✅ مصطفی رحماندوست: تقریبا همه خانوادهها، تغذیه فرهنگیشان را از کانالهای غیرایرانی میگیرند
شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان:
🔸در مملکتی که تیراژ کتاب ۵۰۰ نسخه شده، انتظار اینکه ادبیات بتواند بر تربیت اجتماعی مردم تأثیر بگذارد، انتظار بیخودی است.
🔸آنقدر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مملکتمان مسئله دارد که ادبیات به گوشهای رفته است. حتی کتابهایی که زمانی ممنوعه حساب میشد و مردم از پشت پستو میخریدند و پنهانی میخواندند، دیگر خریدار ندارند.
🔸مشکل رومینا فقط خشونت خانوادگی نیست بلکه پایین بودن شدید سطح فرهنگ است. وگرنه دختر ۱۳ساله چنین کاری را نمیکند
🔸آیا آموزش و پرورش ما میخواهد به کودک تربیت فکری بدهد؟ آموزش و پرورشی که سرتاپایش شعار است و هر سال تکرار همان شعارها.
🔸تقریبا همه خانوادهها تغذیه فرهنگیشان را از کانالهای غیرایرانی میگیرند. «بیگانه» تعلیم و تربیت میکند و دوست میراند و هیچ امکان انتخاب شخصی برای گسترش فرهنگ وجود ندارد. با این وضعیت میخواهید چه شود؟
✅آرما
⭕️خدمات بلاکچینی شرکت McAfee گوشی های موبایل را غیر قابل ردیابی می کند
💢شرکت خدمات امنیتی مک افی از مطرح ترین شرکتهای سازنده آنتی ویروس که مدتی پیش ارز دیجیتال مخصوص خود را با نام Ghost ارائه کرده بود اعلام کرده است که با ارائه سرویسِ روح، کاربران می توانند مانع از شناسایی و ردیابی گوشی های موبایل خود شوند.
🔺این سرویس که هم اکنون در فاز آزمایش عمومی به سر می برد در ماه سپتامبر عرضه خواهد شد و هویت و مکان گوشی را مخفی نگاه می دارد.
💢گفتنی است مقارنه اعلام سرویس جدید مک آفی با زبانه کشیدن آتش اعتراضات در آمریکا و تشکیل ناحیه خود مختار Chaz در ایالت واشینگتن، در کنار جدال توئیتر با ترامپ و خدمات ناشناس سازی تصاویر اپلیکشن Signal می توانند نشانی از صف آرائی شرکتهای فن آوری در اعلام حمایت عملی از اعتراضات مردمی باشد. (اقتصاد دیجیتال)
✅آرما
📌مبانی را در زمینه فضای مجازی گم کرده ایم
🔺معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان
تهران گفت: در کشور ما فقدان زیرساخت، سواد رسانهای و اینترنت کودک منجر به مشکلات میشود.
🔺جواد جاویدنیا قاضی دادگستری معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، درباره چرایی استفاده بیشتر دختران از شبکههای اجتماعی و پسران از پلتفرمهای بازی گفت: با توجه به تفاوت روحیه بین دختران و پسران و تمایل بیشتر خانمها به خودنمایی این گرایش به شبکههای اجتماعی شاید طبیعی باشد، اما گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی در سنین پایین نشان از فقدان مهندسی فرهنگی دارد.
🔺وی افزود: در بعضی کشورهای دنیا اگر جوانان و نوجوانان به پلتفرمهای خاص یا اینترنت آزاد دسترسی پیدا کنند، این مقررات وجود دارد که از پدر و مادر سلب حضانت میشود، چون به صورت علمی ضرر این مسائل و مشکلات عدیده آن اثبات شده است.
🔺همچنین با اشاره به مصداقهای اشتباه در رسانهها که به وسیله بعضی اشخاص به وجود میآید، گفت: نکته اساسی اینجاست که قضیه مسیح علینژاد و چهرهسازیها خلاف حجاب در کشور اتفاق می افتد و همه دست به دست هم میدهند که از جوان کشور ما عنصری منفعل بسازند.
🔺جاویدنیا با تأکید بر فرمایش امام(ره) درباره اسلامیت اصیل توضیح داد: اسم اسلامی یا رأی به اسلامیت، یک مملکت اسلامی نمیشود بلکه محتوای مملکت باید اسلامی باشد و شما (رسانهها) میتوانید از آن عکسها درست کنید تا جوانان را از بین ببرید.
🔺وی با اشاره به مصداقهای اشتباه در رسانهها که به وسیله بعضی اشخاص به وجود میآید، گفت: نکته اساسی اینجاست که قضیه مسیح علینژاد و چهرهسازیها خلاف حجاب در کشور اتفاق می افتد و همه دست به دست هم میدهند که از جوان کشور ما عنصری منفعل بسازند.
🔺معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران یادآوری کرد: در حال حاضر وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی مقابل این جریانات سکوت کرده و حتی بستر آن را فراهم نمیکند.
✅آرما
⭕️ ما معتادهای شیکپوش ادکلنزده هستیم!
🔻چند ساعت که از گوشیمان دور میشویم، احساس میکنیم داریم فرصتهای بزرگی را از دست میدهیم.
🔻 بیقرار میشویم که نکند درخواست دوستیای را به موقع نبینیم یا پیام مهمی آمده باشد که ندیدنش ضرر بزرگی داشته باشد یا خبر مهمی باشد که ما از آن عقب بمانیم.
🔻 واقعیت آن است که هیچ ضرری متوجه دور بودن ما از اینترنت و گوشی نیست؛ ما معتاد شدهایم به بودن گوشی همراه. در نبود آن مانند همان معتادان خماری هستیم که آرام و قرار ندارند و گمان میکنند اگر مصرف نکنند، میمیرند.
#سواد_رسانه_ای
#اعتیاد_رسانه
✅آرما
📌میزان اعتماد شهروندان تهرانی به اخبار مربوط به کرونا در رسانه ها؛ مردم به اخبار صدا و سیما درخصوص کرونا بیشتر اعتماد دارند
🔺نتایج جدیدترین نظرسنجی #ایسپا و دفتر مطالعات اجتماعی #شهرداری تهران نشان می دهد، 37.6 درصد از مردم شهر تهران به مقدار «کم»، 33 درصد به میزان «متوسط» و 29.4 درصد به میزان «زیاد» به اخبار صدا و سیما در خصوص کرونا اعتماد دارند. این در حالی است که 10.8 درصد از شهروندان به مقدار زیاد به اخبار منتشر شده در فضای مجازی اعتماد «زیاد» دارند. میزان اعتماد «زیاد» به اخبار منتشر شده در شبکه های ماهواره 12.6 درصد است.
🔺موج ششم نظرسنجی ابعاد شیوع ویروس کرونا در #تهران به سفارش دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی #شهرداری_تهران توسط #ایسپا به صورت تلفنی، با جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر #تهران و با اندازه نمونه 1055 در تاریخ 11 تا 13 خرداد 1399 اجرا شده است.
📚(ايسپا)
✅آرما
⭕️رسانههای سرد، رسانه های گرم
🔻رسانههای سرد از عبارتهای ابداعی مارشال مک لوهان، نظریهپرداز سرشناس کانادایی، است.
💢وی به رسانههایی سرد میگوید که کاربران برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان حواس نیاز دارند. برای مثال، تلویزیون، خط تصویری و تلفن رسانههای سرد هستند و چون کمتر به تشریح و توصیف میپردازند، مشارکت زیادی را میطلبند.
💢در مقابل، رسانههای گرم، رسانههایی هستند که کاربران در برخورد با آنها احتیاج به تمرکز شدید حواس ندارند و نحوه انتقال، عرضه پیام و معنی واضحی دارد و بار معنایی خود را به روشنی منتقل می کند.
🔺برای مثال، عکس، رادیو و سینما، وسایل ارتباطی گرم هستند، زیرا مک لوهان معتقد است این دسته از وسایل ارتباطی، فقط در امتداد یکی از حواس آدمی هستند و توصیف و تشریح زیادی را در بر دارند، یعنی با میزان زیادی از داده ها همراه و از نظر بیان مقصود کامل هستند.
💢برای گوشدادن به رادیو، به جمع کردن تمام حواس نیازی نیست و این وسیله میتواند به عنوان آوایی جنبی در کنار دیگر فعالیتهای انسان باشد، در حالی که در تلویزیون چنین وضعی وجود ندارد و تلویزیون تماشاگر را با تمام وجودش جذب برنامه خود میکند و او را وا میدارد تا از تمامی حواسش برای درک آن استفاده کند.
👤مک لوهان، جوامع را نیز به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کند. وی، جوامع کم سواد را جامعه سرد و جامعه اروپایی را جامعه گرم مینامد.
#رسانه_شناسی
✅آرما
#سواد_رسانهای
⚠️حافظ محیط زیست باشیم!
🔹️اگر از نرمافزارها، پیامرسانها، شبکههای اجتماعی و رسانههای تعاملی ایرانی و بومی استفاده کنیم، آسیبهای محیطزیستی کمتری خواهیم زد.
🤔چگونه⁉️
🔸️زیرا فاصله از سرور IDC (internet data center) یا همان مرکز داده اینترنتی کمتر است، لذا برق کمتری مصرف میکنیم.
📎مرکز داده اینترنتی یا IDC به مجموعه اى از سرویس دهندهها، زیرساختارهاى ارتباطى و تجهیزات دسترسى که به منظور ارائه، نگه دارى و پشتیبانى از میزبانى سرویسهاى اینترنتى بکارگرفته شدهاند، گفته میشود.
🔹️بهتر است بدانیم یکی از دلایل گرمشدن کره زمین که تبعات فراوان و همهجانبهای دارد، ناشی از مصرف برق زیاد است.
🔸️بدیهی است هر چه سرعت اینترنت افزایش یابد، مصرف برق بیشتری در پی خواهد داشت.
🦋پس اگر از تولید داخل حمایت کنیم، به محیط زیست خود آسیب کمتری میزنیم.
↩سمت: آموزشگاه مجازی سواد رسانهای
🔛@resanesamt
#یادداشت_رسانه
🔎پاشنه آشیل نظریه رسانه!
▫️یکبار بطور صریح و جدی از خودمان سوال کنیم که در قبال امر رسانه چگونه عمل می کنیم و در زمین چه کسی بازی می کنیم؟
◽️نظریه های حاکم بر رسانه های ما در کجا پرورش یافته و به چه سمتی حرکت می کند؟ اساسا نسبت رسانه امروز ما با عدالت و هویت چه می تواند باشد؟چگونه می توان نه در دام #استبدادعوام و هرجایی شدن رسانه افتاد و نه #هژمونیک و رادیکال شدن رسانه ای را برتابید؟مسیرعدالت در رسانه چگونه باید طی شود؟
🔸اگر ماموریت ویژه رسانه دینی را بتوان در دو مفهوم خلاصه کرد می توان گفت که رسانه در حوزه فردی بایستی #هویت ساز باشد و در حوزه اجتماعی بایستی #عدالت گستر عمل کند.
🔸در بخش فردی، هویت زدگی و سردرگمی شخصیتی را در بخشی از نوجوانان و جوانان جامعه شاهد هستیم و در بخش اجتماعی نیز مساله عدالت را با موانع جدی روبرو می بینیم.
🔸سوال صریح تر اینکه چرا در حدفاصلِ #مدرنیسم_محافظه_کار و علم زده و #پست_مدرنیسم_حقیقت_ستیز و بلاتکلیف، هروله می کنیم و طرحی برای فردای اتاق های تولید و حلقه های نقد خودمان دست و پا نمی کنیم؟
🔸آیا با نگاه رادیکال_پوپولیستی(عوام فریبانه و #سرگرم_آموزی در خدمت قدرت) مثل مدرنیست ها یا با نگاه سلطه ستیز و چهل تکه و نامنسجم پست مدرن ها، جایی برای نظریه عدالت دینی باقی میماند؟
🔸چرا تولیدکنندگان ما، با نگاه مدرن فیلم و خبر و محصول رسانه ای می سازند و #اوقات_فراغت_لیبرالی را برای ماندگاری و توجیه بیشتر جریان رانتی قدرت، تئوریزه می کنند و از طرفی ناقدان و مدرسان فرهیخته رسانه ای، از پایگاه روشنفکری پست مدرن، نقد می نمایند و حاصلی جز تعارض و تنازع بقا و #آنارشیسم_رسانه_ای و بلاتکلیفی فرهنگی عایدمان نمی شود؟
🔸هر رویکرد رسانه ای بدون استراتژی، تحقق عینی نخواهد داشت و هر استراتژی بدون نظریه پایایی و مانایی نخواهد داشت و نظریات نیز از موطن فلسفی برمی خیزند و نتیجه این می شود که یا فیلم هایمان، #استراتژیک نیست یا فیلم ها مبنای نظری و فلسفی بومی و دینی ندارد و چه در ساخت و چه در نقد، در حال بازتولید اندیشه های غیربومی و غربی هستیم.
🔸دال مرکزی نظریه و گفتمان عدالت در حوزه فردی، #تقوا و ورع بوده و در حوزه خانواده، #تعهد و مودت و در حوزه اجتماعی #انصاف و مواسات است. بنابراین استراتژی رسانه ای در ساحت انقلاب اسلامی باید بسمت این عناوین در تبیین و تشریح ایده ناظر داستان و همچنین نقدفیلم و جریان خبری حرکت کند و گفتمان غالب فعالیت های رسانه ای در خدمت نظریه عدالت گام بردارد.
🔸باتوجه به اینکه مرگ خدا و بعد مرگ سوژه و در ادامه نیز افول ابَرروایت ها و طلوع نشانه ها در فضای گفتمانی پست مدرن حاکم شده، منطق مستقل انقلاب اسلامی ایجاب می کند که از این نظام مفهومی گذر کرد و با ادبیات بومی و برساخته از دل #متون_ایرانی_اسلامی، به تولید و تحلیل رسانه ای پرداخت.
🔸و حرف آخر اینکه #دلالت_رسانه_ای انقلاب و تمدن اسلامی ایجاب می کند، در ساخت سوژه یا نقد سوژه های رسانه ای، پایگاه فکری خودی و رقیب را نادیده نگیریم و با نقدهای پست مدرن بر تولیدات مدرن، بازتولید اندیشه اومانیستی را رقم نزنیم.
🖌علیرضا محمدلو، پژوهشگر و فعال رسانه
🔸 بارها شده است که برای گرفتن #رژیم غذایی نزد پزشکان متخصص تغذیه رفتهایم. این رژیم شامل این میشود که چه چیزهایی را به چه اندازه مصرف کنیم تا سالم بمانیم. برای مثال چلوکباب اگر از بهترین گوشت و به بهترین شکل پختهشده باشد؛ بازهم زیادی خوردنش دلدرد میآورد.
🔹 پس در مصرف مواد غذایی هم باید #مشروط و هم محدود عمل کرد. مشروط به سالم بودن و #محدود به میزان موردنیاز. پیشازاین گفتیم که رسانهها خوراک روح ما را تأمین میکنند. ازاینرو سواد رسانهای بهمثابه یک رژیم غذایی است که ما را در استفاده سالم از رسانهها کمک میکند.
🔸 #سواد_رسانهای همانند یک رژیم غذایی هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه #میزان_مصرف هر ماده بر چه مبنایی استوار باشد. به عبارت بهتر، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفره رنگین #رسانهها بهگونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم
✏️منبع: “۱۵۰ هشتگ” به اهتمام دکتر سید بشیر حسینی و حسین حق پناه
کانال عصر جدید، عصر رسانه