6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ راهکارهای تشخیص شایعات و اخبار جعلی در فضای مجازی
🔹 فضای مجازی پر از اخباری است که محتوایی غیرواقعی را پمپاژ میکنند.
✅ سواد رسانه ای به ما کمک می کند در دام اخبار جعلی فضای مجازی نیفتیم
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ راهکارهای تشخیص شایعات و اخبار جعلی در فضای مجازی
🔹 فضای مجازی پر از اخباری است که محتوایی غیرواقعی را پمپاژ میکنند.
✅ سواد رسانه ای به ما کمک می کند در دام اخبار جعلی فضای مجازی نیفتیم.
هدایت شده از محمد فروهر | سواد رسانه🌱
💢 بزرگان جنگ روانی می گویند :
شاید نتوانیم مردم را مجبور کنیم چگونه بیاندیشند، اما به راحتی می توانیم آنها را وادار کنیم به آن چیزهایی که ما می خواهیم بیاندیشند.
#کانال_انحرافی
#عملیات_روانی
#بنیاد_ردم
✅ با ما مربی سواد رسانه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
⭕️تفکر انتقادی
🔺عجب حکایتی است این فضای مجازی! کاربران شبانه روز بدون وقفه در معرض بمباران انبوه اطلاعات جعلی قرار دارند. اطلاعات غیر واقعی در مواقعی دستمایه تصمیمها و قضاوتها قرار میگیرد. ادراک، نگرش و رفتار کاربران و زندگی شهروندان را متأثر کرده و در مواقعی آثار زیانبار غیر قابل جبران بر جا میگذارد.
💢صواب آن است که در فضای دوم چیزی را گز نکرده پاره نکرد. نان کسی را بیجهت آجر نکرد و در مواقع ضروری آب را از سرچشمه بست. ورود به این فضا مستلزم آمادگیها و حضورهایی است که در غیاب آنها، مهمانان ناخواندهای پشت ماشین فکری هر یک از ما نشسته و در مسیر مورد نظر خود هدایت میکنند.
💢در بازار مکاره فضای دوم (فضای مجازی)، سطح مردم فریبی و دستکاری اطلاعات به مراتب گستردهتر و چالش برانگیزتر از فضای اول (فضای واقعی) است.
🔺فناوری اطلاعات سطح پیچیدگیهای اطلاعاتی را بسیار افزایش داده و در مواردی قدرت تمیز کاربران برای تشخیص صحت پیامها،کمکی نمیکند و فرد را تسلیم و قربانی پیامهای فیک میکند. تفکیک فراواقعیتها از واقعیتها چندان سهل نیست. هر روز خبرهایی از فضای دوم منتشر میشود که همگان انگشت حیرت را بر دندان میگیرند.
💢افرادی در دام کلاهبرداران اینترنتی اسیر شده و یک شبه زندگی را باختهاند. یکی در زمینه تجارت، یکی دیگر در زمینه دوستی، یکی اعتماد به اطلاعات جعلی، یکی افشای اطلاعات زندگی شخصی، فریب نیرنگهای افراد بینام و نشان را خورده و اسیر دامهای فریبنده آنان شدهاند.
🔺افرادی از همین طریق به صفوف تروریستها درآمده و موقعیتی بهتر از یک قاتل نصیب آنان نشده است. کاربرانی ارتباطات اجتماعی آنها با دوست، فامیل و دیگران دچار سوءتفاهم شده است. اخباری از این دست کم نیستند.
💢زیست در فضای دوم به مراتب پیچیدهتر از زندگی در فضای اول است. همان گونه که زندگی در فضای واقعی بدون کسب مهارتها و پرورش دائمی آنها ناشدنی است، در فضای مجازی کسب مهارتها ضروری است وگرنه چه بسا کاربران در تورهای زهرآگین شیادان و کلاهبرداران گیر افتند. یکی از مهارتهای بسیار مهم برای زیست آگاهانه در فضای دوم «تفکر انتقادی» است. در فضای دوم جنس کسب و کارها از نوع اطلاعات و دانش است و مهارت اصلی برای زندگی در این فضا «تفکر انتقادی» است.
💢کاربران باید تواناییهای فکری خود را افزایش دهند. با انواع نیرنگها و پیامهای فریبنده آشنا شوند تا از گزند آسیبها مصون بمانند. خود را بیجهت در معرض پیامهای آسیبزا قرار دادن و بدون دریافت هیچ گونه مابه ازا به خود و دیگران ضرر رساندن از عقلانیت و خرد ورزی به دور است. عقلانیت ایجاب میکند بدون تشخیص، تحلیل و ارزیابی اطلاعات متقاعد نشویم و با «خودتجهیزسازی، خودنظارتی، خودکنترلی و خودارزیابی» با اطلاعات فیک و آلوده مقابلهکنیم. شرط اساسی زیست در این فضا این است که قدرت تفکر و استدلال را بارور کنیم، بیجهت مهر تأیید بر اندیشههای دیگران نزنیم یا بیجهت به اندیشههای دیگران حمله نکنیم. ورود به حوزههای ناشناخته به ابزارهای مجهزتری نیاز دارد. کاربرانی که در این فضا زیست میکنند، باید خود را به مهارت تفکر انتقادی مجهز کنند. تا از این رهگذر از اطلاعات بیهوده و جعلی جلوگیری و به اطلاعات قابل اعتماد دست یابند.
🔺بدون داشتن تفکر انتقادی حرکت کردن در وادی پرسنگلاخی مانند فضای مجازی، مشکلات ریز و درشتی را در کمین کاربران قرار می دهد و چه بسا که زندگی آنها را دچار تنشهای ناخواسته کند. تفکر انتقادی، یعنی به حرکت درآوردن قدرت تفکر و بارور کردن اندیشه و به مثابه چراغی است که با تاباندن نور برتاریکخانهها از جانشین شدن ادعاها بر جای واقعیتها جلوگیریمیکند. تفکر انتقادی یعنی خوددروازهبانی اطلاعات و وارسی اجمالی ادعاها و اجازه ندادن به هر پیامی برای عبور از دروازههای اطلاعاتی است. تفکر انتقادی یعنی این که برای حفاظت از ارزشها، هنجارها و باورها، حریم حفاظتی ایجاد کرده و از فرو غلتیدن در دامهایی که توسط دیگران ساخته و پرداخته شده است، پرهیزکنیم. باید در انتخاب مراجع فکری و مجازی اطلاعات و به ویژه منابع اطلاعات دقت کرد. در اولین مواجه با مطالب دیگران اعمال سطحی از شک و تردید درباره پیامها و بدون سوگیری شخصی و تعصب فردی یا گروهی درباره موضوع فکر کردن ضروری است. پرسشگری لازمه کنشگری در فضای دوم است. به ویژه طرح سؤالهایی درباره چرایی و چگونگی پیامها، خبرها، رخدادها و هر گونه اطلاعات در این فضا ضروری است.
👤حجت الله مرادی
#سواد_رسانه_ای
⭕️مسدود شدن صفحه مجازی شبکه العالم توسط اینستاگرام با وجود دارا بودن تیک آبی (نشان تایید و اصالت اکانت ها) همزمان با ماجرای قرار دادن حزب الله لبنان در فهرست تروریست ها در رسانه های معاند و انقلابی بازتاب داشته است.
💢رسانه های معاند علت این امر را حمایت و ارتباط این شبکه تلویزیونی با گروه حزب الله لبنان که اخیرا در لیست تروریستی آلمان قرار گرفته، اعلام کرده اند.
💢رسانه های انقلابی نیز نوشته اند که این صفحه به بهانه پستی در سال 2018 درباره درباره حاج رضوان یکی از فرماندهان حزب الله، که مربوط به دوسال و نیم گذشته بوده است، مسدود شده است.
علاوه بر صفحه اینستاگرام شبکه العالم که 117 هزار فالور داشته، یکی از صفحات فرعی فیسبوک نیز با 13 هزار فالور که مربوط به اخبار سوریه، مسدود شده است.
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
📍ادوارد سعید، دروغها را فاش میکند!
🔻ادوارد سعید، متفکر مهم فلسطینی، درباره شرقشناسی هشدار میدهد. او میگوید تصویری که غرب از ما ساخته است تا چه حد دروغین و ظالمانه است. ادوارد سعید این کار را چگونه و با چه استدلالی انجام داد؟
📌 نسخه با کیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/sa9e/
#فیلم
📌 هنگامی که با دیگران بحث میکنید بسیاری از مردم از حقههایی استفاده میکنند که در واقع استدلال نیستند و از اصول منطقی پیروی نمیکنند.
اما چگونه این حقههای کثیف را بفهمیم و با آن مقابله کنیم؟ آرتور شوپنهاور به سوال ما پاسخ میدهد. تماشا کنید!
نسخه با کیفیت:
http://bashgah.net/go/bhs/
#فیلم
📍تفکر انتقادی چیست؟
🔻چگونه مثل یک قاضی، درست و غلط شواهد را ارزیابی کنیم و به یک نتیجهی مشخص برسیم؟ تفکر انتقادی به ما کمک میکند.
اما تفکر انتقادی فقط به معنای پیدا کردن نقایص گفتههای دیگران نیست. پس چه تعریفی از تفکر انتقادی داریم؟ تماشا کنید.
#فیلم
📌 نسخه باکیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/tf65/
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند
🔸آگاهانه تولیدات رسانهای را مصرف کنیم!
#نگاه_انتقادی
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
38.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 #کلیپ_آموزشی
🔸خانواده و چالشهای آموزش مجازی دانش آموزان
🎙 #دکتر_سفیدچیان(روانپزشک)
📲 @savaderesanei
هدایت شده از محمد فروهر | سواد رسانه🌱
⭕️حذف حسابهای کاربری فیسبوک به بهانه حمایت از ایران
🔹فیسبوک روز سهشنبه با وارد کردن اتهامات بیاساس خود به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، صدها حساب کاربری را به بهانه انتشار پیامهایی در حمایت از ایران حذف کرد.
🔹فیسبوک ۱۱۸ صفحه، ۳۸۹ حساب کاربری، ۲۷ گروه را در این شبکه اجتماعی و ۶ حساب کاربری اینستاگرام را به دلیل ارتباط با ایران حذف کرده است.
🔹فیسبوک، بدون ارائه مستندات کافی مدعی شد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۱ برای اثرگذاشتن بر رأیدهندگان در کشورهای مختلف از جمله انگلیس و آمریکا و انتشار پیامهایی در حمایت از حکومت ایران از صدها «حساب کاربری جعلی» استفاده کرده است.
#فیسبوک
✅ با ما مربی سواد رسانه شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید:
#متن:
هرآنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هرچیزی که بهطور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیرمستقیم و باتأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگهای یک فیلم، مکانها و شخصیتهای آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایههای مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صداها و بازیها، همگی، بخشی از دنیای متناند و ارجاع به آنها و استفاده از آنها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن میگردد.
#زیرمتن:
زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل میگیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق میکند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی دارد و آثاری خلق میکند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط میشوند، نیز، در اساس از جهانبینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفتهاند که به نوبۀ خود بهطور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است.
#فرامتن:
فرامتن به عناصری گفته میشود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبطاند و نشانهها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه میدهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه و آنها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.