هدایت شده از سهم تو از مهربانی
#سهم_تو_از_مهربانی
#شراکت در یک #تجارت پر #سود
هم #اطعام هم #افطار هم #نان
ازین بهتر نمیشه
#اطلاع_رسانی #حداکثری
بانک سپه
#گروه #جهادی رسالات
6273817010069775
#خیریه_رسالات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰♨️ بیایید طلبه بشید...!
چرا؟
چون...
🎙حجت الاسلام #قرائتی
♨️📣 پذیرش ورود به حوزههای علمیه تا 31 خرداد ادامه دارد
🔰 تاریخ آزمون پذیرش حوزههای علمیه برادران: 15 تیرماه 1403
✳️ علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی پذیرش و تارنمای سنجش و پذیرش حوزههای علمیه برادران اطلاعات لازم را نسبت به شرائط و مراحل پذیرش کسب و اقدام به ثبت نام نمایند.
💻 برای ثبت نام کلیک کنید👇
http://admission2.ismc.ir/register/rules/28
📎 #پذیرش_حوزههای_علمیه_برادران
📎 #محتواهای_پذیرش
🔰 سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران
https://eitaa.com/pazireshhowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط خدا
ما خدا داریم
کودک خدا محور
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹️خطباء و مبلغین گرامی
🎤فیش خطابه ویژه هفدهم و هجدهم رمضان
🔸️واقعه بزرگ و فضیلت های عظیم
▪️غزوه بدر ،یوم الفرقان
📖برگرفته از کتاب رمضان در تاریخ ، اثر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
___________
✍️در هفدهم یا نوزدهم ماه مبارک رمضانِ سال دوّم هجرت، غزوه بدر اتّفاق افتاد. [۱]
پیروزی اسلام و مسلمانان در زیر پرچم توحید و فرماندهی وجود شریف پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در جنگ بدر، از پیروزیهای بسیار چشمگیر و باعظمت و اهمیّت تاریخ اسلام است.
این غزوه، نخستین مقابلۀ سپاه اسلام با کفر و نبرد اهل توحید با اهل شرک بود.
مشرکان در این جنگ، از جنبه ساز و برگ و اسلحه و مهمّات بر مسلمانان برتری داشتند. و نفرات و افراد آنها تقریباً، سه برابر سپاه اسلام بود.
پیروزی سپاه اسلام در این جنگ، برای آینده اسلام، از ارزش و اهمیّت ویژه ای برخوردار بود و در تعیین مسیر تاریخ اسلام، به حسب ظاهر تأثیر فراوان داشت.
این جنگ، برای دین توحید و آیین جهانی اسلام، ارزش حیاتی داشت و فتحی که در آن نصیب مسلمانان شد، پایه و مادر تمام
فتوحاتِ آینده گردید؛ و اهمیّت آن تا حدّی بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله دست به دعا برداشت و به درگاه خداوند متعال عرض کرد:
«اللّهُمَّ هذِهِ قُرَیْشُ قَدْ أَقْبَلَتْ بِخُیَلائِها وَ فَخْرِها تُحادُکَ وَ تُکَذِّبُ رَسُولَکَ اللّهُمَّ فَنَصْرَکَ الَّذی وَعَدْتَنی اللّهُمَّ أَحْسِنْهُمُ الْغَداةَ»؛ [۲]
خدای این قبیلۀ قریش اند که با همۀ تکبر و تفاخرشان، با تو به مبارزه برخاسته، پیامبرت را تکذیب مینمایند. خدایا نصرت و پیروزی را که به من وعده فرموده ای برسان، خدایا صبحگاهان، به آنها نیکی خویش را ارزانی دار».
و در حدیث دیگر است که وقتی آن حضرت، کثرتِ مشرکان و قلّت مسلمانان را دید، روی به قبله نموده، عرض کرد:
«أَللّهُمَّ أَنْجِزْلی ما وَعَدْتَنی أَللّهُمَّ إِنْ تُهْلَکُ هذِهِ الْعِصابَةُ لاتُعْبَدُ فِی الْاَرْضِ»؛ [۳]
«خدایا آنچه را که به من وعده فرمودی به انجام رسان، که اگر این گروه هلاک شوند، دیگر در روی زمین پرستش نخواهی شد».
و آن قدر دست هایش را به دعا بلند نگاه داشت که ردایش از دوش مبارک افتاد.
مسلمانان با صبر و استقامت، جهاد کردند و صدق نیّات و راستی ایمان و اسلام خود را آشکار ساختند و خدا آنان را یاری نمود و در جنگ پیروز شده، دین را یاری کردند و پافشاری آنها در این جهاد، سبب گسترش دعوت اسلام و ثبات ارکان آن شد.
در این غزوه، مسلمانان از بوته امتحان سربلند بیرون آمدند و نشان دادند که توانایی رساندن دعوت اسلام به جهانیان را دارا هستند و در هنگام فداکاری و جانبازی، اسلام را از اموال و اولاد و جانهای خود گرامی تر میدارند.
----------
🔹️شکوه اصحاب منتجب
وقتی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله تصمیم مشرکان را با اصحاب و سرانِ قوم در میان گذاشت، مقداد بن عمرو به عرض رسانید:
یا رَسُولَ اللهِ امْضِ لِما أَراکَ اللهُ فَنَحْنُ مَعَکَ وَاللهِ لا نَقُولُ لک کَما قالَتْ بَنُو اسْرائیلَ لِمُوسی:
فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ ۱
وَ لکِنِ اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنّا مَعَکُما مُقاتِلُونَ؛ [۴]
مقداد عرض کرد: به هرگونه خدا به تو فرمان میدهد اطاعت کن؛ ما با توییم، به خدا سوگند سخنی را که بنی اسرائیل به موسی گفتند (تو و پروردگارت بروید (و با آنان) بجنگید، ما همین جا نشسته ایم)، نمی گوییم؛ بلکه میگوییم با شما علیه دشمن قتال میکنیم.
و سَعد بن معاذ، زعیم انصار، عرض کرد:
فَقَدْ آمَنّا بِکَ وَ صَدَّقْناکَ، وَ شَهِدْنا أَنَّ ما جِئْتَ بِهِ هُوَ الْحَقَّ وَ أَعْطَیْنا عَلی ذلِکَ عُهُودَنا وَ مَواثیقَنا عَلی السَّمْعِ وَ الطّاعَةِ، فَامْضِ یا رَسُولَ اللهِ لِما أَرَدْتَ فَنَحْنُ مَعَکَ فَوَ الَّذی بَعَثَکَ بِالْحَقِّ لَوِ اسْتَعْرَضْتَ بِنا هذَا الْبَحْرَ فَخُضْتَهُ لَخُضْناهُ مَعَکَ، ما تَخَلَّفَ مِنّا رَجُلٌ واحِدٌ، وَ ما نَکْرَهُ أَنْ تَلْقِیَ بِنا عَدُوَّنا غَداً، إِنّا لَصَبِرٌ فِی الْحَرْبِ صَدِقٌ فِی اللِّقاءِ لَعَلَّ اللهَ یُریکَ مِنّا ما تَقَرُّ بِهِ عَیْنُکَ فَسِرْ بِنا عَلی بَرَکَةِ اللهِ»؛ [۵]
سعد گفت: ما به تو ایمان آورده و تو را تصدیق میکنیم، و گواهی داده ایم آنچه را آورده ای حق است، و عهد و پیمان بسته ایم که بشنویم و اطاعت کنیم. ای رسول خدا، آنچه را خدا از تو خواسته است، به انجام برسان. سوگند به کسی که تو را به حق مبعوث کرد، اگر ما را به دریا ببری، با تو میآییم، و یک نفر از ما تخلّف نخواهد کرد. از اینکه ما را به نبرد دشمن ببری رنجیده خاطر نخواهیم شد. ما در جنگ شکیبا و در هنگام لقاء صادق هستیم. امید است خدا از ما به تو بنمایاند، آنچه را سبب روشنی دیده ات گردد. پس بر برکت خدا ما را ببر».
مسلمانان در این جنگ به یاری خدا و صدقِ ایمان، پیروز شدند. این پیروزی ضربه ای مهلک بر پیکر کفر و شرک بود، و با آن آغاز، شرک روبه فنا نهاد.
----------
🔸️.قرآن و غزوه بدر
در سورههای آل عمران، نساء، انفال و حج در بیش از چهل آیه، خدا این غزوه و تأییدهای غیبی و کمکها و یاریهایی را که به مسلمانان نموده، شرح داده؛ و در آیه ۴۱ سوره انفال، این روز تاریخی را «یَوْمُ الْفُرْقان» نامیده است؛ ازاین جهت که در آن، حق از باطل جدا شد و ظاهر گشت که شرک و بت پرستی باطل، و توحید و خداپرستی، حق است.
آشکار شد، حقّی که آسمان و زمین بر آن برپاست، و فطرت و سرشتِ انسانیّت و وجود تمام اشیا بر آن گواهی میدهند، همان دعوتِ رسول خدا صلی الله علیه و آله است؛ حقِّ خدایی خدا، یگانگی و خالقیت او، سلطنت و حاکمیّت او بر جمیع اشیا، افراد، اصناف و نژادها و خضوع ِهمه عالم آفرینش در برابر قدرت و حکومت مطلقه و تدبیر و تقدیر اوست.
باطل در آن عصر به صورتهای گوناگون زمین را فراگرفته، جهان را تاریک ساخته و حجاب حق شده بود. شرک - بت پرستی و خضوع در برابر سلطنتِ فرمانروایانِ طاغی که خود را در روم و ایران و نقاط دیگر، فَعّالِ ما یَشاء و خدای زمین و مالک بندگان خدا میشمردند - رواج یافته بود.
گردنکشان مستبدّی بودند که خود را بر مردم تحمیل کرده و اطاعت خود را بر آنها لازم میدانستند؛ و از آنان چاپلوسی، کرنش و خاکساری میخواستند؛ یا آنان را مجبور به انجام اعمالی میکردند که به طورکامل با آزادی منافات داشت و خود را شریک خدا در حاکمیّت بر بندگانش معرّفی کرده و نیز خویش را انبازِ حق میشمردند. ازاین رو، زمان آن بود که حق آشکار، و باطل محو و مغلوب شود.
حق، پرستش و اطاعت و فرمان بری از خدا، و او را یگانه و یکتا شناختن، و ایجاد نظم جهان و قوانینِ آن را حقِ او دانستن است.
باطل، شرک به خدا و پرستش اشخاص، و پیروی از هوی ها، برنامه ها، روشها و عادتهای باطل، و تقلیدهای مذموم و فرمان بری از کسی غیر از خداوند متعال است.
آنچه با وقوع جنگ بدر، بطلان آن آشکار شد، شرک، پرستش افراد و پیکرههای آنها و اطاعت از تشریعات و مقررّات مجعول بشری بود؛ و حقّی که ظاهر گردید، رجوع و بازگشت همه امور، و تشریع شرایع وتقنین قوانین به خدایی است که جز او خدا و معبودی نیست و بازگشت همه به سوی اوست و غیر از او صاحبِ سلطنت مطلقه و حاکم شرعی وجود ندارد.
روز بدر «یَوْمُ الْفُرْقان» است؛ زیرا فُرقان، مرز بین دو عهد و دو عصر اسلامی گردید. عهد گذشته، که عهد صبر و تحمّل و بردباری و انتظار وقت و آماده شدن بود؛ و عهد جدید، که عهد حرکت، نهضت، قوّت، پیش دستی و دفاع، و مبارزه با ظلم، ستم، جهل و شرک شد. آری، عصر حرکت ودفاع؛ عصر نهضت و جهاد.
🔹️نحوه تبلیغ و ارشاد پیامبر
پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله تا غزوه بدر، نزدیک پانزده سال از دوران فرخنده رسالت خود را، به ارشاد و تبلیغ و دعوت به توحید و صبر در برابر آزار و اذیّت قوم و ناملایمات گذرانید؛ ولی اسلام فقط شعائر عبادی، تعلیمات اخلاقی، و عقیده قلبی نیست.
اسلام دینی است چندبعدی؛ که تمام جوانب حیات بشر، چون: دولت و حکومت، فرد و اجتماع، حیات و زندگی و دنیا و آخرت را دربرمی گیرد؛ و برای پیاده کردن این اهداف از جانب خدا آمده است و حصول این اهداف و تطبیق واقعی اسلام بر حیات بشر، محتاج به اعمال قدرت و برداشتن موانعی است که بر سر راه این مقاصد قرار دارد.
علاوه براین، تاریخ و گذشت زمان نشان داد که حکومتهای مستبد و جیره خواران مکتب بت پرستی و مزدوران و استثمارگران، از آزادی و تبلیغ و هدایت یاران حق و خداپرستان، به شدّت جلوگیری میکردند؛ و کوشش مینمودند تا این چراغ هدایت، که روزبه روز تاریکیها را برطرف و دلهای غرق در ظلمت و ضلالت و جهالت را روشن میساخت، خاموش سازند.
بنابراین، باتوجّه به این مسائل نیز، تحقّق اهداف اسلام و نگاهداری این یگانه چراغ درخشان هدایت، محتاج به اعمال قدرت و دفاع و جهاد فی سبیل الله شد؛ و نیز از این رو روز بدر «یوم الفرقان» است که اسلام، فرقانی بین دو عهد جاهلیّت و اسلام میباشد. بشریّت بعد از نظام اسلام، مانند بشریّت قبل از آمدن نظام اسلام نیست. عقیده توحید اسلام، افکار را عوض کرد و با آزادی، عدالت و مساوات آشنا ساخت. تساوی حقوق، عدالت و حرّیّت اسلام، در جوامع غیر اسلامی نیز اثر گذاشت و از آن اقتباس شد. [۶]
----------
🔹️علی علیه السلام پرچم دار و قهرمان بدر
پرچم دار و علم دارِ رسول خدا صلی الله علیه و آله در جنگ بدر علی علیه السلام بود. [۷]
ابن سعد در الطبقات الکبری از قتاده روایت میکند که: صاحب لِواء رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز بدر و در هر جنگ دیگر، علی بن ابی طالب
علیه السلام بود. [۸] طبری در تاریخِ خود نقل کرده است که، صاحبِ لواء رسول الله صلی الله علیه و آله، علی بن ابی طالب علیه السلام و صاحب رایَتِ (پرچم) انصار، سَعْدِ بْنِ عُباده بود. [۹]
قهرمان و یگانه مجاهد و فداکارِ این غزوه و غزواتِ دیگر، امیرالمؤمنین علیه السلام بود. بااینکه هنوز سنّ آن حضرت به بیست نرسیده و پیش از این غزوه در جنگ و نبرد دیگری شرکت نکرده بود، مردانگیها و شجاعتهایی که از او ظاهر شد، از افراد باسابقه و رزمندگان و مردان سالخورده ظاهر نگشت. سهم آن حضرت در این میدانِ جهاد، از لحاظ عددِ کسانی که مجاهدان اسلام، از مشرکین کشتند تقریباً برابر با سهام دیگران شد. [۱۰] طبق روایتِ الارشاد، سی و شش نفر از نامداران مشرکین، به اتّفاق اقوال، به دست امیرالمؤمنین علیه السلام کشته شدند؛ به جز گروهی دیگر که در قاتلان آنها اختلاف شده، و غیر از کسانی که آن حضرت با دیگران در قتلشان شرکت داشت. [۱۱]
آیه: هذانِ خَصْمانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ؛۵
«این دو [گروه] دشمنان یکدیگرند که دربارۀ پروردگارشان باهم ستیزه میکنند».
در مورد مبارزه حضرت علی علیه السلام با وَلید بن عُتْبه؛ و حمزه با عُتْبه؛ و عبیدة بن حارث بن عبدالمطلب در این غزوه نازل شد. [۱۲]
----------
🔹️ندای جبرئیل (لاسیف الاذوالفقار و لافتی الاعلی))
طبری روایت میکند: وقتی علی علیه السلام اصحاب الویه را کشت، پیغمبر صلی الله علیه و آله گروهی از مشرکین قریش را دید؛ به علی علیه السلام فرمود: «بر ایشان حمله کن! » علی علیه السلام بر آنها حمله کرد و آنان را متفرّق ساخت و «عمرو بن عبدالله جمحی» را نیز کشت. سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله جماعت دیگری از مشرکین را دید؛ باز به علی علیه السلام فرمان حمله داد. علی علیه السلام حمله کرد و آنها را نیز متفرّق ساخت و «شیبة بن مالک» را کشت.
جبرئیل گفت: «یا رسول الله! به درستی که هرآینه این است مساوات».
پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود:
«إِنَّهُ مِنّی وَأَنَا مِنْهُ»؛
«علی از من است و من از او هستم».
جبرئیل گفت:
«وَأَنَا مِنْکُما»؛
«من هم از شما هستم».
در این هنگام، این صدا شنیده شد:
«لا سَیْفَ إِلّا ذو الْفَقارِ وَلافَتی إِلّا عَلِیٌّ»؛ [۱۳]
در غزوه بدر بود که جبرئیل، میکائیل و اسرافیل، هریک با گروه خود از فرشتگان، هنگامی که علی علیه السلام برای آوردن آب برای پیغمبر صلی الله علیه و آله و اصحاب رفته بود، ادای احترام کرده و سلام کردند. [۱۴]
سیّد حمیری در این اشعار به این فضیلت اشاره کرده است:
اُقْسِمُ بِاللهِ وَآلائِهِ وَالْمَرءُ عَمّا قالَ مسْؤُولٌ
إِنَّ عَلِیّ بْنَ أَبی طالِبٍ عَلَی التُّقی والبِرُّ مَجْبُولٌ [۱۵]
وی به خداوند و نعمت هایش قسم یاد میکند که هرکس نسبت به گفته خویش مسئول است و به درستی که طینت علی بن ابی طالب علیه السلام بر تقوا و نیکی سرشته شده است. تا آنکه میگوید:
ذاکَ الَّذی سَلَّمَ فی لَیْلَةٍ عَلَیْهِ میکالُ وَجبْریلُ
میکالُ فی أَلْفٍ وَجَبْریلُ فی أَلْفٍ وَیَتْلُوهُمُ اسرافیلُ [۱۶]
از مشهورترین قهرمانان نامی جنگ، حمزه، عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله و عمّار یاسر و ابودَجانه انصاری و دیگران هستند.
از کسانی که در کتابهای سیره به شجاعت و رشادت آنها اشاره نشده و نتوانسته اند که دست به شمشیر و اسلحه برند، ابوبکر و عمر و عثمان میباشند؛ که در این فتح بزرگ، سهم و افتخاری حاصل نکردند.
این روایت را عالم ربّانی و عارف بالله مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال آورده است. [اقبالالاعمال، ج۱،ص۳۴۵-۳۴۴] و مینویسد که در کتاب [کنز] یواقیت تألیف ابوالفضل بن محمدالهروی، يافتم، اخباری در فضل لیلةالقدر.
تا آنکه میگوید از پیامبر نقل است که فرمود:
"موسی [در مناجات با خداوند]
گفت: الها! من قرب تو را میخواهم.
خداوند فرمود: قرب من برای کسی است که بیدار باشد در شب قدر.
گفت: خدای من! رحمت تو را میخواهم.
فرمود: رحمت من برای کسی است که رحم کند فقرا را در شب قدر.
گفت : الها! من عبور از صراط را میخواهم.
فرمود: این برای کسی است که صدقهای بدهد در شب قدر.
گفت: خدایا! از درختهای بهشت و میوههای آن تمنا دارم.
فرمود: این برای کسی است که تسبیح کند به تسبیحی در شب قدر.
گفت: الها! نجات میطلبم.
فرمود: نجات از آتش؟
گفت: آری معبودم!
فرمود: این برای کسی است که استغفار کند در شب قدر.
گفت: الها! رضای تو را میخواهم.
فرمود: خشنودی من نصیب کسی اسی است که دو رکعت نماز بخواند در شب قدر.
این روایت شریف خود دستورالعمل نیکویی است برای شب قدر
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اذان صبح روز نوزدهم ماه رمضان
حرم نجف این اینطوری میشه...
در عالم بالا این ندا سر داده میشود:
تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی
بخدا ارکان هدایت فروریخت، پسر عمّ پیغمبر را کشتند، علی مرتضی را بهشهادت رساندند.
هدایت شده از شبکه مخاطبین سیستان
ای عید! بدان جهان گرفتار علی است
این کهنه و نو شدن فقط کار علی است
از سرخی چشم غنچهها فهمیدم
امسال بهار هم عزادار #علی است
هدایت شده از شبکه مخاطبین سیستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بدون شرح
روزه خواری
یا روزه داری
یکم به خودمون بیاییم