💠 استراتژی تقیه
❖ آیت الله محمدتقی شهیدی:
● «عبدالله کوفی» که خادم حسین بن روح بوده، توثیق ندارد. بعضی روایات میگوید: «خدّامنا شرار الخلق»؛ البته سندش ضعیف است، ولی خدام ائمه علیهمالسلام که همهشان آدمهای خوبی نبودند تا چه برسد به خادم حسین بن روح که در اوج تقیه بوده است!
● یک شخصی از همین خدامِ حسین بن روح به معاویه لعن کرد، حسین بن روح اخراجش کرد. چرا؟ برای اینکه اگر بنا بود حسین بن روح، نائب خاص، در مجتمع بغداد معروف بشود به اینکه خلفاء را لعن میکند، دیگر کار نمیتوانست بکند.
● امام زمان علیهالسلام هم میدانستند چه کسی را نائب خاصش قرار دهند. نرفت علماء را نائب قرار بدهد. یک شخصی که بازاری بود، نائب خاصش قرار داد که به او حساس نشوند.
● حالا این خادم هم (عبدالله الکوفی) لابد کسی بوده دیگران به او حساس نبودند، یک آدم معمولی بود، از کجا معلوم ثقه بوده؟!
🔺درس خارج فقه؛ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 مهمترین ویژگی نواب اربعه
🎙استاد حاج سیدمحمدجواد شبیری زنجانی:
● یکی از مهمترین اوصافی که در نواب اربعه وجود داشت است، شدّت رازداری است. از جهت علمی شاید دیگران از آنها بالاتر بودهاند.
● به عنوان مثال، حسین بن روح، از افراد برجسته طایفه نوبختی نبوده و در این طایفه، علمایی وجود داشت که از او بالاتر بودهاند. با این حال، حسین بن روح به عنوان نائب حضرت، انتخاب شده است.
● یکی از افراد طایفه نوبختی که از حسین بن روح جایگاه بالاتری داشته است، وقتی مورد سوال قرار میگیرد که چرا تو نائب امام زمان عجلاللهفرجهالشریف نشدی؟ پاسخ میدهد که مولای من، خود داناتر است. آنچه من میدانم آن است که من متکلّم و اهل مناظره هستم، و این احتمال میرود که در مناظره، برای اثبات حقّانیّة مذهب، اگر مجبور شوم محل اقامت امام زمان علیهالسلام را آشکار سازم، ولی حسین بن روح تحت هیچ شرایطی، حتّی اگر محل اختفای حضرت در زیر زمین، در زیر پای او باشد، محل حضرت را افشا نمیکند، و پایش را بلند نمیکند تا جایگاه حضرت را به مردم نشان دهد.
🔺درس خارج فقه؛ ۲۳ مهر ۱۴۰۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠مراد از «أحمد بن محمّد» در مشایخ «محمّد بن یحیی» در کتاب کافی
🔸روایتی در کتاب کافی با این سند وجود دارد: «محمّد بن یحیی، عن أحمد بن محمّد، عن محمّد بن خالد البرقی ...»
مراد از «أحمد بن محمّد» در اینجا، «أحمد بن محمّد بن عیسی» است. هم راوی و هم مرویٌ عنه بر این امر دلالت دارد.
امّا راوی، از آن رو که «محمّد بن یحیی» در کافی تنها از «أحمد بن محمّد بن عیسی» نقل کرده است، و از «أحمد بن محمّد بن خالد» نقل نکرده است.
امّا مرویٌ عنه نیز -همان طور که آیت اللّه خویی بیان کرده - بر این مسئله دلالت دارد؛ چرا که اگر «أحمد بن محمّد بن خالد» بود، به جای «عن محمّد بن خالد البرقی»، تعبیر «عن أبیه» ذکر میشد. تنها دو راوی به نام «أحمد بن محمّد» در این طبقه، معروف هستند، و با نفی «أحمد بن محمّد بن خالد» روشن میشود که مراد «أحمد بن محمّد بن عیسی» است.
🔹مرحوم آقای سیّد مرتضی عسکری در جلد سوم کتاب «القرآن الکریم و روایات المدرستین» روایات تحریف قرآن را به تفصیل بحث نموده است. مباحث ایشان بسیار مباحث خوبی است. ما نیز تمامی روایاتی که ایشان بحث نموده بود را مورد بررسی قرار دادیم و مطالبی را در حول آنها متذکّر شدیم. نمیدانم ایشان مطالب ما را اعمال نمود یا خیر، ولی یکی از مطالبی که ما بیان کرده بودیم، ظاهرا ایشان اعمال نکرده بود.
یک روایت در کافی از «أحمد بن محمّد» نقل شده بود، که ایشان احتمال میداد مراد «أحمد بن محمّد سیّاری» باشد. ما بیان کردیم این مطلب صحیح نیست.
▪️سیّاری معروف به «أحمد بن محمّد» نیست، تا احتمال ایشان ملاحظه شود. «أحمد بن محمّد» در طبقه مشایخِ مشایخ کلینی - به خصوص در روایات امثال علی بن ابراهیم، و محمّد و یحیی، و امثال ایشان - مردّد بین دو نفر است: «أحمد بن محمّد بن عیسی» و «أحمد بن محمّد بن خالد». «علی بن إبراهیم» از هر دو نقل میکند، ولی «محمّد بن یحیی» تنها از «أحمد بن محمّد بن عیسی» نقل حدیث میکند.
🔺درس خارج فقه استاد حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۱۸ شهریور ۱۴۰۳.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
✔️ آیت الله سید محمد هادی میلانی(ره):
🔹 وقتـی دوازده ســاله بــودم فراگیــریِ اصــول کافــی و شــرح آن را بـه پایـان رسـاندم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💢کتابی ساختگی درباره امام صادق (ع) !
✔️کتابی در ارتباط با زندگی امام صادق به زبان فارسی با عنوان "امام صادق مغز متفکر جهان شیعه" منتشر شده که مترجم در مقدمه آن مدعی است که این کتاب محصول مطالعات بیست وپنج نفر از دانشمندان اروپا وآمریکا در مرکز اسلامی استراسسبورگ فرانسه بوده که او آن را از زبان فرانسه به فارسی برگردانده است.
📚مغز متفکر جهان اسلام: 7، 10.
پس از انتشار این ترجمه، کتاب یاد شده در قشر مذهبی ایرانی رواج پیدا کرد و بارها چاپ شد و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران نیز قرار گرفت. پس از آن فردی به نام نور الدین آل علی این ترجمه را به زبان عربی با نام "الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب" منتشر نمود.
دکتر محمد عبدالمنعم الخفاجی یکی از نویسندگان مصری و از اساتید تاریخ الازهر بر آن مقدمه زده است و از اینکه غربیان بیشتر از مسلمانان به ذخایر اسلامی توجه دارند تعجب خود را ابراز می دارد.
📚الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب، مقدمه خفاجی
فردی پاکستانی با نام علی میرزا ترجمه فارسی این کتاب را به زبان انگلیسی برگردانده و درکانادا و پاکستان منتشر کرده است و این ترجمه در سایت آمازون نیز قابل دسترسی است.
📚The Great Muslim Scientist
Philosopher: Imam Jaafar Ibn Mohammad Al-Sadiq Paperback
به هرصورت، کتاب یادشده اصلی فرانسوی ندارد و ساخته و پرداخته ذبیح الله منصوری بوده که خود را به عنوان مترجم کتاب از فرانسه به فارسی معرفی کرده است.
یکی از آشنایان وی که آشنا با زبان فرانسه بوده و اصل فرانسوی کتاب امام صادق را از او مطالبه می کند، منصوری در هربار درخواست، طفره می رود و در پی آخرین درخواست ودراثر تهدید به صراحت اعلام می کند که این کتاب را ترجمه نکرده است. علاوه براین بنابر نقل آن ناقل، وقتی منصوری را در زبان فرانسوی امتحان می کند، در می یابد او در این زمینه بسیار ضعیف است. / دیدار با ذبیح الله منصوری، ص291 تا 294.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
معنای ایمان.mp3
443.1K
💠 معنای ایمان: اعتقاد لازم در هر عصر
📻 آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔰#فقه
💠 معنای اصل و بررسی توثیق حاصل از آن
👤#استاد_مددی
این که راوی، #صاحب کتاب باشد و کتابش جزء اصول و مصنفات حساب شده، یکی از راههای #توثیق به حساب آمده است، در حالی که داشتن کتاب و یا جزء مصنفات بودن باعث توثیق نمیشود. اما اینکه داشتن #اصل باعث توثیق باشد مبتنی بر دانستن معنای «اصل» است. در یونان قدیم و اهل سنت چیزی مثل اصل داشتند که همان چرکنویس بود؛ آنچه از استاد فراگرفته بود اصل بود، بعد در کتاب گزینش میکرد....
📚درس خارج فقه، ۶ مهر ۱۳۹۸
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3553
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔸#فقه
💠توبۀ قاذف شرط پذیرش شهادت او
👤#استاد_قائینی
شهادت #قاذف مردود است به اقتضای آیات و روایات و اجماع. آیۀ ۴ سورۀ نور و روایت ابی #الصباح کنانی و روایات دیگری بر این مطلب دلالت دارند. همچنین این ادله بر پذیرش #شهادت قاذف در صورت #توبه دلالت دارند. اما #قذف کدام است و چه حکمی دارد؟ اگر حدّ دارد، چگونه می توان آن حدّ را دفع کرد؟
سوال مهمتر: آیا #توبۀ قاذف به عنوان شرط پذیرش #شهادت او، لزوما موجب سقوط حدّ از او است؟ پاسخ به این سوالات به همراه یک نکتۀ رجالی از علامه مجلسی در مورد روایت ابی #الصباح در ادامۀ مطلب قابل استفاده است.
📚درس خارج فقه، ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3562
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 #رجال
💠 ارجاع غلط ضمیر سند کافی در تهذیب و جامع احادیث الشیعه
👤 #آیت_الله_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
در کافی ج ۵، ص ۳۲۹ این روایت وارد شده است:
عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع مِثْلَهُ وَ زَادَ فِيهِ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَنَا لَيْسَ لِي أَهْلٌ فَقَالَ أَ لَيْسَ لَكَ جَوَارِي أَوْ قَالَ أُمَّهَاتُ أَوْلَادٍ قَالَ بَلَى قَالَ فَأَنْتَ لَيْسَ بِأَعْزَب
از آنجا که روایت قبل از این روایت، سندش با علی بن محمد بن بندار آغاز میشود بنابر ظاهر بدوی، مرجع ضمیر «عنه»، «علی بن محمد بن بندار» است. در #تهذیب و جامع أحاديث الشيعة به جای «عنه» نام «علی بن محمد بن بندار» آمده است.
اما طبق تحقیق مرجع ضمیر احمد بن ابی عبدالله #برقی است که توسط پدرش روایات بسیاری را از عبد الله بن المغیره نقل کرده است و مرجع ضمیر علی بن محمد بن بندار نیست زیرا پدر او راوی از ابن مغیره نبوده است.
📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۹۵
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3565
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
📝 معنای توقیع
🔹 توقیعات در گذشته در طومارهای بزرگی با نام «درج» نگاشته میشده است؛ زیرا سؤال، بر روی طومار نوشته میشده و برای درج پاسخ حضرت، مقداری جای خالی قرار میدادند و پایینتر از آن، پرسش بعدی میآمده است و به همین ترتیب، پرسشها تا پایان طومار ذکر میشده است.
🔸 شیخ طوسی در کتاب الغیبة این توضیحات را در مورد توقیع از محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیری نقل کرده است.
🔹 به آن پاسخی که حضرت در ذیل سوال درج مینماید، توقیع اطلاق میشود.
🔸 توقیعات در اصل، مربوط به سلاطین بوده است. سلاطین در زمان قدیم، کاتبی داشتند که حکم را مینوشت و سلطان، در ذیل حکم، جملهای در تأیید یا رد آن درج میکرده است. به این نوشتۀ سلطان، توقیع گفته میشود.
🔺 درس خارج فقه استاد سیدمحمدجواد شبیریزنجانی
5 مهرماه 1402
💠 اطلاعات بیشتر در این زمینه را در مدخل «توقیع» دانشنامۀ جهان اسلام به قلم استاد بخوانید: (B2n.ir/e45760)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
تصویر امام حسن عسکری (علیه السلام) در آثار غربیان
نویسنده: سعید طاووسی مسرور و علیرضا دهقانی
شیعه پژوهان غربی از قرن بیستم به این سو آثار بسیاری درباره امامان شیعه: منتشر کرده اند. در بیشتر این آثار تصویری ناقص و نادرست از امامان ارائه شده است.
این نقص، در آثار مربوط به امام حسن عسکری (علیه السلام) مشهودتر است زیرا مسلمانان به ویژه محققان شیعی نیز کمتر درباره آن امام پژوهش کرده اند. سوال اصلی پژوهش این است که شیعه پژوهان غربی چه تصویری از امام یازدهم (علیه السلام) ارائه کرده اند؟
این پژوهش با بررسی متون تخصصی و دانشنامه های منتشر شده در غرب، نشان داده است که غربیان کمتر از دیگر امامان شیعی به امام حسن عسکری توجه کرده اند و تنها سه مقاله درباره ایشان و یک اثر درباره تفسیر منتسب به ایشان منتشر کرده اند و در همین چند اثر نیز تصویری ناقص و حتی مخدوش و تحریف شده از امام یازدهم(علیه السلام) ارائه کرده اند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=17431
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
⚫️شهادت سید مقاومت تسلیت باد.
اللّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَغَيْبَةَ وَلِيِّنا وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا وَقِلَّةَ عَدَدِنا وَشِدَّةَ الفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَأَعِنّا عَلى ذلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍ تَكْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُناها وَعافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِكَ يا أرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
اللَّهُمَّ عَجِّل لِوَلِيِّكَ الْفَرَج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
ravesh-shenasi-allame-dar-fegh-alhadith-neghari.mp3
16.23M
#مدرسه_علمی_پژوهشی «علامه مجلسی احیاگر حدیث شیعه»
🎧صوت 《روش شناسی علامه مجلسی در فقه الحدیث نگاری به زبان فارسی》
🎙️استاد حجت الاسلام دکتر احسانالله درویشی
🗓سه شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
«روش شناسی علامه مجلسی در فقه الحدیث نگاری به زبان فارسی»
1:00 اتفاقات دوران صفویه و نهضت فارسی نویسی
4:00 عواملی که باعث رونق بخشی مجدد به تولیدات حدیثی در دوران صفویه شد.
14:00 تعریف فقه الحدیث
18:00 آسیبِ "آشنایی زدگی" نسبت به احادیث
21:00 ترجمه قبل از فقه الحدیث یا بعد از فقه الحدیث؟
24:00 مراحل فقه الحدیث
24:00 اصالت صحت متن
26:00 فهم حدیث (فهم مفردات و واژه ها، ترکیبات نحوی و وجوه بلاغی کلام،گردآوری قرائن و...)
30:00 معرفی اجمالی کتاب عین الحیات
35:00 روش فقه الحدیثیِ علامه مجلسی ره در عربی و ترجمه های فارسی و نکاتی در باب کتابشناسی
50:00 مخاطب نگاشته های فارسی علامه مجلسی ره عموم مردم است. و بیان نکتهای فقه الحدیثی مهم از ایشان
1:03:00درصد موفقیت علامه مجلسی ره در تبلیغ و ترویج دین به زبان فارسی در میان اقشار مردم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
r48365a3200.mp3
5.59M
📜کافی خوانی (۲)
🎙استاد عبدالهادی مسعودی
حدیث: عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ الْحَجَّاجِ،قَالَ:قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ : «إِيَّاكَ وَ خَصْلَتَيْنِ؛ فَفِيهِمَا هَلَكَ مَنْ هَلَكَ: إِيَّاكَ أَنْ تُفْتِيَ النَّاسَ بِرَأْيِكَ، أَوْ تَدِينَ بِمَا لَاتَعْلَمُ».
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
کتاب الحجه درسنامه .pdf
8.08M
📙درسنامه کتاب الحجه اصول کافی
برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود.
این درسنامه با این خصوصیات ارائه می شود:
1. بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه
2. ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح مازندرانی ره
3. اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره و شرح ملاصالح مازندرانی ره
4. اضافه کردن اطلاعات حدیث شناسی مانند: احادیث مشابه که در فهم دقیق حدیث تأثیرگذار است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
کتاب ایمان و کفر کامل.pdf
6.4M
📙درسنامه کتاب ایمان و کفر اصول کافی
برای علاقه مندان به مطالعات حدیثی تقدیم می شود.
خصوصیات درسنامه:
1. بررسی اجمالی سند روایت با مراجعه به نرم افزار درایه
2. ترجمه لغات و عبارات دشوار با مراجعه به پاورقی های نسخه دارالحدیث، شرح مرحوم مجلسی ره
3. اضافه کردن «نکات معارفی برگزیده» با مراجعه به شرح مرحوم مجلسی ره
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 تعویض سند
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 #تعویض سند قدمایی بر اساس مساله #اجازات عام انجام میشده است.
بر فرض مثال، شیخ #طوسی به #فهرست شیخ #صدوق مراجعه میکند و چنین عبارتی را مشاهده میکند: «اخبرنی محمّد بن حسن بن ولید ....» که شیخ صدوق، #طریق خود را ذکر میکند. از آن رو که شیخ صدوق، نزد شیخ طوسی #ثقه و مورد اعتماد است، برای شیخ طوسی، طریق محمّد بن حسن بن احمد بن ولید ثابت میگردد. شیخ طوسی، خود یک طریق دیگری نیز به محمّد بن حسن بن ولید دارد. پس از آنکه طریق صدوق برای او مورد اعتماد گشت، طریق خودش را جایگزین طریق صدوق به روایت مورد نظر میکند. این جایگزینی به غرض کمکردن واسطه در نقل روایت انجام میشود....
📚 درس خارج فقه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
تقریر این جلسه👇👇👇
https://eitaa.com/1596960/3870
ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3392
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اشکال به ادعاى نبودن «الإمامة و التبصرة» نزد علامه مجلسى
👤 #آیت_الله_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
برخی مثل حاجی #نوری با ظنّ قوی و آقا بزرگ تهرانی با جزم گفتهاند که کتاب الإمامة و التبصرة تأليف علی بن #بابویه در اختیار مرحوم #مجلسی نبوده و منبع نقل ایشان این کتاب نبوده است؛ زیرا در آغاز اسنادی که #بحار از این کتاب نقل کرده، مشایخی ذکر شده است که بر اساس #اسناد موجود در کتب روایی طبقه آنها با طبقۀ #مشایخ علی بن بابویه سازگار نیست و در #طبقه متأخر از علی بن بابویه هستند.
اما حق آن است که کتاب الإمامة و التبصرة به دست مرحوم مجلسی رسیده است....
📚 درس خارج فقه، کتاب نکاح، ج ۱، ص ۱۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3570
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 واژه «ثقه» به طور مطلق در لسان قدما، متضمّن معنای امامی بودن است
مراد از واژه «ثقه» در کلمات قدما، وقتی به طور مطلق به کار رود، امامی است. ثقه در اصل لغت به معنای مورد اعتماد است، نه آنکه به معنای راستگو بودن باشد. معنای این واژه در موارد مختلف به تناسب حکم و موضوع متفاوت میشود.
🔸به عنوان مثال وقتی در مورد یک پزشک این واژه به کار رود، بدین معنا است که آن پزشک، در کار خود مورد اعتماد است، و در تشخیص و درمان، عملکرد قابل اعتمادی دارد. همچنین در مورد افراد دیگر که این واژه به کار رود، به تناسب باید معنا شود.
🔹وقتی در مورد راویان حدیث این کلمه به کار رود، صحّت مذهب نیز استفاده میشود؛ چرا که از زمان قدیم، مسئله صحّت مذهب مورد توجّه بوده، و صحّت مذهب بنابر برخی اقوال و برخی موارد – مثل باب تعارض -، در پذیرش روایت موثّر بوده است، و کتب رجال نیز به این مسئله توجّه ویژه داشتهاند.
▪️این امور نشان میدهد که وقتی واژه ثقه به نحو مطلق به کار رود، تمامی امور و تمامی جهاتی که در پذیرش خبر موثّر است، مورد توجّه بوده است. بنابراین، صحّت مذهب نیز از این تعبیر استفاده میشود.
✳️ در بحث از مشایخ ثقات که تعبیر «لا یروون و لا یرسلون إلّا عن ثقة» در مورد ایشان صادر شده است، آیت الله والد بحث از معنای واژه «ثقه» را مطرح نمودهاند. البته در خصوص بحث مشایخ ثقات، قرائن ویژه دیگری نیز وجود دارد که دلالت بر آن دارد که از واژه «ثقه» در تعبیر مزبور، میتوان امامی بودن را هم استفاده کرد. البته این مطلب در مورد قدما است، و از زمانی که تقسیم چهارگانه احادیث شروع شده، واژه «ثقه» به خصوصِ «وثاقت در حدیث» اختصاص یافته، و وثاقت در مذهب از مفهوم آن خارج میشود.
🔰حاصل آنکه ثقه به معنای قابل اعتماد است، و وقتی به صورت مطلق در مورد یک راوی به کار میرود، بدین معنی است که آن راوی از تمامی جهات مورد اعتماد است.
🔺درس خارج فقه استاد حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی.mp3
1M
🔸 #فقه
💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3599
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻دسته اول: رواتی که دأبشان نقل #شفاهی بوده و عرب #فصیح هم نبوده و بر عربی فصیح هم تسلط ندارد مانند عمار #ساباطی، در این روات اصل بر نقل به معنی است و دقت های ادبی نباید کرد لذا ما هیچ وقت در روایات عمار ساباطی، دقت لفظی نمی کنیم.
دسته دوم: رواتی که دأبشان شفاهی بوده اما خودشان #ادیب یا عرب فصیح بوده اند و تا قبل از نگارش، این وضعیت حفظ شده مانند #زرارة، در مورد این روات، برخورد نقل به لفظ می کنیم. مثلا زرارة، خیلی کتاب #فقهی نداشته و کتاب معروف او در #جبر و اختیار و علم #کلام است. روایات #فقهی زرارة، عمدتا توسط #حریز بن عبدالله سجستانی و برادر زاده زرارة یعنی عبدالله بن #بکیر أعین نقل می شود و از اینجا به مرحله نگارش می رسد. اما زرارة ادیب است و دو راوی از او هم ادیب هستند. لذا وقتی حریز از زرارة نقل می کند مانند روایات #استصحاب، باید مو را از ماست کشید.
دسته سوم: دأب کسی که از امام نقل می کند، نوشتن باشد مانند حسن بن #محبوب و محمد بن #مسلم. اینجا هم دأب بر نقل به لفظ است.
📚 درس خارج اصول، ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3599
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نکاتی پیرامون تاریخ حدیث
سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
آیت الله سید احمد مددی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اعتماد به یک راوی مجهول در سند روایتی خاصّ
روایتی با این سند وجود دارد: «وَ عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ ...»
🔸سند این روایت تا عبد الرحمن بن الحجّاج صحیح است، و تنها مشکل در «محمّد بن خالد» است. مراد از محمّد بن خالد در سند این روایت، «محمّد بن خالد القسری» است، که امیر مدینه بوده است. (۱)
🔹به نظر میرسد در امور مهمّه مثل این مسئله، (۲) نقل عبد الرحمن بن الحجّاج از محمّد بن خالد القسری به جهت اعتماد به او در این مسئله است. محمّد بن خالد دارای مذهب صحیح نیست، و نقل این امور از او توسط عبد الرحمن بن الحجّاج نیز دالّ بر تایید مذهب او نیست، بلکه این مسئله از امور خاصّی است که میتوان اعتماد به محمّد بن خالد در این مسئله را کشف نمود.
✳️ اعتماد راوی به مرویٌ عنه، گاهی از کثرت روایتش به دست میآید، که یک امر کمّی است، و گاهی به جهت خصوصیّت مسئله است٬ که یک امر کیفی است. گاهی نقل یک روایت خاصّ که ویژگی خاصّی دارد، از یک راوی - که به طور طبیعی قابل اعتماد نیست -، نشانه اعتماد به این راوی در آن مسئله خاصّ است.
——————————————————————
1️⃣ رجال الطوسی: ص۲۸۱، رقم۴۰۷۰: «محمّد بن خالد بن عبد اللّه البجلی القسری الکوفی، ولی المدینة».
2️⃣ این روایت پیرامون آداب جمع آوری زکات و صدقات است، و در خلال درس اهمّیّت آن فهمیده میشود.
🔺درس خارج فقه استاد حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (کتاب الزکاة)، تاریخ: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اماره بودن "تضعیف راوی توسط اهل سنت" بر تشیع راوی
👤#استاد_مروی
مرحوم #نوری در #مستدرک فرمودهاند اینکه #علماء و #رجالیان اهل #سنت #سکونی را #تضعیف کردهاند علامت تشیع سکونی است.
ما هم در گذشته تضعیف رجالیان اهل سنت نسبت به بعضی از راویان را #قرینه گرفتهایم بر #تشیع آن راوی.
به نظر ما این قرینه نسبت به سکونی کارساز نیست. #تضعیف رجالیان اهل سنت نسبت به یک راوی بر دو قسم است....
📚درس خارج فقه، ۱۷ مهر ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3614
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 قاعده "تبدیل نامانوس به مانوس"
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻در مواردی که دو #نسخه از یک متن وجود دارد، یکی از #قرائن تشخیص نسخه صحیح، #قاعده «#تبدیل #نامانوس به مانوس» است. بهطور طبیعی تعابیر ویژه و خاص در روایات، هنگام کتابت، به عبارات #مانوس تبدیل میشود. مثلا «#برید بن معاویة» و «یزیدبن معاویة» دو راوی هستند که «برید» بسیار معروف است. برید به یزید تبدیل نمیشود، ولی یزید، طبیعی است که به برید تبدیل شود.
📚درس خارج فقه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3577
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri