▪️فرار از خانه، تبدیل به فرار به شبکههای اجتماعی شده است!
🔸آسیب اجتماعی فرار از خانه هنوز هم برای والدین ضدارزش است اما باید به آنها بگوییم که فرزندتان در خانه به شبکههای اجتماعی فرار کرده است.
🔸مهدی محمدی، رئیس فرهنگسرای رسانه : امروز باید ببینیم که پاسخ پدر و مادرها در برابر این گزاره که «فرزندانتان به شبکههای اجتماعی فرار میکنند»، چیست؟ در حقیقت، در خانه هستند اما به این شبکهها فرار میکنند. در کلیپی که پخش شد به شبکه لایکی اشاره شد؛ نمیخواهم عضویت در این شبکه را ترغیب کنم اما اگر نیمهشبی به آن مراجعه کنید کودکان کم سن و سالی را میبینید که در وضعیت نامناسبی حرفهایی میزنند و فعالیت خاصی دارند که اصلاً زیبنده فرهنگ ما نیست.
🔸وی با اشاره بر اینکه والدین #نظارت کمی بر فعالیت مجازی فرزندان خود دارند افزود: در حقیقت میخواهم بگویم که موضوع فرار از خانه هنوز هم برای ما ضدارزش است اما در خانههایمان این فرار رخ میدهد. متأسفانه بعضی پدر و مادرها دوست دارند که شیک باشند و افراد مدرنی به نظر بیایند به همین دلیل یک سری فضاها و آزادیهایی را بیش از اندازه برای فرزندان درنظر میگیرند؛ این فضا مخرب است و والدین هم نظارتی ندارند بنابراین اتفاقاتی که رخ میدهد خیلی ناگوار است. واقعاً دردناک است که از بچههایمان بپرسیم که میخواهید چه کاره شوید و در پاسخ بگویند میخواهیم اینفلوئنسر یا سلبریتی #لایکی شویم. گزارشی را میخواندم که در آن بچهای شش ساله به دوست هفتسالهاش توصیه میکرد لایکی نصب کن.
🔸محمدی گفت: این روزها صحبت از #سوادرسانهای زیاد میشود اما به نظرم باید به #تربیت_رسانهای فکر کنیم. همانطور که پدر و مادرهای امروزی بر تربیت غذایی کودکانشان حساس هستند در این شئون نیز باید حساس باشند. چیزی که من در لایکی میبینیم وندالیسم یا آنارشیسم است. البته نمیخواهیم وجوه سرگرمی در خانوادهها را کتمان کنیم؛ هر خانوادهای باید شادی داشته باشد اما یک اما بزرگ وجود دارد و آن هم این است که کجا و چگونه؟
asrehooshmandi
🔴سید علیرضا آل داود در گفتگوی با تفصیلی خبرگزاری فارس:
🔷 چرا هنوز بازار اخبار جعلی داغ است؟/ سبقت دیپفیکها از فیکنیوزها!
🔴 اخبار جعلی، یک تکنیک برای جنگ روانی
اخبار جعلی در شکل گیری جنبشهای اجتماعی تأثیر زیادی دارد. اخبار جعلی همان اخبار جهت دار، مغرضانه و تولید شده با تکنیک های جنگ روانی است که به صورت کاملا هدفمند، حرفه ای و سازمانی در پوشش اخبار واقعی و در راستای جنگ شناختی ادراکی غالبا بر بستر رسانه های غیررسمی که امروز پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی هستند، تولید و منتشر می شود.
🔴چرا اخبار جعلی در جامعه ما تأثیرگذار شدند؟
3 تحول در جامعه ما منجر شده تا اخبار جعلی تاثیرگذاری بیشتری داخل کشور داشته باشند که یکی از این موارد، ورود پرسرعت ابزارهای هوشمند و سرویس ها و خدمات مبتنی بر اینترنت با مدیریت غربی ها داخل کشور بدون فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه و سواد فضای مجازی مردم است.
همچنین، گذر از جامعه شفاهی به جامعه شبکه ای و تحول در فرایند تولید خبر، توزیع و دسترسی مخاطب به این اخبار منجر شده تا متاسفانه بستر مناسبی برای ایجاد و انتشار اخبار جعلی داخل کشور ما برای دشمنان مهیا شود.
🔴جنگ رسانهای که با سقوط شروع شد
در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی شاهد یک جنگ رسانه ای عظیم بر ضد کشور بودیم و دشمنان از هر حربه ای که میتوانستند استفاده کردند تا افکارعمومی داخل کشور با اخبار جعلی مشغول شود و با مسدود سازی اکانت ها، صفحات و کانالهای انقلابی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، با فیلترینگ حبابی، ضریب دادن به محتوا و اکانت های ضد انقلاب و ممیزی هشتگ ها، این فضا را به نفع خود مصادره کنند که البته این موضوع قابل پیش بینی بود.
🔴تلاش شبکههای مجازی برای عدم نمایش واقعیت
با شهادت حاج قاسم سلیمانی ،آمریکا به تمام سرویس هایش در فضای مجازی دستور داد تاجلوی فعالیت رسانه ای مردم و جبهه مقاومت در سرویس های توئیتر، اینستاگرام، فیس بوک... را بگیرند.همین موضوع به خوبی نشان می دهد که هدف آمریکا از سرمایه گذاری بلند مدت بر روی این سرویس ها برای چه زمانی و در برابر چه حوادث و رویدادهایی است. البته که صفحاتی که تصاویر، فیلمها و هشتگ های #قاسم_سلیمانی و #انتقام_سخت را داشت را حذف کردند که این موضوع خود نوعی تروریسم سایبری است.
👇
http://fna.ir/dee9v8
⭕️هوش مصنوعی جدید دیزنی و قابلیت کاوش در محتوای فایل های ویدیوئی
مسئولین کمپانی #دیزنی اعلام کرده اند که در اقدامی خارق العاده و با کمک هوش مصنوعی، گونه جدیدی از موتورهای جستجو را ارائه خواهند کرد که کاربران بتواند با جستجو در فرادیتا (metadata)، صحنه های مربوط به موضوعی خاص را در فایلهای ویدیوئی بیابند.
این پروژه که از آن به نام ژنوم محتوائی (Content Genome) یاد می شود در ابتدا قرار است در حیطه انیمیشن های دیزنی ارائه شود و به عنوان مثال برای یافتن صحنه های انفجار در سریالی جنگ ستارگان دیگر لازم به نگاه کردن کل انیمیشن و صرف ساعتها وقت برای یافتن صحنه های مورد نظر نیست.
لینک منبع
#سواد_رسانه_ای
آرما
⭕️اعتماد دیجیتال در فضای واقعی
✍️بخش اول
👤ریچل باتسمن می گوید: اعتراف میکنم که اخیراً در طول اقامتم در هتل دیزنی سووان در فلوریدا، بعد از حمام، چندین حوله را استفاده کردم و با بیمبالاتی آنها را روی زمین رها کردم. این کار را قبلاً هم بارها انجام داده بودم و کاری هم نبود که برایم اهمیتی داشته باشد: هتل را ترک میکنم و کیست که متوجه شود؟ اما از در که خارج شدم، چیزی به ذهنم خطور کرد: امکان نداشت هنگام اقامت در یکی از اقامتگاههای ایربیانبی۱، چنین کاری انجام دهم. آنجا رفتار متفاوتی از خود نشان میدهم، چرا که سایت ایربیانبی از نوعی سیستم تأیید اعتبار استفاده میکند، و در این سیستم، نهتنها من میزبانان را ارزیابی میکنم، بلکه آنها هم من را ارزیابی میکنند. اعتمادْ در جایی نزدیک، در میانِ تصورات دو کاربر ایجاد میشود.
💢اشاره به این مثال، نشان میدهد چگونه اعتمادِ آنلاین، که ابزارهای دیجیتال آن را تسهیل کردهاند، میتواند رفتار ما را در«دنیای واقعی» تغییر دهد. بهراحتی میتوان دریافت حولهای که با بیمبالاتی روی زمین انداختم، میتوانست در آینده توانایی مرا برای معامله در ایربیانبی تحت تأثیر قرار دهد. آنچه این مثال به تصویر میکشد، تغییر پارادایم است. دنیای جدیدی از اعتماد در حال ظهور است: دنیایی که در آن اعتماد در دستِ افراد قرار دارد، نه در شکمهای بزرگ نهادها.
🔺از انقلاب صنعتی تاکنون، اعتمادِ نهادی -اعتماد به رابطۀ بین افراد و شرکتها یا سازمانها– مرسوم بوده است. ما به نهادهای مالی، دانشگاهها، شرکتهای رسانهای و دیگر شرکتهای بزرگ اعتماد کردهایم که قواعد را وضع خواهند کرد و توافقاتی را اجرایی خواهند کرد که ما را مصون نگه میدارد و کالاها و خدمات را قابلاعتماد میکند.
ادامه دارد
#سواد_رسانه_ای
#سبک_زندگی_دیجیتال
آرما
10.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ترکیه لاییک فهمید وزیر جوان به ظاهر مسلمان ما نه!!
🔹 براساس قانون پیشنهادی دولت ترکیه در صورتی که سلبریتیها بیش از ۱ میلیون فالور داشته باشند، باید یک نماینده در ترکیه داشته و قوانین این کشور در حفظ احترام و عزت شهروندان ترک را رعایت نمایند.
mahramaneh1
⭕️ سرکرده گروهک توییتریستی-تروریستی مخالف #اینترنت_ملی و ملی شدن صنعت اینترنت، دستگیر شد...
انسان هایی تنها در عصر تکنولوژی
دوید رایزمن ارتباطات را در سه دوران تاریخ اجتماعی قرار می دهد:
*دوران اول
دورانی که در خلال آن سنتها حاکم بر رفتار و روابط انسانی به حساب می آیند.
او این دوران را موجد پیدایی انسانی می داند که در اصطلاح خود، ((انسان سنت راهبر)) می خواند.
در این دوران سنتها به عنوان شیوههایی آزموده تقدس یافته موجبات ایجاد تسلسل بین نسل های تاریخی را فراهم می سازند.
هر نسل پیوند خود را با نسل های پیشین از طریق اشتراک سُنَن باز می یابد و همین موجب می گردد وحدت و هویت اقوان انسانی تامین شود.
در چنین جامعه ای راه های آینده نیز روشن است. چه، همان راه هایی که نیاکان جامعه در طی قرن ها پیموده اند و حال نیز فرزندان این نسل در پیش دارند.
از همین جاست که "مارگریت مید" می گوید: 《آرامش،هستی در جامعه سنتی در مقایسه با تحرک بی حد و حصر جامعه جدید حیرت انگیز است》.
*دوران دوم
نظر رایزن این دوران با کاهش اهمیت سنتها مواجه است. این کاهش، موجب می شود که همگنی در رفتار و عمل انسانی کاستی یابد، چه همه از الگوهای یکسانی تبعیت نمیکنند. لذا تاریخ بشری شاهد پیدا شدن انسانهایی خاص لست که وی ((درون راهبر)) می خواند.
دورانی است مساعد برای تبلور "فردگرایی" ، هرکس باید خود راه خویشتن را بیابد، دورانی است که انسان باید سنگینی بار مسئولیت و عمل را دقیقا به دوش کشد.
آینده نامعلوم است و انسان تنها در برابر آن قرار دارد، در هر قدم مسئولیت بار سرنوشت بر دوش اوست و در صورت شکست در هر تصمیم و تحمل عوارض آن، سرزنش خویشتن می تواند دنیایی سخت آشفته پدید آورد.
*دوران سوم
رایزمن این دوران را موجب پیدایی انسان ((دگر راهبر)) می داند.
دوران ظهور وسایل ارتباط جمعی است و پدیده هایی چون هدایت از راه دور، "بتواره پرستی" ، "شی سروری" و همراه با آنان "از خودبیگانگی".
در این دوران عده ای با استفاده از قدرت جادویی این ابزار موفق می شوند، توده ها را تحت تاثیر قرار دهند، از تنوع حیات انسانی بکاهند و الگوی خاص فکری و مصرفی پدید آورند.
عصر "مصرف گرایی" ، پیدایی "مصرف تظاهری" و "امحای حریم زندگی" تولد یافته است.
رایزمن، دوران سوم ارتباطی را دورانی می داند که در جریان آن، ((انبوه هایی تنها)) در درون شهرهای بزرگ پدید می آیند.
#عصر_تکنولوژی
#تنهایی
#محصور_درفناوری
#سواد_رسانه
روز گذشته خبری در رسانهها و فضای مجازی دست به دست شد که هیأتهای #یزد بر اثر شیوع ویروس #کرونا از برگزاری جلسات عزاداری صرفنظر کردهاند. پیگیریها اما نشان میدهد که این خبر را فردی اعلام کرده که یک سال است سمتی ندارد! حجت الاسلام سیدناصر حیدری، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی هنوز در خصوص برگزاری جلسات محرم در یزد تصمیم گیری نشده است. پیگیری ها نشان داد که خبر تعطیلی و لغو جلسات عزاداری ماه محرم در استان یزد از سوی سیدعلی فقیه زاده با عنوان «رئیس شورای هیأت های مذهبی یزد» اعلام شده است.
این در حالی است که سیدعلی فقیه زاده یک سال پیش مسئولیت شورای هیأت های مذهبی یزد را برعهده داشته و این مسؤولیت از یک سال پیش بر عهده محمدحسن باقری قرار گرفته است.
خبر انفجار مهیب بیروت دل هر انسانی را به درد می آورد و با انتشار ابن خبر بازار اخبار جعلی نیز داغ شده!
علت انفجار چه بود؟
مدیرکل گمرکها در بیروت:
انفجار بیروت ناشی از یک محموله نیترات آمونیوم بوده است.
🔸آمونیوم نیترات که موجب انفجار بیروت شد چیست ؟
آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک کود شیمیایی است که برای نیتراته کردن خاک جهت کشاورزی بکار میرود و یک ماده منفجره نیز هست. حلشدن آن در آب بسیار گرماگیر است.
▫️این ترکیب یکی از قویترین بمبهای دستساز نیز هست ساخت آن به آسانی امکانپذیر بوده و استفادهٔ آن نیز راحت است. در مورد خواص این ماده میتوان گفت که از نظر امنیت نگهداری ایمنترین ماده منفجره شناخته شدهاست. بعد از انفجار سنگینی در ایالات متحده که به وسیلهٔ این ماده انجام پذیرفت به نام بمب اوکلاهاما معروف شد.
▫️نکتهٔ جالب و قابل توجه این است که حتی اگر آمونیوم نیترات در زیر بالشتان هنگام خواب وجود داشته احتمال انفجار آن بسیار کم است. مواد اولیه برای ساخت آن آمونیاک و اسید نیتریک غلیظ است که به راحتی قابل دسترسی است. شاید سؤالی پیش آید که چرا هرکسی در صدد ساخت و استفاده از آن بر نمیآید.
▫️درجواب باید این نکته را توضیح داد که مواد منفجره به دو دسته کمانفجار و پرانفجار تقسیم میشوند. سرعت انفجار و قدرت انفجار رابطه عکس دارند. ازین رو پایههای اصلی یک ماده منفجره را یک ماده کم انفجار با قدرت زیاد و یک پرانفجار با قدرت کم تشکیل میدهند. پرانفجارها همان چاشنیها هستند. نیترات آمونیوم نیز که یککم انفجار با قدرت بالاست فقط در کنار یک چاشنی قوی منفجر خواهد شد.
🔸 فیسبوک و پلوسی
و ویدئوی دستکاری شده تقریبا جعلی
🔹️گروه راستیآزمایی محتوای فیسبوک به تازگی یک #ویدئوی دستکاری شدۀ دیگر درباره نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده را با برچسب «#تقریبا_جعلی» مشخص کرد.
در این ویدئو که در فیسبوک بیش از ۲ میلیون بار دیده شد، تصاویر به نحوی #دستکاری شده تا نانسی پلوسی را تحت تاثیر مواد مخدر یا مست جلوه دهد.
پیش از این نیز عدم حذف یک #ویدئوی_دستکاری شده درباره خانم پلوسی باعث موضعگیری وی در برابر این شبکه اجتماعی شده بود. این ویدئو در ماه می سال گذشته منتشر شد و پس از اعتراض رئیس مجلس نمایندگان، فیسبوک تنها بر آن برچست «جعلی» و غیرواقعی زد اما ویدئو را حذف نکرد.
اینبار نیز فیسبوک ویدئوی جعلی را حذف نکرد و به برچسب راستیآزمایی برای آن اکتفا کرد. این شرکت میگوید که ویدئوهای دارای برچسب «غیرواقعی» در الگوریتم فیسبوک کمتر تبلیغ میشوند و افراد کمتری آنها را خواهد دید و همچنین به افرادی که این ویدئوها را بازنشر میکنند نیز پیامی فرستاده میشود که برچسب راستیآزمایی را در مطلب بازنشری خود لحاظ و به مخاطبانشان اعلام کنند.
👈دربار ه الگوریتم شبکههای اجتماعی
الگوریتم در ریاضیات به مجموعهای از دستورالعملهای متناهی گفته میشود که اجرای آنان با ترتیبی خاص به حل یک مساله ریاضی میانجامند. الگوریتم #شبکههای_اجتماعی با در نظر گرفتن مولفههایی نظیر تاریخ رفتار و فعالیت کاربران، موارد علاقه آنان و آنچه در آن شبکه اجتماعی انجام میدهند، به نظم ظاهر شدن مطالب یا تبلیغات یا نتایج #موتور_جستجوگر را برای کاربر خاص مشخص میکند.
الگوریتم شبکههای اجتماعی برای عموم افشا نمیشوند اما مشخص شده است که برای مثال الگوریتم فیسبوک در چینش چگونگی ظاهر شدن مطالب دیگران در صفحه اصلی شما تاثیر میگذارد.
به گفته متخصصان، در این ویدئو که روز پنجشنبه منتشر شد، سرعت ویدئو به نحوی پائین آورده شده تا این موضوع را القا کند که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تحت تاثیر مواد مخدر یا الکل بوده است.
به نظر میرسد که به دلیل درست بودن اصل ویدئو و تقطیع نشدن سخنان خانم پلوسی، تیم راستیآزمایی فیسبوک با در نظر گرفتن دستکاری سرعت ویدئو آن را «تقریبا جعلی» خوانده است/عرصه های ارتباطی
دکتر #یونس_شکرخواه
#الگوریتم