌داند بانک‌ها حساب سازی می‌کنند نه حسابرسی!/ چطور ممکن است بانکی که کفایت سرمایه‌اش منفی است، سود توزیع کند! 🔗منبع: نودِ اقتصادی _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
8️⃣1️⃣ آیا پولمان را از بانک بیرون بکشیم؟ نگه نداشتن پول در بانک‌ها، احتمال دزدی و ناامنی اقتصادی را افزایش نمی‌دهد؟ 💬| ✅ این مهم‌ترین شبهه‌ایست که به نضهت مردمی ممانعت از جنگ با خدا به واسطه سفاهت برخی حرکت‌های سطحی و کوتاه مدت موازی وارد شده است. متاسفانه در طول چند سال فعالیت این نهضت، حرکت‌های مشابه کوتاه مدت و مقطعی متفاوتی انجام شد. عده‌ای چون از وام بانکی ضربه خورده بودند، می‌خواستند سود بانکی را حذف کنند و حتی در تلویزیون‌ هم حضور پیدا کرده و صدای خود را بلند کردند. عده‌ای دیگر در شبکه‌های اجتماعی در یک حرکت احساسی و غیرعقلانی مردم را به خروج سپرده‌های خود از بانک و تبدیل آن‌ها به طلا و ... ترغیب کردند و چند میلیاردی هم بنا به ادعای خودشان از بانک‌ها خارج کردند. ▪️برخی که آش را آنقدر شور کردند که برخی بزرگان برای حل و فصل موضوع وارد میدان شدند و فرد را از اعتصاب غذای منجر به مرگ! منع کردند. گروهی حتی در برخی از گزارشات دیوار نویسی کردند و کار را به نهایت سطحی‌گری رساندند. انگار با آشوب و بلوا و مرگ مشکلات علمی و تصمیم‌سازی مدیران برای زندگی حل می‌شود! ▫️آن گروهی که می‌گفت پول‌ها را باید از بانک خارج کرد، اگر ذره‌ای مطالعه داشت می‌دانست این خروج هیچ فایده‌ای برای جمهوری اسلامی نداشته و اساساً پول ازبانک خارج نمی‌شود! این عمل تنها بی‌اعتمادی به نظام را تداعی کرده و دشمنان جمهوری اسلامی را به طمع می‌اندازد که دست‌آویز جدیدی برای حمله به اصل نظام پیدا شده است. ▪️در پاسخ به دیگر سؤالات، به این نکته اشاره خواهیم کرد که از لحاظ اقتصادی پول چگونه گردش می‌کند و از لحاظ علمی ایراد کار ذره‌ای مرتفع نخواهد شد و از باب تمدن‌سازی نیز متاسفانه این حرکت تاثیری منفی بر اقتصاد خواهد داشت. ▫️به یاد داشته‌باشیم که خروج پول از بانک و تبدیل آن به طلا یا ارز یا به عبارتی کنز (گنج) کردن، آن‌ها را از چرخه اقتصادی خارج می‌کند و این مخالف صریح سیاست‌گذاری‌های سالانه اقتصادی امام خامنه‌ای در نام‌گذاری سال است. ایشان که در سال‌های اخیر بر موضوع اقتصاد و کار تمرکز کرده‌اند و توجه ویژه‌ای به تولید دارند انتظار دارند تا مردم سرمایه‌های پولی، مالی و نیروی بازوی خود را در این مسیر به کار بیاندازند، نه آنکه با سوء برداشت پول‌های خود را تبدیل به گنج‌هایی در خانه و غارها بکنند! 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
💠 انسان یا حیوان؛ تحیّری معرفتی 👥| 💡امانیسم انسان را محور ارزش‌ها قرار می‌دهد یعنی اصالت به اراده و خواست او داده می‌شود. در این نظریه همه چیز از انسان شروع شده و به انسان نیز ختم می‌شود و هیچ حقیقتی برتر از انسان وجود ندارد بنابراین امانیسم در مقابل مکتب دین که بر اساس خدا محوری می‌باشد قرار گرفته است. به طور کلی امانیسم در تاریخ غرب، با دو قرائت یا در دو گرایش کلی بروز کرده است، یکی گرایش فردگرا و دیگری گرایش جمع‌گرا. فرد گرایی که قرائت غالب از انسان گرایی بوده است، نه تنها اصالت را به انسان، که به فرد انسانی می‌دهد. در عرصه حیات سیاسی و اقتصادی، گرایش جمع‌گرا معمولا در مکاتب سوسیالیسم و مارکسیسم و گرایش فردگرایانه خصوصا در لیبرالیسم و کاپیتالیسم خود را نشان داده است. 🔻پارادایم حاکم بر نگاه دانشمندان غربی اُمانیستی است. در این نگاه انسان محور همه چیز است و همه چیز با انسان تعریف می شود. از دل این پارادایم در علوم مختلف نظریات متعددی شکل گرفته است. به طور مثال در اقتصاد یوتیلیتاریانیسم (اصالت منفعت) یکی از نظریات مطرح و مشهور است که از دل این پارادایم شکل گرفته است. در اقتصاد غربی اصطلاحات مشهوری مانند: پول خدا است، انسان گرگ انسان، طمع خوب است و... مطرح می شود. 🔺انسان غربی به دلیل پارادایم امانیستی، خودخواه و طمّاع است و میل به ایثارگری و انفاق و مفاهیمی از این دست ندارد. در حالیکه در نگاه قرآنی (پارادایم تئوئیستی) انسان خدامحور اهل ایثار،انفاق،خمس،زکات و... است. در نگاه غربی مالکیت درجه یک و در نگاه قرآنی مالکیت درجه دو است، همه اینها عواملی است تا انسان قرآنی خود را در محضر خدا دریابد. ✍️ایراندخت ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰آیا بانکداری متعارف ربوی است؟ 📚معمولا در مکتوبات فقهای اهل سنت و متخصصان بانکداری اسلامی اهل سنت چنین بیان می شود که آیات تحریم ربا در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شد و در متن قرآن کریم نیز به تبیین حدود و ثغور ربا نپرداخته است. پیامبر نیز فرصت تبیین این پدیده را پیدا نکرد. لذا این جمله زیاد استفاده می شود که می دانیم قطعا ربا حرام و جنگ با خداست با این وجود مفهوم و چیستی ربا کاملا واضح نیست. 🌍در اروپای قرن دوازدهم میلادی به بعد، تامین مالی به دلیل گسترش فعالیت های کشتیرانی و رشد بی سابقه تجارت، به طور جدی یک مساله بود. نحوه تامین مالی تجار، کلیسا را با چالش مواجه کرد. از سویی عدم تامین مالی موجب رکود اقتصادی میشد و از طرفی نیز ربا در کتاب مقدس حرام شده بود. این چالش حدود سه قرن به طول انجامید و در نهایت در اواخر قرن پانزدهم میان ربا و بهره تفاوت قائل شدند در نتیجه این تفاوت، ربا دو مصداق داشت اول در امور مصرفی بود و دوم نرخهای بالا که می توان آن را اضعافا مضاعفه گفت اما بهره مربوط به امور تولیدی و نرخهای قانونی است مثلا طبق قانون در آن زمان 6 درصد بود. در کتب لغت انگلیسی اکنون تعریف ربا و بهره را متفاوت بیان می‌کنند. 🔹بانکداری در غرب پس از حل این چالش در اروپا رشد یافت و اقتصاد متعارف نیز در میانه قرن هجدهم در چنین بستری و با همین پیش فرض تولد یافته، تحلیل های خود را بنا گذارد. 🎓ادبیات علمی اقتصاد به طور دقیق و نسبتا گسترده با روش شناسی ویژه به بررسی ماهیت و چگونگی کارکرد بهره پرداخته است. بوم باورک و ایروینگ فیشر از سرآمدان تحلیل بهره، سازوکار و منطق پشتیبان آن بوده اند. پس از فهم فیشر پرونده بحثهای نظری بهره تقریبا بسته شده و بیشتر به تحلیل های عینی بهره پرداخته می شود. تبیین دقیق منطق بهره برای نگاه های فقهی چالش انگیز بوده، برخی پرسش های اساسی پیش پای فقهاء خواهد گذارد. 🔸گروه های زیادی از اقتصاددانان داخلی نیز بهره را جزء لاینفک نظام بانکداری می دانستند. گروهی از آنان که با نگاه های متدینان مبنی بر یکسانی بهره و ربا آشنایی داشتند اصرار به تفکیک این دو از هم داشتند. طبیعی بود که اولین گروه از مخالفان بانکداری بدون ربا این دسته از اقتصاددانان بودند. ♦️عمده فقیهان شیعی و سنی، ربا و بهره را یکسان می بینند. نگاه فقیهان عمدتا بر اساس روش شناسی سنتی خویش قابل پیگیری است. از دیدگاه آنان ربای قرضی عبارت است از قرض به شرط زیاده و بهره نیز قرض به شرط زیاده است پس ربا و بهره یکسان هستند. بر این اساس بانکداری متعارف را ربوی می دانستند. به اعتقاد آنان مشکل نظام بانکداری بدون ربا، انحراف از این اصل است. آنان جریمه تاخیر را مهمترین این انحراف می دانند. ✅اینجانب با برخی از اقتصاددانان مسلمان مواجه شده ام که تلقی ویژه ای از ربا دارند آنان با نظام بانکداری موجود در کشور به دلیل ربوی بودنش مخالفند. به اعتقاد آنان ربا هر درآمدی است که از مسیر فعالیت مولد اقتصادی به دست نیاید. از این رو سیستم مبتنی بر رانتخواری یک سیستم ربوی است و به تعبیر یکی از آنها ربا یعنی مفتخوارگی یعنی رانت و... ربای فقهی نیز یکی از مصادیق آن است. این نگاه شبیه نگاهی است که مرحوم آیه الله صادقی تهرانی در مورد ربا داشتند. آن‌ها بر این اساس نظام بانکی موجود را شدیدا آلوده به ربا می دانند. به اعتقاد برخی از آنان منطق توجیهی حرمت ربا که در روایات آمده است و فقهاء معمولا با تعبیر اینکه اینها حکمت حکم هستند و نه علت آن و از کنار آن به راحتی می گذرند، فهم بهتری از ربا به دست می دهند تا خود را در یک تعریف حقوقی صرف حبس کردن. ✍️محمدرضا یوسفی/ اقتصاددان ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب 🎬#برش_سوم 🔸دولت ها هنگام انتخابات وعده هایی می دهند که بعد از رأی آوری به جهت ناتوانی در تامین هزینه ها رو بسوی قرض میاورند. مانند همه ی بدهی ها بدهی دولتی نیز سقفی دارد که توسط نهادهای قانون گذاری تصویب می شود و نباید دولت بگذارد بدهی اش از سقف مذکور تجاوز کند. 🔹هرگاه این امر صورت بگیرد، یعنی بدهی دولتی از سقف بدهی زیادتر شود، تعطیلی دولت«government shutdown» رقم می خورد چرا که توان پرداخت هزینه هایش را نخواهد داشت. این شات داون در آمریکا چندین بار صورت گرفته است که البته سپس سقف بدهی را کنگره افزایش می دهد اما این به هیچ وجه رویکرد بهینه ای نیست. 🔸البته دولتها روش هایی برای تسویه ی بدهی دارند، مثلاً هزینه ها را کاهش داده، درآمدهای مالیاتی را افزایش داده و یا نیروهای نظامی جنگی را فرابخوانند و جنگیدن را تعطیل کنند و راهکارهایی دیگر؛ اما آن چنان که در این مجلد خواهید خواند، ترند و مسیر آینده ی آمریکا چنین نویدی نمی دهد تا بدهی هایش تسویه شوند بلکه روز به روز وضعیت وخیم تری انتظار می رود. 📚#بحران_بدهی 📎دریافت از کتابخانه: http://ydac.ir/a6pvp ___ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
9️⃣1️⃣ دستمزدها را از طریق بانک پرداخت می‌کنند. آیا جهت دوری از ربا، شخص باید از گرفتن دستمزدش دوری کند؟ 💬| ✅ پول در حال حاضر نوعی از بدهی بانکی است و فرقی نمی‌کند که در حساب شخص واریز شده باشد یا به صورت اسکناس به فرد تحویل بشود. ▪️چرا که پول، کاغذی است که با امضای دولت ارزش پیدا کرده و این کاغذ توسط بانک خلق می‌شود و قابلیت خروج از سیستم بانکی را ندارد. اما طلا و نقره در گذشته چون مهر حکومتی داشتند، سکه رایج محسوب می‌شدند و در صورت تمایل می‌توانستید آن‌ها را ذوب کنید تا از چرخه حکومت خارج شود. لذا این سؤال که پول ما چون درون بانک است، حرام بوده و بیرون بانک حلال است منتفی است. ▫️اصلی‌ترین ربایی که در حال حاضر درگیر آن هستیم، خلق پول بوده که ربطی به الکترونیکی یا کاغذی بودن پول ندارد و می‌بایست از طریق قواعد اصلی بانکداری و علم اقتصاد حل و فصل بشود. ▪️آنچیزی که مردم باید به آن توجه کنند، عدم سپرده‌گذاری در حساب‌های سود دار بانک‌هاست. عدم دریافت وام‌های بانکی است. راهکار فردی و کوتاه مدت نیز سپرده‌گذاری در حساب‌های قرض الحسنه و دریافت قرض از صندوق‌های قرض الحسنه مساجد و خانوادگی است. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب 🎬#برش_سوم 🔸ارز رمزنگاری شده نوعی از پول بدون پشتوانه(کارنسی) است که ارزشی شناور دارد. این پدیده بر بستر بلاکچین تحقق می یابد. برای تقریب به ذهن می توان گفت نسبت کریپتوکارنسی ها و بلاکچین، همانند نسبت ایمیل به اینترنت است. 🔹بلاکچین به عنوان فناوری بالادستی این حوزه با نوآوری«توزیع پذیری»، رخداد جدیدی محسوب میشود که بنیاد وحدت در رفتارهای اجتماعی را کنار گذاشته شده و کثرت گرایی را جایگزین آن کرده است. کثرت گرایی یا دموکراتیزه شدن افراطی، به عنوان غایت فلسفه«لیبرال دموکراسی» اکنون با ایجاد زیرساخت های سایبری مناسب در تمدن مدرن دست یابی به این هدف و غایت را امکان پذیرتر نموده است. 🔸کثرت گرایی در فرهنگ غربی علاوه بر بحران های برآمده از آن، بخوبی در روند تکنولوژی های جدید نیز مشاهده میشود بنحوی که کالج سلطنتی انگلیس با ارائه جدولی۱۰۰ عددی از این تکنولوژی ها به مخاطرات آنها پرداخته و اینطور نتیجه گرفته که جهان در حال حرکت بسمت تکنولوژی هاییست که روز به روز خطرناکتر و پیچیده تر خواهند شد. 📚#کریپتوکارنسی_ها 📎دریافت از کتابخانه: http://ydac.ir/rqdt2 ___ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
🗞| 🏢 ⁩رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز ناامیدی از دولت در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، از ارسال ۲ پیش‌نویس درباره فروش اوراق سلف نفتی به دفتر رهبری خبر داد. ✍️👇👇 ♦️بنویسید اوراق سلف، بخوانید اوراق قرضه! با این توجیه: 🔻که منتشرکننده این اوراق (همانند دولت) در ازای پرداخت بهره، قرض نمی گیرد بلکه ابتدا محصولاتی را همچون نفت خام را به یکسری اشخاص پیش فروش میکند(قرارداد اولیه) و سپس هنگام سررسید در قرارداد دیگر به وکالت از طرف مالکان(صاحبان اوراق)، آن کالاها را در بازارهای جهانی به صورت نقد میفروشد تا با صاحبان اوراق تسویه کند. به‌این‌ترتیب، کسری بودجه دولت تامین می‌شود و تفاوت قیمت نقد و سلف، در قالب سود اوراق سلف به دارندگان آن می‌رسد. 🔻رد توجیه: در اوراق به اصطلاح سلف، اثری از وجود دو قرارداد مجزا به چشم نمی خورد. اگر چنین بود، دو طرف در بستن قرارداد ثانوی مختار بودند! و به همین دلیل در این شرایط مخاطره تجارتی وجود داشت و این یعنی سود تضمین شده و ثابت منتفی بود. پس خرید و فروشی در کار نیست و عرف به آن قرض ربوی میگوید. ✅ برای عقلا بسیار واضح است که این اوراق، همان اوراق قرضه می باشد و فقط به جهت اینکه ربا در جمهوری اسلامی ممنوعیت قانونی دارد به اسم دیگری و با بسته ای از توجیهات در واقعیت اجرا میشود. ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir