eitaa logo
رسالتنا
525 دنبال‌کننده
132 عکس
68 ویدیو
1 فایل
‌‌‌‌﷽ ... قُل إنَّما أعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أن تَقُوموا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَ فُرَادَىٰ (سوره‌سبأ آیه ۴۶) ... موسوی هستم، طلبه‌ی قم، گاهی اوقات می‌نویسم، در این کانال به اتفاق طلبه‌ای دیگر، پدر و پسری می‌نویسیم. ... ارتباط با ما: @seyedmousa @Aseyedmohsen
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 با سلام و احترام 🔹 به استحضار علمیه می‌رساند، اینجانب با توجه با اشتغالات و ، تا اطلاع ثانوی از پذیرش و در هر مقطع و گرایشی معذورم. برای یکایک فضلای گرامی آرزوی موفقیت و سربلندی دارم. با تشکر سید موسی موسوی https://Eitaa.com/seyedmousamousavi
مقاله #علمی_تخصصی با عنوان "نقش قاعده نفی عسر و حرج در قوامیت مرد در خانواده از نگاه فقه شیعه و حقوق جمهوری اسلامی ایران" دسترسی به مقاله در آدرس ذیل امکان پذیر است: www.sm-mousavi.com/fa http://zan-khanevade.urd.ac.ir @seyedmousamousavi
🏴 السَلامُ علیکَ یا اَباعبدِالله الحُسین (ع) عرض تسلیت به محضر بقیة الله الاعظم عج و تمام شیفتگان راه حقیقت به مناسبت فرا رسیدن ماه ماتم و عزای سالارشهیدان اباعبدالله الحسین سعی کن حرص و طمع خانه خرابت نکند. غافل از واقعه روز حسابت نکند. ای که دم می زنی از عشق حسین بن علی (ع) آنچنان باش که ارباب جوابت نکند. ▪️ @seyedmousamousavi
🏴 السلام علیک یا ابا عبدالله علیه السلام ‌ و من خطبته علیه السلام فی بعض المواعظ: يا ايها الناس، نافسوا في المکارم و سارعوا في المغانم، و لا تحسبوا بمعروف لم تعجلوا، و اکسبوا الحمد بالنجح، و لا تکسبوا بالمطل ذما، فمهما يکن لاحد عند احد صنيعة له، رأي انه لا يقوم بشکرها فالله له بمکافاته، فانه اجزل عطآء و اعظم اجرا. اي مردم! در کارهای نیک با يکديگر رقابت کنيد و در به دست آوردن سود نيکوکاري بشتابيد. چنانچه در کار خير عجله نداشته باشيد، آن را خير و معروف ندانيد، و با انجام معروف سپاس ديگران را نسبت به خود به دست آوريد، و در اثر سستي در کار نيک، زبان مردم را به مذمت و بدگويي نگشاييد. اگر ناتواني را توان بخشيديد، و او محبت شما را سپاس نگفت، غمگين نشويد؛ زيرا خداوند کريم است و بزرگ ترين پاداش ها را به شما عنايت خواهد فرمود و يقينا پاداش خداوند باارزش تر و بزرگتر است. : 1⃣ خطاب حضرت است نه فقط مسلمانان و مومنان "یا ایها الناس" 2⃣ نافسوا به معنای است. در کار خیر باید بر دیگران سبقت گرفت. 3⃣ و در کار خیر هر دو ممدوح است "نافسوا .. سارعوا" 4⃣ سرعت یعنی تلاش مضاعفی بدون و سبقت یعنی تلاش مضاعفی که ملاحظه دیگران هم می شود که از آنها جلوتر زد. 5⃣ در کار خیر ممدوح است ولی در سایر کارها ممدوح نیست. 6⃣ در کار خیر موجب است. 7⃣ کار خیر را از داشته باشیم نه دیگران. 8⃣ دیگران نباید موجب خیّرین شود. 9⃣ الهی برای امر خیر، است. : 1⃣ در شب عاشوا بعد از سخنان حضرت سیدالشهدا، در هر کدام از خیمه‌های صحابه و خیمه‌های بنی هاشم، دعوت به سبقت به شهادت از جانب حبیب بن مظاهر و ابوالفضل عباس انجام می شد. 2⃣ حکایت: روزی پادشاهی با اطرافیانش به شکار رفتند. وقتی حیوانی یافتند شاه به اطرافیانش گفت: دوست دارم خودم به تنهائی آن را شکار کنم؛ دنبال من نیایید؛ و خودش دنبال شکار رفت اما در بیابان گم شد و دیگر نتوانست راه را بیابد و کم کم تشنه و گرسنه گشت و نزدیک بود بمیرد؛ ناگهان از دور چشمش به خیمه ای افتاد و به سوی آن رفت و پیرمرد و پیرزنی را در آن دید که از همه ی دنیا تنها بزی داشتند. آن دو از شاه پذیرائی کرده و تنها بز خود را برای او ذبح و طبخ کردند. شاه هنگام بازگشت به آنان گفت: من در شهر وضع خوبی دارم؛ اگر مشکلی برایتان پیش آمد نزد من بیائید تا کمکتان کنم. مدتی بعد آن مرد و زن که کاملاً بی چیز شده بودند به شهر رفتند تا از آن مهمانشان کمکی بگیرند و تازه در شهر دانستند که او پادشاه است! به کاخش رفتند و پادشاه آن دو را احترام کرده و نزدیک خود نشاند و داستان گم شدن خود و پذیرائی آن دو را برای اطرافیانش تعریف کرد و سپس از اطرافیانش پرسید: اکنون چگونه می توانم لطف این دو نفر را جبران کنم؟ یکی از وزیران گفت: یک گوسفند برایت ذبح کردند، تو هم یک گوسفند به آنان بده؛ دیگری گفت: یک گله گوسفند به آنان بده؛ شخص دیگری گفت: مزرعه ی بزرگی به آنان ببخش؛ دیگری گفت: جواهرات و پول فراوانی به آن دو بده. اما خود پادشاه گفت: شما همگی اشتباه می کنید! اینها تمام هستی خود را برای من خرج کردند. این دو نفر جان مرا نجات دادند و حق حیات بر من دارند؛ یعنی من بقیه ی سلطنتم را بدهکار اینان هستم و حق آنان این است که پادشاهی خودم را به آنان بدهم، تازه اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابله به مثل کرده ام، چون آنها هر چه را که داشتند به من دادند من هم باید هرچه دارم به ایشان بدهم تا سر به سر شود. حضرت سیدالشهداء (ع) هرچه از مال و منال و اهل و عیال و پسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پیکر داشت همه را در راه خدا داد، پس اگر خداوند به زائرین و گریه کنندگان آن حضرت این همه اجر و ثواب بدهد نباید تعجب کرد، چون هرکاری که می تواند در حق ابا عبدالله (ع) انجام می دهد؛ یعنی با صرف نظر از مقامات عالی خود امام حسین (ع)، به زوّار و گریه کنندگان آن حضرت هم درجاتی عنایت می کند. ◼️ @seyedmousamousavi ◼️ www.sm-mousavi.com/fa
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله علیه السلام اِعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ اَلنَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلاَ تَمَلُّوا اَلنِّعَمَ فََتحور نِقماً بدانید که نیازمندیهای مردم به شما، از نعمتهای الهی بر شماست. پس از این نعمتها خسته نشوید که به نقمت تبدیل می شود. 1⃣ 2⃣ 3⃣ 1⃣ «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ» مائده/۲ 2⃣ «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ» بقره/۱۹۵ 3⃣ «وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ» بقره/۳ 4⃣ «لِیُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ» طلاق/۷ 1⃣ ابان بن تغلب می‌گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمودند: هر کس خانه خدا را طواف کند، خداوند ۶۰۰۰ حسنه برای او می‌نویسد و ۶۰۰۰ گناه از او می‌آمرزد و ۶۰۰۰ درجه به وی عطا می‌فرماید و ۶۰۰۰ حاجت از او برآورده می‌سازد. سپس فرمودند: «گره‌گشایی از کار یک مۆمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد!» قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُۆْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً (الکافی، ج ۲، ص ۱۹۴) 2⃣ امیرالمومنین (ع) در راه، به یک پیرمرد مسیحی برخوردند که گدایی می‌کرد. حضرت به او کمک کردند و او را از گدایی نجات دادند. سپس با یک تشری به مردم فرمودند: وقتی جوان بود از جوانی او کار کشیدید و حالا کار رسیده به جایی که گدایی می‌کند؟ 3⃣ پیامبر فرمود: اگر مى خواهید خدا به شما کمک کند شما هم کمک مردم باشید. «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَوْنِ الْمُۆْمِنِ مَا کَانَ الْمُۆْمِنُ فِی عَوْنِ أَخِیهِ الْمُۆْمِنِ» 4⃣ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه: «مَنْ قَضَى لِأَخِیهِ الْمُۆْمِنِ حَاجَةً کَانَ کَمَنْ عَبَدَ اللَّهَ دَهْراً» 5⃣ «إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً فِی الْأَرْضِ یَسْعَوْنَ فِی حَوَائِجِ النَّاسِ هُمُ الْآمِنُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ» یعنى اگر کسى به مسلمانان خدمت کند در روز قیامت در امان است. 6⃣ حدیث دیگر داریم که (کالمجاهد فى سبیل الله) یعنى کسى که به مردم خدمت کند مثل مجاهد فى سبیل الله است. 7⃣ ابان بن تغلب نقل می‌کند که در خدمت امام صادق در خانه خدا طواف می‌کردم. یک نفر مرا صدا کرد و من جواب او را ندادم، در دور دوّم طواف مجدداً مرا صدا کرد و پاسخ او را ندادم. امام صادق فرمودند: مگر تو را صدا نمی‌زند؟ گفتم آری یابن رسول الله! گفتند: شیعه است؟ گفتم: آری شیعه است و از من درخواستی دارد. فرمودند: چرا درخواست او را اجابت نمی‌کنی؟ عرض کردم یابن رسول الله! درخدمت شما مشغول طواف هستم. فرمودند: طواف را رها کن و به سوی او برو. 1⃣ امام خمینى(ره) در وصیّتنامه اخلاقى خویش به فرزندشان فرموده‌اند: پسرم! از زیر بار مسئولیت انسانى که خدمت به حق و در صورتِ خدمت به خلق است، شانه خالى مکن. یکى از دغدغه‌هاى همیشگى ایشان در زمان حیاتشان، رفع گرفتارى مردم بود و همواره مسئولان را بدین امر، فرا مى‌خواندند. 2⃣ نقل شده که در نزدیکى خانه مرحوم قاضی طباطبایی، میوه‌فروش بى‌بضاعتى بوده است و مرحوم قاضى، همیشه میوه‌ها و سبزیجات پلاسیده وى را خریدارى و مصرف مى‌کرده است. روزى یکى از شاگردان وى که شاهد جدا کردن کاهوهاى نامرغوب توسط ایشان بوده، از علّت آن مى‌پرسد. ایشان مى‌گوید: «آقاجان! این مرد فروشنده، شخص بى‌بضاعت و فقیرى است. گاه گاهى به او کمک مى‌کنم و نمى‌خواهم به او چیزى بلاعوض داده شود تا عزّت و آبرویش از بین برود و در ضمن، خداى ناخواسته به مجّانى گرفتن هم عادت کند. براى ما هم فرقى نمى‌کند که کاهوى لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهوها!». 3⃣ یکى از علما مى‌گوید نزد شیخ انصارى رفتم و براى سیّد فاضلى که مستمند بود و همسرش بیمار شده بود، کمک خواستم. گفت: «چیزى ندارم، جز مبلغى براى نماز و روزه استیجارى. خوب است دو سال عبادت استیجارى به او بدهم». گفتم که فلانى از خانواده شریفى است و تاکنون چنین کارهایى نکرده است. شیخ، تأمّلى کرد و گفت: «پس من خودم دو سال عبادت به جا مى‌آورم و اُجرتش را به شما مى‌دهم به آن سیّد بدهید!»، و چنین کرد. شعیب بن عبدالرحمن خزاعی می گوید: «بعد از حماسه عاشورا، مردان قبیله بنی اسد - هنگامی که خواستند جسد مطهر حضرت سیدالشهداء علیه السلام را دفن کنند - بر دوش آن حضرت، اثر زخمی یافتند که کاملا از جراحتهای جنگی متفاوت بود; زخم کهنه ای بود که هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت. از امام سجاد(ع) در این مورد سؤال کردند. آن حضرت در پاسخ فرمود:《این زخم بر اثر حمل کیسه های غذا و به دوش کشیدن هیزم به خانه های بیوه زنان و یتیمان است》 ◼️ @seyedmousamousavi ◼️ www.sm-mousavi.com/fa
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله علیه السلام و اعلموا ان المعروف مکسب حمدا، و معقب اجرا، فلو رأيتم المعروف رجلا، رأيتموه حسنا جميلا، يسر الناظرين، و لم رأيتم اللؤم، رأيتموه سمجا مشوها تنفر منه القلوب، و تغض دونه الابصار. بدانيد که نيکوکاري، باعث ستايش مردم و اجر اخروي خواهد بود. اگر چنانچه کار نيک، مجسم مي گرديد،آن را شخصي خوش رو، مشاهده مي کرديد که بينندگان را شاد و مسرور مي کند. و اگر چنانچه زشتي ها، مجسم مي شد آن را شخصي زشت رو و عبوس مي ديديد که دل ها از او متنفر، و ديده ها ياراي ديدن او را نداشت. 1⃣ اعمال نیک و بد ، باطنی نیز دارند. 2⃣ توجه به کار نیک انسان را به و توجه به باطن و حقیقت کار بد انسان را ترغیب به آن میکند. 3⃣ کار معروف، ذاتا باعث از جانب دیگران می‌گردد. 4⃣ هر کار معروفی، ذاتا مستوجب اخروی است. 5⃣ یکی از علل ترک معروف و انجام کار ناشایست، عدم توجه به آنهاست. 6⃣ کار نیک حقیقتش و کار ناشایست حقیقتش است. 7⃣ انسان نباید در امور دينى و آخرتى خود گرفتار شده و خود را با شكلهاى بدون حقيقت راضى کند. 8⃣ در انجام هر عملی، نباشیم و باطن و حقیقت عمل را نیز توجه کنیم. 1⃣ حقیقت و باطن اعمال در قیامت مجسم میگردد. آیات و روایات فراوانی این معنی را تأیید می کند: 🔹 خداوند در قرآن میفرماید: فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره؛ و من یعمل مثقال ذره شراً یره: پس هر کس ذره‌ای، نیکی انجام دهد، (همان) را می بیند و هر کس ذره‌ای، بدی انجام دهد، (همان) را می بیند. سوره زلزال/آیات ۷و۸ در این دو آیه ذکر نشده «جزای آن اعمال را می بیند». بلکه فرموده است: «خود آن اعمال را خواهد دید». 🔹 لقمان حکیم در نصایح خود به فرزندش فرمود: «يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ...» (سوره لقمان آیه ۱۶) فرزندم هر کاری که انسان انجام دهد هر چند به اندازه سنگینی خردلی در میان صخره ها و یا آسمان ها و زمین باشد خداوند آن را در روز رستاخیز می آورد. از ظاهر این آیه شریفه نیز برمی آید که خداوند خود عمل انسان را می آورد و آن را ملاک پاداش و یا کیفر قرار می دهد 🔹 همچنین در حدیث است که امام باقر علیه السلام فرمود: «تعلّموا القران فانّ القران یأتی یوم القیامه فی احسن الصوره» قرآن را بیاموزید پس همانا قرآن روز قیامت در بهترین صورت حاضر می شود. 2⃣ معروف عملی است که هم ظاهر و هم باطنش معروف باشد، کاری که در ظاهر خوب باشد ولی باطن خوبی نداشته باشد معروف نیست (مثل نماز با ریا که خدا در موردش میفرماید ویل للمصلین ... الذین هم یرائون و مثالهای دیگر) 3⃣ حضرت زینب که در خصوص وقایع کربلا میفرماید "ما رایت الا جمیلا" در واقع نگاه به باطن و حقیقت کار حسین بن علی میکند و اینگونه میفرمایید. ◼️ @seyedmousamousavi ◼️ www.sm-mousavi.com/fa
🏴 السلام علیک یا ابا عبدلله علیه السلام أَيُّهَا اَلنَّاسُ مَنْ جَادَ سَادَ وَ مَنْ بَخِلَ رَذُلَ وَ إِنَّ أَجْوَدَ اَلنَّاسِ مَنْ أَعْطَى مَنْ لاَ يَرْجُوا اى مردمان هر كه جود كرد به آقایی می رسد و هر كه بخل ورزيد ذليل می گردد و اجود مردمان آن كس است كه عطا كند بكسى كه اميد نداشته باشد كه او آن جود را انجام دهد. 1⃣ در منابع‌ روایی‌ و احادیث‌، جود تقریباً مترادف‌ سخا و مقابل‌ بخل‌ و یکی‌ از برترین‌ مکارم‌ اخلاقی‌ به‌ شمار رفته‌ است‌. 2⃣ جود و سخا منحصر به‌ بذل‌ مال‌ نیست‌، بلکه‌ شامل‌ جان‌فشانی‌ و مجاهده‌ در راه‌ خدا هم‌ می‌شود. 3⃣ جود، بخشیدن‌ بدون‌ منّت‌ و برآوردن‌ حاجت‌ نیازمند بدون‌ دیدن‌ نیازمند و بدون‌ توقع‌ دیدار او؛ عطای‌ بدون‌ درخواست‌ است. 4⃣ باید مرز بین سخاوت و اسراف را شناخت و موارد آنها را تشخیص داد. 1⃣ امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرماید: «السخّی الکریم الذی ینفق ماله فی حقٍّ؛سخاوتمند کریم کسی است که مال خود را در امور حق و شایسته به مصرف برساند.» 2⃣ امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) می‌فرماید: «ان للسّخاء مقداراً فان زاد علیه فهو سرفٌ؛همانا سخاوت دارای‌ اندازه است اگر از آن‌ اندازه گذشت اسراف خواهد بود.» 3⃣ پیامبر اکرم فرمود: «السخی قریب من الله، قریب من الناس، قریب من الجنه؛انسان سخاوتمند، به خدا و به مردم و به بهشت نزدیک است.» از این‌رو آن حضرت پس از مرگ حاتم طایی به پسر وی ‌فرمود: «از او به خاطر سخاوتمند بودنش عذاب سخت برداشته شد.» 4⃣ علی ع فرمود: «السخاء یکسب المَحَبّة وَ یُزیِّن الاخلاق؛سخاوت موجب جلب محبت افراد شده و اخلاق انسان‌ها را می‌آراید و زینت می‌دهد.» عبدالله همسر حضرت زینب نخلستانی داشت كه آن را بسیار دوست می‌‌داشت. یك روز بر اثر كار، بسیار گرسنه شده بود و تصمیم گرفت به خانه برود كه متوجه شد موقع اذان است. صدای الله اكبر طنین‌انداز شد. سخن گهربار رسول خدا (ص) را به یاد آورد كه برای اذان‌گو چه اجر و پاداشی مقرر شده است. عبدالله غلام سیاهی داشت كه به دلیل داشتن یك صفت نیك به عالی‌ترین درجات رسید. این غلام سیاه مشاهده كرد كه عبدالله اذان می‌‌گوید در حالی كه در نخلستان است، آن هم دور از شهر كه در آنجا كسی وجود ندارد. با تعجب پرسید: چرا اذان را بلند گفتی؟ با محبت این‌گونه پاسخ داد: روز قیامت تمام این نخل‌ها و ریگ‌های بیابان شهادت می‌‌دهند و سخن خواهند گفت. این غلام سیه‌چهره، فهمیده و باایمان كه روحی به زلالی اشك و لطافت شبنم داشت، شروع كرد به اذان گفتن با صدای بلند و آن‌گاه به نماز ایستاد. عبدالله خیلی شاد و خرسند شد و مقداری نان داشت كه به او هدیه كرد. سپس مشاهده كرد سگی به طرف این غلام آمد، مقداری از آن نان را به سگ داد، سپس مقداری دیگر را نیز نزد سگ گذاشت. به این ترتیب تمام غذایش را جلوی سگ نهاد. عبدالله به غلام گفت: غذای تو همین بود؟ او گفت: آری. عبدالله گفت: برای خود چیزی نگذاشتی و همه را به سگ دادی. پس چگونه گرسنگی خود را رفع می‌‌كنی؟ غلام گفت: روزه می‌‌گیرم. عبدا... گفت: این غلام از من سخاوتمندتر است و آن نخلستان را با تمام وسایل و لوازمش به او بخشید و او را آزاد كرد. غلام گفت: من آزاد شده این آیه مباركه هستم: «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون.» هرگز به نیكوكاری نمی‌‌رسید مگر آن‌كه آن چیزی را كه بیشتر دوست دارید، در راه خدا انفاق كنید. ◼️ @seyedmousamousavi ◼️ www.sm-mousavi.com/fa
🏴 السلام علیک یا ابا عبدلله علیه السلام .... مَنْ بَخِلَ رَذل .... ..... هر كه بخل ورزيد ذليل می گردد .... 1⃣ بخل عبارت است از خسیس بودن در جایی که باید خرج کرد. 2⃣ صفت بخل، نتیجه محبت دنیا و ثمره آن است. خداوند متعال در آیه‌ی ۳۷ سوره‌ی نساء می‌فرماید: «آن گروه (اهل کتاب) که بخل می‌ورزند و مردم را به بخل وادار می‌کنند و آنچه را خدا از فضل خود به آن‌ها داده کتمان می‌کنند، خدا بر این کافران عذابی سخت مهیا داشته.» 1⃣ روزی آن بزرگوار مردی را دید که پرده کعبه را گرفته می‌گوید: «خدایا به حرمت این خانه، گناه مرا بیامرز. حضرت فرمود: بگو ببینم چه گناه کرده‌ای؟ عرض کرد که: گناه من بزرگتر از آن است که بگویم. فرمود که: گناه تو بزرگتر است یا زمین؟ گفت: گناه من. فرمود: گناه تو بزرگتر است یا کوه‌ها؟ گفت: گناه من. فرمود: گناه تو بزرگتر است یا دریاها؟ گفت: گناه من. گفت: گناه تو اعظم‌تر است یا آسمان‌ها؟ گفت: گناه من. فرمود: گناه تو اعظم است یا عرش؟ گفت: گناه من. فرمود: گناه تو اعظم است یا خدا؟ گفت: خدا اعظم و اعلی و اجلّ است. پس حضرت فرمود: بگو گناه خود را. عرض کرد: یا رسول اللّه من مرد صاحب ثروتم و هر وقت فقیری رو به من می‌آید که از من چیزی بخواهد گویا شعله آتشی رو به من می‌آورد. حضرت فرمود: دور شو از من و مرا به آتش خود مسوزان. قسم به آن خدائی که مرا به هدایت و کرامت برانگیخته است که اگر میان رکن و مقام بایستی و دو هزار سال نماز کنی و این قدر گریه کنی که نهرها از آب چشم تو جاری شود و درختان سیراب گردند و بمیری و بخیل باشی خدا تورا سرنگون به جهنم می‌افکند» 2⃣ امام‌ علی‌ علیه‌السلام‌ در عهد نامه مالک‌ اشتر، او را از مشورت‌ با بخیل‌ بر حذر داشته‌ است‌، چون‌ بخیل‌ حاکم‌ را از فقر می‌ترسانَد و او را از داد و دهش‌ بازمی‌دارد. 3⃣ رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلّم فرمود: «جاهل سخاوتمند، نزد خدا از عابد بخیل محبوب‌تر است.» «منصور دوانیقی» دوّمین خلیفه‌ی عباسی مشهور به بخل و امساک بود. او برای صله و جایزه ندادن به ادباء و شعراء به شاعر می‌گفت: اگر کسی قبلاً این اشعار را از حفظ داشته باشد یا ثابت شود که شعر از شاعر دیگری است، نباید انتظار جایزه داشته باشی. اگر شاعر شعرش مال خودش بود، به وزن طومار شعرش پول می‌کشید و به او می‌داد! تازه خودش به قدری خوش حافظه بود که شعر شاعر را حفظ می‌کرده و برای شاعر می‌خوانده؛ و غلامی خوش حافظه داشته که او هم شعر را در جا حفظ می‌کرده و سپس رو به شاعر می‌کرد و می‌گفت: این شعر را تو گفتی؟! نه‌تنها من بلکه این غلام من آن را حفظ دارد و این کنیز که در پس پرده نشسته نیز آن را حفظ دارد، سپس به اشاره‌ی خلیفه، کنیزک هم که سه بار از شاعر و خلیفه و غلام شنیده بود، قصیده را از اوّل تا آخر می‌خواند و شاعر بدون دریافت چیزی با تعجّب و دست‌خالی بیرون می‌رفت! روزی «اصمعی» شاعر توانا و مشهور که از وضع بخل منصور به تنگ آمده بود، اشعاری با کلمات مشکل ساخت و بر روی ستون سنگی شکسته‌ای نوشت و با تغییر لباس و نقاب زده به صورت عشایر که جز دو چشمش پیدا نبود، نزد منصور آمد و با لحنی غریبانه گفت: قصیده‌ای سروده‌ام، اجازه می‌خواهم آن را بخوانم. منصور مانند همیشه توضیحات را برای او داد و اصمعی هم قبول کرد و شروع به خواندن قصیده‌ی پر از الفاظ عجیب و غریب و لغات نامأنوس و جملات غامض پرداخت تا قصیده به پایان رسید. (و العد قدد نددنلی، والطبل طبطبطبلی **** الرقص قد طبطبلی و السقف قد سقسقسقلی) منصور با همه‌ی دقّت و غلام و کنیز با همه‌ی هوش سرشار نتوانستند اشعار را حفظ کنند و برای اوّلین بار فروماندند. سرانجام منصور گفت: ای برادر عرب معلوم می‌شود که شعر را خودت گفتی، طومار شعرت را بیاور تا به وزن آن جایزه بدهم. اصمعی گفت: من کاغذی پیدا نکردم روی ستون سنگی نوشتم، روی بار شترم هست و آن را آورد. منصور در شگفت ماند که اگر تمام موجودی خزانه را در یک کفّه‌ی ترازو بریزند، با آن برابری نمی‌کند، چه‌کار کند؟ با هوشی که داشت گفت: ای برادر تو اصمعی نیستی؟ او نقاب از چهره‌اش برداشت، همه دیدند او اصمعی است. ◼️ @seyedmousamousavi ◼️ www.sm-mousavi.com/fa
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله علیه السلام .... وَ إِنْ أَعْفَى اَلنَّاسِ مَنْ عَفَى عَنْ قُدْرَةٍ ... ... و عفوكننده‌تر مردمان آنست كه با وجود قدرت بر انتقام عفو كند... وَ جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمِینَ. هر بدی را مجازاتی است همانند آن، ولی هر کس ببخشد و راه آشتی در پیش گیرد، مزدش با خداست؛ زیرا که او ستمکاران را دوست ندارد. این آیه زیبا، انسان را به بخشش و صلح و آشتی بین هم نوعان فرا می خواند و از آن جا که پاداش آن را بر عهده ذات مقدس پروردگار می داند، بزرگی و اهمیت این رفتار پسندیده را اشاره کرده است. پیامبر خدا (ص) در معنای این آیه فرموده است: إذا عَنَّت لَکم غَضبَةٌ فَادرَؤوها بِالعَفوِ؛ إنَّهُ ینادی مُنادٍ یومَ القِیامَةِ: مَن کانَ لَهُ عَلَی اللّهِ أجرٌ فَلْیقُمْ، فَلا یقومُ إلّا العافُونَ، ألَم تَسمَعوا قَولَهُ تَعالی: فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ. 1⃣ نقل است که امام (ع) از کنیز خود خواست برایش آب بیاورد تا برای نماز وضو بسازد. آن کنیز آب را در ظرفی برای امام آورد اما ناگهان ظرف از دست او افتاد و شکست و آب بر زمین ریخت. کنیز با نگاه به امام سجاد (ع) با قرائت بخشی از آیه مذکور گفت: «و الکاظمین الغیظ!». امام (ع) فرمود: «خشم خود را فرو خوردم». او ادامه داد: «و العافین عن الناس!». امام (ع) فرمود: «تو را بخشیدم». او با زیرکی ادامه داد: «و الله یحبّ المحسنین!». امام سجاد (ع) فرمود: برو تو را در راه خدا آزاد کردم. 2⃣ حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «عاتِب أخَاکَ بِالإحسانِ إلَیهِ وَاردُد شَرَّهُ بِالإنعَامِ عَلَیهِ؛ برادرت را در برابر کار خلافی که انجام داده است به وسیله‌ی نیکی سرزنش کن، و شر او را از طریق انعام و احسان به او برگردان». 3⃣ رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در پاداش کسانی که عفو می‌ کنند می ‌فرمایند: «اِذا کانَ یومُ القِیامَةِ نَادی مُنادٍ: مَن کانَ أجرُهُ عَلَی اللهِ فَلیَدخُلِ الجنَّةَ، فَیُقال: مَن ذَا الَّذِی أجرُهُ عَلَی اللهِ؟ فَیُقال: العَافُونَ عَنِ النّاس، یَدخُلونَ الجنّةَ بِغَیرِ حِسَابٍ؛ هنگام که روز قیامت می‌ شود کسی از سوی خداوند ندا می‌ دهد که هر کس اجر او بر خداست وارد بهشت شود، گفته می ‌شود: چه کسی اجرش بر خداست؟ در جواب به آنها می‌گویند: کسانی که مردم را عفو کردند، آنها بدون حساب داخل بهشت می‌ شوند.» 4⃣ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: «عَلَیکُم بالعَفوِ، فإنَّ العَفوَ لایَزِیدُ العَبدَ إلاّ عِزّاً، فَتَعافُوا یُعِزِّکُمُ اللهُ؛ بر شما باد به گذشت، زیرا که گذشت جز بر عزّت بنده نمی‌ افزاید. پس یکدیگر را گذشت کنید، تا خداوند شما را عزّت بخشد». 5⃣ حضرت رسول فرموده است: «مَن کَثُرَ عَفُوهُ مُدَّ فی عُمرِهِ؛ هر کس پر گذشت باشد عمرش دراز شود». عفو در دو حالت مصداق می یابد: نخست آن گاه که عقاب یا تلافی رفتار خطاکار در دنیا ممکن نباشد و با این حال، گناهکار در قیامت بازخواست نشود و از گناهش صرف نظر شده و بخشیده شود و به انتقام از او در روز واپسین رضایت داده نشود. دوم وقتی است که انتقام و تلافی خطای گناهکار ممکن باشد و با این حال، از مجازات او صرف نظر شود و مورد عفو قرار گیرد. بدیهی است کسی که علی رغم قدرت و توانایی می بخشد، کمال نفسانی خود را بیشتر به فعلیت می رساند. البته در بیشتر مصادیقِ عفو که در کلام مفسران و روایات پیشوایان دینی بدان اشاره شده است، به عفو هنگام قدرت توجه بیشتر و به ارزشمندی اخلاقی آن، تأکید زیادتری شده است. عفو و بخشش هنگام قدرت، فواید دیگری نیز به همراه دارد. این رفتار پسندیده، علاوه بر آنچه بیان شد در حقیقت، نوعی به جا آوردن شکر قدرت خداداد است. امام علی (ع) در این باره می فرماید: إذا قدرت علی عدوّک فاجعل العفو عنه شکراً للقدرة علیه.هنگامی که بر دشمن خود قدرت یافتی، بخشش او را شکر این قدرت قرار بده. البته ملاطفت و مهربانی با خطاکار، زمینه بازگشت و اصلاح او را نیز فراهم می آورد. چه بسیارند انسان هایی که هنگام بخشیده شدن، متنبّه و از کرده خود پشیمان می شوند و به راه صلاح باز می گردند. در سیره پیشوایان دینی بارها این شیوه پسندیده به چشم می خورد و افراد بسیاری به خاطر منش بزرگوارانه معصومان راه هدایت را یافته و از گمراهی رها شده اند. یکی از مصادیق عفو و بخشش که با آیه مورد بحث نیز مرتبط است، اتفاقی است که در منزل امام سجاد (ع) رخ داده است. ◼️ @seyedmousamousavi ◼️ www.sm-mousavi.com/fa
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله علیه السلام ... وَ إِنَّ أَوْصَلَ اَلنَّاسِ مَنْ وَصَلَ مَنْ قَطَعَهُ وَ اَلْأُصُولُ عَلَى مَغَارِسِهَا بِفُرُوعِهَا تَسْمُو ... ... و بهترين فرد، در صله ي رحم، کسي است که نسبت به افرادي که با او قطع رابطه کردند، صله ي رحم نمايد؛ چرا که تنه درخت با رساندن غذا به شاخ و برگ خود به رشد مي رسد... 1⃣ خداوند متعال در آیه ۲۲ سوره محمد می‌فرماید: «شما (منافقان) اگر از فرمان خدا روی برگردانید یا در زمین فساد کنید و قطع ارحام نمایید باز هم امید (نجات) دارید؟» 2⃣ وَ اعْبُدُوا اللّه َ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْأً وَ بِالْوالِدَيْنِ اِحْسانا وَ بِذِى الْقُربى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ الْجارِ ذِى الْقُربى وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ مَا مَلَـكَتْ اَيْمانُـكُمْ اِنَّ اللّه َ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُورا؛ سوره نساء، آيه ۳۶ خدا را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد! و به پدر و مادر خوبى كنيد و همچنين به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان و همسايه نزديك و همسايه دور و دوست و هم نشين و در راه ماندگان و بردگان (خدمتكاران) خود، زيرا خداوند، كسى را كه متكبّر و فخرفروش است، دوست ندارد 1⃣ امام باقر علیه السّلام فرمود: «صله‌رحم، نفس را پاکیزه می‌کند و موجب زیادی روزی می‌شود.» 2⃣ پيامبر صلي الله عليه و آله :اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجْهِها وَاصْطِناعُ الْمَعْروفِ وَ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَصِلَةُ الرَّحِم ِتُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزيدُ فِى الْعُمْرِ وَ تَقى مَصارِ عَ السُّوءِ؛ صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و عمر را زياد و از پيشامدهاى بد جلوگيرى مى كند. 3⃣ امام على عليه السلام:صِلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ الْمَحَبَّةَ وَتَكْبِتُ العَدُوَّ؛ صله رحم، محبّت آور است و دشمنى را از بين مى برد. 4⃣ امام صادق عليه السلام:صِلَةُ الاَْرحامِ تُـزَ كّى الاَْعمالَ وَتُنْمى الاَْموالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلوى وَتُيَسِّرَالْحِسابَ وَتُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ؛ صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى كند و مرگ را به تأخير مى اندازد. 5⃣ پيامبر صلي الله عليه و آله:مَنْ مَشى اِلى ذى قَرابَةٍ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ لِيَصِلَ رَحِمَهُ اَعْطاهُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّاَجْرَ مِأَةِ شَهيدٍ؛ هر كس با جان و مال خود در راه صله رحم كوشش كند، خداوند عزّوجلّ پاداش يكصد شهيد به او مى دهد. 6⃣ مردى خدمت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: یا رسول الله ! فامیل من تصمیم گرفته اند بر من حمله کنند و از من ببرند و دشنامم دهند، آیا من حق دارم آنها را ترک گویم ؟ فرمودند: در آن صورت خداوند همه شما را ترک مى کند. عرض کرد: پس چه کنم ؟ فرمودند: بپیوند با هر که از تو ببرد، و عطا کن به هر که محرومت کند، و در گذر از هر که به تو ستم نماید، زیرا چون چنین کنى ، خدا تو را بر آنها یارى دهد. مرحوم محدث نوری نقل میکند که در بنى اسرائیل مردى صالح و شایسته بود این مرد یک شب در خواب دید که به او مى گویند: خداوند عمر تو را در دو قسمت کرده است مدت قسمت اول عمر تو این مقدار است و مدت قسمت دوم این مقدار، نصف عمرت را خداوند در رفاه و وسعت روزى قرار داده است و نصف دیگر را در مضیقه و تنگدستى کدام قسمت را اول مى خواهى ؟ مرد گفت مرا زنى است صالح و شایسته او شریک زندگى من است مرا مهلت دهید تا با او در این مورد مشورت کنم بعد بیائید تا شما را خبر دهم که کدام قسمت را اول مى خواهم وقتى که صبح کرد مرد به زنش گفت در خواب این چنین دیدم بعد از مشورت با زن ، او گفت : اى مرد برای نصف اول حالت وسعت مالى را انتخاب کن شاید خداوند به ما رحم کرد و نعمتش را به ما تمام کرد و ادامه داد. وقتى که شب دوم شد در خواب به او گفتند کدام قسمت را اول اختیار کردى مرد گفت قسمت رفاه و وسعت روزى را گفت قبول است نعمتهاى دنیا به او اقبال کرد و وسعت مال فراوان پیدا کرد وقتى که نعمت فراوان به دست آنها رسید. زنش به او گفت: اى مرد! از خویشاوندان و مستمندان صله مالى به جاى بیاور و به وضع آنها رسیدگى کن و به آنها احسان کن و همسایه ها و برادرانت را فراموش مکن وقتى که نصف اول عمرش به پایان رسید مرد همان کسى را که در خواب دیده بود رویت نمود و گفت این خیرات و احسانات شما، مورد قبول خداوند عالم قرار گرفت و خداوند عالم در تمام عمرت ، وسعت روزى ، و فراوانى نعمت را به تو مرحمت فرمود. ◼️ @seyedmousamousavi ◼️ www.sm-mousavi.com/fa
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله علیه السلام ... مَنْ نَفَّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ مَنْ أَحْسَنَ أَحْسَنَ اَللَّهُ إِلَيْهِ وَ اَللّٰهُ يُحِبُّ اَلْمُحْسِنِينَ ... هرکس غمی را از دل مؤمنی بزداید، خداوند غصه های دنیا و آخرتش را بر طرف می کند و هرکس نیکی کند، خداوند به او نیکی می کند و خداوند نیکوکاران را دوست می دارد. و 1⃣ «من سعی فی حاجة أخیهِ المـؤمن فکأنّما عبد الله تسعة آلاف سنة صائماً نهاره، قائماً لیله»؛(بحارالانوار، ج 71، ص 315، ح 72) هر فردی که در برآوردن نیاز برادر مؤمنش تلاش کند، گویا نُه هزار سال خداوند را عبادت کرده، در حالی که روزها را روزه دار و شب ها را شب زنده دار بوده است. 2⃣ وقتی از پیامبر بلندمرتبه اسلام درباره محبوب ترین بندگان نزد خداوند سؤال شد، ایشان فرمودند: محبوب ترین بندگان نزد خداوند، آن کسی است که سودش بیشتر به مردم برسد. (اصول کافی، ج3، ص 239) 3⃣ رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید: کسی که برای برادر مؤمن خود نیازی برآورد، مانند کسی است که روزگار درازی خدا را عبادت کرده باشد. (ر.ک: بحار الانوار، ج 71، ص 315، ح 72) 4⃣ پیامبر اکرم (ص) سودمندی و خدمت به مردم را در کنار ایمان به خداوند، معیار و ملاک ارزشمندی انسان دانسته و می فرماید:«خصلتان لیس فوقهما من البرّ شیء: الإیمان بالله والنفع لعباد الله...»؛ (تحف العقول، ص 35) ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او، دو خصلت نیک است که برتر از آن چیزی نیست. 5⃣ از حضرت رضا (ع) روایت است: «اِنّ لله‏ عبادا فی الأرضِ یسْعَونَ فی حوائج النّاس، هُم الآمِنونَ یومَ القیامَةِ، وَ مَنْ اَدخَلَ علی مؤمِنٍ سرورا فَرّحَ الله‏ُ قلبَهُ یوم القیامة»؛ ( الکافی، ج 2، ص 197، ح 2) خداوند در روی زمین، بندگانی دارد که در رفع نیازهای مردم می‏ کوشند. آنان روز قیامت ایمن و آسوده‏ اند. هرکس که بر مؤمنی شادی ببخشد و دل او را خوشحال کند، خداوند در روز قیامت، قلب او را شادمان خواهد ساخت. 6⃣ امام علی‏ علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد. 7⃣ نبی مکرم اسلام(ص) همچنین فرموده است: مردم به منزله عیال خداوند مى‌‏باشند، دوست داشتنى‏‌ترینِ خلق پیش خدا کسى است که به مردم نفع برساند یا خانواده‏‌اى را خوشحال کند یا با برادر مسلمانش به‌خاطر برآوردن حاجتش راه برود، این عمل از اعتکاف دو ماه در مسجدالحرام بهتر است. 8⃣ قال على عليه السلام : عاتب اخاك بالاحسان اليه برادر دينى خود را بجاى سرزنش ، احسان و نيكى كن بعد از آنكه برادران با حيله يوسف عليه السلام را به بيرون شهر بردند و او را زدند و درون چاه انداختند؛ و پدر را در غم يوسف به حزن و گريه دائمى وادار كردند... سالها گذشت تا فهميدند برادرشان پادشاه مصر شد و بالاخره با پدر و برادران نزدش رسيدند. يوسف ع نخستين جمله اى را كه گفت اين بود: (خداى من ! به من احسان كرد كه مرا از زندان بيرون آورد.) اينكه از گرفتارى چاه و به دنبالش بردگى خود نامى به زبان نياورد، ظاهرا از روى جوانمردى بود كه نخواست برادران را خجالت زده كند و آزارهائى را كه از آنها ديده بود اظهار كند و آن خاطرات تلخ را تجديد نمايد. بعد فرمود: اين شيطان بود كه برادرانم را وادار كرد تا آن اعمال نابجا را نسبت به من انجام دهند و مرا به چاه افكنند و پدر را به فراق من مبتلا كنند؛ اما خداى سبحان اين احسان را فرمود: كه همان رفتار نابجاى آنها را مقدمه عزت و بزرگى ما خاندان قرار داد! اين هم از بزرگوارى يوسف ع بود كه رفتار ظالمانه برادران را نسبت به خود به شيطان منسوب داشت و او را مقصر اصلى دانست تا برادران شرمنده نشوند و راه عذرى براى كارهاى خويشتن داشته باشند. فرمود: (امروز بر شما ملامتى نيست ) و از جانب من آسوده خاطر باشيد كه شما را عفو كردم و گذشته ها را ناديده مى گيرم و از طرف خداى تعالى نيز مى توانم اين نويد را به شما بدهم و از وى بخواهم كه (خدا نيز از گناه شما درگذرد زيرا او مهربانترين مهربانان است .) (آرى بدون شك هر كس تقوا و صبر پيشه سازد خداوند پاداش ‍ نيكوكاران را تباه نمى كند.) درسى كه حضرت يوسف عليه السلام نسبت به بديهاى برادران به همگان داد، احسان نيك در مقابل بدى كردار آنان بود كه انشاء الله ما هم بتوانيم نسبت به برادران دينى اين چنين باشيم. ◼️ @seyedmousamousavi ◼️ www.sm-mousavi.com/fa
✅علامه امینی ره درشب عاشورا برای امام زمان عج صدقه را کنار می گذاشتند و می‌گفتند: امشب قلب آن حضرت در فشار است. عزیزان امشب صدقه فراموش نشود. ◼️ @seyedmousamousavi
#اطلاعیه_دروس_سطح_عالی
با رای اعتماد اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه، حجت الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی به عنوان انتخاب شد. @seyedmousamousavi
هدایت شده از 
🔸 کلاس تفسیر قرآن کریم 🎙توسط: استاد موسوی شنبه ها همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء مدرس و مسجد امام موسی کاظم (ع) پردیسان 🆔👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/22020110Cdd16861444
سخنرانی و حضور حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی در جمع بسیجیان به مناسبت گرامیداشت #هفته_بسیج مرحوم امام خمینی (ره) #بسیج را #شجره_طیبه نامیدند. شجره طیبه واژه قرانی و مبارکی است که در آن #پویایی، #تکامل و #رشد نهفته است، بسیج همیشه پویاست. شجره طیبه(بسیج)، اصل و ریشه ای استوار دارد و الهی می اندیشد و ثمره آن دائمی است. 🇮🇷 @seyedmousamousavi
یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های مسلمان بایستی وی باشد. تکلیف هر شخص متناسب با توان و استعداد اوست، تا جایی که عقلاً و شرعاً نیز تکلیف به مالایطاق قبیح شمرده شده است. در دوره‌های قبلِ مجلس شاهد بودیم افرادی وارد مجلس شدند که توان لازم نمایندگی را نداشتند و باعث وارد شدن خسران به نظام، جامعه و بعضا دنیا و آخرت خود این افراد شدند. سخن امام صادق نیز در همین راستاست که می‌فرماید: سزاوار نیست‏ که مؤمن خود را ذلیل کند. سؤال شد چگونه خود را ذلیل می‏کند؟ فرمود پذیرفتن کاری که در عهده و طاقت و توانایی او نیست. رهبری فرزانه نیز در این زمینه میفرمایند: صلاحیت‌های فردی در اسلام به گونه ای مهم است که هر کس می خواهد مسئولیت و مدیریت بپذیرد باید صلاحیت های لازم را در خود پدید آورد وگرنه با پذیرش مسئولیت، عمل نامشروعی انجام داده است. . 🇮🇷 @seyedmousamousavi
حجت الاسلام والمسلمین موسوی در جلسه تفسیر هفتگی: اینکه گفته می شود #سیاست ما عین #دیانت ماست بدین معناست که سیاست مدار مسلمان، دین را محور کار خودش قرار می دهد و در کار سیاسی که انجام می دهد از دروغ، تهمت، افترا، تحقیر و سایر رذائلی که دین آنها را جایز نمی داند، اجتناب می کند. #انتخابات #اخلاق_مداری #دین_مداری @seyedmousamousavi
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان آذربایجان غربی در همایش حوزه انقلابی. مشروح خبر در پایگاه: 📡 www.sm-mousavi.com/fa@seyedmousamousavi
در همایش استانی #حوزه_انقلابی، رئیس مجمع استانی آغ ضمن تقدیر از دست اندر کاران این همایش به اهمیت حوزه انقلابی پرداخته و چند #پیشنهاد عملی مطرح کردند. ✅ @seyedmousamousavi
. 🔹 نشست سالانه در با طلاب و فضلای این استان در قم امسال با عنوان همایش حوزه انقلابی در سالن همایش های مدرسه امام موسی کاظم علیه السلام برگزار شد. 🔹 در این نشست که ائمه جمعه شهرستان­های استان و نمایندگان مردم استان آغ در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از نمایندگان طلاب استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل و زنجان و همچنین هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب نیز حضور داشتند؛ حضرت آیت الله عابدی و نماینده محترم ولی فقیه در استان آغ به تشریح وظایف طلبه در حوزه انقلابی پرداختند. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در سخنرانی کوتاهی در این همایش ضمن تقدیر و تشکر از نماینده ولی فقیه در استان و دست اندرکاران برگزاری این همایش به تمام حضار خیر مقدم گفته و به نکاتی در خصوص حوزه انقلابی اشاره کرد. سخنان رهبری در خصوص حوزه انقلابی چراغ راه ماست. رئیس مجمع نمایندگان استان آغ با اشاره ای به فرمایش حضرت آقا در این خصوص داشتند که ایشان در جمع در سال ۹۴ که فرمودند: «اگر حوزه‌ی قم انقلابی نمانَد، حوزه‌های علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.» در راستای تحقق حوزه انقلابی نمایندگان طلاب تمام تلاششان را به کار میگیرند و در این راستا باید همگی دست در دست هم دهیم تا به توفیقات برسیم. حضرت آقا در عبارت دیگری نیز در جمع بود را فرمودند: «اگر چنانچه بخواهیم جسارت کنیم و عرض بکنیم ملاک انقلابی بودن چیست، بنده به نظرم می‌رسد ملاک انقلابی بودن، است، است، است، است، از «لَومَهَ لآئِم» است؛ اینها ملاک انقلابی بودن است.» 🔹 حجت الاسلام والمسلمین موسوی ضمن نقل سخن آقا بیان کردند که عبارات حضرت آقا برای ما است که در راستای انقلابی ماندن چگونه باید باشیم. برای مسئولین استان 🔹 رئیس مجمع نمایندگان استان در راستای حوزه چند پیشنهاد هم ارئه کردند که از جمله آنها مورد ذیل است: 1⃣ راه اندازی با در خصوص مسائل استان در این زمینه تاکید نماینده طلاب میاندوآب بر این بود که تا وقتی این کرسی­ های آزاداندیشی صورت نگیرد و صرفا کنار هم بشینیم وعنوانی هم به این تجمع خود دهیم مشکلات حوزه انقلابی حل نخواهد شد. ایشان تاکید داشتند: اولی و صواب این است که نماینده محترم ولی فقیه در این نشست­ها شرکت کنند و نکته نظر اندیشمندان را استماع کرده و رهنمودهایی به نمایندگان طلاب و فضلای گرامی نکته نظرات اندیشمندان را عملیاتی کنند. 2⃣ برگزاری نمایندگان طلاب با مدیر کل ­های استانی به صورت ماهیانه حجت الاسلام والمسلمین موسوی در این زمینه نیز بیان کرد: در استان مدیرکل ­هایی هستند که حوزه ی کاریشان مرتبط با حوزه علمیه است، مثل مدیرکل حوزه ­های علمیه استان، مدیرکل اوقاف، مدیرکل سازمان و سایر نهادها. پیشنها می شود به صورت دوره ­ای در هرماه یکی از مدیران محترم استان نشست تخصصی با نمایندگان طلاب و فضلای گرامی در شهر قم در زمینه کاری خود داشته باشند تا ضمن دریافت نکته نظر طلاب، راهکارهایی برای تقویت آن نهاد و تحقق منویات رهبری اندیشیده شود. نشست­ های تخصصی باعث خواهد شد که به صورت مسئله محوربه مشکلات نگاه کنیم و تلاش برای حل آنها داشت باشیم. در این راستا لازم است دست به دست هم دهیم تا از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم. 3⃣ آزاد گذاشتن و اجازه دادن به طلبه که خود را حفظ کند. 4⃣ برگزاری گرانقدر استان و کنگره های منطقه با محوریت علمای شاخص 5⃣ توجه ویژه و جدی به معیشت طلاب در ذیل این بند از پیشنهادشان گفتند: مانع می ­شود که طلبه ها به درس و بحث بپردازند، طلبه ­ای که به خاطر گذران زندگی خود، مجور باشد به اشتغالات غیر طلبگی بپردازد دیگر فرصتی برای درس خواندن ندارد. استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم راهکار و چگونگی حل مشکل معیشتی طلاب را در یک پیشنهاد عینی مطرح کرده و گفتند: بایستی برای حوزه­ های علمیه ایجاد گردد، پیشنهاد می ­شود به جهت اهمیت موضوع، استان آذربایجان غربی در این زمینه پیش قدم گردد، اگر اعزه مسئولین منابع پایدار در اختیار دارند به طلاب بفرمایند و اگر چنین منابعی در دست ندارند بایستی راهکاری اندیشیده شود که این منابع ایجاد شود. پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین سید موسی موسوی 📡 www.sm-mousavi.com/fa@seyedmousamousavi
بسم الله الرحمن الرحیم مقام معظم رهبری: حوزه‌ی قم باید انقلابی بماند اگر حوزه‌ی قم انقلابی نمانَد حوزه‌های علمیّه اگر انقلابی نمانند نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای سید مهدی قریشی زیدعزه نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان غربی اقدام ارزشمند حضرتعالی در برگزاری همایش حوزه انقلابی که مایه مباهات همه فضلای انقلابی گردید، شایسته سپاس و تقدیر است. از این رو به پاس حسن سلیقه بابت انتخاب عنوان شایسته برای این برنامه، حضورتان به همراه ائمه محترم جمعه استان در جمع طلاب و فضلای استان و تلاش درخور تحسین دست‌اندرکاران برگزاری همایش مذکور، از جنابعالی و عوامل فکری و اجرایی این برنامه، تقدیر و تشکر به عمل می‌آید. برگزاری چنین برنامه‌هایی دارای برکات زیادی است و با گذشت زمان برکات این همایش نیز نمایان خواهد شد. یکی از برکات این همایش، شناسایی ظرفیت طلاب و فضلای استان آغ مقیم قم بود. برهمگان آشکار شد که با تعامل، اتحاد و انسجام می‌توان بهره‌های وافری در نهادینه کردن اصول و ارزشهای انقلاب، اعتلای حوزه‌های علمیه و تحقق منویّات امامین انقلاب، کسب کرد. بی‌شک تعامل بیش از پیش جنابعالی با فضلای گرانقدر و ارتباط وثیق با علمای اعلام حوزه، باعث خواهد شد که نواقص احتمالی چنین نشست‌هایی مرتفع شده و خروجی‌های بنیادی و عینی تحقق یابد. با آرزوی توفیقات بیش از پیش، همراه با سعادت و سلامت در سایه‌سار قرآن و اهل بیت (ع). امیدوارم تلاش‌های خالصانه شما مرضی رضای حق تعالی قرار گیرد سیدموسی موسوی رئیس مجمع نمایندگان طلاب استان آغ @seyedmousamousavi
✅ قرآن و ادب مجازات وقتی قریش پیامبر مکرم اسلام (ص) را از مکه اخراج کردند و پیامبر به غار رفت، قریش در جستجوی پیامبر (ص) برآمدند تا ایشان را به قتل برسانند، با وجود اینکه آنها پیامبر را نکشتند، به جهت روحیه تعدی و تجاوزی که آنها داشتند در روز بدر خداوند آنها را عقاب کرد و بزرگان آنها همچون عتبه، شیبه، ولید، ابوجهل و حنظله بن ابوسفیان و غیر از اینها افراد دیگری به دست مسلمانان کشته شدند. (تفسیر القمی ج ۲ ص ۸۶) وقتی دشمن در تعدی خود اصرار ورزید و از خویشتن‌داری مسلمانان سوء استفاده کرد و به تجاوز و ظلم خود ادامه داد؛ مسلمانان باید آنها را مورد عقوبت قرار دهند و در این کار خدا نیز آنها را یاری خواهد رساند. وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنْصُرَنَّهُ اللَّهُ (سوره حج، آیه ۶۰) قریش پیامبر (ص) را به شهادت نرسانده بودند وصرفاً به جهت اصرار بر ظلم و تجاوزشان اینگونه مجازات شدند. @seyedmousamousavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه رهبر انقلاب به مسئولان: با مردم صادق باشیم! 🔹 اگر ما در مسائل گوناگون سیاسی‌مان و... همین یک مورد را رعایت کنیم، دنیا آباد خواهد شد. @seyedmousamousavi