eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️مسدود شدن صفحه مجازی شبکه العالم توسط اینستاگرام با وجود دارا بودن تیک آبی (نشان تایید و اصالت اکانت ها) همزمان با ماجرای قرار دادن حزب الله لبنان در فهرست تروریست ها در رسانه های معاند و انقلابی بازتاب داشته است. 💢رسانه های معاند علت این امر را حمایت و ارتباط این شبکه تلویزیونی با گروه حزب الله لبنان که اخیرا در لیست تروریستی آلمان قرار گرفته، اعلام کرده اند. 💢رسانه های انقلابی نیز نوشته اند که این صفحه به بهانه پستی در سال 2018 درباره درباره حاج رضوان یکی از فرماندهان حزب الله، که مربوط به دوسال و نیم گذشته بوده است، مسدود شده است. علاوه بر صفحه اینستاگرام شبکه العالم که 117 هزار فالور داشته، یکی از صفحات فرعی فیسبوک نیز با 13 هزار فالور که مربوط به اخبار سوریه، مسدود شده است. ✅آرما(آرمان ناتمام) @Media_arma
📍ادوارد سعید، دروغ‌ها را فاش می‌کند! 🔻ادوارد سعید، متفکر مهم فلسطینی، درباره شرق‌شناسی هشدار می‌دهد. او می‌گوید تصویری که غرب از ما ساخته است تا چه حد دروغین و ظالمانه است. ادوارد سعید این کار را چگونه و با چه استدلالی انجام داد؟ 📌 نسخه با کیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/sa9e/
📌 هنگامی که با دیگران بحث می‌کنید بسیاری از مردم از حقه‌هایی استفاده می‌کنند که در واقع استدلال نیستند و از اصول منطقی پیروی نمی‌کنند. اما چگونه این حقه‌های کثیف را بفهمیم و با آن مقابله کنیم؟ آرتور شوپنهاور به سوال ما پاسخ می‌دهد. تماشا کنید! نسخه با کیفیت: http://bashgah.net/go/bhs/
📍تفکر انتقادی چیست؟ 🔻چگونه مثل یک قاضی، درست و غلط شواهد را ارزیابی کنیم و به یک نتیجه‌ی مشخص برسیم؟ تفکر انتقادی به ما کمک می‌کند. ‌ اما تفکر انتقادی فقط به معنای پیدا کردن نقایص گفته‌های دیگران نیست. پس چه تعریفی از تفکر انتقادی داریم؟ تماشا کنید. 📌 نسخه باکیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/tf65/
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦 🔸آگاهانه تولیدات رسانه‌ای را مصرف کنیم! 📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
38.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 🔸خانواده و چالشهای آموزش مجازی دانش آموزان 🎙 (روانپزشک) 📲 @savaderesanei
⭕️حذف حساب‌های کاربری فیس‌بوک به بهانه حمایت از ایران 🔹فیس‌بوک روز سه‌شنبه با وارد کردن اتهامات بی‌اساس خود به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، صد‌ها حساب کاربری را به بهانه انتشار پیام‌هایی در حمایت از ایران حذف کرد. 🔹فیس‌بوک ۱۱۸ صفحه، ۳۸۹ حساب کاربری، ۲۷ گروه را در این شبکه اجتماعی و ۶ حساب کاربری اینستاگرام را به دلیل ارتباط با ایران حذف کرده است. 🔹فیس‌بوک، بدون ارائه مستندات کافی مدعی شد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۱ برای اثرگذاشتن بر رأی‌دهندگان در کشور‌های مختلف از جمله انگلیس و آمریکا و انتشار پیام‌هایی در حمایت از حکومت ایران از صد‌ها «حساب کاربری جعلی» استفاده کرده است. ✅ با ما مربی سواد رسانه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید: : هر‌آنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هر‌چیزی که به‌طور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیر‌مستقیم و با‌تأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگ‌های یک فیلم، مکان‌ها و شخصیت‌های آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایه‌های مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صدا‌ها و بازی‌ها، همگی، بخشی از دنیای متن‌اند و ارجاع به آن‌ها و استفاده از آن‌ها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن می‌گردد. : زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل می‌گیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق می‌کند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی ‌دارد و آثاری خلق می‌کند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط می‌شوند، نیز، در اساس از جهان‌بینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفته‌اند که به نوبۀ خود‌ به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است. : فرامتن به عناصری گفته می‌شود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبط‌اند و نشانه‌ها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه می‌دهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه ‌و آن‌ها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔺خبری که بی بی سی داد و خبری که BBC نداد! @andisheengelabi
خانواده خوشبخت در با میز رسانه 🖌محمد مهدی فتوره چی امروزه در جامعه اطلاعاتی و تحقق نسبی ای تقریبا گریزی از تعاملات مجازی و بهره گیری از فناوری های ارتباطی نوین بویژه موبایل و تبلت هوشمند نیست، تاجایی که این ابزارهای ارتباطی نه تنها جزیی از اجزای بدنمان شده بلکه به رغم هشدارهای بهداشتی تا پستوی خانه ها و حتی اطاق های خواب راه یافته اند و هر روز موجبات مشاجره و اختلاف نظرهای بیشتری را در بین اعضای خانواده و بویژه فراهم و گاها در پی و سوء ظن بین زوجین، پای آنان را به محکمه های طلاق باز می کند. در تحقیقی که در سال ۹۶ در تهران انجام شده است ۶۰ درصد زوجین اذعان کرده بودند که و فعالیت اعتیادآمیز و مشکوک همسرشان در فضای مجازی موجب آغاز و یا تشدید اختلافشان شده است(عامل مداخله گر و نه اصلی) و در میان زوج های متقاضی طلاق در چین، و برقراری ارتباطات مجازی و متعاقبا حضوری این میزان تا بیش از۹۰ درصد گزارش شده است!که این آمار و ارقام، آینده نگران کننده ای را برای جامعه کاربران ترسیم می کند و چنانچه از سوی متولیان و مربیان پرورشی و آموزشی بویژه والدین از ابتدای دوره خردسالی تمهیداتی اندیشیده نشود و آموزش های لازم ارایه نشود حتما تاثیرات کژکارکردی های کاربران نه تنها بنیان خانواده ها را سست می کند که حتی عرصه های کار و آموزش و امنیت و ...را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا بی تردید نقش اولیاء به عنوان اولین گروه مرجع خانگی بسیار تاثیر گذار و اساسی است بویژه آنکه فرزندانمان با مشاهده رفتارمان آموزش می بینند و نه گفتار و نصیحت های کسل بارمان! در اغلب کارگاه ها و نشست های هم اندیشی سواد رسانه ای و یا ارتباطات موفق و ...پس از ارایه آموزه های کلی والدینی از ما مدرسان این حوزه نسخه قابل تحقق طلب می کنند و می پرسند باید چه کرد و یا از کجا آغاز کرد؟! به عنوان اولین توصیه کاربردی معمولا استقرار را در ورودی خانه ها پیشنهاد می دهیم، با اختصاص چنین محلی در واحدهای مسکونی مان هم مانع ورود آلودگی های میکروبی و این روزها ویروسی احتمالی اینگونه ابزار ارتباطی به محیط استراحت و خواب می شویم و علاوه بر آن یا مهم تر از آن حریمی را برای وارتباطات خانوادگی قایل می شویم. جای هیچ تردید نیست که در زمان مراجعت به خانه و هم باشی با خانواده، با رها کردن وسایل هوشمند ارتباطی مان بر روی میز رسانه در حالیکه خاموش و یا در حالت بی صدا و از همه مهم تر فاقد رمز دسترسی است حتما موجب و افزایش آسایش و امنیت روانی اعضای خانواده بویژه همسرمان خواهیم شد.
نقاب‌­های فضای مجازی را جدی نگیریم: خبرآنلاین نوشت: در همسایگی­ ما زوج جوانی زندگی می­‌کنند که هر چند وقت یکبار صدای مشاجره­ طرفین در کل ساختمان می­‌پیچد، اما همان زن مدام عکس­‌های خود و همسر جان را به اشتراک می­‌گذارد و می­‌نویسد: «زندگی با تو یعنی آرامش و خوشبختی مطلق، چه خوب که دارمت عزیزترینم…» همکاری دارم که مدام از زیرآب‌زنی همکار خود شکایت می­‌کند و معتقد است با وجود او محیط کار مثل جهنم شده است، اما در استوری اینستاگرام خود، عکس همان فرد را منتشر می‌­کند و در شرح آن، این توضیح را اضافه می‌­کند: «همین الان یهویی با مهربانترین همکار دنیا» دوست دانشجویم از نحوه تدریس و اخلاق یکی از اساتید خود بسیار گله‌مند است، تا آنجا که با معاونت آموزشی دانشکده نامه‌نگاری و از استاد مربوطه شکایت کردند، اما روز معلم در توئیتر، عکس خود را همراه با همان استاد به اشتراک گذاشته و می‌­نویسد: «روزت مبارک استادِ جان، به راستی که هرچه در زندگی آموختم از شما و شخصیت والایتان بود…» یکی از آشنایان در شبکه‌­های اجتماعی مختلف، پست­‌های زیادی در زمینه حفاظت از محیط زیست، ترغیب دیگران به تفکیک زباله خشک و تر، استفاده از کیسه‌­های پارچه‌­ای برای خرید و … منتشر می‌کند، اما همان فرد در زندگی شخصی خود هیچ کدام از این مسائل را رعایت نمی­‌کند و حتی به درستی این کارها ایمان ندارد. مادری می­‌شناسم که هر روز بیشتر از دیروز از بچه‌دار شدن پشیمان می­‌شود و حوصله فرزند خود را ندارد. اما ژست­‌های مختلف کودک دلبند خود را در صفحه شخصی‌­اش مدام به‌روز می­‌کند و در شرح آن چنین می‌­نویسد: «ممنون که آمدی و دنیای من شدی، هر روز بیشتر عاشقت می­‌شوم تمام معنای زندگی من.» هر کدام از شما افراد زیادی با این ویژگی­‌ها می‌­شناسید و می­‌توانید خودتان به این لیست مثال­‌های بیشتری اضافه کنید. همان‌طور که بازیگران برای بازی روی صحنه تئاتر، ماسک، نقاب یا صورتک بر صورت خود می‌­زنند و به ایفای نقش‌­های مختلف می­‌پردازند، اکنون در دنیای مجازی این نقاب­‌ها و صورتک­‌ها به وفور دیده می­‌شود و به لطف شبکه‌­های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام، اکثریت ما بازیگران خوبی شده‌­ایم و نقشی را بازی می‌­کنیم که در درون خود به آن هیچ اعتقادی نداریم. کارل گوستاو یونگ، روان­کاو و روان‌پزشک مشهور سوئیسی (۱۸۷۵-۱۹۶۱م) و خالق نظریه کهن‌الگوها بر این باور بود که بخشی از شخصیت ما پشت پرسونا (persona) یا نقاب پنهان می‌­شود. از دید یونگ، نقاب صورتکی است که انسان بر چهره‌­­اش می‌­زند و خود را آن‌گونه که نیست، به دیگران نشان می‌­دهد. در فضای واقعی اکثریت انسان­‌ها برای این‌که با چهره­ای موجه در جامعه ظاهر شوند، این نقاب­‌ها را بر صورت دارند و خود واقعی­‌شان را پشت حجاب‌­ها و نقاب­‌ها پنهان می­‌کنند و دقیقاً همانی را که هستند، نمایش نمی­‌دهند. نقش بازی کردن آسیبی است که فضای مجازی بیشتر به آن دامن زده است و افراد برای بیشتر دیده شدن، گرفتن فالوور و لایک­ بیشتر، بر صورت خود نقاب زده و به ایفای نقش‌­هایی می­‌پردازند که آن­ها را از خود واقعی‌­شان فرسنگ­‌ها دورتر کرده است. یونگ معتقد بود فردی که به دنبال سلامت روان است، باید تهی از نقاب­‌هایی باشد که با شخصیت واقعی او در تضاد است. درواقع نقاب آن چیزی است که آن شخص نیست، اما جامعه و سایر افراد فکر می­‌کنند که هست. این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و بیشتر در خانه ماندن افراد و بالتبع داشتن وقت بیشتر، شاهد حجم زیادی از این نقاب­‌ها و صورتک‌­ها در فضای مجازی هستیم. نقاب­‌هایی از جنس دروغ، ریا، تجمل، القای حس خوشحالی­ و خوشبختی­. پندارها و خیالاتی توخالی که دو خطر را به دنبال دارد: «از سویی سلامت فکر و روان آن فرد را در معرض آسیب و گزند قرار می‌­دهد و مانع از رشد شخصیت فرد می‌­شود و از سوی دیگر مخاطبانی که این نقاب‌­ها را واقعی می‌پندارند، دچار حس ناامیدی از زندگی و داشته‌­های خود می­‌شوند.» پس حداقل برای آسودگی روان خودمان هم که شده است، بیائیم نقاب و ماسک افراد را باور نکنیم و حسرت داشته­‌های پوچ و نمایشی دیگران را نخوریم.
💢براساس قانون جدید نهاد ضدانحصار استرالیا: ⭕️ و ‌ملزم به توافق با ناشران خبری سنتی می‌شوند؛ جریمه در صورت عدم توافق 👈به گزارش "نشریه الکترونیک ترند"، کمیسیون نظارت بر رقابت استرالیا (ACCC) به عنوان نهاد ضد این کشور، پیش‌نویس قانون جدیدی را تهیه‌کرده‌است که بر اساس آن گوگل، فیس‌بوک و غول‌های اینترنتی را مجبور می‌کند برای انتشار اخبار، هزینه‌ای به ناشران محتوای خبری بپردازند. 👈بر اساس این قانون ضوابطی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات، رده‌بندی و اشتراک‌گذاری درآمد تعیین شده و غول‌های فناوری ملزم خواهند شد درآمدهای تبلیغاتی خود را با ناشران محتوای خبری به اشتراک گذاشته و رضایت این شرکت‌ها را جلب کنند؛ که در صورت عدم توافق مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. 👈لازم به ذکر است گوگل و فیس‌بوک به ترتیب ۴۷ و ۲۴ درصد از درآمد تبلیغات آنلاین در استرالیا را در اختیاردارند، بازاری که ارزش سالانه آگهی‌های اینترنتی آن با رشد ۸ برابری نسبت به سال ۲۰۰۵ حدود ۵٫۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.