eitaa logo
ريحانة الحسين
181 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
هیات جوانان ریحانة الحسين آدرس:بنیاد / بلوار شهید کریمی / کوی۱۵/فرعی ۸(شهید ساکت) ارتباط با مدیر: @Hossein124n
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌نکته هایی از جلسه امشب تاریخ۱۴۰۳/۰۵/۱۰ 📖جلسه قبل گفته شد بعد از عرض امانت خداوند بر خلائق وپذیرفتن ان توسط انسانها خدواند عزوجل طینت انسان را خلق کرد وبا توجه به اینکه نوع پذیرش انسانها متفاوت بود بعضی صادقانه پذیرفتند وبعضی فقط لسانا ،خداوند عزوجل دو طینت متفاوت خلق کرد یک طینت علیین ویک طینت سجین وسعادت وشقاوت انسانها بر اساس این رقم خورد. 📜 در روایتی از امام کاظم علیه السلام داریم: که ابن عمیر سوال می کند از حضرت از« اَلشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ ، وَ اَلسَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ ؟». فَقَالَ: « اَلشَّقِيُّ مَنْ عَلِمَ اَللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ اَلْأَشْقِيَاءِ، وَ اَلسَّعِيدُ مَنْ عَلِمَ اَللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ اَلسُّعَدَاءِ». قُلْتُ [لَهُ]: فَمَا مَعْنَى قَوْلِهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اِعْمَلُوا فَكُلٌّ مُيَسَّرٌ لِمَا خُلِقَ لَهُ». فَقَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ لِيَعْبُدُوهُ، وَ لَمْ يَخْلُقْهُمْ لِيَعْصُوهُ، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ مٰا خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ ، فَيَسَّرَ، كُلاَّ لِمَا خُلِقَ لَهُ، فَالْوَيْلُ لِمَنِ اِسْتَحَبَّ اَلْعَمَى عَلَى اَلْهُدَى» 📜محمد بن ابى عمير كه گفت أبو الحسن حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام را سؤال كردم از معنى قول رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)كه الشقى من شقى في بطن امه و السعيد من سعد في بطن امه. يعنى بدبخت كسى است كه در شكم مادرش بدبخت شده و نيك بخت كسى است كه در شكم مادرش نيك بخت شده و حضرت(عليه السّلام)فرمود كه شقی كسى است كه خدا دانسته كه او بزودى اعمال اشقیاء را بعمل آورد و حال آنكه او را در شكم مادرش باشد و سعادمند كسى است كه خدا دانسته كه او بزودى اعمال سعداء را بعمل آورد و حال آنكه او را در شكم مادرش باشد بآن حضرت عرض كردم كه پس معنى قول پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)چيست كه كار كنيد چه هر يك آسان و توفيق داده شده از براى آنچه بجهت آن آفريده شده فرمود كه خداى عز و جل جن و انس را آفريد از براى آنكه او را بپرستند و ايشان را نيافريد از براى آنكه او را نافرمانى كنند و اين معنى قول خداى عز و جل است كه« وَ مٰا خَلَقْتُ‌ اَلْجِنَّ‌ وَ اَلْإِنْسَ‌ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ‌ »يعنى و نيافريديم جن و آدميان را مگر بجهت آنكه بپرستند مرا بر وجه اختيار نه بطريق اجبار پس هر يك را توفيق داده از براى آنچه او را بجهت آن آفريده پس واى بر كسى كه كورى ضلالت و گمراهى را بر راه راست برگزيد. ✂️از این روایت دانسته می شود انسانها به جهت انتخابی که در عالم ذر داشته اند خداوند می داند در این دنیا همان مسیر را خواهند رفت پس همان مسیر را برای هر کدام اسان کرده،لکن این طور نیست که انسانها در این دنیا مجبور باشند زیرا که عمل انسانها وانتخابی که در عالم ذر دلشته اند خلق تقدیر است یعنی بر اساس انچه خودشان خواسته اند برای انها مقدر شده لکن در تقدیر امکان بداء هست تا زمانی که ان تقدیر پیاده نشده باشد واین معنای روایت أَنَّ أَفْعَالَ اَلْعِبَادِ مَخْلُوقَةٌ لِلَّهِ تَعَالَى خَلْقَ تَقْدِيرٍ لاَ خَلْقَ تَكْوِينٍ پس هرچیزی که در عالم ذر ما انتخاب کردیم در تقدیر ما نوشته می شود لکن فعلیت ان به عمل ما بستگی دارد✂️ 💠 هیئت ریحانة الحسین (ع) لینک کانال: https://eitaa.com/reihanatolhosein_qom
📌در ادامه روایتی از اقا امام رضا می خوانیم که 📜إِنَّ لِلَّهِ إِرَادَتَيْنِ وَ مَشِيئَتَيْنِ إِرَادَةَ حَتْمٍ وَ إِرَادَةَ عَزْمٍ يَنْهَى وَ هُوَ يَشَاءُ وَ يَأْمُرُ وَ هُوَ لاَ يَشَاءُ أَ وَ مَا رَأَيْتَ أَنَّهُ نَهَى آدَمَ وَ زَوْجَتَهُ أَنْ يَأْكُلاَ مِنَ اَلشَّجَرَةِ وَ شَاءَ ذَلِكَ وَ لَوْ لَمْ يَشَأْ أَنْ يَأْكُلاَ لَمَا غَلَبَتْ مَشِيئَتُهُمَا مَشِيئَةَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ أَمَرَ إِبْرَاهِيمَ أَنْ يَذْبَحَ إِسْماعیل وَ لَمْ يَشَأْ أَنْ يَذْبَحَهُ وَ لَوْ شَاءَ لَمَا غَلَبَتْ مَشِيئَةُ إِبْرَاهِيمَ مَشِيئَةَ اَللَّهِ تَعَالَى 📜حضرت ابو الحسن (عليه السّلام) فرمود: خدا را دو اراده و دو مشيت است. ارادۀ حتم و ارادۀ عزم (و مشيت حتم و مشيت عزم) خدا نهى ميكند و ميخواهد، امر ميكند و نميخواهد، مگر نمى‌بينى كه او آدم و همسرش را نهى كرد كه از آن درخت نخورند ولى خوردن ايشان را خواست و اگر نميخواست كه بخورند خواست آنها بر خواست خداى تعالى غلبه ميكرد و حضرت ابراهيم را امر كرد كه اسماعيل را سر ببرد ولى نخواست كه سر او را ببرد و اگر ميخواست، خواست ابراهيم بر خواست خداوند غلبه پیدا می کرد. ✂️از این روایت هم دانسته می شود که خداوند یک اراده دارد که همان علم خداوند است که بر همه چیز محیط است یعنی در علم خداوند است که حضرت ادم مخالفت نهی می کند واز نهی خداوند پیروی نمی کند. نکته کلیدی این مطلب این است که انسانها در حیطه علم خداوند اختیار دارند،مثلا شما یک مخلوق ذهنی را تصور کنید وبه او اختیار بدهید که کار خوب کند وکار بد لکن چه کار خوب وچه کار بد او در حیط ذهن شماست واختیاری که اعمال می کند از ذهن شما بیرون نخواهد بود.✂️ 💠 هیئت ریحانة الحسین (ع) لینک کانال: https://eitaa.com/reihanatolhosein_qom
سلام و درود 👋🏻💐 💞 چقدر قشنگ میشه اگه دست دختر کوچولو های کشورمون تو دست سه ساله ی امام حسین(ع) باشه ... و با چه کار های ساده ای میتونیم یه خاطره ی قشنگ تو ذهن بچه ها درست کنیم که بیشتر عاشق ایشون بشن ... یه نماد قشنگ که هر وقت تو دستشون میگرن یاد حضرت رقیه بیفتن؛ یه هدیه ی موندگار؛ مثلا یه عروسک قشنگ ... 💝 در طرح "خاطره سه ساله" به مناسبت شهادت حضرت رقیه قصد داریم عروسک هایی رو به کودکان بی بضاعت هدیه بدیم. عروسک هایی با کمک های نقدی شما ... ... ولی از طرف . 🌼 برای مشارکت در این کار بسیار زیبا وجه های نقدیتون رو به شماره کارت زیر واریز کنید‌. ان شاءالله این کارتون موجب شادی دل مادرشون حضرت زهرا خواهد شد. 5859831184109618 به نام محمد کمیل رنگی + هزینه ی هر عروسک حدود ۳۰۰ هزار تومان میباشد.
🚩 ▪️جلسه توسل هفتگی سخنران: حجت الاسلام علی محمدی مداح: محمد کمیل رنگی 🗓 پنج شنبه ۱۸ مرداد 📌 بنیاد/بلوار شهید کریمی/ کوی۱۵/فرعی هشتم (شهید ساکت) ⏰ بعد از نماز مغرب وعشاء 🏷 شما هم دعوت هستید! 💠 هیئت ریحانة الحسین (ع) لینک کانال: https://eitaa.com/reihanatolhosein_qom
📌تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۸ در جلسات قبل دانسته شد که انسان با اختیار در این عالم انچه را که در عالم قبل برایش تقدیر خورده پیاده می کند لکن امکان بداء هم وجود دارد،گفته شد که انسان در قبل از این عالم بعد از پذیرش ولایت به نحو صادقانه یا کاذبانه نوع طینت انسان شکل گرفت انهایی که صادقانه پذیرفتند طینت علیین شدند بر اساس سبقت گرفتن وانهایی که منافقانه پذیرفتند طینت سجین شدند مرحله بعد از این در روایت هست که خداوند این دو طینت را مخلوط کرد 🛑در روایات باب طینت امده که طینت مومنین با طینت کفار مخلوط شده است ومعصیتهایی که از مومنین سر می زند به خاطر خلط طینت با کفار است و کارهای خوبی که از کفار سر میزند به خاطر خلط طینت انها با مومنین است در حقیقت ریشه معاصی در ما از عالم ذر وجود دارد انه هم بخاطر این اختلاط طینت 🤨 چرا خداوند طینت ما را با طینت کفار مخلوط کرد؟ اگر به روایات طینت توجه کنیم انبیاء ورسل وائمه چون خالصانه خداوند را پذیرفتند هم جسمشان وهم روحشان از طیینت علیین است لکن دیگران به میزان قبول از طینت علیین برخوردار هستند وبه میزان کفر از طینت سجین چون غیر معصومین قبولشان همراه با کفر است طینتشان هم مخلوط هست علامه طباطبایی در ذیل این ایه می فرمایند: وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ پس همانطور كه ممكن است دل آدمى يكسره بستگى به زندگى دنياى فانى و زينت‌هاى باطل آن پيدا كرده و بكلى هر حق و حقيقتى را فراموش كند، و نيز ممكن است مانند مخلصين از اولياى خدا از هر چيز كه دل را مشغول از خداى سبحان مى‌سازد منقطع گشته به تمام معنا و با تمامى دل متوجه خدا شده لحظه‌اى از او غافل نشود و در ذات و صفات خود جز به او آرام نگيرد و جز آنچه او مى‌خواهد نخواهد. همچنين ممكن است سهمى از آن و سهمى از اين را با هم داشته 🛑پس در قبول ولایت افراد مختلف بودند وجزء عده ای کمی که معصومین باشند این بار را حقیقتا نپذیرفتند لکن بقیه انسانها به میزانی قبول داشتند وبه میزانی عدم قبول به همین خاطر دو طیبت مخلوط شدند اما معصومین چون خالصانه پذیرفتند فقط طینت علیین دارند 🛑تا حالا گفته شد که معاصی انسانها به خاطر این اختلاط طینت با کفار است حالا باید بفهمیم راس این شجره خبیثه کفر چه کسانی هستند وما اختلاط طینت با چه کسانی داریم عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ‌، أَنَّهُ قَالَ‌: نَحْنُ أَصْلُ‌ كُلِّ خَيْرٍ، وَ مِنْ فُرُوعِنَا كُلُّ بِرٍّ وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ‌ اَلشَّرِّ، وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبِيحٍ‌، ما [خاندان پيامبر]، ريشه همه خوبى ها هستيم و هر نيكى اى، [ميوه اى] از شاخه هاى ماست ، دشمن ما نيز ريشه همه بدى هاست و هر زشتى و بدكارى اى، [ميوه اى ]از شاخه هاى اوست
✂️در این روایت اصل خیر را اهل بیت می داند وهر طاعتی را از فروعات این اصل می داند ودشمنان اهل بیت را اصل شر می داند که هر معصیتی فرع این اصل است اینجاست که می فهمیم جریان سقیفه اصل شر هستند وهر معصیتی از این اصل شر که افراد جریان سقیقه باشند صادر می شود هرچه انسان به انها بیشتر وصل باشد بیشتر معصیت می کند وهرچه دور تر باشد کمتر معصیت می کند پس حقیقت امامت باید در وجود همه ای ما باشد تا بتوانیم طاعت خداوند داشته باشیم وحقیقت جریان عمری هم باید در وجود ما باشد تا معصیت کنیم✂️ اینجاست که شناخت نفس معنا پیدا می کند تا ما ندانیم این ارتباط ما با سقیفه است که سبب استمرار گناه می شود نمی توانیم تلاش کنیم از ان دور شویم ، 🤨شاید سوال شود ایا امکان دور شدن از این جریان هست در روایت جنود عقل وجهل می خوانیم: اين خصال خیر كه لشكر عقل‌اند جمع نگردند مگر در پيغمبر يا وصى پيغمبر يا مؤمنى كه خداوند دلش را براى ايمان آزموده ولى دوستان ديگر ما داراى بعضى از صفات عقل ميباشند و كم كم ترقى ميكنند تا كامل شوند و از صفات جهل وارسته گردند و در نتيجه درجه بلندى را دريابند كه در رديف پيغمبران و اوصيا باشند همانا رسيدن باين مقام بشناختن عقل و صفات آن و كناره‌گيرى از جهل و صفات آنست خداوند ما را و شما را توفيق طاعت و رضايت خود بخشد. ✂️از این روایت فهمیده می شود که می توان از صفات شر که همان لشکر جهل هستند نجات پیدا کرد لکن این تنها با معرف عقل حاصل می شود،که منظور همان امام هست وهمچنین باشناخت جهل که همان جریان سقیفه است تا این معرفت حاصل نشود نمی توان امامت وجود خود را تقویت کرد وتا فاصله از جریان سقیفه گرفته نشود نزدیک به امام نخواهیم شد.والسلام علیکم ورحمه الله.✂️
📌کمی تامل 🛑تا زمانی که امام زمان سلام الله علیه در زندان اعمال ما قرار دارد ظالمین ازاد هستند ،انتظار عدالت داریم لکن کسی که باید عدالت را برقرار کند را کنار زده ایم ودادمان بلند هست که چرا ظلم وجود دارد،ظلم وجود دارد چون عدالتگر در زندان است،تامل کنیم!!! 🛑جریان امامت وجریان سقیفه یک جریان مستمر هست که از اول خلقت در سرشت وطبیعت وطینت همه ما وجود دارد تازمانی که درک نکنیم که رابطه ما با سقیفه چیست وهمچنین رابطه ما با امامت چیست نمی توانیم قدمی برای ظهور برداریم. 🛑هیچ عمل شخصی وجود ندارد ،یعنی هیچ عملی نداریم که اثرش فقط برای خود فرد باشد بلکه هر عملی چه خوب وچه بد در عالم تاثیر دارد چرا که یا عمل ما خیر است که جریان حق را تقویت می کند ویا شر هست که جریان شر را تقویت می کند ما با اعمالمان یا جبهه امام را تقویت می کنیم یا جبهه مقابل امام. 🛑هر طاعتی از ما یک قدم ظهور را نزدیک وهر معصیتی یک قدم ظهور را به تاخیر می اندازد،،یک گناه، یک عالَم را از ظهور امام زمان یک لحظه هم که باشد به تاخیر می اندازد،اگر می خواهیم جزء کسانی نباشیم که امام علی را در کوفه تنها گذاشتند باید مسیر اطاعت الهی را طی کنیم تا امام زمانمان را تنها نگذاریم. 💠 هیئت ریحانة الحسین (ع) لینک کانال: https://eitaa.com/reihanatolhosein_qom