eitaa logo
آرشیو کانال سیاست و دیانت
14 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
با سلام .. مطالب درحال تکمیل شدن است... این کانال صرفاً جهت بایگانی و دسترسی به مطالب کانال تلگرامی ایجاد شده و پست جدیدی در آن ارسال نخواهد شد. لطفا کانال اصلی را هم دنبال کنید 👇 https://eitaa.com/aboutalebi57
مشاهده در ایتا
دانلود
(3) در ميان ايرانيان شاردن جهانگرد فرانسوی دوره صفويه در کتابش در مورد باور ایرانیان به حق حکومت، به دو نوع نگاه در بين ايرانيان اشاره مي‌کند: ✅دسته اول معتقدند یک که جامع علوم باشد و منزه از فساد و گناه باشد بايد امور دینی و اجتماعی و حکومتی مملکت را اداره کند. شاردن مي‌نويسد اين دسته معتقدند که چون مجتهد وارسته‌ای پردانش و سلیم است، باید پادشاهی در کنارش باشد که به ضرب شمشیر مردمان را به رعایت عدالت وادار نماید، اما باید چون وزیری فرمانبردار و سر به راه باشد، نه بیش. ✅دسته دوم معتقدند حکومت حق سادات و فرزندان ائمه ع است ولازم نيست حتما عالم باشد. (سفرنامه شاردن، ج 3، ص 1143-1145) __________________________________ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌@aboutalebi57 __________________________________
(4) (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينه‌هاي اجرايي شدن در اواخر دوره قاجار مي‌نويسد:‌ 🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که « تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواست‌هاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرت‌هاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مي‌نمودند.» (نيکي کدي،‌ تحريم تنباکو در ايران،‌ص 14) __________________________________ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌@aboutalebi57 __________________________________
(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار می‌نویسد: ✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان مي‌شد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30) __________________________________ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌@aboutalebi57 __________________________________
(6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب و شئونات سياسي آنها اشاره می‌کند: ✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست. ✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشده‌اند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها. ✅ دستور داديم به و يگانه اين دوران، که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164) __________________________________ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌@aboutalebi57 __________________________________
(7) مخالفت با مخالفت با (عج) است. 🔸در نوشته‌ يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است: ✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ ‌ـ‌عصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق. 🔸مرحوم مرجع تهران در دوران به نايب السلطنه مي‌گويد: ‌ ✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين با – عليه الصلاه و السلام ـ است. (شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه،‌ص 128 و 131) __________________________________ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌@aboutalebi57 __________________________________