تیپ شناسی کاربران اینستاگرام
(به بهانه ی فراخوان های جنجال برانگیز تتلو)
اینستاگرام آن بخش خودشیفته ی شخصیت ما را دوست دارد!
اینستاگرام دومین شبکه ی اجتماعی محبوب جهان و شبکه ی پرطرفدار آمریکایی ها و ایرانی هاست. این شبکه پس از خریداری شدن از سوی فیس بوک به بازاری مکاره برای خرید و فروش لایک های بیهوده و رقابت برای اشتراک گذاری و جمع آوری لایک کاربران بویژه ستارگان عرصه ی تلویزیون و سینما، ورزش و شاخ های اینستاگرامی تبدیل شد. در اهمیت این شبکه همین بس که به استناد نتایج تحقیقی حدود 76درصد اعضای آن را که اغلب نوجوانان و جوانان هویت جو تشکیل داده و هر روز به این شبکه سری می زنند. شواهد و قرائن نشان می دهد که بر ذهن و کنش کاربران این شبکه ی عکس محور، وجود نگاه زیباشناختی(پاتری) و رویکرد پست مدرنیستی( مبتنی بر فردگرایی، استقلال طلبی و انزوا جویی) بیش از رویکرد اخلاقی و فرهنگی سایه انداخته است؛ و شاید از همین روست که کارمن فیشن بک معتقد است" اینستاگرام آن بخش خود شیفته ی شخصیت ما را بیشتر دوست دارد"! و بی تردید هر جا خودشیفتگان بیشتر حضور و بروزی داشته باشند و پیوسته به تبرج و خودنمایی بپردازند موجبات دوری و نفرت کاربرانی را فراهم خواهند کرد و همانطور که نیکلاس کار بدرستی خاطرنشان کرده است " در اینترنت و شبکه های اجتماعی هر چه بیشتر به هم نزدیک شویم از یکدیگر متنفرتر می شویم"!
بواسطه ی ویژگی عکس محوری این شبکه، امروزه تیپ های شخصیتی خودشیفته ای را از هر سنخ و صنفی را به خود جلب کرده است؛ از خودشیفتگان غیر اخلاقی و هنجار شکن چون تتلو گرفته تا خود شیفتگان عاشق پیشه و رومانتیک، خودشیفتگان جبرانی(که در نبود عرصه ای برای کنشگری اجتماعی به این شبکه پناه آورده اند) تا حتی خود شیفتگان نخبه گرا با تحصیلات عالی حوزوی و دانشگاهی. بر اساس نتایج یک تحقیق دانشگاهی(به راهنمایی اعظم راورد راد) تیپ های اینستاگرامی را می توان به سه گونه ی نمایشی، زیبا شناختی و بدنی- اجتماعی طبقه بندی کرد. لذا جای تعجب ندارد که امروزه 20 درصد از فعالیت های شبکه ای در این شبکه ی پر طرفدار در وهله ی نخست به مدلینگ و فشن اختصاص یابد که مبتنی بر بُعد نمایشی و زیباشناختی است و در وهله ی بعد به خدمتِ امور تبلیغات و بازاریابی، کسب و کار و البته عرضه ی محصولات و کالاهای لاکچری همچون خودروهای لوکس خارجی در آید تا زمینه ی شکل گیری فضای عمومی بورژوایی( به تعبیر هابرماسی) در جامعه ی در حال گذار بیش از پیش فراهم گردد.
نکته ی قابل تامل و نگران کننده این است که بر خلاف دو شبکه ی محبوب دیگر جهانی، ماهیت شبکه ی اینستاگرام به سبب ذات فناورانه و جبر تکنولوژیک این رسانه در فضای رقابتی و تعیین نیافته (به تعبیر ویگوتسکی) حتی از شخصیت نسبتا سالم و خودآگاه، کنشگری با شخصیتی نوروتیک و ناخودآگاه و اغلب سلطه پذیر ساخته و بیم آن می رود که در نبود کدنامه و یا نظام نامه های اخلاقی و قانونی و عدم اهتمام نهادهای آموزشی و پرورشی در نهادینه کردن فرهنگ سواد رسانه ای در سطوح مختلف، در آینده ی نزدیک شاهد کنشگری و رفتارهای هنجارشکنانه ی بیشتری از سوی کاربران خودشیفته ی بورژوا و اخلاق گریز چون تتلو باشیم؛ و حتی هنرمندان متوهم تازه از راه رسیده؛ خودشیفتگانی که جامعه شناسی از آنها با عنوان آشوبگران فرهنگی طبقه ی متوسط یاد کرده(دکتر آزاد ارمکی، 1398) و این قابلیت بالقوه را همچون تتلو دارند که در مواقع لازم به آشوب گران اجتماعی تهدید کننده ی امنیت جامعه تبدیل شوند.
برچسبها: #تیپ_شناسی , #شبکه_های_اجتماعی , #فضای_مجازی , #سواد_رسانه_ای , #خودشیفتگان
دکتر محمد مهدی فتوره چی
نشر این یادداشت در مطبوعات و مجلات تخصصی، و شبکه های اجتماعی با ذکر منبع بلامانع است.
اطلاعات روی #هارد_دیسک ها قابل #بازیابی هستند
نتایج یک بررسی جالب روی ۲۰۰ هارد دیسک دستدوم در آمریکا و بریتانیا نشان داده که:
- ۲۶٪ بهدرستی پاکسازی شدن و غیرقابل بازیابی
- ۲۶٪ فرمت شدن، اما قابل بازیابی
- ۱۷٪ اطلاعاتشون حذف شده، اما قابل بازیابی
- ۱۶٪ هیچ تلاشی برای حذف اطلاعات انجام نشده
- ۱۶٪ اطلاعاتی برای بازیابی پیدا نشده
اطلاعات بازیابی شده از این هارد دیسکها، شامل:
مدارک هویتی (مثل: اسکن پاسپورت و...)، اسناد کاری، صورتحسابهای مالی و اسناد بانکی، تصاویر خصوصی
همراهان گرامی توصیه می شود، پیش از فروش دستگاه های هوشمند خود، اطلاعات آنها را طوری پاک کنید که قابل بازیابی نباشد.
🎬چند پیشنهاد برای عصرجدید جدید
🖋پس از هفت یادداشت در نقد و تحلیل عصر جدید که برخی از آنها مورد توجه و نقد هم گرفت، با شنیدن خبر ساخت سری جدید عصرجدید، تصمیم گرفتم چند پیشنهاد عملی نیز برای بهتر شدن سری جدید این برنامه ارائه کنم.سعی کردهام دغدغههایی را که در مورد عصرجدید وجود دارد، به ترتیب از وسعت به عمق بیان کنم، تا هرکسی با خواندن هر میزان از این متن، با پیام آن همراه شود.
1⃣ ادعای عصرجدید این است که استعدادیابی میکند و به کسانی که فرصت دیده شدن نمییابند، اجازه میدهد تا دیده شوند و استعدادهایشان شکوفا شود. حتی گاهی پا را فراتر نهاده و خود را یگانه شیوه رسیدن به موفقیت و جایگزین نظام آموزشی هم قرار میدهد. به نظرم سری بعدی برنامه عصرجدید باید با مخاطب خود روراست باشد و اولین گامش این است که صراحتا به آنها بگوید که هدفش نه استعدادیابی، بلکه سرگرمی است و کسانی در آن بیشتر شانس رسیدن به موفقیت را دارند که استعدادشان نمایشی و سرگرم کننده (نه لزوما مفید) است.
بگذارید مثالی هم بزنم: خواهر و برادری که توانایی انجام محاسبات ذهنی را داشتند، به خاطر دارید؟ آنها تا وقتی توانستند جنبه نمایشی و سرگرم کننده به کارشان بدهند، مثلا در میان محاسبهها شعر بخوانند، به مراحل بعدی صعود کردند. اما وقتی با انجام محاسبات اعشاری کارشان را از جهت فنی (نه نمایشی) ارتقاء دادند، از منظر داور فرهیخته عصرجدید، کارشان چیز جدیدی نداشت و لایق حذف شدن تشخیص داده شدند.
2⃣نکته دوم این است که برندگان عصرجدید نه صرفا استعداد، بلکه مهارتی دارند که سالها برای رسیدن به آن تلاش کردهاند و کار عصرجدید به «شهرت» رساندن «ماهرها»ست نه کشف استعدادها. مسئولیت اجتماعی این برنامه این است برای نوجوانان و خانوادههایشان تبیین کند که رسیدن به «شهرت» نه تنها راه موفقیت است و نه بهترین آن.
با تحصیل در رشته مورد علاقه و طی مدارج علمی هم میشود موفق شد.
با انتخاب شغل مورد علاقه و کار کردن در بازار آزاد هم میشود موفق شد.
ساختن یک زندگی متعادل با کسب درآمد از شغل مورد علاقه به همراه رسیدگی به خانواده و پرداختن به لذت حلال هم شیوه دیگری از دستیابی به موفقیت است که اتفاقا این آخری شیوه مورد توصیه دین اسلام نیز هست.
عصرجدید باید اینها را مدام به مردم بگوید. نباید گذاشت زندگی افرادی در سودای رسیدن به شهرت در عصر جدید تباه شود، همانگونه که در آرزوی رسیدن به ثروت، در پشت کنکور پزشکی تباه شده و میشود.
از سوی دیگر به شهرت رسیدن در عصرجدید نه به دلیل فضیلت که به دلیل توانایی سرگرم کنندگی است. بسیاری از کسانی که با شایستگی نام خود را در تاریخ ثبت کردهاند، اگر در عصرجدید حضور مییافتند، هیچ راهی برای برگزیده شدن نداشتند.
3⃣فرهنگ حاکم بر عصرجدید همان فرهنگ حاکم بر اینستاگرام است، یعنی «فرهنگ شهرت». خود شهرت در فرهنگ ما مطلوب نیست، اما اگر بپذیریم شهرتی وجود دارد که میتواند مطلوب باشد، آن شهرتی است که از فضیلتی به دست آمده و در زندگی انسانها کارکرد مثبتی دارد. شهرت دادن به کسانی که تنها هنرشان حماقت و مسخرگی است، یعنی مشروعیت دادن به آنها و این به خودی خود یک جنایت علیه مردم و آینده این کشور است. اما جنایت مضاعف این است که به همین میزان اکتفا نشده و با ساخت مستند از زندگی شخصی این افراد، تلاش مضاعفی برای برندینگ آنها انجام شود. ماجرای #تتلو و #مسترتیستر اکنون مقابل چشمان ماست. آیا میخواهیم آنها و افرادی همانند آنها گروه مرجع بخشی از جامعه ما و بخش بزرگتری از نوجوانان ما باشند؟
ممکن است مقایسه بین اینها و قهرمانان عصرجدید را غیرمنصفانه بدانید، در این صورت باید به یادآوریم که #امیرتتلو و#حمیدسپیدنام هم در ابتدا افرادی حرفهای و مبادی آداب در حرفه خود بودند، سری به پیج حسین شاهرخنیا (ترویج کننده زنا و خیانت) و زینب موسوی هم بزنید، آنها محصول برنامه خندوانهاند. و عصرجدید هم دارد به همان راه میرود. و البته که هیچکس از لغزش مصون نیست زیرا «نفس همواره به بدیها بسیار امر میکند، مگر آنکه خداوند به کسی رحم کند»
4⃣ صرف حضور در عصرجدید برای شرکتکنندگان منشاء شهرت و منفعت خواهد بود و این موضوع یک مسئولیت بدیهی برای دستاندکاران برنامه ایجاد میکند. که آموزشهایی برای مسئولیتپذیر بودن در قبال شهرت، به شرکتکنندگان بدهند. از آن مهمتر اینکه به شرکت کنندگان آموزش سوادرسانهای هم داده شود تا با هر موجی که در فضای مجازی شکل میگیرد، ندیده و نشناخته همراه نشوند.
با مراجعه به صفحات سلبریتیهای خارجی اینستاگرام به راحتی میتوان متوجه شد که آنها معمولا به موضوعات شخصی، کاری و به ندرت محیط زیستی میپردازند، در حالیکه حتی خورده سلبریتیهای ما برای خودشان تحلیلگر فرهنگی و اجتماعیند. این تفاوت نتیجه برخورداری از آموزش یا وجود قرارداد محکم است.
5⃣ نام «عصرجدید» هم ازمواردی است که با
ید بر روی آن بحث کرد. نمیشود اصطلاحی را که یک معنای مشخص دارد، به کار برد و توقع داشت معنای دیگری از آن برداشت شود. عصرجدید اصطاحی است که برای دوران پس از رنسانس در اروپا به کار میرود. در مقابل عصر اقتدار دین یا «عصرایمان». ماهیت واقعی عصرجدید را چارلی چاپلین در فیلم عصرجدیدش نشان داد. اما انتخاب این نام برای یک مسابقه سوال برانگیز است. این مسابقه قرار است کدام عصرجدید را رقم بزند و معیارهای این عصر چیست؟
6⃣نکته پایانی اینکه «تمدن» کالبد فرهنگ است. یک سوال مهم از همه آنها که میاندیشند: از دل فرهنگی که عصرجدید میسازد، کدام تمدن برخواهد خواست؟
7⃣ مسئولیت ما چیست؟
#محمدعلی_عبدالهی #گام_دوم #عصرجدید #طلوع_نو
#خانواده_و_رسانه
🔴 #فیسبوک و #واتس_آپ موظف به ارائه اطلاعات به پلیس انگلستان
بر اساس توافق جدیدی که میان واشنگتن و لندن به امضا رسید, شبکه های اجتماعی در آمریکا مانند فیس بوک و واتس آپ مجبور خواهند شد پیام های رمزگذاری شده کاربران خود را با پلیس انگلیس به اشتراک بگذارند.
درباره توافقنامه جدیدی که انتظار می رود ماه آینده به امضا برسد، شبکه های اجتماعی برای حمایت از روند تحقیقات درمورد افرادی که با اتهامهای جنایی خطرناک مانند تروریسم و کودک آزاری روبه رو هستند، مجبورند اطلاعات این افراد به اشتراک بگذارند.
بریتی پاتل وزیر کشور انگلیس پیش از این هشدار داده بود برنامه فیس بوک برای اینکه کاربرانش بتوانند پیامهای کاملا رمزگذاری شده ارسال کنند، به نفع مجرمان خواهد بود.
وزیر کشور انگلیس از شبکه های اجتماعی خواسته بود تا زمینه های را فراهم کنند تا آژانس های اطلاعاتی بتوانند به پیامهای این افراد دسترسی داشته باشند.
آمریکا و انگلیس توافق کرده اند که در چارچوب توافقنامه جدید تحقیقات درباره شهروندان دو کشور انجام ندهد.
⭕️دستکاری افکار عمومی
💢"دستکاری هوشیارانه و هوشمندانه عادتها و عقاید سازمانیافته تودهها یکی از عناصر مهم جامعه دموکراتیک است. آنها که این سازوکار نادیده جامعه را دستکاری میکنند دولتی نامرئی را تشکیل میدهند که قدرت واقعی حاکم بر کشور ما است."
💢دولت نامرئی "طبقه بالاتر جامعه است؛ پرورده، آموخته، کارشناس، روشنفکر. حتی الزامی نیست که آنها همدیگر را بشناسند اما تودهها را کنترل میکنند، آنها هستند که سررشته کارها را به دست دارند و ذهن عموم را کنترل میکنند
🔺بر ما حکومت شده، ذهنهایمان قالب گرفته شده، ذائقهمان شکل داده شده، افکارمان توصیه شده، عمدتا توسط مردانی که هیچگاه اسمشان را نشنیدهایم."
💢اول این که تودهها بیش از حد احمق و بیعقلند و بیش از حد تحت تاثیر عواطف و تکانهها که بتوان به تصمیم آنها اعتماد کرد.
انگیزه افکار و اعمال مردم -که اغلب خود از آن آگاه نیستند- نیروهایی است در ناخودگاه آنها که فراموش یا سرکوب شدهاند.
💢تودهها "ممکن است به آسانی به فرد اشتباه رای بدهند یا چیز غلطی بخواهند، بنابراین باید از بالا هدایت شوند اما میتوان به عمیقترین امیال و ترسهای افراد دسترسی پیدا و از آن برای اهداف خود استفاده کرد."
💢راه دستکاری موثر افکار عمومی اینست؛ مردم باید کاری را بکنند که آنها که پول و قدرت دارند میخواهند؛ چیزی را که لازم ندارند بخرند و کسی را انتخاب کنند که حافظ منافع آنان نیست یا دنبالهرو رهبران قدرتمند باشند.
👤ادوارد برنیز
⭕️اینستاگرام مضرترین رسانه اجتماعی برای سلامت روانی جوانان
💢انجمن سلطنتنی سلامت عمومی بریتانیا با تحقیق بر روی 1479 فرد جوان و با در نظر گرفتن عوامل متعددی همچون افسردگی، حس تنهایی، اضطراب، اذیت و آزار، اعتماد به نفس و غیره، شبکه اینستاگرام را بدترین شبکه اجتماعی و با عنوان آسیب خالص برای سلامت روانی جوانان معرفی کرد.
🔺در این بررسی که در مورد تاثیرات روانی 5 شبکه اجتماعی محبوب بر روی جوانان صورت گرفت یوتیوب با در بر داشتن محتوای آموزشی بسیار و عوامل آسیب زننده به مراتب کمتر، کم ضررترین و مفیدترین رسانه اجتماعی معرفی شد و پس از آن به ترتیب توئیتر، فیسبوک و اسنپ چت قرار گرفتند.
#رسانه_شناسی
▪️عضو واحد جنگ روانی ارتش انگلیس، مسئولیت غرب آسیای توییتر را بر عهده دارد
پایگاه «میدلایستآی» نوشت، مدیر بخش غرب آسیا در شرکت توییتر فردی است که به صورت پارهوقت در واحد جنگ روانی ارتش انگلیس نیز عضویت دارد.
«گوردون مکمیلان» از چند سال پیش در واحدی که در سال ۲۰۱۵ با هدف تدوین راههای «غیرکشنده» در ارتش انگلیس ایجاد شده، عضو است.
واحد موسوم به «تیپ ۷۷» از شبکههای اجتماعی و همچنین امکاناتی نظیر تحلیل داده و تحقیق بر روی کاربران، برای پیشبرد «جنگ اطلاعاتی» استفاده میکند.
هدف از تشکیل این واحد تلاش برای «تغییر رفتار و رویکرد اهداف» از طریق عملیاتهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی اعلام شده است.
#جنگ_رسانه_ای