📸📖|#برگی_از_کتاب
🎬#برش_پنجم
🔸آیا با وجود خلق پول و نابودی پول در بانک، امکان تحقق قرض حلال وجود دارد؟
در این سازوکار مهم ترین شرط برای حلیت قرض، رعایت نمی شود. بانک از محل قدرت پرداخت عموم، وام میدهد درحالی که رضایت آن ها جلب نشده است. حتی اگر بازپرداخت آن را به عموم برگردانیم دلیلی بر درستی این کار نیست. فلذا امکان تحقق قرض حلال در سیستم بانکداری وجود ندارد چرا که لزوما مبلغ وام پرداختی، از راه دزدی به دست می آید.
🔹در مدل پول درون زا از آنجایی که پول درون زا است هر بانکی به دلیل برخورداری از نقش و جایگاه ویژه، این قدرت را دارد که مستقل از پایه پولی، نقدینگی را توسعه دهد. هرگونه پرداخت سپرده از سوی بانک به عوامل غیر بانکی، دقیقا همان خلق سپرده است.
🔸موریس آله(برنده جایزه نوبل اقتصاد) می نویسد:
خلق امروزین پول از هیچ توسط سیستم بانکی شبیه جعل اسکناس توسط جاعلان است. به بیان ملموس، این کار همان نتایج جعل پول توسط جاعلان را در پی دارد. تنها تفاوت آن، در افرادی است که از این فرآیند منتفع می شوند.
📚#پارادوکس
📎دریافت از کتابخانه:
http://ydac.ir/xgo4z
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
🔰متاسفانه از اول انقلاب محکم جلوی ربا ایستادگی نکردیم
🔷حجتالاسلام والمسلیمن رفیعی، استاد حوزه علمیه طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: متأسفانه از اول انقلاب محکم جلوی ربا ایستادگی نکردیم، درحالیکه ربا جنگ با خداست و هیچ توجیهی ندارد. رسول گرامی اسلامی در جامعهای مبعوث شدند که در قرآن کریم چهار مرتبه بهعنوان جامعه جاهلی معرفیشده بهگونهای که غرق در قمار، فحشا، ربا، زندهبهگور کردن دختران و… بودند.
🔶سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: اصلاح اجتماعی امری ضروری است چراکه انسان یک موجود اجتماعی است و اصلاح جامعه منوط به اصلاح افراد است و حقوق همسایه، حق محیطزیست …. باید بهدرستی اجرا شود و اصلاح جامعه در حقیقت جامعه بدون منکر است.
🔷رفیعی در ادامه گفت: ایجاد کانون فکری در مساجد توسط رسول خدا برای کارکرد فرهنگی در جامعه یک امر بسیار مهم بود که باید الگو گیری کنیم و در جامعه امروزی به آنها بپردازیم. متأسفانه امروزه کارکرد مساجد محدود شده است درحالیکه مساجد میتواند کانون بسیاری از امور اجتماعی، فرهنگی و دینی و… شود.
🔶رفیعی تأکید کرد: شایستهسالاری در مکتب رسول خدا یکی دیگر از اقدامات رسول خدا بود و برای داشتن یک جامعه سالم باید تمامی ارکان درست باشد چراکه جامعه دینی همانند یک پازل است و باید تمامی ارکان یک جامعه دینی باشد.
🔷وی افزود: یک مصلح اجتماعی و دعوتکننده بهحق زمانی موفق میشود که سخنان خودش با عملکردش مطابق باشد و عمدهترین و مهمترین چیزی که رسول خدا را در جامعه جاهلی موفق نمود، عینیت عملکرد خودش با سخنانش بود و این باید الگویی برای مسئولین باشد و دوگانگی بین گفتار و عمل بین مردم تضاد ایجاد میکند و مردم را به دین بدبین خواهد کرد.
🔶رفیعی در پایان گفت: در چهل سال بعد از انقلاب هیچوقت شرایط سخت امروز را نداشتیم و بیماری کرونا ازیکطرف و این گرانی، اختلاسها، بیتدبیریها و سوء مدیریتها و…. از طرف دیگر باعث شده است مسئولین در یک آزمون بسیار سخت قرار بگیرند و تکتک ما مسئول هستیم که خدای ناکرده به اعتقادات جوانان خدشه وارد نشود.
🔗مشروح بیانات:
http://ydac.ir/qbhef
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔴 از نحوه و چگونگی ورود عمده افراد محترمی که با رویکرد انکار و رد به “اقتصاد اسلامی” می پردازند این واقعیت استنباط می شود که ضرورت دارد به جای اینکه توضیح داده شود “اقتصاد اسلامی “ چه هست ، اولویت دارد که برای آنان تبیین شود “ اقتصاد اسلامی “ چه نیست. زیرا تا زمانی که منکران، ماهیت آنچه را که منکر آن هستند نشناسند و در نتیجه در انتشار دیدگاه های خودشان، به مواردی اشاره کنند که « اقتصاد اسلامی» نبوده و صرفا پنداشته های آنان از « اقتصاد اسلامی» است ، منطقا امکان بحث و نقد عالمانه پیرامون « موضوع» مقدور نمی شود به این دلیل که از لوازمات اولیه محاجه علمی، اشتراک بر مفاهیم واحد از موضوع مورد بحث است.
براین اساس متذکر می شود که تحقیقا “اقتصاد اسلامی “ اقتصاد رژیم های سیاسی منسوب به اسلام نیست و اینگونه نمی باشد که به عنوان مثال چون در ایران نظام سیاسی ،اسلامی است پس اقتصاد جمهوری اسلامی هم ، همان اقتصاد اسلامی است. ساده ترین دلیل بر این حقیقت آن است که در کشور های متعددی، اقتصاد اسلامی موضوع تحقیق و تدریس و مباحثه است اما اصولا نظام سیاسی آن کشور ها ، اسلامی نمی باشد .
از سوی دیگر نسبت دادن اقتصاد ایران و وضعیت غم انگیز اقتصادی آن به “اقتصاد اسلامی “و انتساب بانکداری هرگز “غیر ربوی نشده آن “ به بانکداری اسلامی، تحقیقا و صرفا در یک نگرش خوش بینانه به موضوع ، حاکی از نشناختن « اقتصاد و مالیه اسلامی» است.
اقتصاد اسلامی و همچنین مباحث مرتبط به مالیه آن , از سال های قبل از انقلاب اسلامی و البته در مقیاسی به مراتب محدود تر در ایران مطرح بوده و کارکرد های اقتصاد ایران به لحاظ تجربه نتایج رسوای تحمیل سیاست های تعدیل بر ساختار های ناکارآمد آن ، هیچ ارتباطی به رونق نسبی امروزین اقتصاد و مالیه اسلامی ندارد و این در حالی است که امکان وارد شدن آسیب های بسیار از ناحیه « اقتصاد ایران» به « اقتصاد اسلامی» همواره مطرح بوده و در عمل هم اتفاق افتاده است.
با این وجود انصاف حکم می کند که ما همه کسانی را که “اقتصاد اسلامی “ را متاثر از نظام سیاسی جمهوری اسلامی می شناسند ، و یا بانکداری مبتنی بر بهره فعلی را ، به اسلام نسبت می دهند از منکران اقتصاد اسلامی نشناسیم زیرا بسیاری از آن ها معتقدند اسلام از اتهام تحمیل مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم مبری است . در عین حال همچنان این ابهام توام با کنجکاوی و کیاست وجود دارد که کارکرد برخی دانایان آشنا به مبانی اقتصاد ایران ، که احتمالا آگاهانه ، با تمسک به کاستی های وحشتناک کنونی اقتصاد ایران، از طریق انتساب آن به اقتصاد اسلامی، دستاویزی برای انکار « اقتصاد اسلامی» می سازند را باید چگونه تاویل و تفسیر نمود؟!
✅@hassan_sobhani
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
⚜بسم الله الرحمن الرحیم⚜
🔰 حمایت مالی از مدافعان حدود الله
🔻نهضت ممانعت از ربا، در هشت سال فعالیت مستمر خود؛ برای تامین هزینههای جاری از طرف هیچ ارگان و سازمانی تحت پوشش قرار نگرفته است و تمامی هزینه ها از محل کمکهای مومنانه اعضاء جمعآوری میشود.
🔻اکنون برای استمرار و گسترش فعالیتهای این نهضت مردمی، و همچنین سهولت حمایت مالی، درگاه پرداخت آنلاین در سایت راهاندازی شده است. تا علاوه بر برخورداری از کمکهای مومنانه، ما را در ممانعت از جنگ با الله و رسول اکرم یاری و جبهه حق را بر علیه باطل تجهیز کنید.
🔹امام سجاد عليه السّلام فرمود:
«از اخلاق مؤمن است كه؛
در تنگدستى به فراخور آن انفاق مىكند و در وسعت رزق به اندازۀ آن، با مردم انصاف دارد و به سلام به آنها پيشى مىگيرد.»
🔻شماره کارت|
5041-7210-8351-7053
🔻واریز آنلاین |
IR840700001000118081588001
👤 بنام آقای رستمی - بانک رسالت
🔻درگاه پرداخت آنلاین|
https://idpay.ir/reba-ir
🔆 معرفی طرح صندوق مشارکت نهضت
صندوق مشارکت نهضت؛ متشکل از دغدغهمندان در حوزه مبارزه با ربا میباشد که افراد طی تعهدی برادرانه بصورت ثابت، ماهانه مبلغی را برای اقدام، تسهیل و تسریع امور نهضتی، جهت ممانعت از منکر ربا متعهد میشوند. تا با این حمایت مالی ویژه در امر مبارزه با ربا سهم پررنگتری داشته باشند.
🔹علاقهمندان جهت عضویت در صندوق مشارکت، برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قوانین میتوانند به آیدی @reba_info پیام دهند.
____
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
7️⃣2️⃣ ربای بانکها چقدر در گرانی و تورم فعلی اثرگذار بوده است؟
💬|#سوالات_متداول
✅ برخی حکمتهای تحریم ربا در احادیث بیان شده است که یکی از آنها تعطیلی کسب و کار است.
▪️علت فشل شدن سیستم اقتصادی، بیکاری جوانان، تعطیلی کارخانهها، تورم سرسام آور و بسیاری مشکلات اقتصادی دیگر را باید در ربا جست. البته منظور از ربا هم صرفاً ربای بانکها نیست بلکه ربای بانکها یک سطح رباست و ربای بزرگتری هست که در اساس سیستم خلق پول وجود دارد و در سطح کلان مملکت مؤثر است.
▫️بنیان علم اقتصاد، نرخ بهره است که در عمل به شکل ربا محقق میشود. در واقع ربا در تاروپود علم اقتصاد وجود دارد. البته نمیگوییم تنها عامل این مشکلات رباست، بلکه ربا صرفاً یکی از این عوامل است اما عامل مهمی است.
▪️جامعهای که بخواهد تئوریهای اقتصادی با بنمایه ربا را پیاده کند، جامعهای میشود که طبق تعبیر قرآن مخبّط میشود یعنی به خاطر ارتباط ویژه با شیطان، نمیتواند سر پا بایستد، مقاومت کند و ثبات داشته باشد، کما اینکه چنین وضعیتی را در بسیاری از جوامع امروزی شاهدیم.
▫️پس باید گفت ربای بانکها تحت عنوان خلق پول، با صاحب بودن بیش از نیمی از تاثیرات در مرتبه اول ایستاده است و با حذف خلق پول و تثبیت ارزش «واحد مبادلهگر» میتوان ظرفیت را برای ساخت و گسترش الگوی معیشت مقاوم فراهم کرد.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰مجرای مالکیت اعتباری خداوند، الگویی بدیع برای استقلال بانک مرکزی
🗞#گزیده_مقالات
🕒#بخش_پنجم
🔹مواردی هستند که هیچ فرد خاصی مالک آنها نیست تا بتواند به نحو دلخواه در آن تصرف کند بلکه ملک همه مسلمانان است خواه آنان که در قید حیاتند و خواه آنان که هنوز به دنیا نیامده اند در مالکیت عمومی اجازه تصرف و بهره برداری عموم مردم( اعم از مسلمان و غیر مسلمان که تابعیت دولت اسلامی را دارند) در ثروت های عمومی با نظارت مستقیم دولت است. به همین سبب تحت نظارت ولی امر مسلمانان قرار میگیرد تا به گونه ای مناسب به افراد واگذار و درآمد حاصل از آنها به صورت ملک عموم مسلمانان در راههایی صرف شود که نفع آن عاید عموم مسلمانان شود.
🔸یکی از فلسفه های وجودی که برای این نوع مالکیت مطرح شده احترام به مصالح آیندگان است زیرا اگر ملکی جزو اموال عمومی باشد دغدغه اینکه مسلمانان آینده نیز در آن سهیم هستند، مالک را به استفاده از ملک به اندازه رفع نیاز و مواظبت و نگهداری از آن برای آیندگان ملزم میکند. با توجه به اینکه در نظام اقتصادی اسلام پول کالا نیست و در حیطه ی مالکیت قرار دارد و مالکیت آن عمومی است، یعنی متعلق به عموم مردم، لازم است تولید و کنترل آن از مجرای الهی صورت بگیرد.
🔹نفی غرر بعنوان یک ضابطه کلی در سیاستگذاری اقتصادی مبتنی بر اصول صداقت، منع کتمان اطلاعات لازم برای ورود به مبادله و لزوم برقراری اطلاعات متقارن بین طرف های مبادله در اسلام، تسهیلگر فرآیند مبادلات بین آحاد کارگزاران اقتصادی است. بطور طبیعی در بانکداری اسلامی نیز رابطه بین مقام پولی، بنگاه ها و مصرف کنندگان نیز بر همین مبنا شکل میگیرد. مبتنی بر فقه امامیه، غرر مبتنی بر عقد بیع نیست و در سایر عقود معاوضه ای مانند: مزارعه، اجاره، سلم و نظایر آن نیز جاریست(علی محمدی و همکاران،1393،ص1)
♦️در نظام بانکداری اسلامی، سیاست های پولی از طریق عقود اسلامی اجرایی میشوند. بنابراین اگر سیاست های پولی مبتنی بر اهداف و ابزار مناسب طراحی نشود و مقام پولی قدرت لازم برای برنامه ریزی و اجرای آنها را نداشته باشد، مجبور میشود در شرایط سلطه مالی، ناسازگاری زمانی و رفتارهای سیاسی در اقتصاد، از نظارت بر مستندات لازم برای اعمال اطلاعات عقود اسلامی چشم بپوشد که خود از مصادیق غرر در عقود بانکی است و گسترش غرر در عقود بانکی، باعث کاهش اعتماد بنگاه های اقتصادی به اطلاعات آتی سیاست های اقتصادی بخصوص سیاست های مقام پولی میشود(باستانی فر و همکاران،1395). اطلاعات سیاست های آتی اقتصادی که توسط سیاست گذاران اعلام میشود، ثبات یا بی ثباتی آتی اقتصادی و سیاسی را ترسیم میکند که بر انتظارات بنگاه های اقتصادی از جمله انتظار تورمی اثر گذار است.
🔸عدم استقلال مقام پولی باعث میشود که اطلاعات ناشی از انتخابات و فرآیندهای سیاسی بر رفتار مقام پولی تاثیر بگذارد. همچنین وابستگی به دولت و سلطه مالی باعث میشود که بانک مرکزی از سیاست های دولت متاثر شود. از آنجا که مقام پولی غیر مستقل متمایل به استفاده از سیاست های صلاحدیدی بجای قاعده مندی است، نمیتواند اطلاعات لازم را از آینده اقتصاد بصورت شفاف و برای بنگاه های اقتصادی ارائه کند. این مسئله باعث میشود بنگاه های اقتصادی اطلاعات شفافی از آینده اقتصاد نداشته باشند و هزینه سرمایه گذاری در اقتصاد افزایش یابد.
🔹بنابراین مقام پولی غیر مستقل باعث افزایش عدم اطمینان در اقتصاد میشود؛ زیرا نااطمینانی از سیاست های آتی مقام پولی باعث افزایش در انتظارات تورمی میشود و افزایش در انتظارات تورمی مقام پولی را مجبور به اعمال سیاست های انبساطی مستمر و تورمی میکند که باعث عدم تحقق وظیفه مقام پولی در حفاظت از ارزش پول ملی میشود.
✍️نورالله صالحی/ استاد نظریهپرداز اقتصاد- دانشگاه باهنر کرمان
🔜ادامه دارد...
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
1️⃣/8️⃣2️⃣ چرا بانکها به دنبال جذب سپرده هستند؟
💬|#سوالات_متداول
✅ همانطور که اشاره شد، بانکها مؤسساتی نیستند که برای وام دادن نیازی به سپردهها داشته باشند. غالباً مخاطبان بعد از شنیدن این واقعیت، سؤالاتی میپرسند که بسیار متدوال است:
💭پس چرا بانکها برای سپرده گیری به تکاپو می افتند؟ دلیل این همه رقابت عجیب بانکها برای پرداخت بهره بیشتر به سپردهها، یا برگزاری قرعه کشیهای پرخرج و تبلیغات شدید … چیست، مگر غیر از این است که بانکها با چنین اقداماتی میخواهند مردم را به سپرده گذاری در بانکهایشان تشویق و ترغیب کنند؟ لازمه یافتن پاسخ این مجموعه سؤالات، شناخت کافی از منطق مراودات پولی بین بانکی است!
▪️جذب سپرده چگونه اتفاق می افتد؟ تبدیل اسکناس به سپرده، یک اتفاق بسیار نادر است. با توجه به سهم فوق العاده اندک اسکناس از کل نقدینگی، کسی نمیتواند ادعا کند که تمامی سپردهها از راه پس اندازِ اسکناس در بانکها به وجود آمده است. همانطور که در بخش پولهای بانکی چگونه خلق میشوند ذکر آن رفت، مردم سپرده را در بیشتر اوقات از اسکناس ترجیح میدهند لذا سپردهها صرفاً در بانکها و حسابهای متعدد گردش میکنند. به عبارت دیگر بانکها سپردهها را از یکدیگر جذب میکنند!
▫️اغلب تعاملات پولی مردم با یکدیگر و با بانکها، به واسطه سپرده انجام میپذیرد و اسکناس دارای سهمی جزئی بوده و مربوط به مبادلات خرد است. اما پولی که بانکها برای تعاملات با یکدیگر و با بانک مرکزی استفاده میکنند، ذخایر هستند. بنابراین بایستی تفکیک اساسی بین دو گروه تعاملات پولی ایجاد کرد.
▪️در بخشهای سابق بیان کردیم، سپردههای بانکی برخلاف پولهای دوگانه رسمی حکومت که توسط بانک مرکزی خلق میشوند، بدهی واقعی هستند. وقتی شما به مبلغ 100 هزار تومان در حساب بانک ملی دارید، این بدین معناست که شما از بانک ملی 100 هزارتومان طلب واقعی دارید. چنانچه این مبلغ را به حساب بانکی دیگر مثلاً بانک تجارت واریز نمایید، بدهی بانک ملی به بانک تجارت منتقل میشود. و این یعنی بانک ملی از بانک تجارت 100 هزار تومان طلبکار شده است.
♻️سازوکار اتاق تسویه بین بانکی (CHIPS): جابه جایی سپردهها بین بانک، موجب میگردد تا به طور مستمر گروهی از بانکها طلبکار، و گروهی دیگر بدهکار باشند. در آخر هر شب، در مناسبتی تحت عنوان اتاق پایاپای بین بانکی، بیش از 90 درصد از انتقالات به شکل متقابل خنثی (cancel) یا تهاتر میشوند. به همین دلیل مثلاً برای گردشی معادل 100 ریال، بانکها تنها به کمتر از 10 واحد پول رسمی حکومت نیازمندند تا تسویه کامل رخ دهد. به سبب پرهزینه بودن و ناامنی جابه جایی اسکناس با ماشینهای حامل آن برای تسویه، بانکها جابه جایی اعداد (ذخایر) را به اسکناسها ترجیح میدهند.
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
2️⃣/8️⃣2️⃣ چرا بانکها به دنبال جذب سپرده هستند؟
💬|#سوالات_متداول
▪️بانکها تشنه ذخایر هستند! بانک مرکزی، بانک بانکهاست! پولی که بانکها برای تعاملات با یکدیگر و با بانک مرکزی استفاده میکنند، همان ذخایر هستند. همانطور که مردم برای افزایش حساب عددی خود در نزد بانکها در تکاپو هستند. بانکها نیز به دنبال افزایش حساب عددی خود نزد بانک مرکزیاند. آسانترین و کم هزینهترین راه برای تحصیل پول ذخیره، سپرده پذیری است. البته استقراض از بازار بین بانکی (Interbank bank) و اضافه برداشت (Overdraft) دو راه دیگر برای رسیدن به ذخیره است.
▫️مطمئناً بانکها علاقه چندانی به بازاربین بانکی نشان نمیدهند. چون اساساً وام بازار بین بانکی عدد خیلی سنگینی حساب میشود. از طرفی میتوان گفت چندان تفاوتی بین یک فرد طلبکار و یک بانک طلبکار وجود ندارد. بانک وام دهنده باید به طلبکارش بهره بپردازد. البته بهرهای که بانکها به یکدیگر میدهند، همواره بیشتر از بهرهای است که به مردم میدهند.
▪️لذا بانکها برای این که بهره کمتری بپردازند و سود بیشتری نصیبشان شود، حداکثر تلاش خود را میکنند که به مردم بدهکار باشند نه به سایر بانکها. به طریق اولی بانکها به پذیرش اضافه برداشت از بانک مرکزی هم، علاقه مندی ندارند. بنابراین بانکها ابتدا سعی میکنند تا ذخیره مورد نیازشان را از راه سپرده پذیری تأمین کنند.
▫️مثلاً حداکثر سودی که حاضرند پرداخت کنند برای سپرده معادل است با کف عدد بازار بین بانکی (میانگین یک ماهه). پس چنانچه سپرده پذیری پیش نیاید به خصوص در تأمین مالیهای کوتاه مدت، به بازار بین بانکی رجوع میکنند. البته مشروط به اینکه در این بازار کسی حاضر به اعطای وام باشد! برای همین اگر نتوانند از راه بازار بین بانکی کارشان را پیش ببرند ناچارا به اضافه برداشت محکوم خواهند شد. اضافه برداشت یعنی به صورت خودکار کسری ذخیره، توسط بانک مرکزی شارژ میگردد و بازپرداخت آن بابهره بسیار سنگین رقم میخورد.
▪️ابزارهای متنوع برای جذب سپرده: همان طور که اشاره شد، بانکها برای کسب ذخیره راهی آسانتر از سپرده پذیری نمیشناسند لذا مطمئناً هر بانکی تمام سعی خود را میکند تا به واسطه ابزارهایی، مردم را به سپرده گذاری در بانک خودی تشویق نماید. این ابزارها عبارتند از: اعطای بهره، ارائه خدمات گسترده، قرعه کشی برای جایزه، اعطای وام به تناسب حجم سپرده یا میانگین گردش حساب، تبلیغات رسانهای برای جلب توجه و …. همه این اقدامات صرفاً برای این است که بانک حساب عددی خود را در بانک مرکزی افزایش دهد.
📝پ.ن ۱: پس معلوم شد، که بانکها تنها برای دستیابی آسان به ذخایر، سپرده جذب میکنند و تلقی وام دهی از محل سپردهها خرافهای بیش نیست. متأسفانه امروزه شاهد آن هستیم که بانکها از احساسات خیرخواهانه مردم سوء استفاده میکنند و به دروغ گفته میشود«ما از محل سپردههای شما به سایرین قرض الحسنه میدهیم!» این فریب ابداً قابل چشم پوشی نیست.
📝پ.ن 2: با این وجود، قرض الحسنه در بانکداری امکان تحقق ندارد!
🔗منبع: book.reba.ir/443
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
ملکوت ربا خواری - @Aminikhaah.mp3
1.83M
🎙حجت الاسلام مصطفی امینی خواه
📛تا وقتی ربا در زندگی کسی حضور دارد، لعن الهی بر او سیطره دارد و فضای رحمت الهی از دور میشود.
#جنگ_با_خدا
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰 مهجوریت زدایی از قرآن
💠 مهمترین عامل مهجوریت قرآن، نگرشها و آرای شخصی است که آنها را اصل میدانند و قرآن را تابع آنها قرار میدهند.
🔸افرادی که درونشان بیمار است، یعنی خواسته دیگری دارند، به قرآن مراجعه میکنند و آن را به صورتی که خودشان میخواهند، تأویل میکنند، آیات قرآن را به خواستههای شخصی خود برگردانده و از شبههها استفاده میکنند، در صورتی که باید به محکمات قرآن توجه کنند.مثلاً رباخواری را به نام اقتصاد اسلامی مطرح میکنند، کلاه شرعی بر سر آن قرار داده و اسمش را مضاربه یا معاملات شرعی میگذارند. این همان ترک کردن و مهجور ماندن قرآن و حاکم کردن آرا و نظرات شخصی بر قرآن و اجتماع اسلامی است.
🔸امروز نیز همان مسائل تاریخی صدر اسلام به صورت و ظاهر دیگری مطرح است. به هر حال طبیعت انسان تغییر پیدا نکرده و انسان همیشه به دنبال منافع زودگذر خود است.
🔸امروز نیز همان مسائل غیر اسلامی و غیر قرآنی به نام اسلام و قرآن به مردم عرضه میشود. در واقع فقط الفاظ و اصطلاحات تغییر پیدا کرده است. مثلاً رباخواری را در قدیم به عنوان خرید و فروش توجیه میکردند، ولی امروز به آن بانکداری اسلامی میگویند.
🔸در واقع امروز به بهانه عقب نماندن از تمدن و فرهنگ جدید، کارهایی انجام میشود که نتیجهاش، دینگریزی و حتی دینستیزی است.
🔸باید از اصول و مبانی قرآن استفاده و در مصادیق آن به علم و تجربه بشری رجوع کنیم. در چنین شرایطی قرآن از مهجوریت خارج میشود. در این زمینه برخی که مصالح و منافعی دارند، مانع میشوند، مثلاً برخی به نام بانکداری اسلامی، اعمالی خلاف قرآن انجام میدهند، بهگونهای که دست همه رباخواران را از پشت بستهاند و قطعاً در چنین شرایطی، همین افراد میگویند میخواهید اسلام را منحرف کنید.
✔️ برای پذیرش این مسئله ابتدا باید فرهنگ جامعه ارتقا پیدا کند، دوم اینکه نیروی علمی و با اراده قوی برای اجرای آن وجود داشته باشد. چنین اتفاقی باید به صورت تدریجی رقم بخورد.باید از روشهای علمی مبتنی بر جامعهشناسی و مردمشناسی بهره گرفت. یعنی در تفسیر قرآن و عملی کردن اصول و مبانی آن باید به روشی متعادل که باعث هدایت مردم شود، روی آورد و برای مردم آگاهیبخشی کرد، نه اینکه براساس زبان زور عمل کرد. یعنی باید از روشهای علمی استفاده و همزمان آن اصول را به صورت متعادل اجرایی کرد.
▫️محمد مهدی جعفری پژوهشگر قرآن و نهجالبلاغه
_________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔴 بانک مرکزی باز هم هزاران میلیارد به جیب بانک های خصوصی ریخت
🔻بانک مرکزی هفته آخر آبان هم برای بانک های خصوصی که با نسبت کفایت سرمایه های غیراستاندارد اداره می شوند، هزاران میلیارد تومان اختصاص داد تا همچنان این بخش؛ در راس ویژه های اقتصاد ایران قرار داشته باشد.
▫️بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیش از 9200 میلیارد تومان پول به بانکها؛ همان بانک های خصوصی؛ تزریق کرد تا باز هم ایران را به عنوان تنها کشوری که هرگز صحبتی از ورشکستگی بانک ها در آن به میان نمی آید باقی گذارده باشد.
▪️این رقم به معنای ماهی ۴۰ هزار میلیارد تومان، و سالی تقریبا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. به عبارت بهتر بانک های خصوصی اصل سپرده های مردم را به دلخواه به گردش درآورده و صرف تملک دارایی می کنند و در نهایت برای پرداخت سود سپرده ها به پول های تازه چاپ بانک مرکزی متوسل می شوند که در نهایت به حساب مردم و با تورم های بالا تسویه می شود.
▫️نسبت کفایت سرمایه پایین بانک های ایرانی نشان می دهد که فقط یک بانک کشور در وضعیت استاندارد است و سایر بانک ها اوضاع بسامانی ندارند، اما هرگز سخنی از ورشکستگی بانک های ایرانی شنیده نمی شود.
▪️قداست بخشیدن مطلق به نهاد بانک پدیده ای است که فقط در ایران وجود دارد و نقص فراوان در قوانین برای به اصطلاح بازار پول باعث بر هم خوردن مزیت های کشور شده است. فعالان بخش واقعی اقتصاد که بار اصلی اشتغال و تولید را بر دوش دارند در برابر اختیارات مطلق بانک های کشور چیزی برای گفتن ندارند.
▫️فساد و نقص کارکردی آنها در تمام 20 سالی که از ظهور بانک های خصوصی گذشته است با چاپ پول جدید پر می شود و ظاهرا در منطق اقتصاد سیاسی ایران چیزی به نام ورشکستگی بانک در صورت سوء مدیریت تعریف نشده است.
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
💠 جالب و خواندنی
🔰 در تاریخ اقتصادی ایالات متحده ، عنوانی به نام "عصر بانکداری آزاد" نقش بسته شده، که به ندرت در تاریخ اقتصاد سایر کشورهای توسعه یافته مشاهده میشه.
#بخش_اول
🔸 این عنوان اشاره به سالهای ۱۸۳۶ تا ۱۸۶۵ در ایالات متحد داره، که بانکداران کشور از نظارت دولت فدرال خارج شده بودند و دولت های ایالتی مجوزهای بانکداری رو با سهولت بیشتری اعطا میکردند.
🔸 عنوان "بانکداری آزاد" به این معنا نبوده که دولتها هیچ مداخلهای در سیستم بانکی نمیکردند. طبعاً بانکداران با مقرراتی ضروری نظیر نسبت ذخایر فلز به اسکناس، الزام نگهداری اوراق قرضۀ ایالتی و.. روبرو بودند. اما سیستم بانکی آمریکا در این دوره با فاصلۀ زیادی آزادتر از سایر کشورهای صنعتی در غرب بوده؛ به قدری آزاد که پدیدهای به نام «پول خصوصی» در ایالات متحد پدیدار میشه. در این دوره بانکداران ملزم به خلق و نشر "پول ملّی" نبودند و میتونستند پول مخصوص خودشون رو منتشر کنند.
🔸نه تنها بانکها، که کسبوکارهای دیگری نظیر شرکتهای بیمه و راهآهن هم پول خصوصی خودشون رو منتشر میکردند.
🔸 در این دوره ۹۰ درصد از عرضۀ پول در ایالات متحد از اسکناسهای خصوصی بانکها تشکیل شده بود. تنوع بالای رنگ و اندازۀ پولهای خصوصی هم انگیزۀ جعل پول رو بالا برده بود و گفته شده که حدود یک سوم پولهای موجود در اقتصاد جعل شده بودند: این پولهای خصوصی برای خرید کالاها و خدمات مختلف در میان آحاد جامعه دست به دست میشدند، و هر شخصی که این پول رو در دست داشت، به لحاظ قانونی میتونست به بانک مراجعه و درخواست تبدیل پول به سکههای فلزی کنه.
🔸مشکل از جایی شروع شد که برخی از بانکدارها به قدری فراتر از اندوختۀ طلا و نقرهشون پول خلق میکردند که توان تبدیل کردن پولهای خصوصی به فلزات گرانبها رو از دست میدادند.
برای حل این مشکل، راهکاری به ذهن بانکداران آمریکایی رسید؛ اونها تصمیم گرفتند بانکشون رو در مکانهایی برپا کنند که دور از دسترس مردم بود؛ به قدری دور که فقط حیواناتی مثل گربههای وحشی در اون مناطق پرسه میزدن.
🔸هدفشون این بود که تا جایی که امکان داشت دارندگان پولهای بانکی رو از مراجعه به بانکها برای تبدیل پول به سکههای فلزی دلسرد کنند.
دیگه کمتر کسی توان و تمایلش رو داشت که راه درازی رو پیمایش کنه تا اسکناس بانکیشو به فلز تبدیل کنه. در چنین بستری، بانکدارها نگرانی کمتری دربارۀ کسری ذخایر فلز نسبت به اسکناسهای منتشرهشون داشتند، و با خاطر آسودهتری می تونستن پول خصوصی بیشتری خلق و سود بیشتری کسب کنند.
🔸در همین دوره بود که این بانکها به "بانکهای گربهصفت" (Wildcat Banks) معروف شدند؛ علت این نام گذاری هم به این خاطر بود که این بانکدارها در محل زیست گربههای وحشی کسبوکارشونو برپا کرده بودند، و از طرف دیگه چنین عملی "گربهصفتی" این بانکدارها رو هم مشخص میکرد.
➕نمونهای از گربهصفتی این بانکهای آزاد رو در گزارشی از بازرسان دولتی میتونیم مشاهده کنیم. در این گزارش اومده که بانک Jackson در ایالت میشیگان، اسم سپردهگذارها رو با خودکار و رقم موجودی حساب بانکیشونو با مداد مینوشته تا به راحتی رقم رو دستکاری کنه. علاوه بر اون، این بانک با کسری ذخایر فلز مواجه بوده و برای فریب دادن بازرسان دولتی، سطح جعبههایی که در اون ذخایر فلز نگهداری میکرده رو با سکههای طلا و نقره پوشش می داده، اما درون جعبه محتویات دیگری به غیر از سکه (لیوان و میخ و..) قرار داده بود.
🔸 در عصر بانکداری آزاد اگرچه دولتهای ایالتی مقرراتی برای کنترل سیستم بانکی معین کرده بودند، اما بانکدارها با ترفندهایی که ذکرش رفت (دستکاری ذخایر سکههای فلزی، دستکاری صورتهای حسابداری، برپایی بانک در مناطق دوردست و..) عملاً مقررات احتیاطی دولتها رو بلااثر میکردند. این اتفاقات در ایالت میشیگان رخ داده بود؛ اولین ایالتی که قانون بانکداری آزاد رو تصویب کرد، و اولین ایالتی هم بود که بساط بانکداری آزاد رو جمع کرد.
✔️بنا به گزارش دادستانی کلّ میشیگان، دارندگان پولهای خصوصی، با کاهش ۶۰ درصدی ارزش اسمی پولشون روبرو شدند:
🔸 ناکامی تجربه بانکداری آزاد در ایالت میشیگان رو در گزارشی از بازرسان دولتی اون زمان هم می تونیم مشاهده کنیم. در این گزارش چنین ذکر شده که این قانون عملاً زمینهی آزمندی و نابکاری رو برای عدهای محدود فراهم کرده و به موتور محرکۀ کلاهبرداری تبدیل شده:
🔹ادامه دارد
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
#بخش_دوم
🔸 در عصر بانکداری آزاد، برخی از بانکدارانی که اسکناس هایی بسیار فراتر از ذخایر فلزشون خلق میکردن، هنگام مراجعۀ دارندگان پولهای خصوصی به بانکها، توان تبدیل پول به سکههای فلز رو نداشتن و از همین رو نیمی از بانکهای آزاد در این دوره به ورشکستگی کشیده شدند.
🔸 مشکل زمانی مضاعف شد که نه بانک مرکزیای در کار بود تا به این بانکها وام اضطراری بده، و نه بیمۀ سپردهای وجود داشت که زیان سپردهگذاران رو به طور کاملی جبران کنه.
اینطور که گفته شده، تجربۀ نیویورک در زمینه بانکداری آزاد بهتر از ایالتهای دیگر بوده و دارندگان پولهای خصوصی با زیان کمتری مواجه شدند اما در نیویورک هم دارندگان پولهای منتشرۀ بانکهایی که در سالهای ابتدایی بانکداری آزاد به ورشکستگی کشیده شدند، زیان نسبتاً بالایی (حدود ۴۰ درصد) تجربه کردند.
🔸 در میانههای دهۀ شصت سده ۱۹ هم ریشههای این سیستم تضعیف شد؛ دورهای که جنگ داخلی آمریکا شروع میشه، قیمت اوراق قرضۀ ایالتی (که بزرگترین دارایی بانکهای آزاد بود) کاهش پیدا میکنه، و البته اعتماد تودۀ مردم (مهمترین سرمایۀ بانکداران) هم نسبت به سیستم آزاد بانکی تضعیف میشه.
🔸 به نظر کاهش اعتماد عموم مردم در سقوط این سیستم رو نباید بیتأثیر بدونیم، اگرچه همۀ ماجرا رو هم توضیح نمیده.
🔸 اعمال کلاهبردارانهای نظیر خلق بیش از اندازۀ پول فاقد پشتوانۀ فلز که تعهدات دشواری برای بانک مربوطه میآفرینه، و از طرف دیگه فقدان تدابیر سیاستیای نظیر بانک مرکزی و بیمۀ سپرده، اعتماد تودۀ مردم نسبت به بانکداران (که گرانبهاترین سرمایۀ سیستم بانکی شمرده میشه) رو از بین میبره و موتور بحرانهای بانکیای نظیر ویسکانسین ۱۸۶۱، ایندیانا ۱۸۵۴ و.. رو سوخترسانی میکنه.
▫️کارخونه
__________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
⭕️ نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا برگزار میکند:
🇮🇷دومین همایش کشوری نهضت ممانعت از ربا🇮🇷
🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی)
📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام
🔻با حضور اساتید و کارشناسان
🔘 محورهای همایش:
▫️رویکرد جمهوری اسلامی در تقنین پول و بانکداری
▫️ربا؛ بزرگترین کلاهبرداری جهان
▫️جنگ ارزی؛ جنگی برپایه ربا
▫️بحران بدهی و فروپاشی
▫️زندگی بدون وام؛ تولید بدون وام
▫️پارادوکس بانکداری قرض الحسنه
▫️دکترین بیع؛ الگوی قرآنی معیشت
▫️زکات شاخص نظامساز
💌 عطف به برگزاری همایش بصورت آنلاین، از همهی علاقمندان در سراسر کشور دعوت بعمل میآوریم. منتظر حضور گرم شما عزیزان هستیم.
__________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
1_5069003742284611907.jpg
8.27M
🖇 فایل با کیفیت پوستر دومین همایش کشوری نهضت ممانعت از جنگ با خدا جهت چاپ
🔴 مدافعان حدود الهی و سایر علاقه مندان به مبارزه با منکر ربا میتوانند؛ جهت اطلاع رسانی و نشر حداکثری این مهم، اقدام به چاپ و نصب پوستر همایش در مساجد محل، فرهنگسراها و سایر اماکنی که امکان نصب پوستر وجود دارد بنمایند.
❇️ حَبِّبُوا اللّه َ إلى عِبادِهِ يُحِبَّكُمُ اللّه ُ
خدا را براى مردم محبوب سازيد تا خداوند، شما را دوست داشته باشد.
__
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| رئیس پژوهش های مجلس: ۹۰ درصد سرمایهگذاری در بانکها در اختیار ۴ درصد است.
‼️ حال محاسبه کنید سهم این افراد را در خلق پول و افزایش تورم کشور!
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰 خلق پول؛ جادوی اقتصادی
✍ ابراهیم نجفی
🔹 جادوگری یعنی؛ به کار بستن حیلههایی که بتوان قوانین طبیعت را دور زد. جادوی اقتصادی یعنی؛ چاپ اسکناسی که فرای قوانین طبیعی کار و تولید ثروت، ارزشمند باشد و بتوان با آن دارایی دیگران را کسب کرد.
🔹 دیوید کورتن در کتاب سرمایهداری فردا میگوید که «خلق پول؛ خلق ثروت نیست بلکه خلق بدهی است». و خلق بدهی موجب تورم، ضرر و زیان جامعه و مصداق کلاهبرداری است.
🔹 چاپ اسکناس بدون پشتوانه اگر باطل و محکوم است؟ چرا صرفاً برای توده مردم ممنوع میباشد؟ و دولتها حق دارند به هر نحو و میزانی اسکناس چاپ کنند؟ آن چیزی که مجوز چاپ پول برای دولتها را صادر میکند، «علم منحط اقتصاد» است، که بدهی را لازمه حیات اقتصادی و رشد و پیشرفت میداند. حال آنکه با این توجیه غلط دولتها هر کدام به نحوی در یک رقابت فرسایشی اقدام به چاپ اسکناس میکنند و بار مالی هزینههای خود را به مردم خود و دیگر کشورها تحمیل مینمایند. به طوری که امروزه آمریکا، ژاپن و چین جز مقروضترین و بدهکارترین دولتها میباشند. به طوری که بنا به گفته برنده نوبل اقتصادی جوزف استیگلیتز علم اقتصاد دیگر پاسخگو نیست و در حال سقوط آزاد است.
🔹 و چه زیبا در قرآن آمده است که «صنعی که رقم زدند حیله جادوگران است، و ساحر هر جا رود رستگار نمیشود». (طه: ۶۹)
🔸 پ.ن: قطعهای از سریال خانه کاغذی (بازیگر مرد سر دسته دزدها از ضرابخانه ملی، و بازیگر زن بازرس و نماینده قانون)
ادامه دارد...
instagram.com/p/CIaTJEYgZip/?igshid=dhvjktnxqwyk
🔸 به مناسبت روز حسابدار
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🎙در کنفرانس خبری رونمایی از کتاب های «نظریۀ پولطلا» و «احیای پولطلا» مطرح شد :
🔹حجت الاسلام و المسلمین حسین میرزایی، نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی :
متاسفانه گردش پولی کشور به سمت دلاریزه شدن در حرکت است که میتواند به فاجعۀ سیاسی-امنیتی منجر گردد.
برای مقابله با این بحران، یک طرح دوفوریتی در مجلس مطرح شده که آلترناتیو #مسکوکات_طلا را به جامعه ارائه خواهد داد.
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدحسین متولی امامی :
در کتاب «نظریۀ پولطلا» یک پاسکاری فقهی-کارشناسی-عملیاتی انجام شده که در نوع خود بی نظیر است.
در کتاب «احیای پولطلا» که ترجمه میباشد، نگاه دو اقتصاددان مطرح #جهان_اسلام به پولطلا ارائه میگردد.
🔹مهندس محمدحسن غلامی :
هم اکنون، روزانه 2566 میلیارد تومان خلق پول بانکی داریم که تقسیم بر جمعیت 83میلیون نفری ایران؛ از ارزش پول هر ایرانی به طور متوسط #روزانه 31 هزار تومان دزدیده میشود.
تاثیر این دزدی از ارزش پول را وقتی احساس میکنید که قبلا با 100هزار تومان میتوانستید 6 کیلو مرغ بخرید و الان 3 کیلو
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
🔴 بازی کودکانه
در مهد کودکها يه بازي هست که
يه توپ ميدن دست بچه ها و يه آهنگ پخش ميشه و بچه ها اين توپ را دست به دست میکنن.آهنگ رفته رفته تند تر میشه بچه ها هم سريعتر توپ را دست به دست مي کنن.چون ميدونن به زودي آهنگ قطع مي شه؛وتوپ دست هرکس باشد،بازنده است.
💎 اين بازي حاوي نکات ارزنده است و خوبه مستند آن با محوريت بورس ساخته بشه.
👩👩👧👦در اين نگاه چه هاي معصوم نماد مردم بيچاره و از همه جا بي خبر هستند که وارد بورس مي شوند.
⚽️ توپ نماد سهام است که بين مردم دست به دست مي شود.
🥁🎼 آهنگ نماد رونق و رشد بورس است و هرچه تند تر مي شود رشد شاخص بورس را نشان مي دهد.
🔕قطع آهنگ نماد اعلان ترکيدن بورس است.
🙀 فرد بازنده نماد سهامداري است که سهمش بي ارزش شده است .
🥅اين بازي شبهاتهاي بسياري با بازي قمار بورس دارد.البته در اين بازي يک بازنده است که نماد خيل کثير مردم بي اطلاع است .
اما تعداد زياد برندگان در اينجا نماد افراد قليل بورس باز و قمارباز حرفه اي هستند،که ميدانند چه موقع در ارزاني سهم بخرند و چه موقع در گراني سهم را بفروشند.
و آهنگ بازي را تند کننند تا مردم را تشويق به خريد کنند و در اوج آهنگ پاي خود را از بازي بکشند بيرون و با قطع آهنگ و فرو ريختن حباب مردم را بازنده کنند.
#بورس_بازي_قمار
#قمار_باز_حرفه_اي
ارسالی از #شما مخاطبان عزیز
____
🚨پویش مبارزه با قمار سازمانیافته
🎲 @Qomar_ir