eitaa logo
نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
1.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
537 ویدیو
18 فایل
نهضت را در سروش، ایتا، بله، آپارات، اینستاگرام و توییتر با شناسه @reba_ir دنبال کنید. Reba.ir Aparat.com/reba_ir Instagram.com/reba_ir گروه بحث: yon.ir/tlgrmr yon.ir/srush نحوه تماس: @reba_info info@reba.ir 021-77417641
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۱ • «مالکیت خصوصی» که در غرب مطرح شده است اصلاً معادل مالکیت در اسلام نیست که اگر بود آن‌ها زکاتی که صاحبان اموال بسیار می‌بایست بپردازند را به رسمیت می‌شناختند. • در اینجا ما نگاه مکتب توحیدی با دو مکتب مادی و غیرتوحیدیِ «لیبرالیسم و سوسیالیسم» را در موضوع مالکیت، اجمالاً مقایسه کرده‌ایم. • حالا اگر علوی بروجردی، طرفدار دیدگاه سوسیالیسم بود احتمالاً اینگونه اقتصاد اسلامی را زیر سوال می‌برد: «ما در اسلام، مالکیت محدود افراد به رسمیت شناخته شده و عُقلا(سوسیالیست‌ها!) هم معتقدند مالکیت انسان، نامحدود نیست. این موضوع را اسلام پذیرفته چون عقلائی بوده؛ پس ما اسلام را به عنوان یک مکتب اقتصادی مستقل جدای از سوسیالیسم و سرمایه‌داری، قبول نداریم!» ✅ @e_zakat _____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۲ • آیا جهان‌بینی و اعتقاد به توحید یا شرک، در تعیین رفتار اقتصادی_اجتماعی مردم نقشی ندارد؟ چگونه کفار به #رباخواری معتقد بودند و اموال مردم را به ناحق می‌خوردند؟ چگونه مؤمنین متدین به آیین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بر خلاف مشرکین، اهل پرداخت #زکات بودند؟ • اقتصاد متعارف که در دانشگاه‌ها تدریس می شود، با توجیهاتی نظیر «ارزش زمانی پول»[۱] ربا را به رسمیت می‌شناسد. از اباحه‌گرایی[۲] (که نامش را آزادی می گذارند) مالکیت اختصاصی[۳] را نتیجه می‌گیرد و اینگونه از «حق خدا و مردم» (زکات) در اموال اغنیا صرف نظر می‌کند. آیا این‌ها غیرقابل خدشه است؟ عُقلائی و علمی است؟؟ [۱]Time Value Of Money [۲]Liberalism [۳]Privet Ownership ✅ @e_zakat _________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۳ • عُقلا، «شرک و الحاد»، «مادی‌گرایی»، «انکار آخرت»، «اصالت لذت و فایده»، «خودخواهی»، «رباخواری و کارکردن پول»، «مالکیت استقلالی افراد در نسبت با خدا»، «انکار زکات» ... را نمی‌پذیرند. • مواردی که برشمردیم، همان اصول موضوعه #اقتصاد_بازار_آزاد (اقتصاد متعارف) می‌باشد که سیره‌ی عُقلا آن‌ها را قبول ندارد. • علوی بروجردی با نفی اقتصاد اسلامی، در واقع می‌خواهد عرصه را برای کارشناسان سکولار باز کند. ✅ @e_zakat _________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۴ • #آیه ۸ و ۹ سوره الرحمن: «أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ» #تورم چیست؟ هنگامی که یکای اندازه‌گیری(میزان) تقلیل داده می‌شود، آنچه با آن یکا مورد سنجش قرار می‌گیرد، متورم می‌شود. • به لطف امکان خلق پول برای بانک امروز، به کمک این نهاد با هدف دستبرد از ثروت پولی عموم مردم، نقدینگی(پول) را متورم می‌کنند. خداوند در قرآن کریم به رعایت «میزان»، امر کرده است که اگر اقتصاد اسلامی را برای اداره کشور مبنا قرار داده بودیم، هرگز تورم نداشتیم. • #رشد_اقتصادی را چنانچه هم‌معنی «نماء رزق»، درنظر بگیریم طبق #روایت حضرت فاطمه(س) خداوند زکات را برای رشد روزی قرار داده است. لذا از منظر اسلام، از نتایج آوردن زکات توسط اغنیای جامعه، رشد و رونق اقتصادی است. ✅ @e_zakat _________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
‍ 5⃣2⃣ آیا سود بانک‌ها رباست؟! 💬 ✅ در تبیین موضوع باید گفت؛ ربا در حال حاضر دو نوع اصلی دارد. ربای بانکی و ربای بازاری. ربای بازاری را همه مراجع حرام اعلام کرده‌اند. اینکه معاملات بانکی، با عقود اسلامی حلال می‌شود. چیزی شبیه دروغ مصلحتی است. ▫️اما ربای بانکی! از لحاظ علمی سازوکار ربوی بودن «نهاد بانک» آشکار شده است. مهم‌ترین و مخرب‌ترین ظلم و ربای بانک چیزی به نام خلق پول است که ریشه در علم اقتصاد دارد. این خلق پول علت اصلی تورم و کاهش مداوم ارز ریال است. ▪️در نتیجه آن بانک‌ها مجبورند سود بدهند و سود بگیرند؛ و وقتی پای سود وسط آمد؛ مجبورند وام‌ها را به شما با سود بدهند که بتوانند یک درصد ناچیزی از این وام با بهره پایین که از شما گرفتند به صاحب حساب به عنوان سود بدهند! مثلا اگر پدری 50 میلیون را در بانک بگذارد که سود %20 را هر ماه خرج خانه کند. بانک آن پول را با سود 120 درصد به پسر آن پدر می‌دهد که برود و خانه بخرد. وام خانه (یعنی %100) برای خود بانک سودآوری دارد. در عمل هم می‌دانیم که این اتفاق به وفور در اطراف ما درحال رخ دادن است. گرچه مراجع گفته‌اند که دیرکرد حرام و عین ربا است؛ اما می‌بینیم که سود بانکی هم ظلم آشکاری به خودمان است. 🔗 منبع: http://book.reba.ir/443 ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
#ربا_طنز ▪️کاریکاتور 📸 به وقت تأمل در عکس _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📃شکایت : خیانت در امانت جهت شکایت از خلق پول بانکی و کاهش ارزش ریال، یک #طومار تهیه شده که با امضای شما ، در مجلس و قوۀ قضائیه پیگیری خواهد شد. 📝لطفا طومار را امضا بفرمائید https://www.karzar.net/gold-value 🔍طبق ماده یک بند ب از قانون پولی و بانکی کشور (با آخرین تغییرات در ۱۳۹۹/۰۲/۱۰) ارزش هر ریال باید معادل ۰.۰۱ گرم طلای خالص باشد. براساس این قانون، هر کیلوگرم #طلای_خالص باید ده هزار تومان باشد. ما خواستار جبران خسارت و توقف رویۀ مذکور هستیم. 🏅لطفا طومار را امضا بفرمائید https://www.karzar.net/gold-value @MataNevesht _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
بروزرسانی جدید تلگرام: مدیران ناشناس گروه • در قسمت اختیارات مدیر، گزینه «ناشناس ماندن» را فعال کنید تا به مدیران اجازه دهید از طرف گروه پیام ارسال کنند و در فهرست اعضا پنهان شوند. نظرات کانال • در کانال‌هایی که دارای گروه بحث هستند، برای پست‌ها نظر بنویسید. • از طریق گفتگوی پاسخ‌های جدید (در صورتی که عضو گروه یکدرصد اگر مدیران ایتا به فکر خلاقیت و افزودن آپدیت کاربردی باشن! از ما حمایت از مسئولین ....
‏مهمانان روز چهارم موکب اشتغال: (سه شنبه ۱۵ مهرماه): استاد حسن عباسی دکتر سید احسان خاندوزی دکتر روح الله ایزدخواه 👈ساعت ۱۷ الی ۱۸ ✅راه کربلا بسته است،اما راه عاشورائیان برای خدمت رسانی به مردم کماکان باز است... ‎#موکب_اشتغال_محرومان @karimi_beyranvand
✅ فرق بین اقتصاد مردمی با انواع اقتصادهای غیر مردمی، در امکانِ تولید پول است. مردم نمی‌توانند پول چاپ یا خلق کنند، اما دولت‌ها یا بانک‌ها هر جا لازم دیدند پول چاپ یا خلق می‌کنند. 💵 تا وقتی پول در اقتصاد نقش مرکزی دارد، هیچ وقت اقتصاد مردمی شکل نمی‌گیرد. باید نقش و جایگاه پول در اقتصاد مهار شده و کاهش یابد تا امکان تحقق اقتصاد مردمی ایجاد شود. 💬 استاد حسن عباسی در موکب اشتغال محرومان - ۱۵ مهر ۹۹ استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
▪️پرفسور سبحانی (دانشگاه تهران): بورس وارد حالت قمار بازی شده! ▪️ محسن رنانی (دانشگاه اصفهان): کلاس قماربازی ملی! ▪️روزنامه هاآرتص (اسرائیل): شورشی بزرگتر از آبان 96 محتمل است! ▪️موسوی لارگانی (هیئت رئیه مجلس): 1.5 تریلیون در بورس پودر شد! ▪️ نامه چهاروزیر به روحانی (1392):‌ 180 هزارمیلیارد را از دست دادیم! ▪️وزیر اقتصاد: تا پایان سال برای بورس برنامه مشخصی داریم! (بعدش ؟!) ♨️ اگر میخواهید سرمایه‌تان در بورس از دست نرود مطالب این کانال را دنبال کنید! ________ 🚨پویش مبارزه با قمار سازمان‌یافته 🎲 @Qomar_ir
🔴 انواع سوپرپارادیم و روش معیشت 🔻به طور کلی دو سوپرپارادیم (ابروادی) اصلی وجود دارد: ▪️خداگرایی (تئوئیسم): در این ابروادی، با توجه به قاعده مرکز پیرامون، خدا در مرکز و همه چیز در پیرامون تعریف می شود. در اقتصاد با توجه به این سوپرپارادیم دو روش معیشت تعریف می شود: 1️⃣ کدآمایی: کلمه «کدآمایی» از دو کلمه «کد» و «آما» تشکیل شده است.کد به معنای محل زیست و آما از آمایش می آید به معنای آماده کردن، آراستن می باشد. علم کدآمایی، علم آماده کردن جمعیت، زمین، کشاورزی، صنعت و ... برای تسهیل زندگی کل جامعه است البته علم اداره کردن جامعه با منابع همان جامعه. مثلا در این روش معیشت در سطح خانواده یک کدبانو در منزل باید تلاش کند تا با امکانات محدود منزل با تدبیر و مدیریت اقتصاد خانواده را اداره کند با اقداماتی مانند تولیدات خانگی و... یا در سطح روستا یک کدخدا با منابع انسانی و منابع مالی و .. جامعه را اداره میکند. 2️⃣ بیع: مبایعه کردن به معنای معامله کردن است.هر انسانی توانایی های خود را در عرصه خرید و فروش می فروشد، و مومنین با خدا معامله می کنند (مال و نفسشان را به خدا می فروشند) در این نوع نگاه به اقتصاد مفاهیمی چون خمس، زکات، صدقه، قرض الحسنه و... مطرح است. در این نگاه اقتصادی مالکیت درجه دو می باشد. ▪️بشرگرایی (امانیسم): در این ابروادی، با توجه به قاعده مرکز پیرامون، بشر در مرکز و همه چیز در پیرامون تعریف می شود.در اقتصاد با توجه به این سوپرپارادیم یک روش معیشت تعریف می شود: ➕ اکونومی: این روش معیشت برپایه اصالت سود پایه ریزی شده است و اندیشمندان مشهوری مانند آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل در این زمینه قلم فرسایی و نظریه پردازی کرده اند.در این نگاه انسان ها مرچنت (سوداگر) هستند و شبانه روز برای کسب سود بیشتر تلاش می کنند.در جامعه ما به دلیل اینکه اقتصادخوان ها نظریات اندیشمندان غربی را می خوانند و در کشور پیاده می کنند در حال حاضر این نگاه غالب است.در این نگاه اقتصادی مالکیت درجه یک می باشد. ✅ نتیجه: برای حل مشکلات اقتصادی موجود و رسیدن به مدل اقتصادی مطلوب که همان بیع می‌باشد اول باید پارادیم شیفت از اکونومی به کدامایی و سپس به بیع صورت بگیرد که این امر هم زمان بر است و هم نیازمند همکاری مردم و مسئولین می باشد.مردم باید از مصرف گرایی دست بکشند و با صرفه جویی و تدبیر از منابع استفاده کنند و مسئولین هم باید به جای نگاه به خارج نگاهشان به امکانات داخلی باشد. ✍️ ارسالی شما / ایراندخت _____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
💢انتقاد جدى پاپ از نظـام سرمــایــــه ‌‎داری ✍️ يــورونيـــوز نوشت: پاپ فرانسیس در سخنانى اعلام كرده همه‌گیری کرونا ثابت کرده است: 🔻نظریه‌های جادویی سرمایه‌داری بازار شکست خورده‌اند 🔹شکنندگی سیستم‌های جهانی در برابر همه‌گیری نشان داده است که: ⬅️ همه چیز با آزادی بازار حل نمی‌شود و سیستم اقتصــاد جهانـی فقیران را در حاشیه نگه می‌دارد در حالی که تعداد معدودی را غنی می‌کند ⬅️باید نهادهای سیاسی و اقتصادی فعلی اصلاح شوند تا نیازهای قانونی افرادی که از کرونا بیشتر آسیب دیده‌اند را برطرف کند ⬅️ همچنین پاپ فرانسیس مفهوم حق مطلق مالکیت را برای افراد رد کرد و در عوض بر هدف اجتماعی و منافع مشترک تأکید کرد. 🌐 اخبار استراتژیک 📡 @StrategicNews_ir
✨مشغول مطالعه‌ جزوه‌ای از مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی با عنوان "پول رایج جهانی و احیای پول اسلامی" هستم. جملاتی طلایی دارند که برایتان نقل می‌کنم تا در انتها نکته‌ای بیان کنم. ▫️@syjebraily 🔸"وقتی کارشناس بانک در توجیه بهره می‌گوید سپرده مردم پیش ما امانت است و باید به اندازه تورم به سپرده‌ها سود بدهیم، چرا این حرف را در مورد اسکناس‌هایی که دست مردم است و حکومت ثبات قیمت آن را با دو امضا ضمانت کرده، نمی‌زنند؟... آیا امضای رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای نقاشی روی پول است یا جنبه تضمین ارزش و اعتبار پول را دارد؟" 🔹"پول متغیر(یعنی پولی که ارزش آن تغییر می‌کند) به معنی گذاشتن مردم روی ترازو و خالی شدن [جیب] ضعیف در غنی و تشدید تضاد طبقاتی است... در پول رایج جهانی که قانون بانکداری بدون ربا مبتنی بر آن است، از محرومِ مقروض گرفته می‌شود و به مرفه متمکن داده می‌شود". 🔸"طبق نظر امام خمینی(ره) که فرمود "پول در اسلام کار نمی‌کند، کاری کنید پول کار نکند"، باید از پول رایج جهانی که لحظه‌ای از ربا و کار کردن خلاصی ندارد، اجتناب کرد". 🔹"حل مشکل ربا در گرو اصلاح پول رایج جهانی است. رسول گرامی اسلام اول پول خود را کالایی کرده و سپس ربا را محکوم نمودند. منظور از اصلاح پول، کالایی کردن آن به تاسی از رسول گرامی اسلام است". 🔸"با پول اعتباری، اصل فَلَكُم رُءوسُ أَموالِكُم لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ(سرمایه‌های شما ازآن شماست[اصل سرمایه، بدون سود]؛ ن ستم می‌کنید، نه ستم بر شما وارد می‌شود) به امر دیگری تبدیل می‌شود و آن "اما تَظلمون و اما تُظلمون" است، یعنی انسان بین محذور بهره دادن و بهره ندادن قرار می‌گیرد. اگر بهره گرفته نشود، به قرض دهنده به دلیل تورم ظلم شده، و اگر بهره گرفته شود، به قرض گیرنده ظلم شده، زیرا قرض گیرنده می‌گوید از تورم چه سودی برده که غرامت بپردازد!" 🔹"پول معادل کالایی، نظام دائم التعادل، مقاوم، تضمینی، عقلایی، فقهی، فقهایی و غیر ذهنی است". 🔺"با اصلاح پول، ربا و مسائل دیگر خودبخود حل می‌شود". 🖊حال شما این "ذهن و اندیشه فعال و کارآمد" را که در اوج عقلانیت و تدقیق عالمانه در مسئله روز، اصول و مبانی را از اسلام گرفته و بلای ویرانگر اقتصاد جهان و ایران را آسیب‌شناسی می‌کند و نسخه ارائه می‌دهد، مقایسه کنید با آن روحانی محترمی که جلوی دوربین یک نشریه نئولیبرال می‌نشیند و فریاد می‌زند که اقتصاد اسلامی نداریم، تا فرمایشاتش دستاویزی شود برای دمیدن در سکولاریسم و زدن ریشه تفقه اقتصادی در دین و در نتیجه تحمیل ذهنیات پوچ و باطل امثال میلتون فریدمن به اقتصاد ما. _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت الاسلام و المسلمین استاد مسعود عالی: مال حرام از دست شیطان به انسان میرسد و با خود قساوت و کفر میاورد. حتی اگر علامه محدث قمی هم باشید بانک ها میتوانند شما را از فیض بندگی محروم کنند... #جنود_شیطان _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
6️⃣2️⃣ آیا وام بالای چهار درصد حرام است؟ 💬| ✅ اگر شما هم فقط به دنبال این هستید که راحت‌ترین احکام را بشنوید، عموم مراجع می‌گویند اگرطبق قوانین باشد ایرادی ندارد. به شرط اینکه طبق همان قراردادی که با بانک کرده‌اید عمل کنید؛ اما اگر جواب واقعی را بخواهید؛ نه! خودتان وضع را ببینید. ▪️داد همگان درباره خلاف‌کاری بانک‌ها که ترکیبی از ربا، دروغ، رانت‌خواری، بنگاه‌داری و پارتی‌بازی است، بلند شده است. اگر ما هم به دنبال رفاه خودمان باشیم، و نخواهیم سختی تحمل کنیم و چیزی را که هم دل و هم عقلمان می‌گوید بد است کنار بگذاریم، فرقمان با مردم کوفه چیست؟! ▫️طبق نظر مراجع، سود بانکها اگر مطابق عقود شرعی باشد ربا نیست اما اگر خلاف عقود شرعی باشد، ربا است. در حال حاضر می‌بینیم بسیاری از فعالیت‌های تولیدی کشور خوابیده و تعطیل است. در چنین شرایطی بسیار جای تعجب است که سودهای بانکی رونق دارد. اگر واقعاً این سودها طبق عقود و موازین شرعی است و واقعاً به شکلهای مشارکت یا مضاربه یا سایر عقود، در راستای یک کار تولیدی به کار گرفته می‌شوند، پس باید به تبعِ تعطیلی فعالیت‌های تولیدی، سود بانکها هم تعطیل شود، اما می‌بینیم اینگونه نیست. ▪️پس بانک‌ها در عمل طبق این عقود عمل نمی‌کنند و علت مبارزه هم همین است. برای آشنایی با دیگر جزئیات به پاسخ‌های ما در ذیل سؤالات دیگر مراجعه کنید. ▫️این واقعیتی است که هر انسانی درک می‌کند و در حال حاضر نیز عموم جامعه و عموم مراجع عظام تقلید هم نسبت به این وضعیت موضع گرفته‌اند و می‌دانند که سود بانکها ربوی است. وضعیت امروز بانکها با وضعیت بیست یا سی سال گذشته قابل مقایسه نیست. آن مواقع –که شاید عمده استفتائات و رساله‌ها به آن زمان‌ها مربوط است– ممکن بود واقعاً عقود شرعی را در بانک‌ها پیدا کرد اما الآن وضعیت کاملاً تغییر کرده و کمتر کسی است که نداند سیستم وام دادن بانکها چیزی جز سفته بازی نیست. ▪️البته قشری هم هستند که منکر این ربای بانک‌ها باشند. این مدافعان ربا ـ که عمدتاً یا مقام اجرایی در سیستم دارند و منفعتشان به بقای بانکها وابسته است و یا مقام دانشگاهی دارند که آبرویشان در تدریس و تعلیم تئوری‌های بانکداری، به بقای بانکها وابسته است ـ ربوی بودن سیستم را منکر می‌شوند. برخی‌هایشان در سیستم رسانه‌ای هم دست دارند لذا می‌توانند بر ذهن مردم تأثیر بگذارند. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
#حدیث 🔹 رسول الله (ص): ⭕️ خداوند، نماز پنج نفر را قبول نمی کند: بنده ای که از صاحب خود فرار کند، زنی که شوهرش از وی راضی نباشد، شراب خوار، عاق والدین و ربا خوار 📚 مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص ۳۳۲ ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📸📖|#برگی_از_کتاب 🎬#برش_پنجم 🔸آیا با وجود خلق پول و نابودی پول در بانک، امکان تحقق قرض حلال وجود دارد؟ در این سازوکار مهم ترین شرط برای حلیت قرض، رعایت نمی شود. بانک از محل قدرت پرداخت عموم، وام میدهد درحالی که رضایت آن ها جلب نشده است. حتی اگر بازپرداخت آن را به عموم برگردانیم دلیلی بر درستی این کار نیست. فلذا امکان تحقق قرض حلال در سیستم بانکداری وجود ندارد چرا که لزوما مبلغ وام پرداختی، از راه دزدی به دست می آید. 🔹در مدل پول درون زا از آنجایی که پول درون زا است هر بانکی به دلیل برخورداری از نقش و جایگاه ویژه، این قدرت را دارد که مستقل از پایه پولی، نقدینگی را توسعه دهد. هرگونه پرداخت سپرده از سوی بانک به عوامل غیر بانکی، دقیقا همان خلق سپرده است. 🔸موریس آله(برنده جایزه نوبل اقتصاد) می نویسد: خلق امروزین پول از هیچ توسط سیستم بانکی شبیه جعل اسکناس توسط جاعلان است. به بیان ملموس، این کار همان نتایج جعل پول توسط جاعلان را در پی دارد. تنها تفاوت آن، در افرادی است که از این فرآیند منتفع می شوند. 📚#پارادوکس 📎دریافت از کتابخانه: http://ydac.ir/xgo4z ___ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
🔰متاسفانه از اول انقلاب محکم جلوی ربا ایستادگی نکردیم 🔷حجت‌الاسلام والمسلیمن رفیعی، استاد حوزه علمیه طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: متأسفانه از اول انقلاب محکم جلوی ربا ایستادگی نکردیم، درحالیکه ربا جنگ با خداست و هیچ توجیهی ندارد. رسول گرامی اسلامی در جامعه‌ای مبعوث شدند که در قرآن کریم چهار مرتبه به‌عنوان جامعه جاهلی معرفی‌شده به‌گونه‌ای که غرق در قمار، فحشا، ربا، زنده‌به‌گور کردن دختران و… بودند. 🔶سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: اصلاح اجتماعی امری ضروری است چراکه انسان یک موجود اجتماعی است و اصلاح جامعه منوط به اصلاح افراد است و حقوق همسایه، حق محیط‌زیست …. باید به‌درستی اجرا شود و اصلاح جامعه در حقیقت جامعه بدون منکر است. 🔷رفیعی در ادامه گفت: ایجاد کانون فکری در مساجد توسط رسول خدا برای کارکرد فرهنگی در جامعه یک امر بسیار مهم بود که باید الگو گیری کنیم و در جامعه امروزی به آن‌ها بپردازیم. متأسفانه امروزه کارکرد مساجد محدود شده است درحالی‌که مساجد می‌تواند کانون بسیاری از امور اجتماعی، فرهنگی و دینی و… شود. 🔶رفیعی تأکید کرد: شایسته‌سالاری در مکتب رسول خدا یکی دیگر از اقدامات رسول خدا بود و برای داشتن یک جامعه سالم باید تمامی ارکان درست باشد چراکه جامعه دینی همانند یک پازل است و باید تمامی ارکان یک جامعه دینی باشد. 🔷وی افزود: یک مصلح اجتماعی و دعوت‌کننده به‌حق زمانی موفق می‌شود که سخنان خودش با عملکردش مطابق باشد و عمده‌ترین و مهم‌ترین چیزی که رسول خدا را در جامعه جاهلی موفق نمود، عینیت عملکرد خودش با سخنانش بود و این باید الگویی برای مسئولین باشد و دوگانگی بین گفتار و عمل بین مردم تضاد ایجاد می‌کند و مردم را به دین بدبین خواهد کرد. 🔶رفیعی در پایان گفت: در چهل سال بعد از انقلاب هیچ‌وقت شرایط سخت امروز را نداشتیم و بیماری کرونا ازیک‌طرف و این گرانی، اختلاس‌ها، بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌ها و…. از طرف دیگر باعث شده است مسئولین در یک آزمون بسیار سخت قرار بگیرند و تک‌تک ما مسئول هستیم که خدای‌ ناکرده به اعتقادات جوانان خدشه وارد نشود. 🔗مشروح بیانات: http://ydac.ir/qbhef ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔴 از نحوه و چگونگی ورود عمده افراد محترمی که با رویکرد انکار و رد به “اقتصاد اسلامی” می پردازند این واقعیت استنباط می شود که ضرورت دارد به جای اینکه توضیح داده شود “اقتصاد اسلامی “ چه هست ، اولویت دارد که برای آنان تبیین شود “ اقتصاد اسلامی “ چه نیست. زیرا تا زمانی که منکران، ماهیت آنچه را که منکر آن هستند نشناسند و در نتیجه در انتشار دیدگاه های خودشان، به مواردی اشاره کنند که « اقتصاد اسلامی» نبوده و صرفا پنداشته های آنان از « اقتصاد اسلامی» است ، منطقا امکان بحث و نقد عالمانه پیرامون « موضوع» مقدور نمی شود به این دلیل که از لوازمات اولیه محاجه علمی، اشتراک بر مفاهیم واحد از موضوع مورد بحث است. براین اساس متذکر می شود که تحقیقا “اقتصاد اسلامی “ اقتصاد رژیم های سیاسی منسوب به اسلام نیست و اینگونه نمی باشد که به عنوان مثال چون در ایران نظام سیاسی ،اسلامی است پس اقتصاد جمهوری اسلامی هم ، همان اقتصاد اسلامی است. ساده ترین دلیل بر این حقیقت آن است که در کشور های متعددی، اقتصاد اسلامی موضوع تحقیق و تدریس و مباحثه است اما اصولا نظام سیاسی آن کشور ها ، اسلامی نمی باشد . از سوی دیگر نسبت دادن اقتصاد ایران و وضعیت غم انگیز اقتصادی آن به “اقتصاد اسلامی “و انتساب بانکداری هرگز “غیر ربوی نشده آن “ به بانکداری اسلامی، تحقیقا و صرفا در یک نگرش خوش بینانه به موضوع ، حاکی از نشناختن « اقتصاد و مالیه اسلامی» است. اقتصاد اسلامی و همچنین مباحث مرتبط به مالیه آن , از سال های قبل از انقلاب اسلامی و البته در مقیاسی به مراتب محدود تر در ایران مطرح بوده و کارکرد های اقتصاد ایران به لحاظ تجربه نتایج رسوای تحمیل سیاست های تعدیل بر ساختار های ناکارآمد آن ، هیچ ارتباطی به رونق نسبی امروزین اقتصاد و مالیه اسلامی ندارد و این در حالی است که امکان وارد شدن آسیب های بسیار از ناحیه « اقتصاد ایران» به « اقتصاد اسلامی» همواره مطرح بوده و در عمل هم اتفاق افتاده است. با این وجود انصاف حکم می کند که ما همه کسانی را که “اقتصاد اسلامی “ را متاثر از نظام سیاسی جمهوری اسلامی می شناسند ، و یا بانکداری مبتنی بر بهره فعلی را ، به اسلام نسبت می دهند از منکران اقتصاد اسلامی نشناسیم زیرا بسیاری از آن ها معتقدند اسلام از اتهام تحمیل مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم مبری است . در عین حال همچنان این ابهام توام با کنجکاوی و کیاست وجود دارد که کارکرد برخی دانایان آشنا به مبانی اقتصاد ایران ، که احتمالا آگاهانه ، با تمسک به کاستی های وحشتناک کنونی اقتصاد ایران، از طریق انتساب آن به اقتصاد اسلامی، دستاویزی برای انکار « اقتصاد اسلامی» می سازند را باید چگونه تاویل و تفسیر نمود؟! ✅@hassan_sobhani ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
⚜بسم الله الرحمن الرحیم⚜ 🔰 حمایت مالی از مدافعان حدود الله 🔻نهضت ممانعت از ربا، در هشت سال فعالیت مستمر خود؛ برای تامین هزینه‌های جاری از طرف هیچ ارگان و سازمانی تحت پوشش قرار نگرفته است و تمامی هزینه ها از محل کمک‌های مومنانه اعضاء جمع‌آوری می‌شود. 🔻اکنون برای استمرار و گسترش فعالیت‌های این نهضت مردمی، و همچنین سهولت حمایت مالی، درگاه پرداخت آنلاین در سایت راه‌اندازی شده است. تا علاوه بر برخورداری از کمک‌های مومنانه، ما را در ممانعت از جنگ با الله و رسول اکرم یاری و جبهه حق را بر علیه باطل تجهیز کنید. 🔹امام سجاد عليه السّلام فرمود: «از اخلاق مؤمن است كه؛ در تنگدستى به فراخور آن انفاق مى‌كند و در وسعت رزق به اندازۀ آن، با مردم انصاف دارد و به سلام به آن‌ها پيشى مى‌گيرد.» 🔻شماره کارت| 5041-7210-8351-7053 🔻واریز آنلاین | IR840700001000118081588001 👤 بنام آقای رستمی - بانک رسالت 🔻درگاه پرداخت آنلاین| https://idpay.ir/reba-ir 🔆 معرفی طرح صندوق مشارکت نهضت صندوق مشارکت نهضت؛ متشکل از دغدغه‌مندان در حوزه مبارزه با ربا می‌باشد که افراد طی تعهدی برادرانه بصورت ثابت، ماهانه مبلغی را برای اقدام، تسهیل و تسریع امور نهضتی، جهت ممانعت از منکر ربا متعهد می‌شوند. تا با این حمایت مالی ویژه در امر مبارزه با ربا سهم پررنگ‌تری داشته باشند. 🔹علاقه‌مندان جهت عضویت در صندوق مشارکت، برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قوانین می‌توانند به آیدی @reba_info پیام دهند. ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
7️⃣2️⃣ ربای بانک‌ها چقدر در گرانی و تورم فعلی اثرگذار بوده است؟ 💬| ✅ برخی حکمت‌های تحریم ربا در احادیث بیان شده است که یکی از آن‌ها تعطیلی کسب و کار است. ▪️علت فشل شدن سیستم اقتصادی، بیکاری جوانان، تعطیلی کارخانه‌ها، تورم سرسام آور و بسیاری مشکلات اقتصادی دیگر را باید در ربا جست. البته منظور از ربا هم صرفاً ربای بانک‌ها نیست بلکه ربای بانک‌ها یک سطح رباست و ربای بزرگ‌تری هست که در اساس سیستم خلق پول وجود دارد و در سطح کلان مملکت مؤثر است. ▫️بنیان علم اقتصاد، نرخ بهره است که در عمل به شکل ربا محقق می‌شود. در واقع ربا در تاروپود علم اقتصاد وجود دارد. البته نمی‌گوییم تنها عامل این مشکلات رباست، بلکه ربا صرفاً یکی از این عوامل است اما عامل مهمی است. ▪️جامعه‌ای که بخواهد تئوری‌های اقتصادی با بن‌مایه ربا را پیاده کند، جامعه‌ای می‌شود که طبق تعبیر قرآن مخبّط می‌شود یعنی به خاطر ارتباط ویژه با شیطان، نمی‌تواند سر پا بایستد، مقاومت کند و ثبات داشته باشد، کما اینکه چنین وضعیتی را در بسیاری از جوامع امروزی شاهدیم. ▫️پس باید گفت ربای بانک‌ها تحت عنوان خلق پول، با صاحب بودن بیش از نیمی از تاثیرات در مرتبه اول ایستاده است و با حذف خلق پول و تثبیت ارزش «واحد مبادله‌گر» می‌‌توان ظرفیت را برای ساخت و گسترش الگوی معیشت مقاوم فراهم کرد. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی 🗞 🕒 🔹مواردی هستند که هیچ فرد خاصی مالک آنها نیست تا بتواند به نحو دلخواه در آن تصرف کند بلکه ملک همه مسلمانان است خواه آنان که در قید حیاتند و خواه آنان که هنوز به دنیا نیامده اند در مالکیت عمومی اجازه تصرف و بهره برداری عموم مردم( اعم از مسلمان و غیر مسلمان که تابعیت دولت اسلامی را دارند) در ثروت های عمومی با نظارت مستقیم دولت است. به همین سبب تحت نظارت ولی امر مسلمانان قرار میگیرد تا به گونه ای مناسب به افراد واگذار و درآمد حاصل از آنها به صورت ملک عموم مسلمانان در راههایی صرف شود که نفع آن عاید عموم مسلمانان شود. 🔸یکی از فلسفه های وجودی که برای این نوع مالکیت مطرح شده احترام به مصالح آیندگان است زیرا اگر ملکی جزو اموال عمومی باشد دغدغه اینکه مسلمانان آینده نیز در آن سهیم هستند، مالک را به استفاده از ملک به اندازه رفع نیاز و مواظبت و نگهداری از آن برای آیندگان ملزم میکند. با توجه به اینکه در نظام اقتصادی اسلام پول کالا نیست و در حیطه ی مالکیت قرار دارد و مالکیت آن عمومی است، یعنی متعلق به عموم مردم، لازم است تولید و کنترل آن از مجرای الهی صورت بگیرد. 🔹نفی غرر بعنوان یک ضابطه کلی در سیاستگذاری اقتصادی مبتنی بر اصول صداقت، منع کتمان اطلاعات لازم برای ورود به مبادله و لزوم برقراری اطلاعات متقارن بین طرف های مبادله در اسلام، تسهیلگر فرآیند مبادلات بین آحاد کارگزاران اقتصادی است. بطور طبیعی در بانکداری اسلامی نیز رابطه بین مقام پولی، بنگاه ها و مصرف کنندگان نیز بر همین مبنا شکل میگیرد. مبتنی بر فقه امامیه، غرر مبتنی بر عقد بیع نیست و در سایر عقود معاوضه ای مانند: مزارعه، اجاره، سلم و نظایر آن نیز جاریست(علی محمدی و همکاران،1393،ص1) ♦️در نظام بانکداری اسلامی، سیاست های پولی از طریق عقود اسلامی اجرایی میشوند. بنابراین اگر سیاست های پولی مبتنی بر اهداف و ابزار مناسب طراحی نشود و مقام پولی قدرت لازم برای برنامه ریزی و اجرای آنها را نداشته باشد، مجبور میشود در شرایط سلطه مالی، ناسازگاری زمانی و رفتارهای سیاسی در اقتصاد، از نظارت بر مستندات لازم برای اعمال اطلاعات عقود اسلامی چشم بپوشد که خود از مصادیق غرر در عقود بانکی است و گسترش غرر در عقود بانکی، باعث کاهش اعتماد بنگاه های اقتصادی به اطلاعات آتی سیاست های اقتصادی بخصوص سیاست های مقام پولی میشود(باستانی فر و همکاران،1395). اطلاعات سیاست های آتی اقتصادی که توسط سیاست گذاران اعلام میشود، ثبات یا بی ثباتی آتی اقتصادی و سیاسی را ترسیم میکند که بر انتظارات بنگاه های اقتصادی از جمله انتظار تورمی اثر گذار است. 🔸عدم استقلال مقام پولی باعث میشود که اطلاعات ناشی از انتخابات و فرآیندهای سیاسی بر رفتار مقام پولی تاثیر بگذارد. همچنین وابستگی به دولت و سلطه مالی باعث میشود که بانک مرکزی از سیاست های دولت متاثر شود. از آنجا که مقام پولی غیر مستقل متمایل به استفاده از سیاست های صلاحدیدی بجای قاعده مندی است، نمیتواند اطلاعات لازم را از آینده اقتصاد بصورت شفاف و برای بنگاه های اقتصادی ارائه کند. این مسئله باعث میشود بنگاه های اقتصادی اطلاعات شفافی از آینده اقتصاد نداشته باشند و هزینه سرمایه گذاری در اقتصاد افزایش یابد. 🔹بنابراین مقام پولی غیر مستقل باعث افزایش عدم اطمینان در اقتصاد میشود؛ زیرا نااطمینانی از سیاست های آتی مقام پولی باعث افزایش در انتظارات تورمی میشود و افزایش در انتظارات تورمی مقام پولی را مجبور به اعمال سیاست های انبساطی مستمر و تورمی میکند که باعث عدم تحقق وظیفه مقام پولی در حفاظت از ارزش پول ملی میشود. ✍️نورالله صالحی/ استاد نظریه‌پرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان 🔜ادامه دارد... ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
1️⃣/8️⃣2️⃣ چرا بانک‌ها به‌ دنبال جذب سپرده هستند؟ 💬| ✅ همانطور که اشاره شد، بانک‌ها مؤسساتی نیستند که برای وام دادن نیازی به سپرده‌ها داشته باشند. غالباً مخاطبان بعد از شنیدن این واقعیت، سؤالاتی می‌پرسند که بسیار متدوال است: 💭پس چرا بانکها برای سپرده گیری به تکاپو می افتند؟ دلیل این همه رقابت عجیب بانکها برای پرداخت بهره بیشتر به سپرده‌ها، یا برگزاری قرعه کشی‌های پرخرج و تبلیغات شدید … چیست، مگر غیر از این است که بانکها با چنین اقداماتی می‌خواهند مردم را به سپرده گذاری در بانکهایشان تشویق و ترغیب کنند؟ لازمه یافتن پاسخ این مجموعه سؤالات، شناخت کافی از منطق مراودات پولی بین بانکی است! ▪️جذب سپرده چگونه اتفاق می افتد؟ تبدیل اسکناس به سپرده، یک اتفاق بسیار نادر است. با توجه به سهم فوق العاده اندک اسکناس از کل نقدینگی، کسی نمی‌تواند ادعا کند که تمامی سپرده‌ها از راه پس اندازِ اسکناس در بانکها به وجود آمده است. همانطور که در بخش پول‌های بانکی چگونه خلق می‌شوند ذکر آن رفت، مردم سپرده را در بیشتر اوقات از اسکناس ترجیح می‌دهند لذا سپرده‌ها صرفاً در بانکها و حسابهای متعدد گردش می‌کنند. به عبارت دیگر بانکها سپرده‌ها را از یکدیگر جذب می‌کنند! ▫️اغلب تعاملات پولی مردم با یکدیگر و با بانکها، به واسطه سپرده انجام می‌پذیرد و اسکناس دارای سهمی جزئی بوده و مربوط به مبادلات خرد است. اما پولی که بانکها برای تعاملات با یکدیگر و با بانک مرکزی استفاده می‌کنند، ذخایر هستند. بنابراین بایستی تفکیک اساسی بین دو گروه تعاملات پولی ایجاد کرد. ▪️در بخش‌های سابق بیان کردیم، سپرده‌های بانکی برخلاف پول‌های دوگانه رسمی حکومت که توسط بانک مرکزی خلق می‌شوند، بدهی واقعی هستند. وقتی شما به مبلغ 100 هزار تومان در حساب بانک ملی دارید، این بدین معناست که شما از بانک ملی 100 هزارتومان طلب واقعی دارید. چنانچه این مبلغ را به حساب بانکی دیگر مثلاً بانک تجارت واریز نمایید، بدهی بانک ملی به بانک تجارت منتقل می‌شود. و این یعنی بانک ملی از بانک تجارت 100 هزار تومان طلبکار شده است. ♻️سازوکار اتاق تسویه بین بانکی (CHIPS): جابه جایی سپرده‌ها بین بانک، موجب می‌گردد تا به طور مستمر گروهی از بانکها طلبکار، و گروهی دیگر بدهکار باشند. در آخر هر شب، در مناسبتی تحت عنوان اتاق پایاپای بین بانکی، بیش از 90 درصد از انتقالات به شکل متقابل خنثی (cancel) یا تهاتر می‌شوند. به همین دلیل مثلاً برای گردشی معادل 100 ریال، بانک‌ها تنها به کمتر از 10 واحد پول رسمی حکومت نیازمندند تا تسویه کامل رخ دهد. به سبب پرهزینه بودن و ناامنی جابه جایی اسکناس با ماشین‌های حامل آن برای تسویه، بانک‌ها جابه جایی اعداد (ذخایر) را به اسکناسها ترجیح می‌دهند. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
2️⃣/8️⃣2️⃣ چرا بانک‌ها به‌ دنبال جذب سپرده هستند؟ 💬| ▪️بانک‌ها تشنه ذخایر هستند! بانک مرکزی، بانک بانکهاست! پولی که بانکها برای تعاملات با یکدیگر و با بانک مرکزی استفاده می‌کنند، همان ذخایر هستند. همانطور که مردم برای افزایش حساب عددی خود در نزد بانکها در تکاپو هستند. بانک‌ها نیز به دنبال افزایش حساب عددی خود نزد بانک مرکزی‌اند. آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای تحصیل پول ذخیره، سپرده پذیری است. البته استقراض از بازار بین بانکی (Interbank bank) و اضافه برداشت (Overdraft) دو راه دیگر برای رسیدن به ذخیره است. ▫️مطمئناً بانکها علاقه چندانی به بازاربین بانکی نشان نمی‌دهند. چون اساساً وام بازار بین بانکی عدد خیلی سنگینی حساب می‌شود. از طرفی می‌توان گفت چندان تفاوتی بین یک فرد طلبکار و یک بانک طلبکار وجود ندارد. بانک وام دهنده باید به طلبکارش بهره بپردازد. البته بهره‌ای که بانک‌ها به یکدیگر می‌دهند، همواره بیشتر از بهره‌ای است که به مردم می‌دهند. ▪️لذا بانک‌ها برای این که بهره کمتری بپردازند و سود بیشتری نصیبشان شود، حداکثر تلاش خود را می‌کنند که به مردم بدهکار باشند نه به سایر بانک‌ها. به طریق اولی بانکها به پذیرش اضافه برداشت از بانک مرکزی هم، علاقه مندی ندارند. بنابراین بانکها ابتدا سعی می‌کنند تا ذخیره مورد نیازشان را از راه سپرده پذیری تأمین کنند. ▫️مثلاً حداکثر سودی که حاضرند پرداخت کنند برای سپرده معادل است با کف عدد بازار بین بانکی (میانگین یک ماهه). پس چنانچه سپرده پذیری پیش نیاید به خصوص در تأمین مالیهای کوتاه مدت، به بازار بین بانکی رجوع می‌کنند. البته مشروط به اینکه در این بازار کسی حاضر به اعطای وام باشد! برای همین اگر نتوانند از راه بازار بین بانکی کارشان را پیش ببرند ناچارا به اضافه برداشت محکوم خواهند شد. اضافه برداشت یعنی به صورت خودکار کسری ذخیره، توسط بانک مرکزی شارژ می‌گردد و بازپرداخت آن بابهره بسیار سنگین رقم می‌خورد. ▪️ابزارهای متنوع برای جذب سپرده: همان طور که اشاره شد، بانک‌ها برای کسب ذخیره راهی آسان‌تر از سپرده پذیری نمی‌شناسند لذا مطمئناً هر بانکی تمام سعی خود را می‌کند تا به واسطه ابزارهایی، مردم را به سپرده گذاری در بانک خودی تشویق نماید. این ابزارها عبارتند از: اعطای بهره، ارائه خدمات گسترده، قرعه کشی برای جایزه، اعطای وام به تناسب حجم سپرده یا میانگین گردش حساب، تبلیغات رسانه‌ای برای جلب توجه و …. همه این اقدامات صرفاً برای این است که بانک حساب عددی خود را در بانک مرکزی افزایش دهد. 📝پ.ن ۱: پس معلوم شد، که بانکها تنها برای دستیابی آسان به ذخایر، سپرده جذب می‌کنند و تلقی وام دهی از محل سپرده‌ها خرافه‌ای بیش نیست. متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم که بانکها از احساسات خیرخواهانه مردم سوء استفاده می‌کنند و به دروغ گفته می‌شود«ما از محل سپرده‌های شما به سایرین قرض الحسنه می‌دهیم!» این فریب ابداً قابل چشم پوشی نیست. 📝پ.ن 2: با این وجود، قرض الحسنه در بانکداری امکان تحقق ندارد! 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir