2️⃣2️⃣ مگر نه آنکه اگر مساجد به جوانان قرض الحسنه دهند، مردم نیازی به بانکها نمیبینند. پس چرا چنین نمیکنند؟
💬|#سوالات_متداول
✅ بله قطعاً فرمایش شما درست است. حرف ما هم دقیقاً همین است؛ اما متأسفانه قدرت اجرایی نداریم.
▪️قدرت اجرایی و سیستمهای تأمین مالی در دست کسانی است که عمدتاً یا اعتقادی به محوریت مسجد ندارند و یا در این اعتقاد ضعیفاند. ما هم مثل شما در حد توانمان در حال تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم هستیم.
▫️درباره ایجاد و تقویت صندوقهای قرض الحسنه و فامیلی هم با اینکه کارهایی کردهایم، اما همچنان در حال پیگیری هستیم و به امید خدا اگر تلاش کنیم میتوانیم شاهد باشیم که صندوقهای فامیلی و قرض الحسنه در مساجد جای بانکهای ربوی را گرفتهاند و نیاز مردم را تأمین میکنند بدون آنکه آنها را گرفتار حرام کنند.
▪️شما هم در حد توانتان میتوانید باری از این جبهه بردارید و با گفتگو با مردم و پیگیری ایجاد صندوقهای قرض الحسنه در مساجد، مردم را کم کم از بانکها جدا کنید. نمیتوان بانکها را از مردم گرفت. این روشی غلط است. بلکه با دادن طرح جایگزین، به تدریج و قدم به قدم مردم از بانکها گرفته خواهند شد.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
#حدیث
🔹 امام باقر ع:
⭕️ از امام باقر (ع) سوال شد قائم شما کی خواهد آمد ؟ فرمودند: هنگامی که مرد ها مانند زنان و زنها شبیه مردان گردند و مردان به مردان و زنها به زنها اکتفا کنند، زنها بر زنها سوار شوند و شهادت های ناحق قبول و گواهی عادلان رد شود و مردم ریختن خون یکدیگر و عمل زنا و خوردن ربا را آسان شمارند
📚 بحار الانوار، ج ۱۳، ۹۶۱
____
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
⭕️ ایرج توتونچیان معاون اسبق وزیر اقتصاد و یکی از طراحان قانون عملیات بانکی بدون ربا:
🗯 بانک اسلامی یا «مؤسسه تأمین مالی اسلامی» در کشور نداریم و نظام بانکی ایران کاملاً ربوی است. برای مثال سود علیالحساب فقط با مقداری تغییر نام از سوی محللها فقهی شده است.
🔹بنده به این نتیجه رسیدهام که در قرآن و احادیث و روایات، بیش از حد کفایت، ابزار و قاعده داریم که یک اقتصاد اسلامی را طراحی کنیم و سند آن را هم پیدا کردیم که یکی از اقتصاددانان به نام که در مورد سیستمهای اقتصادی بحث کرده و معتقد بود پنج پایه وجود دارد که یک سیستم اقتصادی شکل بگیرد و ما هم در نوشتههای خودمان گفتیم در قرآن و احادیث این پنج ارکان و حتی بیشتر از آن را داریم لذا برای امثال بنده یقین حاصل شد که میتوان در این زمینهها قدم گذاشت لذا ما باید زمانی در بقیه زمینههایی که تحت عنوان اقتصاد اسلامی برای یک جامعه اسلامی مطرح است همانند بیمه و ... نیز ورود پیدا کنیم. البته باید اول مبانی این قضایا را طراحی میکردیم که به نظرم بانک پایه اصلی و همانند قلب یک اقتصاد است؛ البته بانکی که در آن بهره و ربا نباشد.
🔸ما برای اقتصاد اسلامی برخی از خصوصیات، قواعد و صفاتی قائل هستیم که وقتی بانک جزئی از اقتصاد است، بنابراین باید آن صفات اقتصاد اسلامی را به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر بانکداری اسلامی زیرمجموعه اقتصاد اسلامی است و هنگامیکه زیرمجموعه شد بنابراین باید آن صفات اقتصاد اسلامی را هم به همراه داشته باشد.
🔹رهایی انسان از هر قیدی غیر از قیود الهی یکی از این ویژگیها است؛ یعنی انسانی که کرامت وی حفظ شده است. در مقدمه قانون اساسی هم آمده که اقتصاد مملکت باید به گونهای طراحی شود که کرامت انسان و صیانت خانواده حفظ شود. ویژگی دیگر این است که استقلال وجود داشته باشد؛ یعنی وابستگی به دنیای دیگری که سنخیت زیادی با ما ندارند و میتوانیم از آنها مستقل باشیم وجود داشته باشد. در واقع باید روی پای خودمان بایستیم. سومین و مهمترین ویژگی در اقتصاد اسلامی، عدالت است. برای انسان، عدالت بسیار مهم است. اگر سه رکن عدالت، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه استقلال اقتصادی وجود داشته باشد، آنگاه کرامت انسانی را حفظ کردهایم
🔸ما برای کلام خدا ارزش بیشتری از برداشتهای مارکس و انگلس و آدام اسمیت قائل هستیم. اما به دلیل اینکه ما کارهای زیادی در حوزه اقتصاد اسلامی انجام ندادهایم که مورد توجه اقتصاددانان غربی هم قرار گیرد بنابراین اقتصاد اسلامی مغفول مانده است لذا امیدوار هستیم که قدمهای خوبی در این حوزه برداشته شود.
🔹اصولاً در ذهن هرکسی، بانک جایگاهی برای انضباط پولی جامعه است. در اقتصاد، یک بخش پولی و یک بخش واقعی وجود دارد. بخش واقعی همان بخش تولید است که اشتغال و ارزش افزوده ایجاد میکند. سیستم بانکداری ربوی فقط با بخش پولی سر و کار دارد؛ آنها عرضه پول را همانند عرضه کالا زیاد میکنند و انتظار دارند بهره پائین آمده و سرمایهگذاری بالا برود اما تجربه نشان داده که نرخ بهره نقشی در سرمایهگذاری ندارد چراکه تولیدکننده به قیمت تمام شده اضافه کرده و از مصرفکننده میگیرد. این را اقتصاددانان طراز اول آنها نیز قبول کردهاند. سادهترین کار در جامعه این است که به بخش پولی توجهی کنیم چون بسیار ساده میتوان پول چاپ کرد؛ کما اینکه این روزها هم با عملیات بازار باز و انتشار اوراق قرضه قصد دارند همین کار را در کشور ما انجام دهند چون مکانیسم راحتی است تا نقدینگی را از جامعه بیرون بکشند.
🔸اساساً معتقدم بانک توانایی حمل بار سنگین عقود اسلامی را ندارد چراکه عقود مستقیماً با تولید سر و کار دارند و تولید به راحتی حرکت نمیکند. پول بسیار سیال است یعنی یک دلار یا یک تومان در طول سال بیش از یک بار میچرخد اما تولید در طول سال چقدر میچرخد؟ موضوع مهمی که در اقتصاد وجود دارد موضوع انباره و روانه است. نظام سرمایهداری به انباره و عرضه پول و اقتصاد اسلامی به روانه توجه دارد. اقتصاد اسلامی معتقد است که میخواهیم پول را به سرمایه و برکت تبدیل کنیم. سنت اسلامی این است که برکت از حرکت به وجود میآید.
🔗مشروح مصاحبه با خبرگزاری ایکنا:
http://ydac.ir/qekdp
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
✍ دردنامه نهضتی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی
📸 شاید فعالیت چشمگیر آقایان بانکی همین باشد که تا هفته بانکداری آغاز میشود خیل پیامهای تبریکشان را پشت سر هم ردیف کنند.
▫️یا با مصاحبههای تکراری اساتید اقتصاددان و افراد اقتصادخوان پیرامون بانکداری بدون ربا مواجه شویم.
و نهایت در سه،چهار گوشه و کنار کشور, امام جمعه دلسوزی فریاد بزند ولله بانکداری ما بدون ربا و اسلامی نیست
البته چند کلامی هم دولتیهای خوشخواب به رسم جمعههای بیخبری، مهمانمان کنند.
و بایدها پشت بایدها ردیف شود.
⁉️واقعا چه کسی باید مشکل ربا را در جامعه حل کند؟
▫️اما نکته جالب بنظر من اینجاست؛
هر سال به مناسب تصویب قانون بانکداری بدون ربا در دهم شهریور سال ۱۳۶۲؛ هفته بانکداری اسلامی اعلام میشود. در حالی که سال ۱۳۶۳، زمانی که قانون اجرا شد. شورای پول و اعتبار طی مصوبهای به بانکها اجازه داد تا نرخ سود سپرده را بصورت علی الحساب اعلام کنند.
حتما باید بدانید که تعیین نرخ سود با ماهیت قانون بانکداری بدون ربا در تضاد بود؛ چراکه این سود تضمین شده چیزی جز بهره و ربا نیست.
از همان اول با لفظ «علیالحساب» فرار از ایرادات، برای اسلام مالی نظام بانکداری شروع شد.
▫️در این ۳۶ سال با توسعه بانکداری، مشکلات اساسی و بیشتری حول نظام بانکداری شکل گرفته و (ربا و حرامخواری کم کم دارد شکل اجبار پیدا میکند) اما دریغ از یک تغییر کوچک.
دقیقا چه اتفاقی باید بیافتد تا باور کنید این ذات بانک است که مشکل دارد و خالی از ربا نیست.
چرا از همان سال ۱۳۶۳ که محرز شد نمیشود نظام بانک (این نظام برآمده از علوم انسانی غرب) را طبق قانون مصوب اداره کرد؛ اسلام اندیشان یک مدل جایگزین برای سیستم اقتصادی و مالیِ حکومت اسلامی ارائه نکردند یا حداقل تلاش نکردند که ارائه کنند؟ تا مردممان، معیشتمان، اقتصادمان امروز به این وضع نیافتد؟ مسئول این ۳۶ سال غفلت و اهمال چه کسانی هستند و امروز چه راهحلی برای جبران دارند؟!
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰پایان عصر کیمیاگری؛ پول، بانکداری و آینده اقتصادی جهان نوشتهی مروین کینگ استاد برجسته دانشکده اقتصاد لندن و رئیس بانک مرکزی انگلستان طی سال های۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی.
🔻این کتاب که آمیزه ای از تجربه ی مدیریت و دانش اقتصادی کینگ می باشد، با خوانشی متفاوت از رخدادهای جزء تاریخی و تحلیل زیربناییِ عملکردِ نهادهای مالی و ابزارهای پولی، به شیوه ای هنرمندانه به نگارش درآمده است تا ما را به پایان عصر شگفت انگیز اقتصاد جهانی باخبر کند.
🔺اگر از مواجهه با حقایق تکان دهنده کیمیاگری های بانکداری لذت می برید، خواندن این کتاب از منظر فردی که ۱۰ سال ریاست بانک مرکزی انگلیس را عهده دار بوده است شما را با پرسش های زیادی از ذات بحران زای علم اقتصاد و پاسخ های فراوانی از چالش های جهانی عصر حاضر روبرو خواهد کرد.
📚|#معرفی_کتاب
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
♦️«اسمش بده اما درآمدش خوبه»
🔔 در کشوری که بانکها با پسوندِ نچسبِ اسلامی «بهره» میگیرند چرا نباید دیجیکالا که سابقه نه چندان روشنی از فساد و احتکار هدفمند داره، رباخواری کنه؟
♨️ آنقدر آش شور شده که نیازی ندیده روال را جوری بچینه که اول کالا رو انتخاب کنید و بعد بگه با سودش چقدر باید پرداخت کنید بلکه رقم ربا را انتخاب میکنید بعد تعداد اقساط رو انتخاب میکنید و دیجیکالا خودکار به شما میگه که چقدر باید بهره پرداخت کنید و تمام! باید در برابر بیدروپیکری امور اجرایی مملکت نقطه گذاشت.
⚠️ اگر این مجلس از حالا مقدمات «انقلاب» در ساختارهای غلط اجرایی رو آماده نکنه، به دولت بعدی هم امیدی نخواهد بود.
✍️رضا صالحی
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ارتباط_معیشت_با_خدا
📽دریافت کلیپ با کیفیت FULL HD از آپارات 👈
m.aparat.com/v/BV9eP
💠معیشت امروز جامعه ایرانی و مردم جهان آلوده به ربای بانک و #قمار #بورس شده که ره آورد علم سکولار اقتصاد مدرن است،
💠#کدآمایی الگو معیشت ایرانی ، در زیر سایه پنج اصل قرآنی #بیع #تجارت #جوهره_ایمان #اقتصاد_فطرت_پایه و #تقوا ، میتواند معیشت مردم را سر و سامان داده و آن را به معیدت منتج کند.
#استاد_حسن_عباسی
#کلبه_کرامت جلسه ۵۱ در تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۲۹
عنوان جلسه:اقتصاد یا کدآمایی (۱)
کانال استاد حسن عباسی 👈
📡 @Hasanabbasi_ir
کانال جدال احسن 👈
📡 @jdale_ahsan
🔗| یوتیوب |اینستاگرام | توئیتر | سروش | ایتا | روبیکا
💠 محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی:
🗯 عملکرد بانکها عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است / عدهای با وام کلان بانک ها ثروتمند میشوند و عدهای نیز تورم و رکود حاصل از آن را متحمل میشوند
🔸محمد امینی رعیا در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: در گذشته تصور میشد که بانکها صرفاً واسطه وجوه هستند و پولی که به عنوان سپرده جذب میکنند را پس از کسر ذخایر، تسهیلات میدهند. اما اقتصاددانان در دیدگاه جدید پولی حدود ۷ سال است که به الگوی جدید خلق پول بانکها پی برده اند.
🔹مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی افزود: بر این اساس، بانکها برای تسهیلات دادن نیاز به جذب سپرده ندارند و لذا به صورت مستقیم برای این مهم اقدام میکنند. یعنی فردی که به بانک رجوع میکند تا وام بگیرد، بانک به او ۱۰۰ واحد وام میدهد که در سمت راست ترازنامه بانک به عنوان تسهیلات و در سمت چپ به عنوان سپرده شخص درج میشود. به این ترتیب، اتفاقاً علیت برعکس است و این تسهیلات است که سپرده ایجاد میکند. پس از ایجاد سپرده، بانک باید مراقبت کند که سپرده از حسابهای خودش خارج نشود و همزمان تلاش کند سپردههای موجود در دیگر بانکها را نیز جذب نماید. این کار برای این انجام میشود که حساب بانک نزد بانک مرکزی به اندازه کافی باشد.
🔸امینی رعیا گفت: مطابق با این الگو، بانک خلق کننده اصلی پول است چون همه تسهیلات را بانکها میدهند و هر تسهیلاتی که داده میشود هم تبدیل به سپرده میشود و مجموع سپردهها هم نقدینگی را تشکیل میدهد. در نتیجه بانک با پرداخت تسهیلات، خلق پول میکند و نقدینگی را افزایش میدهد. متناسب با این اقدام، شرکت داری، خرید ارز، ملک داری و سایر اتفاقاتی که در سمت راست ترازنامه بانک یعنی بخش داراییهای بانک رخ میدهد هم خلق پول است. بر این اساس بانک دیگر یک بنگاه اقتصادی صرف نیست بلکه نهادی است که با مجوز حاکمیت و بانک مرکزی امکان خلق پول و افزایش نقدینگی دارد. چنین نهادی دارای یک قدرت در اقتصاد است و با حکمرانی پول، میتواند در جامعه جهت دهی ایجاد کند. با چنین قدرتی، در صورتی که بانک برخلاف اهداف و منافع ملی عمل کند، به زیان عموم جامعه خواهد بود. مثلاً اگر بانک تسهیلاتی بدهد که در بخش مولد هزینه نشود و در فعالیتهای غیرمولد به کار گرفته شود، زیان آن را مردم خواهند داد. چرا که تسهیلات دهی همان خلق پول بانک است که باعث افزایش نقدینگی میشود و اگر این افزایش نقدینگی به تولید منجر نشود، تورم زا خواهد بود و ضررش را همه مردم میدهند.
🔹این پژوهشگر بانکی گفت: در نتیجه میتوان گفت که عملکرد بانکها عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است و در صورتی که از قدرت خلق پول درست استفاده نکنند، سودش را خودشان و سوداگران میبرند اما ضررش را همه مردم میدهند. به همین دلیل باید نظارت هوشمندانه و عمومی بر عملکرد بانکها وجود داشته باشد و آنها در راستای اهداف کلان کشور حرکت کنند. در صورتی که در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد؛ خلق پول بی ضابطه توسط عمده بانکهای کشور انجام میشود و هیچ پاسخگویی نسبت به آن وجود ندارد و نظارت درستی هم انجام نمیشود. همین باعث شده تورم، رکود و شکاف طبقاتی به وجود بیاید؛ عدهای با تسهیلات کلان که از بانکها میگیرند ثروتمند میشوند و عدهای نیز تورم و رکود حاصل از این اقدام بر آنها تحمیل میشود.
🔸وی در پایان تصریح کرد: تنها در یک مورد در یکی از بانکها، در یک شب به یک نفر ۲,۰۰۰ میلیارد تومان وام داده شد که هیچوقت هم پس داده نشد؛ خب این یعنی بانک با قدرتی که داشته برای یک نفر خلق پول کرده و تسهیلات داده و او مشخص نیست پول را صرف چه کاری کرده و آن را پس هم نداده است. یا در یک بانک دیگر، بیش از ۴۰ فقره معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار یک سری شرکتهای خاص برخلاف قواعد تسهیلات کلان بانک مرکزی قرار گرفته است که وضعیت آن مشخص نیست.
مشروح گفتگو:
http://ydac.ir/4gk7t
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
💢صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد: ارادهای برای حفظ ارزش پول ملی نیست
🔶 تقویت پول ملی امکان پذیر است اما الان متاسفانه اراده ای نیست. بانک مرکزی باید برای تقویت پول ملی و کاهش قیمت ارز، عملکرد صرافیها را محدود کند و ارز آزاد را غیرقانونی اعلام کند تا قیمت ارز به قیمت واقعی ۴۸۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان برسد.
🔷 برای کاهش قیمت دلار باید با سازوکارهای ویژه ای، صادر کنندهها را ملزم کرد که تمام منابع ارز حاصل از صادرات را به کشور باز گردانند. در غیر این صورت اگر قرار باشد مثل حالا ۲۷ میلیارد دلار ارز خارج از کشور باشد، قیمت ارز پایین نخواهد آمد.
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
3️⃣2️⃣ چرا رهبری و مراجع درباره بانکها فتوا نمیدهند تا همه چیز تمام شود؟
💬|#سوالات_متداول
✅ گاهی وقتها یک غده سرطانی در نقطه حساسی از بدن قرار میگیرد و پزشکان میگویند خارج کردن آن با خطر مرگ یا فلج شدن همراه است. در جامعه نیز بعضی مشکلات آنقدر رشد کردهاند که دیگر به این سادگیها نمیتوان آنها را حل و فصل کرد. نمونه واضحش هم بانک و بانکداریست.
▪️همه مردم(فارغ از دلیل آن) میدانند که این سیستم مشکل دارد. همه میدانیم که جامعه امروز ما مصداق این حدیث رسول الله است که میفرماید: «روزگاری بر مردم پیش آید که همه رباخوار شوند، اگر کسی رباخواری نکند غبارش بدو رسد» و قبول داریم که گرفتار ربا هستیم.
▫️امام خامنهای و مراجع تقلید هم این مورد را میدانند که جامعه گرفتار ربا است. و امام خامنهای بیش از 17 بار به صورت مشخص به ربا و ریشههای ساختاری آن برای حل موضوع اشاره و تاکید کردهاند و از مسئولین این مورد را مطالبه کردهاند و همچنین مراجع نه یکبار بلکه بیش از 110 بار فتوا دادهاند[1]، اما هیچ چیز تمام نشد!
▪️اما بنا به سنت الهی در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد تا زمانی که مردم خودشان تصمیم نگیرند که سیستمی را کنار بگذارند کاری از دست مراجع برنمیآید، نمونه آن را میتوان زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) دانست که چون مردم نخواستند از حضرت تبعیت کنند، فرمان حضرت بر روی زمین ماند. اکنون هم اگر پیگیر مباحث امام خامنهای باشید خواهید دید که فرمانها و فتاوی فعلی ایشان در موضوعات مختلف بر زمین مانده و اجرا نشده است.
▫️پس اینطور میتوان نتیجه گرفت که امام جامعه و مراجع تقلید هم میدانند که وضع ربا در کشور چیست و هم میخواهند که ربا برچیده شود، تنها منتظر ما مردم هستند تا گردشان جمع شویم و ربا را بزداییم.
▪️امام خامنهای در ۴ سطح کشور را اداره میکند: استراتژیکی، عملیاتی، تاکتیکی و تکنیکی؛
🔻در سطح استراتژیک، به عنوان مثال، آن صحبتشان با خبرگان مطرح میشود که در ۱۷ شهریور سال ۹۰ به آنها گفتند بروید درباره مسائل جدید بانکداری بدون ربا، کرسی آزاداندیشی برگزار کنید. این تحولخواهی و دستور به تغییر سیستم و جنبش نرم افزاری در سطح استراتژیک مطرح میشود؛ اما هر چه به سطوح پایینتر میرویم، طرح ریزی کوتاهمدتتر و خُردتر میشود.
🔻در سطح تکنیکی، ایشان عملیات فعلی بانکداری را در صورت تطابق با شرع، بدون اشکال میدانند، چرا که باید امورات فعلی جامعه بگذرد. اگر در حال حاضر بخواهیم ناگهانی سیستم بانکی را تغییر دهیم، جامعه دچار شوک میشود. مشکل فعلی ما، مشکل تولید ادبیات جایگزین نیست. ادبیاتش تولید شده است، بلکه مشکل در عرصه سازی است، یعنی جامعه ظرفیت لازم برای چنین شوکی را ندارد. پس رهبری گام به گام و در بلندمدت سعی میکنند مردم خودشان متوجه شوند که سیستم بانکداری موجود به ضرر آنها و یک نظام طاغوتی است تا خود مردم از این سیستم قطع امید کنند. اینجاست که مردمی بودن حکومت ولایی معلوم میشود.
1️⃣ر.ک به مجموعه هفت جلدی «تاریخ جنگ با خدا» نشر نهضت.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔸با ساختارهای الگوگرفته از جامعۀ غربی نمیشود عدالت را اجرا کرد
🔸تمدن لیبرالی مبتنی بر امساک است؛ تمدن اسلامی مبتنی بر انفاق
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۷)
🔻 چه میشود که انسان سقوط میکند؟ شُحّ نفس و امساک؛ یعنی انسانی که همهچیزخواه است، ضرورتِ گذشتن از برخی دوستداشتنیها برای رسیدن به دوستداشتنیهای بیشتر را فراموش میکند و میخواهد همین چیزهای اولیهای که دارد، نگه دارد، لذا با خدا تجارت نمیکند و این آغاز سقوط است.
🔻 چرا تمدن غرب در حال فروپاشی است؟ چرا تمدن مارکسیستی فروریخت؟ این دو تمدن، مبتنی بر امساک هستند و دو راه حل غلط برای امساک ارائه دادند ولی تمدن اصیل اسلامی، مبتنی بر انفاق است.
🔻 جامعهای که جمعکردن، حفظکردن و پرداختنکردن را وقیح نداند، نابود خواهد شد. وقتی اینطور باشد کسی که داراتر است، سوارِ دیگران خواهد شد.
🔻 تمدن لیبرالی غرب، مبتنی بر جمعکردن و امساک است و قوانینش هم برای این است که این جمعکردن را تسهیل کند. قانون در غرب برای ایجاد نظم در جامعۀ وحوشی است که در حال تنازع بقاء هستند.
🔻 ما داریم بهسوی تمدن اسلامی حرکت میکنیم، این تمدن، قوانینش مبتنی بر انواع امساک (حرص، بخل و شحّ نفس) نیست، بلکه مبتنی بر انواع پرداخت (زکات، صدقه، قرضالحسنه، مواسات، ایثار و...) است که همۀ اینها را تحت عنوان «انفاق» قرار میدهیم.
🔻 با ساختارهای الگوبرداریشده از جامعۀ سراسر ظلم غربی، نمیشود عدالت را اجرا کرد؛ یعنی همین ساختارهای حاکم بر جامعه، مثل نظام اقتصادی، نظام پولی و بانکی و نظام حقوق خانواده. باید دید کدامیک از اینها، ما را به سمت شحّ نفس و بخل، هُل میدهد و کدام ساختار به ما کمک میکند که اهل پرداخت باشیم؟
👤علیرضا پناهیان
🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۵
👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم
📎 Panahian.ir/post/6490
@Panahian_ir