#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(3)
#بداهتـولايتـفقيه در ميان ايرانيان
شاردن جهانگرد فرانسوی دوره صفويه در کتابش در مورد باور ایرانیان به حق حکومت، به دو نوع نگاه در بين ايرانيان اشاره ميکند:
✅دسته اول معتقدند یک #مجتهد که جامع علوم باشد و منزه از فساد و گناه باشد بايد امور دینی و اجتماعی و حکومتی مملکت را اداره کند.
شاردن مينويسد اين دسته معتقدند که چون مجتهد وارستهای پردانش و سلیم است، باید پادشاهی در کنارش باشد که به ضرب شمشیر مردمان را به رعایت عدالت وادار نماید، اما باید چون وزیری فرمانبردار و سر به راه باشد، نه بیش.
✅دسته دوم معتقدند حکومت حق سادات و فرزندان ائمه ع است ولازم نيست حتما عالم باشد. (سفرنامه شاردن، ج 3، ص 1143-1145)
#بداهتـولايتـفقيه
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (4)
#بداهتـولايتـفقيه (2)
✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينههاي اجرايي شدن #حاکميتـفقها در اواخر دوره قاجار مينويسد:
🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که «#حکومتـشرعي تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواستهاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرتهاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مينمودند.» (نيکي کدي، تحريم تنباکو در ايران،ص 14)
#نيکيـکدي
#پيشنيهـولايتـفقيه
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(5)
🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار مینویسد:
✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان ميشد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و #نيابتـازـامامـغايب [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30)
#نيابتـعامهـفقها
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (6)
🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب #ولايتـفقها و شئونات سياسي آنها اشاره میکند:
✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست.
✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشدهاند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها.
✅ دستور داديم به #پادشاهـاينـزمان و يگانه اين دوران، #بندهـما که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164)
#نيابتـعامهـفقها
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (7)
مخالفت با #حکمـفقها مخالفت با #امامـزمان (عج) است.
🔸در نوشته يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است:
✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ #حجتـامام ـعصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان #نقضـحکمـامام (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق.
🔸مرحوم #ميرزايـآشتياني مرجع تهران در دوران #نهضتـتحریمـتنباکو به نايب السلطنه ميگويد:
✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين #مخالفت با #امامـزمان – عليه الصلاه و السلام ـ است.
(شيخ حسن کربلايي،تاريخ دخانيه،ص 128 و 131)
#نهضتـتحريمـتنباکو
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________